گفته می‌شود که...

رئیسی: قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم/ضرب‌الأجل پرداخت بدهی‌های عراق به ایران/انتخابات لبنان از دید سید حسن نصرالله/سرانه مصرف گوشت طی یک دهه چقدر کاهش یافته است؟/قطر: ایران به دنبال راه‌حل منصفانه برای احیای برجام است/دستگیری ۶۶ اخلالگر ارزی در کشور و...

رئیسی: قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم

سید ابراهیم رئیسی با بیان این‌که قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، اظهار کرد: شاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر نگاه نقادانه به کارها داشته باشند، اشکالی ندارد ما را رهنمود می‌کند به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است.
ضرب‌الأجل پرداخت بدهی‌های عراق به ایران

وزیر برق عراق اعلام کرد: «تا پایان ماه میلادی فعلی بدهی‌های گازی ایران را پرداخت می‌کنیم». سازوکار مالی عراق گره‌خورده به قوانین خزانه‌داری آمریکاست؛ ازاین‌رو، تحریم‌های بانکی آمریکا علیه کشورمان موجب شده است که تسویه بدهی‌های عراق به ایران بابت خرید انرژی، با مشکل مواجه شود. در مقطع فعلی که مهلت قرارداد گازی ایران با عراق رو به پایان است، طرف عراقی تلاش دارد با تسویه بدهی‌های خود و به‌اصطلاح با نشان دادن خوش‌حسابی، زمینه بستن قرارداد دیگر با ایران را فراهم آورد.
وزارت ورزش: دریافت سند خانه برای ضمانت اعزام ورزشکاران به خارج صحت ندارد

سرپرست روابط عمومی وزارت ورزش گفت: سند خانه به عنوان ضمانت‌نامه ورزشکاران اعزامی نیست. در هفته‌های اخیر شاهد پناهندگی چهار ورزشکار ایرانی بودیم. آنها معمولاً وقتی از طرف تیم ملی به مسابقات خارجی اعزام می شوند در پایان مسابقات محل اقامت تیم ملی را ترک و بعد از چند روز خبر پناهندگی خود را تایید می کنند. در همین رابطه صحبت‌های زیادی مطرح است که از ورزشکاران برای اعزام ضمانت نامه معتبر مانند سند ملکی دریافت می شود. در صورتی که ورزشکار اعزامی به کشور بازنگردد، ضمانت‌نامه‌اش به اجرا گذاشته می‌شود. در همین رابطه محسن معتمد کیا سرپرست روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان با انتشار توییتی دریافت سند خانه برای ضمانت‌نامه اعزام را تکذیب کرد. محسن معتمد کیا در توییتی نوشت: "درباره ادعای گرفتن سند خانه برای اعزام ورزشکاران از معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان استعلام گرفتم که این موضوع را تکذیب کردند؛ بنابراین، از ورزشکاری برای اعزام به خارج از کشور سند خانه بعنوان ضمانت گرفته نمی‌شود."
انتخابات لبنان از دید سید حسن نصرالله

سید حسن نصرالله در اظهارات اخیر خود بعد از انتخابات پارلمانی لبنان، ضمن اشاره به شکست دشمنان در دستیابی به اهداف انتخاباتی، چشم‌اندازی برای آینده این کشور به‌دوراز هرگونه اختلاف و جناح‌بندی ترسیم کرد. منظور دبیرکل حزب‌الله از این پیروزی در وهله نخست مربوط به شرایطی است که انتخابات در آن برگزار شد. محور آمریکایی ـ سعودی، در وهله نخست به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بود و در وهله بعدی بعد از پیش‌بینی احتمال بالای پیروزی ائتلاف حزب‌الله، تلاش کرد اصلاً انتخاباتی برگزار نگردد. از طرف دیگر با وجود هزینه‌های میلیون دلاری عربستان و آمریکا و تلاش برای خرید آرای مردمی، اما نتیجه چیزی نبود که این محور می‌خواست. هرچند ائتلاف حزب‌الله اکثریت پارلمانی را از دست داد؛ اما درصد آرایی که خود حزب‌الله و جنبش امل به دست آوردند حتی بیشتر از دوره قبل بوده و بیانگر مقبولیت بالای مقاومت نزد مردم لبنان است.
سرانه مصرف گوشت طی یک دهه چقدر کاهش یافته است؟

کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۹۰،‌ حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم برای هر ایرانی بود، این میزان در سال ۱۴۰۰ به عدد ۶ کیلوگرم رسیده است.
قطر: ایران به دنبال راه‌حل منصفانه برای احیای برجام است

شبکه خبری الجزیره به نقل از آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گزارش داد: «سران ایران به ما خبر دادند که آماده یک راه‌حل بینابین درباره پرونده هسته‌ای هستند». وی همچنین گفت که یافتن راهکار برای حل پرونده هسته‌ای ایران، باعث افزایش ثبات در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس خواهد شد. ورود نفت ایران به بازارهای جهانی، باعث ثبات قیمت نفت خام و کاهش تورم خواهد شد.
افزایش قیمت گوشت گوساله به
۲۵۰ هزار تومان
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی: قیمت گوشت گوسفند نسبت به هفته گذشته ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان روند کاهشی به خود گرفته است.قیمت گوشت گوسفند نسبت به گوشت گوساله کمتر است، به طوری که گوشت گوساله کیلویی ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است، اما گوشت گوسفند کیلویی ۱۹۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
دستگیری
۶۶ اخلالگر ارزی در کشور

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا خبر داد: «کارآگاهان با تلاش‌های شبانه‌روزی و اشراف اطلاعاتی طی ۲ ماه جاری، ۶۶ نفر از اخلالگران ارزی را به عنوان متهم در سطح کشور شناسایی و دستگیر کردند. همچنین در بازدید و بازرسی از محل فعالیت متهمان بیش از ۱۴ میلیون و ۱۸۱ هزار واحد انواع ارز از آن‌ها کشف شد». تصمیم‌گیری‌های سخت اقتصادی همواره موجب بروز التهابات حداقل مقطعی در بازار شده و همین امر موجب فعال شدن سودجویان ارزی در کشور می‌شود. فراجا طی سال‌های گذشته با کسب تجارب گوناگون در این حوزه، قادر است عاملین را شناسایی کرده و از بر هم خوردن روند عادی بازار جلوگیری کند.
افشاگری مجری برنامه «فوتبال یک» از فساد اخلاقی برخی مربیان فوتبال پایه

متأسفانه یکسری تصاویر به دست ما رسیده که نه قابل پخش است و نه می‌توانم آن را باز کنم.آدم‌های بیماری که اسم خودشان را مربی می‌گذارند، چه کارها که با بچه مردم نمی‌کنند! امیدواریم دستگاه قضایی این افراد را به اشد مجازات برساند.به خانواده‌ها هشدار می‌دهم حواسشان باشد؛ یکسری مربیان از بچه‌ها فیلم می‌گیرند تا از آنها و خانواده‌هایشان باج‌گیری کنند!
دولت: افزایش قیمت بنزین، شایعه است

«بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در واکنش به اخبار منتشرشده درباره سیاست دولت برای افزایش دوباره قیمت بنزین در کشور، گفت: «دولت سیزدهم هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در ایران ندارد». او در خصوص قیمت‌گذاری گازوئیل و دیگر حامل‌های انرژی نیز افزود: «هیچ برنامه‌ای برای افزایش هیچ‌یک از حامل‌های انرژی در ایران وجود ندارد. قرار نیست هیچ مدل از حامل‌های انرژی گران شود. تنها برنامه برای گاز بود که مربوط به سال گذشته بود نه امسال».
رئیس جمهور: کارخانه خصوصی‌ شده را انبار پیاز و سیب‌زمینی کردند

رئیس جمهور گفت: اگر بخش خصوصی بگوید که فضا برای سرمایه‌گذاری مناسب است قابل قبول خواهد بود اما اگر وضعیت موجود را تأیید نکند، نیاز به تغییر فضا وجود دارد. مساله فسادها در مرحله دوم قرار دارد اما در گام اول عدم اجرای قانون و سیاست‌های اصل 44 است که نیاز به بازنگاه دارد. ما باید اصلاح ساختار و رفتار را داشته باشیم نه اینکه سرعت خصوصی‌سازی را کاهش دهیم. باید به‌ روی مشکلات به توافق و وحدت نظر برسیم. رئیسی با بیان اینکه حتماً باید به بخش خصوصی واقعی میدان داده شود، گفت: ساختارهایی که در این رابطه وجود دارد، مانند هیات واگذاری باید کارآمدی لازم را داشته باشد. در لرستان یک مجموعه خصوصی‌سازی را دیدیم که هم نمونه خصوصی‌سازی خوب و هم نمونه خصوصی‌سازی بد بود. در بازه زمانی به مدیران نااهل واگذار شده بود؛ اما پس از آن به بخش خصوصی واقعی واگذار شد که نتیجه آن اشتغال و موفقیت آن شرکت بود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در موارد مختلف کارخانه‌ها را به انبار سیب‌زمینی و پیاز تبدیل کرده‌اند و یا دستگاه‌ها را فروخته‌اند.
سدسازی ترکیه؛ گره کور محیط زیستی در منطقه
!

ترکیه با توجه به قرار گرفتن بر سرچشمه رودهای معروف منطقه مانند دجله و فرات، در حال سدسازی و استفاده امنیتی از آن‌ها است. ترک‌ها با تکمیل پروژه «گاپ»، ۵ برابر ظرفیت دجله و فرات، بر روی این رودخانه‌ها سدسازی کرده‌اند و پروژه سدسازی موسوم به «داپ» نیز بر روی بالادست حوضه ارس در حال انجام است. باغخانی‌پور، کارشناس محیط‌زیست معتقد است که ترکیه برنامه بسـیار جدی برای استفاده از آب به‌عنوان ابـزار امنیتی علیه کشورهای همسایه داشته اسـت و فقـط در ۱۸ سـال اخیـر ۵۸۵ سـد ساخته اسـت! این امر موجب واکنش وزیر خارجه در صحن علنی مجلس شد. روز سه‌شنبه (20 اردیبهشت‌ماه) امیرعبداللهیان در نشست علنی مجلس گفت: «اقدامات ترکیه در حوزه سدسازی و تأثیرهای منفی آن بر محیط‌زیست، برای جمهوری اسلامی ایران قابل‌قبول نیست. در سدسازی ترکیه برای ما ابهام‌های فنی وجود دارد»؛ بااین‌حال وزارت خارجه ترکیه ایجاد گردوغبار به‌واسطه سدسازی در ترکیه را قبول ندارد و اعلام کرده است که منشأ توفان‌ و گردوخاک‌ها ناشی از صحرای آفریقا و بیابان‌های خاورمیانه است. آنچه مهم است این است که دولت باید در اسرع وقت نسبت به ایجاد یک کارگروه بین‌المللی حقیقت‌یاب و افزایش دیپلماسی منطقه‌ای نسبت به نحوه واکنش به این مسئله تصمیم جدی اتخاذ نماید.

دریافت دلار مسافرتی، یارانه را قطع می کند؟
امروز بانک مرکزی در خبری اعلام کرد: طبق مصوبه هیات عامل بانک مرکزی، اسامی اشخاص دریافت کننده ارز مسافرتی به کشورهایی که نیازمند دریافت ویزا هستند، به صورت دوره ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می شود تا در پایگاه داده رفاه ایرانیان ثبت و برای تصمیم گیری در خصوص شمول یا عدم شمول دریافت یارانه استفاده شود. این خبر البته ساعتی بعد از سایت این بانک حذف شد.
نتیجه تصمیم ایران بر گرانی مواد غذایی در افغانستان

افغانستان که به گفته بازرگانان نزدیک به ۸۰ درصد از نیازمندی‌های خود را از ایران وارد می‌کند، پس از افزایش قیمت کالا‌های یارانه‌­ای در کشورمان، با افزایش قیمت این کالا‌ها روبه‌روست. در حال حاضر مواد غذایی، چون ماکارونی، برنج، روغن، شکلات و مواد شوینده در بازار هرات با دو برابر قیمت فروخته می‌شود.

خبرگزاری فارس: یارانه‌های جدید، نابرابری درآمد جامعه را به کم‌ترین سطح پس از انقلاب می‌رساند
خبرگزاری فارس نوشت: عدالت در توزیع یارانه کالاهای اساسی، هدف اصلی دولت از اجرای این سیاست است. بررسی‌های یک مرکز پژوهشی هم نشان می‌دهد، یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی سبب افزایش چشمگیر قدرت خرید قشرهای کم‌درآمد و متوسط در جامعه خواهد شد که نتیجه آن را در شاخص ضریب جینی خواهیم دید. بر اساس بررسی‌های این مرکز پژوهشی، شاخص ضریب جینی در نتیجه اصلاح توزیع یارانه کالاهای اساسی به رقم ۰.۳۴۷ واحد خواهد رسید که کمترین رقم پس از انقلاب اسلامی است. پیش از این کمترین رقم ضریب جینی در کشور مربوط به سال‌های پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم بود؛ اما متاسفانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به علت سیاست‌های نادرست اقتصادی از جمله توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، پولدارها پولدارتر و فقرا فقیرتر شدند و ضریب جینی به شدت افزایشی شد. اکنون به نظر می‌رسد که با افزایش چشمگیر قدرت خرید قشرهای کم‌درآمد با یارانه‌های ۴۰۰ هزار تومانی، شکاف درآمدی دهک‌ها به طور چشمگیری کاسته شود و ضریب جینی به بهترین وضعیت خود برسد. ضریب جینی یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه است و عددی است بین صفر و یک که در آن صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع درآمدی است.
احیای پروژه صادرات گاز به عمان در دولت رئیسی

گزینه صادرات گاز به عمان در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ شمسی روی میز قرار گرفت و نخستینتفاهم‌نامهآن در اسفند ۸۳ بین وزیران نفت ایران و عمان امضا شد. طبق این تفاهم‌نامه قرار بود ایران از سال ۲۰۰۸ میلادی صادرات گاز به عمان را با ۳۰ میلیون مترمکعب در روز آغاز کرده و این رقم را تا سال ۲۰۱۲ میلادی به رقم ۷۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد. همچنین بر اساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو کشور، قرار شد برای ۱۵ سال روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج‌فارس به عمان صادر شود. درآمد سالانه کشور از این محل بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده بود که به‌این‌ترتیب طی ۲۵ سال مدت قرارداد، درآمدی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد. این پروژه بزرگ منطقه‌ای در زمینه صادرات گاز که دو دهه دچار بن‌بست شده بود، در دولت رئیسی احیا شده است. باید توجه داشت که درصورتی‌که ایران بتواند به صادرات گاز به عمان مبادرت ورزد، درواقع ایران سهم مهمی در بازار جهانی صادرات انرژی به دست آورده است و لذا صادرات گاز ایران به عمان از این منظر بسیار مهم است. بر اساس توافق دیگر میان ایران و عمان، قرار است میدان هنگام توسط دو کشور توسعه پیدا کند. میدان هنگام تنها میدان مشترک ایران و عمان است و سبک‌ترین نفت ایران از این میدان تولید می‌شود. میدان هنگام، هم لایه گازی دارد و هم لایه نفتی که بخشی از لایه نفتی آن توسعه پیدا کرده و اکنون ایران و عمان برای توسعه فازهای بعدی آن، توافق کرده‌اند.

خبر خوش برای جاماندگان از سود سهام عدالت
معاون فناوری شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: از امروز صبح کار محاسبات سوده جاماندگان را آغاز کردیم و نهایتاً از فردا اول خرداد می‌توانیم سودها را به حساب شبا سهامداران واریز کنیم.
رکوردشکنی افزایش قیمت سمند
LX در یک هفته
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در هفته سپری شده بازار با رشد عجیب قیمت «سمند lx» و «سمند سورن پلاس» روبرو بوده، بطوریکه «سمند lx» در بازار رشد ۵۷ میلیونی را تجربه کرد و «سمند سورن پلاس» نیز رشدی ۳۶ میلیونی در بازار داشته است. اما از میان ۱۴ خودرو داخلی که در هفته جاری مورد ارزیابی قرار گرفته اند؛ سه خودرو تغییر قیمت نداشتند و ۵ خودرو نیز با افت قیمت در بازار عرضه شدند.

اخبار روزانه:
*
رییس اتاق بازرگانی ایران در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران از شیوه خصوصی سازی در کشور انتقاد کرد و گفت: رد دیون با خصوصی سازی همخوانی ندارد. رد دیون در حقیقت جیب به جیب کردن دولت است.
* شرکت گازپروم روسیه امروز اعلام کرد، صادرات گاز به کشور فنلاند را به علت عدم پرداخت پول گاز به روبل متوقف کرده است. «صادرات گازپروم»، بخش صادرات شرکت
«گازپروم» به علت تحریم های اعمال شده علیه مسکو از کشورهای اروپایی خواسته تا پول گاز خریداری شده از این کشور را به روبل پرداخت کنند اما فنلاند از این کار سر باز زده است. این اقدام گازپروم همزمان با درخواست فنلاند برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو انجام می شود. «گس‌گرید فنلاند»،اوپراتورسیستم گاز فنلاند در بیانیه ای اعلام کرد، «واردات گاز از مبادی ورودی «ایماترا» متوقف شده است.» «ایماترا»، مبدا ورود گاز روسیه بهفنلانداست. «گاسوم»، شرکت گاز دولتی فنلاند، روز جمعه اعلام کرد، «گازپروم» هشدار داده است که جریان گاز از ساعت 4 صبح شنبه به وقت گرینویچ متوقف خواهد شد. «گاسوم» و «گازپروم» نیز روز شنبه تایید کردند که جریان متوقف شده است. بیشتر قراردادهای خرید گاز اروپا به یورو یا دلار است و مسکو در ماه گذشته گاز بلغارستان و لهستان را پس از اینکه آنها از پرداخت به روبل خودداری کردند، قطع کرد.

* اتفاقات فدراسیون ژیمناستیک در چند سال اخیر حاشیه های زیادی برای این رشته ایجاد کرد و کار را به مراجع قضایی و سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری کشاند. به گزارش مهر در تازه ترین اتفاق، حکمی درباره رئیس پیشین و دبیر این فدراسیون منتشر شده که این حکم دادگاه کیفری منجر به صدور «قرار جلب به دادرسی» شده است. مهر مدعی شد متن این حکم و موارد اتهام در اختیار گروه ورزشی این خبرگزاری قرار دارد اما بنا به ملاحظاتی از انتشار آن خودداری می شود. به دنبال این اتفاق فدراسیون ژیمناستیک از تعیین سرپرست دبیری جدید خبر داد و احمدی سرپرست فدراسیون ژیمناستیک در حکمی سید مقداد قلندرپور را به جای محسن سلیمانی، به عنوان سرپرست دبیری منصوب کرد.
* ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی اتهام آزار جنسی یکی از خدمه پرواز را در یک جت اختصاصی در سال
۲۰۱۶ تکذیب کرد. مجله «بیزینس اینسایدر» در گزارشی نوشت: شرکت «اسپیس ایکس» که متعلق به ایلان ماسک است، ۲۵۰ هزار دلار برای جلب رضایت شاکی پرونده این آزار جنسی پرداخت کرده است. بر اساس این گزارش، کسی که ایلان ماسک را به آزار جنسی متهم کرده بعد از گرفتن پول توافق کرده که از او شکایت نکند. با این حال این نشریه آمریکایی به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده و دوستان این شخص معرفی شده‌اند، نوشته است که ماسک در جت خصوصی‌اش، هنگامی که این خدمه پرواز در حال ماساژ او بوده، او را آزار جنسی داده است اما ماسک مدعی شده که این گزارش، با انگیزه سیاسی و به قصد ترور شخصیت او تهیه شده است.

* نتشار عکسی از شنــــــــــاور لجستیکی در حــــــــال ساخت شهید مهدوی در روزهای اخیر از افتتاح قریب الوقوع دومین شهر دریایی متحرک سپاه خبر می‌دهد. این شناور غول‌پیکر که در راستای راهبرد توسعه‌ای نیروی دریایی سپاه برای حضور مقتدرانه این نیرو در آب‌های دور و تقابل با دشمنان فرامنطقه‌ای طراحی شده یک ناو پشتیبانی و حاصل تغییر کاربری حرفه‌ای کشتی فله بر و تبدیل آن به یک شناور لجستیکی نظامی است.به گزارش فارس، ناو شهید مهدوی از تجهیزات مخابراتی و راداری یکپارچه و امکانات جدیدی در تأسیسات عرشه خود برخوردار است.با نهایی شدن ساخت این ناو نیروی دریایی سپاه علاوه بر برخورداری از قابلیت‌های رزمی در حوزه‌های مختلف به گستره تازه‌ای از توان ایفای مأموریت‌های دور دست نیز دست خواهد یافت.

قدرتی که در کنار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌تواند توان بازدارندگی و سیادت دریایی ایران را به شکل بی‌سابقه‌ای ارتقا بخشد و تضمین‌کننده امنیت خطوط تجاری ایران و نیز تأمین‌کننده حقوق دریانوردان و صیادان ایرانی در آب‌های آزاد باشد.

* به دنبال سفر اخیر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به ایران، سیدعباس موسوی، سفیر کشورمان در باکو دیروز در دیدار شاهین مصطفی‌یف پیگیری توافقات این سفر را آغاز کرد.

در این دیدار مصطفی‌یف ضمن مفید و موفق خواندن سفر خود به ایران و دیدار با مقامات ارشد سیاسی، بر اراده رئیس‌جمهور و دولت جمهوری آذربایجان برای توسعه نامحدود روابط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم دوست، برادر و همسایه تاکید کرد.

https://shoma-weekly.ir/qKh9xk