گفته می‌شود که...

رهبر انقلاب: به مذاکرات خوشبین نیستم /فائزه هاشمی: به‌ زور خود را وارد ستاد روحانی‌ کردم/ اخراج خاتمی از دانشگاه با شعار مرگ بر فتنه گر/ خودسوزی در یک مناظره تلویزیونی / کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به دولتمردان /دفاع بذرپاش از «من روحانی هستم و...

رهبر انقلاب: به مذاکرات خوشبین نیستم

رهبر معظم انقلاب در 13 آبان سال گذشته در دیدار بابا دانش آموزان در خصوص مذاکرات هسته ای بیان داشتند: "بنده هم اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانى گفتم [که‌] مذاکره در موضوعات خاص اشکالى ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره."

حالا حضرت والا!اجازه هست انتقاد کنیم؟

سید محسن میرشمسی در صفحه اجتماعی خود نوشت:
آقای روحانی شرط و شروط تعیین کرده است برای نقد دولت.محدوده تعریف کرده است برای منتقدان.
یعنی فقط افرادی که شناسنامه حزبی داشته و در احزاب و جناح ها و گروه ها عضویت دارند، حق دارند انتقاد کنند.
{
البته آنها هم نباید به پر و پای دولت بپیچند}

آقای روحانی!
ما نه حزبی هستیم و نه جناحی!
نه چپی هستیم و نه راستی!
نه اصلاح طلبیم و نه اصولگرا!
ما فقط یک حزب و جریان را می شناسیم و به آن اعتقاد داریم و آن " حزب الله" است!
حالا حضرت والا!
اجازه هست انتقاد کنیم؟ !
پ. ن:
۱- فأن حزب الله هم الغالبون!
۲- دفتر ریاست جمهوری لطفاً شماره فکس اعلام کند تا کپی شناسنامه و کارت ملی و قبض تلفن محل سکونت را برای حضرت رئیس جمهور ارسال کنیم!

واکنش سایتهای معاند به رزمایش ها

برخی سایت‌های اپوزیسیون در اقدامی جدید و در راستای ایجاد هجمه علیه سپاه و بسیج، شروع به انتقاد از رزمایش اخیر بسیجیان تهران کرده و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و ربط دادن آن به هزینه‌های این رزمایش از آن ابراز نگرانی کردند.

اخراج خاتمی از دانشگاه با شعار مرگ بر فتنه گر

حضور محمد خاتمی در دانشگاه شهیدبهشتی به بهانه حضور در مجلس ختمی که بوسیله رئیس دانشکده حقوق در این دانشکده برگزار می‌شد با اعتراض دانشجویان همراه شد.
براساس این گزارش، در ابتدای ورود خاتمی به دانشگاه جمعی از دانشجویان با سر دادن شعارهای مرگ بر منافق و مرگ بر فتنه‌گر سعی بر ممانعت از حضور وی در دانشگاه را داشتند که با برخورد فیزیکی تیم حفاظت،چند نفر از دانشجویان دچار جراحات بدنی شده اند.
همچنین در این مراسم جمعی از اساتید و مسئولین دانشگاه شهیدبهشتی از جمله مهرپور رئیس دانشکده حقوق،تهران‌چی رئیس دانشگاه، معاون فرهنگی و جمعی از دیگر معاونین و کارکنان حضور داشتند.
در پایان مراسم نیز دانشجویان با شعارهایی از قبیل مرگ بر منافق و فتنه‌گر، فتنه‌گر اعدام باید گردد، فتنه‌گر حیاکن دانشگاه را رها کن، خاتمی و همراهان وی را بدرقه کردند.

اسباب‌کشی قالیباف به محله‌تاریخی
محمد باقر قالیباف - شهردار تهران - شنبه هفته گذشته (30 فروردین ماه) در سکوت خبری از محله تاریخی عودلاجان و روند مرمت بازارچه آن بازدید کرد. به گزارش کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران و بر اساس گفته‌های مردم محلی، قالیباف در بازدید - شنبه هفته گذشته (30 فروردین ماه) از این منطقه اعلام کرده است که یکصد خانه تاریخی توسط شهرداری منطقه 12 در محدوده محله عودلاجان و بافت تاریخی تهران شناسایی و خریداری شود تا معاونان و مدیران ارشد شهرداری تهران در آنها ساکن شوند. از سویی او گفته است که به عنوان نخستین نفر از مجموعه شهرداری تهران در بافت تاریخی عودلاجان ساکن می‌شود.

کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به دولتمردان

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: روز شنبه این هفته، جونگ هونگ وون نخست‌وزیر کره جنوبی به دنبال غرق شدن کشتی مسافری این کشور و مرگ ده‌ها مسافر آن، با عذرخواهی از خانواده‌های قربانیان از سمت خود کناره‌گیری کرد. روز گذشته نیز محمد المرزوقی رئیس‌جمهور تونس به دلیل بحران اقتصادی کشورش تصمیم گرفت تنها یک سوم حقوق خود را دریافت کند. این، دو نوع رفتار مردمی است که از درک بالای مسئولین برخی کشورها از واقعیت موجود در کشورشان حکایت دارد. در کشور ما قضیه برعکس است. دوشنبه همین هفته در تهران و در حادثه‌ای تکراری 8 مسافر اتوبوس غیراستاندارد اسکانیا جان خود را از دست دادند و هیچ مسئولی نه اقدام به استعفا کرد و نه حاضر شد از مردم عذرخواهی کند و یا حتی توضیحی بدهد!

خودسوزی در یک مناظره تلویزیونی

ک مناظره تلویزیونی در هند میان چند نامزد انتخابات پارلمانی در این کشور در حالی به یک صحنه دلخراش بدل شد که یکی از تماشاگران پس از آتش زدن خود، به یک مقام سیاسی حمله و او را قربانی آتش خود کرد.

این مناظره تلویزیونی روز دوشنبه در پارکی در شهر سلطان پور در شمال شرق هند برگزار شد که طی آن، یک تماشاگر به سرعت روی خود بنزین ریخت و خود را آتش زد و به رهبر یک حزب محلی حمله کرد.

به گفته پلیس، فرد مهاجم 95 درصد و مقام سیاسی 75 درصد دچار سوختگی شدند.

انتخابات پارلمانی در هند که هفته هاست در این کشور جریان دارد، روز شانزدهم مه به پایان خواهد رسید. حزب ناسیونالیست هندوی مخالف بهاراتیا جاناتا با حزب کنگره به رهبری سونیا گاندی رقابت می کند و البته در نظرسنجی ها از آن پیشی دارد.

فائزه هاشمی: به‌ زور خود را وارد ستاد روحانی‌ کردم

روحانی وقتی در انتخابات پیروز شد، ما در خیلی از کارگروه‌ها بودیم، یعنی خودمان را به زور وارد کارگروه‌ها کردیم و این سوی و آن سو برای بانوان لابی انجام دادیم تا آنها را در نظر بگیرند».

هاشمی افزود: خانم‌ها توانمند هستند، اما با این حال نفر دوم و سوم محسوب می‌شوند و آقایان از کارهای آنان بهره می‌گیرند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: انتظار داریم آقای روحانی که دولت خود را دولت تدبیر و امید نامگذاری کرده است توجه‌ای به نقش زنان داشته باشد و ما بانوان نیز باید فرهنگ‌سازی کنیم تا در انتخابات به هم رأ‌ی دهیم.

ادعاهای روزنامه تلگراف درباره حملات شیمیایی اخیر در سوریه

نشریه تلگراف در گزارشی مدعی شد که نتایج یک آنالیز علمی از نمونه‌های چند حمله شیمیایی نشان دهنده ادامه این حملات است.تلگراف خبر داد که در اولین آزمایش مستقل افراد آموزش دیده از نمونه‌های سه حمله شیمیایی اخیر در سوریه‌ این نتیجه به دست آمد که میزان زیادی کلرین و آمونیاک در آن‌ها وجود دارد.

این در حالی است که استفاده از گازهای خفقان آور بر اساس پروتکل ژنو ممنوع شده است.هم‌چنین این ادعا مطرح شده است که این حملات شیمیایی از طریق بالگردهای ارتش صورت گرفته‌اند.

نظر اشنا در مورد مستند من روحانی هستم

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور درباره سی‌دی جنجالی «من روحانی هستم» گفته است: برخی جهتگیری‌ها از طریق حذف، جابجایی تاریخی و استناد به سخنان غیردقیق موجب ضعف در این مستند شده است. او افزوده که امیدواریم با کارهای فاخرتر بتوان این ضعف‌ها را برطرف کرد. او در گفت‌وگو با نسیم و در واکنش به برخی اخبار مبنی بر شکایت دولت از سازندگان این مستند، گفت: از شکایت دولت از سازندگان این مستند، مطلع نیستم، اما نقد این مستند انجام خواهد شد.

استعفاهای پی در پی در وزارت صنعت و تجارت

پس از استعفای یزدان سیف از مدیرکلی تامین و توزیع کالای وزارت صنعت و تجارت، دوست حسینی نیز از قائم مقامی وزیر استعفا داد.

در این باره یک مقام مسوول در وزارت صنعت و تجارت اظهار کرد: دو هفته پیش دکتر دوست حسینی استعفای خود را تقدیم وزیر کرد و از آن زمان تاکنون در سمت خود فعالیت ندارد.

به گفته وی پیش از این نیز یزدان سیف، مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت و تجارت استعفای خود را تقدیم وزیر کرده و اصغر فغفوری جانشین وی شده بود.

دوست حسینی پیش از این نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران بود که با منصوب شدنش در سمت قائم مقامی وزیر از دبیر کلی اتاق تهران نیز استعفا داده بود. دلیل این استعفاها هنوز مشخص نیست.

از اینجا شروع کنیم
سیستم اداری کشور به‌گونه‌ای مشکل دارد که 23 نفر مبلغی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دارند، این مبلغ چیزی حدود سه برابر یارانه تمام مردم در یک ماه است، جالب‌تر آنکه این افراد به هیچ نحوی در کارهای تولیدی فعالیت ندارند و این مسئله از جمله مواردی است که باید در اولویت دولت اقتصادی قرار گیرد. کشور هلند با مساحت یک‌چهلم نسبت به ایران، چند برابر ایران فعالیت اقتصادی دارد؛ از این رو باید بدانیم که ما می‌توانیم از منابع داخلی، معادن و چاه‌های نفت به‌گونه‌ای بهره بگیریم که ارزش افزوده اول آن‌ها 70 درصد بیشتر از قیمت اولیه آن‌ها برای کشور درآمدزایی داشته باشد.

لاریجانی برای ریاست مجلس کاندیدا می‌شود

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: به طور طبیعی، این فراکسیون در موضوع ریاست مجلس در دوره سوم هیات رئیسه مجلس نهم، کاندیدای واحدش لاریجانی است و روی آن اصرار خواهد کرد.به گزارش تسنیم،اسماعیل جلیلی افزود: البته در موضوع نواب رئیس نیز تا اینجا هیچ کس به جز نواب فعلی اعلام آمادگی نکرده‌اند اما در ترکیب دبیران هیات رئیسه مجلس تغییری ایجاد خواهد شد.


خواسته مردم از دولت
طی چند ماه اخیر حداقل پنج بار به شکل‌های مختلف از مردم نظرسنجی شده بود که مطالبه آنها، پرداخت بیشتر یارانه است یا اینکه دولت از استمرار سیاست‌های تورم‌زا جلوگیری کند؟ نسبت مردمی که خواسته‌شان از دولت این بود که سیاست‌های تورم‌زا کنترل شود در هر پنج نظرسنجی بالغ بر ۸۵ درصد بوده است، اما دولت همچنان سیاست‌های تورم‌زا را دنبال می‌کند.

جنتی برای انتخابات برنامه‌ای ندارد

عضو هیات رئیسه جبهه پیروان در خصوص اضافه شدن آیت ا... جنتی به رایزنی‌های آیت ا... کنی و آیت ا... یزدی، گفت: بخشی از این خبرها فضاسازی رقبای اصولگرایان است. به گزارش نامه نیوز، محسن کوهکن تصریح کرد: نه شنیدم و نه دیدم که جلسه یا پیگیری‌هایی برای انتخابات مجلس دهم از سوی این سه بزرگوار و مشخصا آیت ا... جنتی دنبال شده باشد.

برای شیعه بودن باید از این دولت اجازه‌ بگیری!
شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در نماز جمعه منطقه «الدراز» اعلام کرد،‌ رژیم ‌آل‌خلیفه علیه مذهب اهل‌بیت(ع) اعلام جنگ کرده و ظلم و ستم به پیروان مذهب اهل‌بیت(ع) را به خود این مذهب نیز سرایت داده است. وی در خطبه‌های خود این پرسش را مطرح کرد که آیا برای شیعه بودن باید از دولت اجازه‌ بگیرم و خمس را به جز با اجازه دولت جمع‌آوری نکنم؟ در این صورت هزار فقیه بدون دریافت اجازه‌نامه از مقامات دولتی هیچ ارزشی ندارند.

همراهی داخلی­‌ها با اسرائیل مایه تأسف است .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مشکلات داخلی و خارجی سال­‌های گذشته، گفت: باید مثل سال­‌های پس از جنگ، صبورانه تلاش کنیم تا موانع پیشرفت را برداریم. به گزارش ایسنا، آیت ا... هاشمی، دشمنی­‌های برخی از کشور‌ها، به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی را با انقلاب اسلامی طبیعی دانست و گفت: همراهی خواسته یا ناخواسته برخی از داخلی­‌ها با کینه‌جویان خارجی مایه تأسف است که مخالفت با دولت وجه مشترک آنهاست.


دلیل اهانت‌های آمریکا علیه ایران
آمریکا اطمینان یافته است که تحقیرها و توهین‌هایی که در حق ملت ایران می‌کند بدون پاسخ خواهد ماند و این سبب نمی‌شود که برخورد محکمی از سوی دولت با او صورت بگیرد. به همین دلیل است که؛ رابرت هانتر محقق ارشد مرکز روابط ترانس آتلانتیک در دانشگاه جانز هاپکینز در صدای آمریکا این فشار‌های آمریکا را شبیه به طنز می‌داند و می‌نویسد: به این ترتیب هر دو کشور در توطئه‌ای ناگفته، مصداق این طنز هستند که «واقعیت‌ها و شخصیت‌های بزرگ تاریخی دوبار ظهور می‌کنند؛ یک بار به صورت تراژدی و بار دیگر به شکلی خنده‌آور.» نه ایالات متحده و نه ایران در تلاش‌های کاملاً جدی‌شان برای پایان دادن به سوءتفاهم ـ اگر نگوییم بحران ـ دیرپای برنامه اتمی ایران به این بازی متقابل نیازی ندارند. در عین‌حال می‌توان گفت این «توفان در فنجان چای ایران» در گفت‌وگوهای اتمی ایران با مذاکرات گروه به اصطلاح ۵+۱ خللی وارد نمی‌کند.
«ابتکار» رفع توقیف شد

روزنامه «ابتکار» که ششم اردیبهشت‌ماه توقیف شده بود، دیروز رفع توقیف شد. علی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار به ایرنا گفت: شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه با ارسال نمابری به دفتر روزنامه، رفع توقیف ابتکار را ابلاغ کرده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، انتشار مطلبی با عنوان برکناری رئیس سازمان زندان‌ها را دلیل توقیف روزنامه ابتکار اعلام کرده بود.


هزینه سگ‌های زرد برای وزارت ارشاد
معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره دفن جسد دو عضو گروه سگ‌های زرد در قطعه هنرمندان و دفن ریچارد فرای در کنار زاینده‌رود اصفهان گفت: وزارت ارشاد در بحث انتقال اجساد نه مسئولیتی دارد و نه دخالت می کند؛ به اندازه کافی برای انتقال اجساد دو هنرمند از کانادا به ایران و دفن در قطعه هنرمندان بهشت زهرا هزینه پرداخت. در اینجا خبرنگار از وی می‌پرسد: منظورتان دو عضو گروه سگ‌های زرد است؟ و حسین نوش‌آبادی گفت: بله، در صورتی که وزارت ارشاد در هزینه‌های انتقال جسد آن دو نفر هیچ پرداختی نداشت اما خیلی سوالات حاشیه‌ای و ناصوابی در این‌باره مطرح شد.
نظر غرضی درباره عدم انصراف مردم
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص علت عدم استقبال مردم از انصراف دادن از یارانه‌ها اظهار داشت: مردم احساس کردند بهتر است خودشان به پول خود مدیریت کنند تا این که مدیریت این پول را به دولت‌ها بسپارند.محمد غرضی در گفت‌وگو با دانا در خصوص علت عدم استقبال مردم از انصراف یارانه‌ها اظهار داشت: مردم احساس کردند بهتر است خودشان به پول خود مدیریت کنند تا این که مدیریت این پول را به دولت‌ها بسپارند.وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که دولت‌ها پول مردم را می‌گیرند و خوب هزینه نمی‌کنند مردم ترجیح می‌دهند خودشان به پول خود مدیریت داشته باشند؛ آنها با این کار به دولت گفتند نمی‌خواهیم شما پول ما را مدیریت کنید و خودمان می‌توانیم پول خودمان را مدیریت کنیم؛ بالاخره عقل مردم بیشتر از عقل دولت است.

در برابر دشمنی آمریکا قد خم نخواهیم کرد

معاون ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به سناریوها و نقشه‌های جدید جبهه استکبار علیه انقلاب و ملت ایران، تاکید کرد: دشمنی آمریکا با ایران، اگر صد سال دیگر به طول بینجامد، مردم ما قدخم نخواهند کرد. به گزارش ایلنا، سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری تاکید کرد: آمریکا از دو منظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محکوم به شکست برابر جمهوری اسلامی است.

جوانان اصولگرا پیرمردها را قال بگذارند

محمدجواد لاریجانی گفته است بهترین روش برای انسجام جریان اصولگرایی این است که پیشقراولان اصولگرایی به جوان‌ها میدان دهند و جریان اصولگرایی مدرن شکل بگیرد. او در گفت‌وگو با تسنیم افزوده است: هنوز باورمان نشده که نسل جدیدی از متدینان در کشور ما پیدا شده‌اند که سواد و توانایی دارند؛ ما همچنان دنبال همان‌هایی می‌گردیم که 20، 30سال است با آنها اُخت هستیم. البته اینها خوب‌اند ولی خوبی آنها به این است که تجربه خود را به دیگران منتقل کنند. وی با تاکید بر این‌که از بچه‌های جوان خود نترسیم، توصیه کرد: بهترین روش این است که جوانان اصولگرا پیرمردان را قال گذاشته و با هم جمع شوند و جریان اصولگرایی مدرن را شکل دهند.


سفارش‌های مرحوم ماموستا مجتهدی به خبرنگاران
امام جمعه سنندج که به‌تازگی دعوت حق را لبیک گفت در دیدار با جمعی از خبرنگاران گفته بود: یکی از وظایف مهم رسانه‌ها در مقطع حاضر انعکاس دستاوردهای نظام در مناطق مختلف کشور است.
وی با یادآوری برخی دستاوردهای انقلاب و نظام گفت: بعد از انقلاب به‌برکت نگاه بلند معمار کبیر انقلاب و نیز رهنمودهای حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب جهش علم در کشور سرعت گرفته و همین امر سرخوردگی و بغض بدخواهان ملت را سبب شده است. ماموستا مجتهدی به اجماع ملت ایران در اطاعت محض از فرامین مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ملت به‌روشنی به این نتیجه رسیده که نبود رهبری واحد و مدبر چه لطمه‌های جبران‌ناپذیری به جامعه وارد می‌کند، بنابراین پیوند ملت با رهبر در کشور هرروز مستحکم‌تر از پیش خواهد شد. ماموستا حسام‌الدین مجتهدی با 93 سال سن از 10 سال پیش به این سو در سمت امام جمعه این شهر به انجام وظیفه می‌پرداخت و از سه سال پیش نیز به عنوان نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری عضویت داشت.

ادعای پیوند مسائل سوریه با توافق هسته‌ای

پایگاه صهیونیستی دبکا مدعی شد ایالات متحده تلاش می‌کند موضوعات منطقه‌ای نظیر بحران سوریه و حزب‌الله لبنان را در توافق نهایی هسته‌ای با ایران بگنجاند. به گزارش فارس، این رسانه نزدیک به منابع نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که کلید حل بحران سوریه در دستان سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان است.

کیهان:اصولگرایان بارها به صراحت نشان داده‌اند نه احمدی‌نژاد را قبول دارند و نه هاشمی را.

به گزارش نما، کیهان در ستون "گفت و شنود” خود نوشت:

گفت: آقای هاشمی از کم‌تحرکی دولت انتقاد کرده و گفته است؛ اصلاح‌طلبان دارند از دولت سرخورده می‌شوند.
گفتم: برخی از مدعیان اصلاحات که بی‌بلیت سوار قطار دولت شده‌اند، با وعده نسیه درباره حمایت از دولت، پست‌های نقد گرفته‌اند!
گفت: ایشان می‌گوید؛ احمدی‌نژاد در جلسه اصولگرایان گفته است؛ فضای فعلی دولت را هاشمی‌رفسنجانی اداره می‌کند و اصولگراها باید روی من متحد شوند تا بتوانند در انتخابات پیروز شوند!
گفتم: دوران اینگونه جنگ‌های زرگری تمام شده که هاشمی از احمدی‌نژاد به عنوان رقیب اصلی خود یاد کند و از آن طرف احمدی‌نژاد هم هاشمی را اصلی‌ترین رقیب خود بداند.
گفت: این در حالی است که اصولگرایان بارها به صراحت نشان داده‌اند نه احمدی‌نژاد را قبول دارند و نه هاشمی را.
گفتم: شخصی از اهل محل پرسید؛ شما تعهد من را بیشتر قابل تقدیر می‌دانید یا تخصصم را؟ گفتند؛ هیچکدام را! اعتماد به‌نفسی که داری را قابل تقدیر می‌دانیم؟!

بندهای احتمالی توافق جامع هسته‌ای!
اندیشکده آمریکایی «رند» در گزارشی به ارزیابی ویژگی‌های احتمالی توافق جامع هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخته است. موسسه رند در این گزارش، مهم‌ترین اصول توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ را ‌به شرح زیر بیان کرده است: ۱- ایران به غنی‌سازی ادامه خواهد داد، اما به صورت محدود؛ این محدودیت‌ها شامل درجه غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها خصوصاً در سایت فردو است. ۲- رآکتور آب‌سنگین اراک به یک رآکتور آب‌سبک تبدیل خواهد شد که قابلیت بازفرآوری نداشته باشد و تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی بماند. ۳- این توافق شامل بازرسی‌های ناخوانده آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران خواهد بود؛ ایران متعهد می‌شود نسبت به امضا و تصویب پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) اقدام کند. امضای این پروتکل به آژانس اجازه می‌دهد از سایت‌های اعلام‌نشده بازرسی سرزده داشته باشد. ۴- ایران متعهد می‌شود اطلاعات لازم درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود را ارائه کند. ۵-کاهش تدریجی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به اجرای توافق‌نامه منوط می‌شود. ضمناً رفع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا با تصویب قوانین جدید در کنگره این کشور صورت خواهد گرفت.

سفر «گس» گامی رو به جلو برای بهبود روابط

وزارت امور خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: سفر سایمون گس گام بعدی در روند گام به گام بهبود روابط میان دو کشور است.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه در این بیانیه آمده است: آقای سایمون گس در طول سفرش به تهران گفت‌وگوهایی را با همتا ‌های ایرانی خود در خصوص مسائل دو جانبه و بین‌المللی انجام داد.

افزایش 300 میلیاردی مجوز دولت به ظریف

در حالی که بر اساس مجوز چندی پیش هیئت وزیران به ظریف و طیب نیا وزرای خارجه و اقتصاد، مقرر شده بود وزارت خارجه با رعایت قوانین و مقررات مجاز باشد از محل اعتبارات اختصاص یافته در قانون بودجه تحت عنوان "همکاری های اقتصادی بین المللی" ، مبلغ هزار میلیارد ریال برای هزینه های خارجی وزارت خارجه در کشورهای هدف پرداخت کند، مبلغ درج شده در این مصوبه، چند روز بعد با پیشنهاد مشترک ظریف و نوبخت به 1300 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

تحریم‌های تازه علیه شرکت‌های همکار ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای، گروهی از شرکت‌ها و اشخاص همکار با ایران را به اتهام کمک به دور‌زدن تحریم‌های نفتی و پیشبرد برنامه موشکی، به فهرست تحریم‌های خود افزود.

به گزارش فارس، کارل لی، تاجر چینی که پیش از این هم برخی تحریم‌ها علیه او اعمال شده بود، از جمله افرادی است که از سوی آمریکا به همکاری با ایران برای دور زدن تحریم‌ها متهم شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا، او و چندین شرکت زیرمجموعه وی را تحریم کرده است. سعید العقیلی، بازرگان اماراتی نیز دیگر شخصی است که از سوی آمریکا به همکاری با ایران و راه‌اندازی شرکت‌های صوری متهم شده و در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.وزارت خزانه‌داری آمریکا یک پاکستانی‌الاصل و هشت شرکت چینی را نیز در فهرست جدید تحریم‌های خود قرار داده است.

ابلاغیه روحانی برای نظارت مردم و تشکل ها بر دولت

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر حجت الاسلام روحانی رییس جمهور کشورمان به دستگاههای اجرایی که ذیل عنوان "اصلاح نظام اداری مبتنی بر سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب" صورت گرفته، مقرر شده ضمن نظام مند کردن نظارت مردم و تشکل ها بر دولت، سازوکارهای دریافت، بررسی و بازخورد گزارش های برگرفته شده از نظارت مردم و تشکل ها بر قوه مجریه و نیز مقایسه گزارشهای حاصل از این ارزیابی ها با گزارش های دستگاههای اجرایی صورت بگیرد.

آیت‌الله هاشمی: دلیلی برای جلوگیری ازراهپیمایی روز کارگر نیست
پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی‌رفسنجانی: آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی در دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور و در پاسخ به اظهارات دبیرکل خانه کارگر که مانع راهپیمایی کارگران در روز کارگر می‌شوند، گفت: «دلیلی برای ممانعت نیست، چون حضور کارگران نمود دموکراسی قشری در جامعه و نماد وفاداری این قشر زحمتکش به نظام اسلامی است.» او در این دیدار، کارگران را زحمتکش‌ترین قشر در همه جوامع خواند و گفت: «حاصل دسترنج آنها رونق تولید، اقتصاد و بهبود زندگی مردم است

نشست ادبی نظامی گنجوی بدون حضور ایران
ششمین نشست هیأت مدیره مرکز موسوم به مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان بدون حضور نماینده‌ای از ایران برگزار شد.
در این نشست درباره عملکرد این مرکز، افزایش بودجه، اصلاح نظامنامه و اجرای طرحهای مربوط به تبلیغ آثار نظامی گنجوی مذاکره شده است.

تنش‌زدایی میان تهران و ریاض به روایت المانیتور

پایگاه اینترنتی نشریه المانیتور نوشت: تنش بین ایران و عربستان ممکن است بزودی کاهش یابد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، این نشریه پیش‌بینی کرده که بحران سوریه کلید برقراری آرامش بین ایران و عربستان است زیرا سوریه جایگاه ویژه‌ای در شرق مدیترانه دارد و خاورمیانه از دیرباز موازنه قوا در منطقه را تعیین کرده است. به گمان المانیتور، بحران سوریه توانمندی‌های دو کشور را تحت‌الشعاع قرار داده و ایران و عربستان همراه با مردم منطقه از این آتش‌بس در سوریه سود خواهند برد.

دفاع بذرپاش از «من روحانی هستم»

نماینده مردم تهران،‌معتقد است «من روحانی هستم» از جنس کارهای نوارسازی دوره اصلاحات نیست. به گزارش نسیم، مهرداد بذرپاش گفت: این مستند بر پایه شواهد تاریخی ساخته شده است. دقایق آخر این مستند گویای واقعیت‌هایی از پرونده هسته‌ای کشور است که مرور آن برای نسل جوان ما بسیار مفید است و نسل جوان با دانستن این اتفاقات خیلی راحت‌تر می‌تواند وقایع اخیر را تحلیل کند.

حضور روحانی در نشست سیکا

رادیو بین‌المللی چین روز سه‌شنبه گزارش کرد رئیس‌جمهور ایران ماه جاری میلادی در سفر به این کشور در یک نشست بین‌المللی در شانگهای شرکت می‌کند و با سران بسیاری از کشورها مذاکره خواهد کرد. ایرنا نوشت؛ رادیو بین‌المللی چین گفت رئیس‌جمهوری ایران اواخر اردیبهشت ماه به منظور شرکت در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات جهت اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به شانگهای سفر می‌کند. دکتر حسن روحانی در جریان سفر خود به چین علاوه بر سخنرانی در این اجلاس با تعدادی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

تشکیل سازمان فراقوه ای نظارت بر حقوق شهروندان

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اعلام این‌که سازمان فراقوه‌ای نظارت بر منشور حقوق شهروندی بزودی تشکیل می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور قول اجرایی‌شدن این منشور را داده‌ و قرار است آن را برای اجرا به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ابلاغ کند. همچنین در دیدار روسای قوه قضاییه و مجلس، آنها از این موضوع استقبال و با تشویقشان ما را دلگرم کردند. وی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: منشور نهایی حقوق شهروندی در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفته و منتظر دستور آقای روحانی درباره نحوه اجرا هستیم.

اخبار کوتاه:

* خبرها حاکی است که توزیع گسترده فیلم «من روحانی هستم» در فضای اینترنتی، نمایش آن در دانشگاه‌ها و در اصل رویکرد فیلم نسبت به رئیس جمهور وقت، فضای رسانه‌ای، سیاسی و فرهنگی کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

* در جلسه دیروز شورای شهر تهران به ابعاد جدید حادثه واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان و تخلفات شرکت اسکانیا پرداخته شد که در نهایت معاون قالیباف از اتفاق اخیر و فوت هشت شهروند گریه کرد.

* محمد جلیلی مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شاهرود از تشییع و تدفین دو شهید گمنام در پردیس دانشگاه شاهرود خبر داد.

* پرویز پرستویی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به دلایل عدم حضورش در فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد و گفت: من همیشه دوست دارم با ابراهیم حاتمی کیا همکاری کنم، اما گاهی شرایطی پیش می آید که نمی توان کاری کرد.

* در چارچوب موافقتنامه همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان، تعداد 12 نفر از محکومان ایرانی محبوس در زندانهای جمهوری آذربایجان دیروز سه‌شنبه در نقطه صفر مرزی تحویل مقامهای قضایی کشورمان شدند.

* علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت سابق در حاشیه آیین ترحیم والده «حسین طلا» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: احتمالاً برخی از نزدیکان دولت دهم برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی ورود پیدا می کنند.

* حسین ذوالفقاری فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی از اختصاص کامل اعتبارات انسداد مرزها خبر داد و به آخرین وضعیت جمشید دانایی فر، یکی از پنج مرزبان ربوده شده اشاره کرد و گفت: اکنون پیگیری‌های دیپلماتیک برای اطلاع از سرنوشت وی در حال انجام است.

* محسن نظافتی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت از بسته شدن مرزهای هوایی عراق خبر داد و گفت: اعزامهای زمینی زائران در 10 و 11 اردیبهشت ماه جاری لغو شده است.

* رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با یک خبرنگار آمریکایی از عادی شدن روابط این کشور با رژیم صهیونیستی در چند روز آینده خبر داد. وی با اشاره به موافقت طرفین بر سر پرداخت غرامت مالی برای کشته شدگان کشتی«مرمره»، از عادی شدن روابط این کشور با رژیم صهیونیستی در چند روز و یا چند هفته آینده خبر داد.

* آلن لوانس یکی از کاندیداهای انتخابات کنگره در آمریکا اخیراً پیشنهاد کرده است که برای حل مشکل دولت فلسطین و اسراییل، دولت یهودی جدیدی در شرق تگزاس تأسیس شود. بر اساس این طرح حدود 800 هزار مایل مربع از اراضی کم جمعیت شرق ایالت تگزاس که در طول خلیج مکزیک قرار دارد به عنوان بخش دوم دولت اسراییل به این رژیم داده خواهد شد. اما شرط اصلی چنین امری عقب نشینی اسراییل به سرزمینهای قبل از جنگ 6 روزه است.

* نمایندگان دومای روسیه طرحی را برای ایجاد شبکه اینترنتی داخلی مستقل در این کشور ارایه کردند.

* حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور که به منطقه شلمچه رفته بود، در جلسه با فرمانداری خرمشهر و سپاه پیشنهاد کرده که در این یادمان ضمن افزایش امکانات، باید فضای سبز و درختکاری صورت گیرد! اعضای جلسه با اعتراض به این پیشنهاد گفته‌اند که باید وضع طبیعی این یادمان دفاع مقدس حفظ شود.

* پس از انتشار گزارشی در خصوص تمجید الکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند از رئیس جمهور روسیه، موجی از انتقادات مقامهای انگلیسی و اسکاتلندی به سوی او روانه شد.

https://shoma-weekly.ir/ZDv93r