گفته می‌شود که...

زیان ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی اصناف بر اثر کرونا/ اتفاق عجیب در انتخابی المپیک!/مهر سکوت آژانس بر حوادث تروریستی در ایران/فوت ٢۶ نفر به دلیل خاموشی بزرگراه‌ها در بهمن ۹۹/جدول زمان‌بندی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد/امضای سند همکاری پنج‌ساله با عراق و ...

مواظب دور خوردن از آمریکا باشید!

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد: «ارزیابی نشست وین نشان می‌‌دهد آمریکا و اروپا در حال طراحی و پیاده‌سازی روندی‌اند که تیم مذاکره‌کننده ایران را وادار به عقب‌نشینی از مواضع اصولی خود کند. برآوردی در میان کشورهای غربی در حال شکل‌گیری است که ایران به‌نوعی بازگشت هم‌زمان به برجام و راستی‌آزمایی صوری را پذیرفته و اکنون باید ایران را برای پذیرش رفع بخشی از تحریم‌‌ها تحت فشار سیاسی و رسانه‌‌ای قرار داد. برخی نیز در داخل کشور با تأکید بر دو کلیدواژه اصلی «عدم فرصت‌سوزی» و «جلوگیری از مقصرسازی ایران» در حال کمک به این کارزار هستند. انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و ضرب‌الاجل توافق موقت میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای در خرداد‌ماه سال جاری، توجیه درستی برای تعجیل در مذاکرات نیست. از نگاه آمریکا، ایران باید به تمام اقدامات خود عمل نماید و درازای آن به اجرای حداقلی تعهدات آمریکا راضی شود. بدیهی است که راستی‌آزمایی واقعی رفع تحریم‌ها و تحقق شاخص‌های سنجش‌پذیر ارائه شده از طرف ایران، در چند ساعت و چند روز ممکن نبوده و حداقل ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد. همچنین ضروری است تداوم انتفاع اقتصاد ایران از محل رفع تحریم‌ها در بازه‌های زمانی معین (برای مثال هر 6 ماه یک‌بار) مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.
هک اطلاعات
۳/۱ میلیون کاربر کلاب‌هاوس
چند روز بعد از انتشار خبر درز داده‌ها و اطلاعات بیش از یک میلیارد پروفایل فیس‌بوک و لینکدین،‌ حالا نوبت به کلاب‌هاوس رسیده است و اطلاعات بیش از ۳/۱ میلیون کاربر کلاب‌هاوس به صورت رایگان در یک فروم محبوب هکرها قرار داده شده است. این پایگاه داده لورفته حاوی انواع اطلاعات مربوط به کاربرد از جمله شناسه کاربری، نام و نام‌خانوادگی،‌ عکس،‌ نام کاربری،‌ آدرس توییتر، آدرس اینستاگرام، تعداد دنبال‌کنندگان، تعداد افرادی که توسط کاربر دنبال می‌شوند و تاریخ ایجاد حساب است.

زیان ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی اصناف بر اثر کرونا

دبیر کل اتاق اصناف ایران گزارش داد: «کرونا زیان ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی بر اصناف وارد کرده و درآمدشان را کاهش داده است. در ۱۴ ماه گذشته پس از شیوع ویروس کرونا علی‌رغم اینکه چندین بار اصناف برای جلوگیری از شیوع کرونا مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود شده‌اند اما هیچ تحولی در سیستم حمل‌و‌نقل شهری و عمومی به وجود نیامده. متأسفانه تاوان اشتباهات مسئولان را اصناف می‌پردازند چراکه تا پیش از عید مردم و اصناف با رعایت پروتکل‌ تا حدودی موجب کنترل شیوع کرونا شده بودند اما تصمیم‌گیری‌های مسئولان‌همه‌چیز را برای اصناف دشوار کرد».
اتفاق عجیب در انتخابی المپیک!
در جریان برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی دوومیدانی جام امام رضا، که در شهر مشهد مقدس در حال برگزاری است، اتفاق عجیبی رخ داد. در ماده دوی ۱۰۰متر این مسابقات، در حالی که حسن تفتیان دونده سرعت سرشناس ایرانی حضور داشت، یک دونده عراقی در فینال به مقام قهرمانی رسید که باعث تعجب همه تماشاگران و کارشناسان شد. اما موضوع عجیب‌تر و البته تاسف‌برانگیزتر گم‌شدن کفش‌های مسابقه حسن ‌تفتیان در مرحله بازرسی ورود به ورزشگاه بود!
یارانه معیشتی ماه رمضان ابلاغ شد

ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا روز یکشنبه مصوبه دولت برای پرداخت مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال به ۶۰ میلیون نفر از مردم مشمول طرح معیشتی خانوارها در ماه مبارک رمضان را ابلاغ کرد. طبق این مصوبه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اجازه داده می‌شود به ۶۰ میلیون نفر افراد مشمول طرح معیشتی خانوارها مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال در ابتدای ماه مبارک رمضان پرداخت کند.

مهر سکوت آژانس بر حوادث تروریستی در ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: «اقدام علیه مرکز غنی‌سازی نطنز نشان‌دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای است. این اقدام همچنین نشان‌دهنده ناکامی مخالفان مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه است. ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه بر ضرورت برخورد جامعه بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای تأکید می‌کند. ایران ‌همچنین حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می‌داند. ایران ‌همچنین برای ناکام گذاشتن چنین تحرکات مذبوحانه‌ای، با جدیت گسترش صنعت هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه را پیگیری می‌کند». آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همواره ایران را زیر نظر داشته و حتی از طریق برخی تفاهم‌ها و بخصوص توافقنامه برجام، نظارت و بازرسی‌های مکرر و شبانه‌روزی از ایران داشته است، همواره نسبت به اقدامات تروریستی توسط صهیونیست‌ها و آمریکا علیه تأسیسات هسته‌ای ایران مهر سکوت بر لب زده است و در حوادث اخیر تروریستی هسته ای نیز که شائبه تروریستی بودن آن ها قوی است، مهر سکوت به دهان داشته است. این در حالی است که این آژانس علاوه بر نقش «نظارت»، نقش «صیانت» و همکاری با سازمان‌های هسته‌ای کشورهای عضو را بر عهده دارد. در همین زمینه، رئیس‌جمهور نیز دو روز پیش بر بدهکار بودن این سازمان به‌اصطلاح بین‌المللی به کشورمان تأکید کرد.
وزیر بهداشت: مردم را تنها نمی‌گذاریم

دکتر نمکی در خصوص وضعیت کرونایی کشور گفت: «در کل کشور متأسفانه آمار بستری‌ها رو به فزونی است و الآن آنچه حاصل صف‌های مرغ و خرید مایحتاج شب عید و دورهمی و سفر بود، دیده می‌شود. هفته جاری و هفته آتی نقشه قرمزتر و حتی به سمت سیاهی می‌رود. قبل از عید به شکل‌های مختلف به مسئولان و مردم هشدار دادم و با قسم دادن خواستم تا مردم به مسافرت نروند اما عرایض بنده به دلایل مختلف موردتوجه قرار نگرفت». با این وجود، دکتر نمکی تأکید کرد: «قرار بر این نیست که به دلیل عدم همراهی عده‌ای، مردم را تنها بگذاریم. این روزها مردم هر عطسه و سرماخوردگی را باید در ابتدا کرونا تلقی کنند. نمیگذاریم بیماری بدون تخت رها شود».

وضعیت نابسامان تجارت با ترکیه

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید باوجود فرصت بالقوه تجارت گسترده ایران و ترکیه، عملاً از این فضا استفاده‌نشده و همین موضوع صادرات ایران به ترکیه را کاهش داده است. جلال ابراهیمی اذعان داشت: «بخشی از این عدم استفاده از ظرفیت‌ها به تحریم بازمی‌گردد. ما به دلیل محدودیت‌های مالی در توسعه زیرساخت‌های مرزی، حمل‌ونقل و کانتینرهای یخچال‌دار محدودیت داشتیم و همین موضوع جابجایی کالا میان دو کشور را دشوار کرد». وی افزود: «با افزایش تحریم‌ها، صادرات نفتی و محصولات نفتی به ترکیه نیز به‌شدت کاهش‌یافته اما با این وجود ظرفیت تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان دو کشور وجود دارد که اگر به‌درستی فعال شود، می‌تواند بخش مهمی از محدودیت‌ها را برطرف کند». بر اساس آمار ۱۱ ماهه تجارت ایران در سال ۱۳۹۹، چین، عراق، امارات متحده عربی و ترکیه اصلی‌ترین واردکنندگان کالا از ایران بوده‌اند. با این وجود ترکیه در ماه‌های گذشته میزان واردات خود از ایران را به‌شدت کاهش داده است.
هادی ساعی استعفا کرد

هادی ساعی مدیرفنی تیم ملی تکواندوی کشورمان به دلیل برخی از مسائل و مشکلاتی که با اعضای کادر فنی تیم ملی داشت از سمت خود استعفا کرد. پیش از این نیز علی محمد بسحاق مربی سابق تیم ملی تکواندو از تیم ملی کنار گذاشته شده بود.
سلیمی: مجلس باید در جریان مشروح مذاکرات وین باشد

عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین نباید این موضوعات را «سرّ» تلقی کنند، لذا این موارد را باید در اختیار نمایندگان قرار دهند تا اتفاقی مثل برجام رخ ندهد. سفیر فرانسه در امور داخلی ما دخالت کرده لذا تذکر می‌دهیم که بالاتر از صندلی خودش ننشیند و در امور داخلی ایران دخالت نکند».

معاون اول از خجالت کره‌ای‌ها درآمد!

دکتر اسحاق جهانگیری بعدازظهر دیروز (یکشنبه) در نشست مشترک با نخست‌وزیر کره جنوبی، تأکید کرد: «اولویت جمهوری اسلامی ایران در گسترش مناسبات پس از پایان تحریم‌ها، توسعه روابط با کشور‌هایی خواهد بود که در شرایط تحریم و دشواری با دولت ایرآن‌همکاری کرده‌اند». دکتر جهانگیری با اشاره به موضوع آزادسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی، تصریح کرد: «این اتفاق نیازمند اراده سیاسی است که باید در مسئولان این کشور شکل بگیرد. درعین‌حال ایران از حقوق خود بر پیگیری خسارات ناشی از تأخیر در پرداخت پول‌های بلوکه‌شده پافشاری می‌کند». جهانگیری افزود: «در سال ۲۰۱۶ و هنگام سفر رئیس‌جمهور وقت کره جنوبی به ایران موافقت‌نامه‌های دوجانبه بسیاری میان مقامات دو کشور امضا شد که متأسفانه با پیروی سئول از تحریم‌های آمریکا همه آن اسناد بی‌نتیجه مانده است».
منظور ایران از لغو کل تحریم‌ها چیست؟

سفارت ایران در بلژیک در رشته توییتی به تبیین منظور ایران از همه تحریم‌هایی که باید به منظور احیای برجام از سوی آمریکا برداشته شود، پرداخت.سفارت ایران در مقر اتحادیه اروپا در خصوص تحریم‌هایی که باید برای احیای برجام از سوی آمریکا لغو شود، توضیحاتی ارائه داد.این سفارتخانه در رشته توییتی نوشت: منظور ایران از این که «همه تحریم‌های آمریکا باید برداشته شود، چیست؟».سفارت ایران افزود: ترامپ سِیلی از ۱۶۰۰ تحریم را علیه ایران اعمال کرد (طبق گزارش نیویورک تایمز). هدف اساسی هر تحریم جدید از بین بردن برجام و مجبور کردن ایران به مذاکره مجدد بود.


فوت ٢
۶ نفر به دلیل خاموشی بزرگراه‌ها در بهمن ۹۹

رئیس پلیس راهور تهران اعلام کرد: «در بهمن سال ٩٩ حدود ٢۶ نفر از شهروندان را به دلیل خاموشی بزرگراه‌ها از دست دادیم، ۴ نفر از نیرو‌های پلیس راهور با کرونا جان باختند. ۴۴ درصد از تصادفات ما مربوط به موتورسیکلت‌سواران، ۴۰ درصد مربوط به عابران پیاده و ۱۶ درصد هم مربوط به خودرو‌های سواری بود».
جدول زمان‌بندی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد

بر اساس جدول زمان‌بندی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، اسامی نهایی داوطلبان انتخابات در روز‌های ۵ و ۶ خردادماه اعلام و تبلیغات هم از روز ۷ خرداد آغاز می‌شود. جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ که توسط وزارت کشور اعلام شده به شرح زیر است:
۱- صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور به فرمانداران ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰،
۲- تشکیل هیات‌های اجرایی توسط فرمانداری‌ها از تاریخ ۲۱ اردیبهشت تا ۲۳ اردیبهشت
۳- ثبت‌نام داوطلبان ۲۱ اردیبهشت تا ۲۵ اردیبهشت
۴- رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان از ۲۶ اردیبهشت تا ۳۰ اردیبهشت
۵- تمدید مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد
۶- انتشار اسامی داوطلبان توسط وزارت کشور ۵ خرداد تا ۶ خرداد
۷- تبلیغات انتخابات ۷ خرداد تا ۲۶ خرداد
۸- ممنوعیت تبلیغات ۲۷ خرداد؛ اخذ رای ۲۸ خرداد
۹- انجام مرحله دوم (در صورت نیاز) در تاریخ ۴ تیر

امضای سند همکاری پنج‌ساله با عراق

وزیران کار ایران و عراق برنامه اقدام مشترک همکاری و تبادل تجربیات در زمینه‌های آموزش و توسعه و امور اجتماعی امضا کردند. این برنامه اقدام مشترک بین دو کشور دیروز یکشنبه در جریان سفر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بغداد و دیدار او با عادل الرکابی وزیر کار و امور اجتماعی عراق به امضا رسید. شریعتمداری در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود که پس از امضای این برنامه اقدام مشترک برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که بند‌های این برنامه اقدام مشترک اجرایی شود تا فرصت‌های شغلی برای جوانان دو کشور فراهم کند. طرف عراقی نیز بهبود خدمات به معلولان و همچنین آموزش و توسعه و تأمین اجتماعی را ازجمله موارد مندرج در برنامه اقدام مشترک بین وزارتخانه‌های کار ایران و عراق برشمرد.
نماینده مجلس: همزمان با مذاکره در وین، شاهد حادثه در نظنز هستیم

نماینده مردم یزد در مجلس گفت: امروز دوباره شاهد حادثه‌ای در تاسیسات نطنز بودیم و همزمان تیم مذاکره کننده ما در وین در حال مذاکره است. محمدصالح جوکار در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۲ فروردین) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به هیات مذاکره کننده با گروه ۱+۴ گفت: امروز دوباره شاهد حادثه ای در تاسیسات نطنز بودیم و همزمان تیم مذاکره کننده ما در وین در حال مذاکره است. باز اعتماد دیگر و باز ضربه و خیانتی دیگر! نماینده مردم یزد با اشاره به اینکه همزمان که تیم مذاکره کننده ما با گروه ۱+۴ در قالب برجام در حال مذاکره هستند، در تاسیسات نطنز حادثه ای رخ داد، نتیجه گیری این حادثه با لبخند، خنجر زدن است، ادامه داد: آیا تجربه برجام کافی نیست؟ دولت باید سیاست های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری را در دستور کار قرار دهد و از این سیاست ها کوتاه نیاید. اصل بحث برداشته شدن تحریم های ظالمانه و راستی آزمایی دقیق است.

افزایش چهار برابری سرعت ابتلا و بستری کرونا در موج چهارم

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش چشمگیر موارد ابتلا و بستری کرونا از مردم خواست تا در اجرای محدودیت‌های کرونایی همکاری لازم را داشته باشند. دکتر سیما سادات لاری گفت: سرعت افزایش ابتلا و بستری در هفته سوم از موج چهارم بیماری در کشور نزدیک به ۴ برابر مدت مشابه در موج‌های دوم و سوم است که مطمئنا در صورت تداوم این روند تند صعودی باید شاهد تجربه روزهایی به مراتب سخت‌تر از گذشته در مدیریت اپیدمی در کشورمان باشیم. وی افرود: کرونا این بار سرکش‌تر و مهاجم‌تر است و ویروس جهش یافته قدرت سرایت بالایی دارد و در کشور غالب شده است و همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم هرگونه تلاش از سوی پرسنل سختکوش نظام سلامت بدون همکاری مردم در عمل به توصیه‌های بهداشتی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

چه تعداد سانتریفیوژ در کشور وجود دارد؟

صالحی درباره تعداد سانتریفیوژهای کشور گفت: ما الان حدود ۱۵ نوع سانتریفیوژ داریم.وی افزود: امروز یک زنجیره کامل IR۶ را راه اندازی کردیم، در حالی که باید هفت تا هشت سال دیگر آن را می‌ساختیم. البته طبق مصوبه مجلس باید هزار تا از این نسل را راه اندازی کنیم. امیدواریم در این یک سال نواقصی که در طراحی این ماشین وجود دارد را بتوانیم اصلاح کنیم.

اخبار روزانه:
*یک مقام مسئول اقتصادی در گزارش روز‌های اخیر خود به تعدادی از نهاد‌های دولتی اعلام کرده حسب اعلام تعدادی از مدیران ذی ربط در امر توزیع و نظارت بر کالا‌های اساسی، امکان گزارش گیری از سامانه در نظر گرفته شده برای رصد و نظارت بر فرایند عرضه برخی اقلام همچون روغن، وجود ندارد که بر این اساس مقرر شده در اسرع وقت، جلسه‌ای با حضور مدیران دستگاه‌های مربوط برای رفع این مشکل برگزار و نتیجه گزارش شود.

*یک نهاد نظارتی با ارسال نامه‌ای جدید خطاب به تعدادی از مسئولان نهاد ریاست جمهوری، تاکید کرده به رغم آن که مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال
۱۳۹۴، دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین کرده و تنظیم مقررات معاملات ارزی نیز توسط شورای پول و اعتبار صورت می‌گیرد، لذا مصوبه آذرماه سال ۹۲ مسئولان وقت بانک مرکزی در اوایل فعالیت دولت یازدهم مبنی بر تعیین نرخ ارز برات اسنادی مفتوحه، خارج از اختیارات بانک مرکزی بوده و باید ابطال شود.
*شریعتی نیاسر پست جدیدی را در توییتر در رابطه با حادثه ی امروز نطنز منتشر کرد. مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس، می‌گوید: این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی ها به لغو تحریم ها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است. همین امروز پس از اطلاع در مجلس در حال پیگیری ابعاد و جزئیات موضوع هستیم و پس از جمع بندی اعلام نظر خواهد شد
.
*نایب رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره احتمال حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و گفت: تا زمان ثبت‌نام انتخابات صبر کنید
.
*تست کرونای نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مثبت اعلام شد و در حال حاضر علائم و عوارض خاصی از بیماری کرونا در وی مشاهده نمی‌شود. آیت‌ا
... سیداحمد علم‌الهدی فعالیت‌های خود را در قرنطینه خانگی انجام می‌دهد و حال عمومی وی مساعد است. اخیرا عکس‌هایی از سرکشی آیت‌ا... علم‌الهدی به حاشیه شهر مشهد و مشارکت و نظارت بر روند توزیع بسته‌های غذایی میان محرومان حاشیه شهر مشهد منتشر شده بود. از ابتدای شیوع کرونا قرارگاه مواسات خراسان رضوی برای حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا زیر نظر وی تشکیل شده است.
*استاندار تهران درباره قرنطینه شهر تهران گفت: قرنطینه کامل به منزله اینکه همه جا تعطیل باشد ممکن نیست. انوشیروان محسنی بندپی در خصوص عدم اجرای پروتکل‌ها در برخی از دستگاه‌های دولتی و ملی افزود: در حال حاضر براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بجز مشاغل گروه یک مشاغل گروه‌های
۲، ۳ و ۴ تعطیل هستند. استاندار تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد هستیم برخی از دستگاه‌های ملی نسبت به تبعیت از دستورات ستاد ملی همکاری لازم را ندارند.

https://shoma-weekly.ir/Y2uy5v