گفته می‌شود که...

دخل‌وخرج دولت در 1400 مشخص شد/آیت‌الله سیستانی به پاپ چه گفت؟/پاسخ پوتین به پیام رهبر معظم انقلاب/ایران، سازنده جدید فلز تیتانیوم/اصلاح طلبان عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند/چپاول نفت به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه/مساله بسته شبانه اینترنت در ایران و ...


دخل‌وخرج دولت در 1400 مشخص شد

نمایندگان مجلس پس از ۲۴ جلسه بررسی مستمر برای رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، دخل‌وخرج سال آینده را تعیین و تصویب کردند. نمایندگان ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۰ را در صحن علنی با ۱۷۰ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه دیروز (16 اسفند) به تصویب رساندند. رئیس مجلس، با اعلام پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس اعلام کرد بودجه سال آینده با رویکرد محرومیت‌زدایی، عدالت و شفافیت بسته شد.
آیت‌الله سیستانی به پاپ چه گفت؟

در این دیدار، درباره چالش‌های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبرو است و نقش ایمان به خداوند متعال و پایبندی به ارزش‌های والای اخلاقی برای غلبه بر آن‌ها گفتگو شد. معظم له با اشاره به رنج و مشکلاتی که بی‌عدالتی، ستم و فقر برای بسیاری از مردم کشورهای مختلف منطقه ایجاد کرده و نیز، آزار و اذیت‌های مذهبی و فکری، سرکوب آزادی‌های اساسی و فقدان عدالت اجتماعی و به‌ویژه مشکلات ناشی از جنگ‌ها، خشونت‌طلبی‌ها و محاصره اقتصادی، آواره ساختن بسیاری از مردم مخصوصاً مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی، به نقشی که رهبران بزرگ مذهبی و معنوی باید در کاهش این فجایع بازی کنند، تأکید کرد.

پاسخ پوتین به پیام رهبر معظم انقلاب

سفیر روسیه در ایران در دیدار با «ولایتی» مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب، پیام رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به پیام مقام معظم رهبری که توسط قالیباف، رئیس مجلس ارائه شده بود را تقدیم کرد.

فارن افرز: مردم ایران را در برابر قدرت نرم آمریکا ایمن شده‌اند

«ولی نصر» مشاور سابق اوباما در «فارن افرز» نوشت: «سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قبال ایران ثمرات اندکی داشت. آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و دوباره تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال کرد، اما این اقدامات نه‌تنها موجب مهار فعالیت‌های این کشور نشد، بلکه به سران آن جسارت بخشید تا فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای خود را توسعه دهند. بایدن به امید بازگشت به توافق‌نامه‌ای که رئیس سابق او، باراک اوباما، در سال 2015 آن را به امضا رساند، پذیرفته که به گفتگو با امضاکنندگان توافق‌نامه بپیوندد. برای ماندن امیدی به نجات توافق، دولت جدید آمریکا باید گام‌هایی سریع بردارد. به نظر می‌رسد فشار حداکثری در طی یک بیماری همه‌گیر کشنده به نام کرونا، عملاً مردم ایران را در برابر قدرت نرم آمریکا ایمن کرده است و هرچقدر بیشتر ایرانی‌ها آمریکا را به چشم تهدید ببینند، احتمال حمایت از برنامه هسته‌ای به‌عنوان یک عامل بازدارنده ضروری از سوی آن‌ها بیشتر است. بایدن باید سریع و به‌ صورت کامل به برجام برگردد. او سپس در یک فضای آرامتر، می‌تواند در اقدامی هماهنگ، کاهش تحریم‌ها را هم‌زمان با انجام تعهدات توسط ایران انجام دهد. بایدن هم‌زمان با اعلام مجدد بازگشت به تعهدات خود به برجام، باید اقدامات یک‌جانبه‌ای را که باعث بهبود معیشت و رفاه ایرانیان می‌شود، اعلام کند».
ایران، سازنده جدید فلز تیتانیوم

با همت سازمان انرژی اتمی، اولین قرارداد فروش میلگردهای تیتانیوم گرید پزشکی با یکی از شرکت‌های تولید ایمپلنت‌های ارتوپدی منعقد شد و بدین ترتیب، ایران در زمره کشورهای تولیدکننده فلز تیتانیوم قرار گرفت. در مواردی همچون ساخت انواع ایمپلنت، دستگاه تنظیم ضربان قلب، جایگزین مفاصل ران و یا زانو و به‌طورکلی به‌عنوان پروتز از این فلز استفاده می‌شود.

برنامه‌ریزی برای ساخت دومین بندر اقیانوسی کشور

«محمد اسلامی» با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت بندر جاسک (به‌عنوان دومین بندر اقیانوسی کشور)، اظهار داشت: «ما ابتدا بندر اقیانوسی چابهار را داریم که فاز اول آن تکمیل شد، برخی تجهیزات هم آمد و فاز دوم بندر چابهار هم به‌زودی آغاز می‌شود، این بندر باید به یک الگوی بزرگ و موفق صنعتی - تجاری کشور تبدیل شود، چون فعلاً تنها بندر اقیانوسی ما است». وزیر راه با بیان اینکه در بندر جاسک شهرک صنعتی بزرگ و صنایع انرژی مستقر خواهد شد، اضافه کرد: «بندر جاسک هم بندری مشابه با بندر چابهار است و بزرگ‌ترین پایانه نفتی ما در آن ساخته می‌شود؛ ما از سال‌های خیلی دور به دنبال آن بودیم که صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خلیج‌فارس ببریم که با ساخت این بندر این هدف محقق می‌شود، بدین ترتیب در جاسک و منطقه کوه مبارک، پایانه صادراتی نفت و بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور ایجاد خواهد شد که خارج از تنگه هرمز قرار دارد. کشور ایران با 5400 کیلومتر ساحل، کشوری دریایی محسوب می‌شود، ایران ظرفیت‌های بزرگی در حوزه دریایی و بندری دارد، خلیج‌فارس منطقه استراتژیک حمل بار دنیا است، از سوی دیگر ما از طریق سواحل مکران به اقیانوس متصل هستیم و بندر اقیانوسی چابهار ظرفیت بزرگی برای کشور ما و حتی دنیا محسوب می‌شود. در کنار بندر اقیانوسی چابهار، بندر جدید جاسک مطرح شده است. این بندر به مسیرهای اصلی تجارت جهانی نزدیک‌تر است، خارج از خلیج‌فارس و در سواحل مکران و پیش از تنگه هرمز است».
حراج نخستین توئیت تاریخ
نخستین توئیتی که ۱۵ سال قبل در توئیتر منتشر شده اکنون برای فروش عرضه شده و قیمت آن به ۱۰۰ هزار دلار رسید. جک دورسی مدیر ارشد اجرائی توئیتر، نخستین پیامی که در این پلتفرم منتشر شده را برای فروش عرضه کرده است. توئیت «اکنون حساب کاربری توئیترم را تنظیم کردم» (just setting up my twttr) را به عنوان یک امضای دیجیتال یگانه در یک وب‌سایت فروش توئیت‌ها عرضه کرده است. وب‌سایت مذکور Valuables by Cent نام دارد و توکن‌های غیر قابل تعویض دیجیتال (NFT) عرضه می‌کند.
بایدن وضعیت اضطرار ملی علیه ایران را تمدید کرد

رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. در این بیانیه بایدن آمده است: «اقدامات و سیاست‌های دولت ایران همچنان تهدیدی فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات‌متحده است». اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران به ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ [۱۰ روز پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا در ایران] بازمی‌گردد که از آن زمان تاکنون ادامه یافته و به‌موجب این فرمان، تمامی دارایی‌های ایران در خاک آمریکا توقیف می‌شود.

اعتراف به اثربخشی مسیرهای ضدتحریمی

«جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «با قاطعیت می‌گویم هیچ کشوری از دوستان شفیق و نزدیک ایران و دیگران به‌طور رسمی از ما نفت خریداری نکرده‌اند. ما با یافتن راهکارهایی توانستیم نفت را با ده‌ها خطر و ریسک به فروش رسانده و پول آن را به کشور بازگردانیم. با قاطعیت می‌گویم که تا آنجا که من مطلع هستم یک دلار از پول نفت در این میان تلف نشد».
مرغ تنظیم بازاری نداریم
در بررسی‌های میدانی برخی از فروشندگان گفتند که نتوانستند حواله مرغ تنظیم بازاری دریافت کنند و به همین دلیل مرغ ۲۰هزار و ۴۰۰ تومانی ندارند. برخی از آنها نیز بیان کردند که خودشان نیز مرغ را گران‌تر از نرخ مصوب خریداری می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند آن را کیلویی ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان بفروشند. در بررسی از چندین محله تنها یک مغازه اقدام به فروش مرغ ۲۰هزار و ۴۰۰ تومانی کرده که صف طولانی هم جلوی آن تشکیل شده بود.

الزام دولت به ارائه لیست اموال و دارایی‌های خارجی به مجلس

بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ لیست جامع، مانع و کاملی از دارایی‌های نقدی و غیر نقدی و اموال منقول و غیرمنقول دولت و نهاد‌های حاکمیتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی کشور در خارج از کشور را تهیه و به مجلس گزارش کند.

نرخ منطقی هر کیلو گوشت؟
رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور گفت: با توجه به قیمت دام زنده، نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوساله ۹۵هزار تومان و گوشت گوسفندی ۱۱۵هزار تومان است. بنابر آمار امسال با کاهش تقاضا از سوی پرمصرف‌ها، میزان مصرف گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

هزینه‌های سنگین برای مقابله با حملات هوایی یمن

طی ماه‌های اخیر عربستان دست به خرید دیوانه‌وار سامانه‌های پاتریوت از کشورهای مختلف و ناتو کرده است. گذشته از کارایی این سامانه در برابر موشک‌های بالستیک یمن، آنچه در اینجا حائز اهمیت است، هزینه‌های جنگ یمن برای عربستان است که روزبه‌روز بیشتر می‌شود. مثال این ماجرا، حملات اخیر یمن است. در حالی که موشک بالستیک «ذوالفقار» هزینه‌ای شاید کمی بیشتر از صد هزار دلار داشته باشد، ارتش سعودی برای مقابله با آن ۵ تیر موشک گران‌قیمت پاتریوت را با ارزش جمعی حدود ۵۰ میلیون دلار شلیک می‌کند که از منظر اقتصاد جنگ یک شکست تمام‌عیار برای ارتش سعودی به‌حساب می‌آید. در عملیات اخیر، به‌موازات حمله موشکی، نیروهای مسلح یمن عملیاتی پهپادی نیز انجام دادند که یک جنگنده اف 15 عربستان با یک تیر موشک آمرام به قیمت ۳ میلیون دلار، یک پهپاد قاصف K2 یمنی را سرنگون می‌کند. نکته دیگر اینکه آن‌ها در حالی برای یک فروند موشک بالستیک ۵ تیر موشک پدافندی شلیک می‌کنند که ذخایر موشکی سامانه‌های پدافندی در عین حالی که محدود است، جایگزینی آن‌ها نیز امری زمان‌بر است و درصورتی‌که حملات موشکی با تعداد بالاتر موشک باشد، به‌سرعت سامانه‌های پدافندی آن‌ها با خطر اتمام ذخیره موشکی مواجه می‌شود.
فروزنده: اصلاح طلبان عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند

لطف‌الله فروزنده در پاسخ به این سوال که سهم جریان اصولگرایی را در افزایش مشارکت مردم و تشویق آنها چطور می بینید، اظهار کرد: متاسفانه در سالهای اخیر عملکرد مسئولان موجب شد که ما در انتخابات مجلس شاهد کاهش سطح مشارکت مردم باشیم که این مساله نگرانی هایی را به وجود آورده است. در حقیقت مشکلاتی که طیف دوم خرداد و اصلاح طلب برای کشور ایجاد کردند آسیب های بسیاری به مشارکت مردم وارد کرد. عضو جمعیت ایثارگران انقلاب گفت: یقینا جریان اصولگرایی با معرفی چهره های توانمند، دادن وعده های درست و صحیح و در عین حال وعده هایی که امید و نشاط در مردم ایجاد کند می تواند در افزایش مشارکت مردم نقش ایفا کند. او درباره تلاش و برنامه اصولگرایان برای جذب آرای خاکستری اشاره کرد: ما مردم را دسته بندی نمی کنیم؛ مردم ما مردم متدین و خوبی هستند که به نظام علاقه مندند و اگر ببینند چهره ها، چهره های توانمند، صادق و وفادار به نظام هستند یقینا مشارکت خواهند کرد.

قانونی برای خرید تخلف

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این‌که «برخورد با تغییر کاربری یا ساخت‌وسازهای غیرمجاز امری قانونی است که باید صورت بگیرد»، تأکید کرد: «اولویت [برخورد قانونی] با آلونک‌ها نیست، با ساختمان‌های کذایی است و ساختمان‌هایی که افراد سودجو می‌سازند. مجلس ماده ۱۰۰ را سامان دهد؛ ماده ۱۰۰ به منبعی برای شهرداری‌ها تبدیل شده است؛ افراد [با استفاده از این ماده‌قانونی] تخلف را می‌خرند.


معاون سابق موساد: ایران قدرتمندتر شده است

یکی از معاونان سابق سازمان جاسوسی موساد با انتقاد از عملکرد نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قبال ایران، گفت: «وضعیت ما امروز نسبت به سال ۲۰۱۵ (که برجام حاصل شد) بدتر است. ایرانی‌ها توسعه‌طلبی‌شان را یک لحظه متوقف نکردند. دارند موشک می‌سازند. ایران در فردو غنی‌سازی اورانیوم دارد، در کاشان و نطنز فعالیت هسته‌ای دارد و 2.5 تن اورانیوم غنی‌شده ذخیره کرده‌اند، ضمن اینکه سانتریفیوژهای پیشرفته دارند».

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: روحانی مثل احمدی‌نژاد دچار غرور شد

«علی عسکری»، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در برنامه تلویزیونی دستخط گفت: «در حوزه جوانان، زنان و اقتصاد مقاومتی، دولت دچار فرصت‌سوزی شد؛ چون همه توجهش به خارج بود و گشایش را از آنجا دنبال می‌کرد. از نظر کیش شخصیتی، همان‌طور که آقای احمدی‌نژاد دچار غرور شد، آقای روحانی هم تا حدودی دچار غرور شد. حتی همان‌هایی که در دولت به‌عنوان مشاور دارای دیدگاه‌های اقتصادی برای برون‌رفت از این شرایط نظری داشتند، معمولاً موردپذیرش قرار نمی‌گرفتند!».

پنتاگون: فشار حداکثری، فقط ایران را جسورتر کرد

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون اذعان داشت: «کارزار موسوم به فشار حداکثری ترامپ، فقط ایران را جسورتر کرد تا از اجرای تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای سر باز زند. ما از ابراز اعتراض به این حمله به عین‌الأسد کوتاه نمی‌آییم و مانند گذشته، به شکلی مناسب واکنش نشان خواهیم داد. در حمله راکتی به عین‌الأسد، ۱۰ برخورد [موشک] به این پایگاه هوایی رخ داد، هنوز مشخص نیست سامانه‌های دفاعی راکت‌هایی را منهدم کرده باشند».

تهدید ایران کارساز افتاد؛ عقب‌نشینی اروپا از قطعنامه ضدایرانی

شبکه الجزیره گزارش داد: «انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس طرح محکوم کردن ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پس گرفته‌اند». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: «مدیرکل آژانس، گروسی، طرحی را برای پرداختن ایران به مسائل پاسخ داده نشده در خصوص برنامه هسته‌ای خود ارائه کرد. سه کشور اروپایی با حمایت کامل ایالات‌متحده آمریکا به این تصمیم رسیدند که بهترین روش برای حمایت از ابتکار مدیرکل، پیش نبردن پیش‌نویس قطعنامه در نشست شورای حکام است». تلاش برای افزایش فشارها بر ایران برای بازگرداندن محدودیت‌های برجامی در حالی است که ایران بازگشت محدودیت‌ها را فقط با برداشته شدن تحریم‌ها امکان‌پذیر می‌داند. رئیس‌جمهور در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با تأکید بر این موضوع، تأکید کرد: «آمریکا موظف است با لغو همه تحریم‌ها و اتخاذ تدابیر عملی به برجام برگردد، زیرا این تکلیف دولتی است که او نقض عهد کرده است. مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است و اگر اراده آن وجود داشته باشد، نیاز به هیچ مذاکره‌ای ندارد». سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به کنار گذاشته شدن قطعنامه ضدایرانی از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام، گفت: «با تلاش‌های فشرده دیپلماتیک و همچنین همراهی چین و روسیه، طرح قطعنامه علیه ایران در شورای حکام منتفی شد».
واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی عراق به سفر پاپ

به گزارشالفرات نیوز، سفر پاپ فرانسیس به عراق که در صدر اخبار این کشور قرار گرفت و به‌جز استقبال عراقی‌ها از گفتمان ادیان، با واکنش شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شد. عمده پیامی که در شبکه‌های اجتماعی عراق در واکنش به سفر پاپ منتشر شد این بود که اگر امروز صدای زنگ کلیساها در عراق و منطقه به گوش می‌رسد، به برکت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است.

نرخ مثبت رشد اقتصادی در پاییز

مرکز آمار ایران از رشد ١,۲- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ١- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه‌ماهه سال ١٣٩٩ خبر داد. در پاییز ٩٩ رشد محصول ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) با نفت به 0.8 درصد و بدون نفت به 0.2 درصد رسید.

نظر مجلسیان در خصوص FATF

عضو هیئت‌رئیسه مجلس از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست تا لوایح CFT و پالرمو را برای بررسی بیشتر به مجلس بازگرداند. حاجی دلیگانی با بیان اینکه لوایح CFT و پالرمو با سیاسی‌کاری و با یک رأی شکننده در مجلس دهم به تصویب رسیده، خاطرنشان کرد: «همان‌طور که در حوزه مسائل هسته‌ای شاهد بودیم که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اسم آژانس، اطلاعات هسته‌ای ما را جمع‌آوری می‌کردند و در اختیار سیستم‌های جاسوسی کشورهای متخاصم قرار می‌دادند، در ماجرای کنوانسیون‌های FATF نیز وضع به همین ترتیب خواهد بود و اگر ما به عضویت این کنوانسیون‌ها دربیاییم ولو به‌صورت مشروط، اطلاعات اقتصادی ما در اختیار دشمنان قرار خواهد گرفت». علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ نیز با انتقاد از مدافعان اجرای FATF، گفت: «چرا می‌خواهید FATF را بپذیرید، الآن روزانه بیش از یک‌میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. چرا در شرایط تحریم‌های همه‌جانبه همه جزئیات تراکنش‌های مالی را در اختیار طرف خارجی قرار دهیم؟ از اشتباهات برجام در ماجرای FATF درس بگیرید و در وطن‌فروشی از هم سبقت نگیرید!». سلیمی، دیگر نماینده مجلس نیز می‌گوید: «بر اساس کنوانسیون وین حق شرط در fatf نافذ نیست؛ مصر شرط گذاشت چه شد، نپذیرفتند، تعجب است آن‌هایی که ادعای حقوق خوانده‌اند باید بهتر بدانند امکان حق شرط در اینجا وجود ندارد».

بنده که قطعاً سفر نخواهم رفت!

نمکی، وزیر بهداشت تأکید دارد: «وزارت بهداشت مطلقاً موافق هیچ مسافرتی در نوروز نیست و مانند سال گذشته باید از رفت‌وآمدها جلوگیری کنیم. صحنه‌های دردناکی در خوزستان می‌بینیم. در چنین شرایطی می‌خواهیم کوپن مسافرت بدهیم. می‌دانیم مردم خسته هستند ولی ناچار هستیم برای حفظ سلامت مردم روی برخی از این پروتکل‌های بهداشتی بایستیم. این جاده‌های پرازدحام و درهم‌آمیختگی جمعیت و انتقال ویروس جهش‌یافته سرکش، به‌شدت نگران‌کننده است. به ما گفته می‌شود برای سفر پروتکل طراحی شود. ما می‌گوییم آب آلوده نخورید، اما اگر اصرار می‌کنید، بجوشانید و بخورید. در چنین وضعیتی هستیم!». باوجود اعلام خطر چندباره وزارت بهداشت مبنی بر افزایش آمار تلفات کرونایی درنتیجه سفرهای نوروزی، سخنان وزیر بهداشت نشان می‌دهد، فشارها از درون دولت برای انجام آن همچنان وجود دارد. بااین‌حال، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات دیروزشان گفتند: «سال گذشته در ایام عید مردم عزیز، به توصیه‌ها کاملاً عمل و بلای بزرگی را از سر کشور دور کردند. امسال خطر بیشتر و فراگیرتر است، امسال هم همگان توصیه‌ها را رعایت کنند. بنده که قطعاً سفر نخواهم رفت. مثل سال گذشته و هر چه که ستاد ملی کرونا در این زمینه بگوید، عمل خواهم کرد»

چپاول نفت به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه

دولت‌های روسیه و سوریه در بیانیه‌ای مشترک بیان داشتند: «تمام اقداماتی که کشورهای غربی در سوریه انجام می‌دهند، هیچ ارتباطی با مبارزه با تروریسم در این کشور ندارد و هدف واقعی آن‌ها تحت فرماندهی آمریکا، غارت ثروت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد است».

مساله بسته شبانه اینترنت در ایران

وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات درباره حذف بسته‌های اینترنت شبانه توضیحاتی ارائه کرد. آذری جهرمی گفت: در بسیاری کشورهای دنیا این بسته‌ها ارائه می‌شود. اما واقعیت این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی در کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد و ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند. چرا که تاثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان داشت و آن‌ها را شب بیدار نگه می‌داشت و صبح نمی‌توانستند سرکلاس حاضر شوند. درباره مصوبه مجلس برای افزایش حق سهم اپراتورها باید منتظر بمانیم، گفتنی‌ها را گفته‌ایم. مجلس به مصوبه قبلی ابهام وارد کرده و آن را به کمیسیون تلفیق برگردانده است. دو روز قبل کمیسیون تلفیق در این زمینه جلسه‌ای داشته‌اند که هنوز اطلاع رسمی از نتیجه این جلسه اعلام نشده است. مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن مجلس به تصویب برسد. اگر مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حق السهم اپراتورها در هر شرایطی تصویب شود، نیازی به این نیست که اجازه افزایش بهای تعرفه به اپراتورها داده شود به صورت طبیعی اینترنت گران می‌شود.
تخریب میراث دویست ساله کرمانشاه

بنای خاتقای قدیم کرمانشاه در میدان انقلاب (شهرداری سابق) حدود سال۱۲۰۰ هجری شمسی ساخته شده به عنوان اثر ملی امسال ثبت شده است و اوقاف به جای احیا و مرمت این اثر انرا رو ۱۴ اسفند ۹۹ تخریب و بار اجتماعی ناگواری را برای مردم کرمانشاه فراهم نموده است. محمد صالحی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت که این ملک مخروبه ثبت میراث فرهنگی هم نشده بود و این اداره هم ادعای ثبت آن را نداشت و ما برای حفظ جان شهروندان و رهگذران اندک بنای باقی‌مانده آن را تخریب کردیم.
سقوط آزاد مصرف بنزین سوپر در ایران

رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده‌های نفتی کشور نوشت: برخی روزها فروش بنزین سوپر در کشور تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. اسدا... قلی‌زاده ادامه داد: پس از افزایش قیمت بنزین، عدم شمول یارانه بر بنزین سوپر و نیز شیوع کرونا به سوی کاهش تقاضا رفتیم و به دلیل افت مصرف طبیعی است که تامین بنزین سوپر نیز در اولویت نباشد. وی خاطرنشان کرد: طبیعتا این کاهش هم به معنای محروم شدن مردم از بنزین مرغوب و هم زیان مالی به جایگاه‌داران است.

اخبار روزانه:

*تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی معروف به کلاک آغاز شد. شش پلاکی که روز گذشته قلع و قمع‌شان آغاز شد، به حسن نجفی متهم ردیف دوم و متواری پرونده طبری متعلق بودند. به گزارش ایسنا، روابط عمومی حوزه قضایی لواسانات در اطلاعیه‌ای با یادآوری اینکه این ساخت و سازها در خارج از محدوده قانونی شهر و در اراضی با کاربری کشاورزی و باغی انجام شده بودند، تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای در این اراضی با سوءاستفاده و برقراری روابط ناسالم به ساخت و ساز اقدام کرده و با توجه به آرای قطعی دیوان عدالت اداری مبنی بر اعاده اراضی به وضع سابق، تخریب و قلع و قمع ساخت و سازها از دیروز آغاز شده و تا تخریب همه پلاک‌ها که ۶۲ مورد است، ادامه دارد.
*سخنگوی سازمان هواپیمایی از انتشار عمومی گزارش نهایی سانحه هواپیمایی اوکراین در هفته جاری خبر داد. به‌گزارش ایلنا، محمد ذیبخش درباره اعلام نظر کشورها نسبت به‌گزارش نهایی ایران از سانحه هواپیمای اوکراین با یادآوری اینکه طبق کنوانسیون شیکاگو و انکس
۱۳ ایکائو چهار کشور مرتبط با سانحه هواپیمای اوکراین ۶۰ روز فرصت داشتند که نظر خود را درباره گزارش اعلام کنند و این مهلت نهم اسفند ماه به پایان رسید، گفت: این کشورها با گزارش ایران از سانحه هواپیمای اوکراین همسو بودند و از لحاظ فنی اختلاف نظری بین کشورها وجود نداشت. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به زمان انتشار این گزارش به‌صورت عمومی و برای مردم گفت: گزارش نهایی در هفته جاری به‌صورت عمومی منتشر می‌شود اما گزارش کاملاً تخصصی و فنی است. او تأکید کرد: در انتشار عمومی گزارش نهایی هیچ سانسوری نخواهیم داشت.
*
طبق پیشنهاد مسئولان نیروی انتظامی که در هفته های اخیر مورد تایید مسئولان اجرایی نیز قرار گرفته، مقرر شده با هدف ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع، ضمن ارائه اطلاعات مربوط به برخی از بخش های مهم و اصلی سامانه ارزی بانک مرکزی به ناجا، موارد مربوط به اطلاعات مرسوله‌ های خارجی نیز با همکاری دستگاه های مربوط، در اختیار این نهاد قرار بگیرد. نیروی انتظامی نیز اطلاعات مربوط به ورود و خروج و دیگر اطلاعات مهم اتباع خارجی در کشور را در اختیار نهادهای مربوط در دولت قرار خواهد داد.

*پس از آن که یک نهاد نظارتی در گزارشی به برخی مسئولان قضایی اعلام کرد در ابلاغیه سال گذشته یک مسئول اقتصادی در کابینه درباره نحوه بررسی و احراز اهلیت و صلاحیت حرفه ای متقاضیان خصوصی سازی برخی بنگاه های دولتی، اشکالات مهمی مشاهده شده و این دستورالعمل، مغایر با قانون است، بررسی ها در این خصوص با دریافت پاسخ از دولت آغاز و در نهایت، طی روزهای اخیر این موضوع به دلیل وضع مقررات خارج از حدود اختیارات نهاد مذکور، باطل شده است.

*محمدرضا شاهنگی ملقب به مشکین المادحین و از آخرین شاگردان صغیر اصفهانی بر اثر سانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت. این مداح و ذاکر اهل بیت (ع) متولد سال ۱۳۱۰ بود که در ۸۹سالگی دعوت حق را لبیک و به دیار باقی شتافت. از مهم‌ترین اقدامات وی می‌توان به تاسیس هیات‌هایی چون حضرت علی‌اصغر (ع) و متوسلین به حضرت ابالفضل (ع) اشاره کرد. این ذاکر خاندان عصمت و طهارت (ع) از پیرغلامان آل یاسین و با عنوان نماینده بنیاد دعبل خزایی و رئیس جامعه مداحان اصفهان بود.
*
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید ببینیم رفت و برگشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری میان شورای نگهبان و مجلس چقدر زمان می‌برد. وقتی بررسی بودجه تمام شود، بعید نیست نمایندگان بتوانند در فروردین آن را به انتخابات ریاست جمهوری برسانند.

* کوشکی در پاسخ به این پرسش که نامزد واقعی اصلاح‌طلبان چه کسی است، گفت: «اصلاح‌طلبان به طور قطعی تا الان روی آقای لاریجانی بسته‌اند و قصد دارند که با همان مکانیسمی که روحانی را رئیس جمهور کردند، لاریجانی را رئیس جمهور کنند. حتی ممکن است همان طور که عارف را قربانی روحانی کردند، ظریف را قربانی ریاست جمهوری لاریجانی کنند
* فاطمه هاشمی رفسنجانی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و فعال سیاسی درباره کاندیداتوری محسن هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 توضیح داد: «محسن برنامه‌ای جهت نامزدی در انتخابات ندارد و این موضوع فعلاً برای او جدی نیست.» فاطمه هاشمی به سیاست‌های حزب اعتدال و توسعه در ماه
های منتهی به انتخابات اشاره کرد و افزود: «حزب اعتدال و توسعه حتماً در انتخابات شرکت می‌کند، اما در حال حاضر وارد تصمیم‌گیری و مرحله اجرای برنامه‌ها نشده است

* وزیر جنگ اسرائیل مدعی است که ارتش این رژیم در حال بازنگری در طرح‌های خود برای کسب آمادگی جهت یک حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران است. به گزارش «انتخاب» به نقل از اسپوتنیک، «بنی گانتز» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز مدعی شد: «چنانچه جهان آنها [ایران] را پیش‌تر متوقف کند، خیلی خوب است. اما اگر این اتفاق نیفتد، ما باید به‌طور مستقل و جدا ایستادگی کنیم و ما باید خودمان از خودمان دفاع کنیم». گانتز در ادامه با اشاره به مخالفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با احیای احتمالی برجام گفت که باید میان سیاست‌های امریکا و اسرائیل تمایز قائل شد؛ زیرا به گفته او، «سیاست امریکا باید سیاست امریکا باشد و سیاست اسرائیل باید سیاست اسرائیل بماند.
* استاندار اسبق استان خوزستان با اتهام اقتصادی و به دستور مقام قضایی بازداشت شده است. به‌گزارش ایسنا، در حال حاضر جزئیات بیشتری درباره پرونده این شخص و اتهامات او که به اختصار « م» معرف شده، منتشر نشده است
.
*
بر اساس پیشنهاد یک عضو کابینه که طی هفته های اخیر در حال بررسی توسط تعدادی از مدیران ارشد دولتی است، مقرر شده شرایط قانونی و اداری لازم برای حضور کشورهای خارجی در بررسی سوانح هوایی حادث شده در کشورمان فراهم و در صورت ابلاغ رسمی هیئت وزیران، بخشی یا تمام فرایند بررسی سانحه هوایی به یک کشور و نهاد خارجی واگذار شود. صدور مجوز قانونی ارسال گزارش وقوع سانحه هوایی در ایران به کشوری غیر از بهره بردار، سازنده و دارای اتباع در آن حادثه نیز دیگر پیشنهاد در حال بررسی در دولت است.

* سمیرا زرگری‌برزگر سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین بانوان گفت: من کاملا مستقل بزرگ شده‌ام. زندگی را با زحمات خودم ساختم. هیچ وقت نیازمند کسی نبودم. از ۱۶ سالگی عضو تیم ملی اسکی بودم. اجازه نمی‌دهم کسی در زندگی شخصی من دخالت کند. وی افزود: زندگی شخصی من از کارم جدا است. وطن‌پرستی یکی از دلایل جدایی از همسرم بود. همسر سابقم هیچ علاقه‌ای به ایران نداشت. او مخالف کار کردن من در ایران بود. من عاشق کشورم هستم. به شغلم علاقه دارم.
* در جلسه شورای شهر اهواز که با موضوع برکناری شهردار برگزار شد، موسی شاعری با رای اعضا برکنار شد. جلسه یکصد و چهل و دوم شورای شهر اهواز 14 اسفند ماه بدون حضور اصحاب رسانه و با حضور تمامی اعضای شورای شهر و با موضوع برکناری موسی شاعری شهردار اهواز برگزار شد. در این جلسه شهردار اهواز با
۹ رای موافق برکنار شد. محتوای این جلسه به صورت آنلاین از صفحه اینستاگرام شورای شهر اهواز در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفته است.
* مالک ساختمان باشگاه شهرخودروی مشهد که امتیازش در مرحله حراج و واگذاری قرار دارد، به دلیل عدم‌پرداخت اجاره از سوی مالک این باشگاه حکم تخلیه این ساختمان را که چند روز گذشته اخذ کرده بود به مرحله اجرا درآورده است
. جالب اینکه حمیداوی مالک بدهکار این باشگاه چندروز قبل در مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال حضور یافته بود.
* مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درباره موضوع اجاره رحم به صورت غیرقانونی درکشور گفت: در شرایط کنونی اجاره رحم در کشور بر اساس قانون و مقررات تدوین شده است و به صورت کاملا قانونی انجام می‌شود. کیانوش جهانپور افزود: تا به امروز گزارشی مبنی بر اجاره رحم به صورت غیرقانونی و غیر بهداشتی به وزارت بهداشت گزارش نشده است و معتقدم که با قوانین و مقرارتی که در این زمینه داریم هیچ دلیلی برای انجام کارهای غیر قانونی وجود ندارد
.

https://shoma-weekly.ir/sxGCLy