گفته می‌شود که...

درخواست مدیرکل آژانس از ایران رد شد/خبر خوش؛ محدودیت سنی واکسیناسیون برداشته می‎شود/نرخ «سبد معیشت» به یازده میلیون تومان رسید/توقعی بی‌جا از دولت یک‌ماهه!/بودجه مخصوص برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران/سخنگوی وزارت امور خارجه: مذاکرات حتماً ادامه می‌یابد و ...

برنامه ایران برای عقب راندن دشمن از مرزها

«سردار رحیم صفوی» فرمانده اسبق سپاه پاسداران و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تأکید بر این‌که برای قدرتمند شدن باید نیروی هوایی قوی داشته باشیم، گفت: «تحرکات دشمن باید در فاصله ۳ هزار کیلومتری از مرزهای ایران رصد شود. حداقل عمق دفاعی کشور باید به سه هزار کیلومتر برسد».

درخواست مدیرکل آژانس از ایران رد شد

خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه در پیامی توییتری ادعا کرد که ایران با درخواست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران و گفتگو درباره همکاری‌ها میان دو طرف مخالفت کرده است. لارنس نورمن نوشت: «شنیده‌ام که پاسخ ایران به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار جهت مذاکره و همچنین اجازه دسترسی بازرسان آژانس به دستگاه‌های نظارتی منفی بوده است».
پلیس: زائران اربعین به مرزها مراجعه نکنند

معاون اجتماعی پلیس گفت: «با توجه به مسدود بودن مرزهای زمینی ایران و عراق، فعلاً تردد زائران و عاشقان حسینی به آن کشور ممنوع بوده و هم‌وطنان از مراجعه به مرزهای چهارگانه زمینی دو کشور جداً خودداری کنند».

خبر خوش؛ محدودیت سنی واکسیناسیون برداشته میشود

وزیر بهداشت گفت: « خوشبختانه در روزهای اخیر مقدار قابل توجهی واکسن به کشور وارد شده و مقدار فراوانی واکسن در اختیار ما است. هیچ محدودیتی در تخصیص واکسن برای واکسیناسیون نداریم. به‌سرعت، محدودیتهای سنی در تزریق واکسن کرونا را برمیداریم که جزئیات آن از طریق معاونت بهداشت به اطلاع مردم میرسد».

نرخ «سبد معیشت» به یازده میلیون تومان رسید

به گفته فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها، خروج از نرخ‌گذاری دولتی و دستوری و ورود به نرخ‌گذاری بازار آزاد که از تمام تریبون‌های رسمی (مجلس، دولت و اتاق بازرگانی) فریاد می‌شود، ضربه زدن بیشتر به قدرت خرید کارگران است و در این شرایط، متاسفانه باز هم از ضرورت اصلاح قوانین مزدی، ورود به مزد منطقه‌ای و صنفی و برداشتن الزام به پرداخت حداقل مزد به بهانه واهیِ گره‌گشایی از کارفرمایان و رفع مشکلات اقتصاد صحبت می‌شود و این یعنی به مخاطره افتادن هرچه بیشتر دستمزد بسیار ناچیز کارگران. در مجموع، «بحران معیشت» در حال گسترش و تعمیقِ هرچه بیشتر است. در شرایطی که امکان مهار تورم به هیچ وجه وجود ندارد و تمام داده‌های رسمی نیز این ادعا را ثابت می‌کنند، نرخ سبد معیشت حداقلی به حدود یازده میلیون تومان رسیده و کارگران نزدیک ۱۹ روز از هرماه را بدون مواجب و خرجی زندگی می‌کنند. باید پرسید برنامه دولت سیزدهم برای حل این بحرانِ هردم فزاینده به راستی چیست؛ چه نقشه راهی برای دوام آوردن کارگران در این اقتصادِ شدیداً متورم دارند؟!

توقعی بی‌جا از دولت یک‌ماهه!

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی با تخریب دولت رئیسی، نوشت: «باگذشت حدود یک ماه از روی کار آمدن دولت جدید، تغییر محسوسی در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نشده و چه‌بسا یک مقدار شرایط سخت‌تر هم شده باشد که ناشی از همین تحریم‌های بین‌المللی است. این ادعا در حالی است که در هشت سال دولت روحانی، حجم نقدینگی کشور ۸ برابر شد و از ۴۷۹ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم به ۳۸۲۰ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دوازدهم رسید و دولت روحانی کلید پاستور را با تورم 43 درصدی به دولت بعد تحویل داد. بدهی دولت به بانک مرکزی از ۱۳ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۱ به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۹ رسیده که نشانگر رشد ۷۷۵ درصدی است. بااین‌وجود و درحالی‌که جریان اصلاح‌طلب در مقطعی که دولت روحانی روی کار بود، به‌دفعات مدعی شد که دولت در حال آواربرداری است، حالا در شرایطی که تنها چند هفته از آغاز به کار دولت سیزدهم سپری‌شده، معترض شده که نه‌تنها وضع بهتر نشد، بلکه بدتر هم شده است! شرایط اقتصادی فعلی نتیجه تحریم‌ها نیست، بلکه وضع فعلی همان میراث سوء مدیریت دولتِ اصلاح‌طلبان است؛ دولتی که همه امور کشور را به نشست‌وبرخاست با مقامات آمریکایی و اروپایی گره زد و مردم را با مشکلات عدیده اقتصادی درگیر کرد. واقعیت آن است که ضربات ویرانگر دولتِ اصلاح‌طلبان به معیشت مردم و اقتصاد کشور، با چند هفته و ماه درمان نخواهد شد!

بودجه مخصوص برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران

«آوی کوخاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با سایت صهیونیستی «والا»، هدف این رژیم را به حداقل رساندن حضور ایران در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) دانست و مدعی شد: «مدعی شد رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته بودجه‌اش را برای انجام عملیات‌های اطلاعاتی در ایران افزایش داده است». وی گفت: «این اقدامات به دکترین «جنگ بین جنگ‌ها» مربوط می‌شوند که یکی از مؤلفه‌های آن مقابله با فعالیت‌های ایران در سوریه است». کوخاوی افزود: این فعالیت‌ها «چندین هدف دارند و تنها ضد ایران نیستند. هدف محوری ما به حداقل رساندن حضور ایران در خاورمیانه و به‌ویژه سوریه است».
سوال یک نماینده از سازمان زندان‌ها: مهدی هاشمی چند روز به مرخصی رفته؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در اذهان و افکار عمومی سؤالی وجود دارد که قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها باید به آن پاسخ دهند که مهدی هاشمی تاکنون چند روز از دوران حبس خود را گذرانده و چند روز مرخصی بوده است.حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر اعطای مرخصی ویژه به مهدی هاشمی از زندان اوین اظهار داشت: همه انسان‌ها در برابر قانون برابر هستند و هر کسی مسئولیتش سنگین‌تر و بالاتر باشد، اگر جرمی مرتکب شود باید مجازات آن هم سنگین‌تر باشد.وی افزود: امروز می‌شنویم برخی افراد که پیش‌تر مناصبی را در کشور داشتند و هم‌اکنون به دلیل ارتکاب برخی جرائم دوران حبس خود را در زندان سپری می‌کنند از مرخصی‌های خاص استفاده می‌کنند اما متأسفانه زندانیانی که به جایی وصل نبوده و پارتی خاصی ندارند و سابقه مدیریتی ویژه‌ای هم ندارند، همچنان در زندان به‌ سر برده و از امکان استفاده از امتیازهای خاص محرومند.

برنامه‌ریزی سپاه برای پاسخ قاطع به تروریست‌های اقلیم شمال عراق

در پی برخی تحرکات جدید گروهک‌های تروریستی مسلح در مناطق مرزی شمال غرب کشور، سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه ضمن بازدید از یگان‌ها و پاسگاه‌های مرزی این منطقه، بابیان اینکه به‌رغم تأکیدات چندباره و آگاه‌سازی مسئولین اقلیم شمال عراق نسبت به تحرکات گروهک‌های تروریستی و مسلح در منطقه آن‌ها برای رخنه و انجام اقدامات ضد امنیتی علیه کشورمان و عدم برخورد با این پدیده، گفت: «سال‌ها است که گروه‌های تروریستی و ضدانقلاب وابسته به استکبار جهانی و سرویس‌های جاسوسی بیگانه از جغرافیای اقلیم شمال عراق برای برهم زدن امنیت و آرامش مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اذیت و آزار برای مردم ساکن در این مناطق استفاده می‌کنند و در این خصوص به دولت عراق و مسئولین اقلیم شمال این کشور تذکرات لازم داده شده است». سردار پاکپور هرگونه کوتاهی و غفلت در این خصوص را مغایر حسن هم‌جواری و روابط حسنه دو کشور دانست و تأکید کرد: «با توجه به وضعیت منطقه و احتمال پاسخ قاطع، کوبنده و پشیمان کننده جمهوری اسلامی ایران به گروهک‌های تروریستی وابسته به دشمنان قسم‌خورده انقلاب و نظام اسلامی که در اقلیم شمال عراق لانه کرده‌اند، از ساکنین این مناطق درخواست می‌کنیم از مقرهای تروریست‌ها فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آن‌ها نشود».
سخنگوی وزارت امور خارجه: مذاکرات حتماً ادامه می‌یابد

«خطیب‌زاده» اعلام کرد: «اصل گفت‌وگوها انجام خواهد شد و ایران اعلام کرده مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی‌کم‌وکاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بین ایران و ۱+۴ شروع شده، حتماً ادامه می‌یابد. این گفت‌وگوها باید تأمین‌کننده منافع ایران باشد. با این هدف و رسالت حتی یک ساعت برای رفع تحریم‌های ظالمانه معطل نخواهیم کرد. به‌زودی تمام مواردی که باید اعلام شود، اعلام می‌شود. طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دوران ترامپ نمی‌تواند نتیجه‌ای جز شکست حداکثری داشته باشد. آمریکا با دستور کار واقعی به وین بیاید».
ایران در حال تقویت زرادخانه موشک‌های بالستیک خود است

دبیرکل ناتو دیروز در کنفرانسی خبری مدعی شد ایران در حال تقویت زرادخانه موشک‌های بالستیک خود است. به گزارش فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی در سخنانی مدعی شد ایران و کره‌شمالی در حال تقویت زرادخانه موشک‌های بالستیک خود هستند. به گزارش «اسکای‌نیوز»، دبیرکل ناتو که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، افزود: «روسیه نیز به تقویت زرادخانه‌های نظامی خود ادامه می‌دهد و ما باید مانع اشاعه تسلیحات هسته‌ای شویم». استولتنبرگ تاکید کرد: «چین در حال ساخت موشک‌هایی است که توانایی هسته‌ای این کشور را افزایش خواهد داد». سخنرانی استولتنبرگ در هفدهمین کنفرانس سالانه خلع سلاح، کنترل تسلیحات و عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی انجام شد که در کپنهاگ دانمارک در حال برگزاری است.

سیاست خارجی متوازن با اولویت‌بخشی به همسایگان و کشورهای آسیایی

نخستین نشست وزیر امور خارجه کشورمان با سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم تهران ظهر دیروز (دوشنبه) در ساختمان شهید سلیمانی وزارت امور خارجه برگزار شد. امیرعبداللهیان در این نشست از سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت و اظهار داشت: «ما تأکید داریم این پیام را به تمام جهان ارسال کنیم که سیاست خارجی ما مبنای متوازنی خواهد داشت. بر این مبنا یکی از اولویت‌های اساسی ما، نگاه به همسایگان است. ما در این اولویت همسایگی، هیچ استثنائی قائل نیستیم». وزیر امور خارجه در ادامه، نگاه ویژه به قاره آسیا را اولویت دیگر سیاست خارجی کشور برشمرد و گفت: «قاره آسیا در قرن بیست و یکم از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و وجود قدرت‌های نوظهور اقتصادی، فرصت‌های جدیدی را برای آسیا و جهان پدید آورده است». وی تصریح کرد: «ما دوستان و متحدان زیادی در بین همسایگان و در قاره آسیا داریم و در اولویت‌های سیاست خارجی خود به این دو محور توجه ویژه داریم. بااین‌وجود، همان‌گونه که از عنوان برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم استنباط می‌شود، نگاه دارای اولویت ما نسبت به همسایگان و آسیا، به معنای نادیده گرفتن بقیه نقاط جهان نیست و توجه به کشورهای عربی و اسلامی، کشورهای آفریقایی، کشورهای آمریکای لاتین و اروپا و غرب، بخشی از سیاست خارجی فعال و پویای ما را تشکیل می‌دهد».

‌اخبار روزانه:
*
رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به ادامه روند نزولی قیمت هویج گفت: هم اکنون قیمت این صیفی در میدان مرکزی میوه و تره بار به کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان رسیده است. مصطفی دارایی نژاد افزود: قیمت هر کیلوگرم هویج با کیفیت ممتاز نیز ۱۴ هزار تومان است.
*یزدان سیف، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی از آغاز توزیع
۱۰۰ هزار تن برنج تایلندی، هندی و پاکستانی در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف و اتحادیه‌ها خبر داد.
*آمار تکان دهنده عملکرد شرکت برق منطقه‌ای و ثبت حاشیه سود منفی
۲۳۸ درصدی در سال ۱۳۹۹، تنها یک نمونه از فاجعه‌هایی است که به دلیل نظام تعرفه‌گذاری یارانه‌ای به وجود آمده است.
*
عبدالله عبدالله در گفت و گوی تلفنی با امیرعبداللهیان، خواستار ارسال کمک‌های انسان دوستانه ایران به افغانستان شد و انتصاب وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک‌ گفت.عبدالله همچنین از مواضع جمهوری‌اسلامی ایران در دفاع از مردم افغانستان تشکر و تقدیر کرد. در این گفتگوی تلفنی دو طرف ضرورت مبارزه با پدیده شوم تروریسم و همچنین تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و طرف ها را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.دو طرف همچنین تاکید کردند که این‌ مردم افغانستان هستند که نهایتا باید در خصوص آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

*محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکمی کاوه اشتهاردی را به عنوان مدیرعامل جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) را منصوب کرد.کاوه اشتهاردی از فعالان باسابقه رسانه ای و از جمله افراد رسانه‌ای نزدیک به دولت سیزدهم است که پیش از این و در زمان دولت احمئی نژاد مدیرعامل موسسه ایران بود.

*یک خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در توئیتی مدعی شد که ایران با درخواست مدیرکل آژانس برای سفر به ایران و گفت‌وگو درباره همکاری‌ها میان دو طرف مخالفت کرده است.لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال در یک پیام توییتری مدعی شد که ایران به در خواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجازه دسترسی بازرسان به دستگاه‌های نظارتی پاسخ منفی داده است.وی در توئیت ادعایی خود نوشت: شنیده‌ام که پاسخ ایران به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار جهت مذاکره و همچنین اجازه دسترسی بازرسان آژانس به دستگاه‌های نظارتی منفی بوده است. این، از یک درگیری جدید بزرگ میان ایران و آژانس خبر می‌دهد که پیامدهایی برای برجام خواهد داشت.

*معاون سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه با اشاره به نقش نیروهای مسلح در کنترل بیماری کرونا اظهار داشت: با گذر از مرحله فاز دوم و سوم تست بالینی واکسن نورا، آن را به شکل عمومی در اختیار مردم قرار خواهیم داد.سردار احمد عبداللهی معاون سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سپاه، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر حضور کامل نیروهای مسلح در عرصه خدمات‌رسانی به مردم در شرایط کرونا و دستور فرمانده کل سپاه جهت تحقق تأکیدات فرمانده معظم کل قوا، سپاه جدی‌تر از گذشته و تمام‌قد وارد میدان خدمات‌رسانی به مردم به‌ویژه بیماران کرونایی شده است.

https://shoma-weekly.ir/DnSvxX