گفته می‌شود که...

روایت همسر رهبر انقلاب از روز شهادت پدر موشکی ایران/کارشکنی بایدن در آستانه از سرگیری مذاکرات وین/تماشای فیلم سینمایی «منصور» به روحانی پیشنهاد شد/اختلاف کارگزارانی‌ها «سازندگی» را به تعطیلی کشاند/العامری: دعوای احزاب شیعی در عراق رخ نخواهد داد/رییس اتاق ایران و کره: پولی از سوی کره جنوبی آزاد نشده است و ...

روایت همسر رهبر انقلاب از روز شهادت پدر موشکی ایران

برادر شهید سردار تهرانی‌مقدم گفت که همسر مقام معظم رهبری مهمان مادرم بودند و نقل کردند روز حادثه (زمانی که تهرانی‌مقدم به شهادت رسید) آقا وقتی که برگشتند حالشان عوض شد. به ایشان گفتم چه اتفاقی افتاده است که پاسخ دادند من رفیق ۲۵ ساله‌ام را از دست داده‌ام. محمد تهرانی‌مقدم برادر شهید سردار تهرانی‌مقدم اردیبهشت ۹۲ در مراسم تقدیر از رزمندگان جبهه جهادی منتظران خورشید با تأکید بر اینکه شهید حسن تهرانی‌مقدم نیرویی ولایتمدار و ولایت‌پذیر بود، گفت: کسانی که پا در رکاب رهبری بگذارند، نه یک‌قدم عقب و نه یک‌قدم جلوتر از رهبری حرکت کنند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری وقتی که از مجموعه تحت امر تهرانی‌مقدم بازدید کردند، ۲ یا ۳ روز بعدازآن جمله معروفی را مبنی بر اینکه تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهیم، بیان فرمودند. دشمنان مدام با تهدید علیه ما صحبت می‌کنند، اما ما امروز مقتدریم و این شهید بزرگوار نیز توانست سلاح‌های بازدارنده را اختراع کند.
تصمیم سخت» برای ریل‌گذاری صحیح در بودجه 1401

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: «چندین سال است که با برخی از مشکلات ساختاری در بودجه مواجه هستیم. ازآنجایی‌که این مشکلات درمان نشدند، در بزنگاه‌های کشور، تأثیر منفی شدیدی بر اقتصاد خواهند گذاشت». وی معتقد است: «یکی از این مشکلات ساختاری، مشکلدر ساختار درآمدی دولت است. این حوزه دچار ایرادات متعددی است و نیازمند یک تحول جدی است. درآمدهای دولت پایدار نیست و منبع آن نیز متزلزل و وابسته به نفت است. بحث درآمدهای نفتی نیز خود وابسته به عوامل دیگری نظیر تنش‌های سیاسی و قیمت جهانی نفت است». شهبازی در خصوص وضعیت بودجه سال جاری و کسری بودجه سنگینی که دولت با آن مواجه است، اضافه می‌کند: «در سال جاری نیز شاهد کسری بودجه حداقل 400 هزار میلیارد تومانی هستیم و در مورد نحوه تأمین این کسری نیز تدبیری اندیشیده نشده است. در شرایطی که کسری بودجه مزمن داریم، فضای افزایش هزینه‌ها در اواخر دولت قبل و ابتدای دولت فعلی را شاهد بودیم». این کارشناس اقتصادی تأکید دارد، حاکمیت اساساً نباید نگاه خرد و تک حوزه‌ای داشته باشد و باید برآیند کل این تصمیمات را ببیند. اگر دولت بخواهد یک تحول جدی در بودجه سال ۱۴۰۱ انجام دهد، باید یک جراحی را در حقوق و دستمزدهای نظام اداری دولت برای شفاف‌سازی امور انجام دهد. افزایش درصدی حقوق‌ها معنا ندارد».
کارشکنی بایدن در آستانه از سرگیری مذاکرات وین

بایدن از یک‌سو از آمادگی آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران سخن می‌گوید و این وعده را بارها نیز تکرار کرده؛ اما از سوی دیگر، عملاً در تکاپو برای تشدید این تحریم‌های ظالمانه است؛ وی دیروز و در آستانه دیدار مجازی با رئیس‌جمهور چین به‌عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت ایران گفت، عرضه نفت از سوی کشورهای تولیدکننده به میزان کافی وجود دارد تا کشورهای متقاضی نفت و محصولات نفتی، میزان واردات خود از ایران را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند.
جعفرزاده: واقعیت این است که مردم از رئیسی راضی هستند

نماینده مجلس دهم اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم خزانه همیشه خالی است؛ در ده بیست سال گذشته همیشه به همین صورت بوده این خزانه یک صندوق است که ماهیانه واریز و منابع درآمدی دولت و برداشت ها در این بستر انجام می شود و ما هیچ گاه انباشت و رسوبی در خزانه دولت نداریم. «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، نماینده مجلس دهم، در گفت و گو با برنا در رابطه با تفاوت کشورداری آیت الله رییسی و عملکرد میدانی رییس جمهور اظهار کرد: اگر بخواهیم بدون حب و بغض صحبت کنیم نظر ما باید نظر مردم باشد، مردم از این کار راضی هستند. علی رغم اینکه برخی در تلاش برای تخریب هستند و این حرکت را زیر سوال می برند ولی من این رفتار آنها را دلسوزانه نمی بینم، واقعیت این است که مردم از آیت الله رییسی راضی هستند. او افزود: نکته مهم این است که آقای رییسی برای انجام این اقدامات مشکلاتی دارد و تفاوت هایی با دولت های سابق دارد، آقای احمدی نژاد حجم بالایی از پول در اختیار داشت و نفت 120 دلاری می فروخت و می توانست بچرخد و در استادیوم ها برنامه داشته باشد اما با مشکلاتی که وجود دارد، آقای رییسی نمی تواند چنین کاری انجام دهد؛ بنابراین، این کار خوب است و باید اجازه بدهیم تا استمرار پیدا کند، ایشان می گوید من می خواهم یک دور به همه استان ها بروم و مشکلات را بشنوم و بعد با توجه به درک میدانی که پیدا کرده ام، برنامه ریزی کنم؛ این یک تئوری است و نباید خیلی سخت گرفت.
وقتی دنیای مجازی جای خانواده را می‌گیرد

طبق آخرین اعلام مرکز آمار که از جامعه افرادی بالای ۱۵ سال کشور جمع آوری شده است، سرانه حضور هر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی یک ساعت و سی‌ودو دقیقه است. از میان بیشترین شبکه‌های اجتماعی استفاده‌شده توسط افراد بالای ۱۵ سال، نرم‌افزار واتساپ با 88.5 درصد بیشترین مراجعه را دارد. نرم‌افزار اینستاگرام با 68.3 درصد؛ نرم‌افزار تلگرام با 66.2 درصد؛ نرم‌افزار سروش با 4.6 درصد؛ نرم‌افزار ایتا با 3.7 درصد و نرم‌افزار ایمو با 3.6 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
نماینده مجلس: ایران وارد برجام
۲ و ۳ نخواهد شد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه آمریکا به دنبال مختومه کردن پرونده برجام نیست، گفت: آمریکا به دنبال استفاده از منافع برجام است، هژمونی آمریکا در خاورمیانه شکست خورده بنابراین ایالات متحده نمی‌خواهد بیشتر از این ضرر کند اما با فشار رسانه‌ای تلاش دارند تا ایران را وادار کنند از خواسته‌هایش کوتاه بیاید.اسماعیلی اظهار داشت: در صورت ادامه استقامت و پایداری ایران، آمریکا مجبور می‌شود با قبول شرایط جمهوری اسلامی پای میز مذاکرات بیاید.وی با تأکید بر اینکه ایران وارد برجام ۲ و ۳ نخواهد شد، تصریح کرد: وزارت خارجه اجازه ندارد در موضوعات منطقه‌ای و موشکی با آمریکا و غرب مذاکره کند.رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای اروپایی نیز چند سال همراه با ایران و آمریکا پای میز مذاکرات نشستند و اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، از نظر عُرف دیپلماتیک شکست خورده‌اند بنابراین به نفع آنهاست که مذاکرات برجامی منتج به توافق شود.
به دنبال روابط خوب با ایران

«أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در مصاحبه با بخش عربی شبکه فرانس ۲۴، درباره ایران گفت: «اردن با نمایندگان هیچ طرفی صحبت نمی‌کند؛ ما مستقیماً با دولت ایران صحبت کردیم و وزیر خارجه ایران با من تلفنی گفت‌وگو کرد». الصفدی تأکید کرد که «همه کشورهای عربی در منطقه خواهان روابط خوب با ایران هستند اما تحقق این امر مستلزم وجود روابط شفاف و مبتنی بر اصل احترام به همسایگان و عدم دخالت در امور داخلی است».
نماینده مجلس: ایران قوی نیاز به جمعیت جوان دارد

عضو هیات رئیسه کمیسیون سیاست داخلی با بیان اینکه ایران قوی، نیاز به جمعیت جوان دارد، گفت: با اجرایی شدن برنامه‌های حمایت از جوانان و بهبود روند اشتغال و درمان ناباروری توسعه پایدار تضمین خواهد شد.«علی حدادی» عضو هیات رئیسه کمیسیون سیاست داخلی در توییتی نوشت: «ایران قوی، نیاز به جمعیت جوان دارد؛ حمایت از جوانان و بهبود روند اشتغال، ازدواج، فرزندآوری و درمان ناباروری از برنامه‌هایی است که با اجرایی شدن آن‌ها، جوانی جمعیت و در نتیجه توسعه پایدار تضمین خواهد شد».

تماشای فیلم سینمایی «منصور» به روحانی پیشنهاد شد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پس از تماشای فیلم سینمایی «منصور» گفت: فیلم سینمایی «منصور» فیلم بسیار خوب با سناریوی جذابی بود. با اینک داستان مربوط به شهید ستاری و داستان تحریم‌های بیرونی و حتی داخلی زمان جنگ بود، ولی قصه «منصور» روایت امروز ما است. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: «همین امروز هم ما در عرصه مدیریت کشور، تولید، خودکفایی و ... غیرازاینکه موانع خارجی داریم موانع متعدد و کارشکنی‌های داخلی داریم. این افراد کسانی هستند که اصحاب قدرت و ثروت هستند و به هر ترتیبی وقتی می‌بینند شما دارید کار درستی انجام می‌دهید مانع می‌شوند». وی تأکید کرد: «فیلم سینمایی «منصور» نشان داد که فرزندان ایران اگر اراده کنند، ولو اینکه برای آوردن محصولی چندین بار هم شکست بخوریم اگر این شکست‌ها مایه رشد و تشویق باشند، حتماً موفقیت حاصل خواهد شد». قاضی‌زاده هاشمی همچنین با دعوت از مسئولین سابق برای تماشای فیلم سینمایی «منصور»، گفت: «از مسئولین سابق اجرایی خصوص آقای حسن روحانی دعوت می‌کنم تا حتماً به تماشای این فیلم بنشینند».
نماینده مجلس: خاوری هنگام خروج از کشور بخش زیادی از اسناد را با خود برد

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: متأسفانه وقتی آقای خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران از کشور خارج شد بخش زیادی از اسناد را هم با خود برد که شاید آن را منتشر کند؛ نمی‌گوییم که همه مدیران و مسئولینی که از کشور خارج شده‌اند جاسوس هستند ولی باید نسبت به خروج مدیران حساس باشیم.
ماحصل 4 دور مذاکره؛ نتیجه غیرملموس با پیشرفت کافی

«فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان گفت: «با ایران طبیعتی شفاف و صریح داشته، اما تاکنون به نتیجه ملموسی نرسیده‌ایم، اما پیشرفت کافی که به ما اجازه حرکت به جلو را بدهد، داشته‌ایم. درباره برگزاری دور جدیدی از مذاکرات برنامه‌ریزی نشده؛ اما ما آماده برگزاری آن هستیم. قطعاً ما آماده‌ایم که تمامی پیشنهادات و مسائل را اگر جدی و در جهت نتیجه ملموس باشد، بررسی کنیم. موضوع بازگشایی کنسولگری‌ها می‌تواند روی دهد، اما هنوز در این رابطه هیچ تصمیمی گرفته نشده است».
اختلاف کارگزارانی‌ها «سازندگی» را به تعطیلی کشاند

خبرگزاری مهر گزارش کرد که پس از برگزاری جلسه شورای مرکزی و تعیین مرعشی به عنوان دبیرکل جدید حزب کارگزاران، روزنامه سازندگی بر روی «دکه‌های روزنامه فروشی» قرار نگرفت. غلامحسین کرباسچی دبیرکل پیشین که محوریت فعالیت‌های رسانه‌ای گروه هم‌میهن را نیز برعهده دارد در صفحه شخصی خود اعلام کرد: استعفای سردبیر، عدم همراهی و احیاناً مخالفت ارکان حزب با انتشار روزنامه، عدم وجود کاغذ و بدهی سنگین باعث شد تا روزنامه دیگر منتشر نشود.

نسخه سناتور برای تضمین گرفتن ایران از آمریکا!

«تد کروز» سناتور تندروی ایالت تگزاس، در واکنش به گزارش خبرگزاری بلومبرگ در خصوص درخواست ایران مبنی بر لزوم تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از برجام، در پیامی توئیتری مدعی شد: «به‌رغم رؤیاهای آن‌ها، طبق قانون اساسی آمریکا، تنها راه برای تحقق این امر این است که برجام را به‌عنوان یک معاهده برای تأیید سنا ارائه کنند... این کاری است که بایدن از انجام آن می‌ترسد». کروز، پیش‌ازاین با انتقاد از سخنان بایدن مبنی بر پایبندی به برجام و عدم خروج از آن، اعلام کرده بود: «جو بایدن هیچ‌گونه اختیار قانونی برای دادن چنین تعهدی ندارد. هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود- چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد- هر رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه دیگر در آینده بار دیگر آن را پاره خواهد کرد».
حمایت
۴ وزیر سابق آموزش و پرورش از وزیر پیشنهادی

فارس گزارش داد که حسین مظفر، علی‌احمدی، بطحایی و فرشیدی وزرای سابق آموزش و پرورش در نامه‌ای مشترک به نمایندگان مجلس نوشتند: درخواست داریم که در صورت صلاحدید و پس از ارزیابی توانمندی‌ها و برنامه‌های فیاضی، به ایشان فرصت بدهید تا در سمت وزیر آموزش و پرورش با مدیریتی جهادی ایفای مسئولیت کند.
حیاط‌خلوت دولتمردان گذشته

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در آیین معارفه مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم‌ گفت: «برخی دولتمردان در دولت‌های گذشته مناطق آزاد ‌را حیاط‌ خلوت خود کرده بودند». سعید محمد افزود: «متأسفم که گوهر ارزشمندی مانند جزیره قشم به حیاط‌خلوت و پر کردن جیب برخی‌ها تبدیل شده باشد و من از امروز اعلام می‌کنم که مناطق آزاد در کشور به حیاط‌خلوت مردم تبدیل خواهد شد».
پمپئو: مشارکت آمریکا با اسرائیل برای مهار ایران حیاتی است

وزیر خارجه سابق آمریکا مدعی شد که اسرائیل حق دفاع خود در برابر ایران را دارد.به گزارش جروزالم پست، مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در اظهاراتبی بی‌اساس مدعی شد که اگر تهران اقداماتی را انجام دهد که اسرائیل را تهدید کند، اسرائیل "وظیفه" دارد از خود در برابر ایران دفاع کند. پمپئو در ادامه گفت: "اگر ایالات متحده با اسرائیل نباشد و ایرانی‌ها اقداماتی را انجام دهند که اسرائیل را تهدید کند، اسرائیل نه تنها حق دارد بلکه وظیفه دارد از خود دفاع کند."پمپئو همچنین گفت که مشارکت با اسرائیل برای آمریکا حیاتی است و هر شکافی می‌تواند رهبری اسرائیل را در موقعیت دشواری قرار دهد.پمپئو گفت: «ما باید به اسرائیلی‌ها کمک کنیم که امنیت خودشان را حفظ کنند. زمانی که شکاف واقعی بین ما و اسرائیل ایجاد شود، رهبری اسرائیل را در موقعیت بسیار دشواری قرار می‌دهد و ما هرگز نباید کاری کنیم که رهبری اسرائیل در این موقعیت قرار گیرد

العامری: دعوای احزاب شیعی در عراق رخ نخواهد داد

«هادی العامری»، رهبر ائتلاف الفتح عراق به کسانی که دنبال درگیری و جنگ میان احزاب شیعی هستند و در این راه پول خرج و هزینه می‌کنند اعلام کرد که این اتفاق رخ نخواهد داد. وی تأکید کرد: «این موضوع تا زمانی که مرجعیت دینی و آیت‌الله سیستانی حضور دارد، روی نخواهد داد و رهبران شیعی نیز عاقل‌تر، داناتر و منطقی‌تر از این هستند که وارد این دام شوند و اطمینان می‌دهیم که وارد این جریان نخواهیم شد». رهبر ائتلاف الفتح افزود: «نبرد همه ما برای تحقق حاکمیت ملی و آزادسازی سرزمین‌های عراق با گروه‌های تروریستی، داعش و دشمنان ملت و کشور است».
رییس اتاق ایران و کره: پولی از سوی کره جنوبی آزاد نشده است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی اظهار داشت: ۳.۵ میلیارد دلار پولی که ادعا می‌شود آزاد شده از محل دارایی‌هایی ایران در کره جنوبی نبوده است. روز گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ۳.۵ میلیارد دلار از داراریی‌های بلوکه شده ایران آزاد شده است. بیشترین میزان پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی بوده و رقم ۷ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. حسین تنهایی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی در گفتگو با ایلنا گفت که ۳.۵ میلیارد دلار پولی که ادعا می‌شود آزاد شده از محل دارایی‌هایی ایران در کره جنوبی نبوده است. وی همچنین آخرین وضعیت مبادلات دو کشور اظهار کرد: مبادلات دو کشور بسیار کم است و بیشتر شرکت‌های کوچک و متوسط به صورت غیر رسمی کار می‌کنند، ولی شرکت‌های بزرگ در کره جنوبی از آنجا که بیشتر با آمریکا کار می‌کنند، با ایران کار نمی‌کنند. حجم مبادلات کشور بسیار اندک و کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار است.

‌اخبار روزانه:
*
هم‌اکنون ماهیانه فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان بازپرداخت اوراق فروخته شده در دولت قبل بر عهده دولت جدید است که تا سال ۱۴۰۵ بازپرداخت حدود ۵۳۴ هزار میلیارد تومان اصل و سود این اوراق بر عهده دولت است.
*ارزش لیر ترکیه بار دیگر سقوط کرد و به کمترین رقم در تاریخ این ارز رسید
. به گزارش رویترز، ارزش لیر ترکیه روز جمعه برای سومین بار سقوط کرد و به کمترین رقم در تاریخ این ارز رسید. به دنبال نگرانی سرمایه گذاران درباره سیاست پولی این کشور پس از این که بانک مرکزی ترکیه در ماه سپتامبر کاهش نرخ بهره را آغاز کرد، هر دلار به بیش از ۱۰ لیر رسید.
*رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: تصمیم‌گیری اشتباه دولت دوازدهم درباره استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان،
۱۵۰۰ میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان را بلوکه کرده بود.
*
با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سیستان و بلوچستان تعدادی از باندهای قاچاق مواد مخدر و محل اختفاء آن‌ها شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت.وزارت اطلاعات اعلام کرد: با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان، طی عملیات‌های جداگانه در شش ماهه اول سال جاری، تعدادی از باندهای قاچاق مواد مخدر و محل اختفای آن‌ها شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت.در این عملیات‌ها بیش از ۲۵ تُن انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی، ۳ قبضه سلاح جنگی، مقادیری مهمات و ۳۶ دستگاه خودرو کشف و ضبط شد؛ در همین راستا ۳۶ نفر دستگیر و ۲ نفر از اشرار به هلاکت رسیدند.

*علیرضا‌بیگی، نماینده مجلس در مورد طرح صیانت گفت: این طرح به سرانجام نخواهد رسید، مردم شاید بدون آب بتوانند زندگی کنند و با صرفه‌جویی در مصرف آب بتوانند مدتی تحمل کنند، اما بدون اینترنت به هیچ عنوان نمی‌توانند زندگی کنند و همه ابعاد زندگی افراد با اینترنت گره خورده است.

https://shoma-weekly.ir/WHzsIl