گفته می‌شود که...

دادستان کل کشور: مردم فعلا در رمزارزها سرمایه‌گذاری نکنند/ایران از ترکیه و ترکمنستان گاز می‌خرد/چگونگی اجرای دوشنبه های خودرویی/حکم پرونده سیف و عراقچی نقض شد/اختلاف «فاحش» قیمت تمام شده تخم مرغ وارداتی، با نرخ بازار/مراقب سوء استفاده کنندگان از کارت مجازی خزانه باشید! و ...

رژیم صهیونیستی: در ترور سردار سلیمانی دست داشتیم

برای نخستین بار یک مقام ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که تل‌آویو در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کرده است. تامیر هیمن، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی این رژیم گفته که تل‌آویو در این عملیات که دو سال پیش با رهبری آمریکا انجام شد، «نقش ایفا کرده است». هیمن با حمایت از عملیات تروریستی آمریکا گفته است: «ترور سلیمانی مهم بود، زیرا دشمن اصلی ما ایران است. کمتر می‌توان کسی را با چنین مقام بلندپایه‌ای پیدا کرد که هم کنشگر میدان باشد، هم استراتژیست و هم سرباز».
اختلاف «فاحش» قیمت تمام شده تخم مرغ وارداتی، با نرخ بازار

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران با انتقاد از تداوم واردات تخم مرغ به رغم رسیدن قیمت آن به 25 درصد زیر نرخ مصوب (18 هزار و 300 تومان) گفت: واردات هر کیلو تخم مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی درنهایت هفت هزار تومان تمام می‌شود در حالی که آن را بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان در بازار عرضه می‌کنند. خسارت این کار در نهایت به تولید کننده وارد می شود.
ادعای کذب آمریکا درباره احیای برجام

«خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص خبری مبنی بر ارائه پیشنهاد از سوی تیم آمریکایی در جریان مذاکرات دور هفتم وین، گفت: «ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم. متن‌هایی که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است. برخلاف آنچه امروز آمریکا بیان می‌کند، هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است. این برای نیت آمریکا علامت سؤال بزرگی می‌گذارد».
مراقب سوء استفاده کنندگان از کارت مجازی خزانه باشید!

خزانه داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه ای از اقدام افرادی سودجو خبر داد که به عناوین مختلف با افراد تماس می گیرند و به منظور تحویل جایزه، شماره کارت مجازی خزانه داری کل کشور را اعلام می کنند!

حکم پرونده سیف و عراقچی نقض شد

دیوان عالی کشور رأی پرونده ارزیِ ولی‌الله سیف، احمد عراقچی و سایر متهمان را نقض و اعلام کرد که این افراد مجریان سیاست‌های کلان ارزی بوده‌اند و مجرمانه دانستنِ عملکرد آنان و انتساب اتهام اختلال در نظام اقتصادی توجیه قانونی ندارد. این پرونده باید برای بررسی مجدد به شعبه دیگری ارجاع شود. پیشتر سیف به ۱۰ سال و احمد عراقچی به ۸ سال حبس محکوم شده بودند
استانداران در ایران بالاترین حقوق را می‌گیرند

جریان ثبت حقوق و مزایای دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد که بالاترین میانگین خالص حقوق در پست‌های مختلف، ۲۴ میلیون تومان برای استاندار و همتراز آن بوده است.میانگین خالص حقوق برای وزیران بیش از ۲۰ میلیون تومان ثبت شده و این در حالی است که میانگین خالص دریافتی معاون وزیر و همتراز آن بیش از وزیر بوده و تا ۲۱.۷ میلیون تومان اعلام شده است.میانگین خالص پرداختی به نمایندگان مجلس نیز ۱۷.۴ میلیون تومان ثبت شده است.براساس این گزارش میانگین خالص حقوق معاون موسسه یا معاون سازمان و همتراز آن ۱۹.۷ میلیون، مدیرکل و همتراز ۱۷.۲ میلیون، معاون مدیرکل و همتراز ۱۳.۱ میلیون تومان است.در سایر پست‌ها نیز میانگین خالص حقوق رئیس اداره و همتراز آن ۱۲.۸، رئیس گروه و همتراز ۱۳.۲ میلیون و کارشناس و همتراز ۹.۵ میلیون تومان ثبت شده است.

چگونگی اجرای دوشنبه های خودرویی

هفته گذشته ایران‌خودرو به دنبال اعمال افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروهای داخلی اعلام کرد که در راستای عمل به قول افزایش تولید و عرضه خودروها و اجرای برنامه‌های فروش به صورت هفتگی پس از اصلاح قیمت‌ها، قصد دارد برنامه‌های فروش هفتگی محصولات خود را دوشنبه‌های هر هفته به مرحله اجرا درآورد. در این خصوص هم اینک مشخص شده است که دوشنبه‌ها احتمالاً برنامه فروش برای هفته اعلام می‌شود، اما زمان اجرا سه‌شنبه و به مدت سه‌ روز خواهد بود.

نشستی برای ارزیابی عملکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین

«منوچهر متکی» وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در نشست «ارزیابی دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین و راهبردهای پیش روی آن» در مرکز مطالعات آمریکا در پژوهشکده مشترک شهید صدر(ره) گفت: «جهت‌گیری مذاکرات در گذشته، صحیح نبود لذا اقدامات و تاکتیک‌های آن نیز به نتیجه لازم و مطلوب نمی‌رسید، ولی امروز مذاکره با جهت‌گیری و زمان‌سنجی مناسب پیش می‌رود و رفتار و حرکات تیم مذاکره‌کننده، نمایشی نیست». وی در ادامه با ذکر این نکته که اکنون آمریکا در بدترین شرایط خود به سر می‌برد، افزود: ایران ‌همواره به لحاظ منطق مذاکراتی، بر طرف مقابل پیروز بوده است و امروز نیز می‌توانیم با فعال کردن برخی ظرفیت‌های غیررسمی، در عمل هم بر جبهه مقابل موفق شویم. در این نشست ابراهیم متقی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تأکید کرد که، مذاکره باید به‌موازات تولید قدرت پیش برود. وی با اشاره به اینکه مذاکرات فعلی، هدف‌گذاری شده است و با هدف رفع تحریم (نه صرفاً گفتگو و حل مسئله با غرب و آمریکا) انجام می‌شود، بیان داشت که ایران در حال حاضر از ابتکار متوازن‌سازی برخوردار است و می‌تواند سیاست اقدام در برابر اقدام را پیگیری و اعمال نماید. سید مصطفی خوش‌چشم، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل نیز در این نشست تصریح کرد: «نه اقدام متقابل، صحیح است و نه توافق موقت، بلکه ایران باید با افزایش توان و باورپذیری قابلیت‌های موشکی و ظرفیت‌های منطقه‌ای خود، قدرت چانه‌زنی و برتریش در مذاکره را حفظ کند و ارتقاء دهد تا درنهایت یک نتیجه مناسب رقم بخورد».
برنج در سربالایی قیمت!

بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح تهران، قیمت انواع مختلف برنج دستخوش افزایش شده، به طوری که هر کیلوگرم برنج دم سیاه صدری و همچنین طارم محلی کشت دوم به ۷۰ هزار تومان هم رسیده است.
به لطف دولت آمریکا، افغانستان فقیرتر می‌شود

«دبورا لاینز» نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت که بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان و همچنین جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این کشور، باعث می‌شود که میلیون‌ها افغانستانی با خطر گرسنگی مواجه شده و باعث ایجاد موج بزرگی از آوارگان افغانستانی خواهد شد. یک مقام دیگر سازمان ملل نیز گفت در حال حاضر نرخ فقر در افغانستان ۷۲ درصد بوده و در صورت ادامه روند کنونی، فقر در افغانستان تا نیمه نخست سال آینده میلادی به ۹۷ درصد خواهد رسید. بیشترین حجم از ذخایر ارزی افغانستان (حدود 9.5 میلیارد دلار) در اختیار مؤسسات مالی آمریکا است که توسط دولت بایدن مسدود شده است.
دوران تولید ارزان نفت ایران گذشته است

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: میزان تولید از هر چاه در گذشته روزانه 30 هزار بشکه بود ولی اکنون روزانه به دو هزار بشکه رسیده است. یعنی ما باید 15 حلقه چاه حفاری کنیم تا به تولید گذشته برسیم. دوران تولید ارزان نفت گذشته است.
ایران از ترکیه و ترکمنستان گاز می‌خرد

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: هم‌اکنون در حال مذاکره برای واردکردن گاز از ترکیه هستیم و واردات گاز از ترکمنستان نیز در حال نهایی شدن است تا مشکلی برای تأمین گاز در زمستان به وجود نیاید. محسن خجسته مهر تصریح کرد: «مردم نیز به‌عنوان یک وظیفه ملی باید در مصرف صرفه‌جویی کنند».

حقوق دولتی‌ها سامان می‌یابد!

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور از در نظر گرفتن چند تبصره در بودجه سال آینده برای برقراری عدالت خبر داد و گفت: «یکی از تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۱ این است که تمام دستگاه‌های مستثنی‌شده، به فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برمی‌گردند و هیچ دستگاهی در فصل حقوق و مزایایش از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی نخواهد بود. در صورت تصویب لایحه بودجه از سوی مجلس، سال بعد تحولی جدی خواهیم داشت». وی تأکید کرد: «ازاین‌پس جهت‌گیری شورای حقوق و دستمزد به‌هیچ‌وجه مستثنی‌کردن دستگاه‌ها نخواهد بود». عرب‌اسدی همچنین از بازنگری در تمامی مصوبات شورای حقوق و دستمزد خبر داد و تصریح کرد: «گلوگاه اصلی در موضوع حقوق‌ها، پرداختی تحت عنوان رفاهیات، اضافه‌کار و سایر است. در برخی دستگاه‌های اجرایی، ۴۰۰ درصد بیش از حکم، پرداختی داریم؛ تفاوت در پرداخت اگر هم در مواردی وجود دارد باید منطقی داشته باشد، ما معتقد نیستیم که همه باید یک سقف دریافتی مشخص داشته باشند اما کسی که بیش از دریافتی‌اش کار می‌کند و می‌تواند بیش از سقف دریافتی دیگران، دریافتی داشته باشد، قطعاً نه مدیر است و نه مقام؛ شاید کارشناس، استاد دانشگاه یا پزشک باشد».
برخورد قضایی با
۵۶ نفر از وکلا، کارچاق‌کن‌ها و کارشناسان ثبت

رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه اعلام کرد که با تعدادی از وکلا و کارچاق کن‌ها برخورد قضایی شده است. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام عبداللهی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه از برخورد قضایی با ۵۶ نفر از وکلا، کارچاق‌کن‌ها، کارمندان و کارشناسان ثبت و نیرو‌های مؤسسات حقوقی طی هفته گذشته خبر داد.
توجه ویژه دولت رئیسی به ارتباطات و دانش فضایی

«علی‌اصغر انصاری» معاون وزیر ارتباطات از افزایش ۵ برابری بودجه بخش فضایی کشور و افزایش بیش از ۳ برابری اعتبارات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ خبر داد. وی با بیان اینکه اگر این لایحه تصویب و به قانون تبدیل شود، توسعه چشمگیری را برای سال ۱۴۰۱ در بخش‌های مختلف حوزه ICT مشاهده خواهیم کرد، گفت: «این بودجه صرف عناوین مختلفی در لایه‌های شبکه ملی اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، خدمات یکپارچه دولت هوشمند و صنعت فضایی خواهد شد».
وقتی اصلاح‌طلبان مسئولیت دولت قبل را برعهده نمی‌گیرند

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در نطقی تلاش کرده وانمود کند که عملکرد هشت ساله حسن روحانی به محمد خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی که قبلاً از وی اعلام حمایت کرده بودند، ربطی ندارد. مرعشی گفته است: «کار به جایی رسیده بود که مع الاسف اگر آقای هاشمی با آقای روحانی تماس می‌گرفت، پشت خط نمی‌آمد و آقای نهاوندیان را می‌فرستاد که پیام آقای هاشمی را بشنود و به ایشان برساند.» وی همچنین مدعی شده که رئیس دولت پیشین حتی معاون اول خود را در بسیاری از تصمیمات مثل انتخاب وزرا حذف کرده بود. این سخنان درحالی مطرح می‌شود که جهانگیری هشت سال در سمت معاون اولی دولت قرار داشت و حتی در دولت دوم روحانی نیز این مسئولیت را بار دیگر برعهده گرفت و مرحوم رفسنجانی نیز تا روز آخر حیات از دولت مطلوب خود حمایت کرده بود. همچنین اصلاح‌طلبان که بار‌ها برای قدرت گرفتن رئیس دولت یازدهم و دوازدهم «تکرار» کرده بودند، در تمام طول هشت سال در مقابل تصمیمات فاجعه آفرین وی سکوت کرده و هرگاه برای انتقاد از وضع موجود به صحنه می‌آمدند نیز دولت را فاقد اختیارات لازم معرفی می‌کردند تا آن را تبرئه کنند. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان تلاش دارند با سفیدسازی خود و فاصله‌گذاری با روحانی عرصه را برای حضور مجدد در قدرت فراهم کنند.
دادستان کل کشور: مردم فعلا در رمزارزها سرمایه‌گذاری نکنند

دادستان کل کشور از تشکیل کمیته مشترک رسیدگی به وضعیت بورس خبر داد و به مردم توصیه کرد تا زمانی که تکلیف رمزارزها به موجب قانون و از منظر قانونی مشخص نشده، وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه نشوند.دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی به وضعیت رمزارزها اظهارداشت: متاسفانه امروز رمزارزها موجب آسیب شده است و عده ای از مردم به دلیل عدم توجه به عواقب آن دچار مشکل می‌شوند و احیانا توسط افراد کلاهبردار به دام می‌افتند. وی با اشاره به پرونده کریپتولند افزود: درباره رمزارزها مکاتباتی با بانک مرکزی و مجلس انجام دادیم تا وضعیت رمز ارزها را برای مردم مشخص کنند. منتظری تاکید و توصیه کرد: مردم تا زمانی که تکلیف رمز ارز به موجب قانون و از منظر قانونی مشخص نشده، وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه نشوند زیرا بسیاری از مردم که در این معرکه وارد شدند، دچار مشکل شدند. وی خاطرنشان کرد: هم سرمایه مردم از بین می‌رود و از سویی دیگر هم پرونده‌های متعدد در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود. دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره پرونده آذویکو گفت: در خصوص این پرونده به لحاظ آنکه در چند حوزه قضایی پرونده تشکیل شده و اینکه افراد زیادی شاکی هستند، لازم است در یک محل پرونده‌ها تجمیع و وضعیت بدهی این شرکت به مردم مشخص شود.

‌اخبار روزانه:

* فرمانده انتظامی کرج: ۵ نفر از اوباش منطقه مهرشهر که با ایجاد درگیری دسته‌جمعی در بیمارستان ثارالله اقدام به برهم زدن نظم و امنیت عمومی کرده بودند بازداشت شدند.
* مراسم معرفی یازدهمین فرماندار شهرستان رباط کریم در حالی برگزار شد که حسن نوروزی نماینده مجلس نسبت به عدم انتخاب گزینه مطرح شده از سوی خود در حین جلسه به محسن منصوری استاندار تهران اعتراض کرد.استاندار تهران بعد از شنیدن این اعتراض و در توضیح به حضار نشست گفت: گزینه‌هایی که به عنوان فرماندار بومی معرفی شده بودند هر کدام به نوعی شرایط احراز صلاحیت برای این پست را نداشتند. منصوری همچنین خطاب به نماینده رباط‌ کریم تأکید کرد که شما نباید به جای استاندار، فرماندار منصوب کنید.گفتنی است رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس نسبت به دخالت برخی نمایندگان در انتصابات محلی واکنش نشان داده و فرموده بودند: «نمایندگان مجلس در انتخاب استانداران، فرمانداران و مسائل اجرایی دخالت نکنند


https://shoma-weekly.ir/OZrRXs