گفته می‌شود که...

روحانی نرخ جریمه ماسک نزدن را اعلام کرد/ثبت نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است/شجریان در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد/میزبانی بزرگ از پرسپولیس گرفته شد/ایران از توقف خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ استقبال می‌کند/علت حریق ایستگاه متروی اکباتان چه بود؟ و ...

روحانی نرخ جریمه ماسک نزدن را اعلام کرد

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه این ویروس به انسان می‌رسد عاملش خود انسان است. برای اینکه مسیر انتقال را جلویش را بگیریم کسی که مبتلا به این بیماری شده باید به محل کار و خانواده خود اطلاع دهد و دو هفته نباید بیاید و اگر فرد تخلف کند برای هر نوبت تخلف، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.روحانی تصریح کرد: حساب بانکی و سامانه آن مشخص شده و وزارت بهداشت مسئول آن است. این تخلف باید به حسابی که وزارت بهداشت امروز اعلام می‌کند، واریز شود و اگر آن را واریز نکند از روش‌های دیگر گرفته می‌شود.وی بیان داشت: همه افراد جامعه وقتی در جامعه حضور پیدا می‌کنند و از منزل خارج می‌شوند باید از ماسک استفاده کنند، اگر کسی از ماسک استفاده نکند ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود تا ظرف دو هفته به حسابی که اعلام می‌شود واریز شود. روحانی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی و بسیج در این طرح به عنوان ضابط حضور دارند گفت: نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که در اختیار دارد استفاده می‌کند ممکن است فردی ماسک ندارد و کسی با او مواجه نشود و با او صحبت نکند در عین حال به او ابلاغ خواهد شد که چه روزی و در چه خیابانی بدون ماسک بوده است و ۵۰ هزار تومان موظف هست جریمه را پرداخت کند.

ثبت نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر فقهای شورای نگهبان درباره مصادیق رجل سیاسی تغییر کرده است یا خیر اظهار داشت: در این زمینه یک سری بحث‌های فرهنگی در کشور ما جاری است و مسئله‌ای نیست که صرفاً با یک قانون آن را حل کنیم. در وهله اول باید این بحث فرهنگی حل شود که فعلاً تغییری در این زمینه به وجود نیامده است.وی بیان کرد: با وجود این ثبت نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است.سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی قوانین انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص همه قوانین انتخاباتی، شورای نگهبان فعلاً در مقام اظهار نظر مشورتی است.

زیبا کلام: مردم به خاتمی هم رأی نمی‌دهند

صادق زیباکلام، فعال سیاسی در خصوص کاندیداتوری عارف در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: آقای عارف متوجه نیست که حتی اگر آقای خاتمی در انتخابات نامزد شود و اتفاقا تأیید صلاحیت هم بشود مردم رأی نمی‌دهند چه رسد به خودش که چهار سال مهر سکوت بر دهان کوبید.وی افزود: آقای عارف در چهارسال دوره نمایندگی‌اش که بسیاری اتفاقات مهم در زندگی مردم رخ داد، هیچ اظهار نظری نکرد و اصلا برایش مهم نبود که بر سر مردم می‌آید و در تمام این احوال که هیچ سخنی در دفاع از حق مردم نگفت، خود را نماینده اول تهران معرفی می‌کرد و بعد از مجلس دهم تا امروز هم از دیوار صدا در می‌آید از عارف نه و در چنین شرایطی می‌آید و می‌گوید می‌خواهم در انتخابات نامزد شوم؛ در صورتی که یک نفر هم به او رأی نمی‌دهد.

شجریان در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد

صبح امروز پیکر مرحوم محمدرضا شجریان استاد برجسته آواز ایران، در محل آرامگاه فردوسی در توس به خاک سپرده شد.تغییر اصلی مراسم امروز، تغییر محل تدفین وی بود که ابتدا قرار بود در کنار آرامگاه اخوان ثالث شاعر معاصر به خاک سپرده شود، اما به دلیل جانمایی نامناسب محل تدفین، به درخواست خانواده‌ وی تغییر یافت و در محوطه موزه آرامگاه فردوسی خاکسپاری شد.در نهایت، پیکر محمدرضا شجریان پس از تشییع در محوطه آرامگاه فردوسی، با حضور خانواده وی، مسؤولان و جمعی از هنرمندان در خانه ابدی خود‌ آرام گرفت.

میزبانی بزرگ از پرسپولیس گرفته شد

روزنامه «استاد الدوحه» قطر با اشاره به برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا در تاریخ ۱۹ دسامبر، نوشت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید کرده بود باتوجه به برگزاری فینال برگشت سال گذشته در کشور ژاپن و شرق قاره، دیدار نهایی سال ۲۰۲۰ این بار در غرب آسیا و در زمین کشوری که از این منطقه به فینال برسد برگزار می‌شود.نکته جدیدی که در بیانیه اخیر AFC به آن اشاره شد این بود که هنوز محل برگزاری فینال تعیین نشده است. این بدان معنی است که پیشنهاد جدید و متفاوتی برای میزبان فینالیست غرب آسیا که پرسپولیس ایران است در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد شهر دوحه نزدیکترین گزینه برای برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا باشد زیرا دیدار نهایی هم در ادامه برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در کشور قطر است که هم مسابقات غرب و هم مسابقات شرق در آن برگزار شد.»

ایران از توقف خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ استقبال می‌کند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در توئیتر با استقبال از برقراری آتش بس در ناگورنو -قره‌باغ نوشت: ایران از توقف خصومت‌ها در منطقه ناگورنو-قره باغ به عنوان قدمی در راستای صلح استقبال می‌کند.وی افزود: ما از همسایگان خود، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، می‌خواهیم که بر اساس احترام به حقوق بین‌الملل و تمامیت ارضی، در گفتگوهای جدی مشارکت کنند.وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: از تلاش‌های سازنده همسایه‌مان، کشور روسیه، نیز قدردانی می‌کنیم.

درآمدهای فضای مجازی کجا می رود؟

حجت‌الاسلام «نصرالله پژمان‌فر» رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی معتقد است: «ما امروز گرانترین اینترنت را به مردم ارائه می دهیم. هزینه‌ای که در موضوع اینترنت مردم پرداخت می‌کنند در مقایسه با دنیا و حتی در مقایسه با کشور افغانستان اینترنت گرانی است و ناامن‌ترین خدمات را ارائه می‌کنیم که مسائل مختلف دارد. کره جنوبی با ما شروع کرده، اما امروز خدمات دولت الکترونیک کره را ببینید چه خدماتی به مردم خود در مسائل آموزشی، بهداشت و درمان، خدمات بانکی، خدمات مسافرتی و هر چیزی که امروز در مخیله برخی از مردم ما نمی‌آید که می‌توانند چنین خدماتی را داشته باشند در کره ارائه می‌شود. امروز چه خدماتی در این زمینه به مردم ارائه می‌دهیم؟ علتش این است که یکسری منافعی است که برخی نمی‌خواهند دست از این منافع بردارند. یکی دولت است. دولت‌ها دائماً در ارتباط با این موضوع که بتوانند بالاترین دست را در جیب مردم کنند و این منافع را داشته باشند، نقش‌آفرینی دارند. در فضای مجازی شاید سالانه بالای ۸، ۹ هزار میلیارد، بلکه تا ۱۰ هزار میلیارد پول را وزارت ارتباطات دریافت می‌کند. این پول کجا می‌رود؟ باید بخشی به این سمت بیاید که به مردم توسعه زیرساخت بدهد.»

آخرین پرده از کارزار فشار حداکثری

ترامپ روز جمعه در یک مصاحبه رادیویی بار دیگر علیه ایران اظهارنظر کرد و گفت: «ایران، این را می‌داند. آنها اخطار گرفته‌اند: اگر [...(استفاده از الفاظ رکیک)] و کار بدی علیه ما انجام دهید، بلایی سرتان می‌آوریم که تا حالا سابقه نداشته.» ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری»، ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر»ـ به زعم او‌ـ مجاب خواهد کرد. در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد، دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. پایگاه روزنامه «مترو» در پوشش این خبر، ترامپ را فردی «بد دهن» توصیف کرده و نوشته استفاده او از دشنام فوراً با انتقاد در فضای مجازی روبه‌رو شد و بسیاری از کاربران، او را به دلیل استفاده از لحن نامتناسب با جایگاه ریاست‌جمهوری، مورد انتقاد قرار دادند.

علت حریق ایستگاه متروی اکباتان چه بود؟

مهر:سخنگوی سازمان اورژانش کشور گفت: علت اولیه حادثه در ایستگاه متروی اکباتان نشت گاز شهری گزارش شده بود. مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در تشریح جزئیات حادثه آتش سوزی در ایستگاه متروی اکباتان اظهار کرد: همانطور که در اخبار قبلی هم اعلام شد این حادثه در خط چهار مترو حد فاصل ایستگاه اکباتان و ارم سبز گزارش شده بود.وی افزود: مسافران در اولین ایستگاه از قطار خارج شدند و خوشبختانه این حادثه هیچ مصدومی نداشته است.سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: چهار دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شدند و به دلیل اینکه تا به الان نشت گاز شهری علت حادثه گزارش شده عوامل اورژانس به همراه دیگر عوامل امدادی و عملیاتی در محل حضور دارند.وی در پایان گفت: شرایط مترو تهران و خیابان اطراف این دو ایستگاه مناسب است و اصلاً جای نگرانی نیست.

حنیف عمران‌زاده به استقلال بازگشت

استقلالی ها صبح امروز وزنه زدند و در این تمرین خنیف عمران زاده هم حضور داشت. بدین ترتیب او هم به کادر فنی استقلال اضافه شده و محمود فکری را همراهی خواهد کرد. تمرین آبی ها در سالن بدنسازی برگزار شد. در این نوبت تمرینی بازیکنان ابتدا بر روی دوچرخه و تردمیل تمرین را آغاز کردند و سپس زیر نظر مربیان در ایستگاه‌های مختلف مشغول به کار با دستگاه‌ها شدند. ووریا غفوری و داریوش شجاعیان غایبین تمرین امروز بودند. شجاعیان در تمرین روز گذشته هم غایب بود ولی غفوری به دلیل آسیب دیدگی در تمرین امروز حضور نداشت. استقلالی ها عصر امروز یک تمرین تاکتیکی را در ورزشگاه آزادی برگزار خواهند کرد.

https://shoma-weekly.ir/93VgjY