گفته می‌شود که...

رسانه اصلاح طلب: ملکه به «رحمت خدا» رفت مالیات نده‌ها پای میز حساب پارلمان عراق پس از اربعین بازگشایی می شود غرامت‌خواهی جاسوس‌های امریکایی بعد از گذشت 10 سال! اوکراین زمستان سختی را پیش رو دارد رایزن فرهنگی ایران در عراق :برخی از سفر اربعین فقط کاستی‌ها و مشکلات را مخابره می‌کنند حجم صادرات ایران به عراق چقدر است؟ نماینده مجلس: کمبود ۷۰۰ هزار خودرو صرفا با واردات حل نمی‌شود قیمت بنزین ثابت می‌ماند دوز چهارم واکسن فراموش نشود ۶۰۰۰ خانه سازمانی دولت فروش می‌رود رئیس سازمان بورس: بی‌اعتمادی به بورس میراث دولت قبل است وقتی خبرنگاران با مرگ ملکه سلفی می گیرند! علیرضابیگی: زاهدی وفا با اغماض می‌تواند یک هفته دیگر سرپرست وزارت کار باشد هشت برابر شدن تولید انرژی هسته ای در چین

پوشش خبری مرگ ملکه انگلیس توسط یک رسانه اصلاح‌طلب سوژه فضای مجازی شد. کانال خبری اصلاحات نیوز در تلگرام خبر درگذشت الیزابت دوم را با تیتر «ملکه انگلیس به رحمت خدا رفت» منتشر کرده بود. کاربران فضای مجازی با اشاره به نوع پوشش خبر فوت ملکه الیزابت در این رسانه، از خودباختگی جریان مدعی اصلاحات نسبت به انگلیس انتقاد کرده بودند.

مالیات نده‌ها پای میز حساب

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، چنانچه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کند. در این مصوبه دو شرط توأمان آمده اول اینکه تعداد واریز‌ها ١٠٠ تراکنش و بیشتر باشد و دوم اینکه جمع این ۱۰۰ واریز (و بیشتر) ۳۵ میلیون تومان (و بیشتر) باشد. یعنی یک واریز ۳۵ میلیون تومانی ملاک تجاری بودن حساب شما نیست ولی اگر ١٠٠ واریز ۳۵۰ هزار تومانی داشته باشید نشان‌دهنده این است که فرضا شخص آنلاین‌شاپ دارد یا مثلاً از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کند و درخواست کارت به کارت دارد. بانک مرکزی با همکاری سازمان مالیات پیش‌بینی کرده با تفکیک حساب تجاری از غیرتجاری راه تخلف برای افرادی که از حساب‌های شخصی خود برای امور تجاری استفاده می‌کنند بسته خواهد شد و موضوعاتی مانند حساب‌های اجاره‌ای با هدف فرار مالیاتی، معاملات و شرکت‌های صوری کاهش می‌یابند.

پارلمان عراق پس از اربعین بازگشایی می شود

سخنگوی پارلمان عراق اعلام کرد که توافق اولیه میان هیئت رئیسه پارلمان و فراکسیون‌ها و جناح‌های سیاسی برای از سرگیری جلسات پارلمان پس از اربعین صورت گرفته است. پارلمان پس از اربعین جلسه خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولت جدید برگزار می‌کند. پیشتر مقتدی‌صدر، رهبر جریان صدر عراق از شورای عالی قضایی این کشور خواسته بود تا پارلمان را منحل کند و انتخابات زودهنگام برگزار شود. در پی این درخواست، دادگاه فدرال عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که اختیار انحلال پارلمان را ندارد و این درخواست را رد کرد و پس از صدور این حکم زمزمه‌های ازسرگیری جلسات پارلمان عراق که در پی یورش حامیان جریان صدر تعطیل شده بود، به گوش می‌رسد. حال باید دید که آیا همه جریان‌های سیاسی به قانون تمکین می‌کنند و اوضاع عراق به سامان می‌رسد یا شاهد خودخواهی‌های سیاسی برخی گروه‌ها و تقدم منافع فردی و جناحی بر منافع ملی عراقی‌ها خواهیم بود.

غرامت‌خواهی جاسوس‌های امریکایی بعد از گذشت 10 سال!

سه جاسوس امریکایی زندانی در ایران بعد از گذشت حدود یک دهه از آزادی، با ادعای واهی ربوده شدن در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق و شکنجه شدن در زندان مدعی دریافت غرامت شدند! سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال، سه شهروند امریکایی بودند که همزمان با آشوب‌های انتخاباتی تابستان ۱۳۸۸ به جرم ورود غیرقانونی به ایران، در مناطق مرزی بازداشت شدند. شورد شهریور ۸۹ با تأمین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و دو تبعه دیگر نیز شهریور سال 90 آزاد شدند. سارا شورد پس از آزادی از رأفت مقامات ایرانی قدردانی کرد.حال همزمان با اوج‌گیری مذاکرات رفع تحریم‌ها و با گذشت بیش از یک دهه از آزادی آنها، این جاسوسان شکایتی را برای دریافت غرامت از ایران مطرح کرده‌اند. پرونده‌ای که ریچارد لئون، قاضی فدرال در واشنگتن به آن رسیدگی می‌کند. نکته مهم در پس این سناریوی جدید امریکایی‌ها آن است که دولت جو بایدن تحت فشار شدید رسانه‌های درونی امریکا قرار داشته و از هر دستاویزی به عنوان یک پروژه برای اقناع افکار عمومی سیاسیون این رژیم علیه ایران استفاده می‌کند؛ چنانچه پیش تر با طرح ادعای فروش پهپاد به روسیه و حمله هکری به آلبانی به دنبال زمینه‌سازی جهت اتخاذ سیاست‌های ضد ایرانی برآمده بود تا از این حیث، ضعف مذاکراتی تیم خود را پوشش دهد و در انتخابات پیش‌رو، کارنامه قابل قبول رسانه‌ای ارائه کند.

گفتنی است، قاضی پرونده پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ و در جریان رسیدگی به شکایت مشابهی از سوی جیسون رضائیان، روزنامه نگار دوتابعیتی «واشنگتن پست»، دولت ایران را به پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار غرامت محکوم کرد. غرامت‌های ادعایی که با حکم دادگاه‌های امریکایی از محل دارایی‌های بلوکه شده ایران تأمین می‌شود؛ به نوعی به شیوه راهزنی امریکایی در مقابل آزاد کردن زندانیان و مبادله آنها با ایرانیان زندانی شده در امریکا تبدیل شده است.

اوکراین زمستان سختی را پیش رو دارد

دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین می‌گوید به علت اختلال در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، این کشور زمستان سختی را در پیش خواهد داشت. نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی ‌اروپا محسوب می‌شود، هم‌اکنون در خط مقدم جبهه جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته و بمباران متعدد آن طی روزهای اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید نگرانی‌ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه فاجعه چرنوبیل منجر شده است. به گفته مقامات روسیه، گرچه در بیشتر موارد، حملات توسط سامانه‌های پدافند هوایی دفع می‌شود، اما برخی از گلوله‌ها به زیرساخت‌ها و محوطه مخزن زباله‌های هسته‌ای این نیروگاه هسته‌ای اصابت می‌کند که همین موضوع خطر نشت مواد سمی ‌و هسته‌ای از این نیروگاه را دوچندان کرده است.

رایزن فرهنگی ایران در عراق :برخی از سفر اربعین فقط کاستی‌ها و مشکلات را مخابره می‌کنند

غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق گفت امسال عراق هرچه داشت برای اربعین پای کار آورد اگر تعداد زوار اربعین را ۱۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، فقط وعده‌های غذایی یک روز آنها ۴۵ میلیون‌ پرس می‌شود. عراقی‌ها، هر چه داشتند در اربعین امسال، پای کار آوردند و زبان ما باید زبان قدردانی از عراقی‌ها باشد. مردم باید بدانند که اربعین، سفری رایگان نیست، بلکه سفری ارزان است. زائران اربعین برای تغذیه و اسکان هزینه نمی‌پردازند. اما باید توجه داشته باشند که برای حمل و‌ نقل و‌ سایر خدمات باید هزینه کنند. متأسفانه برخی از سفر اربعین فقط کاستی‌ها و مشکلات را مخابره می‌کنند و از پرداختن به این حماسه عظیم و بزرگ غفلت می‌کنند.

حجم صادرات ایران به عراق چقدر است؟

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اعلام کرد که با عراق نقاط مرزی مشترک زیادی داریم و تجارت با این کشور بسیار مهم است حجم صادرات ایران به عراق به حدود ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.

نماینده مجلس: کمبود ۷۰۰ هزار خودرو صرفا با واردات حل نمی‌شود

رضا تقی پورانوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره آیین‌نامه واردات خودرو، گفت: آیین‌نامه واردات با تاخیر بسیار تصویب و ابلاغ شد و یکی از انتقادات جدی موجود در این زمینه روش تدوین و فرآیند تصویب آیین‌نامه بود که متاسفانه هیچ مشورت و نظرخواهی از مجلس و کمیسیون صنایع و معادن دریافت نشد. وی با بیان اینکه مشکل اصلی حوزه خودرو در کشور نبود خودرو‌های اقتصادی است، افزود: در دنیا خودرو‌ها در کلاس‌های مختلف عرضه می‌شوند و کلاسی که اکنون با توجه به شرایط اقتصادی مورد توجه مردم کشور ما قرار دارد، مشخص است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کلاسی که برای واردات خودرو تعیین شده، مناسب است، اضافه کرد: اگر همانند گذشته خودرو‌های خاص و عمدتا لوکس وارد شود، واردات به رفع چالش کمبود عرضه کمکی نمی‌کند. راهکار حل مشکلات بازار خودرو محدود به واردات نیست، در واقع واردات خودرو تنها بخشی از راه حل است و وزارت صمت باید موضوع افزایش تیراژ تولید خودرو‌های داخلی را به صورت صنعتی در برنامه خود داشته باشد، زیرا اختلاف ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو که بین عرضه و تقاضا وجود دارد با واردات رفع نمی‌شود.

قیمت بنزین ثابت می‌ماند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت بحث سه نرخی کردن قیمت بنزین وجود ندارد و قرار نیست که در سهمیه بنزین و قیمت آن تغییری ایجاد شود. سهمیه بنزین به ۳۰ لیتر کاهش پیدا نمی‌کند. سهمیه ۱۵۰۰ تومانی قابل ذخیره است و در کارت‌ها قابلیت ماندگاری دارد.

دوز چهارم واکسن فراموش نشود

دبیر علمی ‌بیست‌ودومین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق به بیماران قلبی و عروق تأکید کرد که دز چهارم واکسن کرونا و واکسن آنفلوآنزا را با فاصله زمانی ۲ هفته تزریق کنند. واکسیناسیون کرونا از آغاز دولت سیزدهم باعث فروکش مرگ‌ومیر کرونایی در کشور گردید.

۶۰۰۰ خانه سازمانی دولت فروش می‌رود

علیرضا فخاری، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: با قاطعیت آن دسته از کسانی که به هر نحو ممکن و خارج از قاعده قانونی واحد‌های مسکونی را تحت عنوان خانه‌های سازمانی در اختیار گرفته‌اند، تخلیه خواهیم کرد. این خانه‌ها فروخته شده و وجوه حاصل از آن به خزانه دولت واریز خواهد شد. هیچ قالبی برای نگهداری خانه‌های سازمانی در کشور وجود ندارد و این خانه‌ها همگی فروخته خواهد شد. حدود ۶۰۰۰ واحد خانه سازمانی در زمان حاضر در اختیار دستگاه‌های دولتی است که در برنامه فروش قرار گرفته است.

رئیس سازمان بورس: بی‌اعتمادی به بورس میراث دولت قبل است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بی‌اعتمادی به بورس میراث دولت قبل است و بازار از آن رنج می‌برد، گفت: بار دیگر اعتماد از دست رفته به بورس بازمی‌گردد و بازار سهام می‌تواند به جایگاه اصلی خود دست یابد.

وقتی خبرنگاران با مرگ ملکه سلفی می گیرند!

رسانه‌ها اعلام کردند که دو کارمند بی‌بی‌سی که زمان پخش خبر مرگ ملکه در حال گرفتن عکس سلفی بودند اخراج می‌شوند و برنامه مربوط نیز توبیخ شد! این اوج آزادی بیانی است که غربگرایان داخلی، سنگش را به سینه می‌زنند.

علیرضابیگی: زاهدی وفا با اغماض می‌تواند یک هفته دیگر سرپرست وزارت کار باشد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اغماض می‌تواند یک هفته دیگر سرپرست وزارت کار باشد. احمد علیرضابیگی در گفتگو با ایلنا، درباره این‌که مهلت سرپرستی محمدهادی زاهدی وفا برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پایان رسیده است و مجلس هم در تعطیلات به سر می‌برد و نمی‌تواند جلسه رأی اعتماد وی را برگزار کند، آیا زاهدی‌وفا برای ادامه کار نیاز به اجازه رهبری دارد، گفت: در آیین نامه مهلت سرپرستی وزارت‌خانه‌ها سه ماه نوشته شده است؛ در حال حاضر مجلس به دلیل ماموریت نمایندگان در تعطیلات است که این یک هفته قابل اغماض است. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مساله اصلی اینجاست که نباید این اتفاق می‌افتاد و وزیر کار که یکی از اصلی‌ترین اعضای کابینه است، با این همه تأخیر معرفی می‌شد. وی درباره این‌که آیا زاهدی وفا از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد خواهد گرفت، بیان کرد: به شخصه دقیقا در جریان مختصات ایشان قرار نگرفته‌ام و با نمایندگان دیگر هم صحبت نکرده‌ام؛ اما حرف‌ها و موضوعاتی به ما منتقل شده که گذاشتیم کمیسیون مربوطه به این مسائل رسیدگی کند.

هشت برابر شدن تولید انرژی هسته ای در چین

تولید انرژی هسته‌ای چین در کمتر از ۲۰ سال اخیر تقریباً هشت برابر شده است. این میزان از ۵۰ تراوات ساعت در اواسط دهه ۲۰۰۰ به ۳۸۰ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

اخبار روزانه:

* جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)، با شعار «راه قدس از کربلا می‌گذرد» در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی رونمایی شد.

* رهبر جریان صدر در توصیه‌هایی به طرفداران خود گفت که توهین و تعرض به زائران ایرانی امری ممنوع و حرام است. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای طرفداران خود را به مشارکت در راهپیمایی اربعین و رفتن به سمت کربلا دعوت کرد. وی در بیانیه خود توصیه‌هایی به طرفداران خود طی برگزاری این مراسم داده است. مقتدا صدر در بخشی از توصیه‌های خود اعلام کرد که تعرض و توهین دستی و یا زبانی و یا به هر شکل دیگر به زائران غیر عراقی به ویژه برادران ایرانی امری ناپسند، ممنوع و بلکه حرام و در تضاد با عرف است

.

* احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: اوضاع اینترنت در کشور خراب است و شاهد کاهش سرعت اینترنت هستیم حتی در برخی روستا‌ها اصلا اینترنت وجود ندارد. وزیر ارتباطات باید اعلام کند، علت این موضوع مرتبط با تصمیمات شورای عالی فضای مجازی است یا از مشکلات شبکه نشات می‌گیرد که اگر این طور باشد باید برطرف شود. / منیبان

* امین شریعتی، فرمانده قرارگاه اربعین سامرا و بلد می‌گوید: زائران سفر خود را کوتاه کنند و حداکثر هم یک وعده در سامرا حضور داشته باشند. همچنین با توجه به حساسیت در سامرا، آقایان از پوشیدن لباس نظامی برای سفر اربعین بپرهیزند تا دچار مشکل نشوند.

https://shoma-weekly.ir/TDqVCb