گفته می‌شود که...

درخواست دو کشور عربی برای خرید واکسن کرونای /چرا خیار گران شد؟/حاجی‌زاده: رهبر انقلاب تأکید کردند تجهیزات نظامی نخریم/سهم هر ایرانی از اختلاس محمدرضا شاه چقدر است؟/محسن هاشمی: هنوز قانع نشدم در انتخابات شرکت کنم/نمکی: از قطب‌های مهم واکسن جهان خواهیم شد و ...


اروپا می‌خواهد با دولت فعلی ایران در برجام به نتیجه‌برسد
نشریه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» نوشت که اروپایی‌ها می‌خواهند پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و پایان کار دولت کنونی درمورد برجام و بازگشت امریکا به این توافق به نتیجه ‌برسند. به گزارش ایرنا، زوددویچه سایتونگ افزود:اروپایی‌ها می‌دانند ممکن است آخرین فرصت آنها برای رسیدن به یک نقطه اتکا و دمیدن روح حیات به برجام باشد چرا که دولت آینده ایران بدون شک با رویکردی بازتر از دولت کنونی به موضوع نگاه نخواهد کرد. این نشریه با بیان اینکه «ایران و ایالات متحده خواهان بازگشت به توافق هسته‌ای هستند، اما هر یک از آنها خواستار برداشتن گام اول از سوی طرف مقابل هستند»، اضافه کرد که «در این شرایط اروپا اکنون باید میانجی‌گری کند».
آغاز واکسیناسیون کرونا از فردا

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: «واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند. تزریق واکسن‌های روسی وارد شده از سه‌شنبه ۲۱ بهمن با تزریق روزانه به ۱۰۰۰ نفر آغاز می‌شود». در همین زمینه رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: «واکسیناسیون کووید ۱۹ اجباری نیست. واکسیناسیون کووید ۱۹ کاملاً رایگان بوده و از طریق شبکه بهداشت و درمان انجام خواهد شد. تا پایان سال ۹۹، گروه آسیب‌پذیر فاز یک که حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، واکسینه می‌شوند».

درخواست دو کشور عربی برای خرید واکسن کرونای ایرانی

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد: «شرکت‌های دارویی دو کشور عربی برای خرید واکسن «کوو ایران برکت» درخواست رسمی ارائه کرده‌اند. پس از پایان موفق مراحل تست انسانی و تولید انبوه واکسن و در صورت رفع کامل نیاز مردم کشورمان، صادرات این واکسن موردبررسی قرار خواهد گرفت».
چرا خیار گران شد؟

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی: ️علت گرانی خیار سرمازدگی جالیزهای خیار در جیرفت کرمان است. از دو هفته آینده تولید به روال عادی بازمی گردد و قیمت‌ها نیز کاهش می یابد
ذوالنوری: به نامزدی انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی‌کنم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در شرائطی که تفرق سمی مهلک و وحدت بیش از هر زمانی ضرورت دارد، به نامزدی انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی‌کنم.حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر خاطرنشان کرد: در شرائطی که تفرق سمی مهلک و وحدت بیش از هر زمانی ضرورت دارد، به نامزدی انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی‌کنم. اظهارات برادر عزیزم جناب آقای دکتر حسن بیگی در این خصوص صرفاً ابراز لطف و نظر شخصی ایشان است و مطلقاً با اطلاع اینجانب نبوده است.
الزام دولت به ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی

نمایندگان در نشست علنی دیروز، ماده ۱ طرح جهش تولید و تأمین مسکن را با ۱۹۵ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و یک رأی ممتنع تصویب کردند. بر اساس این ماده، دولت موظف است به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام نماید تا در ۴ سال نخست اجرای این قانون، سالانه به‌طور متوسط حداقل یک‌میلیون واحد مسکونی تولید و عرضه گردد.

حاجی‌زاده: رهبر انقلاب تأکید کردند تجهیزات نظامی نخریم

«سردار امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در جمع فرماندهان و کارکنان ستاد نیروی زمینی ارتش گفت: «دشمن به هر اقدامی دست زد تا ما رشد و پیشرفت نکنیم. در جاهایی که آمریکا را دشمن دانسته‌ایم و به آن‌ها اعتماد نکرده‌ایم به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌ایم. امروز در همه بخش‌ها و زیرمجموعه‌ها، تحت فشارهای استکبار جهانی، تولید داخلی و بومی را افزایش و به خودکفایی رسیده‌ایم». سردار حاجی‌زاده در خصوص مخالفت مقام معظم رهبری نسبت به خرید تجهیزات نظامی، خاطرنشان کرد: «فرمانده معظم کل قوا بارها تأکید فرمودند تجهیزات نظامی خریداری نشود، چون می‌دانستند اگر به دنبال خرید تجهیزات نظامی برویم از تولید داخلی غافل خواهیم شد، امروز با درایت و هوشیاری معظم له هر چیزی که به ذهن برسد که باید طراحی و تولید شود، قابل طراحی و دستیابی است».
تقلب سیستماتیک در امتحانات مجازی؛ عضو اضافه کن، آگهی بذار، تقلب کن
!

اگرچه آماری از آن در ایران وجود ندارد، به نظر می‌رسد «تقلب آنلاین» به اندازه قابل توجهی در ایران هم رخ داده است و از آن بدتر برخی مواقع تقلب‌ها به شکل سیستماتیک صورت می‌گیرند.
یک دانشجو در گفت‌وگو با خبرآنلاین: تقلب می‌کردم؛ نه تنها من تقریبا کل کلاس، به جز دو یا سه نفر. این کار برای همه درس‌ها انجام می‌شد. حتی وقتی استادها روش جدیدی برای امتحان‌ها راه می‌انداختند، ما هم روشمان را تغییر می‌دادیم. علی اکبر صفوی، رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، در گفت‌وگو با خبرآنلاین: ️من اگر مسئولیت این کار را داشتم، با این‌ها به شکلی برخورد می‌کردم که در تاریخ ثبت شود. چراکه این کار خیانت یک فرد به جامعه است و کار به جایی می‌رسد که گفته شود این نمره‌ها اعتبار ندارند.

سهم هر ایرانی از اختلاس محمدرضا شاه چقدر است؟

«موسی غضنفرآبادی» نماینده مجلس در صحن علنی گفت: «مطالبه گری و پیگیری برای بازگرداندن بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران که توسط محمدرضا شاه ملعون صورت گرفت، باید با جدیت انجام شود. ۲۰ میلیارد دلار از این اختلاس توسط دولت آمریکا مسدود شده است، اگر سود ۳۵ میلیارد دلار اختلاس شاه را سالانه فقط ۱۰ درصد و در طول ۴۲ سال محاسبه کنیم، یک هزار و ۹۱۶ میلیارد دلار و به ریال امروز یک هزار و ۸۵۰ میلیون میلیارد تومان می‌شود. سهم هر نفر ایرانی از جمعیت ۸۰ میلیونی از این پول اختلاس شده، ۲۳ میلیارد تومان خواهد بود، یعنی هر نفر صاحب بهترین خانه و خودرو خواهند شد. شاه علاوه بر اختلاس ۳۵ میلیارد دلاری، ۳۸۴ عدد چمدان پر از جواهر و الماس به همراه تاج شاهنشاهی با ۳ هزار و ۳۸۰ قطعه الماس و ۵۰ قطعه زمرد و ۳۶۸ حبه مروارید با وزن ۲۸۰ گرم که ازنظر قیمت غیرقابل تخمین است و همچنین تاج ملکه با ۱۶۴۶ قطعه الماس از کشور خارج کرده است».
محسن هاشمی: هنوز قانع نشدم در انتخابات شرکت کنم

ریاست شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و دوره ششم شورای شهر تهران گفت: هنوز برای نامزدی در انتخابات شورا و ریاست جمهوری قانع نشده ام و امیدوارم قانع نشوم.محسن هاشمی رفسنجانی در پایان دویست و هفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری و یا شورای شهر تهران گفت: من هنوز قانع نشدم در انتخابات شرکت کنم. البته گاهی در انتخابات افراد فشار می آورند و ما گاهی گول می خوریم. در انتخابات شورا و ریاست جمهوری هنوز قانع نشده ام تا شرکت کنم و امیدوارم قانع نشوم.
آغاز رسیدگی به پرونده تخلفات حقوقی‌ها در بورس

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نایب‌رئیس مجلس در توئیتی نوشت: «بازپرس مجتمع جرائم اقتصادی، رسیدگی به پرونده حقوقی‌های متخلف بازار سرمایه را آغاز و تقاضای ارائه مستندات تکمیلی از این‌جانب کرده است. این پرونده را تا آخر پیگیری می‌کنم تا دیگر شاهد سوءاستفاده از مردم در بازار سرمایه نباشیم. علاوه بر برخورد با خاطیان، بهترین راه بازگشت اعتماد مردم این است که منابع خارج شده توسط متخلفین، در قالب یک نهاد بازگردانده شود. مشکل اصلی بازار سرمایه سوءمدیریت و ترک فعل‌های مدیران و تخلفات حقوقی‌هاست؛ مسئولان و شورای عالی بورس باید زودتر از اختیارات قانونی خود استفاده می‌کردند

تأثیر روانی روابط سران قوا بر مردم

رصد فضای مجازی و واکنش‌های مردمی نشان می‌دهد که درصد قابل‌توجهی از مردم از بگومگوهای سیاسی و بداخلاقی‌های علنی سران قوا نسبت به یکدیگر استقبال نمی‌کنند و این موضوع سبب واکنش‌های منفی در جامعه می‌شود. بر اساس یک تحقیق نیز بداخلاقی‌های سیاسی سران قوا با یکدیگر سبب ایجاد ناامیدی جدی در بخش‌هایی از مردم از کارآمدی حاکمیت می‌شود. بر اساس یک نظرسنجی از نگاه 61.5 درصد پاسخگویان، هماهنگی قوای سه‌گانه تأثیر «خیلی زیاد و زیاد» در بهبود اوضاع اقتصادی کشور دارد و در مقابل، این تأثیر از سوی 21.6 درصد دیگر به میزان «کم و خیلی کم» ارزیابی شده است. میزان دقیق آرای مردم به این شرح است: (خیلی زیاد: 38.6 درصد)، (زیاد: 22.9 درصد)، (کم: 10.8 درصد)، (خیلی کم: 10.8 درصد)، (نظری ندارم: 16.8 درصد)
هدف سند
۲۰۳۰

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اینکه برخی به هر طریق تلاش دارند تا سند ۲۰۳۰ را در ایران اجرایی کنند، به این‌دلیل است که نسل آتی، مقاوم و دارای توان ایستادگی برای مقابله با دشمن نباشد. سردار غلامرضا جلالی گفت: در حالی‌که در تمدن غربی نگاه به زنان با ادعای تساوی حقوق زن و مرد به‌دنبال تضییع حقوق آنان و بهره‌کشی است و یا به دنبال استفاده ابزاری، تجاری و کالایی از زنان هستند، این انقلاب اسلامی بود که بر مبنای کرامت‌بخشی هویت جدیدی برای زنان تعریف کرد. وی با بیان اینکه امروز جایگاه زن، خانواده و حجاب موضوعات ثابتی است که دشمن همواره در توطئه‌های خود علیه ملت ایران، بر روی آن متمرکز شده است، اظهار کرد: بنابراین برای مبارزه با دشمنی‌ها و تبلیغات منفی در مورد نقش زن در نظام اسلامی، نیازمند یک استراتژی توانمند هستیم.

فرار روبه‌جلو برای خلاصی از باتلاق یمنی

به گزارش العربیه، نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس دیروز (یکشنبه) پس از دیدار با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در قاهره، مدعی شد که ایران به جای آنچه دخالت در امور کشورهای عربی و حمایت از شبه‌نظامیان حوثی می‌خواند، از صلح حمایت کند. سامح شکری نیز گفت: «دخالت کشورهای منطقه در امور کشورهای عربی را نمی‌پذیریم. ارتباط محکمی میان امنیت ملی مصر و امنیت کشورهای عربی خلیج (فارس) وجود دارد». این سخنان در حالی بیان می‌شود که عربستان و امارات به‌عنوان دو کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از شش سال پیش جنگ ظالمانه‌ای علیه مردم فقیر یمن به راه انداخته‌اند و دولت جدید آمریکا تلاش دارد تا به شکل آبرومندانه‌ای این دو را از باتلاق جنگ یمن نجات دهد. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه‌ (16 بهمن‌ماه) اولویت‌های سیاست خارجی خود را مطرح کرد که پایان دادن به جنگ یمن، تنها موضوع خاورمیانه‌ای او بود. وی از انتصاب «تیموثی لندرکینگ» به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور یمن هم خبر داد و از پایان حمایت از حملات ائتلاف سعودی به یمن سخن گفت.
نمکی: از قطب‌های مهم واکسن جهان خواهیم شد

وزیر بهداشت اذعان داشت: «ایران در ماه‌های آینده یکی از قطب‌های مهم واکسن جهان خواهد بود. ما صاحب تکنولوژی و زیرساخت شده‌ایم؛ بهترین واکسن‌های مهم دنیا را خواهیم ساخت». وهابزاده، مشاور وزیر بهداشت نیز اذعان داشت: «امروز‌ (19 بهمن‌ماه) هیئتی از وزارت بهداشت وارد مسکو شده و قرار است بعد از مذاکرات، توافقنامه همکاری مشترک برای تولید واکسن در ایران، نهایی شود. ایران تنها کشور منطقه است که ظرفیت و امکان تولید این واکسن را دارد».


ادعای الجزیره درباره چراغ سبز آمریکا به ایران

برخی تحلیلگران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کردند که تصمیم واشنگتن برای حذف نام انصارالله از لیست تروریستی در راستای جلب رضایت ایران است.،عبدالله الشایجی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت در برنامه «ماوراء الخبر» که از شبکه الجزیره پخش می‌شود با اشاره به تصمیم دولت جو بایدن برای خارج کردن نام انصارالله یمن از لیست تروریستی گفت: این اقدام به منظور نزدیک شدن به ایران و جلب رضایت تهران است.وی در ادامه گفت که دولت بایدن از این طریق به دنبال کسب اعتماد ایران در خصوص پرونده هسته‌ای است.از سوی دیگر محمد الشرقاوی، استاد دانشگاه "جورج میسون" نیز در این برنامه تاکید کرد که اقدام دولت بایدن برای حذف نام انصارالله از لیست تروریستی احتمالا به منظور جلب رضایت تهران باشد.به گزارش ایسنا، دولت آمریکا اخیرا از آغاز روند حذف نام انصارالله یمن از لیست "تروریسم" خبر داد؛ اقدامی که به رفع موانع پیش روی سازمان های بشردوستانه برای تأمین کمک های ضروری در یمن می انجامد.

اخبار روزانه:
*
رئیس‌جمهور آمریکا گفت که کشورش حاضر نیست برای بازگرداندن ایران به مذاکرات برجام تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جو بایدن»، شامگاه یکشنبه گفت که آمریکا تنها زمانی حاضر است تحریم‌های خود را لغو کرده که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس درباره این‌که آیا آمریکا حاضر به لغو تحریم‌های ایران است یا خیر گفت که حاضر نیست تحریم‌ها را لغو کند و این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.
*
معاون حقوقی رئیس‌جمهور: ️مفاد نامه رئیس‌جمهور روشن بوده و گفته شده که چه پیشنهادات جدیدی ارائه خواهد شد. ️برای مواردی که جزو نگرانی‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام است، امکان دادن تحفظ جدید یا بیانیه تفصیلی پیش‌بینی شده است.
*
به پیشنهاد یک عضو کابینه که در روزهای اخیر به تایید حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور نیز رسیده، قرار است بخش قابل توجهی از یکی از املاک دولتی در تهران که در مرکز شهر قرار دارد، به منظور برپایی موزه ای به نام
«جمهوری»، به نهاد ریاست جمهوری منتقل شود و اداره موزه جدید و پرداخت هزینه های اداره آن نیز توسط یک هیئت امنا صورت بگیرد که نمایندگانی از نهاد ریاست جمهوری، وزارت میراث فرهنگی و برخی دستگاه های دیگر عضو آن خواهند بود.
*
در راستای رسیدگی به پرونده تخلفات در شهرداری آبسرد، چهارمین عضو از شورای پنج نفره شهر آبسرد نیز بازداشت شد. محمدتقی تقی‌زاده دادستان عمومی و انقلاب دماوند گفت: تاکنون در خصوص این پرونده مجموعاً ٢٧ نفر بازداشت شدند که شامل چهار عضو شورای شهر، شهردار، ۵ پیمانکار، یک دهیار و ۱۶ نفر از کارمندان شهرداری آبسرد می‌شود. دیروز همچنین اعلام شد که دو نفر از اعضای شورای شهر لواسان به‌همراه یک نفر از کارمندان شهرداری لواسان دستگیر شدند.به گزارش ایلنا، رئیس حوزه قضایی لواسانات در استان تهران گفت: سربازان گمنام امام زمان(عج) این افراد رابه دلیل تخلفات مالی و ساختمانی دستگیر کردند. دادستان شهر «دورود» در استان لرستان هم از بازداشت ۲ شهردار سابق این شهر به اتهام اختلاس خبر داده است.

*بحث «مزد توافقی» سال‌هاست که در میان کارفرمایان سودجو عملیاتی می‌شود. کارفرمایان با این بهانه واهی و غیرانسانی که خود کارگر راضی است و توافق کرده، حق قانونیِ حداقلی را هم به کارگران نمی‌پردازند و افزایش دستمزد سالیانه نیز با این بهانه به کارگران پرداخت نمی‌شود. حالا با بخشنامه جدید معاونت حقوقی ریاست‌جمهور دست کارفرمایان به‌صورت واضح برای پرداخت نکردن افزایش مزد باز شده است. با این بخشنامه، افزایش دستمزد سایر سطوح دستمزدی، در قراردادهای کار مدت موقت و جدید الزامی نیست!

* در دیدارهای دیپلماتیک مشاهده می­شود که مسئولین خانم برخی کشورهای غربی با پوشش نامناسب حاضر می­شوند، مسئولین نظام باید این دیدارها را لغو کرده یا به خاطر مصلحت انجام دهند؟ پاسخ: مسئولین باید شرایط ملاقات با مسئولین نظام اسلامی را گوشزد و مورد عمل و اجرا قرار دهند و چنانچه وهن به نظام اسلامی باشد، جایز نیست.

https://shoma-weekly.ir/Vl5oyk