گفته می‌شود که...

ربع پهلوی جنایات پدرش را گردن نگرفت لفاظی الهام علی‌اف علیه ایران تصویب آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی غنی‌سازی ۸۴ درصدی از ادعا تا واقعیت رایزنی امیرعبداللهیان و بورل در مورد آخرین وضعیت مذاکرات تجارت 60 میلیاردی ایران و چین روسیه خطاب به فرانسه: سرنوشت ناپلئون را فراموش نکن جمهوری اسلامی محاکمه شکنجه‌گران دوره پهلوی را دنبال می‌کند صد گفته بدون نیم‌کردار هشدار یک مقام مسئول به مشاوران املاک دهه گذشته دهه شوک اقتصادی بود باران بومی توسط شرکت های دانش بنیان کلید خورد ۱۶۰ میلیارد یورو هزینه جنگ اوکراین برای آلمان زمستان آینده سخت‌تر خواهد بود روابط با روسیه روی ریل تسهیل

ربع پهلوی جنایات پدرش را گردن نگرفت

رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران از پذیرفتن مسئولیت جنایت‌های رژیم سابق و توضیح درباره آنچه به دست پدر و پدربزرگش رقم زده شد، سر باز زد.

وی در حاشیه کنفرانس مونیخ، در پاسخ به سؤال یک خبرنگار آلمانی که از وی نظرش را درباره سوابق رژیم پهلوی جویا شده بود، اظهارکرد: مسأله این نیست که شما می‌خواهید مرا براساس گذشته من یا وابستگی به تعلقات خانوادگی من قضاوت کنید، پدر من اگر کارهایی کرده، به من مربوط نمی‌شود!

وی اضافه کرد: من براساس آنچه خودم هستم قضاوت می‌شوم، به جای اینکه در قبال پیشینیانم پاسخگو باشم.

لفاظی الهام علی‌اف علیه ایران

رئیس جمهور آذربایجان، پس از دست رد به تلاش‌های چندجانبه ایران برای روشن شدن ابعاد حادثه حمله به سفارت این کشور، از فرصت حضور در اجلاس مونیخ برای لفاظی‌های تازه علیه ایران استفاده کرد.

الهام علی اف در حاشیه یک نشست مدعی شد «اینکه دقیقاً بعداز این اقدام تروریستی رسانه‌های ایران با این تروریست مصاحبه کردند نشان می‌دهد او آن کسی است که از سوی یکی از شاخه‌ها و نهادهای وابسته فرستاده شده است.»

این اظهارات درحالی است که پس از وقوع این حادثه، مقام‌های بخش‌های مختلف ایران، تلاش‌های گسترده‌ای را برای شناسایی ابعاد این حادثه آغاز کردند.

در واکنش به اظهارات علی اف، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هشدار داد از هرگونه پیشداوری، سیاسی‌سازی و تبلیغاتی کردن موضوع اجتناب شود.

کنعانی همچنین گفت: طرح رسانه‌ای تفسیرهای غیرحقوقی از این حادثه، اقدامی سازنده در مسیر پیگیری حقوقی و قضایی پرونده نیست.

تصویب آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیأت وزیران در خصوص « آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی»را که بنا بر پیشنهاد معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به تصویب رسیده است، ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه نخبگان غیر ایرانی در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی به استثنای تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده «۹۸۲» قانون مدنی برخوردار می‌شوند.

غنی‌سازی ۸۴ درصدی از ادعا تا واقعیت

با روشن شدن هدف غربی‌ها برای مذاکره مجدد با جمهوری اسلامی در حوزه هسته‌ای میزان خبرها در این حوزه افزایش خواهد یافت. این خبرها در حوزه ادراکی و با هدف برهم‌زنی محاسبات در فضای جامعه یا ادراک مسئولان مذاکرات منتشر می‌شود. برای مثال خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات بلندپایه مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند. اما کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به این ادعا به خبرگزاری فارس گفته: مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه‌نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است. وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نیست. این موضوع در روند غنی‌سازی بسیار طبیعی است که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید. بخش دارای اهمیت، محصول تولیدی نهایی است که در مورد آن‌ هم ایران تاکنون غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است.

رایزنی امیرعبداللهیان و بورل در مورد آخرین وضعیت مذاکرات

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت وگو کردند.

حسین امیر عبداللهیان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در این ارتباط نوشت:«در گفت و گوی تلفنی با جوزپ بورل در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا، توافق برای رفع تحریم‌ها، همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین بحث و تبادل نظر کردیم. تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران نظامی متکی بر مردم است و ۲۲ بهمن بار دیگر آنرا اثبات کرد.»

تجارت 60 میلیاردی ایران و چین

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: اتاق دو کشور در تلاش است تا در سال ١٤٠٢ در مجموع ٤ دفتر تجاری در چین ایجاد کند و مقدمات کار انجام شده و مذاکراتی نیز برای ایجاد نمایشگاه‌های دائمی کالاهای ایرانی در چین انجام شده. پیش‌بینی می‌شود امسال مبادلات تجاری دو کشور به ٣٠ میلیارد دلار برسد و براساس هدف‌گذاری که انجام داده‌ایم تا پنج سال آینده روابط تجاری دو کشور به غیر از نفت به ٦٠ میلیارد دلار برسد. در حوزه صادرات عسل، مرکبات، کیوی، سیب، زعفران و گیاهان دارویی مذاکراتی خوبی انجام شد و راه صادرات این محصولات الان از لحاظ قانونی باز است و از این به بعد لازم است بازرگانان با طرف‌های تجاری مذاکره کنند.

روسیه خطاب به فرانسه: سرنوشت ناپلئون را فراموش نکن

رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود پاریس خواستار شکست روسیه در اوکراین است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در جواب مکرون گفته: حرف‌های مکرون نشان می‌دهد غرب درگیر مباحث تغییر رژیم در روسیه است

. وقتی مکرون از تغییر رژیم حرف می‌زند سرنوشت ناپلئون را فراموش نکند. ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه در سال ۱۸۱۲ به روسیه حمله کرد اما بعد از مواجه ‌شدن با سرمای کشنده، بیماری و گرسنگی مجبور به عقب‌‏نشینی شد. کشورهای رقیب هم از این فرصت استفاده کردند و با یورش به فرانسه امپراتوری این کشور را سرنگون کردند.

جمهوری اسلامی محاکمه شکنجه‌گران دوره پهلوی را دنبال می‌کند

وزیر کشور درباره پیگیری حقوقی محاکمه کسانی که در دستگاه سرکوب رژیم پهلوی بودند و این اواخر هم در تجمعات ضدانقلاب شرکت می‌کنند، گفت: نه تنها شکنجه‌گران ساواک، بلکه همه کسانی که در آن دوره منابع مالی کشور را غارت کرده‌اند باید مورد پیگیری قرار گیرند. پول‌هایی که خانواده پهلوی صرف عشرت و خوشگذرانی خود می‌کنند از کجا آورده‌اند؟ دارایی‌های مردم را سرقت کرده‌اند و این مساله باید رسیدگی شود.

احمد وحیدی تصریح کرد: طبیعتا جمهوری اسلامی این مساله را دنبال می‌کند ولی با توجه به رویکرد دادگاه‌های غربی خیلی بعید می‌دانیم به نتیجه برسد، چرا که این افراد در پناه دولت‌های غربی زندگی می‌کنند و از سوی آنها حمایت می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعداد این افراد کم نیست، گفت: تروریست‌هایی که در کشورهای غربی زندگی می‌کنند مورد حمایت آنها هستند. متاسفانه این مساله بیانگر همان امپراتوری دروغ و فریبی است که آنها به راه‌ انداخته‌اند؛ از طرفی به تروریست‌ها پناه می‌دهند و از سوی دیگر مدعی حقوق بشر هستند.

وزیر کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی این مساله را پیگیری کرده و می‌کند ولی متاسفانه دادگاه‌های غربی در قبال این مسائل، سیاسی برخورد می‌کنند.

در تجمعاتی که طی روزهای گذشته توسط ضدانقلاب برگزار شده است، یکی از سرشکنجه‌گران ساواک به نام «پرویز ثابتی» نیز حضور داشته که این مساله مطالباتی را جهت پیگیری مجازات این افراد به وجود آورده است.

صد گفته بدون نیم‌کردار

عوامل شبکه من‌وتو که ماه‌ها در جای گرم و نرم خود دستور به اعتراض و اغتشاش در ایران را صادر می‌کردند اما پس از آرامش حاکم بر خیابان‌های ایران از اینکه چند ماه تلاش آنها برای تشویق مردم به حضور در خیابان‌ها ناکام مانده دچار عصبانیت شدیدی شدند به طوری که به لفاظی علیه مردم روی آورده‌اند! این شبکه پس از عدم توجه مردم به فراخوان براندازها گفت: همه اهل حرف زدن هستیم اما اهل عمل نیستیم و با دو روز بی‌خوابی دیگر ادامه ندادیم!

هشدار یک مقام مسئول به مشاوران املاک

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: به مشاوران املاکی که اقدام به خرید و فروش غیرقانونی امتیاز طرح‌های اقدام ملی و نهضت ملی مسکن می‌کنند هشدار می‌دهیم که این اقدامی غیرقانونی و مجرمانه است.

خلیل محبت خواه اظهار کرد: بنابر گزارش‌های واصله مردمی و مراجع نظارتی، تعدادی از مشاوران املاک در سطح شهرستان‌های استان تهران اقدام به خرید و فروش غیرقانونی امتیاز طرح‌های اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن می‌کنند که این امر با توجه به ناآگاهی برخی خریداران امتیازها و درنهایت درگیری پروژه‌ها با پرونده‌های حقوقی و قضایی ناشی از این تخلفات و جرائم موجب متضرر شدن مردم می‌شود.

وی افزود: قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن مشخص کرده تمامی امور مربوط به این دو طرح (اقدام ملی و نهضت ملی مسکن) باید مطابق با دستورالعمل و نمونه قراردادهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی باشد پس خرید و فروش‌های امتیاز این طرح‌ها توسط مشاورین املاک غیرقانونی و اقدامی مجرمانه است.

باران بومی توسط شرکت های دانش بنیان کلید خورد

گروهی از فناوران ایرانی در یک شرکت دانش‌بنیان موفق شده‌اند ایستگاه‌های زمینی بارورسازی ابرها را طراحی و تولید کنند که بدون هزینه‌های انجام عملیات هوایی، میزان بارش جوی را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و به‌ زودی در ارتفاعات بیرجند به صورت آزمایشی نصب خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های کلی، بارورسازی ابرها موجب افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی باران می‌شود تا ۷۰ درصد هم گزارش شده است؛ ولی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد عادی است.

دهه گذشته دهه شوک اقتصادی بود

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه دهه گذشته دهه شوک اقتصادی بود، گفت: سعی کردیم وظیفه خود را که همان مشاوره به رؤسای قواست انجام دهیم اما نتوانستیم نقش تاثیرگذاری داشته باشیم.

غلامحسین شافعی اظهار کرد: من و همکارانم در این سال‌ها سعی کردیم مشکلات بخش خصوصی را به گوش دولت برسانیم و آنها را از اتخاذ تصمیم‌های غلط برای بخش خصوصی کشور و انجام ریسک‌های بی‌مورد برحذر داریم اما متاسفانه نتوانستیم به جایی برسیم.

وی همچنین با بیان اینکه کلیات بودجه ۱۴۰۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و کمیسیون تلفیق بودجه در حال بررسی تبصره‌های بودجه است، اظهار کرد: بررسی‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نشان می‌دهد رویکردها و سیاست‌های اتخاذشده در لایحه بودجه، تقویت‌کننده فعالیت‌های تولیدی بخش خصوصی نیست و می‌تواند تنگناهای جدیدی را برای فعالیت آنها در سال آینده وجود آورد.

۱۶۰ میلیارد یورو هزینه جنگ اوکراین برای آلمان

رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آلمان اعلام کرد که جنگ اوکراین برای برلین تا پایان امسال ۱۶۰ میلیارد یورو (۱۷۱ میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت. این میزان معادل ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان خواهد بود. این یعنی سرانه تولید ناخالص داخلی بزرگترین اقتصاد اروپا ۲ هزار یورو کمتر از گذشته خواهد شد.

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی به اروپا:

زمستان آینده سخت‌تر خواهد بود

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده است، طی اظهاراتی هشدار داد زمستان آینده برای اتحادیه اروپا به‌دلیل «بحران گاز» سخت‌تر خواهد بود. آنطور که خبرگزاری تاس گزارش داده است، فاتح بیرول گفت: من از تلاش‌های اتحادیه اروپایی برای غلبه بر بحران گاز در طول زمستان تمجید کردم اما زمستان آینده حتی سخت‌تر خواهد بود. وی بدون اشاره به جزئیات پیشنهاد خود گفت: نیاز فوری به یک طرح جامع جدید برای صنعت اروپا وجود دارد. بر اساس این گزارش، دولت‌های اروپایی با قطع واردات گاز خط لوله از روسیه با بحران انرژی روبه‌رو شدند. این کشورها از گاز طبیعی مایع (LNG) که گران‌قیمت است و از طریق دریا از ایالات متحده و قطر وارد می‌شود، برای جبران کسری گاز خود استفاده کرده‌اند.

روابط با روسیه روی ریل تسهیل

رستم ژیگانشین، رایزن بازرگانی روسیه در ایران گفت: موافقت‌نامه بانکی اخیر که بین ایران و روسیه امضا شد، به زودی باعث رشد تجارت بین دو کشور خواهد شد. مشکلاتی که روابط بانکی در سال‌های اخیر داشت، جلوی رشد تجارت بین دو کشور را گرفته بود، حالا این مشکلات برطرف شده است.

https://shoma-weekly.ir/b5kyvM