گفته می‌شود که...

زمان خانه دار شدن در تهران 65 سال شد/ نگرانی اروپا از جراحی اقتصادی ایران و به حاشیه رفتن برجام/ خاندوزی: برخلاف دولت قبل عمل کردیم/ ارزش سهام عدالت چقدر شد؟/ پیش‌بینی فائو: گرانی جهانی مواد غذایی ادامه می‌یابد و...

شاخص امید به زندگی در ایران چند سال است؟
کارشناس اداره‌ سلامت سالمندان وزارت بهداشت:بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، امید به زندگی در مردان سالمند ۶۰ تا ۶۴ سال، حدود ۲۱.۴ و در زنان ۶۰ تا ۶۴ سال ۲۳.۴ سال است. کشور ما با شیب قابل توجهی در حال سالمند شدن است. نسبت جمعیت سالمند بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵، ۹.۲۸ درصد بوده است و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰، بیست درصد افزایش پیدا کند.در قرن اخیر شاخص امید به زندگی در بدو تولد افزایش یافته و از سن کمتر از ۵۳ سال به بیش از ۷۰ افزایش یافته است. بر اساس پیش بینی سازمان ملل این روند صعودی ادامه خواهد یافت، افزایش امید به زندگی در اثر کاهش مرگ و میر منجر به افزایش حجم جمعیت سالخورده می‌شود.
بازداشت عناصر فتنه‌گر مرتبط با تیم برانداز خارجی

«رضا شهابی» و «مریم اسدالهی» معروف به انیشا، به اتهام ارتباط و همکاری با تیم برانداز خارجی بازداشت شدند. پیش‌ازاین وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود؛ دو نفر اروپایی که با هدف ساماندهی و سوءاستفاده از مطالبات به‌حق برخی از صنوف و تغییر آن به آشوب و بی‌ثباتی و ساماندهی اعتراض و اغتشاش وارد کشور شده‌اند را دستگیر کرده است. این عناصر در جلسات تشکیلاتی متعدد این تیم خارجی (در فرانسه و ترکیه) حضور داشته‌اند و به تشکیل هسته ضدامنیتی با هدف تحریک کارگران، معلمان و مردم برای ایجاد آشوب در کشور اقدام کرده بودند
اینستاگرام «سلام فرمانده» را تحمل نکرد

شبکه اجتماعی اینستاگرام در اقدامی مسبوق به سابقه و برخلاف اصل ادعایی احترام به آزادی بیان مخاطبانش، هشتگ #سلام_فرمانده که مربوط به سرود نوجوانان ایرانی است را حذف کرد. بی‌شک سردمداران این شبکه‌ها ترویج محتواهای مطابق با فرهنگ اسلامی و ایرانی را برنمی‌تابند و به دنبال شکل دادن به قالب‌های فکری کودکان و نوجوانان ما با محتواهای مبتذل و غیراخلاقی متناسب با فرهنگ غربی هستند؛ اما صد افسوس از این همه بی‌توجهی مدیران مسئول به «فضای ول مجازی»..
آمار خودروهای ناقص 2 خودروساز مشخص شد

بر اساس آمار ارائه شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور، ۶۰ درصد محصولات تولیدی ایران‌خودرو و ۹۰ درصد محصولات سایپا کامل تولید می‌شوند و مقرر شده به زودی این میزان برای هر دو به ۱۰۰ درصد برسد.

تولید و فروش نان‌های فانتزی ۵۰ درصد کاهش یافت

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران با اشاره به این که جدا کردن نان های سنتی و فانتزی در بحث اصلاح یارانه اشتباه بوده است از کاهش ۵۰ درصدی تولید و فروش این نوع نان خبر داد. محمدجواد کرمی با اشاره به ۱۰ برابر شدن قیمت آرد صنف و صنعت و به دنبال آن افزایش قیمت نان‌های فانتزی گفت: با توجه به وضعیت معیشت مردم، کاملاً طبیعی است که آن ها برای صرفه جویی در هزینه‌ها، نان‌های سنتی را جایگزین کنند ضمن این که حتی در برخی از ساندویچ فروشی‌ها نیز نان لواش به جای نان باگت استفاده می‌شود که این هم از دیگر معضلات اجرای چنین طرحی است.

توزیع ۱۶۰ هزار تن برنج و شکر با قیمت مصوب

مدیر کل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از توزیع ۱۰۰ هزار تن انواع برنج وارداتی و ۶۰ هزار تن شکر در کشور با هدف حفظ آرامش بازار و ثبات قیمت‌ها خبر داد.
تجمعات ضدصهیونیستی در اروپا

شهرهای مختلف اروپایی ازجمله لندن، پاریس، وین، کپنهاک، فرانکفورت و همچنین در سیدنی استرالیا، هم‌زمان با سالروز اشغال فلسطین و تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی شاهد تجمعات گسترده‌ای در حمایت از فلسطین بود.

امید به تغییر شیوه آموزش در مدارس با تغییر کتب درسی

وزیر آموزش ‌و پرورش خبر داد: «مطالب غیرکاربردی کتاب‌های درسی که منفعتی برای دانش‌آموزان ندارد، از سال آینده از کتاب‌های درسی حذف خواهد شد». این موضع وزیر پس از دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان کشور با رهبر معظم انقلاب در 21 اردیبهشت‌ماه مطرح می‌شود؛ در این جلسه معظم له با تأکید بر لزوم حرکت مدارس به سمت آموزش علم نافع به دانش آموزان، فرمودند: «در دبیرستان‌های ما و شاید در دبستان‌های ما دانش‌هایی تدریس می‌شود که هیچ فایده‌ای به حال امروز و آینده این دانش‌آموز ندارد؛ [یک] ذهنیاتی است که یادشان هم می‌رود و در هیچ مسئله زندگی به این‌ها کمک نمی‌کند؛ این‌ها را شناسایی کنید، حذف کنید. علم نافع، آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شناسایی کند، آن را در جهت استعداد خودش رشد بدهد، آن استعداد را شکوفا کند؛ برای آینده او سرمایه ذهنی و عملی فراهم بکند؛ این می‌شود علم نافع». اکنون با اعلام تصمیم جدید وزیر آموزش‌وپرورش باید منتظر ماند و دید که آیا این وزارتخانه در کنار حذف محتواهای غیرنافع، محتوای آموزشی نافع و ثمربخش در کتب درسی و کلاس‌های آموزشی دانش آموزان نیز در نظر خواهد گرفت یا خیر.
پس از دستور رئیسی، یارانه جدید کِی واریز می شود؟

احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت همزمان با اعلام دستور رئیس جمهور مبنی بر پرداخت یارانه کمک معیشتی جدید به حساب تمام یارانه بگیران، در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: با دستور رئیس جمهور بنا شد، تمام افرادی که یارانه بگیر هستند و تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه نقدی بوده اند، در صورتی که خودشان همچنان متقاضی باشند برای ماه اول یارانه کمک معیشتی جدید به حساب آنها واریز شود. وزارت رفاه ظرف یک ماه باید به این تقاضاها رسیدگی کند و اگر تقاضا درست بود، این مبلغ آزاد خواهد شد و خانوار می توانند استفاده کنند. ولی در صورتی که مستنداتی مبنی براینکه خانوار جز دهک دهم است، وجود داشت، گزارش های مربوط به ارزیابی دهک بندهی ها ارسال می شود تا مردم در جریان نحوه دهک بندی خانوار قرار بگیرند.سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد کمک‌ معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.
جنس ایرانی نرسید، دوبی هم گران شد

از دیروز یک‌باره همه‌چیز در دوبی گران شده است؛ روغن مایع ١٧ درهمی، دیشب ٤٣ درهم شد. مرغ ١٢ درهمی، ٢٨ درهم شده و بنزین که طی 35 سال، قیمتش در دوبی یک درهم بود، نزدیک به ٤ درهم شده است. نان هم که سی سال یک درهم بود، دیروز 3.5 درهم شد. از وقتی در ایران ارز ٤٢٠٠ برداشته شده، در کشورهای مقصد قاچاق کالاهای اساسی، از امارات و پاکستان و افغانستان گرفته تا ترکیه، آذربایجان و عراق، افزایش قیمت‌ها آغاز شده است.
بیش از
۲ میلیون سهامدار سهام عدالت بدون سود ماندند
علی مهدوی پارسا معاون عملیات سمات در خصوص شیوه دریافت سود سهام عدالت سهامدارانی که اطلاعات آنان کامل نیست، اظهار داشت: این دسته از سهامداران عدالت می بایست اطلاعات بانکی (شماره شبا معتبر) خود را ظرف یک هفته آینده ( تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری) تکمیل کنند. وی با بیان اینکه سود سال ۱۳۹۹ سهامداران عدالت روز ۲۱ اسفندماه سال گذشته به حساب ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار مشمول سهام عدالت پرداخت شد، افزود: بر اساس آخرین آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی، بیش از ۲ میلیون سهامدار سهام عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر بانکی سود سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت نکرده اند. شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت مهم ترین دلایلی است که باعث شد تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود. معاون عملیات سمات با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ هزار سهامدار از ابتدای امسال با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف کرده اند، گفت: سود سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این سهامداران تا پایان اردیبهشت ماه جاری به حسابشان واریز خواهد شد. آن دسته از سهامداران عدالتی که ظرف یک هفته آینده ( تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری) اطلاعات بانکی (شماره شبا معتبر) را در سامانه سجام تکمیل کنند نیز مشمول دریافت سود سهام عدالت در این مرحله می شوند.

برخورد محکم تعزیرات با گران‌فروشی و احتکار

«احمد اصانلو» رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: «شرکت تک ماکارون رقمی معادل ۳۸۰ میلیارد تومان محکوم و مجبور به عرضه کالاهای در اختیار خود به بازار شده است». سخنگوی این سازمان نیز خبر داد: «یکی از کارخانجات بزرگ تولید نوشابه و نوشیدنی که در استان تهران قرار دارد، به دلیل گران‌فروشی، مبلغ ۱۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان جریمه شد. در صورت تکرار تخلف توسط این کارخانه، اقدامات سخت‌گیرانه‌تری انجام خواهد شد». پس از اعطای اختیارات بیشتر ستاد اقتصادی به سازمان تعزیرات، این سازمان مجوز پلمپ مراکز متخلف را دارد و به نظر می‌رسد نسبت به قبل، با اختیار عمل بیشتری به برخورد با تخلفات روی آورده است.
نماینده اصولگرا: هنوز درگیر تبعات منفی اقدامات اقتصادی دولت روحانی هستیم

رضا تقی‌پور با بیان اینکه کشور هنوز درگیر تبعات منفی اقدامات دولت روحانی در عرصه اقتصادی است، گفت: تمام تصمیمات اقتصادی دولت تدبیر و امید از نیمه دوم سال ۹۸ اشتباه بود. دولت روحانی با اقدامات اقتصادی اشتباه خود، باعث کاهش ارزش پول ملی شد و رشد تورم و گرانی‌های فعلی هم به دلیل کاهش ارزش پول ملی است و دولت تدبیر و امید در این زمینه مقصر است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از همان ابتدا مشخص بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی که به ارز جهانگیری معروف است، پیامدهای منفی خواهد داشت، اما دولت روحانی با نگاه لیبرالیستی و کاملاً غرب‌گرایانه خود باعث شد معضلات اقتصادی جدی و جبران‌ناپذیر برای کشور به وجود آید. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت سابق نظارت خوبی بر بازار نداشت و از فناوری اطلاعات برای مدیریت اقتصادی کشور استفاده نمی‌کرد. برای مثال، زمانی که از این دولت سوال می‌کردیم ۱۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی در سال ۹۹ چگونه خرج شد، آنان هیچ پاسخی نداشتند و مشخص بود ارز ترجیحی را بدون حساب و کتاب به یکسری افراد داده‌اند.
فروش 41.5 میلیاردی کتاب فقط در سه روز

قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: «مجموع فروش بخش حضوری و فیزیکی در سه روز گذشته ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. از این رقم بیش از ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بخش فیزیکی و ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بخش مجازی کتاب فروخته شده است».
در روزهای مرگ و میرهای تک رقمی همه مسابقات فوتبال کشور بدون تماشاگر شدند

سازمان لیگ فوتبال ایران به استناد ابلاغیه وزارت کشور، تمامی بازی ها را بدون تماشاگر کرد. با استناد به ابلاغیه ارسالی وزرات کشور و ضرورت تثبیت شرایط کنترل شده کرونا و با نظر به اینکه در اکثر ورزشگاه های کشور رصد گردیده که رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام نگرفته است فلذا با عنایت به وضعیت شکننده بیماری کرونا و ضرورت اقدامات سلبی، ایجابی و تثبیت وضعیت موجود، رعایت دستورالعمل وظایف، الزامات و فرآیندهای برگزاری مسابقات ورزشی در شرایط کرونا با تماشاگران ابلاغ گذشته ضروری بوده، لذا در صورت برقرار نبودن ارتباط سامانه های فروش بلیت الکترونیکی با سامانه ایران من، برگزاری هرگونه مسابقه با حضور تماشاگر ممنوع است. بر این اساس در صورت عدم فروش بلیت الکترونیکی و استعلام تزریق دو دوز واکسن کرونا از سامانه ایران من، حضور تماشاگران در تمامی لیگ های برتر، یک، دو و سه در ورزشگاه ها ممنوع می شود.

افزایش تقاضا برای خرید گاز ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: «ترکیه درخواست افزایش ظرفیت واردات گاز از ایران را دارد. سال آینده قرارداد صادرات به عراق به اتمام می‌رسد که آن‌ها نیز درخواست تمدید قرارداد داشته‌اند. پیگیری‌های لازم برای صادرات گاز به آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق انجام خواهد شد». در کنار مشتریان منطقه‌ای برای گاز ایران، جنگ روسیه و اوکراین موجب شده تا اروپا نیز گوشه چشمی به گاز و انرژی ایران داشته باشد. در سفر اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، بر همکاری‌های انرژی اروپا با ایران پس از احیای برجام نیز اشاره شد.
دست‌نوشته‌ دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک:
۲۰ روز در «بونکر» بدون اجازه هواخوری نگهداری شدم
دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک نوشت: من ۲۰ روز در بونکر نگهداری شده‌ام و در تمام ۲۰ روز اجازه هواخوری جمعی به من داده نشد.همسر اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک در صفحه شخصی‌اش با انتشار دو دست‌نوشته از همسر اسیر خود در بلژیک، بخشی از رفتار غیرانسانی مدعیان حقوق‌ بشر اروپایی را به تصویر کشیده است.اسدی در این دو دست‌نوشته آورده است: هیچ زندانی باور نمی کرد که من ۲۰ روز در بونکر نگهداری شده ام. بدترین افراد، چند شب در بونکر نگهداری می شدند و مجددا به سلول خود باز می گشتند. در تمام ۲۰ روز اجازه هواخوری جمعی به من داده نشد.
در دست نوشته دیپلمات اسیر ایرانی آمده است: در بونکر کلیه وسایلم را پشت درب گذاشتند، به جز یک عدد تشک پلاستیکی، یک پتو و یک توالت فرنگی هیچ چیز نبود و کف و سقف با کاشی و سرامیک بدرنگ پوشیده شده بود، به نحوی که آن را به یک غسالخانه شبیه کرده بود.
آمار نجومی پلیس از احتکار کالاهای اساسی در کشور

سخنگوی فراجا (ناجای سابق) گفت: «از اول فروردین تاکنون، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر روغن خوراکی، ۵۳۰۰ تن آرد و گندم، ۲۷۰۰ تن نهاده دامی و ۳۳۰۰ تن برنج کشف و ضبط شد. ارزش کالاهای احتکار شده ۹ هزار میلیارد ریال برآورد شده و ۱۲۸۴ متهم دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شدند».
پلیس خواستار دسترسی کامل به سامانه تجارت وزارت صمت شد

سردار حاجیان، سخنگوی فراجا: باید دسترسی کامل به سامانه تجارت برای پلیس فراهم شود تا بتوانیم چرخه انبارداری کشور را تحلیل کرده و به آمار‌ها دسترسی داشته باشیم.پلیس با کسانی که بخواهند با معیشت مردم بازی کنند و با اخلال در بازار و چرخه تولید آن را به خطر بیندازند برخورد جدی خواهد کرد. امروز خودرو‌های شوتی که کالا‌های قاچاق را جابه‌جا می‌کنند به یک معضل برای ما تبدیل شده‌اند و باید برخورد شدیدتری با آن‌ها صورت بگیرد. ۵۱ درصد از سرقت‌های کل کشور سرقت‌های خرد را شامل می‌شود که بخش قابل توجهی از آن از سوی سارقان خرده‌پا، معتادان متجاهر و بعضا افرادی رخ می‌دهد که چاره‌ای جز سرقت ندارند. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۷ تن برنج احتکاری و قاچاق در کشور کشف و همچنین ۱۸۶ تن گندم و آرد، ۴۳۰ تن روغن و ۱۷۶ تن نهاده دامی نیز کشف و ضبط شد.

مقام بلند پایه نظامی کشورمان به تاجیکستان می‌رود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در رأس هیئت بلندپایه نظامی و به دعوت رسمی وزیر دفاع جمهوری تاجیکستان امروز عازم این کشور خواهد شد. این سفر در راستای تحقق و عملیاتی کردن توافقات حاصله در اولین کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی دوجانبه ایران و تاجیکستان انجام می‌شود. دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و دفاعی و مذاکره پیرامون همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین بازدید از مراکز نظامی و پروژه‌های دفاعی نیروهای مسلح جمهوری تاجیکستان از برنامه‌های مهم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در این سفر خواهد بود.
منتظر واردات خودروهای شاسی بلند نباشیم

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره مصوبه واردات خودرو گفت: این طور که ما از زبان نمایندگان مجلس شنیده‌ایم، سقف محدویت قیمتی برای واردات خودرو ۲۰ هزار دلار است و محدودیت تعدادی وجود ندارد؛ علاوه بر اینکه باید به ازای صادرات خودرو، قطعات و خدمات یا دیگر کالا‌های صادراتی به تشخیص وزارت صمت باشد. به هر حال با واردات خودرو پاسخ به تقاضای بازار از نظر تعداد خودرو داده می‌شود، ولی از نظر قیمتی اتفاقی نخواهد افتاد. فعلا بازار خودرو انحصاری شده است و با واردات خودرو هم نباید فکر کنید که بازار رقابتی می‌شود، چون متاسفانه فاصله بسیار شدیدی بین قیمت خودروی داخلی و خودرو‌های وارداتی باقی می‌ماند. ما متقاضی خودروی وارداتی را در کشور داریم. به هر حال بین کیفیت خودروی خارجی با خودروی چینی فاصله وجود دارد که مردم هم به آن توجه دارند. رنج قیمت خودرو‌های وارداتی بین ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ خواهد بود. یعنی عملا این خودرو‌ها رقیب خودرو‌های چینی در بازار می‌شوند؛ ولی آن طور که گفته شده خودرو‌های شاسی هیچ یک وارد نخواهند شد


بعد از دو دهه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان هنوز ناقص است

در حالی که معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تکمیل ۹۵ درصدی این پایگاه خبر می‌دهد اما بررسی‌ها حکایت از این دارد که در طی دو سال اخیر هیچ گونه به روزرسانی در این پایگاه صورت نگرفته‌ است. فارغ از تکمیل سامانه فعلی هنوز مشکلات فعلی این سامانه نیز برطرف نشده است.

دعوا بر سر طرح استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها
۴۶ نماینده مجلس یازدهم، اخیراً طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» را تدوین و مطرح کرده اند.طرحی که به عقیده مجلسی‌ها قصد دارد اشیای باستانی را حفظ و ایجاد اشتغال کند و کاوش‌های باستان شناسانه را سر و سامان ببخشد.این در حالی است که جامعه باستان شناسی خلاف این عقیده را دارند و به انتقاد از این طرح پرداخته اند.آن‌ها معتقدند که طرح مجلسی‌ها به حفاری‌ها و قاچاق‌های غیرمجاز، رسمیت می‌بخشد.اساتید باستان شناسی همچنین تاکید دارند که کلیت طرح مغایر با برخی قوانین موجود در کشور است

۶۰ میلیون تن گندم نابود شد!

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، جنگ روسیه و اوکراین، تبعات بسیار سنگینی بر تولید و تجارت مواد غذایی در جهان خواهد گذاشت. کاوه زرگران افزود: منابع بین‌المللی اعلام کرده‌اند که در صورت تداوم جنگ، جهان حدود ۶۰ میلیون تن گندم، ۳۸ میلیون تن ذرت و ۱۰.۵ میلیون تن جو را از دست خواهد داد یا صادرات غلات کاهش خواهد یافت. همچنین برای بازگشت به سطح پیش از جنگ، دو تا سه سال زمان نیاز است و جایگزین کردن حجم غلات از دست رفته از جای دیگر دشوار خواهد بود.

قصد شکایت پدر یکتا جمالی از فدراسیون وزنه‌برداری
خانواده یکتا جمالی خصوصاً پدر و خواهر او، با توجه به اینکه مسئولان فدراسیون از رئیس گرفته تا دبیر و نایب رئیس و...، حاضر به پاسخگویی درست و حسابی و شفاف‌سازی ماجرا نیستند تا نگرانی این خانواده را کم کنند، قصد شکایت دارند. خواهر یکتا جمالی درباره پناهنده شدن خواهرش به آلمان می گوید:یکتا برای عروسی من که قرار بود بعد از بازگشت او از مسابقات جهانی یونان باشد، قول داده بود دست پر برگردد. اصلاً کلی با هم برای مراسم عروسی تدارک دیده بودیم. البته او بعد مسابقه خیلی از کم‌توجهی مربیان در پشت صحنه مسابقه و بی‌تجربگی آنها در جدول‌خوانی مسابقه ناراحت و گله‌مند بود.او به من گفت، هرچه به مربیانم می‌گفتم زمان رفتنم روی صحنه برای حرکت دوم دوضربم را بگویید به من می‌گفتند نگران نباش زود است، بعد ١۵ ثانیه مانده به مسابقه گفتند و من با بدن سرد رفتم روی تخته و نتوانستم وزنه را مهار کنم

زمان انتظار خانه‌دار شدن در تهران ۶۵ سال شد

صارمی، معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان این‌که شاخص دسترسی به مسکن در تهران به 65 سال رسیده است، افزود:‌ عواملی باعث رکود ساخت و ساز در تهران شده و پروانه ساختمان شبیه گاو شیردهی شده که هر کسی سطلی گرفته و آن را می‌دوشد. الان هم دیگر شیر ندارد.
رئیس‌جمهور در قاب سرخابی‌ها

در روزهای گذشته شایعه ای میان طرفداران دو تیم محبوب پایتخت پخش شده مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور در حاشیه دیدار با ورزشکاران فقط پیراهن باشگاه پرسپولیس را هدیه گرفته است.همین موضوع، شبهاتی مبنی بر تعلق خاطر رئیس‌جمهور به یکی از دو تیم بزرگ پایتخت را پررنگ کرد.این شایعه در حالی منتشر شده است که در همان جلسه، مدیرعامل استقلال نیز پیراهن این باشگاه را به آقای رئیسی اهدا کرده است.دیدار ورزشکاران با رئیس‌جمهور نهم اردیبهشت امسال برگزار شد.
پیش‌بینی فائو: گرانی جهانی مواد غذایی ادامه می‌یابد

هند به‌عنوان دومین کشور بزرگ تولیدکننده گندم در جهان تصمیم گرفته است با توجه به بحران ناشی از جنگ در اوکراین و به دلیل خشک‌سالی و «آنچه امنیت غذایی کشور» اعلام کرده، صادرات گندم را متوقف کند. در پی بحران گندم در جهان، خریداران جهانی به‌ویژه ترکیه و مصر بر روی تأمین گندم از هند حساب کرده بودند. پیش‌ازاین ممنوعیت، هند هدف‌گذاری خود برای صادرات گندم را برای سال جاری ۱۰ میلیون تُن برآورد کرده بود. بدین ترتیب ممنوعیت صادرات گندم از هند می‌تواند به افزایش جهانی قیمت گندم و رکوردی جدید در قیمت این محصول منجر شود و مصرف‌کنندگان فقیر در آسیا و آفریقا را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. جنگ روسیه و اوکراین ازیک‌طرف، خشک‌سالی و کاهش تولید مواد غذایی در جهان از سویی دیگر موجب شده است که احتکار مواد غذایی توسط دولت‌ها برای تأمین امنیت غذایی کشورشان افزایش یابد. چین و هند ازجمله کشورهایی هستند که در این مسیر، اقدام به انبار و ذخیره مواد غذایی کرده‌اند. تمامی این موارد و زمینه‌ها خبر از افزایش تقاضای جهانی مواد غذایی و گرانی این محصولات می‌دهد. کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز پیش‌بینی می‌کنند، قیمت غذا در دنیا تا چند فصل آینده همچنان در سطح بالایی باقی بماند.
ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزشسهام عدالتبه ۱۲ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۶۹۲ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۵ درصد معادل ۵۸ هزار و ۴۴۴ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانیسهام عدالتبه ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسیده است.
جی
۷: راه‌ دیپلماتیک بهترین راه محدود کردن ایران است

وزرای خارجه کشور‌های آلمان، امریکا، فرانسه، انگلستان، ژاپن، ایتالیا و کانادا، هفت‌کشور صنعتی جهان، طی بیانیه‌ای حمایت خود از احیای برجام را اعلام و راه‌حل دیپلماتیک را بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دانستندو در بیانیه خود بدون اشاره به عهدشکنی طرف غربی در اجرای برجام، از ایران خواستند تا از تقویت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای خود اجتناب کند.
وزیر آموزش و پرورش استیضاح می‌شود؟
خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه مجلس قصد استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دلیل تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی را دارد. یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این خصوص مطرح کرد که از عملکرد بعضی‌ها من راضی نیستم. در نتیجه در مرحله اول با تذکر و سوال سعی می‌کنیم کار را پیش ببریم. اگر هم نشد به سراغ استیضاح می‌رویم. بنده خیلی از عملکرد ایشان راضی نیستم.حبیب‌ الله دهمرده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خبر استیضاح وزیر آموزش و پرورش صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: «به صورت کلی پاسخ شما را می‌دهم؛ تا زمانی که وزیر و مسئولی به مردم خدمت کند، شخصا چاکرش هستم؛ اما لحظه‌ای که مسیر خدمتش عوض شود، همه می‌فهمند و مسیر من هم عوض می‌شود، چون ما نماینده مردم ایران و شاید هم در بعضی مواقع جهان، هستیم.»نماینده مردم زابل تاکید کرد: «هر کسی باید وظیفه خود را انجام دهد. من به عنوان نماینده باید وظیفه‌ام را انجام دهم و وزیر و رئیس جمهور هم به همین شکل. از عملکرد بعضی‌ها من راضی نیستم. در نتیجه در مرحله اول با تذکر و سوال سعی می‌کنیم کار را پیش ببریم. اگر هم نشد به سراغ استیضاح می‌رویم. بنده خیلی از عملکرد ایشان راضی نیستم

واردات خودرو در سقف تعیین شده از سوی بانک مرکزی

در حالی که طی سال های اخیر نگرانی بانک مرکزی از افزایش تقاضا برای ارز به واسطه خروج ارز جهت واردات خودرو، به عنوان یکی از مهم ترین دلایل ممنوعیت واردات خودرو مطرح می شد، مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: اجرایی شدن مصوبه آزاد سازی واردات خودرو در چارچوب سیاست‌های ارزی و سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود. به گزارش فارس، مصطفی قمری وفا مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتی در فضای مجازی با عنوان اجرایی شدن مصوبه آزاد سازی واردات خودرو در چارچوب سیاست‌های ارزی و سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی اعلام کرد که مصوبه آزاد سازی واردات خودرو در چارچوب ضوابط، سیاست‌های ارزی و سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجرایی خواهد شد. وی همچنین بیان کرد: هماهنگی کامل سیاست‌های ارزی با سیاست‌های ارزی در برنامه اصلاحات ساختاری اقتصاد، یک اصل مورد وفاق دولت سیزدهم است.

سایپا: به ازای تولید هر خودرو ۷۰ میلیون ضرر می‌دهیم!
علی شیدایی درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان، اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار اجازه افزایش قیمت خودرو را به شرکت‌های خودروساز نمی‌دهد. از همین رو باید تلاش کرد با افزایش بهره وری، تولید اقتصادی که مدنظر قرار گرفته و همچنین واگذاری سهام درون گروهی، شرایطی را فراهم کنیم که تولید خودرو‌ها از خط زیان خارج شود. او با بیان اینکه هر خودرویی که تولید می‌شود به طور متوسط ۷۰ میلیون تومان زیان برای گروه خودروسازی سایپا دارد، گفت: طی سه سال اخیر قیمت نهاده‌های تولید، چون فولاد، مواد پلیمری و... ۷ برابر شد، ولی قیمت خودرو ۳ برابر شده است، لذا شکاف قیمت سبب شده که تولید با چالش مواجه شود. شیدایی با تاکید بر اینکه شکاف قیمت فروش و قیمت تمام شده (زیان) باعث شد، در پایان سال جاری زیان تلفیقی گروه خودروسازی سایپا ۵۸ هزار میلیارد تومان شود، خاطرنشان کرد: طی ۴ سال اخیر و در ماه اسفند شورای پول و اعتبار تزریق نقدینگی به خودروسازان را تصویب می‌کرد، اما سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاد و بعضا در سیستم بانکی هم با محدودیت‌های روبرو شده ایم از همین رو تامین نقدینگی دچار مشکل شده است.
خاندوزی: برخلاف دولت قبل عمل کردیم

وزیر اقتصاد در خصوص اصلاح پرداخت یارانه‌ها و مقایسه آن با دولت سابق گفت: «از ۲۴ قلم کالایی که در سال ۱۳۹۷ مشمول ارز وارداتی ارزان بودند ۱۸ قلم آن‌ها مانند واردات برنج، واردات چای، اقلام مرتبط با گوشت قرمز در دوره دولت قبل حذف شد و این امر سبب افزایش چند برابری قیمت آن کالاها بدون وجود برنامه حمایتی شد. دولت حذف ۶ قلم کالای باقیمانده مورد حمایت ارز ترجیحی را مرحله کنونی این طرح دانست و هدف ما بر حمایت از مصرف‌کننده در کنار حذف این کالاها بوده است. برای دولت قابل پیش‌بینی بود که در این فرآیند، کشور ما با یک نفع بلندمدت و مضیقه کوتاه‌مدت مواجه خواهد شد».
ذوالنور: روحانیون می‌توانند در سالم‌سازی نظام اقتصادی کشور نقش ایفا کنند

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیگر نقش‌های روحانیت، گفت: کمک به حل مشکلات مردم از دیگر اقدامات روحانیت بوده است. امروز مشکلات معیشتی به شدت مردم را اذیت می‌کند و هر کدام از روحانیون به هر نحوی در سالم‌سازی نظام اقتصادی کشور، فعال‌سازی عرصه انقلاب، تشویق مردم به توحید و دیگر فعالیت‌ها می‌توانند نقش ایفا کنند، ما مسیر را ادامه می‌دهیم و ان شاءالله معیشت مردم و عزت آن‌ها حفظ شود و نظام اسلامی روز به روز تعالی بیشتری پیدا کند.
نگرانی اروپا از جراحی اقتصادی ایران و به حاشیه رفتن برجام

«سید مصطفی خوش‌چشم» کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص سفر اخیر جوزپ بورل به ایران و صحبت‌های بعد از سفرش درباره از سرگیری مذاکرات وین و ادعای شکسته شدن قفل مذاکرات از سوی این مقام اروپایی، گفت: «جوزپ بورل هیچ پیشنهاد جدیدی از طرف آمریکایی‌ها نیاورده‌ است، بلکه احتمالاً به دنبال وساطت اتحادیه اروپاست و تا زمانی که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران، رعایت نشود و امتیازات مورد درخواست ایران دریافت نشود، قطعاً توافقی در کار نخواهد بود». او در ادامه با تأکید بر وضعیت وخیم اروپا و نیازمندی آن به انرژی، توضیح داد: «جوزپ بورل و انریکه مورا، هردو وکلای اتحادیه اروپا به دنبال این هستند که به خاطر وخامت اوضاع قیمت‌های انرژی و دیگر کالاها در اروپا، سعی کنند حتماً مذاکرات وین زنده بماند؛ چراکه با به درازا کشیدن جنگ اوکراین، فشارهایی که ناشی از قیمت‌های انرژی‌ است، بر اتحادیه اروپا و آمریکا بیشتر خواهد شد؛ اما دراین‌بین، به دنبال این هستند که ایران از آن خواسته‌های صددرصدی خودش کوتاه بیاید. هم در ارزیابی شرایط جهانی و جنگ اوکراین و متعاقبات آن بر بازارهای اروپا و آمریکا، گذشت زمان به‌نفع ایران است، هم به لحاظ مسائل داخلی، وضعیت به‌گونه‌ای‌ است که شاید مزایای ذاتی برجام، هرروز برای ایران کمتر شده و حالا شاید‌ انگیزه‌ها برای برجام به‌اندازه‌ قبل نباشد؛ چراکه یکی از مزایای آن می‌توانست کمک در انجام جراحی‌های اقتصادی کشور باشد که حالا بدون احیای برجام، دولت این مهم را انجام داده و در حال انجام این جراحی‌های اقتصادی با تکیه بر توان داخلی و دور زدن تحریم‌هاست».
عضو شورای شهر: فرونشست در جنوب غربی تهران در حال پیشروی است

آقامیری عضو شورای شهر تهران در مورد وضعیت فرونشست در پایتخت می‌گوید: وضعیت تهران در این خصوص جالب نیست چراکه در سمت جنوب غربی پیشرفت هایی را در برخی مناطق داریم که از طریق سازمان نقشه برداری، زمین شهری و آبفا گزارش هایی دادند که فرونشست در حال پیش روی است و وضعیت جالب نیست، به گونه ای که حوالی بزرگراه آزادگان فرونشست داریم و سازمان نقشه برداری که کدهای ارتفاعی مناطق را از سالهای قبل در اختیار دارد با بررسی این موضوع، به فرونشست ها صحه گذاشته و تایید کرده که فرونشست جدی است و در برخی نقاط اتفاق افتاده است.
عبدالملکی: واردکنندگان
پیش‌بینی بانک مرکزی از درآمدهای ارزی 1401

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام این‌که در حوزه صادرات غیرنفتی، وضعیت خوب شده است، پیش‌بینی کرد: «امسال از سال گذشته تأمین ارز بیشتر می‌شود». علی صالح‌آبادی افزود: «در حوزه نفت و صادرات نفتی هم قیمت نفت افزایش یافت و ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها برگشته است. روابط بانکی ما با کشورهای دوست و همسایه بهتر شده و درحال‌توسعه است. با کشورهایی که رابطه همکاری مشخصی داریم، FATF مانع تجارت و تعامل ما نیست». بی‌وجدان منشأ فساد اقتصادی شده‌اند
عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات در تخصیص و توزیع یارانه‌ها، گفت: دلالان و واردکنندگان بی‌وجدان از محل اعتبارات مربوط به یارانه، منشأ فساد اقتصادی شده‌اند. قاچاقچیان نیز از محل توزیع نادرست ارز، سود بسیاری برده‌اند و از سوی دیگر نیز بخشی از یارانه مردم ایران نصیب مردم برخی از کشورهای دیگر می‌شود. جالب است که تولیدکنندگان خارجی از دولت نظام جمهوری اسلامی، یارانه می‌گرفتند. وی اضافه کرد: میزان بهره‌مندی ثروتمندان و بالا شهرنشین‌ها از یارانه بیشتر از جنوب شهری‌هاست. روش توزیع یارانه کاملا ناعادلانه است. عمده کارشناسان اقتصادی معتقدند روش‌های سابق نظام یارانه‌ای، اشتباه بود. دولت آقای رئیسی با بردن لایحه به مجلس، به شدت به دنبال اصلاح این وضعیت بود. دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کار اصلاح توزیع یارانه را به صورت جدی آغاز کرد و برای جلوگیری از مشکلات معیشتی برای مردم، تدابیری همچون افزایش میزان یارانه و کالابرگ الکترونیکی اتخاذ کرده‌ایم
طرح دو سر برد دولت؛ تأمین سرمایه میادین نفتی با مشارکت مردم

«خجسته مهر» معاون وزیر نفت از جمع‌بندی طرحی با عنوان «گواهی سپرده کالایی نفت» با بانک مرکزی، بورس انرژی و سازمان برنامه‌وبودجه خبر داد و گفت: «در این طرح که در راستای ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت است، شرکت ملی نفت ایران ابزار جدیدی را در فروش با قابلیت بورس انرژی طراحی کرده است. در این طرح شیوه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری مردم و ایجاد پس‌انداز و دارایی برای مردم ایجاد می‌کنیم، به این صورت که مردم بتوانند با دارایی خودشان، اوراق بهادار با پشتوانه نفت خریداری کنند». خجسته مهر اعلام جزئیات این طرح را به آینده موکول کرد. وی گفت: «طرح افزایش تولید نفت به رقم 5.7 میلیون بشکه در روز، یک طرح تقلیدی نیست بلکه یک طرح کارشناسی است، اما برای تحقق آن نیازمند 90 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم». وی افزود: «در حال حاضر 5 میدان در ایران توسط روس‌ها درحال‌توسعه است و در آینده‌ای نزدیک کار توسعه دو میدان دیگر توسط روس‌ها آغاز می‌شود». طرح پیش‌فروش اوراق نفتی به مردم توسط دولت، طرحی برد- برد برای دولت و ملت است؛ دولت نیاز مالی به توسعه میادین نفتی را تأمین می‌کند و مردم نیز با توجه به چشم‌انداز افزایش تقاضا برای انرژی در جهان، از درآمدهای حاصل از استحصال و فروش نفت و میعانات نفتی برخوردار خواهند شد.

مخبر: یارانه داده شده به مردم، بیشتر از هزینه‌های جدید خانوار است
معاون اول رئیس جمهور گفت: یارانه ای که به بخش زیادی از مردم داده شده، بیشتر از هزینه های جدید خانوار است و البته دولت در تلاش است تا با فراهم کردن تمهیدات لازم هیچ هزینه اضافه ای به اکثریت مردم تحمیل نشود.وی درخصوص وضعیت توزیع و فراوانی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم خاطر نشان کرد: برای تامین کالاهای اساسی مردم مشکلی وجود ندارد و البته تغییر قیمت ها باعث شده که تقدم و تأخر در توزیع کالاهای بوجود آید اما ظرف روزهای آینده به نقطه مطلوب خواهیم رسید.
اعتراف اندیشکده آمریکایی به خودکفایی ایران در مهار کرونا

«اندیشکده رند» در گزارشی به تحلیل عملکرد دولت در مهار کرونا در ایران پرداخت و نوشت: «ایران تحت زمامداری رئیس‌جمهور جدید، تسریع روند تزریق روزانه واکسن کووید ۱۹ و مهار همه‌گیری را کلید زد». بر اساس این گزارش، ایران همچنین در راستای مهار گسترش ویروس به سمت خودکفایی رفت؛ اقدام به تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی و تجهیزات حفاظت فردی و واکسن کووید-۱۹ کرد. همچنین باوجود تحریم‌های اقتصادی و سیاست‌ ورزی‌های مرتبط با واکسن، ۶۷ درصد جمعیت ایران در حال حاضر به‌طور کامل در برابر کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند.
سردار جوانی: دشمنان تلاش می‌کنند مردم را از همراهی دولت باز دارند

سردار یدالله جوانی روز شنبه در همایش جهاد تبیین و در جمع فرماندهان و بسیجیان ادارات خراسان رضوی افزود: معاندن جمهوری اسلامی اطلاع دارند که طرح‌های دولت تنها در بستر ثبات جامعه تحقق می‌یابد؛ لذا با بر هم زدن فضای آرامش جامعه به دنبال آن هستند که مانع همراهی مردم با طرح‌های اقتصادی شوند. وی ادامه داد: طرح اخیر دولت در مردمی‌سازی یارانه، یک اصلاح بزرگ در اقتصاد است و ریشه بسیاری از فسادها را در توزیع یارانه‌ها خواهد سوزاند. سردار جوانی عنوان کرد: دشمنان امروز کشور با تحریف و مخدوش کردن ذهن مردم در خصوص اقدامات دولت انقلابی، تلاش می‌کند مردم را از همراهی دولت در اجرای این دولت باز دارند. معاون سیاسی سپاه اظهار داشت: پس از پایان دفاع مقدس، دشمن به این نتیجه رسید که دیگر با چکمه و پوتین نمی‌تواند وارد جنگ با ایران شود، لذا برای مبارزه به روش‌های دیگر روی آورده است. وی عنوان کرد: مردم ولایت مدار کشور هم بارها این دسیسه‌ها را خنثی کرده‌اند و اکنون راه مقابله با بدخواهان توسل به جهاد تبیین در تمامی عرصه‌های مقاومت است.

.

اخبار روزانه:

* حجت‌الاسلام سید عبدالله فاطمی نیا پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. استاد فاطمی‌نیا سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود. وی از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میراسماعیل) که ازجمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت. مرحوم فاطمی نیا، استاد حوزه و دانشگاه و از منبری‌های مشهور و از اساتید اخلاق در کشور بودند که همواره بر پیروی از ولایت و حمایت و همراهی عامه مردم از رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند.
*اتحادیه اروپا در جدیدترین پیش بینی خود اعلام کرد تورم در حوزه اتحادیه اروپا امسال به
۶.۱ درصد می‌رسد که ۳.۴ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی است. منطقه یورو به دلیل وابستگی به انرژی روسیه و نزدیکی به درگیری، یکی از مناطقی است که بیشترین آسیب را دیده است.
*
هند با اعلام هدف محموله های گندم در سال جاری، صادرات گندم را ممنوع کرد، در حالی که موج گرمای شدید تولید گندم را کاهش داده و قیمت های داخلی به بالاترین حد خود رسیده است. این دولت گفت که همچنان به صادرات با پشتوانه اسنادی که صادر شده و به کشورهایی که تقاضا دارند، مجوز می دهد. مقام‌های ارشد دولتی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفتند که این ممنوعیت ارسال‌های خارج از کشور دائمی نبوده و می‌توان آن را بازبینی کرد.
*
هند با اعلام هدف محموله های گندم در سال جاری، صادرات گندم را ممنوع کرد، در حالی که موج گرمای شدید تولید گندم را کاهش داده و قیمت های داخلی به بالاترین حد خود رسیده است. این دولت گفت که همچنان به صادرات با پشتوانه اسنادی که صادر شده و به کشورهایی که تقاضا دارند، مجوز می دهد. مقام‌های ارشد دولتی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفتند که این ممنوعیت ارسال‌های خارج از کشور دائمی نبوده و می‌توان آن را بازبینی کرد.

*معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته و برپایی نشست‌های مختلف، در صورت بازگشایی مرزهای زمینی، آمادگی برپایی سه‌هزار موکب در خاک ایران و عراق برای پذیرایی از زائران را داریم. یوسف افضلی در گفت‌و‌گو با ایرنا ادامه داد: در صورت موافقت دولت عراق برای بازگشایی راه زمینی عتبات عالیات، پیش‌بینی‌های لازم برای ارائه بهترین خدمات به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) در دست بررسی و برنامه‌ریزی است.
معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: مجوزهای یک‌ساله برای متقاضیان جدید اخذ پروانه فعالیت موکب‌ها صادر خواهد شد و برای افرادی که مدت زمان مجوز آنها به پایان رسیده، مجوزهای سه‌ساله صادر خواهیم کرد. گفتنی است، دولت عراق از ابتدای شیوع بیماری کرونا با هدف جلوگیری از گسترش این بیماری مرزهای زمینی خود را به روی زائران مسدود کرد و تاکنون با وجود پیگیری‌های مسئولان ایرانی همچنان بسته است.
*رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در رأس هیأت بلندپایه نظامی و به دعوت رسمی وزیر دفاع جمهوری تاجیکستان امروز عازم این کشور خواهد شد. به گزارش روابط عمومی ستاد کل نیروهای مسلح، در راستای تحقق و عملیاتی کردن توافقات حاصله در اولین کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی دوجانبه ایران و تاجیکستان، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح امروز عازم دوشنبه پایتخت این کشور خواهد شد. بر اساس این گزارش، دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و دفاعی و مذاکره پیرامون همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین بازدید از مراکز نظامی و پروژه‌های دفاعی نیروهای مسلح جمهوری تاجیکستان از برنامه‌های مهم رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران در این سفر خواهد بود

*روزنامه رسالت با اشاره به طرح جدید یارانه ای دولت نوشت:تفکیک بین معاند و معترض و مخالف از اوجب واجبات در این ایام است. با معاند باید قاطعانه برخورد کرد و با مخالف و معترض باید کریمانه همراهی کرد تا اولا به سمت عناد و لجبازی نرود و آن جبهه را تقویت نکند و ثانیا به سمت جبهه خودی قدم بردارد.در این مسیر، تکلیف قطعی برخی دوستان، دفاع نکردن است! چراکه هیچ پاس گلی مثل «دفاع بد»، رقیب را در معرض گلزنی قرار نمی‌دهد.از طرفی برخی افرادی که مسلح و مجهز به علم و حلم توأمانند، باید شانه خالی نکرده و در دل میدان حرف بخورند، طعنه بشنوند، آماج تهمت‌ها و توهین‌ها قرار گیرند، فریاد بشنوند و در پاسخ، روشنگری، تبیین و ترمیم کنند. اگر تبیین، ساده بود، پیش از آن، لفظ «جهاد» نمی‌آمد.
*سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا:اصلاح طلبان باید برنامه منطقی ارائه دهند، متاسفانه امروزه ما آن گونه که باید شاهد این موضوع نیستیم حتی از جانب نیروهای اصلاح طلبی که به طور دقیق اعلام می‌کنند ما باید همیشه فعال باشیم اما در فعالیتی که دنبال می‌شود یک فعالیت منسجم فکری نیست بلکه شکار لحظه‌ها در مورد رقیب است.جریانات فکری و جریانات سیاسی باید منطق و برنامه خودشان را تبیین و راه‌حل‌های خودشان را برای جامعه تشریح کنند، این بهترین و عمیق‌ترین فعالیت سیاسی است.من فکر می کنم که دولت و مجلس امروز باید آماده باشند تا هزینه تصمیمات جدی را پرداخت کنند و اینگونه نباشد که در بحث کارشناسی بگویند درست است اما وقتی می خواهند هزینه آن را بپردارند بکوشند که شانه خالی کنند
.
*عبدالناصر همتی در یادداشتی در توئیتر نوشت: من همواره نظراتم را درباره مسائل اقتصاد کشور در توئیتر و اینستا صریحا مطرح می‌کنم و از کسی هم واهمه ندارم. سوابق ماه‌های اخیر موید ادعایم است. وی عنوان کرد: شرایط کشور را هم به خوبی درک می‌کنم و به همین دلیل تصمیم گرفتم در فرصت دیگری در کلاب‌هاوس نظرات اقتصادی‌ام را مطرح کنم و گفت و شنود داشته باشم. مصطفی تاجزاده در توییتر نوشته بود برخی نهادهای امنیتی مانع از حضور همتی در یک نشست کلاب‌هاوسی با موضوع یارانه‌ها شده بودند
.
*عبدالله ایزدپناه نماینده ایذه و باغملک در مجلس: مردم ایذه در اعتراض به گرانی‌ها تجمع کردند و مطالباتی داشتند که با تدبیر شورای تامین استان و شهرستان موضوع ختم به خیر شد.تعدادی از جوانان شهرستان ایذه بر اثر غفلت و تحریک به سمت یکی از مساجد این شهر سنگ پرانی کردند که البته داخل مسجد کسی نبوده و خالی بوده است.آتشی هم در کنار این مسجد روشن کرده بودند. تعدادی از شیشه های مسجد شکسته شده که مشکل خاصی نبوده است. سه نفر از این جوانان که به سمت مسجد سنگ پرانی کرده اند بازداشت شده‌اند که باید مورد بازجویی قرار بگیرند که آیا این اقدام شان عمدی بوده یا تحریک شده‌اند
.
*سید احمد آوایی، نماینده دزفول در مجلس: فردی که در تجمعات اخیر در خوزستان کشته شده برای شهرستان دزفول نبوده و شهروند اندیمشکی بوده است.هم اکنون وضعیت شهرستان دزفول آرام است. دو شب پیش در این شهرستان حدود
۷۰ نفر تجمع کردند که خیلی زود هم متفرق شدند.افرادی که در شهرستان دزفول تجمع کردند از اهالی خود شهر نبوده و بیشتر حاشیه‌نشین‌هایی از بیرون دزفول بودند
*
شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۳۹۶۱ واحدی معادل ۰.۸۹ درصد، به یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۴۱۱ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افزایش ۱۸۱ واحدی به ۲۱ هزار و ۵۷۶ واحد رسید

.

https://shoma-weekly.ir/2MhOm8