گفته می‌شود که...

دستورالعمل انتخاباتی ایت الله بهجت / حمله یک استاد دانشگاه به حجاب برتر/ دختری که آبروی بسیاری از بازیکنان معروف فوتبال را برد/ حکم عجیب دادگاه آمریکایی علیه ایران / بازداشت خاخام اسرائیلی به اتهام تعرض جنسی به دخترانش/ ضد ایرانی بودن صاحب فبس بوک لو رفت و...

دستورالعمل انتخاباتی ایت الله بهجت
حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره)، در فرمایشات خود درباره فعالیتهای سیاسی و لزوم اصلاح خود فرمود‌ه‌اند: در میان احزاب مختلفه چگونه باید عمل کنیم که دین دار بمانیم و براى امور دنیوى به این گروه و آن گروه نگرویم؟
واى بر ما اگر معلوم شود که از اهل دین نیستیم!
زیرا هر معصیت و ظلمى که در دیگران بالفعل موجود است، در ما نیز بالقوّه وجود دارد.
خدا کند شرایط آن ها براى ما تحقّق پیدا نکند و به آزمایش آن ها مبتلا نشویم!
خدا به ما توفیق و تنبّه دهد که اگر در ابتلا و آزمایش قرار گرفتیم، بد را خوب، و خوب را بد نبینیم!
حضرت عیسى ـ علیه السّلام ـ از احمق یعنى کسى که نمى فهمد و نمى فهمد که نمى فهمد، فرار مى کرد.
ما خرابیم، خدا کند بفهمیم که خرابیم، تا به فکر اصلاح و درمان برآییم.

ضد ایرانی بودن صاحب فبس بوک لو رفت
مارک زوکربرگ موسس فیس بوک در صفحه شخصی خود فیلم آرگو را به عنوان یکی از فیلم های مورد علاقه خود معرفی کرده است.
فیلم آرگو ساخته بن افلک روایت هالیوود از واقعه تاریخی 13 آبان، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان ایرانی است.
این فیلم داستان ماموریت سازمان سیا برای نجات 6 گروگان آمریکایی است که در جریان وقوع انقلاب اسلامی ایران در سفارتخانه کانادا در تهران به دام افتاده‌اند.

حکم عجیب دادگاه آمریکایی علیه ایران
یک قاضی در آمریکا ایران را به پرداخت 40.55 میلیون دلار بابت مصادره سهام متعلق به شرکتی آمریکایی در یک شرکت لبنیاتی ایران محکوم کرد.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، ریچارد جی. لئون، قاضی محلی آمریکا بر اساس حکم خود مقرر کرده است 29.3 میلیون دلار از سوی ایران به شرکت مک کیسون بابت خسارات و ارزش سهام مصادره شده و 11.2 میلیون دلار بابت هزینه های دادرسی بپردازد. شرکت مک کیسون در دهه 1960 برای ساخت شرکتی لبنیاتی در ایران با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی اقدام کرد اما پس از انقلاب کارکنان این شرکت از ایران فرار کردند. مک کیسون مدعی است دولت ایران سهامش در این شرکت را مصادره کرده است.
تاکنون به بهانه ها و بر اساس ادعاهای گوناگون احکام بسیاری در دادگاه های آمریکایی علیه ایران صادر شده است اما با توجه به قاعده مصونیت دولت ها هیچ یک به مرحله اجرا در نیامده است.

جنجال سرباز 3 زنه پس از مرگش!
در مراسم تشییع جنازه این سرباز 25 ساله امریکایی که ماه گذشته در یک انفجار انتحاری در افغانستان کشته شد معلوم شد او همزمان دو همسر رسمی و یک معشوقه داشته است که از هرکدام آنها دارای یک پسر است و مجموعا سه پسر دارد.
این سه زن در طی مراسم در ردیف جلو نشسته بودند اما زمانیکه قرار شد پرچم افتخار تابوت او به همسرش اهدا شود معلوم شد دو زن ادعای همسری وی را دارند و بر سر اینکه چه کسی مالک پرچم و عایدی های وی از ارتش باشد درگیری و نزاعی درگرفت.
همسر دوم او مدعی است که همسر اول شوهرش سالهاست از او جدا بوده است و الان برای دریافت پول و امتیازات ارتش وی به این مراسم آمده است و به حضور او اعتراض کرد. هویت زن سوم مشخص نشده است . طبق اخبار منتشر شده این مرد در سال 2003 برای اولین بار ازدواج کرد و بعد در سال 2010 با همسر دومش پیمان زناشویی بست.
همسر دوم وی میگوید او در مورد اینکه قبلا ازدواج کرده است با او صحبت کرده است اما به او گفته بوده که همسر اولش از او جدا شده است.
طبق قوانین ایالت متحده همه حقوق و مزایای این سرباز کشته شده به همسر اولش اهدا شد.

انسان قرن 21 ضد گلوله می شود!!
تصور کنید روزی را که شما در برابر تیراندازی ها مصون باشید و اگر کسی به سوی شما تیر اندازی کند آسیبی به شما نرسد .دانشمندان هلندی با الگو برداری از برخی انواع تارهای عنکبوت که به لحاظ انعطاف پذیری ده برابر فلز گداخته فولاد است، در آستانه ساخت پوست مصنوعی ضد گلوله هستند. به نظر می رسد دانشمندان هلندی با به خرج دادن این ابتکار ، یکی از چشم اندازهای تخیلات علمی را محقق کرده اند اگرچه هنوز با موانع زیادی در این راه روبرو هستند .دانشمندان در اتاقی صدا گیر در مرکز پزشکی قانونی این کشور در حال آزمایش پوست مصنوعی ضد گلوله هستند و امیدوارند این رویا بزودی به حقیقت بپیوندد .

رواج خودکشی میان جوانان امریکایی
این روزها آمارهای تکان دهنده ای از رواج خودکشی در میان جوانان آمریکائی به گوش می رسد.
نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد از هر 12 جوان آمریکائی یکی قصد خودکشی داشته است این نتایج که توسط مرکز تحقیقات و مطالعات بر روی رفتارهای پرخطر جوانان در سال 2011 بدست آمده همچنین حاکی است که حدود 8 درصد این جوانان در طول زندگی شان حداقل یک بار قصد خود کشی داشته اند.
براساس یافته های جدید، طی سال گذشته حدود 13 درصد مرگ و میرها در بین جوانان آمریکائی که 10 تا 24 ساله هستند مربوط به خودکشی بوده است.
این تحقیق بر روی دانش آموزان 9 تا 12 ساله مدارس دولتی و خصوصی آمریکا و در 50 ایالت به علاوه بخش کلمبیا انجام گرفته است.

 بازیگر فیلم‌های «هری پاتر» درگذشت
ریچارد گریفیث بازیگر همه‌فن‌حریف بریتانیایی که در سری فیلم‌های «هری پاتر»‌ نقش ورنون دورسلی را بازی کرد، از دنیا رفت.
گریفیث روز پنجشنبه بر اثر عوارض ناشی از جراحی قلب در بیمارستانی در کاونتری در مرکز انگلیس درگذشت. او 65 ساله بود. آخرین حضور صحنه‌ای مهم گریفیث بازی در کمدی «پسران آفتاب» نوشته نیل سایمن بود که پارسال در وست اند روی صحنه رفت و گریفیث در آن با دنی دویتو همبازی بود.

تاسیس دبیرستان های غیرانتفاعی وهابی درکشور
اسناد و مدارکی وجود دارد که نشان می دهد در برخی استان های مرزی کشور، برخی مدارس دینی که به نام اهل سنت تاسیس شده، نسبتی با آموزه های نحله های شناخته شده اهل سنت نداشته و تعالیم آنها صددرصد وهابی است و عمدتا متمرکز بر آموزش عقاید ضد شیعی هستند.دانش آموزانی که دوره راهنمایی را پشت سر می گذارند، با مدرک سیکل وارد این مدارس که دوره ای 4 ساله دارند، می شوند. این مدارس بصورت شبانه روزی با امکانات رفاهی عالی اداره می شوند. دانش آموزان از صبح تا بعد از ظهر در این مدارس به سر می برند و برای اینکه از مدارک رسمی تحصیلی نیز عقب نمانند، در دبیرستان های شبانه دولتی ثبت نام می کنند و تا اخذ مدرک دیپلم ادامه تحصیل می دهند. به گزارش جام نیوز در این 4 سال، عقاید و تفسیرهای عقیدتی وهابیت را به عنوان عقاید صحیح به دانش آموزان تزریق می شود و بعد از چهار سال فازغ التحصیل می شوند. چون دراین مدارس بنیه دروس عربی دانش آموزان قوی می شود، عده ای پس از 4 سال به مدارس تربیت معلم و رشته دبیری می روند، اما عده ای دیگر از این دانش آموزان به مدارس بالاتر وهابیت - بعضا در خارج ایران- اعزام می شوند تا مدارج عالی تر را کسب کنند.در کنار مدارس دینی وهابی ها، این گروه توانسته اند دبیرستان هایی غیرانتفاعی نیز ایجاد کنند تا بهتر بتوانند دانش آموزان را کنترل کنند.

عروسی های 500 میلیون تومانی درتهران!
«یک دستگاه پراید هدیه به عروس و داماد»، «ورودیه رایگان تالار»،«اتاق عقد و آتش بازی رایگان» و «سورپرایز برای عروس و داماد» از جمله تبلیغاتی است که می توان در آگهی‌های برگزاری مجالس در نشریات مختلف مشاهده کرد. اما این همه آن چیزی نیست که در مراسم‌های عروسی در تهران در جریان است. عروسی‌های مجلل این روزها در تهران حرف نخست را می‌زنند. مراسم هایی که نمونه کاملی از اسراف گرایی و تجمل گرایی در شهری است که در برخی از محله های آن جوانان به علت درآمد کم قادر به ازدواج نیستند و عطای آن را به لقایش می‌بخشند. به گزارش تهران امروز،درآمدهای میلیاردی بی‌حساب و کتاب در کلانشهر پایتخت باعث شده تا در کنار مراسم‌هایی که با عنوان ازدواج آسان و با هزینه‌ای معادل 400 هزار تومان در شهر انجام می‌شود،‌ مراسم های عروسی چند صد میلیونی نیز در پایتخت رواج پیدا کند.

پاپ پای دختر مسلمان را بوسید
روز گذشته پاپ فرانسیس رهبر جدید کاتولیهای جهان در روز مذهبی پاشویان با چند نوجوان بزهکار در یکی از زندانهای ایتالیا دیدار کرداین ملاقات پاپ در ادامه سیاست کلی است که او بر اساس اصول سادگی و خضوع در پیش گرفته است.
پاپ در این مراسم پای دوازده زندانی را در مراسمی آئینی شست و بوسید.این مراسم یادآور مراسم شام آخر حضرت عیسی مسیح(ع)و ملاقات او با حواریونش است.
دو نفر از این افراد که پاپ پای آنها را شست و بوسید دختران زندانی بودند و یکی از آنها مسلمان بود.برای نخستین بار پاپ پای دختر مسلمانی را بوسید و این کار در تاریخ کلیسای مسیحیت بی سابقه بوده است.

بازداشت خاخام اسرائیلی به اتهام تعرض جنسی به دخترانش
خاخام برجسته اسرائیلی به اتهام تعرض جنسی به سه دخترش، در مدت بیش از ۱۰ سال اخیر، بازداشت شده است.
این کیفر خواست که در دادگاه منطقه ای قدس تنظیم شده است، حکایت از آن دارد که این متهم بیش از ۱۰ سال قبل، تعرض جنسی به دخترانش را در سنین ۱۲ تا ۱۴ سالگی آغاز کرده است. این خاخام اسرائیلی همچنین یکی از دختران بزرگترش را به مدت دو سال مورد سوء استفاده جنسی قرار داده است.
وی به دخترش می‌گفت آنها به صورت برهنه در کنار هم بخوابند و همچنین دوربین ویدئویی را در اتاق دخترش کار گذاشته و وی را هنگام برهنگی و حمام کردن، مشاهده می‌کرده است.قرار است دختران این فرد متهم، علیه وی در دادگاه شهادت دهند.

با سوری ها و ایرانی ها ازدواج نکنید!
 مفتی لیبی از وزارت امور اجتماعی این کشور خواست تا از ازدواج زنان لیبیایی با اتباع خارجی به ویژه "ایرانی ها و سوری ها" جلوگیری کند.
 "صادق غریانی" در توجیه این درخواست، بدون ارایه سند و مدرک ادعا کرده که چند شکایت از ایرانی ها و سوری های ساکن لیبی درخصوص سوء استفاده آنها از ازدواج با زنان لیبیایی صورت گرفته که این امر از ضعف اداری و امنیتی در این کشور حکایت دارد. اظهارات ضد ایرانی مفتی لیبی در حالی عنوان می شود که تعداد بسیار کمی از ایرانی ها، ساکن این کشور بحران زده در شمال آفریقا هستند یا به آن سفر می کنند.

32 میلیون نیجریایی توالت ندارند!
سایت "الیوم السابع" طی خبری نوشت: «بانک جهانی گفت "32 میلیون نیجریایی بدون توالت زندگی می کنند و برای قضاء حاجتشان به اجبار به فضای باز می روند.»
این بانک در گزارشی در مورد اوضاع بهداشتی که در تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی انجام شده و شبکه نیجریایی (تشانیلز) روز دوشنبه آن را پخش کرده، افزوده: «علت مرگ 90 درصد از کودکان کمتر از پنج سال در نیجریه آلودگی ناشی از وضعیت بهداشتی ضعیف و نبود سرویس های بهداشتی می باشد.»

جوانترین زندانی سیاسی تاریخ
یک هفته نامه آلمانی با اشاره به وضعیت اسف بار حقوق بشر در بحرین از جمله محاکمه "علی حسن" کودک 11 ساله، از وی به عنوان جوانترین زندانی سیاسی تمام دورانها یاد کرد.به نوشته این هفته نامه علی حسن جوانترین زندانی سیاسی تمام دورانها است که به اتهام اقدام علیه رژیم بحرین دستگیر و دادگاهی می شود. این کودک در اواسط ماه می توسط عمال آل خلیفه بازداشت شد. اتهامی که دستگاه قضایی بحرین به این کودک می زند شرکت در تجمعات غیرقانونی و حمله به پلیس است، اقدامی که به اعتقاد وکیل مدافع وی اساسا به دلیل شرایط سنی از علی حسن ساخته نیست.

بورس خارجی برای مسئول رسانه انحرافی
شنیده شده است یکی از مسئولان رسانه های جریان انحرافی به تازه گی از یک کشور خارجی بورس ادامه تحصیل گرفته است. جالب آنکه این بورس تحصیلی که هدیه ای برای جریان انحرافی است از کشوری گرفته شده که مدتی است روابط کشورمان با آن تعلیق شده است
سرقت خلال دندان
پلیس آمریکا در تعقیب سارقانی است که اقدام به سرقت چهارصد هزار دانه خلال دندان کرده اند.
بنابر اعلام پلیس ایالت «جورجیا»، این سارقان پس از سرقت حدود 400 هزار خلال دندان از یک کارگاه تولید خلال دندان متواری شده اند.
پلیس محلی ایالت «جورجیا» گفت: مدیر این کارگاه ادعا کرده که طی دو هفته گذشته 13 بسته از محصولات این کارگاه به سرقت رفته است.

عضویت دختر دبیرستانی در تیم بیسبال پسرانه!
یک تیم بیسبال دبیرستانی در آریزونای امریکا که این فصل رقابت شدیدی با دیگر مدعیان برای دریافت نشان قهرمانی پیش رو دارد دچار یک حاشیه پر سر و صدا شده است.
این تیم نام عجیب ترین تیم فصل را از آن خود کرده است. چرا که در میان پسران جوان بازیکن این تیم یک دختر هم دیده میشود که یکی از بهترین بازیکنان این تیم محسوب میشود.
وی در مورد حضورش در این تیم میگوید: این تیم مدرسه من است و من هم عضوی از مدرسه هستم و مثل دیگر بازیکنان نسبت به تیمم تعصب دارم و برای پیروزی این تیم هرکاری میکنم.

یک "ست" لباس 50 میلیون تومان
بوتیک هایی در تهران هستند که لباسها و اقلامی با قیمت های میلیونی عرضه می کنند.
به عنوان مثال  خرید یک پالتو و یک جفت کفش از بوتیکی بین جردن و ولیعصر حداقل 15‌میلیون‌تومان هزینه دربر خواهد داشت و اگر به فکر خرید تمامی لباس‌های خود باشید، باید چیزی حدود 50‌میلیون‌تومان برای یک ست لباس کنار بگذارید. کت و شلوار 28 میلیونی با کمربند دو‌میلیون‌تومانی را می‌توانید با یک جفت کفش لویی ویتون هشت‌میلیون‌تومانی «ست» کنید. کراوات، گیره کراوات و دکمه سردست‌ها (جواهر نشان) نیز چیزی حدود 10‌میلیون‌تومان برایتان هزینه خواهد داشت. قیمت پیراهن اما در این بوتیک داستان دیگری دارد و همچون سایر اجناس بر اساس نوع جنس، رنگ‌های طبیعی استفاده شده و شرکت تولید‌کننده تعیین می‌شود. پیراهن مورد نیاز برای ست مورد اشاره را می‌توان با قیمت یک میلیون و 700‌هزارتومان خریداری کرد تا با لباس زیر 200هزارتومانی و جوراب صد‌هزارتومانی ست مورد نظر در نهایت 50 میلیون ناقابل برای شما تمام شود. گزارشگر شرق در ادامه می نویسد،در این بوتیک قبل از هرگونه تصمیم به خرید، لباس‌های مورد نظر در تن مانکن‌ها برای شما به نمایش در می‌آید و پس از انتخاب مدل مورد نظر اقدام به پرو خواهید کرد. لباس‌های زنانه نیز همین سازوکار را دارد و خانم‌ها نیز برای یک پالتو با برند «کالابریا» باید حداقل 15‌میلیون‌تومان بودجه کنار بگذارند.

پیست ورزشی با چاشنی حیوان وحشی!
پیست دو میدانی یکی از شهرستانهای غربی کشور به دلیل نداشتن امکانات اولیه و نبود تجهیرات محل عبور حیوانات مختلف می باشد بطوریکه در زمان مسابقه دو میدانی ورزشکاران شاهد حمله حیوانات به سمت خود هستند که نتیجه آن ثبت رکود های جدید بوده است!

ادعای فروش دختران جوان خراسانی و سیستانی !
مجری یک شبکه ماهواره ای مسیحی مدعی شد دختران بسیار جوان در استان های خراسان و سیستان و بلوچستان توسط والدین خود به قاچاقچیان انسان فروخته می شوند تا به کشورهای خارجی قاچاق شوند.
خانم "بلونا" مجری برنامه "زن امروز" این شبکه مسیحی  در این باره گفت: در جایی می خواندم خانواده هایی که در شمال خراسان زندگی می کنند دختران خودشان را در ازای مبلغ 33 دلار به دلال ها و قاچاقچیان انسان می فروشند. حتی در سیستان و بلوچستان -که در جنوب شرقی ایران واقع شده- دختران بین سنین 8 تا 10 سال توسط والدین معتاد خود در ازای مبلغ 4 دلار فروخته می شوند.
گفتنی است مجری این شبکه به منبع گزارش خود هیچ اشاره ای نکرد و نگفت که این آمار و ارقام را از کجا به دست آورده است؟

دختری که آبروی بسیاری از بازیکنان معروف فوتبال را خواهد برد
شاید بسیاری از ارتباط وین رونی با یک دختر 21 ساله خوانده و یا شنیده‌ باشند.
با این مضمون که رونی با دختری به نام جنیفر به مدت 4 ماه در ارتباط بوده و همین امر موجب شد که همسرش تلاش خود را برای جدایی از وین رونی آغاز کند.
اما شاید بسیاری ندانند که وی، دختری است که آبروی بسیاری از بازیکنان فوتبال را خواهد برد!
نکته اول درمورد جنیفر، خانواده بسیار ثروتمند اوست بطوریکه پدرش عضو یک شرکت نفتی است و مادرش هم فرد ثروتمندی است. حالا با داشتن چنین خانواده‌ای چرا او خواهان ارتباط با افراد مشهور و دریافت پول از آنهاست؟! سوالی که بسیاری از سایت‌ها و روزنامه‌های خارجی آن را مطرح کرده‌اند.
دوستان جنیفر صحبت‌های زیادی درباره او مطرح کرده‌اند. یکی از دوستانش می‌گوید: برای او هیچ محدودیتی وجود ندارد، اگر او را اذیت کنید، مطمئن باشید که زندگی شما را از بین خواهد برد.

پایتخت فساد کجاست؟
یک تیم تحقیقاتی از بنیاد "سلامت مردان" با بررسی شهرهای مختلف آمریکا، فهرستی از پرفسادترین شهرهای این کشور را ارائه داد.
این گروه تحقیقاتی، میزان فساد در هر شهر را براساس فروش نوع دی وی دی های بزرگسالان، برنامه های خاص شبکه های محلی، جستجوی سوژه های خاص و مستهجن در اینترنت، تعداد خانه ها و مغازه های فساد، بررسی کرده و در نهایت اعلام کرد؛ شهر "اورلاندو" در فلوریدا و پارک دیزنی لند در مرکز این شهر، بیشترین میزان فساد را در میان سایر شهرهای آمریکا دارد.
البته "اورلاندو" تنها شهر فاسد ایالت فلوریدا نیست، سایر شهرهای این ایالت همچون "تامپا"، "میامی"، "جکسون ویل" و "سنت پیترزبورگ" نیز در رتبه های بعدی این فهرست قرار دارند.
پس از شهر "اورلاندو" در ایالت فلوریدا، شهر "لاس وگاس" در ایالت نوادا به عنوان دومین مرکز بزرگ فساد آمریکا معرفی می شود.
"ویلمینگتون" در ایالت دیتروید، "رالی و شارلوت" در ایالت کارولینای شمالی در رده های بعد قرار دارند.

افزایش سکته بخاطر دستگاههای تصفیه آب
بر اساس تحقیقات انجام شده در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده از دستگاههای تصفیه کن موجب از بین رفتن 90 تا 95 درصد از املاح مفید آب می شود .
کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بر اساس دو طرح تحقیقاتی استفاده از دستگاههای تصفیه که به روش معکوس(ORO ) عمل می کنند موجب از بین رفتن بخش زیادی از املاح مفید آب از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فلور می شود.
مهندس یوسف علی پزشک با بیان اینکه استفاده از دستگاه های تصفیه آب موجب از بین رفتن سختی آب شده و آب را به مقطر و یا سبک تبدیل می کند خاطر نشان کرد: بر اساس مقالات و پژوهشهای انجام شده در سطح کشور های مختلف آب سبک در دراز مدت موجب بروز آسیبهای جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می شود.

حمله یک استاد دانشگاه به حجاب برتر
یکى از اساتید دانشگاه علوم پزشکى به نام دکتر «مسعود- ص» با حمله به حجاب برتر در جمع دانشجویان گفته است: «باید نقش چادر را در پیدایش اضافه وزن زنان ایرانى بررسى کنیم، چون زنان زیر چادر پنهان می‏شوند.» وى هم‏چنین دانشجویان را به گوش فرا دادن به موسیقی ‏هاى جاز و راک و آثار خوانندگان شیطان‏ پرست، دعوت کرده است.

 لوازم ارایش برای کودکان!
وجود و فروش وسایل ارایش مخصوصا کودکان در برخی فروشگاههای اسباب بازی از مواردی است که هنوز مسئولین اقدام خاصی برای مقابله با آن نکرده اند.در  بسته های عرضه شده که محصول کشور چین است، انواع لاک، وسایل آرایشی صورت، یک جفت دمپایی و دستبند قرار داده شده که نوع طراحی آن نیز به خاطر رنگ صورتی و استفاده از نقش های ماه و ستاره، برای کودکان بسیار جذاب خواهد بود.حال اینکه این وسایل چرا آزادانه در شهرهای مختلف کشور به فروش می رسد.

لزوم تاسیس مرکز ترک و بازپروری برای هنرمندان
اعتیاد برخی بازیگران سینما و تئاتر به مواد مخدر شیمیایی، زنگ خطر را برای هنروران نمایشی به صدا در آورده است.به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق اعتیاد برخی بازیگران سینما و تئاتر به مواد مخدر شیمیایی، زنگ خطر را برای هنروران نمایشی به صدا در آورده است.برخی کارشناسان فرهنگی معتقدند وزارت ارشاد و صداوسیما باید هر چه سریعتر برای مقابله با این پدیده خطرناک وارد شده و اقدام به باز کردن چتر صیانتی و حمایتی از جمله تاسیس مرکز ترک و بازپروری برای هنرمندان فریب خورده نمایند.

اپیدمی قلیان در میان قشر روشنفکر جامعه
یک استاد دانشگاه و جامعه شناس از اپیدمی قلیان در میان قشر روشنفکر جامعه خبر داد. امان الله قرایی مقدم گفت: اعتیاد به پدیده‌ای تحت عنوان (قلیان) در جوامع سنتی و کمتر توسعه یافته معضلی بسیار جدی و اساسی است که پرداختن به علل و عوامل و همچنین راهکارهای مرتبط با آن بسیار ضروری و حائز اهمیت فراوان است اما متاسفانه این روزها مشاهده می شود که گرایش بسیار شدیدی به جانب اعتیاد به قلیان به وجود آمده است که این موضوع علیرغم پیچیدگی‌های خاص اجتماعی و عوامل متعدد، با سرعتی سرسام‌آور در حال گسترش و فراوانی است.

 تفاوت خون یک افغانی با یک غربی
یک یا چند سرباز آمریکایی جمعی از اهالی یکی از آبادی های قندهار افغانستان را به شکل فجیعی قتل عام کردند.ارتش آمریکا برای مقابله با افکار عمومی پرداخت غرامت را پذیرفت. دولت افغانستان با پولی که عنوان می‌شود ارتش آمریکا در اختیارش قرار داده به ازای هر فرد کشته شده در این حادثه 46 هزار دلار و به مجروحان نیز 10 هزار دلار پرداخت کرده که جمعاً رقم این غرامت بالغ بر 860 هزار دلار می‌شود. در نگاه اول شاید پرداخت 46 هزار دلار به ازای هر فرد کشته شده آن هم در حالی که اکثر 17 کشته شده از 3 خانواده بوده‌اند، رقم زیادی برای خانواده‌های این منطقه محروم باشد، اما با مقایسه‌ای بین حوادث مشابه رخ داده در کشورهای دیگر به خصوص اروپا و آمریکا در می‌یابیم که این رقم بسیار ناچیز است. در حادثه لاکربی، هواپیمای بوئینگ 747 شرکت هواپیمایی "پان‌امریکن" که در سال 1988از لندن به مقصد نیویورک درحال پرواز بود، بر فراز آسمان شهر لاکربی اسکاتلند منفجر شد و 259 مسافر کشته شدند. در پی این حادثه دولت‌های آمریکا و انگلیس لیبی را مقصر اعلام کرده و تحریم‌های بین‌المللی را علیه این کشور اعمال کردند. این فشارها به قدری زیاد بود که سرانجام دولت قذافی وادار به تسلیم و پرداخت غرامت شد و عامل حادثه را که آمریکا "عبدالباسط مقراحی" می‌دانست، تسلیم انگلیس کرد که مقراحی در این ماجرا توسط دستگاه قضایی بریتانیا به حبس ابد محکوم شد. در سال 2003 قذافی با پذیرفتن مسئولیت این حادثه مبلغ 3 میلیارد دلار به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان پرداخت کرد که به ازای هر فرد بیش از 11 میلیون دلار می‌شود. در آن حادثه کشوری مقصر اعلام و فردی به حبس ابد محکوم و 3 میلیارد دلار غرامت مطالبه شد، در حالیکه نه لیبی و نه فرد مظنون هیچگاه مسئولیت حادثه را نپذیرفتند و دولت لیبی تنها به دلیل فشارهای بین‌المللی و تحریم، مجبور به این کار شد. اما حادثه قندهار به کلی متفاوت است. در این حادثه که گفته می‌شود یک یا چند سرباز آمریکایی به محله‌ای رفته و ضمن تجاوز به 2 زن، 17 نفر را که اکثر آنها کودک و زن بودند را کشته و سپس اجساد آنها را آتش زده‌اند. "رابرت بیلز" فردی که از سوی ارتش آمریکا به عنوان مظنون اصلی حادثه قندهار معرفی شده برای محاکمه خود به آمریکا رفته و قرار است به زودی محاکمه شود که احتمالاً این قضیه با طرح مشکل روانی سرباز مذکور، با چند سال حبس او همچون نمونه‌های قبلی در زندان‌های ابوغریب عراق و بگرام افغانستان فیصله یابد.

https://shoma-weekly.ir/NfRSaz