گفته می‌شود که...

خروج 1.9 هزار میلیارد تومانی پول از بورس در هفته گذشته/ ضرورت ازسرگیری آموزش حضوری در مدارس/ ارائه وام بانکی آسان‌تر می‌شود/ چین واردات نفت از ایران را افشا کرد/ تولید نفت ونزوئلا با کمک ایران دو برابر شد/ خطر آلزایمر در کمین دهه شصتی ها و...

نگرانی نشریه آمریکایی از همکاری ایران و چین

نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی نوشت: «افزایش همکاری‌های امنیتی میان ایران و چین، تهدیدی جدی علیه منافع کلیدی امنیتی آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج‌فارس است. قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین، دربردارنده مزایای عمده‌ای برای این ۲ کشور است که ازقضا هر دو دشمن آمریکا هستند. ایران در این قرارداد از محل سرمایه‌گذاری‌های چین در زمینه انرژی و مسائل زیرساختی، به میلیاردها دلار ثروت دست پیدا خواهد کرد و اثربخشی تحریم‌های آمریکا را درهم خواهد شکست».
خطر آلزایمر در کمین دهه شصتی ها

معصومه صالحی مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران:در حال حاضر پیش بینی می‌شود که یک میلیون نفر در ایران مبتلا باشند و همزمان با افزایش میزان سالمندی متأسفانه افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز شاهد خواهیم بود. رشد جمعیت سالمندی در کشور یک حرکت روبه افزایش دارد و آلزایمر هم یک بیماری دوره سالمندی است که باعث زمین‌گیر شدن افراد در مراحل پیشرفته می‌شود، از این روی، می‌تواند فشار بسیاری از حیث اجتماعی، اقتصادی و روانی بر خانواده وارد کند.امروز دهه شصتی‌های ما به سمت سالمندی در حرکت هستند و میانسال هستند و باید فضا را به گونه‌ای آماده کنیم که سالمندی تهدید نباشد بلکه یک فرصت برای ما به شمار آید و از وجود سالمندان برای انتقال تجریبات، اقدامات داوطلبانه و خیرخواهانه استفاده کنیم.

دروغ بزرگ خروج آمریکا از خاک عراق

الاخبار لبنان افشا کرد: «محتوای سند محرمانه‌ای چندین واقعیت را افشا می‌کند که برجسته‌ترین آن‌ها این است که خروج آمریکا از عراق واقعی نیست. همچنین گروه‌هایی در عراق وجود دارند که خواهان خروج نیروهای آمریکایی نیستند و حتی با آمریکایی‌ها در این زمینه تبانی کرده‌اند تا بیانیه‌ای جعلی درباره عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از خاک عراق صادر کنند. برخی قصد دارند مصوبه پارلمان عراق را در اخراج نظامیان بیگانه ازجمله نیروهای آمریکایی دور بزنند، گروه‌های مقاومت ساکت نخواهند نشست».

خروج 1.9 هزار میلیارد تومانی پول از بورس در هفته گذشته

بازار سرمایه در هفته پایانی دی ماه با رشد صف‌های فروش مواجه شد تا یکی دیگر از هفته‌ها با بازدهی منفی را به ثبت برساند. بازار سهام در تمام روزهای هفته پایانی دی ماه با خروج پول مواجه بود که این خروج نسبت به هفته گذشته رشدی 49.4 درصدی داشته است. در مجموع این هفته مبلغ هزار و 974 میلیارد تومان پول از بورس خارج شده است.

تسلیم‌شدگان در برابر آمریکا!

«سید نظام‌الدین موسوی»، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، با پرداختن به سفر رئیس‌جمهور به مسکو و حاشیه‌سازی برخی چهره‌های سیاسی داخلی درباره این سفر گفت: «سفر آقای رئیسی به روسیه یک پیام مثبت برای دنیا دارد. این پیام این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی تغییر قابل‌توجهی داشته است و دنیا فقط در آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود. (در خصوص چین هراسی و روسیه هراسی در برخی رسانه‌ها) اساس سیاست خارجی کشور استقلال بوده و هست. این استقلال به معنای عدم تعامل و ارتباط با دنیا نیست، کسانی به موضوع چین هراسی و روسیه هراسی دامن می‌زنند که در قبال آمریکا و غرب نسخه‌های تسلیم و انفعال را تجویز می‌کنند و معتقد بودند که باید زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های ترامپ را بپذیریم، کسانی که مدام از مذاکره و تسلیم دم می‌زدند. چین و روسیه هیچ‌گاه علیه ایران زورگویی،‌ جنگ، تحریم، کار تروریستی نکرده‌اند، در این شرایط وقتی تعامل و حمایت وجود دارد، چه دلیلی دارد که از روسیه بترسیم. ایران یک کشور قدرتمندی است که کسی نمی‌تواند به او نگاه چپ کند. کشوری که بخواهد با ایران روابط متعادل برقرار کند، مشکلی با او نداریم. این افراد بیش از آنکه نگران منافع کشور باشند، نگران این هستند که ایران در برابر آمریکا و غرب بتواند فضای دیگری را برای خود رقم بزند».
مهلت ثبت کارتخوان‌ها در سامانه مالیاتی تمدید شد

مهلت ثبت نام دارندگان دستگاه‌های کارتخوان برای تشکیل پرونده مالیاتی تا پایان بهمن ماه تمدید شد. در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و اقدامات صورت گرفته، کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و برای الصاق آن ها به پرونده‌های مالیاتی قبلی یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.
ضرورت ازسرگیری آموزش حضوری در مدارس

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «مدارس حتماً باید آموزش حضوری را از سر بگیرند. ۹۵ درصد مدارس دنیا در این مدت باز بودند؛ اما ما ۱۰۰ درصد مدارس را تعطیل کردیم و آموزش مجازی داشتیم». معاون سلامت وزارت آموزش‌وپرورش نیز اذعان داشت: «دور بودن دانش‌آموزان از آموزش حضوری، باعث افت تحصیلی ۵۰ تا ۶۰ درصدی شده است. قرار است با شروع نیمسال دوم آموزش‌ها حضوری برگزار شود».
بهادری جهرمی: در پیگیری شبانه‌روزی منافع ملت خستگی معنا ندارد

سخنگوی دولت با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به مناطق سیل‌زده کرمان، گفت: وقتی خدمت، تعهدی صادقانه‌ باشد، در پیگیری شبانه‌روزی منافع ملت، خستگی معنایی ندارد. علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر با استفاده از هشتگ «دولت در میدان» نوشت:
«
‏از کرملین تاکرمان؛
هنوز رسانه‌های داخلی و خارجی مشغول ارائه و تحلیل اخبار سفر مسکو هستند که رئیس‌جمهور به مناطق سیل‌زده کرمان رفت.
وقتی خدمت، تعهدی صادقانه‌ باشد، در پیگیری شبانه‌روزی منافع ملت، خستگی معنایی ندارد

نظرات مراجع عظام تقلید در خصوص نظام بانکداری کشور

روز پنجشنبه (30 دی‌ماه) رئیس‌کل بانک مرکزی به دیدار علمای عظام قم رفت. آیت‌الله نوری همدانی در این ‌دیدار بر تلاش این مقام مسئول بر برچیدن ربا از بانکداری تأکید کرد و گفتند: «فعالیت ربوی در نظام بانکداری ‌حرام است، از آقایان سیف و همتی‌ خواستیم دیرکرد را بردارند، اما ‌نتوانستند»‌. آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار بر قطع دست اختلاسگران از ذخایر ملی تأکید کرده و افزودند: «از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند. اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس‌ها با قلم افراد صورت می‌گیرد نه با زور اسلحه. لذا در خصوص اختلاس‌های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب‌شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد». آیت‌الله سبحانی نیز بر سودهای نامتعارف بانکی اشاره داشتند و عنوان کردند: «باید کمک کنند تا بانکداری اسلامی که به نفع مردم و از دغدغه‌های دولت جدید است محقق شود. اعلام ارائه تسهیلات با سود ۲۰ درصد و ۲۵ درصد زیبنده جمهوری اسلامی نیست. باید کاری کرد که بساط این رباخواری برچیده شود».
ارائه وام بانکی آسان‌تر می‌شود

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در حاشیه جلسه عملیاتی کردن دستورات رئیس‌جمهور در خصوص تسهیل ارائه تسهیلات بانکی، گفت: «شرایط پرداختِ آسانِ تسهیلات بانکی از اول بهمن‌ماه اجرایی می‌شود».
یک جامعه شناس: در مورد مواد مخدر، ما عوضی برخورد کردیم

تقی آزاد ارمکی: در مورد مواد مخدر ما یک دوره طولانی عوضی وارد شدیم و عوضی برخورد کردیم و به سراغ بازی بیهوده ی گرفتن معتادها رفتیم و بر مصرف مواد مخدر افزوده شد.قدیم مواد مخدر در ایران به عنوان دارو استفاده می شد ولی الآن ببینید که چه قدر سوء استفاده می شود. مواد مخدر سنتی و مدرن داریم و مدرن ها ساده و ارزان هم تولید می شود و ببینید چه جمعیتی مصرف می کنند. اگر ما روز اول اقدام درست کرده بودیم، خبرش را درست داده بودیم و مقابله درست کرده بودیم که این همه فراگیری نداشت.آمارها هست ولی وقتی اعلام نکنید پنهان و ماندگار می شود؛ وقتی ماندگار شد، صفت و رفتار مردم می شود و دیگر نمی شود به سادگی اعتیاد و خودکشی را از این مردم گرفت.

سفر از کاخ کرملین به کرمان سیل‌زده!

رئیسی پس از بازگشت از روسیه، به فاصله چند ساعت، به کرمان سیل‌زده رفت تا از نزدیک شاهد وضعیت میدانی و اقدامات انجام گرفته شود. رئیس‌جمهور در مسکو نیز به صورت تلفنی با مسئولین استان کرمان صحبت کرده و جویای وضعیت استان شده بود. رئیسی در این سفر بر مردمی بودن و در کنار مردم بودن دولت تأکید کرد و گفت: «مردم باید حس کنند که دولتمردان در کنارشان هستند. هر مشکلی را با مشارکت مردم می‌توان حل کرد. پیشبینیهای لازم باید انجام گیرد تا اگر دوباره نزولات آسمانی شاهد بودیم مشکل‌هایی پیش نیاید. وسایل منازل و دام مردم که در این سیل دچار مشکل شده باید در اقدامی فوری حداکثر طی ۱۰ روز آینده تأمین شود تا مردم احساس نکنند مشکلشان ادامه‌دار خواهد بود».
پهپادها و موشک‌هایی که رژیم صهیونیستی را می‌ترساند

رئیس مرکز مطالعات فلسطینی - اسرائیلی امیل توما در حیفا معتقد است، حملات پهپادی و موشکی به امارات، برای تل‌آویو هم نگران‌کننده است؛ چون این باور وجود دارد که پهپاد‌ها و موشک‌هایی که قادرند به امارات برسند، به سرزمین‌های اشغالی هم می‌رسند.
چین واردات نفت از ایران را افشا کرد

برای نخستین بار در یک سال گذشته، چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر مجموعا ۱.۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال ۲۰۲۰ است
وضعیت قابل‌قبول ذخایر ارزی کشور

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی خبر داد: «در هفته‌های گذشته، فروش نفت نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و با توجه به بازگشت ارز حاصل از صادرات، وضعیت ذخایر ارزی کشور قابل‌قبول است. عرضه ارز درسامانه نیما هم از ابتدای سال تا الآن به بیش از ۲۳ میلیارد دلار رسیده؛ یعنی ۶۷ درصد بیشتر از کل سال گذشته است
وقاحت یک مزدور در حمایت از یک جانی


معـــصومه علی‌نژاد قمی ملقب به مســــیح علی‌نژاد از فعالان رسانه‌ای بدنام ضد انقلاب در یک پست اینستاگرامی از «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی حرکه النضال که دستش به خون 74 شهروند ایرانی آلوده است، حمایت کرد. وی با انتشار تصویر دادگاه اخیر اسیود در شرح آن نوشت: «چه تصویر تلخ و وحشتناکی. حبیب اسیود یک قربانی دیگر از آدم‌ربایی و گروگانگیری جمهوری اسلامی است.» خوش رقصی علی‌نژاد برای تروریست بمبگذاری‌های خوزستان و همچنین حادثه رژه هفته دفاع مقدس اهواز که منجر به شهادت 25 نفر از جمله یک کودک 5 ساله شد، بدین خاطر است که وی به‌صورت رسمی بودجه صدها هزار دلاری کارهای خود را از ایالات متحده دریافت می‌کند.».

علت خاطرجمعی ایران در وین از زبان رسانه انگلیسی

رویترز گزارش داد: «چین طی چند هفته گذشته نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره دولتی در شهر بندری ژانجیانگ در جنوب تخلیه کرده است و این یکی از دلایلی است که ایران در وین عجله نکرده است. این در حالی است که برای نخستین بار در یک سال گذشته چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به‌صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر مجموعاً 1.9 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال ۲۰۲۰ است».
تولید نفت ونزوئلا با کمک ایران دو برابر شد

منابع آگاه در صنعت نفت می‌گویند، تولید نفت ونزوئلا در ماه‌های اخیر با کمک ایران که به این کشور کمک می‌کنند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند، دو برابر شده است. تحلیلگران صنعت نفت می‌گویند، تولید نفت ونزوئلا در ماه‌های اخیر با کمک فنی ایران و سایر بازیگران که به این کشور کمک می‌کنند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند، دو برابر شده است، اما صنعت نفت این کشور در حال حاضر در نزدیکی بالاترین ظرفیت خود کار می‌کند و بعید است که بتواند بیشتر از سطح کنونی تولید نفت داشته باشد. منابع آگاه در صنعت نفت به «میامی هرالد» گفته‌اند، تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (ماه گذشته میلادی) به‌طور متوسط به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و می‌تواند در ماه ژانوه (ماه جاری میلادی) به ۸۵۰ هزار بشکه در روز برسد که این امر بیشتر به لطف محموله‌های منظم تینر از ایران رخ داده است که به ونزوئلا اجازه داد تا کاهش تولید داخلی را جبران کند. این تینرها، معمولاً مشتقات نفتی معروف به نفتا هستند که برای کاهش ویسکوزیته (چسبندگی) نفت خام فوق سنگین ونزوئلا ضروری‌اند. این ارقام و آمار جدید که در تضاد با رقم ۴۵۰ هزار بشکه در روز تولید در ابتدای سال ۲۰۲۰ است، تردید‌ها در مورد اعلام نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که چند هفته گذشته گفته بود تولید نفت ونزوئلا به یک میلیون بشکه در روز رسیده است، از بین می‌برد.

اخبار روزانه:
*
بانک مرکزی روسیه ضمن هشدار درباره خطر ارزهای مجازی برای حاکمیت سیاست پولی و همچنین خطرات محیط زیستی اعلام کرد قصد دارد تولید و تجارت این ارزها را در کشور ممنوع کند. همزمان قیمت بیت کوین نیز در ادامه ریزش به زیر 39 هزار دلار سقوط کرد.
*سفارت ایران در اسلام‌آباد با صدور بیانیه‌ای، به اتهامات و ادعاهای منفی علیه کشورمان در سرمقاله روز چهارشنبه (
۲۹ دی ماه ۱۴۰۰) روزنامه انگلیسی زبان «داون» با عنوان «امارات هدف حمله قرار گرفت» واکنش نشان داد.
به گزارش ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در واکنش به مطلب این روزنامه پاکستانی اعلام کرد: رویکرد سازنده تهران مبتنی بر رفع اختلافات میان کشورهای درگیر در یمن و پایان یافتن فاجعه انسانی در این کشور عربی است. به گزارش ایرنا، سفارت کشورمان اعلام کرد: «این سرمقاله بدون هیچ دلیل یا سند و مدرک، ایران را متهم به حمایت از حمله کنندگان به امارات عنوان کرده است. همچنین با وجود اینکه سازمان ملل تأیید کرده ایران در حمله به تجهیزات نفتی آرامکو دست نداشته، مشخص نیست آن روزنامه بر چه اساس و مدرکی این اتهام را وارد کرده است
*سیدمحمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایرانی در گفت‌و‌گویی با برنامه
«هاردتاک» شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی از سانسور رسانه‌ای غرب انتقاد کرد و گفت: برخلاف کشورهای غربی که افرادی مانند من از فیسبوک و اینستاگرام حذف و شبکه‌های ایرانی تحریم می‌شوند و مخاطب غربی قادر به شنیدن صدای ایرانیان نیست اما در ایران صدای غربی‌ها بخوبی شنیده می‌شود.وی در این مصاحبه تصریح کرد: امریکا تحریم‌هایی با هدف فشار حداکثری وضع کرده است و در حالی که هر آنچه تحریم بود علیه ایران وضع کرده‌اند، همچنان ایران را تهدید می‌کند. اساساً حرف من این است آنها تا جایی که ممکن بود به ایران صدمه زده‌اند و بنابراین باید دست از تهدید بردارند.آنها می‌دانند که کار بیشتری نمی‌توانند انجام دهند و باید به جای تهدید به طور جدی پای میز مذاکره بنشینند و توافق هسته‌ای را همان‌طور که در سال 2015 نوشته شده بود، بپذیرند.

*علی مطهری به نمازخواندن رئیسی در کاخ کرملین واکنش نشان داد.علی مطهری در توئیتر نوشت: نماز خواندن آقای رئیسی در کرملین این پیام را دارد که دین و مذهب، مردنی نیست بلکه نیاز فطری بشر است. امروز در قلب سرزمینی که 70 سال با خدا و دین مبارزه کردند و نام بردن از آن جرم بود، نماز خوانده می شود.

https://shoma-weekly.ir/MEumjU