گفته می‌شود که...

رضایی: مردم نباید تاوان بی‌عرضگی مسئولین را بدهند/تلاش‌های پس پرده برای سازمان‌دهی داعش در عراق/کاهش ۳.۹ درصدی ارزش سهام عدالت در یک هفته/افغان‌ها هشیار باشند؛ هدف، تفرقه‌افکنی است!/اولین ناراضی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی! و...

رضایی: مردم نباید تاوان بی‌عرضگی مسئولین را بدهند

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در جریان بازدید از بندر امام خمینی(ره) گفت: «بار کشتی‌ها بعد از ۲ ماه معطلی دریا و بعد از تخلیه بار، به دلیل اخذ مجوزهای فراوان و همچنین عدم هماهنگی بین متولیان صدور این مجوزات، تا زمان ترخیص در انبارهای گمرک باقی می‌ماند. نتیجه این روند، تأخیر در تحویل این محصولات به بازار و مصرف‌کنندگان است. مسئله تحریم‌های داخلی در چند نقطه کشور ازجمله بنادر و گمرکات ما وجود دارد که رفع آن‌ها در دستور کار دولت جدید است. نباید اجازه دهیم مردم تاوان بی‌عرضگی و کم‌کاری مسئولین را بدهند».
چه ربطی به الآن دارد

«احمد امیرآبادی فراهانی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با رد ادعای قانون‌گذاری مجلس برای محرمانه ماندن اموال مسئولان، نشر این ادعا را در برخی رسانه‌ها، دروغ و شایعه دانست و آن را کار مجلس هشتم و مجمع دانست. وی گفت: «مجلس هشتم مصوب می‌کند، همه مسئولان کشور اموال خود را اعلام کنند، شورای نگهبان آن را مغایر قانون اساسی می‌داند. با اصرار مجلس هشتم، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود و بعد از مدتی با قید محرمانه تأیید می‌شود. حال باید از هجمه‌کنندگان پرسید، این چه ارتباطی به مجلس یازدهم دارد؟».
۶ میلیون نفر از شاغلان ایران فاقد بیمه شغلی هستند

طبق آمار‌های استخراج شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، طی سال گذشته از مجموع ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار شاغل ایرانی، ۱۷ میلیون و ۸۱۰ هزار نفر دارای بیمه شغلی و ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر نیز فاقد بیمه شغلی، مزایای بازنشستگی و خدمات اجتماعی بوده‌اند که در اصطلاح از آن‌ها به عنوان شاغلان غیررسمی یاد می‌شود.

چرا در سال 1401 حقوق ها 10 درصد افزایش پیدا می کند؟

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرد، ۶۷ درصد از منابع بودجه در سقف اول تا انتهای سال ۱۴۰۰ محقق شود. در این صورت و با فرض تحقق ۱۰۰ درصدی مصارف، بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کسری غیرقابل تأمین خواهد داشت. برای محاسبه کسری بودجه امسال، لازم است تا رقم اوراق بدهی و استقراض از صندوق توسعه ملی به کسری غیرقابل تأمین اضافه شود. این عدد در حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان است. بخش قابل‌توجهی از مخارج سقف اول بودجه را حقوق کارکنان دولت تشکیل می‌دهد که تصمیم برای مدیریت هزینه‌ها، نیازمند تصمیم‌گیری اساسی دراین‌باره است. سازمان برنامه‌وبودجه برای کاهش بخشی از کسری بودجه‌های سالانه و اصلاح این روند، در لایحه بودجه سال آینده افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت را پیش‌بینی کرده است. تجربه سال‌های اخیر نیز نشان می‌دهد، صرف افزایش بالای حقوق، دردی از کارکنان دولت دوا نمی‌کند و همیشه تورم سالیانه از میزان افزایش حقوق بیشتر شده و اثر افزایش حقوق در سبد معیشت کارکنان منفی می‌شود. به نظر می‌رسد این بار به‌جای افزایش رقمی حقوق‌ها، دولت به دنبال کاهش تورم و افزایش توان خرید کارکنان دولت از طریق کاهش کسری بودجه است.
کاهش
۳.۹ درصدی ارزش سهام عدالت در یک هفته

ارزش سهام عدالت در هفته سوم مهر به میزان ۳.۹ درصد کاهش یافت تا سقوط بازار سرمایه روی نماد‌های حاضر در سبد سهام عدالت نیز اثر مستقیم بگذارد. سهام عدالت ۴۰۹، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی به ترتیب به میزان ۹ میلیون و ۸۷۹ هزار تومان، ۱۱ میلیون و ۸۸۴ هزار تومان، ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ۲۴ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
تلاش‌های پس پرده برای سازمان‌دهی داعش در عراق

«عدی الخدران» از سران ائتلاف الفتح گفت: «نوار مرزی اداری بین دو استان دیالی و صلاح‌الدین همچنان تهدید امنیتی شدیدی در سایه حضور فعال و آشکار هسته‌های تروریستی داعش در روستاها و مناطق هم‌جوار صلاح‌الدین و دیالی وجود دارد. حمایت آمریکا در پشت پرده بازگشت هسته‌های داعش به این مناطق وجود دارد و واشنگتن خواهان آشوب سازی در بخش‌های مختلف عراق است زیرا به دستورکارهای بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور کمک می‌کند. آمریکا ثبات در عراق را نمی‌خواهد و از هیچ ابزاری برای ایجاد بحران نمی‌گذرد».

کمپینی برای اجرای انطباق جنسیتی در مراکز درمانی

به‌تازگی کمپینی در فارس من برای جلوگیری از سونوگرافی بانوان توسط رادیولوژیست‌های آقا تشکیل شده است. متأسفانه اخیراً کلیپی از سونوگرافی در بیمارستان کمالی استان البرز، در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد سونوگرافی (حتی واژینال!) در این بیمارستان دولتی (همچون بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز دولتی دیگر) فقط توسط پزشک آقا انجام می‌شود و دستیار خانم فقط پشت سیستم، تایپ می‌کند! طرح انطباق جنسیتی مراکز درمانی مدت‌هاست که به وزارت بهداشت اعلام شده ولی متأسفانه تقریباً هیچ اهتمامی در تعداد گزینش دانشجویان دختر و پسر در رشته‌های پزشکی و تخصص برای دستیابی به این طرح پیگیری نمی‌گردد. حتی انجام امور خدماتی خصوصی بانوان بستری در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی به شکل بسیار نامناسبی نیز توسط نیروهای خدماتی آقا انجام می‌گیرد! مسئولین ذی‌ربط مدعی هستند، هیچ رادیولوژیست خانمی وجود ندارد که حاضر باشد در بیمارستان دولتی مشغول به خدمت شود! در این کمپین علی‌رغم اینکه این‌گونه توجیهات، مطالبی خلاف واقع و نشان از بی‌دغدغگی و بی‌توجهی مسئولین دانسته شده است، از رادیولوژیست‌های خانمی که آمادگی استخدام دارند، درخواست شده است تا خود را معرفی کنند تا کذب بودن این ادعا روشن شود.
باقری: اروپایی‌ها مسئولیت‌پذیر باشند

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در دیدار معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ایران همواره ثابت کرده یک بازیگر مسئول در عرصه بین‌المللی است، درحالی‌که رفتار طرف مقابل نشان می‌دهد با مسئولیت‌پذیری فاصله معناداری دارد». انریکه مورا علت سفر خود به ایران را شنیدن نظر دولت جدید ایران در خصوص ادامه مذاکرات بیان کرده بود.
نگرانی آمریکا از چین به سرزمین‌های اشغالی هم کشیده شد

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی به او هشدار داده که پروژه‌های چینی در فلسطین اشغالی برای امنیت واشنگتن و تل‌آویو خطر دارد و به همین دلیل باید روابط خود با چینی‌ها را محدود کنند.
اولین ناراضی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
!

درحالی‌که سودان یکی از اهداف خود برای ارتباط با رژیم صهیونیستی را لغو تحریم‌های آمریکا و بهبود شرایط اقتصادی اعلام کرده بود؛ اما یک سال پس از ارتباط با تل‌آویو، پایتخت این کشور آفریقایی با بحران کمبود نان مواجه شده است. اخیراً شبکه تلویزیونی کان‌نیوز نیز گزارش داد که دولت سودان یکی از کشورهایی است که از نتایج عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و امضای توافق سازش راضی نیست و مأیوس شده است. آمریکایی‌ها به سودان وعده سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در پروژه‌های زیرساختی این کشور را داده بودند؛ اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.
نماینده مجلس: خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده حداقل تا سال
۱۴۰۲ ادامه دارد
رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با توجه به جمیع شرایط کنونی حداقل تا سال ۱۴۰۲ نمی‌توان ۱۲هزار مگاوات برقی که کمبود داریم را جبران کرد بنابراین خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده ادامه خواهد داشت. پرویز محمدنژاد قاضی محله، رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره اظهارت اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه غیر علنی مجلس مبنی بر وجود حدود ۱۱ هزار مگاوات تراز منفی برق در کشور و امکان جبران این کمبود با برنامه‌ریزی، گفت: ابتدا باید بگویم این کمبود ۱۲ هزار مگاوات است نه ۱۱ هزار مگاوات، دوم اینکه اگرچه رئیس سازمان برنامه بودجه گفته است؛ طی یک برنامه‌ریزی، درصدد افزایش تولید برق بین ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات هستند، اما این عدد بزرگی است که به راحتی در اجرا نمی‌توان به آن رسید و جبرانش در این بازه زمانی امکان‌پذیر نیست چراکه مجموعه نیروگاهی که می‌توان تا پایان سال وارد مدار کرد نهایتا ۳ هزار مگاوات است بنابراین حتی درصورت بسیج کردن تمام امکانات مالی با ۱۲ هزار مگاوات فاصله بسیاری خواهیم داشت لذا آقای میرکاظمی باید در این اظهارنظر تجدیدنظر کند.

افغان‌ها هشیار باشند؛ هدف، تفرقه‌افکنی است!

انفجار تروریستی دیروز در مسجد فاطمیه شیعیان در شهر قندهار به شهید و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شد. گفته می‌شود در این عملیات تروریستی که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته است، چهار فرد انتحارکننده وارد این مسجد شده که یک نفر خود را درب ورودی، انتحاری دوم در صحن مسجد و یک نفر هم در داخل مسجد خود را منفجر نموده‌اند. در پی این اقدام تروریستی، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد: «حمله به مسجد شیعیان فاجعه‌آمیز بوده و افرادی که افکار افراطی داشتند آن را انجام دادند. به کسانی که حمله به مسجد را انجام دادند می‌گوییم که قادر به محقق کردن اهدافشان نخواهند بود». وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای، این حمله تروریستی را به‌شدت محکوم نموده و با آرزوی صبر و اجر برای بازماندگان قربانیان و شفای عاجل برای مجروحین این جنایت ضد بشری، بار دیگر نسبت به توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان امت اسلام هشدار داده و بر لزوم وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی و نفی خشونت و افراطی‌گری با نام اسلام تأکید کرد. در این بیانیه آمده است: «این حادثه دل‌خراش و حوادث تأسف‌بار گذشته ازجمله حمله قبلی به نمازگزاران در قندوز، ضرورت افزایش مراقبت‌ها و مضاعف نمودن حفاظت از مراکز مذهبی شیعه و سنی و سایر تجمعات در افغانستان را بیش‌ازپیش روشن می‌سازد. جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد خواهران و برادران مسلمان ما در افغانستان با همدلی و هم‌فکری و تشریک‌مساعی با یکدیگر توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان خود را ناکام خواهند گذاشت».
ادعای علی‌اف: ارمنستان سی سال با کمک ایران مواد مخدر به اروپا قاچاق می‌کرد

«
الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت ارمنستان با کمک ایران مواد مخدر به اروپا قاچاق می‌کرده است. خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان امروز (جمعه) گزارش داد علی‌اف در سخنرانی خود در جلسه شورای سران کشورهای مستقل مشترک المنافع که در قالب یک ویدئو کنفرانس برگزار شد، ادعا کرد ارمنستان در تبانی با ایران از مناطق اشغالی سابق جمهوری آذربایجان (در اشاره به مناطق تحت اشغال جمهوری ارمنستان که در پی آتش‌بس قره‌باغ آزاد شد) برای انجام قاچاق مواد مخدر به اروپا به مدت حدود سی سال استفاده می‌کرد.

‌اخبار روزانه:
*
بانک مرکزی نرخ تسعیر برای گزارشگری شش ماهه بانک‌ها را هیچ گونه تغییری نداده است. بانک مرکزی به تازگی در بخشنامه ای، نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری دوره شش ماهه منتهی به پایان شهریور ۱۴۰۰ را به ازای هر یورو ۱۹۰۰۰ تومان و به ازای هر دلار ۱۵۹۰۰ تومان اعلام کرده که این نرخ، دقیقا معادل نرخ تسعیر ابلاغی برای پایان سال ۹۹ بوده و هیچ گونه تغییری نداشته است. از این رو، طرح برخی موضوعات در فضای مجازی مبنی بر افزایش ۱.۵ برابری نرخ تسعیر ارز از سوی بانک مرکزی به هیچ وجه صحت ندارد.

*نرخ لیر ترکیه در معاملات امروز جمعه، دوباره سقوط کرد و در ادامه روندی که در این ماه برای چندین بار اتفاق افتاد پایین‌ترین رکورد تاریخی جدید را به ثبت رساند. نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا تا ساعت ۱۳:۰۹ جمعه به وقت تهران به پایین‌ترین رکورد تاریخ خود یعنی ۹.۲۴ واحد رسید. برای یادآوری باید توجه کرد که نرخ برابری لیر ترکیه با دلار در همین سال ۲۰۰۸ برابر با ۷۵/۳ واحد بود.
*دبیر اجرایی انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی اظهار کرد: کشور‌های عراق و افغانستان بازار‌های هدف صادراتی ما در صنعت بسته‌بندی آب بودند که متاسفانه چالش‌های امنیتی این کشور‌ها بازار آن‌ها را روی تولیدات ما بست و هم اکنون آمار صادراتی ما صفر است
.
*وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه میزان تسهیلات مسکن هفته آینده مشخص می‌شود، گفت: پیشنهاد ما برای سقف تسهیلات
۴۰۰ میلیون تومان در شهر‌های بزرگ است. رستم قاسمی، وزیر راه‌و‌شهرسازی، در نشست شورای هماهنگی راه‌و‌شهرسازی استان فارس گفت: سفر به استان فارس به این دلیل برنامه‌ریزی شده است که گام‌های مشخصی برای رفع مشکل مسکن و شهرسازی در استان برداریم. استان در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی دارد و البته پیشرفت‌هایی هم مشاهده می‌شود. به‌هرحال به‌عنوان استانی که بیشترین شهر‌های کشور در آن قرار گرفته است و مساحت قابل‌ملاحظه‌ای دارد، باید به استان فارس توجه شود. وی ادامه داد: در جلسه‌ای که قبل از سفر برگزار شد، تلاش کردیم بودجه‌ای برای حل مشکلات حمل‌ونقل استان در نظر گرفته شود. بودجه دولت محدود است و این واقعیتی است که در کشور وجود دارد؛ بنابراین باید متناسب با این واقعیت گام‌های بزرگ برداریم. با تلاش‌هایی که انجام شد اعتبارات مناسبی برای پروژه‌های استان در نظر گرفته شد. از جمله برای تکمیل آزادراه اصفهان-شیراز که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
*زاکانی در آیین بزرگداشت ششمین سالگرد شهادت سردار حسین همدانی تصریح کرد
: فرماندهان ما در خط مقدم جبهه و پیش از ما حرکت می کردند و بیانشان این بود که بیایید؛ این یعنی خود خطر کرده و در میدان بلا حاضر بودند که در آن میدان، شهید سعید (شهید همدانی) درخشیده است و بعد از آن هم در دوران جهاد اکبر لحظه‌ای از مسیر درست خارج نشد و می‌توان گفت خود به میزانی تبدیل شده بود. وی افزود: در جمع فرماندهان در توطئه سال ۸۸ در نامه به رئیس جمهور اسم شهید همدانی می درخشد و زمانی که خیلی ها متوجه نبودند، چه اتفاقی در کف تهران در حال رخ دادن است، چشمان این فرمانده باز بود و آگاهانه هشدار می داد. در آن فتنه خیلی ها دچار تردید شدند، افرادی دچار تردید شدند که در گذشته خود بزرگی کرده بودند اما در آن ایام دچار تردید شده بودند. زاکانی بیان کرد: شهید همدانی در مرکزیتی که تمامی اتفاقات ضریب بالایی به خود می گیرد مسئولیت فرماندهی سپاه محمد رسول الله(ص) را بر عهده داشت و توانستیم فتنه بزرگ سال ۸۸ را پشت سر بگذاریم و می توانم بگویم در واقع هشت ماه مجاهدت و حضور در صحنه را همراه با بسیجیان و متن مردم داشت.

https://shoma-weekly.ir/uz433G