گفته می‌شود که...

دلخوری خاتمی از دولت یازدهم/ مجوز استفاده وزیر از هواپیمای اختصاصی/ اذعان محمدرضا عارف به فعالیت زودهنگام انتخاباتی/ نارضایتی 60 درصد مردم از عملکرد اقتصادی دولت/ اعتراض روحانی به استعفای نمایندگان/ ماهواره «شریف‌ست»؛ قربانی سیاسی‌کاری وزارت علوم/ استقبال از میهمانان جام جهانی با گوشت سگ! و....

دلخوری خاتمی از دولت یازدهم

محمد خاتمی از عدم تحرک دولت یازدهم برای صدور اجازه خروج وی از کشور و شرکت در مراسم تشییع ماندلا به شدت دلخور و ناراحت است. خاتمی تلاش داشت در قالب هیاتی دولتی به کیپ تاون برود اما دولت روی خوشی به این خواسته وی نشان نداد و در آخرین ساعات محمد شریعتمداری به نمایندگی از کشورمان در این مراسم شرکت کرد

مجوز استفاده وزیر از هواپیمای اختصاصی
شنیده شده است براساس مصوبه هیئت دولت وزرا از جمله وزیر نفت می تواند برای سفرهای خارجی از هواپیمای اختصاصی استفاده کند.
به این صورت که وزیر نفت درخواست استفاده و موضوع سفر را در جلسه هیئت دولت ارائه می کند و با مصوبه هیئت دولت این کار صورت می گیرد.
براساس اطلاعات موجود در سامانه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران وزیر نفت چندین بار برای سفرهای خارجی خود از این امکانات استفاده کرده است که به نظر می رسد آخرین بار استفاده از هواپیمای اختصاصی برای سفر به کشور روسیه بوده است.

بزرگترین کشتی لوله گذار دریایی نصیب یک جریان خاص شد
شنیده شده است پس از بارها اعلام خبر خرید بزرگترین کشتی نصاب و لوله گذارمنطقه خلیج فارس توسط یکی ازشرکتهای بخش فراساحلی کشورمان از چین، یک جریان خاص به بهانه دور زدن تحریمها و با ثبت شرکتی در یک کشور حاشیه خلیج فارس و فاینانس خرید آن، مالکیت این کشتی را به دست آورده است.
نکته قابل توجه این است که شرکت فوق الذکر برای اجرای پروژه های خود باید اقدام به عقد قرارداد و اجاره این کشتی کند؛ به طوری که شنیده شده اجاره روزانه این شناور که در نصب تاسیسات فراساحل استفاده می شود 650 هزار دلار است.

دریافت یک و نیم میلیاردی مقام دولت سابق از یک متهم
با خبر شدیم که ابوالفضل انتظاری، وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده موسوم به اختلاس از شرکت بیمه ایران گفت: «م.ر.ر.» مقام دولت دهم از موکلش یک و نیم میلیارد تومان دریافت کرده که در همین رابطه پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و مفتوح است. انتظاری در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: موکل من هیچ ارتباطی با بیمه ایران ندارد و فقط به خاطر ارتباطی که با « ج. ا.» (از متهمان اصلی پرونده بیمه ایران) داشته، اتهاماتش در این پرونده مطرح شده است.

اتصالات چینی به جای تجهیزات با کیفیت ایرانی
گفته می شود تعدادی از پیچ ومهره فروشان میدان قزوین با اجاره دفاترتجاری درشمال شهر تهران و فروش هزاران تن اجناس چینی بی کیفیت به صنعت نفت که با حک اسم شرکت های ایرانی صورت می گیرد تبدیل به یکی از دغدغه‌های مسئولان صنعت نفت شده‌اند.
شنیده شده است بسیاری از این اتصالات قبل از راه اندازی پروژه زنگ زده و این نگرانی را ایجاد کرده که عمر آنها کمتر از حتی یک سال باشد.
لازم به توضیح است که قبلا در صنعت خودروسازی این اتفاق افتاده بود که مشکلاتی را برای سازندگان خودرو ایجاد کرده بود.

اعتراض اعضای جامعه روحانیت به عبارت من حقوق دان هستم ، سرهنگ نیستم

یکی از اعضای جامعه روحانیت نسبت به تکرار عبارت "من حقوق دان هستم ، سرهنگ نیستم" توسط رئیس جمهور، اعتراض کرده و این اعتراض را به نهاوندیان گوشزد کرده است. همچنین گزارش های دریافتی حاکی است خانواده های نیروهای نظامی و انتظامی هم نسبت به لحن و این عبارت آقای روحانی اعتراض داشته اند.

ماهواره «شریف‌ست»؛ قربانی سیاسی‌کاری وزارت علوم
ماهواره «شریف‌ست» از دوم آذرماه امسال در انتظار جواب مثبت مسئولان دولتی برای پرتاب است.
حمایت ها و تسهیلاتی که دکتر رضا روستاآزاد رییس دانشگاه شریف در چهار سال اخیر برای پروژه علمی ماهواره "شریف ست" به انجام رسانید باعث شد این ماهواره چندی پیش به مرحله پرتاب برسد و تمام آزمایش های صورت گرفته را با موفقیت پشت سر بگذارد. همین موفقیت ها برخی را به نگرانی واداشت که در صورت پرتاب این ماهواره، ریاست وی بر دانشگاه شریف تثبیت شود. همین نکته کافی بود که به علل سیاسی و اصرار وزارت علوم به جابجایی مدیریت این دانشگاه، مرحله نهایی این پروژه علمی متوقف شود.
گفتنی است دکتر روستاآزاد از اساتید مجرب دانشگاه شریف است که با مشی متوازن خود، توانسته رضایت اکثریت دانشجویان، اساتید و اعضای هیات علمی را کسب نماید و گزینه های احتمالی از درون دانشگاه، نسبت به تغییر وی نظر مساعدی نداشته باشند.
ماهواره "شریف ست" از دوم آذر ماه امسال در انتظار جواب مثبت مسئولان دولتی برای پرتاب است. از دولت یازدهم انتظار می رود منافع علمی - پژوهشی کشور را بر منافع حزبی -سیاسی ترجیح داده و هرچه سریعتر مقدمات پرتاب این ماهواره را فراهم کند.

مرخصی هر روزه ی وزیر از دولت برای امضای اسناد دفترخانه اش

شنیده ایم یکی از اعضای دولت یازدهم که ریاست یک دفتر ثبت و اسناد را برعهده دارد، هر روز هنگام ظهر مجبور است یکی دو ساعت دولت را ترک و به دفترخانه خود برود و اسناد موجود را امضا و مجددا به دولت برگردد. طبق قانون ، اسناد دفترخانه ها تنها با امضای رئیس دفترخانه اعتبار قانونی دارد.

آقای رئیس! فیفا هم حرف جعلی امارات را پذیرفت
نزدیک به یک سال است که فدراسیون فوتبال امارات، نام لیگ این کشور را به نام جعلی خلیج ع ر ب ی تغییر داده و در سایه کوتاهی مسئولان فوتبال ایران در پیگیری این کار غیر‌قانونی، سایت فدراسیون جهانی فوتبال فیفا هم این نام را به رسمیت شناخته و در صفحه معرفی این لیگ، ‌عبارت «Arabian Gulf League» را به کار برده است.
یک ماه پیش که مسئولان فوتبال ایران، از حضور سپ بلا‌تر در ایران ذوق‌زده ‌بودند، در رسانه‌ها و افکار عمومی این مطالبه مطرح شد که از فرصت حضور بلا‌تر و شیخ سلمان در ایران استفاده ‌و به غائله نام جعلی لیگ امارات پایان داده شود؛ ماجرایی که پیش از این هم در آغاز مطرح شدنش، ‌می‌شد با رایزنی‌های مناسبی پایان یابد.
با این حال، مردم و اصحاب رسانه فرصت پدید آمده را زمان مناسبی برای حل این مناقشه می‌دانستند.‌ در کمال ناباوری، رئیس فدراسیون گفت: «در خصوص خلیج فارس صحبتی نکرده و نخواهیم کرد». در کنفرانس خبری سپ بلا‌تر هم به طرز عجیبی به خبرنگاران گفته شد که در این زمینه سؤالی پرسیده نشود و حتی مترجم را از ترجمه پرسش‌هایی در این زمینه منع کردند.
این اقدامات فدراسیون فوتبال، در حالی بود که سخنان بلا‌تر در ایران نشان می‌داد، ‌او آگاهی چندان دقیقی از این ماجرا ندارد، زیرا در خلال‌‌ همان سفر وقتی بلا‌تر از موزه تنوع زیستی ایران بازدید می‌کرد، معصومه ابتکار، موضوع خلیج فارس را پیش کشید که بلا‌تر ‌پرسید: «این‌‌‌ همان مسأله‌ای است که شما با برخی کشورهای عربی در مورد آن مشکل دارید؟!» این ناآگاهی بلا‌تر به موضوع، سبب شد تا بر این گمانه که مسئولان فدراسیون فوتبال کار قابل توجهی برای پیگیری این موضوع تا‌کنون انجام نداده‌اند، صحه گذاشت.
مسئولان فدراسیون فوتبال ایران با چند نامه‌نگاری ساده و ارتباط‌گیری با مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال، می‌توانست بسیار آسان‌تر بحث نامگذاری لیگ امارات به یک نام جعلی را حل و فصل کند؛ اما این گونه نشد و حتی مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش، حاضر نشدند از فرصت حضور بلا‌تر در ایران بهره گرفته و موضوع خلیج فارس و حمایت از تمامیت ارضی ایران را با رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در میان بگذارند.
هم‌اکنون در ادامه این پیش‌روی‌ها، اگر سری به سایت فیفا بزنید و در بخش لیگ‌های کشورها، نگاهی به ‌امارات متحده عربی بیندازید، می‌بینید که این لیگ هم در سایت این فدراسیون با نام «Arabian Gulf League» ثبت شده و اطلاعات آن بروز می‌شود.

اعتراض روحانی به استعفای نمایندگان

شنیده ایم در جلسه سران سه قوه، حسن روحانی نسبت به استعفای نمایندگان مجلس در اعتراض به لایحه بودجه اعتراض کرده و از رئیس مجلس خواسته با حضور نوبخت در جمع نمایندگان، به این موضوع سریعا رسیدگی و خاتمه داده شود.

اهانت رییس فرقه دراویش به ساحت حضرت زهراء سلام الله علیها
نورعلی تابنده قطب فعلی فرقه صوفیه گنابادیه بعد از آنکه حیات امام زمان(عج)، عصمت امامان معصوم(ع) و اصول دین را زیر سوال برد؛ چندی پیش در جلسه سخنرانی خود که در دولتسرای تهران برگزار شده بود به مقام حضرت زهرا(س) توهین کرد.
وی در جمع مریدان خود نسبت به عملکرد مسئولین در قبال واژه شهید انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کسانی که باید خودشان حیثیت و اهمیت مصداق واژه شهید را حفظ کنند, این کار را نمی کنند و به هر نفری که به هر نحوی کشته می شود شهید می گویند و لغت شهید را کم ارزش می کنند.
وی در ادامه سخنان موهنش درباره ساحت حضرت زهرا(س) عنوان داشت: یکی از دوستان سابق من که مرد مسلمان و خیلی معتقدی است به من تلفن زد و از من پرسید تقویم امسال را دیدی؟ گفتم بله گفت دیدی نوشته شهادت حضرت زهرا، خب با این حرف اجر شهید کم می شود.
نورعلی تابنده بعد از آنکه به مقام حضرت زهرا(س) توهین کرد بیان کرد: شهادت مقام بالایی است و شامل حضرت زهرا نمی شود و با گفتن شهادت حضرت زهرا مقام شهید را بی ارزش می کنید حضرت زهرا(س) رحلت کرده است. نورعلی تابنده قطب فعلی صوفیه گنابادیه ادعا کرد بیعت با ما همان ادامه بیعت با خداوند است.
اظهارات تابنده در حالی صورت می گیرد که در تقویم دراویش گنابادی، فوت دو تن از قطب های این فرقه (مشتاق علیشاه و سلطان علیشاه) با عنوان شهادت درج شده است.

تعویق سفرهای استانی دولت

با توجه به آغاز فصل زمستان و شدت گرفتن سرما و بارندگی، پیش بینی می شود سفر استانی دولت یازدهم بار دیگر به تعویق افتاده و به زمان نامعلومی موکول شود. بنا به اعلام معاون اجرایی رئیس جمهور قرار بود این سفرها پس از دهه اول محرم با سفر به خراسان رضوی آغاز شود.

استقبال از میهمانان جام جهانی با گوشت سگ!
در پی انتشار مطلبی در روزنامه بریتانیایی دیلی میرور که نویسنده آن شهر مانائوس برزیل را منطقه ای جرم خیز دانسته و آن را به یکی از دخمه های جهنم تشبیه کرده بود، شهردار این شهر اعلام کرد که وضعیت این شهر به این بدی هم نیست.
شهر مانائوس یکی از شهرهای میزبان جام جهانی است که یکی از دیدارهای تیم انگلستان نیز در آن برگزار می شود. خبرنگار روزنامه دیلی میرور در مطلب منتشر شده به هواداران تیم انگلستان توصیه کرده اگر جانشان را دوست دارند به این شهر سفر نکنند.
آرتور ویرجیلیو، شهردار مانائوس در واکنش به گزارش روزنامه دیلی میرور می گوید: "من به هر آنکس که بخواهد این شهر را نشان می دهم. به هر شخصی که بیاید همه چیز را نشان خواهم داد. ما کارهای زیادی باید انجام دهیم و مشکلات اجتماعی زیادی وجود دارد، مشکلاتی که در طول دهه های گذشته به وجود آمده است و من برای حل آنها توانایی انجام معجزه ندارم.”
این اولین بار نیست که یکی از نشریات عامه پسند بریتانیایی به هواداران تیم های این کشور هشدار می دهد. در جام جهانی 2002 کره و ژاپن، این نشریات به هواداران فوتبال هشدار داده بودند که در خوردن غذا در رستوران های این دو کشور مراقب باشند چرا که آنها گوشت سگ های ولگرد را پخته و به خورد مشتریان می دهند.

ناگفته های سلیمی نمین از عسگراولادی
عباس سلیمی نمین ، با اشاره به ویژگی های شخصیتی این مجاهد بزرگ انقلاب، گفت: هرچند که به لحاظ سیاسی خط مشی حزب موتلفه را قبول ندارم؛ اما احترام ویژه ای برای مرحوم عسگراولادی قائل هستم.
وی عسگراولادی را شخصیتی حق طلب نامید و گفت: یکی از مواردی که موجب شد به ابعاد وجودی ایشان پی ببرم مربوط می شود به زمانیکه مدیر مسئول کیهان هوایی بودم و در آن زمان شکایتی از سوی وزرات ارشاد داشتم و از عسگراولادی به عنوان عضو هیات منصفه مطبوعات رفتاری دیدم که صرفا از یک مسلمان حقیقی انتظار می رفت.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در دوران وزارت میرسلیم یکی از معاونین اش فرد شایسته ای نبود و من بر اساس وظیفه به عنوان امر به معروف و قبل از اینکه با توجه به مدارکی که داشتم مساله را رسانه ای کنم نامه ای محرمانه به میرسلیم نوشتم اما وی پاسخ مناسبی به نامه من نداد.
وی گفت: مجددا نامه ای را به وزیر ارشاد وقت نوشتم که میرسلیم در نامه ای محرمانه من را تهدید کرد و گفت از شما شکایت می کنم، لاجرم مجبور شدم تخلفات را منتشر کنم که منجر به شکایت از من شد.
سلیمی نمین با بیان اینکه در مورد این شکایت دادگاه بسیار سختی و طولانی داشتم، گفت: حق‌طلبی عسگراولادی موجب شد پرونده بسیار سختی که داشتم ختم به خیر شود و من پیروز از آن شکایت بیرون آمدم.
وی در ادامه یادآور شد: با وجود آنکه در آن زمان آقای عسگراولادی نفوذ زیادی بر دیگر اعضای هیات منصفه داشت و بقیه اعضا تحت تاثیر ایشان بودند و همچنین میرسلیم هم حزبی ایشان بود نه تنها به نفع من رأی داد و به نفع عضو شورای مرکزی موتلفه رأی نداد، بلکه با شدت نیز با میرسلیم برخورد و وی را توبیخ کرد.

مستند 100 روزه دولت یازدهم

قرار بود گزارش 100 روزه دولت یازدهم به صورت یک مستند تلویزیونی پخش شود که به دلایلی منتفی شد و به صورت زنده پخش شد. در این مستند مقرر شده بود جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی برگزار شود وسپس تک تک وزرا به ارائه گزارش 100 روزه از وزارتخانه خود بپردازند که در این میان برخی وزرا به دلیل ناکارآمدی و عدم موفقیت در تعدادی از حوزه ها، مورد عتاب آقای روحانی واقع می شدند. پس از پایان جلسه هیات دولت، تمام وزرا نماز جماعت را به امامت حجت الاسلام حسن روحانی اقامه می کردند.

اذعان محمدرضا عارف به فعالیت زودهنگام انتخاباتی
محمد‌رضا عارف از تشکیل کارگروهی برای مطالعه و بررسی ایجاد حزب متبوعش خبر داد.
وی با بیان اینکه در حال ارزیابی شرایط کشور و گروه‌های سیاسی و تشکل‌ها هستیم متذکر شد مبنایم این است که اگر قرار شد فعالیت سیاسی در قالب حزب داشته باشیم، بیشتر به سمت همگرایی و تقویت تحزب و جایگاه تشکل‌های سیاسی باشد.
رئیس بنیاد امید ایرانیان در خصوص برنامه‌هایش برای انتخابات مجلس دهم گفت: فعالیت‌ برای حضور در انتخابات مجلس دهم را در حد راهبردها آغاز کردیم و در حال کار هستیم.
عارف افزود: معتقدیم همه گروه‌های سیاسی باید از الان کار انتخاباتی را آغاز کنند تا انتخاباتی پرشور در حد انتخابات ریاست جمهوری و یا با مشارکتی بالاتر داشته باشیم.
رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره فعالیت‌های این بنیاد اظهار داشت: بنیاد امید ایرانیان یک مجموعه راهبردی است و فعالیت اجتماعی _ فرهنگی غیرسیاسی از نوع حزبی دارد.
عارف افزود: بنای ما این است که فعالیت‌های انتخاباتی در قالب حزبی و تشکل‌های همسو و همگرا انجام شود و بنیاد فعالیت‌های علمی خود را داشته باشد.
وی از برنامه خود برای ایجاد شعبات استانی بنیاد امید ایرانیان در آینده نزدیک خبر داد و گفت که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

نارضایتی 60 درصد مردم از عملکرد اقتصادی دولت

شنیده ایم نتایج نظرسنجی یک موسسه دولتی نشان می دهد حدود 60 درصد مردم از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم طی 100 روز گذشته رضایت نداشته اند.

انتقاد هاشمی از غیبت روحانی در مجمع

در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی نسبت به غیبت حسن روحانی در جلسات مجمع اظهار ناراحتی کرده است . زمانی که مجید انصاری خواستار نگهداری بندی از اقتصاد مقاومتی برای دریافت نظر رئیس جمهور شد، هاشمی در پاسخ وی گفت:" ما دیگر نمی توانیم صبر کنیم. چرا آقای روحانی دو هفته نیامده اند و امروز بیرون جلسه می گذارند. چرا جلسه مجمع را نمی آیند؟" روحانی شنبه هفته گذشته در مراسم 16 آذر دانشگاه شهید بهشتی شرکت کرده بود.

کاهش بودجه بسیج

شنیده ایم کاهش بودجه بسیج با انتقادهای گسترده ای در درون و بیرون دولت همراه بوده است. بودجه ریزان دولتی تاکنون نتوانسته اند به این انتقادات پاسخ شفافی بدهند.

شیر گاز ادارات را ببندید
معاون وزیر نفت از صدور بخشنامه‌ای توسط معاون اول رئیس جمهور به تمامی وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی مبنی بر خاموش کردن سامانه‌های گرمایشی و شوفاژ خانه‌ها در ساعات تعطیلی ادارات خبر داد.
حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز از صدور بخشنامه‌ای جدید توسط معاون اول ریس جمهور به تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولت خبر داد و گفت: بر اساس این بخشنامه تمامی ادارات دولتی موظف شده اند تا سامانه‌های گرمایشی و شوفاژ خانه‌ها را پس از پایان ساعت کاری خاموش کنند.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود گاز مطابق با این بخشنامه تمامی دستگاه‌ها و ادارات دولت یک ساعت پس از پایان ساعت کار باید سامانه های گرماشی خود را خاموش کنند، تصریح کرد: همچنین این ادارات یک ساعت پیش از آغاز به کار ادارات می توانند سامانه‌های گرمایشی را روشن کنند.

توصیه های مراجع تقلید به ظریف

در دیدارهای اخیر محمد جواد ظریف با مراجع قم، چند محور مورد تاکید مراجع عظام قرار گرفته است: 1- به دشمن خارجی نباید خوشبین بود.2-دولت باید نسبت به انتصاب چهره های افراطی که فضای آرامش و همدلی موجود در جامعه را برهم می زنند مراقبت کند.3-در گزارش 100 روزه انتظار بود به جای نفی یک طرفه عملکرد دولت گذشته، به بیان عملکرد دولت جدید پرداخته می شد.4-برنامه دیدار آقای روحانی با خانواده شهدا و ایثارگران قابل تقدیر و تجلیل است.5-اظهار ارادت و احترام دولت به توصیه های مقام معظم رهبری می تواند دولت را از خطر انحراف مصون نگه دارد.

مسؤولیت جدید برای جنایتکار قرن

ایسنا: شورای سازمان اروپایی پژوهشهای هسته‌ای در اقدامی عجیب موافقت نهایی خود را با عضویت کامل رژیم صهیونیستی در این سازمان اعلام کرد.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای اروپا

جهان: جدیدترین آمار دفتر آمار اتحادیه اروپا(یورواستات) نشان داد که لوکزامبورگ، ثروتمندترین کشور در میان 28 عضو این بلوک باقی مانده و بلغارستان با وجود پیشرفت در سه سال گذشته همچنان فقیرترین عضو است.

بدهی 2 میلیارد و 400 میلیون یورویی زنجانی به وزارت نفت
خبر دیگر این که محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره پرونده بابک زنجانی گفته: آنچه در این پرونده به‌طور قطعی مشخص است این است که بابک زنجانی 2 میلیارد و 400 میلیون یورو به وزارت نفت بدهی دارد و باید این بدهی را پرداخت کند.‌پور مختار در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته: زنجانی یک تفاهمنامه چهار میلیارد یورویی با تأمین اجتماعی داشته که متعهد شده تعدادی از شرکت‌های تأمین اجتماعی را خریداری کند. بعد از این که موضوع تحریم‌ها مطرح شد و مشخص شد امکان دستیابی به این پول وجود ندارد تفاهمنامه به هم خورد. از طرف دیگر با توجه به این که چک‌ها در اختیار بابک زنجانی قرار دارد او این مبلغ را باید برگرداند. وی درباره این که چه اقدامی برای وادار کردن بابک زنجانی به پرداخت بدهیاش به وزارت نفت انجام شده گفت: خود وزارت نفت اقداماتی انجام داده از جمله این که پروژه‌هایی را که او در شهرک غرب دارد از او به ضمانت گرفته و علاوه بر آن چک تضمینی از شخص بابک زنجانی به همین میزان بدهی دریافت کرده است.

تصویر جسد ماندلا تکذیب شد

تسنیم: شبکه‌های اجتماعی در چند ساعت شاهد انتشار وسیع تصویری بودند که گفته می‌شد، عکسی از پیکر ماندلا درون تابوت است. تحقیقات نشان داد که این تصویر در حقیقت متعلق به تصویری از ماندلا در کنفرانس ملی سالیانه در دوربان است که در سال 1991 و زمانی که ماندلا چشمانش را بسته بود، توسط عکاس خبرگزاری فرانسه عکسبرداری شده بود.

نگرانی اصلاح طلبان از فعالیت های انتخاباتی عارف

در جلسه اخیر اصلاح طلبان که درباره انتخابات مجلس دهم برگزار شد، نسبت به فعالیت های انتخاباتی محمد رضا عارف اظهار نگرانی شده است. حاضران در جلسه با اشاره به روحیه انتقادی عارف پس از انتخابات ریاست جمهوری، معتقد بودند وی می خواهد شکست در انتخابات ریاست جمهوری را با پیروزی در انتخابات مجلس جبران کند. عارف درصدد است با ارائه یک لیست مستقل با سرلیستی خود در تهران و پیروزی در انتخابات مجلس ، خیز بعدی را با گرفتن صندلی ریاست مجلس و در نهایت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بردارد.

مجوز دولت برای فروش ساختمان وزارت خارجه در نایروبی

بر اساس درخواست چندی پیش وزارت خارجه به کمیسیون لوایح هیئت دولت که با اصلاحاتی به تصویب رسیده است، مجوز فروش ساختمان دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نایروبی مورد موافقت قرار گرفته و قرار است پس از انجام امور اداری مربوط به آن، وجوه حاصل از این فروش مطابق اصل 53 قانون اساسی و ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور به خزانه واریز شود.

درخواست نهادهای نظارتی برای ارائه گزارش دورکاری

پس از نامه هفته های گذشته نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در خصوص توقف اجرای طرح دورکاری، برخی نهادهای نظارتی با ارسال نامه هایی به مسئولان ارشد دولتی از آنها خواسته اند نسبت به ارائه گزارشی درباره میزان موفقیت و مشکلات ناشی از اجرای این طرح مورد تاکید دولت دهم، اقدام کنند تا هزینه های انجام شده برای آن مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

برگزاری دومین جلسه ی همدلی اصولگرایان

دومین جلسه همدلی اصولگرایان با حضور بیش از 30 چهره اصولگرا برگزار شد تا راه های به وحدت رسیدن اصولگرایان و آمادگی حضور در انتخابات مجلس و خبرگان به بحث و بررسی گذاشته شود. در این جلسه نمایندگانی از برخی جریان های اصولگرایی به همراه تعدادی از وزرای دولت احمدی نژاد حضور داشتند.

گشایش برای روزنامه خبر
روزنامه خبر پس از مدت‌ها توقف انتشار، از امروز مجددا به چاپ می‌رسد.این روزنامه 2 بار در سال‌های 88 و 90 انتشار خود را متوقف کرد اما سایت وابسته به این روزنامه همچنان فعال بوده است. مشکل کاغذ، علت تعطیلی روزنامه اعلام شده بود و اکنون خبر می‌رسد که این روزنامه در 12 صفحه رنگی منتشر می‌شود.خبر و سایت متبوع تا مدت‌ها به جریان اصولگرایی طیف دکتر لاریجانی گرایش نشان می‌داد اما در سال‌های اخیر به اصلاح‌طلبان گرایش پیدا کرد.علیرضا معزی مدیرمسئول و حسین انتظامی عضو شورای سیاستگذاری خبر پس از جابه‌جایی دولت و روی کارآمدن دولت جدید، به عنوان معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور و معاون مطبوعاتی وزیرارشاد منصوب شدند.
«
خبر» اعلام کرده که موضع اصولگرایی معتدل و خردمندانه‌ را در پیش خواهد گرفت.

کاهش بودجه دانشگاه امام صادق

کاهش بی سابقه بودجه دانشگاه امام صادق(ع) با شگفتی نخبگان و محافل دانشگاهی مواجه شده است. دولت در حالی در لایحه بودجه این کاهش را اعمال کرد که بودجه تمام دانشگاه های مهم کشور را افزایش قابل توجهی داده است. بودجه سال گذشته دانشگاه امام صادق(ع) در سال 92 مبلغ70/550/000 ریال بود که در سال 93 با کاهش35/550/000 ریالی مواجه شده است.

رفع حصر ارتباطی به رییس‌جمهوری ندارد

سیدحسین نقوی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه «فتنه ۸۸ قابل بخشش و گذشت نیست»، گفت: «رفع حصر فتنه‌گران ارتباطی به رییس‌جمهور ندارد و سوءتفاهم‌خواندن فتنه ۸۸ موجب شرمندگی است.» «اسماعیل کوثری» نماینده تهران نیز در مورد حوادث پس از انتخابات 88، با بیان اینکه «رفع حصر سران فتنه به رییس‌جمهور مربوط نمی‌شود»، گفت: «موضوع رفع حصر و آزادکردن زندانیان به قوه قضاییه و شورایعالی امنیت ملی کشور باز می‌گردد

روزنامه ایران: اتهام‌زنی، امتیاز‌گیری، بدهکاری‌ و صندوق‌های خالی میراث دولت دهم است

میراث مانده از دولت یازدهم فقط بدهکاری‌ها و صندوق‌های خالی و انبوه تعهدات نیست. طی سال‌های گذشته اخلاق سیاسی و قاعده بازی نیز به فراموشی سپرده شد و اتهام‌زنی و امتیاز‌گیری و رواج حرف‌های بی‌سند به اوج خود رسید. این روش سطحی چنان ریشه دوانده که در برهه‌ای توانست جمع کثیری از روشنفکران و کارآزمودگان نظام جمهوری اسلامی ایران را به انزوا بکشاند اما داستان به اینجا ختم نشد. طیف وابسته به این روش، بیش از پیش بر‌ساز ناکوک خود اصرار داشتند تا بتوانند صدای آری مردم به اعتدال را نشنوند. از این رو دامنه بد اخلاقی‌های سیاسی دامن دولت امید و تدبیر را هم گرفت. بیش از یک ماه از جلسه رأی اعتماد سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان می‌گذرد. جلسه‌ای که در آن انواع و اقسام اتهامات از سوی برخی از نمایندگان متوجه او شد.

ادعای دوباره درباره مذاکرات محرمانه

در ادامه ادعاهای رسانه‌های غربی درباره دیدارهای محرمانه تهران و واشنگتن که البته هر بار از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تکذیب شده است، آسوشیتدپرس نوشت: باب کراکر سناتور جمهوریخواه در جلسه کمیته مناسبات خارجی سنا، از پونیت تالوار، مشاور ارشد اوباما در امور خاورمیانه خواست درباره تماس‌های اخیر با ایران توضیح دهد و تالوار در پاسخ گفت او در تابستان ۲۰۱۲ و دوباره در مارس ۲۰۱۳ در عمان با هیات ایرانی ملاقات کرده و افزود: مذاکرات پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری گرم شد. او این را هم گفت که گفت‌وگوها بر مساله هسته‌ای متمرکز بود و فقط درباره سرنوشت سه آمریکایی که در ایران بازداشت هستند بحث شد.

مرتضوی خود را برای محاکمه آماده کند
شنیدیم که رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی با بیان این‌که گزارش تحقیق و تفحص مجلس کامل بوده است، گفت: مرتضوی باید خودش را برای محاکمه قضایی آماده کند. به گزارش مهر، علیرضا محجوب در حاشیه مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم عسگراولادی، در مورد گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی گفت: هیچ مدرکی دال بر این‌که نمایندگان مجلس نهم کارت هدیه دریافت کرده باشند وجود ندارد در واقع برخی از نمایندگان مجلس هشتم متهم به این اقدام هستند.

مخالفت شورای نگهبان با فعالیت معاونت نظارت مجلس

یکی از نمایندگان مجلس از مخالفت شورای نگهبان با فعالیت معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی به عنوان یک مرجع ناظر خبر داد.به گزارش فارس، عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده آمل و رئیس کمیسیون تدوین آیین‌‌نامه داخلی مجلس گفت: ‌ طبق نظر شورا، معاون نظارت به عنوان عضو مجلس پذیرفته می‌شود و آقای حسین مظفر (رئیس معاونت نظارت) می‌‌تواند به عنوان یک نماینده بر نهادها و دستگاه‌ها نظارت کند، اما نمی‌تواند به عنوان معاونت نظارت اقدامی انجام دهد.

بحث مذاکرات ایران و امریکا در سنا
خبر اول این که آسوشیتدپرس نوشته: باب کراکر سناتور جمهوریخواه روز چهارشنبه در جلسه کمیته مناسبات خارجی سنا، از پوینت تالوار، مشاور ارشد پرزیدنت اوباما در امور خاورمیانه خواست درباره تماس‌های اخیر با ایران توضیح دهد. تالوار در پاسخ گفته او در تابستان ۲۰۱۲ و دوباره در مارس ۲۰۱۳ در عمان با هیأت ایرانی ملاقات کرده و افزوده: مذاکرات پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری گرم شد. تالوار اظهار داشته: گفت‌و‌گوها بر مسأله اتمی متمرکز بود و هیچ بحث جانبی صورت نگرفت.

توصیه‌های رئیسی به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای

ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه دیروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای توصیه کرد که در مورد بار حقوقی واژگان به‌کار رفته در مذاکرات دقت کنند. به گزارش نسیم، او بیان کرد: در قرارداد الجزایر به سبب یک کلمه «تابعیت مضاعف» میلیاردها دلار از ایران پول گرفتند. او اظهار کرد که بعد از مذاکرات سخنان طرف‌ها مهم نیست، متن توافق‌نامه مهم است.

اخبار کوتاه:

*شنیده ایم سید حسن نصرالله بزودی در سخنانی خط مشی حزب الله در پاسخگویی به ترورهای رژیم صهیونیستی را اعلام خواهد کرد. حزب الله قرار است به این عملیات های ناجوانمردانه پاسخ قاطعی بدهد.

*شنیده ایم آقایان موسوی بجنوردی و محقق داماد در جلسات اخیر بررسی منشور حقوق شهروندی که در کاخ سعدآباد برگزار می شد، شرکت نکرده اند. برخی حاضران در جلسه معتقد بودند روح حاکم بر این منشور، سکولاریستی و بعضا در جهت حمایت از فرقه های جعلی و ضاله است.

*دخالت های متعددی که در روند انتخاب رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات صورت گرفته، باعث شده است تا این سازمان مهم در بلاتکلیفی بسر ببرد. در حالی که رسانه ها در اول آبان از انتخاب دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان توسط شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر دادند اما پس از گذشت بیش از 50 روز هنوز حکم وی صادر نشده و از احتمال انتصاب چهره های دیگر سخن گفته می شود.

*
برخی کارشناسان با اشاره به عدم توازن میان داده های ایران با ستانده هایش در توافقنامه ژنو، می گویند: یکی از مهمترین علل نامتوازن بودن توافقنامه آن است که متن آن توسط آمریکایی ها تنظیم و به ژنو آورده شد و تیم ایرانی نتوانست در محتوای آن تغییر چندانی صورت بدهد.

*
علیرغم وعده دولت یازدهم به باز پس گیری شکایت های دولتی از رسانه ها، این وعده دولت هنوز از سوی برخی وزارتخانه ها جدی گرفته نشده است. شکایت وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی همچون وزارت ارتباطات،ورزش و جوانان، صنعت و معدن، شرکت های ایران خودرو و سایپا، میراث فرهنگی و گردشگری و شورای عالی ایرانیان خارج کشور، تاکنون از رسانه ها باز پس گرفته نشده است.

* برگزاری مصاحبه استاندار لرستان هنگام نماز مغرب و عشاء پنجشنبه شب گذشته موجب تعجب خبرنگاران شد. به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از خرم آباد، این تعجب هنگامی بیشتر شد که آقای استاندار در پایان این مصاحبه و درحالی که هنوز به تعدادی از سؤال‌ها پاسخ نداده بود، جلسه را ترک کرد و مسئول روابط عمومی استانداری گفت ایشان باید در جلسه دیگری شرکت کنند. به نظر می‌رسد استاندار محترم این جمله شهید بهشتی را نشنیده‌اند که می‌فرمود: وقت نماز که می‌شود نگوئید کار دارم، به کار بگوئید وقت نماز است.

*
یک استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم نسبت به قیمت بالای قبر و کفن و دفن در ایران اعتراض کرد و از مسئولان خواست برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنند. این استاد، در گفتگو با شفقنا ضمن اشاره به مشکلاتی که مردم هنگام دفن میت با آن رو به رو هستند، خواستار نظارت دولت بر قیمت قبرها شد. وی با مقایسه قیمت قبر در ایران و سایر کشورهای جهان گفت: تا آنجا که بنده مطلع هستم هیچ کشوری به جز ایران از مرده عوارض نمی‌گیرد و هیچ کجا اینقدر قیمت قبر بالا نیست. نمی‌دانم چرا تعزیرات روی این مبحث کار نمی‌کند، درحالی که مردم واقعاً مشکل دارند. وی افزود: قیمت زمین برای مرده‌ها از قیمت زمین برای زنده‌ها بیشتر است و زمانی که فردی فوت می‌کند، بازماندگان او می‌مانند که چه کنند و یک شبه همه زندگی آنها به خاک ریخته می‌شود. این استاد حوزه علمیه به انتقال قبرستان‌ها به مکان‌های دور از محدوده شهری نیز انتقاد کرد و گفت: با این شرایط روزی که مرده را دفن می‌کنند چند ماشین دنبال آن می‌رود و بعد از آن حتی دیگر برای فاتحه هم نمی‌روند، درحالی که دیدن قبرستان برای تکامل روحی و حرکت‌های نفسانی مناسب است.

*
ریاض به عنوان مقر نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس انتخاب شد. روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن به نقل از یک منبع عربی نوشت: شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه در جریان اجلاس اعضای این شورا در کویت، با ایجاد "پایگاه نظامی یکپارچه" برای کشورهای عضو موافقت کرد. براساس این گزارش، بیانیه اختتامیه نشست با تاکید بر اهمیت این تصمیم افزود: با هدف به ثمر رساندن تلاش‌های شورا برای افزایش امنیت و ثبات در کشورهای عضو شورا و ایجاد سامانه دفاعی مشترک برای ارتقاء امنیت جمعی، شورای عالی با ساخت پایگاه نظامی یکپارچه برای کشورهای این شورا موافقت کرده است.

https://shoma-weekly.ir/Os7lql