گفته می‌شود که...

خبری از صف‌های کپسول گاز در زاهدان نیست/کرونا و سرما، شلغم را گران کرد!/وضعیت مذاکرات در دور پایانی!/اعتراضات ضددولتی از انگلیس تا پاریس/نیروی زمینی ارتش چابک‌تر می‌شود/رتبه ششم جوانان ایرانی در اعتیاد به تلفن همراه! و ...

خبری از صف‌های کپسول گاز در زاهدان نیست

مردم زاهدان که در سال‌های اخیر در ایام زمستان همواره بخشی از زندگی خود را در صف‌های طولانی و بعضاً چندساعته دریافت کپسول گاز سپری می‌کردند، حالا با اجرای طرح ساماندهی از سوی استانداری و شکسته شدن صفوف، ابراز رضایت می‌کنند. مسئولین شهری ایستگاه‌های توزیع کپسول را افزایش داده‌اند تا مردم با آسایش بیشتری این نیاز روزمره‌شان را تأمین کنند.
کرونا و سرما، شلغم را گران کرد!

مشاهدات میدانی حاکی از افزایش قیمت شلغم در بازار است. افزایش قیمتی که رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران علت آن را افزایش تقاضا با شروع پیک ششم کرونا و سردی هوا می‌داند.چند هفته ای می شود که بازار صیفی جات دچار نوسانات بسیاری شده است و بعد از سیب زمینی، شلغم در جایگاه دوم افزایش قیمت ها قرار گرفته به طوری که قیمت آن در مغازه ها به کیلویی ۲۰ هزارتومان هم رسیده است
وضعیت مذاکرات در دور پایانی!

دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی درباره تماس شب گذشته‌اش با مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در وین، نوشت: «تماس تلفنی با دکتر باقری، دو گزاره را درباره مذاکرات وین در ذهن من قطعی کرد: 1- افزایش لحظه‌به‌لحظه سختی کار مذاکره‌کنندگان ‌ایران برای پیشبرد دستورالعمل منطقی و قانونی تهران؛ 2- تداوم «نمایش» ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات». هادی محمدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل هسته‌ای نیز درباره وضعیت مذاکرات در دور پایانی می‌گوید: «شش روز از آغاز مرحله دوم دور هشتم مذاکرات وین هم گذشت اما هنوز طرفین همان حرف‌های شش روز قبل را تکرار می‌کنند. به نظر می‌رسد برای توافق نهایی یک مشکل بزرگ فراتر ازآنچه به‌صورت مصداقی گفته می‌شود، وجود دارد و آن سردرگمی آمریکایی‌ها برای گرفتن تصمیمات مهم است. همین موضوع اعتراض همه حاضران در وین را به دنبال داشته است. درحالی‌که در 77 روز سپری‌شده از مذاکرات وین در دولت جدید ایران، پیشرفت قابل‌توجهی به دست ‌آمده و نگارش بخش زیادی از متون توافق نهایی نیز انجام شده است بااین‌حال رسیدن به خط پایان مذاکرات و دستیابی به تفاهم در وین اکنون تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی به‌ویژه آمریکاست و اگر این کشورها تصمیمات لازم را به‌خصوص در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بگیرند، می‌توان در مدت کوتاهی مذاکرات را جمع‌بندی کرد».
اعتراضات ضددولتی از انگلیس تا پاریس

پس‌ازاینکه شهروندان انگلیسی در اعتراض به تورم و افزایش بهای انرژی به خیابان‌ها آمدند، این‌بار هزاران معترض فرانسوی درحالی‌که کمتر از ۲ ماه به انتخابات سرنوشت‌ساز برای دولت ماکرون مانده، در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی و وضعیت اقتصادی، به خیابان‌های پاریس آمدند. پلیس این شهر مشهور به آزادی بیان و اندیشه نیز با گاز اشک‌آور به استقبال این اعتراضات مدنی رفت و شماری را بازداشت کرد!
نیروی زمینی ارتش چابک‌تر می‌شود

«امیر سرتیپ کیومرث حیدری» با اشاره به تشکیل یگان موشکی در نیروی زمینی، خاطرنشان کرد: «منابعی را به وجود آوردیم تا بتوانیم تجهیزات نیروی زمینی را تغییر دهیم و تجهیزات متناسب با نیروی واکنش سریع را جایگزین کنیم». فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: «4 ویژگی برای تجهیزات نیروی زمینی ارتش تعریف کردیم و امروز سرمایه‌گذاری ما بر روی سلاح‌های دور زن، نقطه زن، دارای قابلیت اتوماسیون و هوشمند بودن است».

مرا ببخشید اگر آمریکا را متحد و دوست خوانده‌ام!

«رنگین دادفر سپنتا» مشاور پیشین شورای امنیت افغانستان روز شنبه (23 بهمن‌ماه) با نشر توئیتی در واکنش به فرمان جو بایدن مبنی بر بلوکه شدن بخشی از دارایی افغانستان در آمریکا، در صفحه توئیترش نوشت: «از اینکه گاهی دولت آمریکا را «دوست و متحد» افغانستان تلقی کردم، در برابر مردم و تاریخ کشورم احساس گناه می‌کنم. امیدوارم مردم افغانستان من را ببخشند. آمریکا با تصرف این ذخایر، بار دیگر مردم افغانستان را «مجازات» می‌کند. بایدن هرگز با افغانستان دوست نبود و حالا افغان‌ها مجبور هستند تاوان سیاست‌های نادرست ایالات‌متحده را بپردازند. اسامه بن‌لادن، رئیس القاعده نیز حمایت گسترده آمریکا را با خود داشت. آمریکا به نام «مبارزه با تروریسم» در ۲۰ سال گذشته در افغانستان جنگی را برافروخت که هزاران زن، کودک و غیرنظامی جان خود را در آن از دست دادند. ما در گذشته فکر می‌کردیم جنگ آمریکا در افغانستان، مبارزه با تروریسم است، اما آمریکا با ۳۶ میلیارد دلار از پاکستان حمایت کرد و بن‌لادن در پاکستان زندگی می‌کرد».
وزیر اسبق: خودکفایی در نهاده‌ دامی امکان‌پذیر است

«زالی» وزیر اسبق کشاورزی می‌گوید: «با ورود علم به کشاورزی و واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی به بخش خصوصی علمی، در تولید محصولات مختلف کشاورزی ازجمله نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی به خودکفایی می‌رسیم. در دولت آقای روحانی به‌طور مرتب اعلام می‌شد که برای واردات نهاده‌ها اقدام شده؛ چرا باید اصلاً این نهاده‌ها از خارج کشور وارد می‌شد. رقیب تولید داخلی، محصولات کشاورزی وارداتی با ارز ترجیحی و ارزان است که سرشکستگی برای کشور به‌ حساب می‌آید؛ اما اگر به یک‌باره این واردات قطع شود نیز باعث ایجاد گرانی می‌شود. امیدواریم دولت جدید قانون افزایش بهره‌وری را که ۱۱ سال است فراموش شده، در دستور کار خود قرار دهد».
قاچاق رسمی پوشاک چگونه انجام می‌شود

نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک گفت: «از حدود ۶ ماه پیش، حجم خیلی زیادی از پوشاکی که در دنیا در دو سال گذشته به علت شیوع بیماری کرونا به فروش نرفته، به سمت کشورهای دیگر ازجمله کشور ما سرازیر شده است. قاچاق کالا مسیرهای مختلفی دارد، یکی از این مسیرها، گمرکات رسمی ماست و جنس با عناوین دیگر که ممنوع نیست به‌راحتی وارد می‌شود».
نایب رئیس مجلس: موافق طرح «شفافیت» هستم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ⁧طرح شفافیت⁩ آرا، اموال و… در کنار نگاه منطقی و تخصصی و به دور از حاشیه‌ها موافق هستم و امیدوارم در مجلس تصویب شود.علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: مجدداً با صراحت اعلام می‌کنم که حق طبیعی ولی نعمتان انقلاب، یعنی مردم بزرگ ایران است که از عملکرد و نظرات نمایندگان آگاه باشند.وی تاکید کرد: بنده با ⁧طرح شفافیت⁩ آرا، اموال و… در کنار نگاه منطقی و تخصصی و به دور از حاشیه‌ها موافق هستم؛ همچنین ضمن حمایت، امیدوارم به‌ زودی شاهد تصویب آن باشیم.

رتبه ششم جوانان ایرانی در اعتیاد به تلفن همراه!

محققان دانشگاه «مک گیل» کانادا به‌تازگی نتایج یک مطالعه بین‌المللی درباره اعتیاد مردم جهان به تلفن‌های همراه هوشمند را منتشر کرده‌اند که به شیوه متاآنالیز و با تحلیل 81 پژوهش قبلی بین سال‌های 2014 تا 2020 انجام شده است. بازه سنی گروه سنی مطالعاتی، بین 15 تا 35 سال و میانگین سنی 28.8 سال بوده است. در رده‌بندی این مطالعه بر اساس بیشترین میزان استفاده از تلفن‌های هوشمند، ایران رتبه ششم را داشته و قبل از ما، رتبه‌های یک تا پنج به ترتیب چین، عربستان، مالزی، برزیل و کره جنوبی بوده‌اند. موضوع موردمطالعه در این تحقیق، استفاده مشکل‌ساز از گوشی‌های هوشمند و وابستگی روانی و رفتاری به آن بوده که درواقع همان اعتیاد به گوشی تعریف می‌شود. متوسط سنی ایرانی‌ها که صاحب گوشی هوشمند هستند، به 10 سال کاهش یافته است. نوجوانانی که به گوشی‌های هوشمند خود معتاد هستند، بیشتر در معرض اختلالات روانی ازجمله افسردگی و اضطراب قرار دارند. یکی از بدترین پیامدهای کرونا برای بسیاری از کشورها ازجمله ما، افزایش میزان استفاده دانش آموزان از گوشی‌های هوشمند بوده و کنترل آن را هم سخت‌تر کرده است. به‌هرحال باید برای جلوگیری از مشکلات فردی و اجتماعی این موضوع فکری کرد و نمی‌شود بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.
نماینده مجلس: چیزی در این مورد که پول نفت بابت تکمیل مصلای تهران هزینه شده باشد، نشنید‌ه‌ام

یک نماینده مجلس ضمن تکذیب استفاده از پول نفت برای ساخت مصلی خاطرنشان کرد: هزینه ساخت و تکمیل و بازسازی اماکن مذهبی از بودجه فرهنگی تامین می‌شود. رمضانعلی سنگدوینی درباره برخی اخبار مبنی بر پرداخت پول نفت به قرارگاه خاتم در ازای ساخت مصلای تهران اظهار داشت: بنده تاکنون چیزی در این مورد که پول نفت بابت تکمیل مصلای تهران هزینه شده باشد، نشنید‌ه‌ام. وی افزود: در هر حال اگر هم در این زمینه هزینه شده باید گفت که ما کشوری اسلامی هستیم سزاوار نیست که مصلای تهران بیش از ۲۰ سال نیمه‌کاره بماند، زیرا مطمئنا مستهلک می‌شود. این نماینده مجلس گفت: مصلا‌های سراسر کشور یکی از ارکان نماز جمعه و مراسم هستند، اکنون ساخت مساجد در روستا‌ها به عهده خود مردم است که بعضا برای تعمیرات و یا بازسازی توانایی مالی لازم را ندارند. وی تاکید کرد: ما یک کشور اسلامی هستیم مهم است که بنا‌های مذهبی و مساجد و مصلا‌ها نگهداری و بهسازی شوند، مثلا شاهدیم در دیگر کشور‌ها از جمله همسایگان مساجد و ابنیه مذهبی و اسلامی به نحو احسن رسیدگی می‌شود ما نیز کشوری اسلامی هستیم و نیاز است نسبت به ترمیم، نگهداری و تکمیل ابنیه مذهبی اقدام کنیم.

کوشکی: اگر با آمریکا مذاکره کنیم، در مورد ما چه خواهند گفت؟

محمد صادق کوشکی گفت: دولت روحانی دولت غربگرا بود، اما الان چه؟ اگر مذاکره کنیم در مورد ما چه خواهند گفت؟ دولت سوریه، حشد الشعبی، یمن و حزب الله چه خواهند گفت؟ وقتی ما الگوی آن‌ها شدیم.محمد صادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: آمریکا باید بیرون از برجام بماند تا یاد بگیرد که دیگر هیچ تعهدی را پاره نکند. بهترین تنبیه برای آمریکا این است که هیچ مذاکره مستقیمی به هیچ قیمت و به هیچ دلیل و وعده‌ای اتفاق نیفتد. معتقدم مگر کسی دیوانه باشد که دلخوش به وعده‌های آمریکا بخواهد مذاکره کند

واکنش کریمی قدوسی به آزادسازی سواحل کشور

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «دلگرم کننده ترین پیام چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلام⁩ تغییر نوع حکمرانی و اداره امور داخلی از حکمرانی توصیه گرا به حکمرانی تحکمی برای اجرا و حاکمیت ⁧قانون⁩ است؛ اولین مصداق شیرین و پیروزمندانه این ادعا آزادسازی سواحل و رودخانه ها به ⁧نفع مردماست

اخبار روزانه:

*فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تشریح برخی از مصادیق برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران گفت: با توجه به اینکه گواهی نامه موتورسیکلت به زنان داده نمی‌شود، رانندگی این افراد با موتورسیکلت ممنوع بوده و با آن برخورد می‌شود. رحیمی ادامه داد: موضوع دیگری که پلیس با آن برخورد می‌کند، رانندگی افراد فاقد گواهی نامه است. کسی که گواهی نامه نداشته باشد اجازه ندارد وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت را ندارد. در این میان با توجه به اینکه برای بانوان نیز تاکنون گواهی نامه‌ای صادر نشده با این تخلف نیز به عنوان رانندگی بدون گواهی نامه برخورد خواهد شد. وی در رابطه با اینکه چه برخوردی با این تخلفات انجام خواهد شد، گفت: این موتورسیکلت‌ها حداقل دوازده ساعت توقیف خواهند شد. البته فعلا برنامه‌ای برای انتقال آن‌ها به پارکینگ نخواهیم داشت و این توقیف ساعتی خواهد بود. در پایان نیز راکبان وسایل نقلیه باید تعهد بدهند که دیگر این جرایم را تکرار نکرده و علاوه بر آن جرایم رانندگی معوق خود را نیز در مدتی معلوم پرداخت کنند.
*
روزنامه پرینستونین آمریکا در مطلبی به قلم مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دولت ترامپ و گابریل نورون‌ها مشاور مایک پمپئو وزیر امور خارجه قبلی آمریکا نوشت: اهالی شهر پرینستون باید درمورد برایان هوک مطلع باشند. او بعنوان مسئول امور ایران در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بود. او مذاکرات تاریخی صلح اسرائیل و اعراب به نام پیمان ابراهیم را پشتیبانی کرد. برایان هوک درسال ۲۰۱۹ مذاکرات آزادی آقای وانگ که به عنوان گروگان در زندان اوین ایران بود، را انجام داد. تلاش‌های آقای هوک قهرمانانه بود. در ادامه این مطلب آمده است: متاسفانه دانشگاه پرینستون به اشتغال دکتر سید حسین موسویان ادامه می دهد، در حالی که او تهدیدات علیه برایان هوک را بزرگ می کند. ما از دانشگاه پرینستون می خواهیم به درخواست "گروه اتخاد علیه ایران هسته ای" مبنی بر پایان دادن به اشتغال موسویان، پاسخ مثبت بدهد.

*فلاحی، نماینده همدان و فامنین در مجلس گفت: برخی نمایندگان با تفکر سیاسی خاص تا الان تلاش کردند که کار پیش نرود و از ۲۳ نفری که در کمیسیون هستیم، چهار نفر سعی کردند زمان کمیسیون را بگیرند و از هر طرف فشار آمده تا کار انجام نشود اما انشاءالله به زودی در هفته آینده تصویب می‌شود.
*
فرمانده نیروی زمینی ارتش از تشکیل یگان موشکی در این نیرو خبر داد.امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به تجهیزات و تسلیحات نیروی زمینی ارتش گفت: چهار ویژگی برای تجهیزات نیروی زمینی ارتش تعریف کردیم و امروز سرمایه گذاری ما بر روی سلاح های دور زن، نقطه زن، دارای قابلیت اتوماسیون و هوشمند بودن است.فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به تشکیل یگان موشکی در نیروی زمینی خاطرنشان کرد: منابعی را به وجود آوردیم تا بتوانیم تجهیزات نیروی زمینی را تغییر دهیم و تجهیزات متناسب با نیروی واکنش سریع را جایگزین کنیم.

https://shoma-weekly.ir/F8UvPm