گفته می‌شود که...

رئیس‌جمهور فردا به دانشگاه می‌رود تحقق 311 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی رئیسی بنزین ارزان به خارجی‌ها می‌دهد؟ زمان واریز سود سهام عدالت‌ اعلام شد بازدید دبیر ستاد حقوق بشر از زندان‌های تهران علت نبود بنزین سوپر چیست؟ پلمب طلافروشی علی دایی به‌دلیل همراهی با فراخوان ضدانقلاب پلمب یک شهربازی در تهران به دلیل هنجارشکنی احضار دو چهره مشهور به دادسرا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: نتیجه اقدامات برخی سلبریتی‌ها مستقیماً به جان و مال مردم آسیب زد رشد تولید غلات در ایران انجام مذاکره ایران و عربستان درباره حج


رئیس‌جمهور فردا به دانشگاه می‌رود
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از برگزاری مراسم روز دانشجو روز چهارشنبه ۱۶ آذر با حضور رئیس جمهور در دانشگاه خبر داد.

حجت‌الاسلام رستمی افزود: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مناسبت ۱۶ آذر به رسم هر ساله به دعوت تشکل‌های دانشجویی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو شرکت می‌کند.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام مسئولان دانشگاه تربیت مدرس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برای گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس حضور می‌یابد.
همچنین رئیس قوه قضائیه نیز به همین مناسبت میزبان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی خواهد بود.


تحقق 311 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی

نگاهی به جزئیات عملکرد درآمدهای مالیاتی در 8 ماهه نشان می‌دهد در قانون بودجه 1401 رقم 532 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده است. از این مقدار، 79 هزار و 740 میلیارد تومان آن برای مالیات بر واردات در نظر گرفته شده که مسئول اخذ آن گمرک بوده و مسئولیت اخذ 452 هزار و 810 میلیارد تومان آن برعهده سازمان امور مالیاتی است. اگر درآمد مالیات بر واردات را در نظر نگیریم، در 8 ماهه سال جاری از کل درآمد مالیاتی دولت به‌طور میانگین باید نزدیک به 302 میلیارد تومان آن محقق شود. آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد در 8 ماهه امسال میزان درآمد مالیاتی محقق شده دولت 310 هزار و 969 میلیارد تومان بوده است. این رقم به معنی تحقق 103 درصدی در 8 ماهه و تحقق 69 درصدی از کل درآمد مالیاتی 12 ماهه است.

رئیسی بنزین ارزان به خارجی‌ها می‌دهد؟

روزنامه هم‌میهن دیروز تیتر زد «ارزان‌فروشی بنزین به خارجی‌ها». مهدی پناهی، روزنامه‌نگار اقتصادی با اشاره به تیتر روزنامه اصلاح‌طلب هم میهن نوشت: «اصلاح‌طلبان حقیقت را ‌می‌دانند اما باز هم می‌خواهند با تیترهای‌شان لگد به دولت، حاکمیت و آرامش مردم بزنند!» روزنامه هم‌میهن که خبرنگارانش شروع‌کننده غائله مهسا امینی بودند، تیتر زده «ارزان‌فروشی بنزین به خارجی‌ها» در دولت رئیسی اما در متن می‌گوید که تعهد دولت روحانی است!

معمای ارزان‌فروشی بنزین در ۱۴۰۱ به سال 1399 و روحانی بر‌می‌گردد که به خاطر کاهش مصرف (تعطیلی کرونا و افزایش قیمت آبان 1398) و مازاد تولید، بنزین روی دست مانده را با قراردادهای چند ساله و قیمت ثابت(نه شناور) به خارجی‌ها فروخت! اگر دولت رئیسی به قرارداد عمل نمی‌کرد جریمه هم می‌شد! این کار دولت رئیسی را باید به مثابه صدها مشکل از دولت قبل دید و تحلیل کرد.


زمان واریز سود سهام عدالت‌ اعلام شد

رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت گفت: امسال سود سهام عدالت نسبت به سال قبل حدود دو برابر شده است؛ بنابراین در مرحله اول واریز سود که تلاش می‌شود تا پایان پاییز سال جاری باشد، ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر با پرتفوی میانگین اسمی ۵۳۲ هزار تومانی، سود واریز می‌شود و تلاش می‌کنیم بقیه سود را هم تا پایان اسفند به حساب دارندگان سهام عدالت واریز کنیم.

بازدید دبیر ستاد حقوق بشر از زندان‌های تهران
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از زندان‌های تهران بازدید کرد و در جریان وضعیت بازداشت‌شدگان مرتبط با اغتشاشات اخیر قرار گرفت.

بازدید‌های کاظم غریب‌آبادی در سه روز متوالی انجام شد و طی آن، وی از زندان‌های اوین، تهران بزرگ، زندان زنان و بازداشتگاه‌های تحت نظارت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور بازدید کرد.

غریب‌آبادی در این بازدیدها با تعدادی از بازداشت‌شدگان به‌طور جداگانه گفت‌وگو کرد و در جریان آخرین وضعیت آنان قرار گرفت.

همچنین قوه قضائیه در اقدامی دیگر برای رعایت حال خانواده‌های بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر، اعلام کرد یک سالن برای اسکان موقت خانواده بازداشتی‌های اخیر زیر پل اوین احداث می‌شود.

بر‌اساس هماهنگی‌های انجام شده مسئولان قضایی استان با شهرداری تهران مقرر شد یک سالن ورزشی که فاصله کمی با دادسرای شهید مقدس و زندان اوین دارد برای حضور خانواده بازداشت شدگان تجهیز شود تا خانواده‌ها برای پیگیری امور زندانیان خود در این محل اسکان داده شوند.


علت نبود بنزین سوپر چیست؟
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به میزان مصرف بنزین اظهار کرد: از آغاز سال جاری تاکنون روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین مصرف و تراز تولید و مصرف منفی شده است. وی با بیان اینکه علت نبود بنزین سوپر تعمیرات پالایشگاه‌های کشور بود، در صورتی که مصرف کنترل شود این موضوع نیز حل خواهد شد، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های تعمیرات اساسی و اضطراری در دو پالایشگاه امام خمینی شازند و اصفهان، موجب توقف تولید بنزین سوپر شد که با اجرای تمهیداتی می‌توان روند را مانند سابق کرد. سالاری با بیان اینکه کیفیت بنزین توزیعی استاندارد است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفت: تمهیدات لازم برای توزیع بنزین با کیفیت در نظر گرفته شده است.


پلمب طلافروشی علی دایی به‌دلیل همراهی با فراخوان ضدانقلاب
مغازه جواهر فروشی و رستوران علی دایی به دلیل همراهی با فراخوان ضدانقلاب در دعوت به برگزاری اعتصابات، به دستور مقام قضایی پلمب شد. گالری نور که متعلق به علی دایی است و در یکی از مجتمع‌های گرانقیمت و لاکچری شمال تهران قرار دارد، در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود که روزهای 14 تا 16 آذر بسته خواهد بود. این روزها، تاریخ اعلامی از سوی جریان‌های ضدانقلاب و برانداز برای شکل‌دهی یک اعتصاب در بازار است. هرچند این فراخوان روز گذشته به دلیل همراهی نکردن کسبه با شکست سنگین روبه‌رو شد، برخورد قضایی با دانه درشت‌ها نیز صورت گرفت.


پلمب یک شهربازی در تهران به دلیل هنجارشکنی
شهربازی مجتمع الماس تهرانپارس به دلیل هنجارشکنی و بی‌حجابی کارکنان زن این مجتمع پلمب شد. روزهای گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد برخی کارکنان این شهربازی، از جمله فروشندگان بلیت، در یک هنجارشکنی آشکار، بدون هرگونه پوشش حجاب با مراجعه‌کنندگان مواجه می‌شوند. این اقدام ضدفرهنگی که همراستا با فراخوان‌های جریان‌های ضدانقلاب صورت گرفت، در نهایت منجر به تشکیل پرونده قضایی مالک این مجموعه در دادسرا شد.


احضار دو چهره مشهور به دادسرا
شقایق دهقان و الناز شاکردوست، به دلیل هنجارشکنی و انتشار تصاویر بی‌حجاب از خود در شبکه‌های اجتماعی به دادسرای اوین احضار شدند. این احضار را می‌توان در راستای تلاش‌های دیگر دستگاه قضایی برای جلوگیری از قبح زدایی و تکرار رفتارهای منافی اخلاق و عفت عمومی از سوی این چهره‌ها عنوان کرد. در روزهای اخیر برخی بازیگران زن تئاتر و سینما، ضمن دنباله روی از خط‌‌دهی‌های ضدانقلاب خارج نشین، قصد عادی‌سازی رفتارهای خلاف اخلاق و عفت عمومی را داشتند که با واکنش دستگاه قضایی روبه‌رو شدند. هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی از جمله این چهره‌ها هستند که پس از احضار و چند روز بازداشت، به قید وثیقه آزاد شدند.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: نتیجه اقدامات برخی سلبریتی‌ها مستقیماً به جان و مال مردم آسیب زد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به انتشار اخبار نادرست از سوی برخی سلبریتی‌ها گفت: نتیجه این اقدامات و این تهییج‌ها مستقیماً آسیب به جان و مال مردم بوده و نباید دستگاه قضا به راحتی از خطای جدی این افراد موثر بگذرد و باید این اقدامات آنها مورد رسیدگی قرار گیرد.

زهره الهیان در گفت‌وگو با فارس افزود: این افراد که با اظهارات و اقدامات‌شان به تحریک جوانان و مردم برای ایجاد آشوب و اغتشاش پرداختند باید هزینه این قبیل اقدامات خود را بپردازند، چراکه این تهییج‌ها و تشویق مردم به حضور در خیابان و آسیب زدن به جان و مال مردم تبعاتی به دنبال داشت که جبران این خسارت‌ها و هزینه‌ها در کوتاه‌مدت میسر نیست.


رشد تولید غلات در ایران

فائو از رشد 17/3 درصدی کل تولید غلات در ایران و رسیدن آن در سال زراعی 1401 به 20/8 میلیون تن خبر داد. طبق این گزارش همچنین گندم و برنج ایران به عنوان دو غله مهم با رشد 25 و 20 درصدی روبه‌رو شده است. اینها در شرایطی است که بر اساس برآورد فائو، تولید غلات دنیا در این سال با افت 2 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است.

انجام مذاکره ایران و عربستان درباره حج
نخستین دور مذاکرات ایران و عربستان درباره حج ۱۴۰۲ به صورت وبینار انجام شد و بر این اساس، مقامات حج دو کشور تا یک ماه آینده در عربستان با یکدیگر دیدار و تفاهمنامه حج را امضا می‌کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان حج و زیارت، این مذاکرات نخستین گام در برنامه‌ریزی‌های رسمی حج بین دو کشور ایران و عربستان در حوزه حج تمتع ۱۴۰۲ محسوب و مثبت ارزیابی می‌شود و مقرر است حدود یک ماه آینده، نشست رسمی بعدی در عربستان و با حضور وزیر حج و عمره عربستان و رئیس سازمان حج و زیارت تشکیل شود و تفاهمنامه حج ۱۴۰۲ به امضا برسد.

سازمان حج و زیارت در ماه‌های اخیر موضوعات حج گذشته را در کارگروه‌های آسیب‌شناسی مورد کارشناسی قرار داد و به بررسی مسائل اجرایی حج پرداخته است تا در عملیات آینده حج نسبت به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اقدام کند و در نشست با مسئولان وزارت حج و عمره عربستان نیز از نتایج تلاش کارگروه‌های آسیب‌شناسی صحبت شد.

سازمان حج و زیارت هنوز سهمیه و هزینه‌های حج سال ۱۴۰۲ را مشخص نکرده و پس از امضای تفاهم‌نامه جزئیات آن را اعلام می‌کند.

با این حال، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش‌بینی کرده که سهمیه حج ایران به میزان قبل از کرونا، یعنی حدود ۸۵ هزار نفر بازگردد. سهمیه ایران در دوران کرونا با توجه به محدودیت‌های عربستان، کمتر از ۴۰ هزار نفر بود.

https://shoma-weekly.ir/lbpjUH