گفته می‌شود که...

رهبر معظم انقلاب واکسن ایرانی می‌زنند/شوخی‌های مؤدبانه در نون خ 3/رئیسی: اصحاب ما می‌توانیم باید کار را در دست بگیرند/گله‌مندی هیئتی‌ها از ستاد کرونا/قیمت نجومی میوه در میدان تره بار/مسیر عارف از خاتمی جدا شد؟ و ...

رهبر معظم انقلاب واکسن ایرانی می‌زنند

وزیر بهداشت گفت: «حتی یک نفر از مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون واکسن نزده و رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند که واکسن ایرانی می‌زنند».

زن کوله‌بر نداریم

معاون استاندار کردستان در واکنش به انعکاس خبر وجود ۱۵۰ زن کوله‌بر در مناطق مرزی استان و شهرستان مریوان، خاطرنشان کرد: «بنا به گزارش‌های موجود و تأکید فرماندار شهرستان مریوان، وجود چنین امری صحت ندارد و تنها ساخته‌وپرداخته رسانه‌های بیگانه است».


پیامک هشدار کرونایی را به روحانی می‌زدید، نه مردم

روزنامه کیهان نوشت: «وزارت بهداشت برای هشدار درباره کرونا و جلوگیری از شیوع آن، باید به آقای روحانی پیامک می‌زد و نه به مردم! روحانی در ٧ فروردین ١۴٠٠ گفت: «به نظر من پیک کرونا پایان یافته است. مقابله با این بیماری از ١۴ ماه تا الآن سهل‌تر و آسان‌تر شده است.» این نوع سخنان رئیس‌جمهور تأثیر زیادی در عادی‌سازی شرایط کرونایی در میان مردم داشت.


روسیه: به تصمیم ایران احترام می‌گذاریم

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: «مسکو از ایده سیاست خارجی اروپا برای برگزاری تماس غیررسمی میان اعضای برجام و همچنین آمریکا حمایت کرده بود، اما ایران تصمیم دیگری دراین‌باره اتخاذ کرد؛ روسیه به تصمیم تهران بر امتناع از مذاکرات مستقیم با واشنگتن احترام می‌گذارد». «سرگئی ریابکوف» سه روز پیش که به نمایندگی از مسکو در کنفرانس ویدیویی کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای ایران شرکت داشت، با تأکید بر غیرقابل جایگزین بودن برجام خواستار تلاش هرچه بیشتر همه اعضا برای بازگشت به چارچوب اولیه این توافق بین‌المللی شد و تعیین هرگونه ضر‌ب‌الأجل برای احیای برجام را «غیرسازنده» خواند.
دژپسند: برای بودجه
۹۹ یک ریال هم استقراض نکردیم

اقتصاد گفت: «دولت یک ریال برای اجرای بودجه سال ۹۹ از بانک مرکزی استقراض نکرده است و بانک مرکزی تنها برای ایفای تعهدات برخی از اجزای بودجه، ارز را خریداری کرده و در مقابل پول تزریق کرده است. گفتنی است پیش‌ازاین رئیس بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی اذعان به تأمین بخشی از بودجه سال گذشته با چاپ پول کرده و اذعان کرده بود که این امر بر تورم کشور تأثیرگذار بوده است.

شوخی‌های مؤدبانه در نون خ 3

«مهدی فرجی»، تهیه‌کننده «نون خ ۳»، پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی امسال گفت: توصیه مقام معظم رهبری در مستند «غیررسمی» این بود که شوخی بشود اما مؤدب باشد و «نون‌ خ» سعی کرده است از همین ظرفیت کمدی استفاده کند و شوخی‌هایش هم مؤدبانه است.

رئیسی: اصحاب ما می‌توانیم باید کار را در دست بگیرند

‌رئیس قوه قضائیه گفت: «اگر آن‌قدری که برخی آقایان جلسه گذاشتند که از غربی‌ها امتیاز بگیرند، اگر برای رفع موانع تولید وقت می‌گذاشتند خیلی از مشکلات حل شده بود و بسیاری از کارخانجات تعطیل فعال شده بود. ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم و می‌دانیم این فرهنگ بر فرهنگ «ما نمی‌توانیم» فائق خواهد آمد. اصحاب «ما می‌توانیم» باید بر بستر گام دوم انقلاب کار را در دست بگیرند».

تعهدی که منفعتش معلوم نیست، اما ضررش واضح است!

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارشناس برجسته مسائل اقتصادی با اعلام این خبر که FATF در جلسه چهارشنبه پیش روی مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی خواهد شد، اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم این موضوع در صحن مجمع بتواند دوسوم رأی را به دست آورد و تصویب شود. وی ادامه داد: این سؤال جدی مطرح است که آیا فشاری که تحت عنوان FATF بر اقتصاد کشور تحمیل شده است برطرف می‌شود یا خیر؟ به نظر می‌رسد خیلی تأثیری ندارد. اشتباه است که اگر بپذیریم که با تصویب FATF معجزه‌ای رخ می‌دهد. این موضوع هم مثل برجام است. این فعال سیاسی گفت: باید دید درست و غلط کدام است. بی‌خودی از فوایدی که به دست نمی‌آید، نگوییم. وضع از این بدتر نمی‌شود؛ مگر کاری مانده که علیه ما نکرده باشند؟ چه‌کار می‌خواستند بکنند که نکردند؟ وی افزود: درحالی‌که FATF الزام‌آور نیست؛ توصیه می‌کنیم تصویب نشود. منفعتش معلوم نیست؛ ضررش خیلی بیش‌تر بر ما واضح است. تصویب FATFباید توجیهی در راستای استقلال ملی ما و بهبود وضعیت مردم داشته باشد. من هنوز قانع نیستم که این درست‌ترین کار است.
آیت الله سیستانی
۲۵ فروردین را اولین روز ماه رمضان اعلام کرد

دفتر آیت الله سیستانی: روز سه شنبه مصادف با ۱۳ آوریل/نیسان ۱۴۴۲ قمری و ۲۴ فروردین هجری شمسی را آخرین روز ماه شعبان و چهارشنبه ۲۵ فروردین را آغاز ماه مبارک رمضان اعلام کرد. آخرین روز ماه مبارک رمضان نیز پنجشنبه ۱۳ مه مصادف با ۲۳ اردیبهشت است که هلال ماه شوال در غروب آن دیده خواهد شد و روز جمعه عید فطر و اول شوال خواهد بود.

گزارش مرکز پژوهش‌ها از موضع‌گیری‌های متناقض طرف‌ها در برجام

دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «دام مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در چارچوب برجام» آورده است؛ «نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام که در سطح معاونین و مدیران وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام در 13 فروردین‌ماه 1400 برگزار شد، اگرچه این نشست با چشم‌اندازی مثبت بازنمایی شد، ولی بررسی دقیق بیانیه پایانی این نشست و انطباق آن با مواضع ایران و آمریکا نشان از ابهام جدی درباره پروسه آغاز شده دارد». گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بر اساس مفاد بیانیه پایانی نشست کمیسیون برجام و موضع‌گیری مقامات دو طرف، این موارد را برخلاف سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران و قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دانسته است. بر اساس این گزارش اگرچه دو طرف در ظاهر درباره شکست سیاست فشار حداکثری و بازگشت دوجانبه به برجام اتفاق‌نظر دارند، ولی تناقض در بیانیه کشورهای اروپایی و مواضع مقامات آمریکا و ایران نشان می‌دهد تفاهم و تلقی مشترکی درباره جزئیات این دو موضوع نزد طرفین وجود ندارد.
شبکه آمریکایی: به آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد

پایگاه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا در تحلیلی نوشت، دیپلماسی «جو بایدن» باید به اصلاح اشتباهات رئیس‌جمهور پیشین این کشور بپردازد. در این تحلیل آمده است: «تنها به استناد همین اصل که برنامه هسته‌ای ایران اکنون بزرگ‌تر شده یا کوچک‌تر می‌توان گفت که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است». این پایگاه تصریح کرده که برجام بعد از آنکه آمریکا دنیا را مجاب کرده برنامه هسته‌ای ایران مشکل‌ساز است شکل گرفته، اما این توافق که تدوین آن نزدیک به یک دهه شکل گرفته در سال ۲۰۱۸ با تصمیم ترامپ متلاشی شده است. این پایگاه خبری نوشته است: «دیپلمات‌های آمریکایی نمی‌توانند این را انکار کنند که وضعیت فعلی تقصیر آمریکا است. آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی تا سال ۲۰۱۸ مکرراً تأیید کرده بود که ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است. برای خروج از این توافق، هیچ توجیهی غیرازاینکه «ما بیشتر می‌خواهیم» وجود نداشت و این برخلاف مذاکرات مبتنی بر حسن نیت است».

دارایی استراتژیک آمریکا در سوریه

جیمز جفری، فرستاده ویژه سابق آمریکا برای سوریه گروه شبه‌نظامی هیئت تحریر‌الشام سوریه را که سابقاً به‌عنوان جبهه‌النصره شناخته می‌شد و وابسته به القاعده است، «یک دارایی» برای استراتژی فعلی آمریکا در سوریه خواند.

رفع فیلتر برخی از سایت ها
نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت خبر از رفع فیلتر یوتیوب و برخی سایت ها برای برخی اقشار خبر داد. سجاد بنابی گفت: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصمیم به رفع برخی از سایت‌ها از جمله یوتیوب برای افرادی چون خبرنگاران، استادان، دانشجویان گرفته است. اطلاع‌رسانی در این حوزه برعهده دادستانی کل کشور است.
گله‌مندی هیئتی‌ها از ستاد کرونا

«واعظی» رئیس کانون مداحان کشور با گلایه از تصمیمات دوگانه ستاد کرونا، نوشت: «مردم از مواجهه غیرکارشناسی دولت در خصوص برگزاری مجالس دینی و مراسم مذهبی در ماه مبارک رمضان گله‌مندند. مجموعه‌های دینی که جزو بهترین گروه‌ها در رعایت پروتکل‌ها بودند از برگزاری مراسم منع می‌شوند اما مراکز گردشگری و تفریحی باوجوداینکه پروتکل‌ها را رعایت نکردند. سفر به ترکیه و آنتالیا باوجود وضعیت قرمز منعی ندارد و حتی مسافرت با بلیط‌های ارزان مهیاست اما سفر به کربلا که وضعیت آن زرد هم نیست، ممنوع شده است. این تصمیم‌گیری‌های دوگانه باعث بی‌اعتمادی بیشتر به ستاد کرونا و دولت خواهد شد».
قیمت نجومی میوه در میدان تره بار

قیمت مصوب عمده فروشی انواع میوه و تره بار در تهران اعلام شد اما از نکات قابل توجه در این ارتباط تعیین قیمت های بالا در این ارتباط است به طوری که هر کیلوگرم پرتقال تا 23 هزار تومان، خیار 11 هزار تومان، سیب 16 هزار تومان، کیوی 23 هزار تومان، نارنگی 33 هزار تومان ،موز 29 هزار تومان و آناناس کارتنی 900 هزار تومان اعلام شده است. تعیین نرخ های بالا سبب افزایش قیمت میوه در بازار خرده فروشی شده و به طوری که انواع میوه با قیمت‌های بسیار گزاف به دست مصرف کنندگان می‌رسد.
مسیر عارف از خاتمی جدا شد؟

حذف نرم محمد رضا عارف توسط اصلاح‌طلبان آغاز شده و شواهد حکایت از این دارد که این بار معاون اول دولت اصلاحات بی‌توجه به آنچه تندروهای این جریان و رئیس دولت اصلاحات دنبال می‌کند، مسیر متفاوت‌تری را آغاز کرده است.بنیاد امید ایرانیان که محمدرضا عارف ریاست آن را بر عهده دارد فعالیت‌های انتخاباتی خود را در برخی از استان‌های کشور آغاز کرده و ستادهایی را راه‌اندازی کرده است.

اخبار روزانه:
*
یک نهاد مسئول دولتی با ارسال نامه ای در روزهای اخیر خطاب به سازمان ها و ادارات دولتی، به آن ها اعلام کرده با توجه به اختیارات ناشی از ماده 9 قانون برنامه ششم توسعه، نیازی به ثبت و پیگیری معاملات کوچک و جزئی نهادهای اجرایی از طریق سامانه رسمی تعبیه شده توسط دولت نیست و صرفا معاملات بالاتر از سقف 450 میلیون ریال، مشمول این مقررات هستند. همچنین معاملات محرمانه نیز طبق همان قانون، مشمول ثبت در سامانه مذکور نیستند.

*طبق ابلاغیه یک نهاد نظارتی خطاب به تعدادی از مدیران اجرایی، از مخاطبان خواسته شده با عنایت به الزامات مندرج در قانون جامع حدنگار مصوب سال 1393، در اسرع وقت تمامی مستندات و اطلاعات املاک متعلق به خود را تهیه کنند و در اختیار قوه قضاییه برای صدور اسناد مالکیت قرار دهند. همچنین مدیران مکلف شده اند کلیه اسناد مالکیت قدیمی خود را به سندهای جدید تبدیل کنند تا امکان ارائه خدمات، به آن ها تسهیل شود.

*عزت ا... یوسفیان ملا در رابطه با کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: تا این ساعت آقای رئیسی و نه هیچ یک از کاندیداهای مطرح اصولگرایی نه گفته‌اند که می‌آیند و نه گفته‌اند که نمی‌آیند. حتی کاندیداهای مطرحی که از امروز تبلیغات می کنند با صراحت نگفته‌اند که می‌آیند. امروز در اوج کسانی که نام آنها مطرح است، رئیسی، قالیباف و لاریجانی هستند ولی هیچ کدام از این افراد نگفته‌اند که می‌آیند حتی قالیباف با صراحت گفته سفرهایش کاری است و ربطی به انتخابات ندارد.

*در فاصله سه روز تا دیدار پرسپولیس با نساجی، هفت عضو این باشگاه به ویروس کرونا مبتلا شد. انتخاب نوشت؛ نساجی مازندران در چارچوب هفته بیستم لیگ برتر به مصاف پرسپولیس می‌رود که آخرین دیدار خود را قبل از اعزام به هند برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌کند. در فاصله سه روز تا این دیدار، تست کرونا هفت عضو این تیم شامل سه بازیکن مثبت شده است. این اتفاق پس از اعزام نساجی به مسجد سلیمان و برگزاری دیدار مقابل این تیم رخ داد. تا قبل از بازی، تست کرونای تمام اعضای نساجی منفی شده بود.
*با وجود تلاش‌های فراوان، اما تا این لحظه ویزای همه نفرات کاروان پرسپولیس برای سفر به هند صادر نشد است. کاروان تیم فوتبال پرسپولیس قرار است به زودی عزام شهر گوا در هند شود تا دیدارهای خود در لیگ قهرمانان آسیا را برگزار کند، اما نکته عجیب ماجرا اینجاست که هنوز ویزای اعضای این تیم صادر نشده است. از سوی دیگر سفارت هند هزینه صدور ویزا برای هر نفر را
۲۸۰ دلار اعلام کرده است که در این صورت کاروان ۴۵ نفره پرسپولیس باید بیش از ۳۰۰ میلیون تومان بابت صدور ویزا بپردازد. مدیران باشگاه پرسپولیس در چند روز گذشته از سوی کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال پیگیر صدور ویزا است.
*با موافقت وزیران عضو کمیسیون لوایح، وزارت امور خارجه مجاز شد نسبت به فروش زمین متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا اقدام کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، وزیران عضو کمیسیون لوایح در جلسه مورخ
۱۶ اسفند ۱۳۹۹، به وزارت امور خارجه اجازه دادند نسبت به فروش زمین متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، موسوم به زمین فارابی، به مساحت (۹۵۵) مترمربع، با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام و وجوه حاصل از فروش آن را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

https://shoma-weekly.ir/tl1Gqb