گفته می‌شود که...

در اردیبهشت امسال، قیمت ۲۵ کالا ۲ تا ۵ برابر شد/سفر ۱۴ هزار ایرانی به ارمنستان/خریدو فروش وام ازدواج، بازی جدید دلالان در زمین زوج‌های جوان/ورود قوه قضائیه به ترخیص نهاده‌های دامی/بستن مغازه‌ها در وقت نماز دیگر اجباری نیست!/‌آزادسازی ظاهری دارایی‌های ایران هیچ ربطی به لغو تحریم‌ها ندارد و...

نمره مردم به رئیسی در قوه قضائیه

بیش از نیمی از شهروندان (57.4 درصد)، عملکرد آقای رئیسی را در قوه قضائیه خوب ارزیابی کرده‌اند. فقط 15.6 درصد از شهروندان، ارزیابی ضعیفی از عملکرد آقای رئیسی در قوه قضائیه داشتند. 5.9 درصد نیز در این زمینه عملکرد ایشان را متوسط ارزیابی کرده‌اند. البته 21.1 درصد نیز اطلاعی در این زمینه نداشتند که عملکرد آقای رئیسی را ارزیابی کنند. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) این نظرسنجی تلفنی را از جامعه آماری بالای 18 سال کشور، با نمونه آماری 1585 نفر و در بازه زمانی 16 تا 20 تیرماه سال جاری گرفته است.
سفر
۱۴ هزار ایرانی به ارمنستان

سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای تیر سال جاری تا پایان روز گذشته، ۱۴ هزار و چهار نفر به ارمنستان سفر کردند که ۱۰ هزار و ۹۳ نفر آنان از مرز زمینی "نوردوز" در استان آذربایجان شرقی به سمت این کشور مسافرت کردند. وی افزود: در این مدت ۳۵ پرواز نیز از فرودگاه امام (ره)، ۳۹۱۱ مسافر را به مقصد ارمنستان منتقل کرده است. لطیفی در خصوص مسافران زمینی ارمنستان توضیح داد: روند مسافرت از مرز زمینی "نوردوز "از ابتدای تیرماه تا هجدهم تیر رو به افزایش بوده و از حدود ۱۰۰ نفر در اوایل ماه به ۳۰۰ نفر در چهاردهم تیرماه، در پانزدهم به ۴۵۵ نفر، شانزدهم به ۸۱۳ نفر و هفدهم با ۲۲۱۹ نفر به رکورد میزان خروجی مسافر رسید و نهایتا هجدهم تیر ماه با ۲۲۱۲ نفر با کمی کاهش مواجه شد.

در اردیبهشت امسال، قیمت ۲۵ کالا ۲ تا ۵ برابر شد

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، برنج، روغن، مرغ و همچنین آهن‌آلات و لاستیک در اردیبهشت ماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین دو تا بیش از پنج برابر شده و ۴۰ کالا از جمله گوشت، برنج، لبنیات، حبوبات، شکر و چای بیش از ۵۰ درصد گران شدند

عراقچی: مذاکرات وین به دولت بعدی سپرده شد

سید عباس عراقچی در توییتر خود نوشت: «ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. روشن است که گفت‌وگو‌های وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است».
ترفندهای جدید دلالان خودرو در بازار آزاد! / گرانفروشی‌های میلیونی

چند روزی می شود به دلیل افزایش آمار مبتلا به کرونا، بسیاری از مراکز تعطیل شده اند؛ از بازار بزرگ تهران گرفته تا مراکز خرید و فروش خودرو! ‌ یعنی به دنبال قرمز شدن کرونا، مراکز خرید و فروش خودرو تعطیل شده اند و این مراکز نیز در این روزها اجازه فعالیت ندارند.اما طبق مشاهدات میدانی ما، این مراکز نه تنها تعطیل نیستند، بلکه آزادانه به فعالیت خود ادامه می دهند. آنچه مشاهده کرده ایم، حضور تعداد زیادی دلال برای فروش انواع خودرو بود؛ از پیکان گرفته تا بنز و بی ام و! در این بین تعدادی دلال بودند که چندین ماشین برای فروش آورده بودند و نکته جالب تر این جا بود که در بین تمامی پلاک ها، پلاک شهرهای دیگر و نوشماره ها از همه بیشتر بود. اولویت خرید مصرف کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و بدلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسب و کارهای گوناگون گذاشته و ... خودرو که به عنوان کالایی سرمایه‌ای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرف کنندگان خارج و دایره این اولویت‌ها صرفا جهت مدیریت مصرف روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است. مسیح فرزانه همچنین می‌گوید: با یک حساب سرانگشتی، متوجه می‌شویم که متاسفانه قیمت امروزه خودروهای وارداتی نیز با دلار بیش از ۴۰ هزار تومان و حتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود
رکورد واکسیناسیون روزانه در کشور شکسته شد

دیروز به بیش از سیصد هزار نفر در سراسر کشور واکسن کرونا تزریق شد و رکورد جدیدی در تزریق روزانه واکسن در کشور به ثبت رسید. وزارت بهداشت اعلام کرده است، اکثر افراد بالای شصت سال که در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند، همین هفته نوبت‌دهی می‌شوند.
خریدو فروش وام ازدواج، بازی جدید دلالان در زمین زوج‌های جوان

حدود هشت هزار زوج جوان در خراسان شمالی، در نوبت دریافت تسهیلات یک میلیارد ریالی ازدواج قرار دارند که اکثر این افراد به دلیل نداشتن ضامن معتبر موفق به دریافت این تسهیلات ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی نشدند. ضامن مد نظر بانک که شامل یک یا دو کارمند با حقوق بالا و یا کاسب فاقد چک برگشتی و خوش حساب است. زوج‌ها به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه مورد نظر بانک ها تسهیلات ازدواج ۵۰۰ تا یک میلیارد ریالی خود را را به طور میانگین در ازای دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال و گاه نیز بسته به اطلاع زوج های جوان از مزیت وام ازدواجشان که با سود چهار درصد و اقساط بیش از یک دهه پرداخت می شود، پنج تا ۱۰ درصد بیش از این میزان در اختیار دلالان قرار می دهند.صرفنظر از آگهی های گسترده خرید وام ازدواج، برخی دفاتر یا همان عاقد با این دلالان سهم بیشتری را در این کار غیر قانونی و حتی عرفی دارند.

توصیه باهنر به رئیسی در چینش کابینه

محمدرضا باهنر، چهره فعال اصولگرا و نماینده چندین دوره مجلس به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کرد: «دأب آقای رئیسی این نباشد که می‌خواهیم کارهای دولت‌های گذشته را محکوم کنیم. پیشنهاد من این است که از میان دولت‌های گذشته هیچ دولتی برای آقای رئیسی خط قرمز نباشد. اگر نیروی باصلاحیتی پیدا کردند، این نگرانی را نداشته باشند که این آقا در فلان دولت بوده است. به دولت آقای روحانی حتماً ایراداتی وارد هست؛ کما اینکه به دولت آقای خاتمی، احمدی‌نژاد و مرحوم آقای هاشمی هم وارد بوده اما نقاط مثبتی هم داشته‌اند. اگر بگوییم نقاط مثبت نداشته‌اند، پس این‌همه کار را چه کسی انجام داده است؟». باهنر این را هم گفت که: «نباید وادادگی باشد؛ یعنی اگر وزیری روز اول بگوید در این اوضاع‌واحوال نمی‌شود کار کرد، از همان روز اول شکست‌خورده است. کسی که می‌آید باید سرحال، شاداب و امیدوار باشد و واقعیت را هم بداند. تحریم‌ها حتماً بر مملکت ما اثر دارند ولی حتماً خیلی کارها می‌شود انجام داد. اگر کسی بگوید چون تحریم‌ها هست نمی‌شود کاری کرد، به درد مسئولیت الآن نمی‌خورد». دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: «۱۰ تا ۱۵ کشور در دنیا داریم که نیاز هست سفیر، سیاسی باشد. ارتباط ما با ۱۹۰ کشور دیگر باید اقتصادی باشد. وزیر خارجه ما باید یک معاون اقتصادی قدرتمند بگذارد و به سفرایی هم که نصب می‌کند و می‌فرستد بگوید که شاخص من برای موفقیت تو «میزان رشد ارتباطات اقتصادی» است».
ورود قوه قضائیه به ترخیص نهاده‌های دامی

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان با صدور دستور بارگیری و ترخیص ۱۰ هزار تن جو موجود در فضای باز بندر شهید رجایی که در معرض نابودی کامل ناشی از بارندگی پیش‌بینی‌شده قرار داشت، اعلام کرد: «در صورت عدم همکاری مسئولین مربوطه برای انجام دستورات قضایی، مراتب به‌عنوان ترک فعل، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت». حدود ۵۵ هزار تن جو موجود در سایر انبار‌های گمرک نیز با دستور و مجوز قضایی، به‌صورت شبانه‌روزی در حال بارگیری و ترخیص است.

دست‌نشانده امریکا در افغانستان!

المیادین لبنان در مطلبی به تحلیل تلاش ترکیه برای باقی ماندن در افغانستان بعد از خروج آمریکا از این کشور پرداخت و نوشت: «مجامع پیگیر، موضوع درخواست ایالات‌متحده از آنکارا برای استقرار یگان‌های نظامی در راستای تأمین امنیت فرودگاه کابل را موردبررسی قرار می‌دهند. طالبان اعلام کرده... طالبان اطمینان دارند حضور ترکیه با درخواست آمریکا بوده است. درحالی‌که واشنگتن روی درگیری ایران و طالبان با یکدیگر به دلیل پیشینه‌های مذهبی یا مرزی تاریخی حساب کرده بود، این اتفاق نیفتاد و برعکس، تهران به‌سرعت یک استراتژی حکیمانه را در تعامل واقع‌گرا با نفوذ طالبان در افغانستان در پیش گرفت. ازاین‌جهت، مانور امریکا برای واگذاری امنیت فرودگاه کابل و حمایت از آن، باهدف وارد کردن افراط‌گرایان به داخل افغانستان و نیز ورود افرادی به این کشور بود که سابقه فتنه افکنی را دارند تا به‌این‌ترتیب، هرج‌ومرجی در داخل و خارج از مرز‌های افغانستان ایجاد شود. در این زمینه، ترکیه ید طولایی دارد، همچنانکه تروریست‌های زیادی را وارد سوریه کرده و از آن‌ها حمایت نمود. گذشته از این، ترکیه مسئول ورود تروریست‌ها به داخل لیبی است و تنها راه برای انتقال نیرو‌های داعش از لیبی به افغانستان، راه هوایی و فرودگاه کابل است. تجارب اردوغان حداقل در سوریه، ثابت می‌کند که وی مناسب‌ترین گزینه برای ایفای نقش امین و تابع آمریکا در اجرای این نقشه است، اما مثل همیشه، رئیس‌جمهور اردوغان حمله تبلیغاتی ظاهری خود به آمریکایی‌ها را ادامه می‌دهد تا به این شکل، فرآیند «مانور-بازی-دروغ» را تکمیل کرده و وانمود کند از تصمیمات آمریکا تبعیت نمی‌کند».
ورود مجلس به یک رویه رانتی در آموزش‌وپرورش

«احمدی» عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: «اسامی افرادی که مدرسه غیردولتی داشتند به دست ما رسید و پیگیری کردیم که از مسئولیت برکنار شدند یا مجوز مدرسه را لغو کردند. تعارض منافع مسئولان قابل‌پذیرش نیست و نمی‌توان هم مسئولیت داشته باشند و هم ‌مدرسه غیردولتی. آقای «زینی‌وند» معاون اسبق وزارت آموزش‌وپرورش پس از شنیدن اینکه یا معاونت را داشته باش یا مسئولیت در وزارتخانه چون به دلیل داشتن مدرسه غیردولتی مشمول تعارض منافع هستید، قهر کرد و از جلسه خارج و درنهایت از معاونت برکنار شد».
تیمی از سوی رئیسی مأمور بررسی مسائل خوزستان شد

رئیس‌جمهور منتخب در تماس‌های تلفنی جداگانه با نماینده، ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز و استاندار خوزستان، درباره مسائل استان گفتگو کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در تماس‌های تلفنی جداگانه با حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده، ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز و قاسم دشتکی، استاندار خوزستان درباره مسائل این استان گفتگو کرد. در این تماس‌ها، رئیس‌جمهور منتخب در جریان آخرین مسائل و اوضاع این استان بویژه در موضوع خشکسالی و کم‌آبی قرار گرفت. همچنین بنا بر این شد تیمی از سوی رئیس‌جمهور منتخب، مأمور بررسی دقیق و همه‌جانبه مسائل و موضوعات استان شده و گزارش خود را به رئیس جمهور برگزیده ارائه کند.

بستن مغازه‌ها در وقت نماز دیگر اجباری نیست!

کسانی که به زیارت حج مشرف شده‌اند، یکی از نمادهای دین‌داری در مکه و مدینه را بسته شدن تمامی مغازه‌ها در اوقات اذان و نماز عنوان می‌کنند، حال‌آنکه این اقدام، نه تماماً از روی اختیار، بلکه قانونی لازم‌الاجرا بوده که کسی جرئت تخطی از آن را نداشت؛ اما اکنون اتحادیه اصناف عربستان اعلام کرده است، صاحبان مغازه‌ها می‌توانند در وقت نماز مغازه‌های خود را باز کنند و مجوز این کار صادر شده است. اتحادیه اصناف عربستان اعلام کرد، هدف از این تصمیم بهبود تجربه خرید با هماهنگی مقامات مربوطه است. نمایندگان موافق این طرح در پارلمان عربستان نیز معتقدند، تعطیل نشدن مغازه‌ها در اوقات نماز، به تشویق محیط سرمایه‌گذاری در عربستان منجر خواهد شد.

آزادسازی ظاهری دارایی‌های ایران هیچ ربطی به لغو تحریم‌ها ندارد

نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: آزادسازی ظاهری دارایی‌های ایران هیچ ربطی به لغو تحریم‌ها ندارد و دارایی‌های بلوکه ما در کره‌جنوبی در اختیار شرکت‌های این کشور قرار می‌گیرد. حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان در گفتگو با فارس، با اشاره به آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در کره و ژاپن گفت: مردم ایران بدانند آزادسازی ظاهری دارایی‌های ایران در این کشور‌ها هیچ ربطی به لغو تحریم‌ها ندارد، چراکه نه سوئیفتی باز شده و نه تحریم بانکی‌ای لغو شده و نه چیز دیگر، بلکه به بانک‌های کره‌ای و ژاپنی اجازه داده شده بخشی از دارایی‌های بلوکه ایران را به جای دیگر انتقال دهند. وی افزود: به دلیل تحریم‌های بانکی، شرکت‌های کره‌ای که کالا‌هایی را به ایران فروخته بودند نمی‌توانستند وجه آن را دریافت کنند و پول‌های فروش نفت ما به کره نیز در بانک‌های این کشور بلوکه شده بود به همین خاطر مقامات کره‌ای نشست‌هایی را با مقامات آمریکایی داشتند تا بتوانند پول‌های ما را که در کشورشان بلوکه کرده و دزدیده بودند در اختیار شرکت‌های‌شان قرار دهند. نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: در واقع این اقدام که اسم آزادسازی دارایی‌های ایران روی آن گذاشته می‌شود به این معنا نیست که این پول‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد، بلکه مقامات کره‌ای از آمریکا اجازه گرفته‌اند بخشی از پول‌های ما را که در کشورشان بلوکه کرده‌اند، در اختیار شرکت‌های‌شان که به ایران کالا فروخته‌اند قرار دهند و عملا وجهی در اختیار ایران قرار داده نمی‌شود. نبویان خاطرنشان کرد: آزادسازی دارایی‌ها زمانی است که این دارایی‌ها در اختیار ما قرار گیرد و ما هر کالایی را که بخواهیم با آن بخریم یا برای پشتوانه پولی خودمان آن را ذخیره کنیم.

پلیس فتا: برخورد با رفتارهای غیراخلاقی و توهین آمیز ورزشکاران و حامیانشان در فضای مجازی

رییس پلیس فتای تهران بزرگ از برخورد با پست‌ها و محتواهای توهین‌آمیز و غیراخلاقی برخی از ورزشکاران و حامیان آنان در فضای مجازی خبر داد. سرهنگ داود معظمی گودرزی، به انتشار برخی پست‌ها و محتواها در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر، فضای مجازی و به ‌ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام به بستری برای طرح دیدگاه‌ها و مواضع شخصی فوتبالیست‌ها، مربیان، پیشکسوتان و دیگر عوامل ورزشی از جمله مدیران، هواداران و خبرنگاران در موضوعات مختلف تبدیل‌ شده است و متاسفانه شاهد آن هستیم که در این فضا بعضا متن‌ها، تصاویر و جملاتی منتشر می‌شود که انتشار و منعکس کردن آن‌ در فضای رسانه‌ای و رسمی مغایر با اخلاق و قانون است. وی ادامه داد: متاسفانه برخی اشخاص مطرح در فوتبال و سایر رشته های ورزشی در صفحات اجتماعی خود به این محدودیت‌ها و معذوریت‌های اخلاقی، عرفی و قانونی توجهی ندارند و آن را نادیده می‌گیرند. از این رو اقدام به انتشار محتوایی می‌کنند که حاوی توهین، تهمت و تخریب دیگران بوده و باعث تحریک جامعه و هواداران فوتبال می‌شود. متاسفانه برخی هم از این فضا برای دعوا و درگیری و شاخ و شانه کشیدن برای یکدیگر و تهدید استفاده می‌کنند.


اخبار روزانه:
*
کارشناس مسائل آمریکا گفت: در سیاست خارجی دولت پیش رو باید کشور‌هایی که در زمان تحریم با ایران کار می‌کنند و برادری خود را ثابت کردند، در اولویت قرار گیرند. فواد ایزدی در گفتگو با فارس اظهار داشت: باید با جا‌هایی کار شود که قدرت را ارتقا می‌بخشد. آن زمان کشور‌های منطقه اولویت می‌یابند، چون هم‌مرز ما هستند و کار با آن‌ها راحت‌تر است و به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارای اهمیت هستند. وی افزود: کشور‌هایی که در زمان تحریم با ایران کار می‌کردند، اخوت و برادری‌شان را نشان دادند که باید به آن‌ها توجه شود، چراکه برای کار با ایران هزینه پرداخت کردند و این در حالی است که پیش از این کشور‌هایی که مزاحمت ایجاد می‌کردند، در اولویت قرار داشتند. این موضوع را در گزارش اخیر آقای ظریف به مجلس شورای اسلامی درباره برجام شاهد بودیم که اعتراف کرد با کشور‌هایی مثل چین که در بحث تحریم همراه ایران بودند، برخورد خوبی نشد.

*معاون فنی گمرک با اشاره به کاهش ۶۹ درصدی واردات برنج به کشور از معاون وزیر صمت خواست درباره ممنوعیت فصلی واردات برنج به منظور کمبود برنج یا افزایش قیمت در ماه‌های آینده تجدیدنظر کند.
*قطعی برق و افزایش هزینه‌های تولید باعث شده است تا کارخانجات سیمان حدود
۳۰ درصد از تولیدات خود را کاهش دهند. این کمبود عرضه باعث به هم خوردن تعادل شده به نحوی که قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۴ هزار تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است.
*معاون اقتصادی رئیس جمهور، از تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تا یک ماه آینده خبر داد. محمد نهاوندیان افزود: طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا موعد مقرر در قانون نظام مالیات‌های مستقیم در مواد
۵۷, ۸۰, ۱۱۰, ۱۱۶ و ۱۲۶ تا یک ماه آینده، تمدید شده است. به تناسب نیز مهلت‌های رسیدگی به سنوات قبل هم یک ماه تمدید می‌شود.
*معاون وزیر صمت با بیان این که دولت برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی خارجی از محل منابع بلوکه شده ایران ندارد، تصریح کرد: برای کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی می‌توانیم با خارجی‌ها مذاکره کنیم
.
*نشریه نیویورکر در گزارشی فاش کرد که رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا از به ثمر نشستن تلاش نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برای حمله امریکا به ایران در روز‌های آخر دولت دونالد ترامپ جلوگیری کرده است. به گزارش ایسنا، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در ماه‌های آخر دوران فعالیت ترامپ بشدت در تلاش بوده است که اطمینان یابد رئیس‌جمهوری کشورش برای باقی ماندن در قدرت و تغییر نتیجه انتخابات، به ایران حمله نخواهد کرد. به همین دلیل در حالی که نتانیاهو در واپسین روز‌های ریاست جمهوری ترامپ او را برای حمله به ایران تحت فشار قرار داده بود، میلی با هشدار به ترامپ از انجام این کار جلوگیری کرده. نیویورکر در این باره گزارش داد: افراد جنگ طلب ضد ایرانی اطراف ترامپ را احاطه کرده بودند. علاوه بر نتانیاهو، مایک پمپئو وزیر امورخارجه و مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری خواهان اقدام علیه ایران بودند
.

* خبرگزاری فارس از برگزاری اجلاس مهمی به میزبانی ایران در آینده نزدیک خبر داد که در آن، مقامات دولت افغانستان و تمام گروه‌های داخلی این کشور، برای تحقق صلح گرد هم جمع خواهند شد.

* معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت: «تهران بزرگ‌ترین چالش برای اهداف واشنگتن در منطقه است». دانا استرول، حزب‌الله را نیز بسیار قوی توصیف کرد و مدعی شد: «حزب‌الله به‌‌دلیل حمایت مستمر ایران، موفق شده لبنان را به چالش بکشد».

https://shoma-weekly.ir/XYMNUC