گفته می‌شود که...

زمان طلایی واکسیناسیون به گفته ی وزیر بهداشت/کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/تایید کتک زدن سالمندان در مرکز زیرنظر بهزیستی/دلیل وحشت عربستان از سقوط مأرب/تصویر جنجالی که از احمدی نژاد منتشر شد/چرا دولت رئیسی علاقه‌ای به افزایش بالای حقوق‌ها ندارد؟ و ...

زمان طلایی واکسیناسیون به گفته ی وزیر بهداشت

به گفته وزیر بهداشت: «در حال حاضر حدود ۷۵ درصد از جمعیت هدف در ایران یک دُز و ۳۴ درصد نیز دو دُز را تزریق کردهاند. نگرانیم که موج ششم بیماری شروع شود و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند. تا ۹ آبان ماه حدود ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور میشود. حجم تولیدات داخلی کافی نیست و نمیتوانیم صبر کنیم تا واکسن داخلی برسد. این فرصت طلایی را برای واکسیناسیون از دست نمیدهیم».

کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، گفت: همه دستگاه‌های مسئول دولتی از‌جمله وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی کمبود حداقل صد هزار پرستار را قبول دارند. محمد میرزابیگی در جلسه شورای عالی نظام پرستاری، گفت: تعیین استاندارد ملی نسبت پرستار به تخت از‌جمله مهم‌ترین اولویت‌های حوزه پرستاری است که دنبال می‌کنیم و حتی اگر به ایدئال‌ها نرسیم، در ماه‌های آینده با اولویت دنبال می‌شود. او در ادامه با اشاره به لزوم اجرای فوق‌العاده خاص، گفت: موضوع فوق‌العاده خاص برای اولین بار ازسوی سازمان نظام پرستاری مطرح شد و حتما موافق اجرای آن هستیم؛ بنابراعلام روابط‌عمومی سازمان نظام پرستاری، میرزابیگی تأکید کرد: استخدام پرستار بر‌اساس نیاز کشور باید انجام شود، در موارد استخدام انجام‌شده حدود ۳۰ درصد استخدام‌ها از نیروهای شرکتی انجام شده است؛ اما به‌کارگیری نیروی شرکتی برای افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی قابل قبول نیست و فقط برای نیروهای زیر دیپلم قابل قبول است.
دخالت آمریکا، انگلیس و امارات در انتخابات عراق

«حسین علی جاسم» نامزد حزب «حرکه حقوق» گفت که دخالت آمریکا، انگلیس و امارات در نتایج انتخابات پارلمانی عراق واضح است. اشتباهاتی که با انتخابات پارلمانی همراه شد، صرفاً تصادفی یا خودسرانه نبود. رئیس پیشین پارلمان عراق نیز بدون نام بردن از کشوری، فرضیه هک‌کردن و دخالت سایبری از سوی برخی کشورهای خارجی را تأیید کرد. خطیب نماز جمعه نجف هم تقلب در انتخابات را «اظهر من‌الشمس» خواند و از احزاب سیاسی خواست قبل از شمارش دستی آرا با یکدیگر گفت‌وگو و نتایج انتخابات را پس از اصلاح آن بپذیرند.
ورود افسران زن به چرخه «کارآگاهی
»

رئیس پلیس آگاهی ناجا از برنامه‌ریزی برای ورود بانوان به چرخه کارآگاهی خبر داد. سردار محمد قنبری با بیان اینکه برای نخستین بار قصد داریم در جمهوری اسلامی که داعیه‌دار دفاع از حقوق بانوان است، افسران کارآگاه خانم را وارد چرخه کارآگاهی کنیم، گفت: قصد داریم در آینده نزدیک آموزش‌های لازم کارآگاهی را به بانوان بدهیم، آزمون‌های علمی لازم گرفته و نشان کارآگاهی به آنها اعطا شود تا در حوزه کشف جرم در زمینه‌هایی که بانوان می‌توانند کمک کنند، یاری‌رسان مجموعه پلیس آگاهی باشند. او با بیان اینکه بانوان شمّ پلیسی‌شان قوی است، در دانشکده در علوم مختلفی تحصیل کرده و مجهزند، ادامه داد: زنان ازلحاظ علمی دارای توان درخور‌توجهی هستند و تفاوت آن‌چنانی با کارآگاهان مرد ندارند. تفاوتی در آموزش‌ها و طی مراحل نمی‌بینیم.

چرا باید در خروج از معاهده زیان‌آور تردید کنیم؟!

«حسین شریعتمداری»، مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت: رافائل گروسی از محکومیت رژیم صهیونیستی به خاطر عملیات خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای نطنز و ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان طفره رفته و اعلام کرد: «وظیفه ندارم در این خصوص سخنی بگویم! و به‌اصطلاح توضیح داد که؛ اسرائیل عضو NPT نیست و حتی آن را امضا نیز نکرده است، درحالی‌که ایران عضو معاهده است و تعهدات حقوقی در این زمینه دارد!». آقای غریب‌آبادی در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس، توئیت زده است که «در این صورت، فایده عضویت در معاهده عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چیست؟ چگونه می‌توان آژانس را به‌عنوان یک نهاد جدی، حرفه‌ای و بی‌طرف دید، درحالی‌که اجرای رژیم پادمانی خود را به طور برابر و عادلانه برای تمامی اعضایش دنبال نمی‌کند!» و تأکید کرده که؛ «سکوت و غفلت در برابر برنامه هسته‌ای اسرائیل پیام منفی را به اعضای معاهده ان.پی.تی می‌فرستد، مبنی بر اینکه؛ عضویت در معاهده مساوی است با پذیرش قوی‌ترین راستی‌آزمایی و نظارت، درحالی‌که بیرون ماندن از آن به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است!». اکنون بعد دو دهه چالش و صرف هزینه‌های کلان و از دست دادن فرصت‌های بی‌شمار، مسئولان محترم نیز از بیهوده و زیان‌بار بودن عضویتمان در NPT سخن می‌گویند. سؤال این است که اگر حضورمان در NPT هیچ دستاوردی نداشته و به‌جای دستاورد، ازدست‌داده داشته‌ایم، چرا باید در خروج از این معاهده تردید کنیم؟!».
تایید کتک زدن سالمندان در مرکز زیرنظر بهزیستی

مدیرکل بهزیستی لرستان ماجرای فیلم ضرب و شتم سالمند بروجردی را تشریح کرد. طی امروز انتشار فیلمی در فضای مجازی از ضرب و شتم یک سالمند در یکی از مرکز تحت نظر بهزیستی لرستان در شهرستان بروجرد واکنش و ناراحتی افکار عمومی لرستان را در پی داشت. «کرم یاری» مدیرکل بهزیستی لرستان در این رابطه توضیحاتی داد.وی با بیان اینکه این فیلم مربوط به تابستان گذشته بوده است اظهار داشت: این موضوع به دلیل تعرض به مددجو، از سوی بهزیستی استان مورد پیگیری قرار گرفت. وی با بیان اینکه مرکز را مجبور کردیم که پرسنل را اخراج کند، افزود: سه نفر از پرسنل اخراج و یک نفر (نفر اصلی) نیز بازداشت شد و حدود ۳۰ ضربه شلاق نیز برای او در نظر گرفته شد.
دلیل وحشت عربستان از سقوط «مأرب

«المحبشی» عضو جنبش انصارالله یمن گفت: «نبرد مأرب، پایه و اساس همه نبردها و به عبارتی، مادر همه نبردهای جاری در یمن است و آزادسازی آن تقریباً به معنای آزادسازی تمام استان‌های اشغالی خواهد بود».

برآورد صندوق بین‌المللی پول از وضعیت تورم در 1401

دو نهاد بین‌المللی برآورد کردند نرخ تورم در سال آینده میلادی در ایران کاهش می‌یابد. برآوردهای بانک جهانی حاکی از آن است که نرخ تورم به میزان ناچیزی کاهش خواهد یافت؛ اما محاسبات صندوق بین‌المللی پول حاکی از کاهش محسوس نرخ تورم در ایران است. به گزارش همشهری، شیب رشد نرخ تورم از سال ۹۷ تاکنون بیشتر شده، این روند صعودی سطح معیشت خانواده‌های ایرانی را به‌شدت کاهش داده است. آن‌طور که مرکز آمار ایران می‌گوید؛ نرخ تورم سالانه در شهریور ۱۴۰۰ برای خانوارهای ایرانی با 0.6 درصد افزایش به 45.8 درصد رسیده است. آن‌طور که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده؛ نرخ تورم ایران در سال آینده میلادی (دی ۱۴۰۰ تا دی ۱۴۰۱) با 11.8 درصد کاهش به 27.5 درصد خواهد رسید. با تحقق این برآوردها، در سال آینده میلادی سطح تورم در کشورمان با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد. دولت سیزدهم در نظر دارد با سیاست‌های انقباضی به مقابله با رشد تورم برود. بانک مرکزی در تلاش است از طریق سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره از نرخ تورم بکاهد. آن‌طور که رئیس‌کل جدید بانک مرکزی می‌گوید، مهار تورم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی در دولت جدید است.
طالبان اعدام در ملاء عام را ممنوع کرد

دولت تحت اداره طالبان در افغانستان طی حکمی اجرای علنی اعدام مجرمین در این کشور را به جز در مواردی که دادگاه عالی حکم به اجرایش داده باشد، ممنوع اعلام کرد. به گزارش پایگاه تریبیون، این تصمیم در جریان یک نشست کابینه افغانستان که اواخر روز پنجشنبه برگزار شد اتخاذ گشت. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان بعد از این نشست اظهار کرد، هیچ مجازاتی وقتی لزومی برای عمومی کردن مجرم وجود نداشته باشد و تا زمانی که یک دادگاه حکم به اجرای علنی مجازات نداده باشد به این طریق اجرا نخواهد شد. او اضافه کرد: اعدام و به دار آویختن علنی نباید تا زمانی که دادگاه عالی حکم به چنین اقدامی نداده است، اجرا شود. این سخنگو همچنین تاکید کرد که مجازات مجرم باید به عموم مردم توضیح داده شود تا مردم از جرم اطلاع یابند.
ایران، شوروی نیست

دانشگاه تحقیقاتی جان‌هاپکینز آمریکا از محاسبات غلط این کشور در قبال ایران گزارشی منتشر کرد که در آن آمده است: «ایران، اتحاد جماهیر شوروی نیست و قرار گرفتن در موضع جنگ سرد و پی گرفتن راهبرد مهار ایران با الگو گرفتن از سیاست‌های آمریکا علیه شوروی، نه مناسب است و نه واقع‌بینانه. حکومت ایران بازیگران عاقلی دارد که تصمیم‌هایشان در سیاست خارجی و داخلی را بر مبنای منافع ملی و بقای حکومت اتخاذ می‌کنند».
تصویر جنجالی که از احمدی نژاد منتشر شد

اکانت رسمی سازمان دولتی مبارزه با تروریسم اسراییل تصویری جنجالی از احمدی نژاد منتشر کرد.اکانت رسمی سازمان دولتی مبارزه با تروریسم اسراییل، با انتشار تصویر زیر در توییترش مدعی شد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین، در بازدید از نمایشگاه اکسپو در دوبی از غرفه‌ی اسراییل دیدار کرده و او را یک اصلاح‌طلب جدید در ایران خواند.

چرا دولت رئیسی علاقه‌ای به افزایش بالای حقوق‌ها ندارد؟!

«سید مسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور درباره هدف‌گذاری دولت از افزایش ده‌درصدی حقوق کارمندان در سال آینده، گفت: «در پرداخت حقوق در چرخه منفی افتادیم، مرتب تورم ایجاد می‌شود و حقوق‌ها به‌تبع آن افزایش می‌یابد و برای تأمین حقوق، پایه پولی بالا می‌رود که این امر باعث افزایش نقدینگی و تورم می‌شود؛ یعنی وقتی ۲۰ درصد حقوق کارمند افزایش می‌یابد، ۵۰ درصد تورم برای عموم مردم ایجاد می‌شود که این چرخه پرداخت، درست نیست. تلاش می‌کنیم حداقل افزایش حقوق را داشته باشیم و این افزایش به‌صورت پلکانی باشد و کسانی که حقوق‌های پایین می‌گیرند بیش از ۳۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشتند، کمترین افزایش شامل آن‌ها شود؛ یعنی همه کارمندان ده درصد افزایش حقوق نخواهند داشت». وی افزود: «با توجه به مهار کرونا و ظرفیت‌هایی که در سال‌های قبل از آن استفاده نشد و متوسط نرخ رشد اقتصادی ۴ درصد بود، با حمایت جدی از عوامل رشد اقتصادی بدون نفت، رشد اقتصادی را در سال آینده به ۸ درصد می‌رسانیم».
موشکی که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت‌زده کرد

نشریه فایننشال تایمز نوشت: «چین در ماه آگوست یک فروند موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده که قبل از سرعت گرفتن به سمت هدف، کره زمین را دور زد و این نشان‌دهنده قابلیت فضایی پیشرفته‌ای بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت‌زده کرد». این آزمایش که در ماه اوت انجام شده، نشان می‌دهد چین در زمینه تسلیحات مافوق صوت پیشرفتی بیشتر از آنچه مقامات آمریکایی تصور می‌کردند، داشته است.

پس از چند سال تحریم و رکود اقتصاد ایران به ثبات رسیده است

یک نشریه وابسته به انستیتو خاورمیانه تصریح کرد ایران بعد از چند سال تحریم و رکود، به ثبات اقتصادی رسیده است.

منا فیوچرز در تحلیلی به قلم بیژن خواجه‌پور نوشت: اقتصاد ایران پس از سه سال رکود، به ثبات رسیده است. برخی شاخص‌های اقتصاد کلان، به ویژه تورم، همچنان نگران کننده هستند، اما تولید ناخالص داخلی کشور به محدوده رشد نزدیک شده که نشان از تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر انبوه فشار‌های خارجی و داخلی است. کارشناسان توافق دارند که تنوع فعالیت اقتصادی دلیل کلیدی این تاب‌آوری است.ایران تاکنون روی جایگزینی واردات از طریق ایجاد ظرفیت‌های داخلی- از جمله گسترش ظرفیت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی- کاهش وابستگی به منابع فناوری غرب، تجارت با چین و روسیه و گسترش تجارت با همسایگان نزدیک تمرکز داشته است. این سیاست‌ها اقتصاد ایران را به ثبات رسانده هر چند حفظ این مسیر به آسانی ممکن نیست.یادآور می‌شود نویسنده که به گروه نایاک نزدیک است، همسر پری نمازی برادرزاده باقر نمازی (از کارگزاران رژیم پهلوی) است و در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه اقتصادی آتیه در وین (متعلق به باقر نمازی) فعالیت می‌کند.

‌اخبار روزانه:

*نازنین زاغری از سوی دادگاه بدوی (شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب) به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد. وی قبلا در پرونده دیگری به اتهام جرائم امنیتی به ۵ سال حبس محکوم شده بود که با پایان مدت حبسش در اسفند ۹۹ آزاد شد. در ماه‌های پایانی مدت حبس پرونده اول، اعلام شد برای او پرونده جدیدی در ارتباط با فتنه ۸۸ تشکیل شده است.

*بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن دو کیلوگرم ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان و هر عدد تخم مرغ نیز ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰تومان است. در میادین میوه و تره بار نیز هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی تنظیم بازاری با قیمت ۴۳ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود. این یعنی اختلاف قیمت هر شانه تخم مرغ در مغازه‌ها و میادین میوه و تره بار به ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان می‌رسد.
*حجت الاسلام بحرینی، اقتصاددان و رئیس کمیته طرح بانکداری مجلس در یادداشتی نوشت: با رأی قاطع نمایندگان به الزام بانک‌ها به بارگذاری قرارداد‌ها و ثبت کلیه عملیات و محاسبات مربوط به تسهیلات در صفحه تسهیلات گیرنده و ضامنان، از این به بعد، هیچ بانکی نمی‌تواند بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار سود بگیرد و دریافت سود مرکب عملاً متوقف می‌شود
.
*رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت سیزدهم، میراث‌دار بزرگ‌ترین بحران‌هاست و باید از تحریم و چالش‌های ارزی تا شیوع بیماری کرونا و مشکلات مهم در بخش منابع آبی و انرژی را چاره‌جویی کند. غلامحسین شافعی خواستار اصلاح برخی تصمیمات غلط در سطح کلان اقتصاد ایران شد و گفت: در وضعیت کنونی و در تنگنای مشکلات، هرگونه خطای راهبردی موجب افزایش حجم نقدینگی می‌شود و تورمی سرسام‌آور را برای آینده در پی خواهد داشت. وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: بسیاری از اقدامات و تصمیمات در قالب شعار کنترل تورم مطرح می‌شود، اما غایت آن رشد بهای تمام شده تولید بوده است. آیا منطقی است در حالی‌که قیمت نهاده‌های تولیدی افزایش می‌یابد، در ادامه زنجیره تولید، به صنعتگر و تولید کننده دستور داده شود تا قیمت را ثابت نگه دارد؟ اصلاً در چنین شرایطی، تولید ممکن و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود؟
*نماینده تهران در مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس از طرح شکایت خود از محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه در کمیسیون اصل نود خبر داد. به‌گزارش خانه ملت‏‏ علی خضریان در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی به توضیحاتی پیرامون بی‌تفاوتی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت در جریان مذاکرات به احتمال خروج دولت‌های بعدی امریکا از برجام، شناخت نداشتن از تفاوت و اهمیت تحریم‌ها، نداشتن فهم از دوره‌های مختلف تحریمی و علت پیروی اروپا از امریکا، تسلط نداشتن به متن برجام در مورد بازگشت‌پذیری تحریم‌ها، تسلط نداشتن به متن در حوزه رفع تحریم‌ها، تناقض در رعایت خطوط قرمز رهبری و تناقض در مورد اثر تحریم‌ها بر فروش نفت و زمان بازگشت‌پذیری ایران پرداخت و خواست تا رئیس مجلس ضمن دستور بررسی این موارد ذیل شکایتی که از ظریف به رئیس کمیسیون اصل
۹۰ شده، گزارش آن هم در اختیار نمایندگان و ملت شریف ایران قرار گیرد.

https://shoma-weekly.ir/HbItCW