گفته می‌شود که...

خبرسازی رسانه اصلاح‌طلب علیه وزیر اقتصاد ۱۱۲ سد ایرانی در دست ساخت گزارش اقتصادی معاون اول به سران قوا دیدار فرمانده کل سپاه با خانواده شهدای امنیت رشد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ دستپاچگی کانال‌های خبرساز از ثبات بازار ارز آخرین خبرها از فیلم حاج قاسم اقدام عجیب اخبار سیما همزمان با ریزش قیمت دلار ثبت مصرف بی‌سابقه بنزین در دی‌ماه آخرین تغییرات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرهای خوب سخنگو در موج خبرهای منفی طرح تشکیل استان‌های جدید در مرحله مطالعه کارشناسی خیام سربلند از آزمایش

خبرسازی رسانه اصلاح‌طلب علیه وزیر اقتصاد
درحالی که وزیر اقتصاد اصلاً برنامه‌ای برای سفر به قم نداشت، یک پایگاه خبری اصلاح‌طلب مدعی شد که وزیر اقتصاد به قم سفر کرده و بالاتر اینکه، مراجع عظام تقلید او را به حضور نپذیرفته‌اند. پایگاه خبری انصاف‌نیوز روز گذشته در خبری ساختگی، ادعا کرد که سیداحسان خاندوزی پنجشنبه گذشته به قم رفته و از میان علما و مراجع قم، تنها توانسته با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه دیدار کند.
این رسانه اصلاح‌طلب برای اینکه ادعای خود را ثابت کند، حتی تصویری از برنامه دیدارهای وزیر اقتصاد در سفر به قم را هم منتشر کرد. در واکنش به این خبرسازی دروغ، روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی روز گذشته با تأکید بر اینکه وزیر اقتصاد به‌تازگی سفری به قم نداشته است، اعلام‌کرد: در شرایطی که با یک تماس ساده می‌توان از صحت و سقم یک خبر اطلاع یافت، اما خبر نادرست سفر وزیر اقتصاد به قم نه تنها منتشر شده، بلکه روایت‌های دروغ دیگری هم به آن پیوست شده است که با اصول حرفه‌ای روزنامه نگاری در تضاد کامل است، هرچند این وزارتخانه اعلام کرد که حق پیگیری حقوقی این ادعای دروغ را برای خود محفوظ می‌داند، اما به نظر می‌رسد این خبرسازی، بخشی از پازل بزرگ‌تر تخریب دولت است که به تازگی از سوی برخی جریان‌های سیاسی دنبال شده است.


۱۱۲
سد ایرانی در دست ساخت

معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۴۱۹ طرح سدسازی مربوط به وزارت نیرو تاکنون اجرا شده که عمدتا در طول انقلاب بوده و ۳۹ میلیارد مترمکعب آب در زمان حاضر تنظیم شده و حجم مخازن ما ۵۷ میلیارد مترمکعب است. ۱۱۲ سد در دست ساخت قرار دارد که به میزان ۱۰ میلیارد مترمکعب به ظرفیت موجود اضافه می‌شود.


گزارش اقتصادی معاون اول به سران قوا

سران سه قوه در نشست عصر دیروز که در محل دفتر رئیس جمهور برگزار شد، مهم‌ترین مسائل و موضوعات کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. در این جلسه که با حضور آیت الله رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای برگزار شد، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گزارشی از پیشرفت‌های کشور در حوزه سرمایه‌گذاری، کنترل تورم و پیشران‌های اقتصادی ارائه کرد و رؤسای قوای سه‌گانه بر ضرورت تقویت ثبات اقتصادی، ادامه کاهش نرخ تورم و توسعه و تقویت سرمایه‌گذاری تأکید کردند.
روز گذشته همچنین شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه نیز به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد. در این جلسه که رؤسای قوای مقننه، قضائیه و دیگر اعضا نیز حضور داشتند، موضوع ضرورت تأمین نیازهای ارزی بخش‌های مختلف، از جمله فعالان اقتصادی کشور بررسی و اعضا بر تسریع در این زمینه تأکید کردند.

دیدار فرمانده کل سپاه با خانواده شهدای امنیت
فرمانده کل سپاه در دیدار با خانواده شهدای امنیت «امیرکمندی» و «حسین تقی‌پور» امنیت و آرامش ایران اسلامی را ثمره خون شهدا توصیف و تأکید کرد: اگر جان فشانی و ایثار شهدای عزیز ما نبود، بدون شک با توطئه دشمنان و کینه‌ای که آنان از نظام و ملت ایران دارند کشور ما همچون سوریه و افغانستان می‌شد.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی در این دیدارها با تجلیل از مقام شامخ شهدا، شهدا را زنده و ناظر بر اعمال و رفتار انسان‌ها توصیف و تصریح کرد: شهدا با نثار جان خود به جایگاه ابدی رسیدند؛ ما نیز باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم تا در مقابل شهدا و پیشگاه پروردگار سرافکنده نباشیم.
پدر شهید کمندی در دیدار با سرلشکر سلامی اظهار داشت: من نه تنها پسرم را تقدیم انقلاب کردم بلکه در دوران دفاع مقدس نیز برادرم به شهادت رسید و جان خود را تقدیم نظام و اسلام کرده است و بقیه فرزندانم را نیز در راه دفاع از اسلام تقدیم انقلاب می‌کنم.

همسر شهید تقی‌پور نیز در دیدار با فرمانده کل سپاه به بیان ویژگی‌ها و فضایل اخلاقی این شهید والامقام پرداخت و بر زنده نگه داشتن و ادامه راه شهدا تأکید کرد.

رشد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳

صندوق بین‌المللی پول با ترسیم چشم‌انداز مثبت از اقتصاد کشورمان در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در این سال با رشد و بهبود نسبت به سال قبل از آن مواجه شود. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول اقتصاد ایران در این سال ۹۱ میلیارد دلار بزرگتر خواهد شد و برای نخستین بار به مرز یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید که در سال ۲۰۲۲ بیش از یک‌هزار و ۵۹۹ میلیارد دلار برآورد شده، در سال ۲۰۲۳ به یک‌هزار و ۶۹۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. نرخ تورم در اقتصاد ایران برای سال ۲۰۲۳ افزون بر ۴۰ درصد پیش‌بینی شده است که این رقم نسبت به تورم ۴۰ درصدی سال ۲۰۲۲ افزایش یا کاهش نخواهد داشت. بدهی ناخالص دولت در سال ۲۰۲۳ کاهش قابل توجهی خواهد یافت. بدهی ناخالص دولت ایران در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافته اما در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و به معادل 34/2 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.


دستپاچگی کانال‌های خبرساز از ثبات بازار ارز

بازگشت ثبات به بازار ارز، موجب سراسیمگی و دستپاچگی کانال‌هایی شد که در روزهای اخیر نقش مهمی در التهابات نرخ بازار داشتند. این کانال‌ها که در هفته گذشته، با ذوق زدگی افزایش نرخ ارز در بازار آزاد را منتشر می‌کردند و حتی ادمین‌ها را تشویق می‌کردند که زودتر دست به کار شده و قیمت‌های بالاتر را منتشر کنند، حالا نگران شده‌اند که چرا قیمت‌ها درحال ریزش و بازار ارز دارد ثبات را تجربه می‌کند.
در یکی از این کانال‌ها، این عبارت جلب توجه کرد که «دوستان اینجوری پیش بره، تا فردا پس‌فردا زیر 35هزار تومن دیده می‌شه. لطفاً در معاملات آگاه باشید، ریزش خیلی شدیده.» به نظر می‌رسد سیاست‌های اخیر بانک مرکزی در ثبات بخشی به بازار ارز، خواب برخی که از این نمد کلاهی برای خود دوخته و روی ثروت سازی،
بر اثر کاهش ارزش پول ملی، آن هم به صورت صوری حساب باز کرده بودند، آشفته کرده است.

آخرین خبرها از فیلم حاج قاسم

زینب سلیمانی گفت: در سه سال گذشته چندین طرح برای تدوین فیلمنامه پیگیری شد که از میان آنها سه فیلم‌نامه پیشرفت قابل قبولی داشت و امید داریم در سال پیش‌رو تدوین نهایی به سرانجام برسد. داستان سریال «ترور» درباره ترور نافرجام شهید سلیمانی در بیت الزهرا(س) کرمان است. نکاتی نسبت به این مجموعه تلویزیونی «ترور» وجود داشت که خوشبختانه در گفت‌و‌گو و همکاری با عوامل سریال حل شد و کار در حال پیشرفت است. تلاش خواهیم کرد در سال آینده ساخت اولین فیلم سینمایی بلند درباره شهید سلیمانی را پیگیری و اجرا کنیم. این فیلم با اقتباس از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» و نیز مصاحبه‌های تکمیلی مقطع تولد تا جوانی شهید سلیمانی را به تصویر خواهد کشید.


اقدام عجیب اخبار سیما همزمان با ریزش قیمت دلار

ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی دولت حسن روحانی که تا سال 1397 این مسئولیت مهم را برعهده داشت و کارنامه وی در بانک مرکزی و خسارت مردم در زمان مسئولیت او همچنان محل بحث و گفت‌و‌گو است به تلویزیون دعوت شد و در یک برنامه زنده به سخنرانی پرداخت.
وی در حالی برای تحلیل وضعیت اقتصادی کشور از سوی صداوسیما دعوت شده بود که در دوران او برای اولین بار در تاریخ کشور حجم نقدینگی از میزان تولید ناخالص داخلی بیشتر شده بود، برای اولین بار در کشور، حجم شبه پول به پول بیش از 10 برابر شد، حجم زیان بانکی در کشور به بالاترین میزان نسبت به تولید ناخالص ملی در تاریخ ایران رسید و نرخ ارز با جهش‌های ناگهانی به بیش از سه برابر افزایش یافت.در دوره ولی‌الله سیف معوقات بانکی به بالاترین میزان خود در تاریخ اقتصاد ایران رسیده و سیستم بانکی کشور بیشترین اضافه برداشت در تاریخ اقتصاد کشور از بانک مرکزی را داشت.
سیف درحالی با این سابقه روی آنتن زنده دعوت شده است که در روزهای اخیر و با تغییر رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز روند بشدت کاهشی در پیش گرفته و وضعیت امیدوارانه‌ای را ترسیم کرده است.


ثبت مصرف بی‌سابقه بنزین در دی‌ماه

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: از ابتدای دی‌ماه به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۱۱ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که برای فصول سرد سال عددی بی‌سابقه است و نسبت به دوره مشابه پارسال حدود ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

آخرین تغییرات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره آخرین روند بررسی طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجلس، اظهار کرد: بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در دستور کار جلسه اخیر کمیسیون قرار داشت که با مصوبه اعضا، اصلاحاتی در این طرح صورت گرفت.

وی یادآور شد: کلیات طرح مذکور در جلسه علنی رد شده بود که با استفاده از ظرفیت ماده 130 آیین‌نامه داخلی مجلس و بنا به درخواست 50 نماینده، طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات مجلس، مجدد به کمیسیون شوراها ارجاع داده شده بود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس درباره تغییرات طرح اصلاح مفادی از طرح انتخابات مجلس، گفت: در این جلسه برخی پیشنهادات تصویب شد که بیشتر ویرایشی و اصلاح ادبیات قانون‌نویسی بود.

جوکار اظهار کرد: همچنین با مصوبه اعضای کمسیون، مقرر شد استانداران، فرمانداران، شهرداران و بخشدارانی که می‌خواهند در حوزه انتخابیه‌ای که مسئول هستند، برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کاندیداتوری کنند، 6 ماه پیش از ثبت‌نام اولیه از سمت خود استعفا دهند. همچنین اگر شخصی در پیش‌ثبت‌نام، نام‌نویسی نکند نمی‌تواند در ثبت‌نام اصلی اعلام کاندیداتوری کند.

وی بیان کرد:‌ یکی از مواردی که با مصوبه اعضای کمیسیون از طرح مذکور حذف شد، موضوع علی البدل بود که برای نمایندگان در نظر گرفته شده بود. با این شیوه انتخابات میان دوره‌ای مجلس حذف می‌شد، اما با موافقت اعضا طبق روال گذشته مجدداً انتخابات میان دوره‌ای بر قرار خواهد شد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به مهمترین مصوبه اعضای کمیسیون شوراها گفت: در این جلسه با موافقت اعضا انتخابات تناسبی از طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات مجلس حذف و قرار شد که این موضوع به صورت طرحی مجزا در کمیسیون مطرح و ارزیابی شود.
نماینده مردم یزد در مجلس گفت: طرح مذکور با اعمال اصلاحات جدید به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد تا در نوبت رسیدگی در جلسه علنی قرار گیرد.

خبرهای خوب سخنگو در موج خبرهای منفی

بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرد که در ۱۵ ماه گذشته حدود ۹۰۰ هزار نفر به‌ کار برگشتند و حدود ۲ هزار کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل در یک سال و چندماه گذشته فعال شد.

طرح تشکیل استان‌های جدید
در مرحله مطالعه کارشناسی
مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور از در حال بررسی بودن طرح تشکیل استان کرمان جنوبی و استان تهران شرق و غرب بر‌اساس نظر رئیس‌جمهور خبر داد، اما گفت این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است و در مرحله مطالعه در وزارت کشور قرار دارد.

زهرا احمدی با اشاره به قوانین متعددی که برای تقسیمات کشوری در سالیان گذشته به تصویب رسیده از افزایش درخواست‌ها برای تقسیمات کشوری خبر داد و گفت: از ابتدای سال 1400 تا پایان آذر امسال بیش از 2600 درخواست تقسیمات جدید به وزارت کشور ارسال شده است. مراکز پژوهشی چالش‌هایی را برای این امر مطرح کرده‌اند. از سال 86 تا 1401 حدود 140 شهرستان و 350 شهر ایجاد شده است.
احمدی همچنین از ارائه لایحه تقسیمات کشوری به دولت خبر داد و با بیان اینکه برای هر استان جدید 6000 پست سازمانی اختصاص می‌یابد و بودجه هر استان جدید 900 میلیارد تومان و 5400 پست جدید برای هر استان جدید ایجاد می‌شود، افزود: این حجم اتفاقاتی است که با تشکیل یک استان جدید در کشور رخ می‌دهد. وی ادامه داد: هدف اصلی در قانون تقسیمات کشوری مدیریت و ساماندهی فضای سرزمینی واحدها برای تسهیل فرایند سیاست‌ها و برنامه‌های آمایش سرزمین در راستای عدالت است. این هدف به‌عنوان ماده یک لایحه پیشنهاد شده است.

مدیرکل تقسیمات کشوری بیان کرد: نگاه ما در این قانون بر شهرک‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و غیره مورد توجه قرار گرفته است. همچنین شهرهای جدید مورد توجه ما خواهند بود و برای شهرها یک آستانه جمعیت در نظر گرفته شده و اگر این قانون به تصویب برسد، شهرهای جدید مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت و عواملی مانند جمعیت، آمایش سرزمین و الباقی عناوین مورد دقت قرار می‌گیرد.

خیام سربلند از آزمایش

سخنگوی سازمان فضایی از دریافت تصاویر رنگی و بسیار باکیفیت ماهواره‌ «خیام» خبر داد و گفت: این ماهواره در هفته‌های آتی تمام تست‌های خود را به پایان می‌رساند و به طور کامل عملیاتی خواهد شد.


هر متر خانه در تهران از ۴۸ میلیون تومان عبور کرد

بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۸۰.۷ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۲.۹ درصدی نسبت به ماه قبل می‌باشد.

تقابل پهپاد کرار و هواپیمای جاسوسی

همزمان با رزمایش ذوالفقار ارتش، فعالیت هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه‌ای به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از سامانه‌ها و تجهیزات ایران در منطقه عمومی رزمایش افزایش یافته است. در جریان برگزاری رزمایش هواپیمای باسرنشین اطلاعاتی Pـ8 نیروهای فرامنطقه‌ای که سعی در کاهش ارتفاع برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر از منطقه رزمایش را داشت، با شلیک یک پهپاد کرار از سوی سامانه یکپارچه پدافند هوایی مجبور به ترک منطقه شد.

https://shoma-weekly.ir/0L11oJ