گفته می‌شود که...

در برجام به ایرانی‌ها خیانت کردیم/واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟/لایحه بودجه ۱۴۰۰ هنوز بوی نفت می‌دهد/وضع تحریم‌های جدید علیه ایران/جهانگیری حکم محکومیت دارد؟/تلاش مجلس نمایندگان امریکا برای بازگشت به برجام و ...

خاتمی دموکراتیک عمل نمی‌کند

فائزه هاشمی درباره انتقادات به جریان اصلاحات و شخص رئیس دولت اصلاحات، گفت: «متأسفانه خود اصلاح‌طلبان هم دموکرات نیستند و در درون خودشان اعتقاد واقعی به دموکراسی ندارند، این موضوع به لیدری آقای خاتمی هم برمی‌گردد، در شورای عالی اصلاح‌طلبان افراد بیشتر بر اساس سلیقه آقای خاتمی حضور دارند. سیستمی وجود ندارد که چند درصد زنان، چند درصد جوانان و کلاً چه ترکیبی آنجا باشند، بخشی از ناامیدی اصلاح‌طلبان ازجمله خودم همین‌جا است، همچنین این روند دموکراتیک در احزاب هم کمتر وجود دارد، خود اصلاح‌طلبان در درون خودشان نیاز به اصلاحات جدی دارند.
اعتراف رژیم صهیونیستی به ترور شهید فخری‌زاده

رئیس اطلاعات رژیم اسرائیل اعلام کرد: «دانشمندان هسته‌ای ایران خواب آرامی ندارند؛ می‌دانند که آنچه طی هفته گذشته رخ داد برای هر یک از آن‌ها هم رخ خواهد داد. ما فخری زاده را شناسایی کردیم و تحت تعقیب و رصد قرار دادیم و می‌دانستیم که آنچه وی انجام می‌دهد طرحی است که خاورمیانه و دنیا را به خطر می‌اندازد. برای ما روشن است که ایران به تلاش خود با تمام توان برای دستیابی به قدرت هسته‌ای ادامه خواهد داد و اسرائیل هرگز اجازه آن را نمی‌دهد».
در برجام به ایرانی‌ها خیانت کردیم

«بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: «منافع خیلی‌ها در این است که برجام پابرجا نماند. این توافق به خواب زمستانی رفته اما هنوز نمرده است. ما باید فکر ایرانی‌ها را درک کنیم، چون حق دارند که احساس کنند به آن‌ها خیانت شده و احتمالاً نمی‌خواهند دوباره با همان کارت‌ها بازی کنند، اما باید منتظر بمانیم».
واردات خودرو در سال
۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟

در لایحه بودجه سال بعد، حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش‌بینی شده است، این بودجه یعنی ممنوعیت ۲ ساله واردات خودرو پایان می‌یابد. این در حالی است که سخنگوی بودجه اعلام کرده است، رقم در نظر گرفته شده به عنوان حقوق ورودی خودرو مربوط به خودروهای در گمرک مانده است.
ظریف: اگر به تعهداتشان بازنگردند، طرح مجلس را اجرا خواهیم کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «آمریکا از برجام خارج شده است، اما از سازمان ملل خارج نشده است و باید به تعهدات خود در قبال شورای امنیت پایبند باشد. درصورتی‌که آن‌ها (غرب و آمریکا) به تعهداتشان بازنگردند و در صورت تبدیل طرح مجلس به قانون، ما آن را اجرا خواهیم کرد و گزینه‌ای جز اجرای قانون نداریم. برجام به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی دیگر طرفین، به صورت جزئی یا کلی به آن پایبند نباشد. ما حسن نیت خود را نشان داده‌ایم. کشورهای اروپایی نمی‌توانند ادعا کنند که به این توافق پایبند بوده‌اند؛ اگر چنین شد، ایران هم به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازمی‌گردد. آمریکا مسئول تمامی خساراتی است که در این مدت به ایران وارد شده است».

اطلاعات محرمانه هسته‌ای دوباره توسط آژانس لو رفت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی محرمانه، از برنامه ایران برای نصب سه آبشار سانتریفیوژهای جدید در نطنز خبر داد. انتشار این گزارش به فاصله کمی پس از تصویب کلیات «طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها» در رسانه‌های غربی خبرساز شد. کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در واکنش به این تحولات تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشورها مسئول است. وی با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: «گزارش محرمانه امروز (جمعه) آژانس که حاوی محتویات نامه محرمانه ایران است، بلافاصله و حتی قبل از اینکه اعضای شورای حکام نیز بتوانند آن را رهگیری کنند، در رسانه‌ها ظاهر شد». غریب آبادی تصریح کرد: «آژانس صرفاً در رابطه با به‌روزرسانی تحولات، مسئولیت ندارد، بلکه باید حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشور میزبان را نیز تضمین نماید». «میخائیل اولیانوف» روز جمعه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «بار دیگر گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌محض توزیع آن بین اعضا، به‌طور گسترده در رسانه‌ها درز کرد. وی پیشنهاد سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره ضرورت تقویت سازوکار محرمانگی آژانس را طرحی مناسب توصیف کرد اما پرسید آیا این به حل مسئله کمک می‌کند؟».

لایحه بودجه ۱۴۰۰ هنوز بوی نفت می‌دهد

مقایسه منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اهداف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه گویای انحراف چشمگیر از هدف‌گذاری ترسیم شده است، به‌طوری‌که وابستگی بودجه به نفت به ۴۰ درصد رسیده است. ارقام نفتی ۳۴۴.۵ هزار میلیارد تومان است که سهم ۴۰ درصدی از منابع ۸۴۱ هزارمیلیاردی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است. همچنین این رقم بدون در نظر گرفتن ۴.۲ میلیارد یورو برداشتی از صندوق توسعه ملی در تبصره ۴ این لایحه، محاسبه شده است. بااین‌وجود «نوبخت»، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرد: «سال‌های گذشته بیش از ۵۰ درصد بودجه به نفت متکی بود که امسال این به ۲۳ درصد رسیده است».

پیش‌بینی جوزف نای از آینده جهان

«جوزف نای»، استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد پنج پایان محتمل بر کرونا و تأثیراتش در ده سال آتی ترسیم کرده است. 1- پایان نظم لیبرال جهانی؛ کرونا باعث خواهد شد که نظمِ جهانی که پس از جنگ جهانی دوم توسط آمریکا بنیان نهاده شده، تا ده سال آینده به پایان راه خواهد رسید. 2- تراژدی ظهور اقتدارگرایی؛ این ماجرا یک‌بار در دهه سی میلادی نیز رخ داده بود. در سال‌هایی که به دلیل بیکاری همگانی و وسیع، افزایش نابرابری‌های طبقاتی و اجتماعی و البته بیشتر شدن مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشورهای مختلف، زمینه برای ظهور اقتدارگرایان فراهم شده بود. 3- نظم جدید چینی؛ شیوع کرونا فاصله اقتصادی میان چین و رقبای این کشور ازجمله آمریکا و اتحادیه اروپا را بیشتر کرده است. 4- نظمِ جدید سبز؛ 5- آینده مبهم جهان

بند ۵ برجام، دلیل انفجار در نطنز شد

«سعید جلیلی»، رئیس گروه مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان با کشورهای غربی طی سال‌های 86 تا 92، گفت: «در بند ۵ برجام آمده ایران فعالیت‌های هسته‌ای را صرفاً در تأسیسات نطنز انجام دهد تا وقتی که این فعالیت‌ها در یک جا متمرکز شد، عناصر خرابکار خودش را می‌فرستد و در آنجا خرابکاری صورت می‌دهند. دیدید که چند وقت پیش این اقدام را انجام دادند. غربی‌ها می‌گویند تحقیق و توسعه شما نباید به فوردو برود، چرا؟ چون در زیر زمین است و نمی‌توان آن را بمباران کرد. این استدلال دشمن در سال ۲۰۲۰ است».
حمله آزاده نامداری به علی فروغی در حمایت از عادل فردوسی‌پور

مجری سابق صدا و سیما به صحبت‌های جدید مدیر شبکه ۳ سیما که درباره عادل فردوسی‌پور مباحثی را مطرح کرده بود پاسخ داد.آزاده نامداری، تهیه کننده و مجری سابق تلویزیون که مدتی است دیگر در صدا و سیما فعالیت ندارد در واکنش به صحبت‌های روز گذشته علی فروغی، مدیر شبکه ۳ سیما پیرامون مجری سابق برنامه پربیننده ۹۰ در صفحه اینستاگرام خود که در انتهای آن هشتگ عادل فردوسی پور نیز به چشم می خورد، نوشت: راستش اهل تلویزیون بوده باشی و سکوت کنی سخت است.
جناب فروغی!
سالهای اقتدار تلویزیون شما مدرسه تشریف داشتید، وگرنه حتما الان میدانستید تلویزیون مکانی برای تبادل افکار است؛ جایی که به جامعه یاد می دهد آدم ها چگونه با نگاه‌ها و عقاید متفاوت با هم گفت‌وگو کنند. کاش از بزرگان تلویزیون کسی مانده بود تا آن روزها را به شما یادآوری کند، اینکه اکنون کار به مدار و خروج‌ از مدار رسیده حتما مشکل از جای دیگری است.
پ.ن: سالهای اقتدار تلویزیون، دوران دانشگاه ما و ده یازده سالگی شما.
دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا: حق با ایرانی‌هاست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از موضع ایران مبنی بر بی‌اعتمادی به امریکا دفاع کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «جوزپ بورل» در گفت‌وگو با یورونیوز انگلیسی با اشاره به ابراز تمایل رئیس جمهوری آینده امریکا به بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، گفت: اروپا بسیار علاقه‌مند بوده است که طرح جامع اقدام مشترک دوام بیاورد. من باید آن را زنده نگه دارم، این توافق کمی به‌خواب زمستانی رفته، اما هنوز نمرده است. حالا باید دید ایرانی‌ها چه فکر می‌کنند، چون حق دارند حس کنند که به آنها خیانت شده است، شاید نخواهند دوباره با همان کارت‌های قبلی بازی کنند. اما باید منتظر بود و دید که چه روی خواهد داد.
وضع تحریم‌های جدید علیه ایران

در ادامه سیاست هر هفته یک تحریم جدید دولت ترامپ در هفته‌های آخر فعالیت‌اش روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری امریکا از اعمال تحریم علیه یک شخص و نهاد مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه «گروه شهید میثمی» و رئیس آن «مهران ببری» خبر داد و اعلام کرد که این دو به اتهام ارتباط با سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

جهانگیری حکم محکومیت دارد؟

نماینده نیشابور در مجلس درباره واکنش اسحاق جهانگیری به مصوبه مجلس خاطرنشان کرد: وقتی دیوان محاسبات حکم این فرد محکوم به انفصال از خدمت و جبران ۶۰ میلیارد ریال به خزانه کشور را اجرا نمی‌کند، بدیهی است او قانون را به تمسخر بگیرد.احسان ارکانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود با انشتار سندی، به نقد اظهار نظر احیر معاون اول رئیس جمهور پرداخت.

تلاش مجلس نمایندگان امریکا برای بازگشت به برجام

رئیس جدید کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا طی بیانیه‌ای از تلاش خود برای بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای با ایران خبر داده است. به گزارش ایلنا به نقل از رپابلیک ورلد، «گرگوری میکس» رئیس جدید کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در این بیانیه تصریح کرده که کمیته تحت ریاستش برای پیوستن دوباره امریکا به برجام و سازمان جهانی بهداشت تلاش خواهد کرد. میکس نخستین امریکایی آفریقایی‌-تباری است که به عنوان رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا انتخاب می‌شود.

اخبار روزانه:
* بر اساس نامه روزهای اخیر محمدباقرقالیباف رئیس مجلس به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور با اشاره به مصوبه 30 مهرماه هیئت وزیران درباره واگذاری سهام دولت در قالب صندوق دارا سوم، اعلام شده در این تصمیم کابینه، 10 درصد از مبلغ پذیره نویسی به بازارگردانی اختصاص داده شده در حالی که این اقدام، علاوه بر مغایرت با تبصره 2 قانون بودجه امسال، از حیث نوع هزینه کرد نیز دارای ابهاماتی است که باید مطابق قوانین اصلاح یا لغو شود
.
* تاکنون 40 ایالت در آمریکا اعلام کرده‌اند پرونده شکایت از شرکت فیسبوک را امضا کرده‌اند. به نظر می‌رسد این شکایت در مورد آنتی تراست ( ضد انحصار) است. ایالت‌های آمریکا فیسبوک را به ایجاد انحصار در بازار و ایراد ضرر و زیان به رقبا و دیگر شرکت‌ها متهم می‌کنند. فیسبوک هنوز در مورد شکایت ایالات‌ها از این شرکت اظهارنظر نکرده است. ایالت‌های آمریکا فیسبوک را به انحصارگری متهم می‌کنند.

* شامگاه 6 مرداد امسال، گزارش اسیدپاشی در خانه‌ای حوالی خیابان وحدت اسلامی مأموران را راهی زیر زمین خانه قدیمی کرد. نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد پسر جوانی از ناحیه دست و صورت و چشم با اسید سوخته است. عامل این اسیدپاشی نیز که پسر جوانی به‌نام بابک بود بازداشت شد. در حالی که پسر جوان متهم به اسیدپاشی بود و مجازاتش قصاص با اسید بود، شاکی به دادسرا رفت و او را بخشید. بهرام گفت: تنها برای رضای خدا و بدون هیچ چشمداشتی از قصاص و دریافت دیه گذشت کردم.

* رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در مورد بازداشت کلاهبردار 40 میلیاردی گفت: با تلاش افسران این بخش، فردی که در پوشش وام مسکن 40 میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شد. سرهنگ جلیل موقوفه‌ای بیان داشت: چکیده پرونده نشان از این داشت که متهم با ساخت یک اکانت اینستاگرامی به صورت اینترنتی و...، مبالغی را به بهانه اخذ وام بانک مسکن از شهروندان دریافت کرده و همچنین با دریافت اسناد مربوط به ملک به عنوان ضمانت وام، آن‌ها را جعل و به سایر افراد فروخته است. وی افزود: پس از مراقبت‌های ویژه پلیسی ماموران این قرارگاه موفق شدند متهم را در مخفیگاهش دستگیر کنند.

* احمد سعادتمند مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال که مدتی است با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.البته حال عمومی سعادتمند بهتر شده و بیماری وی تحت کنترل است. تست کرونای سعادتمند همچنان مثبت است اما پزشکان از روند رو به بهبود وی رضایت دارند. زمان ترخیص مدیرعامل سابق استقلال از بیمارستان هنوز مشخص نیست.

* یک رسانه پرتغالی خبر داد احتمال دارد سرمربی سابق ایران با تیمی جدید در جام جهانی 2022 قطر حضور پیدا کند. منبعی نزدیک از کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی که به تازگی از سمت مربیگری تیم ملی کلمبیا خداحافظی کرده خبر داد این مربی شانس حضور در جام جهانی 2022 قطر را دارد. کی روش فرصت رقابت با کلمبیا در قطر را از دست داد اما پیش روی این مربی پرتغالی که پیش از این 4 بار در جام جهانی حضور پیدا کرده، وجود دارد.


در دوره­های اخیر که رأی دادن به یک لیست خاص که از طرف احزاب و گروه­های سیاسی داده می­شود و توسط افراد مشهور و غیرمتخصص تشویق و تبلیغ می‌شود، آیا رأی دادن به این لیست­ها بدون تحقیق در مورد افراد آن جایز است؟ پاسخ
: به فهرست و افرادی رأی دهید که معرفی­کنندگان آن‌ها افرادی متعهد، مؤمن، بصیر و انقلابی و قابل‌اعتماد باشند، مگر آنکه حجت شرعی برخلاف داشته باشید.

https://shoma-weekly.ir/C79HeD