گفته می‌شود که...

زنگ هشدار کرونا دوباره به صدا درآمد انهدام دروغین جوجه‌ها در خبر رسمی پاسخ به اظهارات عجیب عبدالحمید توزیع روزانه 104 میلیون لیتر بنزین رکوردشکنی ایران در صادرات LPG قیمت لوازم خانگی افزایش نمی یابد حداقل دستمزد سال 1402 کارگران تا پایان امسال مشخص می‌شود‌ طوفان خلیج‌فارسی در صفحه فیفا پاداش مشترکان خوش‌مصرف گاز تا پایان دی واریز می‌شود

زنگ هشدار کرونا دوباره به صدا درآمد

با اعلام نشانه‌هایی از ابتلا به سویه‌های جدید کرونا در ایران، زنگ هشدار دوباره به صدا درآمده است. مسئولان وزارت بهداشت به طور رسمی شروع موج هشتم را اعلام کرده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: با توجه به سرعت انتقال بالای این زیر سویه‌ها در روزهای آینده شاهد افزایش آمار ابتلا به این زیر سویه‌های جدید خواهیم بود.

انهدام دروغین جوجه‌ها در خبر رسمی
در روزهای قبل انتشار خبری در یکی از شبکه‌های تلویزیونی حواشی زیادی به دنبال داشت. در بخشی از این خبر محمدجواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد که در روزهای 22 و 23 آذرماه 15 میلیون جوجه معدوم شده است. پس از پخش این خبر در صداوسیما، پیگیری‌ها از یک اشتباه فاحش محتوایی حکایت می‌کرد؛ زیرا از یک طرف معلوم شد هیچ انجمنی تحت عنوانی که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد، وجود ندارد و از طرف دیگر خود مسئولین ذی‌ربط پس از انتشار این خبر قویاً آن را تکذیب کردند. محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن جوجه یک‌روزه کشور در این زمینه گفت:« 15 میلیون جوجه معدوم نشده است، بلکه ما این تعداد را از چرخه تولید خارج کردیم». حبیب‌الله اسدالله‌نژاد، رئیس اتحادیه مرغداران نیز به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «چنین گزارشی به ما نرسیده است». نکته مهم‌تر آنکه تصاویر پخش‌شده در این گزارش، آرشیوی و متعلق به سال 1399 بوده است. این اظهارات غیرکارشناسی در حالی مطرح می شود که می‌تواند موجب ایجاد التهاب در بازارهای گوناگون شود.


پاسخ به اظهارات عجیب عبدالحمید

عماد عطیه عبدالرزاق از مدرسان دانشگاه المدینه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: بهائیت فرقه‌ای مستقل است و ارتباطی به دین اسلام ندارد. بهائی‌ها کتاب مخصوص خود را دارند که نامش اقدس است. بهائی‌ها حتی در فکر متجدد اسلامی و قرائت‌های جدید دین اسلام نیز جای نمی‌گیرند. او در مورد اظهارات مولوی عبدالحمید درباره بهائیت گفت: حقیقتاً این اظهارات را به دور از صحت و درستی می‌دانم؛ من نظر عبدالحمید را به طور کلی و جزیی رد می‌کنم. چه مواضع اسلام در مرتد بودن بهایی‌ها و چه ارتداد آنان، پیشامد جدیدی نیست و بنابراین امکان تغییر موضع نیست.

توزیع روزانه 104 میلیون لیتر بنزین

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع می‌شود و در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ در ۶ پالایشگاه کشور در مجموع ۷۵ میلیون لیتر در روز است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به گزارش روز چهارشنبه گذشته (۱۴ دی)‌ روزنامه آفتاب یزد با عنوان «تایید و تکذیب مازوت سوزی» اعلام کرد: همواره مازوت‌سوزی در کلانشهر تهران تکذیب شده اما با توجه به تراز منفی گاز در زمستان، صنایع و نیروگاه‌ها در سایر مناطق کشور برای تامین پایدار برق مجبور به استفاده از سوخت مایع با اولویت گازوئیل هستند. در این میان از مازوت نیز استفاده می‌شود. با توجه به این مهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرده تولید و توزیع سوخت‌های بنزین و نفت گاز باکیفیت و مطابق استانداردهای زیست‌محیطی انجام می‌شود و با توجه به مصرف سوخت مایع در فصل سرد سال در نیروگاه‌ها و تأمین سوخت سایر صنایع با نفت گاز تولیدی، در عمل امکان صادرات به دلیل تامین نیاز نفت گاز داخلی امکان‌پذیر نبوده است. بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) تبریز، اصفهان، بندرعباس، ستاره خلیج‌فارس و لاوان مجموعاً حدود ۷۵ میلیون لیتر در روز است.



رکوردشکنی ایران در صادرات LPG

براساس آمارهای گمرک ایران، در سال جاری تا ۱۰ دی‌ماه ارزش صادرات گازLPG کشور به ۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار رسیده که این میزان در مقایسه با صادرات ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۸۶ درصدی داشته است. همچنین صادرات سال جاری LPG بالاترین مقدار صادرات این محصول از سال ۱۳۹۳ تاکنون است.



قیمت لوازم خانگی افزایش نمی یابد
در روزهای قبل، گزارش‌هایی از افزایش قیمت برخی برندهای لوازم خانگی منتشر شده بود، اما امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از تیرماه تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده، گفت: در حال حاضر نیز مواد اولیه این صنعت افزایش نیافته است.
به گفته وی، بیشتر صنایع تولیدکننده لوازم خانگی، لوازم خط تولیدشان را برای پنج ماه آینده با نرخ ارز قبلی خریدند و بنابراین نیازی به افزایش قیمت وجود ندارد
.
سخنگوی وزارت صمت در ادامه تاکید کرد که اگر تولیدکننده‌ای افزایش هزینه داشته باشد، طبق روال قبل می‌تواند آن را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد
.


حداقل دستمزد سال 1402 کارگران تا پایان امسال مشخص می‌شود‌

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، اظهار داشت: در اولین جلسه آینده شورای عالی کار که به زودی برگزار می‌شود، کارگروه‌های تخصصی را برای تعیین شاخص‌های حداقل مزد تشکیل می‌دهیم و این مساله را بررسی می‌کنیم. وی تأکید کرد: تا قبل از پایان سال جاری حداقل دستمزد کارگران مشخص خواهد شد و در وقت فضیلت به نتیجه خواهد رسید.

طوفان خلیج‌فارسی در صفحه فیفا

استفاده «اینفانتیو» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال از واژه‌ای جعلی برای «خلیج‌فارس» خشم ایرانی‌ها را در پی داشته و در همین مورد تعداد زیادی از کاربران زیر آخرین پست صفحه توئیتر فیفا که مربوط به درگذشت «جان‌لوکا ویالی» است، عبارت Persian gulf را کامنت گذاشته‌اند.

پاداش مشترکان خوش‌مصرف گاز تا پایان دی واریز می‌شود

وزیر نفت گفت: بارها اعلام شده است هر کدام از مشترکان حوزه گاز یک درصد کاهش مصرف داشته باشند، 3 درصد تخفیف در هزینه مصرف گاز دریافت می‌کنند که برنامه‌ داریم این مقدار تخفیف تا پایان ماه جاری به حساب مشترکان گاز واریز شود.

جواد اوجی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بخش خبری شبکه یک سیما، با بیان اینکه به فضل الهی در سال ۱۴۰۱ میزان ۸ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شود، اظهار داشت: این پروژه‌ها سال‌های زیادی بلاتکلیف مانده بود و جزو اولویت‌های افزایش تولید نفت و گاز، افزایش ظرفیت پالایشی گاز، خطوط انتقال گاز، مجتمع‌های پتروشیمی، همچنین جمع‌آوری گازهای مشعل و گازرسانی به شمار می‌رفت که وزارت نفت تکمیل آنها را در اولویت گذاشت.

وی با بیان اینکه روزانه نزدیک به ۶۳۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش‌های خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود، گفت: به عقیده ما بخشی از این رقم بهینه مصرف نمی‌شود و این در حالی است که قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد.

اوجی طرح وزارت نفت برای مشترکان خوش‌مصرف را بازگو کرد و گفت: بارها اعلام شده هر کدام از مشترکان حوزه گاز یک درصد کاهش مصرف داشته باشند، ۳ درصد تخفیف در هزینه مصرف گاز دریافت می‌کنند که برنامه‌ داریم این مقدار تخفیف تا پایان ماه جاری به حساب مشترکان گاز واریز شود.



https://shoma-weekly.ir/t1gvDh