گفته می‌شود که...

دو برابر نانوایی‌ها در کشور، املاکی داریم/حمله زورگیران به بازیکن سابق تیم ملی/بازپرداخت ۵۰ هزارمیلیاردی بدهی‌های دولت روحانی/شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود/وظیفه مسئولان و رسانه‌ها در افزایش امنیت روانی جامعه/در ایران خودرو و در سایپا ۱۴۰ هزار پلاک دپو شده داریم و ...

دو برابر نانوایی‌ها در کشور، املاکی داریم

رغبت به فعالیت در املاکی‌ها به‌عنوان شغلی پردرآمد و بی‌زحمت، آن‌چنان زیاد شده که اکنون بیش از مشاغل ضروری همچون نانوایی، تولید پوشاک و ...، بنگاه املاکی داریم. این حجم از بنگاه املاک یکی از دلایل بی‌نظمی در بازار مسکن به‌ویژه اجاره‌بها است. به‌گونه‌ای که بنگاه‌داران برای دریافت کمیسیون بیشتر، از هر ترفندی برای افزایش قیمت ملک و اجاره استفاده می‌کنند/ نشریه خط حزب الله
حمله زورگیران به بازیکن سابق تیم ملی

هاشم بیک زاده، ستاره سابق استقلال و مربی کنونی گل‌گهر سیرجان در مرکز شهر تهران مورد حمله خفت‌گیر‌ها و سارقان قرار گرفت. هاشم بیک‌زاده، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و استقلال، مدتی است وارد عرصه مربیگری شده و اخیرا به عنوان یکی از دستیاران امیر قلعه‌نویی در گل‌گهر کار خود را شروع کرده است. هاشم بیک‌زاده که برای انجام یک کار اداری به خیابان مطهری تهران رفته بود، در مسیر یک اتفاق تلخ را تجربه کرد و در این خصوص گفت: «متاسفانه صبح امروز چنین اتفاق تلخی برایم رخ داد، من هنوز هم شوکه هستم. ۴ موتور سوار که ترک دو موتورسیکلت بودند به سمت من آمدند و با زور چاقو و قمه تهدیدم کردند که هرچه وسایل قیمتی دارم به آن‌ها بدهم. با توجه به شرایط موجود من هم تسلیم شدم و گوشی تلفن همراهم و برخی وسایل دیگرم را به سرقت بردند
بازپرداخت
۵۰ هزارمیلیاردی بدهی‌های دولت روحانی

وزارت اقتصاد اعلام کرد: «از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۲۰ تیرماه، دولت ۴۹ هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان از بدهی‌های ایجاد شده در سال‌های قبل را تسویه کرده است».
شهریور
۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود
منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، واردات خودرو را عامل ارتقای صنعت داخلی دانست و گفت: اجرایی شدن این آیین نامه منوط به مصوبه هیات دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود.
وظیفه مسئولان و رسانه‌ها در افزایش امنیت روانی جامعه

دکتر اکبر نصراللهی، استاد علوم ارتباطات و رسانه در گفتگو با رسانه KHAMENEI.IR در خصوص اهمیت امنیت روانی جامعه سخن گفته و با تأکید بر برخورد قانونی با عوامل برهم زننده روان جامعه، اضافه می‌کند: «قوه قضائیه باید برای آن‌هایی که ذهن مردم را به‌وسیله شایعات و اظهارات دروغ و هراس‌افکن تخریب و نگران می‌کنند، تدبیری بیندیشد و تلاش کند که در رسانه‌ها و فضای مجازی از این کارها جلوگیری شود. رسانه‌های مختلف نباید به بهانه تأمین حق مردم برای دانستن، حق امنیت روحی و روانی آنان را در معرض مخاطره قرار بدهند؛ همین تیراندازی‌هایی که در تگزاس اتفاق افتاد و حدود بیست‌وخرده‌ای نفر کشته شدند، در نظر بگیرید. ‌آیا رسانه‌های آمریکا تصاویر جنازه‌ای را پخش می‌کنند؟ اگر رسانه‌های مسئول و رسمی، روایت حوادث و بحران‌های مختلف کشور را صحیح، درست و زودتر از دیگران منتشر کنند، باعث می‌شود که شایعه شکل نگیرد. اگر رسانه‌های رسمی و مسئول، روایت صحیح و اول و درست و جامع داشته باشند، قطعاً جلوی شایعات را می‌گیرد».

در ایران خودرو و در سایپا ۱۴۰ هزار پلاک دپو شده داریم
سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور انتظامی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره شماره گذاری خودرو‌های داخلی اظهار داشت: شماره گذاری خودروی تیبا و سمند بنا به دستور سازمان استاندارد متوقف شده و ما هم شماره گذاری نمی‌کنیم. خودروساز باید خودروی جایگزین به افرادی که در نوبت هستند بدهند. بعضا خودروساز‌ها تولیدات سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دارند که با فشار مستمر به پلیس به دنبال این هستند که ما این خودرو‌ها را به سال ۱۴۰۱ پلاک کنیم. این کار هم خلاف قانون و خلاف شرع و حق الناس است. فردی که خودروی سال ۱۴۰۱ خریده و هزینه جدید را پرداخت کرده انتظار دارد خودروی همان سال را بخرد و نه خودروی تولید سال قبل را. ما برای شماره گذاری هیچ منعی نداریم، اما خودروی همان سال را به همان سال شماره گذاری می‌کنیم اگر تولید ۱۴۰۰ است ما به سال ۱۴۰۰ پلاک می‌کنیم. رئیس پلیس راهور انتظامی کشور تصریح کرد: ما در ایران خودرو بیش از ۸۰ هزار پلاک دپو و در سایپا بیش از ۶۰ هزار پلاک دپو داریم.
لایحه تورم‌زدای دولت روی میز نمایندگان

وزیر اقتصاد گفت: «لایحه دوفوریتی جدیدی برای بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک به نرخ ۴۲۰۰ تومان به مجلس ارائه شده است. اهمیت این مسئله از این جهت است که نرخ محاسباتی ارز در گمرک تأثیر بالایی در هزینه تمام‌شده تولید دارد و برای آنکه قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ بیش از این افزایش پیدا نکند، دولت تصمیم به بازگشت نرخ محاسباتی گمرک به نرخ سال گذشته گرفته است. با توجه به تأثیر این موضوع بر قیمت تمام‌شده تولید، امیدوار هستیم مجلس با فوریت این لایحه موافقت کند».
مردم به جای سکه و دلار، «نفت خام» بخرند
بر اساس طرح جدیدی که در دستور کار دولت است، بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت‌خام اختصاص داده و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند. به‌نظر می‌رسد در طرح اوراق نفتی جدید، علاوه بر نفت موجود در مخازن نفتی کشور، قرار است منابع قابل استحصال نفت کشور پشتوانه ارائه گواهی سپرده کالایی باشد. اینکه گواهی‌های ارائه شده چه تاریخ انقضایی دارد و در چه پلتفرمی قابل داد و ستد بوده و هر برگ، موید چه مقدار نفت است، جزئیاتی است که هنوز از سوی شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است
نفت به 140 دلار می‌رسد

«روسیا الیوم» نوشت: «رسانه‌های غربی فاش کردند که یک مسئول در وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید کرده است که اگر برای قیمت نفت خام روسیه سقف تعیین نشود، بهای نفت با 40 درصد افزایش به 140 دلار می‌رسد». پیش ‌از این رهبران گروه 7 در نشست خود بر سر تعیین سقف برای قیمت نفت وارداتی از روسیه در آینده به توافق رسیدند. هدف از این اقدام کاهش درآمدهای نفتی روسیه است.
نماینده مجلس: صحبت از افزایش قیمت بنزین دقیقاً مساوی با بازی کردن با روان مردم است

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه کذب بودن افزایش قیمت بنزین را به پشتوانه اسناد رسمی و دولتی به مردم اعلام کرده‌ایم، گفت: بار‌ها دولت، وزارت نفت و کمیسیون انرژی این موضوع را تکذیب کرده است، بنابراین هیچ شک و شبهه‌ای راجع به این موضوع باقی نخواهد ماند. وی با بیان اینکه صحبت از افزایش قیمت بنزین دقیقاً مساوی با بازی کردن با روان مردم است، گفت: باتوجه به افزایش قیمت‌های برخی کالا و اجناس، مردم حق دارند تحت تأثیر این مدل شایعات درباره نرخ بنزین قرار بگیرند. بیگی‌نژاد با بیان اینکه هدف مستقیم این شایعات، سرگردان کردن مردم و اذیت روان آن‌ها است، گفت: موج شایعات چنان سنگین بوده است که با وجود آنکه نمایندگان مجلس و کمیسیون انرژی و همچنین مقامات دولت به دفعات این موضوع را تکذیب کرده‌اند، اما فایده‌ای نداشته است. وی با اشاره به اینکه بر فرض هم اگر برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در میان باشد این موضوع ابتدا به ساکن در بودجه ۱۴۰۲ مطرح خواهد شد، عنوان کرد: بنابراین قطع به یقین تا مرحله تصویب بودجه یعنی اسفندماه امسال، هیچ خبری از افزایش قیمت بنزین نخواهد بود. عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزیر نفت در جلوی درب کمیسیون انرژی به تمامی رسانه‌ها علناً اعلام کرد که هیچ خبری از افزایش قیمت بنزین نبوده و نیست، خاطرنشان کرد: قیمت بنزین در سال بعد را صرفاً بودجه آن سال تعیین خواهد کرد و هیچ منبعی به غیر از بودجه ۱۴۰۲ از قیمت بنزین خبر نخواهد داد.
روزنامه آمریکایی: عمر جو بایدن به‌زودی به پایان می‌رسد

روزنامه واشنگتن‌تایمز به استناد نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها در آمریکا که جو بایدن را رکورددار بدترین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در ۷۶ سال گذشته معرفی کرده است، پیش‌بینی کرد که دوران ریاست او بر کاخ سفید به‌زودی به پایان می‌رسد. در حال حاضر نتایج این نظرسنجی حاکی از محبوبیت ۳۳ درصدی بایدن است که کمترین میزان مقبولیت در میان روسای جمهوری آمریکا در ۷۶ سال گذشته است.

سخنگوی دولت: تا موفق نشویم ریشه‌ها را از بین ببریم افزایش قیمت خواهیم داشت
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به دستور رییس جمهور بر افزایش یک قلم کالا، شاهد افزایش قیمت دیگر کالا‌ها هستیم، گفت: سیاست دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها از پرداخت به دلالان که با آفت‌های فراوانی مواجه بود، به سمت خود مردم رفت که به عادلانه سازی یارانه‌ها منتهی می‌شد که در نتیجه آن موجب افزایش قیمت کالا‌های وارداتی شد؛ لذا برخی کالا‌ها هم به تاثیر از این کالا‌های اساسی دچار افزایش قیمت می‌شوند و دولت مکلف به اجرای آن بود که در کوتاه مدت آثار گرانی برای مردم خواهد داشت، اما در بلند مدت آثار خوبی دارد. بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: تورم جاری موجود در کشور که سال هاست با تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در سال برای هر کالا مواجه هستیم و تا موفق نشویم این ریشه‌ها را از بین ببریم این افزایش قیمت را خواهیم داشت. همزمان برخی مصوبات، خود موجب افزایش قیمت در کالا‌ها می‌شود. وی اضافه کرد: اصناف با توجه به افزایش قیمت و تورم درخواست افزایش قیمت در صنف خود دارند و اتحادیه‌ها ملزم شدند قیمت‌ها را مستند و مستدل در سامانه ۱۲۴ بارگذاری کنند و با ارائه هر قیمت خلاف، برخورد و مکلف می‌شوند تا قیمت‌ها را به قبل برگردانند.
محمدجواد لاریجانی: طرف ایرانی متهم بودن خود را در برجام پذیرفته است

«محمدجواد لاریجانی» سیاست‌مدار و مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در خصوص برجام گفته است: «برجام در همان مقدمه، ایران را متهم کرده و کسانی که آن را امضا کرده‌اند، این را قبول کرده‌اند که کارهای اشتباهی می‌کردیم و روی صندلی متهم نشسته‌ایم. جلوتر که می‌رویم به نابودی سانتریفیوژها، کاهش 6700 کیلویی اورانیوم موجود و از دست دادن پروسه آب سنگین می‌رسیم. علت علاقه غربی‌ها به برجام این است که توانمندی هسته‌ای ما را کاهش می‌دهد و به خاطر طولانی بودن پروسه، نیروی ایران را تحلیل می‌برد. برجام اصلاً توافق بُرد - بُرد نبود. توافق بُرد - بُرد یعنی هر دو طرف یک چیزی بدهند، نه اینکه دزد بیاید یخچال و تلویزیون ما را ببرد، بگوییم ببر و یک وسیله کوچک را برایمان بگذار. می‌گویند اگر برجام بود، چرا دوباره به دنبال احیای آن هستند؟ پاسخ این است که ما همه تعهداتمان را انجام داده‌ایم و حالا دنبال طلبمان هستیم، چون چیزی نگرفته‌ایم؛ وگرنه برجام سند مقدسی نیست و تنها موجب ضرر و لو رفتن اسامی نخبگان و دانشمندانمان شد. برجام ماهیتاً یک ترمز برای فعالیت‌های اتمی ماست و شاید آمریکا برای کند کردن سرعت ایران در این زمینه، به برجام برگردد. تحریم سپاه و نهادهای دولتی هیچ معنایی ندارند و اصلاً ربطی هم به برجام ندارد. توافق بد بهتر از عدم توافق است، یک ژست سازمان مللی است! معاهده NPT یک سند مُرده است، چراکه هر کس در آن هست، مشکل دارد و هر کس در آن نیست، بدون مشکل!».
تخم‌مرغ ۱۰۰ هزار تومانی گرانفروشی است
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران گفت: قیمت مصوب تخم‌مرغ در مرغداری‌ها افزایش نیافته و فروش تخم مرغ با قیمت‌های بالا گرانفروشی است. حمید کاشانی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به چرایی افزایش قیمت تخم‌مرغ در روز‌های اخیر گفت: قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری‌ها ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که در حال حاضر نیز واحد‌های مرغداری با قیمت ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان تخم مرغ‌های خود را تحویل می‌دهند؛ بنابراین قیمت تخم مرغ در مرغداری‌ها به هیچ عنوان افزایشی نداشته است. وی ادامه داد: البته قیمت مصوب ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومانی مورد تایید مرغداری‌ها نیست، زیرا برای آن‌ها هر کیلو تخم‌مرغ ۴۸ هزار تومان تمام می‌شود؛ هرچند مسئولان مربوطه وعده داده‌اند این قیمت اصلاح و قیمت‌های واقعی اعلام می‌شود.
اخبار روزانه:
*
سخنگوی کاخ کرملین: پوتین ۱۹ جولای (۲۸ تیر) به تهران سفر خواهد کرد و در تهران نشستی سه جانبه با آیت الله رئیسی و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه خواهد داشت. در این سفر دیدار‌های دوجانبه نیز برنامه‌ریزی شده است
*وزارت اطلاعات با توجه به شایعات و اخبار منتشره درخصوص فساد مالی در فرایند توزیع نهاده‌های دامی اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت: براساس بررسی و رصد اطلاعاتی، ادعای بروز اختلاس و ارتشاء در فرایند توزیع نهاده‌های دامی در وزارت جهاد کشاورزی صحت نداشته و مستندی در این زمینه به دست نیامده است
*خاندوزی گفت: ستاد اقتصادی با تمرکز بر عوامل کوتاه مدت ایجاد تورم از جمله تورم وارداتی که در اقتصادی ایران سرریز شده، امیدواریم تورم در تیر کاهش یافته و در ماه‌های آینده این تورم به صورت پلکانی کاهش پیدا کند
.

https://shoma-weekly.ir/G1Kd2D