گفته می‌شود که...

دیپلماسی اقتصادی روی ریل موفقیت بانک‌ها باید بدون شرط معدل مانده حساب تسهیلات خرد پرداخت کنند احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی گندم وجود دارد وزارت اقتصاد: بخش‌هایی که تاکنون مالیاتی پرداخت نمی‌کردند باید نگران باشند پیاده روی شیعیان عربستان به یاد زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) دیپلماسی موفق ایران با هند کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟ آمریکا؛ مجرم یا قهرمان هسته‌ای؟ حاشیه‌سازی برای تصویری از سران شانگهای شیطنت اردوغان و پاسخ رئیسی سی‌ان‌ان: ایران توانسته شکست انزوای خود را آغاز کند

سی‌ان‌ان: ایران توانسته شکست انزوای خود را آغاز کند

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش خود با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای همزمان با مذاکرات هسته‌ای‌ با قدرت‌های جهانی آورده است: ایران قرار است روابط خود را با شرق رسمی کند و یک قدم به پیوستن به محور چین و روسیه نزدیک‌تر شود.

سی‌ان‌ان در ادامه به امضای یادداشت تفاهم تعهدات جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای پرداخته و آورده است: این یک نقطه‌عطف برای ایران است که پس از پانزده سال توانست عضویت دائم در این سازمان آسیایی را که چین و ‌روسیه از اعضای اصلی آن به شمار می‌آیند به دست آورد.

این شبکه امریکایی افزود: پیوستن به سازمان همکاری شانگهای که در تهران به‌عنوان «ورود موفقیت‌آمیز به مرحله جدیدی از همکاری اقتصادی» مورد استقبال قرار گرفته است در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تاکنون به نتیجه نرسیده و جنگ روسیه علیه اوکراین، جهان را در حالت قطبی خاص قرار داده که از زمان جنگ سرد بی‌سابقه است. تریتا پارسی، قائم‌مقام مؤسسه کوئینسی در این باره به سی‌ان‌ان گفت: ایران توانسته شکست انزوای خود را آغاز کند. اکنون با چند قطبی شدن جهان، غرب در حال از دست دادن یک کارت کلیدی خود است که مدت‌ها از آن برای اعمال فشار بر ایران استفاده می‌کرد؛ یعنی نقش ایالات‌متحده به‌عنوان دروازه‌بان ورود به اقتصاد جهانی.

شیطنت اردوغان و پاسخ رئیسی

در جریان حضور رئیس‌جمهور در نشست سران کشورهای عضو پیمان شانگهای در سمرقند، وی دیداری هم با همتای ترکیه‌ای خود داشت که این دیدار به صورت کامل تحت تأثیر مداخله‌های طرف ترک در مسائل منطقه‌ای و کشورهای همسایه ایران قرار داشت.

سخنان ایراد شده توسط رئیس‌جمهور کشورمان بیانگر آن بود که برای ایران این موضوع محرز شده که بخش از بحران قفقاز حاصل رفتارهای ترکیه است. رئیس‌جمهور در این دیدار با تأکید بر اینکه ما با قیم‌مآبی مخالف هستیم، گفت: «مبنای سیاست ما در منطقه آن است که سرنوشت کشورها توسط خود آنها رقم بخورد و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آنها محترم شمرده شود.»

رئیس‌جمهور با ذکر مثال‌هایی از حمایت ایران از دوستان و همسایگان در دوران بحران، تصریح کرد ایران یار همسایگان خویش است و ضمن تبیین سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ‌ایران مبنی بر استقبال از آزادی خاک قره‌باغ و آمادگی برای بازسازی آن، هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی و تاریخی و ژئوپلتیک منطقه را غیرقابل قبول خواند.

حاشیه‌سازی برای تصویری از سران شانگهای

تصویر منتشر شده از جمع سران شانگهای در گوشه‌ای از راهروی محل اجلاس، دستاویزی برای حاشیه‌سازی قرار گرفت، اما این تصویر مربوط به هیچ جلسه رسمی یا ضیافتی نبوده و صرفاً در محل انتظار سران برای تکمیل اعضا در مدت زمانی کوتاه (حدود دو تا سه دقیقه) بوده است.

حمید نیرآبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص تصویر منتشر شده از جمع سران شانگهای در گوشه‌ای از راهروی محل اجلاس که دستاویزی برای حاشیه‌سازی قرار گرفته است، اظهار داشت: طبق روال همیشگی در سفر به دیگر کشورها، در جریان برگزاری اجلاس شانگهای در سمرقند هم طی یادداشت رسمی به وزارت خارجه ازبکستان اعلام کرده بودیم شرکت در ضیافت سران، منوط به رعایت پروتکل‌های جمهوری اسلامی ایران است که به‌ دلیل عدم رعایت آن، ریاست محترم جمهور در دو ضیافت برنامه‌ریزی شده برای سران شانگهای شرکت نکردند و البته رئیس‌جمهور محترم ازبکستان به افتخار رئیس‌جمهور کشورمان ضیافت شام اختصاصی بر طبق موازین اعلام شده برگزار کرد.

سفیر کشورمان در ازبکستان گفت: تصویر منتشر شده از جمع سران شانگهای در گوشه‌ای از راهروی محل اجلاس که دستاویزی برای حاشیه‌سازی قرار گرفته است، مربوط به هیچ جلسه رسمی یا ضیافتی نبوده و صرفاً در راهرو و محل انتظار سران برای تکمیل اعضا در مدت زمانی کوتاه بوده است.

وی افزود: رئیس‌جمهور کشورمان آخرین فردی بود که به این جمع پیوست و لحظاتی بعد با دعوت رئیس‌جمهور ازبکستان، همه اعضا به سمت محل مراسم کاشت درخت حرکت کردند.

نیرآبادی در پایان تأکید کرد:عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری‌های شانگهای و دستاوردهای بی‌سابقه این اجلاس برای ایران و منطقه نباید با اخبار غیرواقعی به حاشیه‌سازی تبدیل شود.

آمریکا؛ مجرم یا قهرمان هسته‌ای؟

لارا هولگیت نماینده آمریکا در سازمان‌هاى بین‌المللى مستقر در وین گفت: «آمریکا قهرمان استفاده صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى است زیرا به آژانس بین‌المللى انرژى اتمى کمک مى‌کند»! این سخنان از سوی او در حالی مطرح می‌شود که آمریکا تنها کشوری است که از سلاح هسته‌ای به مخرب‌ترین شکل آن استفاده نموده و در جنگ‌های متعددی از ویتنام گرفته تا افغانستان و عراق از اورانیوم ضعیف شده و سلاح‌های کشتار جمعی به کار برد. این کشور از اجرای قوانین و مقررات سلبی آژانس مبنی بر انهدام سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی نیز خودداری کرده‌ و عملاً ناقض اصل منع اشاعه بوده‌ است. البته به این اقدامات باید حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی و غیر صلح‌آمیز رژیم‌هایی با ماهیت تروریستی همچون رژیم صهیونیستی را نیز اضافه کرد. از این‌رو سخنان نماینده آمریکا در آژانس بیشتر به یک طنز و شوخی تلخ شباهت دارد.

کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

بر اساس براورد‌های صورت گرفته، تا پایان مرداد ماه، ایران حدود ۱۲.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار به چین صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر مقدار افتی نیم درصدی و از نظر ارزش رشدی بیش از ۲۲ درصدی را ثبت کرده است. در طول این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم اصلی‌ترین کالا‌های ایرانی بوده که مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته است.

دیپلماسی موفق ایران با هند

نخست‌وزیر هند در توئیتر خود، به زبان فارسی با اشاره به دیدارش با رئیس‌جمهور در اجلاس شانگهای نوشت: با ابراهیم رئیسی درباره طیف وسیعی از موضوعات گفت‌وگو کردم. ما در مورد دوستی رو به رشد هند و ایران و دامنه تقویت روابط در بخش‌هایی مانند انرژی، تجارت و مسیرهای مواصلاتی مذاکره داشتیم.

پیاده روی شیعیان عربستان به یاد زینب کبری(سلام‌الله‌علیها)

انتشار برخی تصاویر و ویدئوها نشان می‌دهد که شیعه‌های عربستان به‌ این خاطر که آل‌سعود نگذاشت به مراسم اربعین در کشور عراق بیایند، خودشان سر به بیابان‌های عربستان گذاشته‌اند و به یاد زینب‌کبری(سلام‌الله‌علیها) در بیابان پیاده‌روی می‌کنند.

وزارت اقتصاد: بخش‌هایی که تاکنون مالیاتی پرداخت نمی‌کردند باید نگران باشند

وزارت اقتصاد اعلام کرد: سیاست مالیاتی دولت سیزدهم برخلاف دولت‌های گذشته، کاهش فشار مالیاتی از بخش رسمی اقتصاد کشور و انتقال آن به بخش‌های غیررسمی، نامنظم و مالیات گریز است که اغلب پنهان هستند. در حالی که همواره در سال‌های اخیر کارشناسان بر نبود عدالت مالیاتی در کشور تأکید داشتند، دولت سیزدهم سعی کرده است با تغییر رویکرد در این بخش، مالیات گریزان را شناسایی و مالیات حقه دولت را از آن‌ها دریافت کند تا همانند گذشته به بخش اقتصاد رسمی کشور فشار وارد نشود. بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی شامل افرادی می‌شود که تاکنون با ترفند‌های گوناگون از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می‌کردند و علی رغم برخی جوسازی‌ها، مصوبه جدید هیچ آسیبی به بخش رسمی اقتصاد کشور که تاکنون به صورت رسمی در حال فعالیت و پرداخت مالیات قانونی خود بودند، نخواهد رساند؛ اما بخش‌های غیررسمی اقتصاد که تاکنون مالیاتی پرداخت نمی‌کردند باید نگران باشند و عملا هیچ فشار مالیاتی جدیدی به مؤدیان رسمی کشور وارد نمی‌شود. حتی در این مصوبه جای اعتراض برای افراد نیز قرار داده شده و اگر کسی مدعی است که حساب وی شخصی است می‌تواند آن را با سند اثبات کند تا رسیدگی شود. این در حالی است که در پنج سال اخیر یک میلیون شرکت فعال در اقتصاد شناسایی شده اند که از این شرکت‌ها فقط ۳۳۰ هزار شرکت اظهارنامه داده‌اند.

احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی گندم وجود دارد

منصورعلی زارعی کیاپی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: این احتمال وجود دارد تا همانند سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم افزایش پیدا کند.

سال گذشته نیز ابتدا نرخ گندم ۷ هزار و ۵۰۰ تعیین شد، اما با بررسی‌های انجام شده، به رقم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

بانک‌ها باید بدون شرط معدل مانده حساب تسهیلات خرد پرداخت کنند

محمدرضا فرزین، رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در فضای مجازی نوشت: برای پرداخت تسهیلات خرد شرط بررسی میانگین یا معدل مانده حساب نداریم و بانک‌ها باید به کسانی که در شعبه مربوطه حساب دارند، متناسب با اعتبار سنجی وام بدهند.

دیپلماسی اقتصادی روی ریل موفقیت

طبق آخرین آمار گمرک از زمان استقرار دولت سیزدهم و از اول شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵۱ میلیون و ۴۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورهای جهان تبادل شد که از لحاظ وزنی با رشد ۴ درصدی و از لحاظ ارزش با رشد ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است. در این مدت یازده ماهه و نسبت به مدت مشابه در دولت قبل، پنج میلیون و ۷۵۲ هزار تن کالا و ۲۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار تجارت بیشتر بین ایران و سایر کشورها رقم خورده است. همچنین در ۱۱ ماه فعالیت دولت سیزدهم حدود ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۸ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار صادرات غیرنفتی انجام شده که ۱۰ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه قبل معادل ۲۷ درصد رشد داشته است.

اخبار روزانه:

* سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: هر کسی سکته کرد را بهانه قرار بدهیم و بکوبیم سر پلیس که جرات نکند ماموریت خودش را انجام بدهد؟ زندگی اجتماعی، قانون و قاعده دارد. هر کسی وارد اجتماع شد، باید طبق قانون و قاعده عمل کند. /هم‌میهن

* رئیس شورای شهر تهران گفت: زمانی که شهر را تحویل دادیم، نزدیک به ۶ هزار اتوبوس وجود داشت، اما هنگامی‌که تحویل گرفتیم، فقط ۱۸۲۲ اتوبوس شهر داشت. لوازم یدکی نبود، تقریباً به صفر رسیده بود. در خصوص واگن‌های مترو هم همین‌طور، نزدیک به ۶۰۰ واگن خوابیده؛ خب اینها را چه می‌شود گفت؟ دوستان دوره قبل بگویند چرا بزرگراه یادگار و شوشتری ادامه پیدا نکرد؟ در صورتی که اگر این بزرگراه ادامه پیدا می‌کرد می‌توانست بار ترافیکی زیادی را از روی دوش شهر بردارد. ساخت بزرگراه شهید شوشتری و ادامه یادگار در دستور کار است.

* وزارت دادگستری آمریکا از یک دادگاه تجدید نظر فدرال خواست تا اجازه دهد بررسی اسناد محرمانه کشف شده از خانه شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فلوریدا را از سر بگیرد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که دادگاه فدرال باید بدون توجه به حکم دادگاه پایین‌تر برای جلوگیری از بررسی اسناد طبقه‌بندی شده به دست آمده از محل اقامت ترامپ را نادیده بگیرد.

* در جریان سفر روز گذشته پادشاه انگلیس به کاردیف، یکی از شرکت‌کنندگان از او انتقاد کرد و گفت در حالی که ما برای گرم کردن خانه‌های‌مان تلاش می‌کنیم، باید هزینه رژه شما را بپردازیم مالیات‌دهندگان صدها میلیون برای شما می‌دهند و دقیقا برای چی؟!

https://shoma-weekly.ir/UO5A17