گفته می‌شود که...

رشد 28 درصدی صادرات ایران به اوراسیا استقبال گسترده از پاویون ایران در نمایشگاه گردشگری مادرید رأفت نظام برای اغتشاشگران نادم دلارزدایی در مسیر فراگیری رادیو داروهای ایرانی در تراز جهانی ایران‌گردی یک فعال رسانه‌ای لبنانی ضدانقلاب را عصبانی کرد صعود یک پله‌ای ایران در اوپک ایران آماده‌ بازسازی نیروهای مسلح سوریه شرط جدید برای شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو ماجرای عذرخواهی دبیرکل سازمان ملل از سید ابراهیم رئیسی الگوی جدید اعمال مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز کمبودی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد

رشد 28 درصدی صادرات ایران به اوراسیا

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد طی 9 ماهه 1401 حجم صادرات ایران به اوراسیا حدود 2 میلیارد و 512 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 28 درصدی داشته است. همچنین به لحاظ وزنی نیز صادرات ایران طی این مدت رشد 20 درصدی داشته و از 2 میلیون تن به 2/5 میلیون تن رسیده است. اما در همین مدت میزان واردات ایران از اوراسیا به لحاظ وزنی از 2/9 میلیون تن به 2/1 میلیون تن رسیده و به لحاظ ارزش نیز از یک میلیارد و 289 میلیون دلار به یک میلیارد و 260 میلیون دلار رسیده که حکایت از کاهش 26 درصدی در وزن و کاهش 2/3 درصدی در ارزش دارد.


استقبال گسترده از پاویون ایران در نمایشگاه گردشگری مادرید
در شرایطی که جریانات سیاسی معاند و رسانه‌هایشان با راهبرد ایران هراسی به دنبال تبلیغات علیه ایران بودند، پاویون کشورمان در نمایشگاه گردشگری مادرید با استقبال ویژه بازدیدکنندگان مواجه شد. این نمایشگاه با حضور 131 کشور در پایتخت اسپانیا برگزار شد. پاویون جمهوری اسلامی ایران نیز که در فضایی حدود 300 متر مربع با الهام از آثار تاریخی تخت جمشید، آرامگاه حافظ شیراز و نمادهای ایرانی اسلامی و حضور 12 مرکز فعال گردشگری برپا شده بود مورد استقبال ویژه این بازدید کنندگان قرار گرفت.

رأفت نظام برای اغتشاشگران نادم

حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفت: در تلاش هستیم در ایام جشن و سرور پیش‌رو بستری را برای عناصری که در جریان اتفاقات اخیر لغزش کردند و اکنون نادم هستند فراهم آوریم تا بتوانند به آغوش جامعه بازگردند.


دلارزدایی در مسیر فراگیری

آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین و لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل توافق کرده‌اند که درباره ایجاد واحد پولی آمریکای جنوبی برای تسویه حساب‌های متقابل بحث کنند.

رادیو داروهای ایرانی در تراز جهانی

اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: علی‌رغم تحریم‌های سنگین و همه‌جانبه‌ای که علیه کشورمان اعمال‌ شده‌ است در زمینه تولید رادیو دارو به تراز جهانی دست یافته‌ایم و امروز این پیشرفت یک واقعیت است. سالانه حدود یک‌ میلیون بیمار تحت درمان با این داروها قرار دارند و در سازمان انرژی اتمی توانسته‌ایم به تمام تقاضای کشور در زمینه رادیو دارو پاسخ دهیم.


ایران‌گردی یک فعال رسانه‌ای لبنانی ضدانقلاب را عصبانی کرد
در روزهای اخیر «مایا صباغ» از فعالان رسانه‌ای لبنانی با سفر به ایران و انتشار ویدیوهایی از مراکز خرید، مناطق توریستی، خیابان‌ها و کافی شاپ‌های ایران در صفحه شخصی خود از امنیت کامل کشور برای زنان و آزادی‌های اجتماعی در تهران برخلاف ادعاهای رسانه‌های بیگانه سخن گفته است. همزمانی سفر وی به تهران با کنگره زنان تأثیرگذار جهان باعث شده تا رسانه‌های ضدانقلاب مدعی شوند که وی برای شرکت در این کنگره به تهران آمده است. این بلاگر لبنانی اما با انتشار ویدیویی به این هجمه واکنش نشان داده و گفته است: «برخلاف دروغ‌هایی که می‌گویند، من فقط برای سیاحت و تفریح به تهران آمدم تا با چشم خودم این دروغ‌پردازی‌ها را که در مورد وضعیت زنان ایران می‌گویند ببینم. من میهمان کنفرانس زنان تأثیرگذار نبودم، اما برایم باعث افتخار است اگر در سال‌های بعد به آن دعوت شوم. من شخصاً به ایران آمدم تا با چشمان خودم وضعیت ایران را ببینم.» او با اشاره به ویدیویی که در فضای مجازی منتشر کرده نوشته است: «ویدیوی من باعث برملا شدن دروغ‌های سه ماه گذشته کمپین سعودی‌ درخصوص ایران شد و آنها از من عصبانی هستند... با توجه به شایعه‌پراکنی رسانه‌های سعودی در فضای مجازی پس از سفر به ایران متوجه شدم که حق با من بود و هجمه‌های رسانه‌ای علیه ایران صرفاً دروغ‌پردازی بودمایا صباغ که یک زن مسلمان اهل سنت لبنانی است پیش از این نیز در ایام اربعین و جام جهانی در برابر هجمه‌های صورت گرفته علیه ایران واکنش نشان داده بود.

صعود یک پله‌ای ایران در اوپک

آژانس بین‌المللی پول تولید نفت ایران در آخرین ماه 2022 را 2/72 میلیون بشکه در روز اعلام کرد و از صعود ایران به جایگاه چهارم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک خبر داد. ایران که در پی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا با کاهش قابل توجه تولید نفت مواجه شده و از دومین تولیدکننده بزرگ اوپک به جایگاه پنجم نزول کرده بود. عربستان با تولید روزانه 10/48 میلیون بشکه نفت بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در دسامبر 2012 بوده و پس از این کشور، عراق با 4/54 میلیون بشکه در 2 روز در رتبه دوم و امارات با 3/23 میلیون بشکه در روز در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

ایران آماده‌ بازسازی نیروهای مسلح سوریه
علی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه با حضور در ستاد کل نیروهای مسلح با سرلشکر محمد باقری دیدار و گفت‌وگو کرد. سرلشکر محمد باقری در این دیدار، اظهار داشت: امنیت در منطقه غرب آسیا به هم‌پیوسته است و امکان ندارد در جایی ناامنی باشد و بقیه جاها امنیت وجود داشته باشد، لذا به خاطر این امنیت بهم‌پیوسته باید این همکاری‌ها ادامه داشته باشد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: بحمدالله همکاری نیروهای مسلح دو کشور و همکاری دو دولت الگویی برای همکاری‌های کامل و همه‌جانبه میان دو کشور می‌تواند باشد و به همین دلیل هم خیلی از قدرت‌های استکباری با این همکاری مقابله می‌کنند و آن را نمی‌پذیرند. سرلشکر باقری با بیان اینکه حضور ما تاکنون در سوریه در حوزه مستشاری بوده است، گفت: امروز ارتش سوریه نیازمند یک بازسازی است و نیروهای مسلح ایران با توجه به تجربیات هشت سال دفاع مقدس و بازسازی نیروهای مسلح این آمادگی را دارد تا درحوزه‌های آموزش و تجهیز به شما کمک کند.


شرط جدید برای شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو

در پی نام نویسی ده میلیونی در قرعه‌کشی قبلی محصولات ایران‌خودرو که شانس برنده شدن متقاضیان واقعی را به شدت کاهش داده است، از این پس تنها افرادی می‌توانند در فروش خودرو توسط خودروسازان شرکت کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود است و مبلغ خودرو از طریق بانک مسدود می‌شود.

ماجرای عذرخواهی دبیرکل سازمان ملل از سید ابراهیم رئیسی
سید ابراهیم رییسی گفت: از پژوهشگرانی که در تولید دانش ما را سربلند کردند و افتخار آفریدند هم متشکریم. من وقتی به سازمان ملل رفتم، دبیرکل از من در دیداری عذرخواهی کرد و گفت که خیلی تلاش کردیم تحریم‌ها را نسبت به مردم ایران در مواجهه با کووید ۱۹ برداریم، اما موفق نشدیم و من گفتم آقای دبیرکل امروز علاوه بر اینکه مردم ما تا ۷۰ درصد واکسینه شدند، از تولیدکنندگان واکسن و صادرکنندگان آن هستیم. رئیس جمهوری تاکید کرد: امروز افتخارات حوزه سلامت ما این است که بیش از ۹۰ درصد دارو‌های ما تولید داخل است و بسیاری از تجهیزات پزشکی در کشور تهیه می‌شوند و کار استاندارد قابل رقابت با تولید مشابه خارجی هم هست.


الگوی جدید اعمال مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز
با تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه، از طریق صندوق‌های پروژه و شرکت‌های سهامی عام جدیدالتأسیس انجام خواهد شد.در این جلسه که به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد، رئیس جمهور با بیان اینکه وضع قواعد قابل پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاران ضروری است، بر اهمیت توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال و نیز حمایت دولت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تأکید کرد.در این جلسه همچنین رئیس کل بانک مرکزی الگوی جدید اعمال مدیریت بانک مرکزی را بر بازار ارز تشریح کرد.


کمبودی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیر جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی‌ و اقدامات صورت گرفته در ماه‌های منتهی به پایان سال کمبودی در تأمین محصولات کشاورزی وجود ندارد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به اهمیت دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی، گفت: سال ۱۴۰۱ به ‌واسطه فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی با جدیت پیگیری شده و در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد ۷۱ درصدی داشته است. ساداتی‌نژاد در ادامه با اشاره به تنظیم بازار محصولات کشاورزی در ماه‌های منتهی به پایان سال گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌ و اقدامات صورت گرفته هیچ‌گونه کمبودی در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد. وی افزود: در همین راستا بازار محصولات کشاورزی اعم از محصولات پروتئینی، لبنی، حبوبات، غلات، سبزی و صیفی‌جات و میوه به صورت روزانه در حال رصد و کنترل است.


https://shoma-weekly.ir/d6r49q