گفته می‌شود که...

دولتمردان در میدان/۶۳ درصد وکلا در 1400 مالیات ندادند/ترکیه همچنان رکورد می‌زند/ایران و روسیه در مسیر حذف دلار و سوئیفت/مقاله بورل و هشدار گروسی؛ سرنوشت برجام چه می‌شود؟/طول مدت بیماری در پیک هفتم کرونا و ...

منطقه در یک نگاه

* همزمان با یورش آشوبگران حامی مقتدا صدر به پارلمان عراق، مدیر دفتر صدر در بغداد خواستار تحصن نامحدود در پارلمان شد.

* رئیس پارلمان عراق در پی آشوب حامیان جریان صدر در بغداد، از تعلیق جلسات پارلمان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

* چارچوب هماهنگی عراق اعلام کرد در واکنش به آشوبهای اخیر امروز یکشنبه ساعت ۶ بعد از ظهر، هواداران این جریان تظاهرات خود را برگزار می‌کنند.

* منابع خبری از مشارکت ناوهای رزمی ایران در رژه نیروی دریایی روسیه در دریای خزر در روز جمعه آتی خبر دادند.

* کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره افزایش خشونت‌ها و شکنجه‌ها در زندان‌های سرّی امارات در یمن ابراز نگرانی کرد.

* دادستان عمومی کویت اعلام کرد که وزیر دارایی این کشور را به اتهام عدم اخراج یک کارمند مرتبط با رژیم صهیونیستی به دادگاه وزیران احضار کرده است.

* معاون نخست وزیر روسیه در آستانه نشست اوپک پلاس با وزیر انرژی عربستان در ریاض دیدار و گفت‌وگو کرد.

دولتمردان در میدان

باوجود خسارات و تلفات انسانی ناشی از حوادث متعددی همچون سیل استهبان، ریزش ساختمان متروپل و سیل اخیری که بسیاری از شهرهای ایران را درگیر کرد؛ مسئولین دولتی نقش پررنگی در حضور و مدیریت میدانی این حوادث داشته‌اند. در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم، حضور مسئولان در میدان در شرایط بحرانی، در یک سالی که گذشت، به‌وفور دیده شده است؛ موضوعی که سوژه کاربران فضای مجازی برای قیاس دولتمردان با مسئولان دولت پیشین شده است.

۶۳ درصد وکلا در 1400 مالیات ندادند

طبق اعلام سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، سال گذشته ۲۰۸۶۵ وکیل مشمول معافیت ابرازی شدند و ۱۹۲۵۳ وکیل هم مالیات قطعی صفر دارند. به‌این‌ترتیب، ۶۳ درصد از وکلا در سال قبل مالیات پرداخت نکرده‌اند.


ترکیه همچنان رکورد می‌زند

هزینه بالای انرژی و کالا در جهان از یک سو و مداخلات منطقه‌ای ترکیه در دوره اردوغان موجب شده است تا با کاهش ارزش لیر، تورم در ترکیه در مقطع فعلی به ۸۱ درصد برسد.


ایران و روسیه در مسیر حذف دلار و سوئیفت

​​​​​​​
نشریه امریکایی فوربس در تحلیلی درباره راه‌اندازی نماد مبادله ارزی روبل-ریال در ایران، اذعان کرد ایران و روسیه گامی هرچند کوچک اما به طور بالقوه مهم برای حذف دلار از روابط تجاری دوجانبه برداشته‌اند.
به گزارش فارس این رسانه امریکایی با اشاره به اینکه مرکز مبادلات ارزی ایران در ماه جولای و به دنبال سفر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به مسکو، نماد جفت روبل-ریال را راه‌اندازی کرد، افزوده است: «این ترتیبات جدید به آن معنا است که دو کشور می‌توانند مبادلات تجاری دو طرف را بر اساس پول‌های ملی هر یک از طرفین تسویه کنند.
نخستین فعالیت تجاری در این چارچوب در ۱۹ جولای انجام شد که طی آن ۳ میلیون روبل معادل ۴۸ هزار دلار تسویه گردید. در همان روز ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه وارد ایران شد تا با رهبر انقلاب ایران و نیز ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران دیدار داشته باشد

گفتنی است این سیستم مالی جدید می‌تواند تقاضای دلار در ایران را به میزان ۳ میلیارد دلار در سال کاهش دهد. تجارت دوجانبه بین ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴ میلیارد دلار ارزش داشت اما دو کشور که در مواجهه با غرب زمینه‌های مشترک همکاری پیدا کرده‌اند، گفته‌اند امیدوارند تجارت دوجانبه را به ۸ میلیارد دلار در کوتاه‌مدت برسانند.
این ترتیبات تجاری جدید، نیاز ایران و روسیه به دلار امریکا در مبادلات تجاری را از بین می‌برد و تأثیر برخی تحریم‌ها علیه این دو کشور را خنثی می‌کند. هر دو کشور ایران و روسیه تحت طیف گسترده‌ای از تحریم‌های امریکا و کشورهای دیگر قرار دارند.


مقاله بورل و هشدار گروسی؛ سرنوشت برجام چه می‌شود؟

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی مقاله‌ای در فایننشال‌تایمز، متنی که تاکنون در مذاکرات هسته‌ای تولید شده را بهترین متن برای توافق توصیف کرد و از پایان زمان برای مصالحه‌ای مهم سخن گفت. همچنین رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تداوم خاموشی برخی دوربین‌های فراپادمانی ابراز نگرانی نمود. این دو موضع‌گیری را باید در پازل گسترده‌تر دولت‌های اروپایی و آمریکا ارزیابی نمود که قصد دارند دو هدف را دنبال نمایند؛ هدف اول که وادارسازی ایران به پذیرش متن کنونی و احیای برجام است. در غیر این صورت، هدف دوم که برتری در «بازی سرزنش» و مقصر معرفی نمودن ایران در افکار عمومی داخلی و جهانی است. آمریکا گرچه مسائلی مانند اقتصاد داخلی، نبرد اوکراین و مهار چین را در اولویت می‌داند ولی بی‌نیاز از توافق هسته‌ای نیست؛ به‌ویژه که دستان دولت بایدن برای دستاوردسازی در سیاست خارجی چندان پُر نیست. دولت بایدن به دلیل اینکه نتوانسته گفتگوها را به مسائل منطقه‌ای تعمیم دهد و همچنین با توجه به مخالفت‌های داخلی جمهوری‌خواهان، تمایلی به امتیاز بیشتر به ایران ندارد.

از سوی دیگر، بایدن فاقد طرح جایگزینی است که بتواند حداقلی از امکان‌مندی و مطلوبیت را دارا باشد. بایدن از یک‌سو برای پیروزی در انتخابات آتی کنگره نیاز به یک دستاورد در حوزه سیاست خارجی دارد و از سویی دیگر برای کنترل فضای ملتهب و رو به دگرگونی انرژی در اروپا نیز فرصت زیادی تا بهره‌گیری از توان تولید نفت ایران ندارد؛ زمستان پیش رو است و بایدن باید یخ خسّت آمریکایی‌اش را آب کند و برای تحقق توافق، به خواسته‌های بر حق ایران تن دهد.


طول مدت بیماری در پیک هفتم کرونا

به گفته رئیس انجمن عفونی ایران، شدت و طول بیماری در پیک هفتم کرونا ارتباط مستقیمی با نوع واکسنی که افراد تزریق کرده‌اند، دارد.

«آمیتیس رمضانی» به ایلنا اظهار کرد: شدت و مدت بیماری در این پیک به میزان و نوع واکسنی که فرد مبتلا قبلا تزریق کرده است،بستگی دارد.

وی افزود: افرادی که واکسن پاستوکووک را به عنوان دوز بوستر تزریق کرده‌اند، دوره بیماری در آن‌ها بسیار کم و در حد 5 تا 6 روز بوده است. اما افرادی که سینوفارم تزریق کرده‌اند یک هفته تا 10 روز ممکن است طول بیماری آن‌ها باشد.

رمضانی همچنین درباره زمان بازگشت به کار افراد مبتلا به این بیماری نیز گفت: این موضوع به شدت علایم آنان بستگی دارد. اگر علایم این افراد خفیف باشد استعلاجی آن‌ها 5 روز تا یک هفته است و اگر علایم آن‌ها متوسط یا شدید باشد مرخصی آن‌ها 10 روز است.

۴۰۸ میلیون تومان؛ میانگین وام هر کارمند بانک در 1400!

در بررسی متوسط وام‌های اعطایی به کارکنان، بانک‌های خصوصی شده رتبه‌های اول تا چهارم را از آن خود کرده‌اند. این مقدار که از تقسیم کل وام پرداختی بانک به کارکنان خود و با فرض استحقاق و تساوی آن به تمام کارکنان بانک محاسبه می‏شود، نشان می‏دهد بانک رفاه به‌عنوان بانکی که بازوی مالی سازمان تأمین اجتماعی، با متوسط پرداختی ۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومانی در رتبه اول، بانک تجارت با ۱ میلیارد و ۹۳ میلیون تومانی در رتبه دوم و بانک توسعه تعاون با ۶۲۰ میلیون تومان در رتبه سوم قرار دارد. کمترین مقدار وام متعلق به بانک گردشگری بوده که متوسط ۱۴۸ میلیون تومانی را برای کارمندانش پرداخت کرده است.


میانگین قیمت مسکن در تهران از ۴۴ میلیون گذشت

مرکز آمار ایران در گزارش بازار مسکن پایتخت، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی تیر ماه 1401 را ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد.


تعمیر هواپیمای 4 کشور خارجی در ایران
محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی گفت: هم اکنون بخش تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور ما به حدی از ظرفیت رسیده است که همه تعمیرات هواپیماهای ناوگان، در داخل انجام می‌شود، همچنین هواپیماهای چهار کشور دیگر برای دریافت خدمات تعمیرات و نگهداری به ایران اعزام می‌شوند که فعلا به دلیل شرایط تحریمی نمی‌توانیم اسامی این کشورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کنیم
.

دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از خانواده نهایی می‌شود
دادستان تهران گفت: «در جلسات نهایی و مشترک بین دادستانی تهران، سازمان پزشکی قانونی کشور و پژوهشگاه قوه قضاییه، دستورالعمل اجرایی ماده ۵۶
(قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) به‌زودی تدوین می‌شود.
در تدوین پیش‌نویس این دستورالعمل، دادسرای ناحیه ۲۶ به نمایندگی از دادستانی تهران که عهده‌دار رسیدگی به جرائم سقط‌جنین، خرید، فروش، توزیع، حمل و نگهداری غیرمجاز داروهای سقط‌جنین است، نقش عمده‌ای دارد.


عطش خشک‌سالی در سدهای پایتخت

در شرایط فعلی، حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر حدود ۱۲۴ میلیون مترمکعب است که این میزان نسبت به ذخیره ۱۶۱ میلیون مترمکعبی سال گذشته ۲۳ درصد کمتر است. همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از ۲۷۰ میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۲۴۹ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده و 7.8 درصد کمتر شده است. در این میان فقط حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روزهای مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد کرده و به ۵۴ میلیون مترمکعب رسیده است.


مرگ ۵۲ هزار چنار تهران

روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: از ۶۰هزار درخت اولیه خیابان ولی عصر تهران فقط حدود ۸هزار اصله درخت مانده است.

بر اساس این گزارش معاون اسبق خدمات شهری شهرداری تهران گفته: بسازبفروش‌ها با فرستادن میلگرد یا سیمان زیر چنارهای ولی عصر یا آن‌ها را خشک کرده‌اند یا بر شادابی و نمو آن‌ها تاثیر داشته‌اند.
گزارش می افزاید: در مقطعی شهرداری اقدام به آبیاری قطره‌ای کرده است که برای درختان چنار ولیعصر مانند آب‌دادن شتر با ملاقه است!
از قول رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست شورای شهر تهران
هم در گزارش آمده: نوع درخت در میزان جریمه موثر است و هر یک فرمول مشخصی دارد. ظاهرا هر یک از درختان خیابان ولیعصر که خشک شده، بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد.

برآورد ۵ میلیونی از شمار زائران ایرانی در اربعین امسال
وزیر راه گفت: «اکنون ستاد اربعین تشکیل شده است و کار عمده مراسم اربعین در وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود. راهداری، راه‌آهن و سازمان هواپیمایی اعضای ستاد هستند. ۵ میلیون مسافر زائر کربلا هستند و در این ایام باید سرویس و خدمات به آن‌ها داد. امسال ۳۰۰ هزار نفر با قطار، ۶۰ هزار نفر با هواپیما و باقی زائران به طور زمینی به کربلا اعزام خواهند شد
».

اصلاح طلبان، بدهکاران همیشه طلبکار
امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، در خصوص القائات اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه توسعه ارتباط با روسیه و چین به نفع کشور نیست، گفت:من واقعا برای جناح اصلاحات متأسفم که حتی از همان غربی‌ها یاد نگرفته‌اند که نیرو‌های سیاسی یک کشور نباید بر سر اصول با هم در جنگ باشند. همان غربی‌ها که اصلاح‌طلبان دلبسته آن‌ها هستند، بر سر فرعیات با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند و نه اصول. من از آن‌ها می‌پرسم که چرا از موفقیت‌های دولت ناراحت می‌شوید؟ آیا به فکر منافع ملی هستید یا به فکر آنکه مبادا جبهه اصلاحات به تاریخ بپیوندد؟ آن‌ها بدهکاران همیشه طلبکارند که هیچ وقت نمی‌خواهند واقعیت‌های موجود چه در داخل و چه در خارج از کشور را ببینند.

اخبار کوتاه:
*شرکت خودروسازی رنو اعلام کرد‌ با خروج از روسیه که دومین بازار بزرگ این شرکت بوده، در نیمه نخست امسال 2.34 میلیارد دلار خسارت دیده است. شرکت رنو، فعالیت در روسیه را پس از درگیری نظامی با اوکراین در ماه مارس متوقف کرد. دارایی های این شرکت در شانزدهم ماه می به مالکیت دولتی روسیه منتقل شد.

* یک مقام در سازمان استاندارد گفت: خدمات پس از فروش در لوازم خانگی اختیاری بود، از این رو پس از مطرح شدن در شورای عالی استاندارد، اجباری شدن این مولفه ابلاغ خواهد شد.

* سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم با بیان اینکه ۷۰ دوربین ثبت تخلف در استان وجود دارد که ۱۱ دستگاه از آن‌ها استفاده می‌کنند، گفت: بیش از ۲۰ دوربین توسط قاچاق‌چیان از کار افتاده است که بیشتر در مسیر‌های اصلی قاچاق قرار داشتند و برای تعمیر هر کدام از آن‌ها باید هزینه سنگینی بپردازیم.

https://shoma-weekly.ir/tn7TCc