گفته می‌شود که...

رسانه‌های بیگانه جلوتر از پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی برای یک مشت دلار بازگشت چراغ خاموش سفیر انگلیس به تهران وقاحت یکی از سران منافقین در اعتراف به قتل عام ایرانیان تولید خودرو در کشور میلیونی شد روایت موفق از رویدادی تلخ یک نکته از همزمانی دو خبر راهکار اردوغان برای ماندگاری بیشتر باز هم کسب رتبه برتر جهانی رکوردزنی صادرات غیرنفتی با وجود تحریم‌ها صادرات خشکبار به ازای واردات شمش طلا بانوان به دنبال سیمرغ بلورین فعالیت رسمی ۱۰۰۰ متکدی در تهران

رسانه‌های بیگانه جلوتر از پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی

بی بی سی فارسی زودتر و قبل از سایر رسانه‌های خارجی به پوشش سخنان مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مسجد مکی زاهدان پرداخت.

رسانه وابسته به سلطنت انگلیس که پس از حادثه تروریستی شاهچراغ تا چند ساعت از پوشش خبری آن امتناع کرده بود، روز گذشته همزمان با ساعت برگزاری نماز جمعه، اخبار سخنرانی مولوی عبدالحمید را روی خروجی‌های خود قرار داد. این درحالی است که رسانه‌های وابسته به مسجد مکی حدود یک ساعت و نیم بعد از تنظیم خبر BBC، فایل صوتی سخنرانی را بارگذاری کرد. این اتفاق از تمرکز برخط رسانه‌های معاند بر مولوی عبدالحمید و سخنان او حکایت دارد.

برای یک مشت دلار

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد، در بحبوحه تلاش‌های دولت واشنگتن به منظور تأمین تسلیحات برای اوکراین، ارزش فروش مستقیم تسلیحات آمریکا در سال مالی ۲۰۲۲ میلادی ۴۹ درصد افزایش یافت.

وزارت امور خارجه آمریکا افزود: کل ارزش برای سال مالی ۲۰۲۲ میلادی 153/7 میلیارد دلار بود که شامل ارزش سخت‌افزارها، خدمات و داده‌های فنی مجاز از صادرات، واردات موقت، صادرات مجدد، انتقال مجدد و واسطه‌گری است. این مبلغ بیانگر ۴۹ درصد افزایش از 103/4 میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۱ میلادی است.

بازگشت چراغ خاموش سفیر انگلیس به تهران

فیر انگلیس که برای مشورت به کشورش فراخوانده شده بود، به تهران بازگشت.

به دنبال اجرای حکم اعدام علیرضا علی‌اکبری به جرم جاسوسی برای انگلیس، وزارت خارجه این کشور، سفیر خود در تهران را به بهانه آنچه «مشورت‌های بیشتر» خوانده بود، به لندن فراخواند و اعلام کرد که «پاسخ ما به ایران محدود به امروز نخواهد بود و در حال بررسی اقدامات بعدی هستیم.»

با وجود این خط و نشان‌ها اما «سایمون شرکلیف»، سفیر این کشور بدون هیچ دستاوردی از این سفر، به تهران بازگشت.

وقاحت یکی از سران منافقین در اعتراف به قتل عام ایرانیان

در حاشیه جلسات دادگاه حمید نوری در سوئد، یکی از سران منافقین به قتل عام 17 هزار ایرانی افتخار و اعلام کرد که حتی بیشتر از این تعداد را کشته‌ایم. در حاشیه هفتمین جلسه دادگاه حمید نوری در سوئد، درحالی که دختر نوری در حال گفت و گوی تصویری بود، رضا فلاحی از سران منافقین در صحنه حاضر شد و سعی در به هم زدن این گفت و گو داشت.

وی در پاسخ به اینکه نظرتان راجع به 17هزار نفر ایرانی که کشتید چیست، گفت: «تازه بیشتر هم هست!»

در آشوب‌های اخیر بسیاری از اعضای اپوزیسیون زاویه خود را نسبت به سازمان منافقین حفظ کردند اما برخی چهره‌ها و حتی گروهک‌های مسلح کرد به نوعی با این سازمان تروریستی همراهی و همپیمانی داشتند.

تولید خودرو در کشور میلیونی شد

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اعلام کرد که تا بهمن امسال، ۱ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. سال گذشته از نظر میزان (تیراژ) تولید خودرو در جهان رتبه نوزدهم را داشتیم که با توجه به رشد تولید، می‌توانیم تا پایان امسال به رتبه چهاردهم ارتقاء یابیم.

روایت موفق از رویدادی تلخ

‏عزیز غضنفری در کانال شخصی‌اش در واکنش به حادثه سفارت آذربایجان نوشت: هر چند حادثه سفارت آذربایجان تلخ بود و به پرستیژ بین‌المللی کشور خدشه وارد ساخت، اما حضور به هنگام و مؤثر رسانه‌ها، پلیس، وزارت‌خارجه و دیگر عناصر در این خصوص فرصت خلق روایت اول را این بار در اختیار کشور قرار داد و دست‌کم تا الان خط رسانه‌ای دشمن نتوانسته موج‌سواری کند. هر چند همچنان این احتمال می‌رود که چون واقعه سفارت آذربایجان نکات ابهام با خود به همراه دارد، خط تبلیغاتی رسانه‌های دشمنان از آن خلاءها استفاده کرده و در بخش پایانی این اتفاق زهر خود را بریزد. با این حال جریان سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای داخل کشور توانست زمان طلایی برای تثبیت روایت اول را از دست ندهد و کار خود را به خوبی تا به الان انجام دهد.‌ با این حال این گفته گزارش گران فوتبال را از یاد نبریم که می‌گویند فوتبال ۹۰ دقیقه است. مبادا در دقایق پایانی گل بخوریم که جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.

یک نکته از همزمانی دو خبر

منابع اسرائیلى خبر دادند «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیای آمریکا اخیرا به اراضی اشغالی سفر کرده است. شبکه «کان» گزارش داد که در سایه تنش‌های امنیتی، رئیس سازمان سیا اخیرا به اراضی اشغالی سفر کرده و با مقامات ارشد این رژیم از جمله «دیوید بارنیع» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) دیدار کرده است. این سفر در روزهای اخیر انجام شده و رسانه‌های صهیونیستی اجازه انتشار این خبر را دریافت کرده‌اند. کانال اخبار سوریه در تحلیلی نسبت به همزمانی اعلام این سفر و عملیات شهادت‌طلبانه دیشب نوشت: «کاخ سفید رئیس سازمان جهنمی سیا را به سرزمین‌های اشغالی فرستاد تا علاوه بر هماهنگی درباره برخی مسائل، به این رژیم در اوضاع متشنج کنونی کمک کند. همزمانی عملیات مقاومت در قدس اشغالی به آمریکا ثابت کرد که دوران اشراف امنیتی و اطلاعاتی CIA در منطقه به پایان رسیده و دوران جدیدی شکل گرفته است.»

راهکار اردوغان برای ماندگاری بیشتر

میدل‌ایست نیوز در گزارشی نوشت: «انتخابات ترکیه قرار است در ۱۸ ژوئن سال جاری برگزار شود. با این‌ حال به نظر می‌رسد آنکارا شاهد انتخابات پیش از موعد باشد، چرا که اگر فرایند انتخابات با روال قانونی و در موعد مشخص برگزار شود، اردوغان امکان کاندیداتوری را طبق قانون از دست می‌دهد. بر اساس قانون یک رئیس‌جمهور پس از دو دوره متوالی ریاست‌جمهوری نمی‌تواند نامزد انتخابات شود. به همین دلیل اردوغان پیش از موعد برگزاری انتخابات پارلمان را تعطیل کرده و انتخابات زودهنگام را به ترکیه تحمیل خواهد کرد تا بتواند کاندیداتوری خود را حفظ کند.

باز هم کسب رتبه برتر جهانی

با تلاش دانشمندان ایرانی در سازمان انرژی اتمی، امروز ایران یکی از 5 کشور مطرح در تولید و عرضه رادیوداروها است. نکته‌ حائز اهمیت این است که رادیوداروهای تولیدی در داخل کشور، علاوه بر تمرکز بر افزایش ضریب داروهای تشخیص، اثربخشی بالاتری نسبت به دارویی دارد که در بخش درمان در حوزه سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رکوردزنی صادرات غیرنفتی با وجود تحریم‌ها

وزیر اقتصاد اعلام کرد که آمار ۱۰ ماهه امسال نشان‌دهنده شکسته شدن رکورد صادرات غیرنفتی است که این روند صعودی تجارت نیاز به حمایت دارد. این پیشرفت‌ها در شرایطی ایجاد شده که برخی به دنبال اثبات رکود در پی فشارهای خارجی و تحریم هستند، اما آمارها حاکی از آن است که در شرایط کنونی نیز ارقام اقتصادی صعودی هستند. این موضوع نشان می‌دهد که در توسعه تجارت محدود به کشورهای منطقه و همسایه نیستیم، اما همچنان نیاز به تحول در گمرک و همراهی سایر دستگاه‌ها برای پیشرفت تجارت خارجی در کشور داریم.

صادرات خشکبار به ازای واردات شمش طلا

علیرضا پیمان‌پاک در نشست «رفع موانع و بررسی راه های توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه» افزود: در یک سال گذشته اقدامات متعددی برای تسهیل و تسریع در صادرات غیرنفتی انجام شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت بیان‌ داشت: یکی از این راه ها بازگشت ارز به وسیله شمش طلاست که با صادرات خشکبار شروع شده و اکنون نخستین محموله صادراتی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به ازای واردات شمش طلا رفع تعهد شده و بانک مرکزی نیز به نرخ روز آن را خریداری می کند.

بانوان به دنبال سیمرغ بلورین

هفت بانوی کارگردان در بخش‌های مختلف جایزه بزرگ صحنه‌ای، بین‌الملل و مهمان ویژه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارند. برخلاف جوسازی رسانه‌های معاند، جمهوری اسلامی بارها ثابت کرده که بهترین فرصت‌های پیشرفت را در همه زمینه‌های سالم برای بانوان فراهم کرده است.

فعالیت رسمی ۱۰۰۰ متکدی در تهران

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مورد تعداد متکدیان پایتخت افزود: افرادی که رسما تکدی‌گری می‌کنند و مردم آن‌ها را به وضوح می‌بینند، عددشان در سطح شهر تهران حدود ۱۰۰۰ نفر است و این افراد حرفه‌شان تکدی‌گری است.

https://shoma-weekly.ir/he4NXT