گفته می‌شود که...

حضور امام خامنه ای در مرقد مطهر امام راحل و گلزار شهدای بهشت زهرا/ دهه هفتادی‌ها، آماده مجاهدت/دیده‌بان مشترک در قره‌باغ /تسهیلات بانکی در خدمت خودروسازی/سال 2020 بدترین سال برای گردشگری/شکایت نماینده مجلس از آخوندی به کمیسیون اصل ۹۰ و ...

حضور امام خامنه ای در مرقد مطهر امام راحل و گلزار شهدای بهشت زهرا

همزمان با آغاز ایام‌الله دهه‌فجر و در آستانه چهل‌ودومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین ساعات صبح امروز (یکشنبه) در مرقد بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حاضر شدند و با قرائت نماز و قرآن، یاد و خاطره امام عظیم‌الشأن ملت ایران را گرامی داشتند.رهبر انقلاب اسلامی همچنین با حضور بر مزار شهیدان عالی‌مقام بهشتی، رجایی، باهنر و شهدای حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰، علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت کردند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در گلزار شهیدان سرافراز حضور یافتند و به ارواح مطهر مدافعان اسلام و ایران درود فرستادند.

دهه هفتادی‌ها، آماده مجاهدت

بر اساس یک نظرسنجی صورت گرفته شده، نزدیک به 60 درصد مردم معتقدند که در صورت وقوع جنگ شاهد حضور جوانان - همانند زمان دفاع مقدس- خواهیم بود و بخش کمتری از جامعه نیز اعتقاد به کاهش حضور در جبهه‌ها در مقایسه با دوران جنگ تحمیلی دارند. لازم به ذکر است که بر اساس برآورد اکثر اندیشکده های آمریکایی در تمام سالهای اخیر یکی از دلایل نامطلوب بودن جنگ با ایران، این موضوع بوده که جنگ سبب اتحاد و همدلی و همچنین بالارفتن کم سابقه تفکر مقاومت در بین مردم و جوانان ایران در مواجه با آمریکا خواهد شد. از سوی دیگر به اعتقاد ناظرین سیاسی، تجربه مدافعان حرم نشان داد که نسل های جدید متولد دهه شصت و هفتاد حتی بیشتر از نسل اول انقلاب آماده دفاع از کشور هستند
دستگیری آقاده زاده جنجالی

روزنامه «ال موندو» چاپ اسپانیا از دستگیری «ساشا سبحانی» از چهره‌های فعال در اینستاگرام به جرم قاچاق انسان و پولشویی توسط اینترپل خبر داد. وی سال‌ها در ونزوئلا اقامت داشت و پس از آن به مادرید اسپانیا نقل مکان کرد. نام ساشا با انجام اقدامات هنجارشکنانه در فضای مجازی معروف شد. او همچنین در گرداندن سایت‌های شرط‌بندی هم فعالیت داشت. سبحانی فرزند سفیر پیشین ایران در ونزوئلا و مکزیک است. این رسانه اسپانیایی از قول ساشا سبحانی نوشته که از مقامات قضایی اسپانیا خواسته تا او را به ایران تحویل ندهند.

دیده‌بان مشترک در قره‌باغ

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز فعالیت مرکز مشترک روسیه و ترکیه برای کنترل آتش بس در منطقه قره‌باغ خبر داد. گروهی از نظامیان ترکیه که در این مرکز فعالیت خواهند داشت، وارد جمهوری آذربایجان شده اند. در افتتاح این مرکز دیده‌بانی مشترک، ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع آذربایجان، یونس امره کاراعثمان‌اوغلو، معاون وزیر دفاع ملی ترکیه٬ الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه حضور داشتند.


پروژه فشار حداکثری

سعید حجاریان تئوری پرداز جریان اصلاح طلب در توئیتی نوشت: «دندانه کلید شدن، یعنی کلید از خودمان نبوده است. لازمه کلیدداری دولت و مسئولیت‌پذیری سیاسی لغو ‌نظارت استصوابی و پایان ‌سیاست‌ورزی نیابتی است». این توئیت به خوبی حکایت از آن دارد که پروژه فشار حداکثری بر شورای نگهبان برای ورود به انتخبات 1400 از همینک کلید خورده است. این در حالی است که بزرگترین معضل اصلاح طلبان کارنامه دولت مورد حمایت آنان است که بخش عمده ای از هواداران این جریان را سرخورده کرده و امروز پس از هشت سال برای کسب رای مجدد، ابتدا باید نسبت به این عملکرد پاسخگو باشند.

مشخص شدن سهم ها قبل از ائتلاف!

مساله چگونگی حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری سال 1400، مهمترین دغدغه این روزهای دو جریان سیاسی اصلی کشور است. موضوعی که هنوز در مورد آن اختلاف است و هیچکدام از دو جریان به نظر واحدی نرسیده اند. اختلاف اصلاح طلبان در این ایام در اوج است و حرف و حدیث های مختلفی نقل می‌شود. محمدرضا عارف نامزد انتخابات 1392 که به نفع آقای روحانی انصراف داد این بار معتقد است: «اگر قرار بر ائتلاف باشد، ائتلاف باید براساس سازوکار مشخصی انجام شود مثلا اگر برای تشکیل دولت بنا بر ائتلاف شد، باید از قبل مشخص شود که سهم هر جریان در فعالیت دولت چقدر است؟ مثلا رئیس جمهور از شما، معاون اول از ما یا هشت وزیر از شما و یازده وزیر از ما و... اگر قرار به ائتلاف باشد، باید آورده و دریافتی و مسئولیت ها مشخص شود تا بتوان پاسخگوی مردم بود. من شخصا این نگاه را قبول دارم، ولی معتقدم باید جریان های سیاسی کاندیداهای خود را داشته باشند و اگر بنا بر ائتلاف شد، باید توافق ها روشن باشد و به اطلاع هواداران جریان ها هم برسد و عملا مورد تایید آنها باشد

تسهیلات بانکی در خدمت خودروسازی

با تعلیق «فرمول آزادسازی قیمت خودرو» از سوی شورای رقابت که اجرای آن قرار بود بخش مهمی از نقدینگی خودروسازان برای جهش تولید را تامین کند، حال سیاست‌گذار برای تحقق وعده جهش خودرو باز هم به نهادهای پولی و بانکی متوسل شده است. بر این اساس رئیس‌کل بانک مرکزی ارائه تسهیلات ۱۵هزار میلیارد تومانی به خودروسازان برای افزایش ۵۰ درصدی تولید را تایید کرد. آنچه مشخص است اینکه خودروسازان برای طرح جهش تولید، حساب ویژه‌ای بر آزادسازی محصولات کم‌تیراژ در راستای تامین نقدینگی این طرح باز کرده بودند. البته انتظار آن است که باتدابیر کارشناسی (از جمله ارتقاء فناوری، مدیریت هزینه و ...) از هزینه های تولید کاسته شود و خودور با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.
بزرگترین فاجعه بشری

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در صفحه توئیتر از نمایندگان شورای امنیت دعوت کرد، به کشورش سفر کنند تا از نزدیک در جریان اوضاع اسف‌بار یمن و بحران انسانی این کشور ناشی از ادامه حملات ائتلاف سعودی قرار بگیرند. الحوثی تأکید کرد که اوضاع یمن به شرایطی رسیده که می‌توان آن را «بزرگترین فاجعه بشری» توصیف کرد. وی افزود: ما از نمایندگان شورای اروپا می‌خواهیم که مسئولیت انسانی خود را برای مقابله با گرسنگی، محاصره و تحریم ملت یمن بر عهده بگیرند.

سال 2020 بدترین سال برای گردشگری

بازار گردشگری جهان با بدترین سال ثبت‌شده در طول تاریخ گردشگری مواجه شده که این امر ناشی از کاهش بی‌سابقه تقاضا و محدودیت‌های گسترده سفر در تمامی کشورهای جهان است. در پی بروز همه‌گیری کرونا، جهانگردی بزرگ‌ترین بحران خود را در یک وضعیت اضطراری بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده که حدود یک میلیارد نفر گردشگر بین‌المللی خود را از دست داده و با کاهش ۷۴ درصدی مواجه شده است. سقوط سفرهای بین‌المللی منجر به از دست رفتن ۳/ ۱ هزار میلیارد دلار درآمد شده است. این بحران مشاغل را نیز به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغل گردشگری مستقیم را در معرض خطر قرار داده است که بسیاری از این مشاغل آسیب‌دیده را شرکت‌های کوچک و متوسط دربر می‌گیرند. براین اساس آسیا و اقیانوسیه با کاهش ۸۴ درصدی در ورود گردشگران بین‌المللی بیشترین میزان سقوط را تجربه کرده که حدود ۳۰۰ میلیون مسافر خود را در مقایسه با سال گذشته از دست داده است.
زمان ثبت نام انتخابات

سخنگوی ستادانتخابات کشور گفت: زمان آغاز ثبت‌نام انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ۱۹ اسفند، ثبت‌نام انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی ٨ فروردین، ثبت‌نام انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان ١٣ فروردین و ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ خواهد بود.

بازگشت تنش عربی

روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه فاش کرد که امارات، بحرین و مصر، دوحه را به تعلل در پیشبرد توافقات صورت گرفته در اجلاس «العلا» متهم کرده‌اند. توافق العُلا، در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در شهر العُلا عربستان سعودی امضاء شد. توافقی که مفاد آن تنش زدایی میان چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) با قطر بود. این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر طی ساعات گذشته از سفر به قاهره به منظور ایجاد صفحه جدیدی در روابط دو کشور سر باز زده است. به رغم اینکه این سفر از زمان اجلاس العلا خواسته مصر بوده است. پیش از این نیز «السیسی» رئیس‌جمهور مصر از حضور در اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس سر باز زد و به جای او «سامح شکری» وزیر خارجه مصر حاضر بوده که به نوعی بیانگر وجود اختلافات جدی بر سر راه آشتی مصر با قطر می‌باشد. اختلافاتی که در روزهای پیش رو نیز به انحاء مختلف ادامه خواهد یافت.

مهریه که نباید آبروی اسلام و انقلاب را ببرد

حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:مبنای شرع مقدس این است که زندان جای بزهکار است نه بدهکار و موارد زندان در اسلام چند مورد مختصر بیشتر نیست.ماده ۷ قانون اجرای محکومیت‌های مالی می‌گوید کسی را که بدهکار است و مناعت ندارد-توان پرداخت ندارد- حبس می‌کنند تا بدهی خود را پرداخت کند، اما در اینجا «حبس» لزوماً به معنی زندانی کردن نیست.در ازدواج ۲ نفر که هم‌کف هم هستند مهریه چشم‌روشنی است که بهتر است همان اول پرداخت شود اما خلاف اسلام است که از طریق ازدواج متاجره کنیم.حقوق زنان این نیست که مهریه بالا در نظر بگیرند و بعد این مهریه را بگیرند و برای خود تجارت کنند.مواردی هست که خانمی متارکه کرده و از شوهرش جدا شده و دوباره ازدواج کرده و در زندگی جدید ۲ بچه دارد، اما هنوز دارد مهریه ازدواج سابقش را می‌گیرد.هیچ آیه قرآنی و حدیث و سیره ائمه‌ای نداریم که بگویند برای مهریه زوج را زندانی کنند

دشمنان داخلی ملت بدتر از آمریکایی ها عمل می کنند

غرضی گفت: دوره‌هایی هم مردم در انتخابات شرکت کردند، ولی شرکت آن‌ها مفید به حالشان نبود. در دو دوره اخیر، دلار از هزار تومان به نزدیک ۲۴ هزار تومان رسیده است. در حالی که هر دو دولت ۶۰۰ میلیارد دلار ارز داشتند؛ یعنی سالیانه حدود ۸۰ میلیارد دلار درآمد داشته اند، در حالی که خرج کشور بیش از ۳۰ میلیارد دلار نیست. من ۸۰ سال دارم و ۴۰ سال است که اعداد و ارقام را می‌بینم و ۲۰ سال در دولت بوده ام. ملاحظه می‌فرمایید که دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار به ۲۴ هزار تومان می‌رسد. وی تأکید کرد: شما فکر می‌کنید بدون اینکه مردم رضایت بدهند که دولت به جای منافع دولت، مجلس و قوه قضائیه به مردم توجه دارد، هیچ راه دیگری پیدا می‌شود برای اینکه مردم در انتخابات مشارکت کنند؟! مسئولین مدام مشکلات را بر گردن آمریکا می‌اندازند؛ در حالی که دشمنان داخلی ملت، رانت خواران و رباخواران و صاحبان امتیاز، بدتر از آمریکایی‌ها عمل می‌کنند. شما اعلام کردید که در مرداد ماه همین امسال پنج میلیارد دلار درآمد ارزی داشته اید که در سال ۶۰ میلیارد دلار می‌شود. خرج کشور اینقدر نیست.

شکایت نماینده مجلس از آخوندی به کمیسیون اصل ۹۰

نماینده تهران در مجلس از شکایت خود از وزیر سابق راه و شهرسازی به دلیل ترک فعل خبر داد. اقبال شاکری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی شکایت کرد.
متن این نامه به شرح زیر است؛
برادر گرانقدر
جناب حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس محترم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس
سلام علیکم
احتراما به پیوست شرح ترک فعل و سوء مدیریت جناب آقای دکتر عباس آخوندی وزیر محترم سابق راه و شهرسازی در زمان تصدی جهت بررسی و اقدام مقتضی ارسال می‌گردد.
مستدعی است از نتیجه اقدامات اینجانب را مطلع فرمایید.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن تائید این خبر، گفت:شکایت بنده از آقای آخوندی زوایای متعددی دارد که مستندات آن را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کرده ام.
وی با بیان اینکه مهمترین محور‌های این شکایت درباره ترک فعل در حوزه مسکن، حمل و نقل و عملکرد بد در حوزه مدیریت بحران در زمان تصدی آخوندی در وزارت راه و شهرسازی است، ادامه داد:مجلس تمام قد پیگیر قانون جرم بودن ترک فعل مسئولان است.
نماینده تهران در مجلس اضافه کرد:آقای رئیس جمهور اخیراٌ اعلام کرد که در حوزه مسکن کوتاهی شده است که در این حوزه باید کمیسیون اصل ۹۰ و مراجع قضایی ورود کنند و آقای آخوندی که مسبب اصلی عقب ماندگی کشور در حوزه مسکن است را بازخواست کنند.

اخبار کوتاه:
*
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم: درباره هر واکسن خارجی نظر من این است که بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که این واکسن مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود چراکه وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم، قرار نیست روی مردم ما آزمایش شود. من هم واکسن روسی را نخواهم زد.
*محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رییسه مجلس: حواشی رخ داده برای نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی دو بعد داشت؛ بعد اول رفتار نماینده سبزوار بود که هیات نظارت به این موضوع ورود کرده و در حال بررسی آن است.بعد دوم این ماجرا توهینی است که به مجلس شده است. چرا که توهین‌های انجام شده فقط مربوط به آن سرباز نیست، بلکه مامور دیگری که چهره او در فضای مجازی منتشر نشد، توهین‌های زیادی به نماینده مجلس انجام داده و یکی از مسببان راه‌بندان مسیر نیز او بوده است.هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بررسی این موضوع را آغاز کرده و نتیجه آن ظرف مدت یک هفته تا ده روز آینده اعلام می‌شود
*رئیس شورای عالی نظام پزشکی، نسبت به بروز موج چهارم کرونا در کشور هشدار داد وی تصریح کرد، واردات واکسن استاندارد از ضروریات است. مصطفی معین، در چهل و ششمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی، گفت: کشور در لبه پرتگاه موج چهارم کرونا قرار دارد و اگر وارد این پیک شویم، حتما با افزایش میزان مرگ و میر مواجه خواهیم شد.به نوشته مهر، وی با عنوان این مطلب که کادر پزشکی در معرض آسیب پذیری بیشتری قرار دارد و نباید سرمایه‌های ملی را از دست بدهیم، افزود: بازگشایی مدارس و برداشتن محدودیت‌ها کشور را با پیک چهارم مواجه خواهد کرد، لذا واردات فوری واکسن استاندارد از ضروریات است
.
*مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه برجام حاصل شرایط اضطراری بود،‌ گفت
: زمان تغییرات اساسی و حرکت از ۱+۵ به دوجانبه فرارسیده است؛ این می‌تواند به مذاکره دوجانبه، گام برداشتن مرحله‌ای دو کشور و حل جامع ‌و دوجانبه مشکلات تبدیل شود.حمید ابوطالبی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «برجام حاصل شرایطی اضطراری بود و نه تنها ایران بلکه آمریکا هم آمادگی رسیدن به توافقی قطعی و جامع و تصویب آن در کنگره را نداشت، لذا طرفین به برنامه جامع اقدام مشترک رسیدند. برنامه‌ای وابسته به شرایط داخلی دو کشور و حاصل تمایل ایران و آمریکا در برابر کارشکنی برخی کشورهای ۱+۵در مذاکره.»وی تصریح کرد: «اینک‌ نیز همان برخی دنبال خودمختاری استراتژیک خود هستند و آمریکا هم باز نشان داده تمایل رسیدن به تفاهمی جامع با ایران را دارد لذا زمان تغییرات اساسی و حرکت از ۱+۵ به دوجانبه فرارسیده است این می‌تواند به مذاکره دوجانبه، گام برداشتن مرحله‌ای دو کشور و حل جامع ‌و دوجانبه مشکلات تبدیل شود


https://shoma-weekly.ir/ygALZl