گفته می‌شود که...

دستگیری اعضای گروهک منافقین به جرم قاچاق در آلبانی/رشد ۶۳۷ هزارمیلیاردی نقدینگی در ۵ ماه/حاصل 100 روز خدمت دولت سیزدهم/نماینده‌ی مجلس: کیفیت نامطلوب اینترنت، ارتباطی با طرح صیانت ندارد/راه‌های مطمئن دولت سیزدهم برای دستیابی به منابع ارزی /انتقاد تند نماینده مجلس از حامیان افزایش ١٠ درصدی حقوق کارکنان دولت و...

دستگیری اعضای گروهک منافقین به جرم قاچاق در آلبانی

روزنامه «اگزیت» آلبانی گزارش داد، اعضای گروهک تروریستی منافقین که از سال 2013 میلادی به آلبانی پناهنده شده‌اند بر اساس یک سند رسمی که توسط این روزنامه مشاهده شده است، به دلیل قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و پول‌شویی دستگیر شده‌اند. این رسانه در ادامه نوشته است: «MEK که با نام مجاهدین خلق ایران شناخته می‌شود، یک گروه اپوزیسیون سیاسی ستیزه‌جوی ایرانی است که از سرنگونی حکومت فعلی حمایت می‌کند. اگرچه این نام‌گذاری از آن زمان لغو شده اما قبلاً توسط اتحادیه اروپا، کانادا، آمریکا و ژاپن به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شد. آن‌ها اکنون از حمایت و حتی حمایت گسترده اتحادیه اروپا و آمریکا برخوردار هستند. در سال 2013، دولت آمریکا از این گروهک در تبعید درخواست کرد که در آلبانی مستقر شوند، اما آن‌ها در ابتدا این پیشنهاد را رد کردند. آن‌ها درنهایت موافقت کردند که 3000 عضو را به کشور منتقل کنند و آمریکا 20 میلیون دلار به آژانس پناهندگان سازمان ملل برای این هدف کمک کرد».

رشد ۶۳۷ هزارمیلیاردی نقدینگی در ۵ ماه

بر اساس اعلام سازمان برنامه‌وبودجه، دولت قبل تنها در مدت ۵ ماه ابتدای امسال از همه ظرفیت بودجه به عبارتی بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کرد. با توجه به ضریب انبساط پولی تنها از همین محل بیش از ۶۳۷ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی اضافه شد. نابسامانی اضافه برداشت بانک‌ها موجب شد حجم نقدینگی به مرز چهار هزار هزار میلیارد تومان برسد.
طلاق صوری و ازدواجِ دوباره برای دریافت وام
!

زوج‌ها طلاق صوری می‌گیرند و بعد از ثبت طلاق، دوباره محضرخانه عقد رسمی را برای آن‌ها می‌خواند.تاریخ عقد جدید به بانک اعلام می‌شود و متقاضی می‌تواند وام خود را از بانک دریافت کند.یکی از این محضرخانه‌ها گفت: «ما فقط طلاق صوری و عقد رسمی را انجام می‌دیم. بعد از آن ثبت‌نام وام ازدواج و انتخاب شعبه بانک برای دریافت وام بر عهده مشتری است. البته تو بانک آشنا داریم و اگه می‌خوایهد زودتر وام خودتون رو بگیرید و ثبت‌نام رو هم ما انجام میدیم و برای هر نفر ۵ میلیون تومان به جز ۲۰ میلیون طلاق و عقد دریافت می‌کنیم.» هزینه محضرخانه‌ها برای انجام طلاق و عقد حدود یک میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است اما برای آنکه وام ازدواج گرفته شود تا ۲۰ میلیون تومان هم از افراد پول می‌گیرند.با احتساب هزینه طلاق و عقد دوباره برای هر زوج و ثبت‌نام وام ازدواج توسط محضرخانه، هر زوج باید ۳۰ میلیون تومان بپردازند.مبلغ وام ازدواج اکنون برای هر زوج ۷۰ میلیون تومان است که برای متقاضیان زیر ۲۴ سال تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

حاصل 100 روز خدمت دولت سیزدهم

روزنامه‌های اصولگرا دیروز با تیترها و تحلیل‌های مختلفی به استقبال ۱۰۰ روزگی دولت سیزدهم رفتند؛ وطن امروز با تیتر «۱۰۰ روز آواربرداری و امیدواری» نوشت: «به‌رغم شرایط دشوار حاکم بر کشور، افکار عمومی پیام تغییر را از سوی دولت و رئیس‌جمهور جدید دریافت کرد». جام‌جم با تیتر «کارنامه ۱۰۰ روزه دولت در ۱۲ چالش ملی» نوشت: «دولتی که سخنگو دارد و به شبهات و انتقادات رسانه‌ای و اجتماعی پاسخ می‌دهد، قطعاً با دولتی که سه ماه بی‌سخنگو و بدون تریبون درست‌وحسابی بوده، زمین تا آسمان فرق دارد». ایران با تیتر «۱۰۰ روز میان مردم» نوشت: «رئیس‌جمهور در ادامه برنامه حضور درمیان اقشار مختلف مردم صبح جمعه به‌صورت سرزده از محله هرندی تهران بازدید کرد». جوان با تیتر «صد روز سربلند» نوشت: «رئیسی برخلاف رئیس‌جمهور سابق از روزی که ردای ریاست جمهوری را بر تن کرده، ترجیح داده است به‌جای شعار، اقدام و عمل را سرلوحه فعالیت‌های دولت خود قرار دهد». فرهیختگان با تیتر «ابتکار روز صدم» نوشت: «در یکصدمین روز آغاز به کار دولت رئیسی، ۱+۴ در مقابل پیشنهاد جدید ایران قرار گرفت، حالا توپ در زمین طرف مقابل است». همشهری با تیتر «۱۰۰ روز کار» نوشت: «اقدامات ضرب‌الاجلی دولت سیزدهم طی این مدت گره‌گشایی در واکسیناسیون کرونا، تنگناهای معیشتی و دیپلماسی احیای برجام را هدف گرفتند و به دنبال کنترل اوضاع برآمدند».
نماینده‌ی مجلس: کیفیت نامطلوب اینترنت، ارتباطی با طرح صیانت ندارد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حسین جلالی» پیرامون انتظارات از وزیر ارتباطات برای بهبود سرعت و کیفیت اینترنت ثابت و همراه، گفت: در مورد اینترنت بحث مراکز، شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و روستاها مطرح است و نکته آنکه وضعیت اینترنت ثابت و همراه در روستاها فاجعه است. نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پاسخ مجموعه‌ی ارائه دهندگان خدمات اینترنت در خصوص سرعت و کیفیت نامطلوب اینترنت ثابت و همراه، این است که مقصر خود مشتری است و از هر کدام از سرویس دهندگان که اینترنت داشته باشید و از سرعت و کیفیت ناراضی باشید، پیشنهاد می‌شود که سرویس‌دهنده‌ی دیگری را انتخاب کنید. دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: متاسفانه مجموعه‌ی مخابرات کشور بعد از خصوصی سازی، تکه تکه شده و همین موضوع باعث عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه شده است. زمانی که مخابرات دولتی بود، تمامی درآمد کسب شده صرف توسعه‌ی امور می‌شد، اما در حال حاضر بخش خصوصی درآمد خود را به‌جای توسعه، در جیب می‌گذارد.
معافیت عراق برای واردات انرژی از ایران تمدید شد

منابع خبری گزارش دادند که آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های تحمیل‌شده ضد ایران، جهت خرید برق از این کشور را به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است. چند روز پیش وزیر انرژی عراق خبر از قطع برق صادراتی کشورمان به عراق و همچنین کاهش بی‌سابقه صادرات گاز به دلیل افزایش بدهی‌های این کشور داد و از برطرف شدن مسیرهای تسویه بدهی‌ها با ایران سخن گفت.
پلیس فتا: هیچ سایت همسریابی در کشور مجوز فعالیت ندارد

سرهنگ رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا: هیچ سایت همسریابی در کشور مجوز فعالیت ندارد. فقط سایت و مجموعه همدم که آن هم یک سایت همسریابی نیست و یک سایت همسان گزینی است، مجاز به فعالیت در این زمینه است. او افزود: پلیس فتا در حوزه فعالیت همسریابی به هیچ فرد یا گروهی مجوز نمی‌دهد، چون متولی و مسئولیت این کار بر عهده وزارت ورزش و جوانان است.

مگر خوابش را ببینند

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه الجزیره در خصوص لفاظی‌های صهیونیست‌ها علیه جمهوری اسلامی، در ارتباط با حمله به تأسیسات هسته‌ای کشورمان گفت: «صهیونیست‌ها باید خواب حمله به ایران را ببینند و اگر چنین خوابی ببینند، دیگر از چنین خوابی بلند نخواهند شد». خبرنگار الجزیره در سؤال بعدی پرسید که اگر چنین کنند، چه هزینه‌ای باید بپردازند که باقری با صراحت گفت: «وقتی می‌گوییم که فردی از این خواب بیدار نخواهد شد، منظورمان چیست؟ منظورمان این است که دیگر وجود نخواهد داشت و دیگر از خواب بیدار نخواهد شد».
رسایی: از شکایت روحانی تبرئه شدم

حمید رسایی با انتشار توئیتی از رأی قطعیدادگاه ویژه روحانیت در خصوص شکایت حسن روحانی از وی خبر داد و در توئیتی نوشت: «‏رأی قطعیدادگاه ویژه روحانیت در خصوص شکایت حسن روحانی درباره توییت بالا که با هشتکانتخابات تشریفاتی و در پاسخ به اتهام‌زنی روحانی منتشر کرده بودم، ابلاغ و از اتهامات واردهتبرئه شدم.»رسایی در این توییت، ضمنی و غیرمستقیم روحانی را به قتل پسرش متهم کرده بود. در دهه ۷۰ اعلام شد که پسر روحانی با شلیک گلوله اسلحه خودکشی کرده است.

دیپلمات فرانسوی: ایران از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود

دیپلمات فرانسوی و سفیر سابق این کشور در سرزمین‌های اشغالی در توییتی نوشت: «حتی اگر برجام احیا شود، باوجود تهدید بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال ٢٠٢٥، هیچ شرکت غربی جرئت حتی یک سنت سرمایه‌گذاری در ایران را ندارد و هیچ بانک غربی نیز هیچ قراردادی را در ایران تأمین مالی نخواهد کرد. همان یک‌بار کافی بود. ایران هم این را می‌داند».
راه‌های مطمئن دولت سیزدهم برای دستیابی به منابع ارزی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک در خصوص دستاوردهای 100 روزه سیاست خارجی دولت گفت: «معتقدیم با ارتباطات اصولی با کشورهای منطقه می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم. قبلاً می‌گفتند به دلیل عدم تصویب FATF نمی‌شود واکسن بخریم اما ما ۱۲۰ میلیون دُز واکسن خریدیم. در ۷ ماه آینده یک جهشی در روابط اقتصادی‌مان با کشورهای عضو پیمان شانگهای خواهیم داشت. همین حالا توانستیم تجارتمان با تاجیکستان را ۳ برابر کنیم».
نرخ بهره بین بانکی پس از
۶ ماه کاهش یافت

دیروز شنبه ۱۳ آذر نرخ بهره بین بانکی پس از شش ماه روند صعودی کاهش یافت. نرخ سود بین بانکی در حالی کاهش یافته است که برخی کارشناسان معتقد هستند که کاهش نرخ بهره بین بانکی عموماً منجر به رونق بورس و افزایش فرایند‌های مولد اقتصادی در شرکت‌های بورسی خواهد شد. بر این اساس، نرخ سود بین بانکی که به صورت هفتگی توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود از ۲۱.۰۹ به ۲۱.۰۶ کاهش یافت.

تمدید ثبت نام نهضت ملی مسکن تا پایان آذرماه

معاون وزیر راه از تمدید مهلت ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن تا پایان آذر ۱۴۰۰ خبر داد. در روز‌های اخیر پیشنهاد‌هایی برای تسهیل شرایط ثبت نام طرح جهش تولید و تامین مسکن ارائه شد که به تایید اولیه دولت رسیده است. از جمله این موارد می‌توان به ثبت نام افراد مجرد بالای ۱۸ سال، کاهش سابقه سکونت در برخی شهر‌ها از پنج سال به دو تا سه سال و سابقه مالکیت خصوصی از ۱۶ سال به پنج سال اشاره کرد.
انتقاد تند نماینده مجلس از حامیان افزایش ١٠ درصدی حقوق کارکنان دولت

نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کسانی که بحث افزایش ۱۰درصدی حقوق را پیش کشیده اند و از آن دفاع می کنند، یا حقوقشان بالاست یا از کف جامعه خبر ندارند و یا نمی دانند در بازار چه خبر است. الان تورم در کشور به ۴۰ درصد رسیده است و طبق قانون برنامه ششم، حقوق‌ها باید همان ۴٠ درصد افزایش پیدا کند. با ١٠ درصد افزایش حقوق، یعنی، ۳۰درصد مخارج و هزینه های زندگی کارمند در هواست. این فرد اگر دهک شش است، به دهک چهار سقوط و ضریب جینی افزایش پیدا می کند و فاصله طبقاتی بیشتر می شود.حقوق ها باید متناسب با تورم و شرایط فعلی افزایش داشته باشد

چشم‌انداز گسترش روابط اقتصادی تهران- کاراکاس

به‌ گزارش اویل پرایس، ایران چهارمین محموله میعانات گازی را در سال جاری میلادی به ونزوئلا تحویل داده است. شرکت نفت دولتی ونزوئلا نیازی حیاتی به این میعانات گازی دارد، چون به‌خاطر تحریم‌های آمریکا هیچ گزینه دیگری برای تهیه آن ندارد. ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، در سال جاری میلادی قراردادی امضا کرده‌اند که طبق آن ایران میعانات گازی خود را به کاراکاس می‌فرستد و نفت خام ونزوئلا را به‌ازای آن دریافت می‌کند. طبق گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این قرارداد نقض تحریم‌های این کشور است اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن صورت نگرفته است. رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در تماس تلفنی با همتای ونزوئلایی خود بر گسترش همکاری‌ها میان دو کشور تأکید کرد و افزود: «علت تحریم‌هایی که نظام سلطه و آمریکا بر مردم و دولت ونزوئلا تحمیل کردهاند، استقلال و آزادی‌خواهی آن‌هاست. همکاری‌های نفتی دو کشور باید شکل جدیدی پیدا کند و در حوزه پالایشگاهی و تأمین منابع پتروشیمی لازم است گام‌های بلندتری برداریم». رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز اظهار داشت: «با کمک یکدیگر تحرک بزرگی در روابط دوجانبه به‌ویژه در حوزه‌های انرژی و اقتصادی رقم خواهیم زد».
سرکشی دلار روی
۳۰ هزار تومان

حساسیت بالای نرخ دلار به مذاکرات وین موجب رشد آسانسوری نرخ آن تا بیش از ۳۰ هزار تومان هم شد. به گزارش اقتصادنیوز، پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین، قیمت دلار در بازار ارز با ۶۰۰ تومان افزایش به ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان رسید و در مقاطعی حتی تا مرز ۳۰ هزار تومان نیز پیش رفت. کاهش عرضه دلار در هفته گذشته نیز در روند صعودی دلار تاثیرگذار بود. طبق اعلام کانال‌های تلگرامی قیمت دلار حتی دیروز از مرز ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد و تا ۳۰ هزار و ۱۲۰ تومان هم معامله شد. با این حال نرخ‌های بعدازظهر سامانه سنا نشان می‌داد که در صرافی‌های رسمی، قیمت فروش دلار در سطح ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است. بر اساس این گزارش، رفتار نوسانی قیمت دلار در این روز‌ها تشدید و ریسک معامله در بازار دلار زیاد شده است. اگرچه انتظارات سهم به اثبات رسیده‌ای در نوسان بازار‌ها دارند، با این حال، به نظر می‌رسد حساسیت زیاد بازار ارز به مذاکرات وین به طرز قابل توجهی بالاست. در این حال، نورنیوز شبکه رسانه‌ای نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی نوشت: مجموعه اطلاعاتی که به دست «نورنیوز» رسیده است نشان می‌دهد که ایجاد نوسان در نرخ ارز در داخل کشور بر مبنای یک نقشه کاملا طراحی شده و به احتمال قوی از سوی کانون‌های ارزی در چند کشور خارجی همسایه صورت می‌گیرد و عناصری در داخل در این سناریو ایفای نقش می‌کنند.

‌اخبار روزانه:

* رئیس جمهور در سومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم از آغاز دولت سیزدهم، امروز یکشنبه بعد از خبر ساعت ۲۱ شبکه اول سیما به‌صورت زنده و مستقیم با مردم سخن می‌گوید.

*«قصیده گاو سفید» جایزه بهترین فیلم داوران آکادمیک جشنواره «جنایات و مکافات» استانبول را از آن خود کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی در ادامه موفقیت‌های بین‌المللی خود، در بخش مسابقه جشنواره «جنایات و مکافات» استانبول حضور یافت و موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم داوران آکادمیک از این جشنواره شد. مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی و پوریا رحیمی‌سام بازیگران نقش‌های اصلی این فیلم هستند.

*پدرام شریفی در فیلم سینمایی «کابل پلاک ۱۰» به کارگردانی نوید محمودی به ایفای نقش پرداخت. به گزارش «وطن‌امروز»، پدرام شریفی در فیلم سینمایی «کابل پلاک ۱۰» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی نوید محمودی به ایفای نقش پرداخت. پیش از این الناز شاکردوست به عنوان بازیگر نقش اول این فیلم معرفی شده بود. فیلمبرداری «کابل پلاک ۱۰» هم اکنون به پایان رسیده و سازندگان فیلم تلاش دارند با انجام مراحل فنی، فیلم را برای نمایش در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر آماده کنند. «کابل پلاک ۱۰» مضمونی متفاوت نسبت به سایر فیلم‌های نوید محمودی دارد. در خلاصه فیلم آمده است: «ثریا: لیلی جان چی رو نگاه می‌کنی؟ آدم که مردن خودشو تماشا نمی‌کنه».

*رئیس سازمان بورس با بیان این که فرایند توزیع سود نقدی تبدیل به یک چالش جدی شده است که پیش از این وجود نداشت، اظهار کرد: قبول دارم که باید دامنه نوسان را باز کنیم، اما به تدریج و با زمان بندی آن را انجام می‌دهیم و در برنامه‌های ما هم هست.

https://shoma-weekly.ir/Zs9oqG