گفته می‌شود که...

دانش‌آموزان پایتخت در چاقی هم رکورددار شدند/واریز یک‌چهارم مبلغ مصوب دولت برای حمایت از بورس/تا اخراج اشغالگران از هر ذره از خاک فلسطین کنار شما هستیم/بررسی صلاحیت 40 شخصیت در شورای نگهبان/واکسیناسیون ۱۵ سالمند بالای ۱۱۸ سال و ...

دانش‌آموزان پایتخت در چاقی هم رکورددار شدند

معاون تربیت‌بدنی وزارت آموزش‌وپرورش گزارش داد: «بیشترین دانش‌آموزان خیلی لاغر در استان‌های سیستان ‌و‌ بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان هستند. بیشترین دانش آموزان دارای اضافه‌وزن در شهر تهران هستند که مقام اول را دارد، این به دلیل کم‌تحرکی و زندگی آپارتمان‌نشینی است. همچنین استان‌های مازندران، گیلان، خوزستان و شهرستان‌های تهران در وضعیت چاقی رتبه‌های نخست را کسب کرده‌اند.
روند تهیه پیش‌نویس احیای برجام در جریان است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه گفت‌وگوها در وین درخصوص چگونگی احیای برجام ادامه دارد، تصریح کرد: روند تهیه پیش‌نویس در جریان است. به‌گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: گفت‌وگوهای وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در محیط‌های غیررسمی مختلف و به علاوه گروه‌های کاری شامل برداشته شدن تحریم‌ها، موضوعات هسته‌ای و اقدامات عملی برای احیای توافق انجام شده است. اولیانوف افزود: روند تهیه پیش‌نویس در حال انجام است. در صورت نیاز می‌توان کمیسیون مشترک دیگری را تشکیل داد.

واریز یک‌چهارم مبلغ مصوب دولت برای حمایت از بورس

بر اساس مصوبات حمایتی دولت از بازار سرمایه که شامل واریز ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه به این بازار بود، بانک مرکزی برای مرحله اول ۵۰ میلیون دلار از این مبلغ را به‌حساب صندوق ‌تثبیت بازار سرمایه واریز کرد.

زینب سلیمانی خطاب به ملت فلسطین:
تا اخراج اشغالگران از هر ذره از خاک فلسطین کنار شما هستیم

زینب سلیمانی در واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه و مقاومت مردم فلسطین طی سخنانی گفت: ما با افتخار کنار اراده این ملت عزتمند که رژیم اشغالگر را شکست داده و هیمنه آن را سرنگون کرده، می‌ایستیم. به گزارش تسنیم، دختر شهید قاسم سلیمانی تاکید کرد: تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در مسجدالاقصی و اراضی اشغالی و نوار غزه را محکوم می‌کنیم. او در ادامه با ذکر اینکه روح شهید سلیمانی به ملت مبارز فلسطین درود می‌فرستد، از رهبران و مجاهدان نبرد «شمشیر قدس» بویژه «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های عزالدین القسام قدردانی کرده و بر آن‌ها درود فرستاد. زینب سلیمانی خطاب به ملت فلسطین پیام داد: «تا پیروزی نهایی شما و اخراج رژیم غاصب صهیونیستی از هر ذره از خاک فلسطین کنار شما هستیم».


حامیان فلسطین از انگلیس تا آمریکا!

هزاران نفر از مردم انگلیس در شهرهایی ازجمله لندن، بریستول، بیرمنگام، کمبریج و لیورپول عصر شنبه به خیابان‌ها آمدند و فریاد آزادی فلسطین سر دادند. هزاران نفر از مردم آمریکا نیز در شهرهای لس‌آنجلس، نیویورک، واشنگتن، دالاس، سن‌خوزه و شیکاگو با به دست گرفتن پرچم‌ها و دست‌نوشته‌هایی، ضمن اعلام همبستگی با مردم فلسطین، خواستار توقف خشونت صهیونیست‌ها شدند. در دیگر کشورهای غربی همچون فرانسه نیز طرفداران ضد جنگ و ملت مظلوم فلسطین به تجمعات اعتراضی دست‌زده‌اند که با برخورد پلیس همراه بوده است.

بررسی صلاحیت 40 شخصیت در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: «چیزی حدود ۴۰ نفر طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک خود را به وزارت کشور داده‌اند، یعنی بقیه افرادی که مدارک اعلامی را تحویل ندادند اصلاً بررسی نمی‌کنیم چون آن ثبت‌نام را به رسمیت نمی‌شناسیم». عباسعلی کدخدایی افزود: «مبنای ما برای بررسی صلاحیت‌ها، قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری است. ملاک ما رأی نهایی اعضای شورای نگهبان است و ۷ رأی مثبت برای احراز صلاحیت لازم است».

اعلام آمادگی تهران برای کنار گذاشتن اختلافات با همسایگان

وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در نشست اضطراری مجازی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آخرین تحولات فلسطین، خطاب به کشورهای شرکت‌کننده در این نشست گفت: «امروز قتل‌عام کودکان فلسطینی پس‌ازآن «عادی‌سازی» ادعایی انجام می‌گیرد. این رژیم جنایتکار و آدمکش یک‌بار دیگر ثابت کرده است که تحرکات دوستانه در قبال این رژیم، تنها به تشدید قساوت‌های آن منجر می‌شود. تنها هدف تحرکات نفاق‌آمیز اسرائیل، تفرقه‌افکنی میان مسلمین و منزوی کردن مردم فلسطین است. اشتباه نکنید: اسرائیل تنها زبان مقاومت را می‌فهمد و مردم فلسطین کاملاً از حق دفاع از خود و سرپیچی از قلدری‌های این رژیم نژادپرست برخوردار هستند. این اقدامات وحشیانه بار دیگر ثابت کرده است که تنها مسیر مسالمت‌آمیز به سمت صلح، برگزاری یک همه‌پرسی میان تمام ساکنان فلسطین ازجمله فلسطینی‌های آواره‌شده و پناه‌جویان است. رویکرد شنیع برخی از دول غربی در برابرانگاری قربانیان و مجرمین، ما را وادار می‌سازد تا به کاستی‌های خود در پیشبرد آرمان مشترکمان نگاهی بیندازیم. ما باید یک کارزار «نهادینه‌شده» حقوقی و سیاسی علیه رژیم آپارتاید صهیونیستی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنیم». ظریف در پایان تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران، مانند همیشه، دست دوستی خود را به‌سوی همه شما دراز می‌کند. ما آماده‌ایم تا تمام اختلافات را کنار گذاشته و در دفاع از حقوق مردم فلسطین با توسل به هر ابزار مشروع سیاسی و قانونی، متحد شویم».
فیلم تبلیغاتی رئیسی را ده نمکی می سازد؟

مسعود ده نمکی اعلام کرد که پیشنهادی برای ساخت فیلم تبلیغاتی ابراهیم رئیسی نداشته است.این روزها که بازار انتخابات ریاست جمهوری داغ است کم کم این موضوع هم مورد گمانه زنی قرار می گیرد که چه کسانی فیلم های تبلیغاتی نامزدهای مطرح را می سازند و در اولین شنیده ها گفته می شد که مسعود ده نمکی فیلم تبلیغاتی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را می سازد.در تماسی با ده نمکی وی تاکید کرد که پیشنهادی از طرف ستاد رئیسی به وی نشده است.از او پرسیده شد که آیا از طرف ستادهای دیگر نامزدها به او پیشنهادی به او شده است که گفت: بله پیشنهادهایی بوده، ولی من اصولا فیلمسازی انتخاباتی بلد نیستم اما می دانم به مستندسازان دیگری سفارش کار شده است.
در آستانه فاجعه بزرگ
!

«مراف میکائیل» رهبر حزب کار رژیم اسرائیل در توییتی نوشت: «ما اینک در نقطه‌ای هستیم که حماس تاکنون این اندازه قدرتمند و خطرناک نبوده است. ارتش اسرائیل به نقطه بن‌بست رسیده و هیچ تعریف جامع و راهبردی برای برون‌رفت از عملیات غزه وجود ندارد». در همین ارتباط «افرایم هالیوی» رئیس سابق موساد گفت: «ما در آستانه فاجعه قرار داریم. این، تاریکی پیش از پرتگاه است». حماس یکی از دو گروه اصلی مقاومت در فلسطین است که در حمله رژیم صهیونیستی به محله شیخ جراح و مسجدالاقصی ساکت ننشست و تاکنون به اذعان رسانه‌های صهیونیستی بیش از 3000 موشک و راکت به مواضع صهیونیستی شلیک کرده است. حماس همچنین با هدف قرار دادن زیرساخت‌های رژیم اشغالگر قدس، معادله جنگ را به نفع خود رقم‌زده است. در آخرین مورد از این هدف‌گیری‌های موفق، شبکه 12 رژیم صهیونیستی خبر داد که حماس ده‌ها موشک به‌سوی چاه‌های گازی رژیم صهیونیستی در دریا شلیک کرده است. شبکه‌ کان نیز خبر داد که این حمله، موجب توقف فعالیت سکوی گازی تمار شده است. شبکه 11 رژیم صهیونیستی هم در گزارشی گفت که جنبش حماس زیردریایی‌هایی دارد که قادر به حمل مواد منفجره به وزن 50 کیلوگرم است. در پی این نوع عملیات‌های موفق، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مطلبی نوشت: «تشدید تنش‌ها به پایان برسد یا نه حماس به آنچه می‌خواست رسید؛ به‌ویژه اینکه تصاویر حملات آن به تل‌آویو و انتقام‌گیری از حوادث قدس موجود است، شعارنوشته‌های بزرگ در تمجید حماس و رهبران آن و دفاع حماس از قدس و ناموس فلسطینیان در مسجدالاقصی وجود دارد و در طولانی‌مدت پیروزی ضمنی برای حماس خواهد بود، جنبشی که به اسرائیل حمله می‌کند و عامل بازدارنده‌ای برای آن است
فقط ابراز تأسف

روز شنبه وزارت خارجه کشورمان از تصمیم ظریف برای لغو سفرش به وین در واکنش به موضع دولت اتریش در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی و برافراشتن پرچم‌های این رژیم بر ساختمان‌های مقر دولت در وین خبر داد. وزارت خارجه اتریش این مسئله را تأیید کرد و افزود «این لغو (سفر) روابط ما (ایران و اتریش) را که به‌طور سنتی خوب است و کانال‌های باز ارتباطی با ایران را تغییر نمی‌دهد؛ اما ما ابراز همبستگی با اسرائیل را به سفرهای دیپلماتیک سایر کشورها وابسته نمی‌کنیم». اتریش به‌عنوان یک کشور بی‌طرف برای ادامه مذاکرات برجامی انتخاب شده بود، اما اکنون با مشاهده این موضع جانب‌دارانه آیا نباید دستگاه دیپلماسی کشورمان مذاکره در وین را متوقف کند و کشور دیگری را برای ادامه مذاکره برگزیند؟

بُغضی که بعد از ۸ سال ترکید!

در حالی جهانگیری هنگام قرائت بیانیه انتخاباتی‌اش، زمانی که به موضوع فقر رسید بغض کرد و از برنامه‌اش برای مبارزه با فقر گفت! که فقری که الآن گریبان‌گیر مردم شده، ناشی از سیاست‌های اقتصادی و ارزی است که در دولت روحانی اجرا شد و اتفاقاً آقای جهانگیری هم جزء مدیران ارشد اجرایی آن بوده است. در دولتی که آقای جهانگیری ۸ سال مسئولیت ارشد داشتند، قیمت ارز حداقل ۱۰ برابر شد که همین اتفاق تلخ موجب شد تا شاهد گرانی‌های افسارگسیخته در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و کالاهای اساسی باشیم. هنوز زمان زیادی از صف‌های طولانی مرغ نگذشته است و مردم فراموش نکرده‌اند که دقیقاً در ایام پیک کرونا، چطور مجبور شدند به لطف سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی و عواقب دلار جهانگیری، ساعات طولانی در صف‌های خرید مرغ دولتی بایستند! این ماجرا البته هنوز هم برای روغن جامد تکرار می‌شود!
واکسیناسیون
۱۵ سالمند بالای ۱۱۸ سال

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تاکنون به ۱۵ سالمند بالای ۱۱۸ سال واکسن کرونا تزریق شده است، قول داد واکسیناسیون سالمندان تا آخر خرداد ماه به پایان برسد.دکتر رئیسی: امروز محموله جدید واکسن وارد کشور می‌شود و یک میلیون دوز به دستمان می‌رسد. تا دو روز دیگر هم یک و نیم میلیون به دستمان می‌رسد و هفته‌های بعد هم دو میلیون دوز دیگر به دستمان می‌رسد. البته اگر ما افراد ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنیم، خودبه خود ۸۴ درصد بیماری‌های زمینه‌ای را پوشش دادیم. زیرا اکثر بیماری‌های زمینه‌ای در افراد ۵۰ سال به بالا است. از طرفی هم افراد ۱۸ سال تا ۶۰ ساله‌ای که دارای بیماری خاص هستند، هم واکسینه می‌شوند. تقریبا اوایل تیر ماه این افراد قطعا واکسینه می‌شوند.

محل تولد «علی لاریجانی» منعی برای کاندیدا شدنش ایجاد می‌کند؟

یک نماینده مجلس گفت: آقای لاریجانی از این جهت که در عراق متولد شده‌است، برای ثبت نام در انتخابات مشکلی ندارد و مهم تابعیت آنهاست.«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مردم نجف آباد درباره برخی شبهات پیرامون ثبت نام برخی کاندیداهایی همچون علی لاریجانی در انتخابات که متولد ایران نبوده و در عراق متولد شدند، گفت: براساس قانون اقامت افراد یا محل به دنیا آمدن آنها ملاک احراز صلاحیت نیست بلکه ملاک قانون تابعیت کاندیداهاست.وی با اشاره به اینکه تابعیت و ایرانی الاصل بودن در بررسی صلاحیت ها مورد توجه قرار می گیرد ادامه داد: کاندیداها باید فقط تابعیت ایران را داشته و ایرانی الاصل باشند که آقایان لاریجانی و صالحی این شرایط را دارد.این کارشناس مسائل حقوقی به راه دانا گفت: تاکید می کنم که آقای لاریجانی از این جهت که در عراق متولد شده‌اند، برای ثبت نام در انتخابات مشکلی ندارد.

اخبار روزانه:
*گزارش یک نهاد مسئول دولتی به تعدادی از مدیران ارشد اجرایی حاکی از آن است که به رغم تدوین و ابلاغ مباحث و مقررات مربوط به مراقبت و نگهداری از ساختمان ها، به دلایلی چون اهتمام نداشتن و نبود اقدام لازم از سوی مراجع قانونی صدور پروانه ساختمان و همچنین نبود زیرساخت های اجرایی و ضمانت اجرایی مناسب، این دستورات تا به حال عملیاتی نشده و نتیجه آن، وقوع حوادث ناگوار و دردناکی همچون حادثه ساختمان پلاسکو و کلینیک سینا اطهر است که خسارات جانی و مالی زیادی را به بار آورده است.

*یک مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری با ارسال نامه ای خطاب به تعدادی از اعضای کابینه، از آن ها خواسته است در اسرع وقت برای امحای برخی سموم شیمیایی خطرناک که در برخی استان های کشور انبار شده و ممکن است موجب آلودگی آب و خاک و منابع زیرزمینی یا بروز خطرات احتمالی دیگر شود، اقدام کنند. مسئولان مربوط موظف شده اند تا سه ماه دیگر، اولین گزارش در خصوص فعالیت های صورت گرفته در این زمینه را به دولت و سازمان مدیریت بحران ارائه کنند.

*در حالی که بر اساس ابلاغیه اواخر سال 1395 حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور، شرایطی را برای جبران خسارات واردشده به اشخاص حقوقی و حقیقی تعیین شده و نقش دستگاه های اجرایی را در این جبران، اصلی ترین عامل در نظر گرفته بود، یک نهاد نظارتی با ارسال نامه ای به دستگاه قضایی چنین تفسیری را مغایر با قانون مسئولیت مدنی و سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی رهبر انقلاب دانسته بود که پس از بررسی های صورت گرفته، این مغایرت تایید شد و لغو این بخش از دستورالعمل مذکور طی روزهای اخیر به مدیران نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شده است.

*سخنگوی شورای نگهبان دیروز گفت: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به عنوان گام اول، راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود. به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی طی گفت‌وگوی تلفنی با صدای جمهوری اسلامی افزود: تعداد کسانی که برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کردند، ۵۹۲ نفر بودند و طبیعتا شورای نگهبان به صلاحیت کسانی که شرایط اعلام شده را داشته باشند، در بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی خواهد کرد و کسانی که آن شرایط را نداشته باشند، کنار گذاشته خواهند شد. سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فرصت قانونی برای بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز است، اما این بازه قابل تمدید به ۱۰ روز هم هست، تصریح کرد: بررسی صلاحیت‌ها از امروز در شورای نگهبان آغاز می‌شود، البته طبق قانون اگر این ۵ روز کافی نبود ما می‌توانیم این فرصت را ۵ روز دیگر تمدید کنیم، ولی در نهایت ۱۰ روزه باید نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام کنیم.

*در ادامه انتقاد‌ها از عملکرد هیأت نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر در پی رد صلاحیت‌ها، رئیس مجلس هم در جلسه دیروز مجلس از هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات خواست بر اساس قانون عمل کند. به‌گزارش ایسنا، در جلسه دیروز کاظم دلخوش در تذکری نسبت به آنچه اعمال سلیقه در بررسی صلاحیت‌های نامزد‌های شورا‌ها خواند، انتقاد کرد و محمد باقر قالیباف هم در پاسخ گفت: مراجعی که در قانون ذکر شده شفاف است اگر همه مراجع صلاحیت فرد را تأیید کردند و محکومیتی برای آن قائل نشدند دلیلی ندارد براساس برخی گزارش‌ها افراد رد صلاحیت شوند. وی افزود: از سوی دیگر براساس قانون به هیأت نظارت بر انتخابات اختیار داده شده و باید تصمیم نهایی را در این زمینه براساس اختیاراتی که دارد اتخاذ کند. اکنون که مهلت رسیدگی به اعتراضات در هیأت‌های استان به پایان رسیده و به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات آمده است بنده از رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات تقاضا دارم که با دقت و براساس قانون اعتراضات را رسیدگی کرده و اجازه ندهد حقی از مردم ضایع شود. ما به‌دنبال اجرای قانون هستیم اگر فردی محکومیت دارد حتماً صلاحیت ورود به این حوزه را ندارد؛ و اگر محکومیتی ندارد نباید مانعی برای آن ایجاد شود.
*فشار‌ها بر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌منظور منتشر‌کردن اسناد محرمانه اف‌بی‌آی درباره دست‌داشتن عربستان در حملات تروریستی
۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در حال افزایش است و خانواده‌های قربانیان این حملات دولت آمریکا را متهم کرده‌اند که به هم‌پیمان خاورمیانه‌ای خود اجازه «فرارکردن از مسئولیت قتل عزیزان» آن‌ها را می‌دهد.

*نایف الشمری، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، در سخنانی اظهار کرد: بودجه مالی سال ۲۰۲۱ شامل تخصیص تجهیزات مدرن برای مجهزکردن نیرو‌های مسلح جهت همگام‌شدن با پیشرفته‌ترین ارتش‌های جهان است و این کمیسیون جلسات متعددی را در این زمینه با وزیر دفاع و فرمانده پدافند هوایی عراق برگزار کرده است.

*آمریکا و فرانسه از جمهوری آذربایجان خواسته‌اند بلافاصله نیرو‌های خود را از مناطق مرزی ارمنستان خارج کند.
جمهوری آذربایجان فرستادن نیرو به آن سوی مرز را تکذیب کرده و گفته است نیروهایش فقط مواضع جدیدی را در ناحیه مرزی خود ایجاد کرده‌اند.

https://shoma-weekly.ir/ZrgCTM