گفته می‌شود که...

حریرچی: ۶۵ درصد مردم ماسک نمی‌زنند/افزایش غیرقانونی حقوق مدیران دولتی/سردار پاکپور: امنیت در مرزهای شرقی برقرار است/روسیه: آمریکا هیچ تضمینی به ایران نمی‎دهد/وام خرید مسکن ۴۴۰ میلیون تومان می‌شود؟/اصلاح‌طلبان به وضعیت بی‌تدبیری دچار شدند و ...

سران احزاب اصلاح‌طلب باید استعفا دهند

فائزه هاشمی در گفتگو با روزنامه آرمان و در پاسخ به این سؤال که آیا شما شکست اصلاح‌طلبان در این انتخابات را تایید می‌کنید؟ اظهار داشت: شکست خورده این انتخابات اصلاح‌طلبان بودند. اصلاح‌طلبان در ۴ سال اخیر تغییر هویت داده و پایگاه مردمی خود را از دست دادند. در طول این ۴ سال نیز با انداختن توپ در زمین شورای نگهبان و اصولگرایان حاضر به پذیرش خطا‌های خود نشدند. حالا هم اکثر آن‌ها همین حرف‌ها را تکرار می‌کنند. هنوز نیز اکثریت آن‌ها فرافکنی می‌کنند. وی همچنین گفت: اصلاحات در احزاب و ارکان خود به یک خانه تکانی جدی احتیاج دارد. احزاب اصلاح‌طلب نتوانستند پیام مردم را دریافت و تحلیل درستی ارائه بدهند. آن‌ها برای حفظ و بقای خود دچار فرافکنی شدند، به نظرسنجی‌ها و آمار‌سازی‌های غیرواقعی روی آوردند و از مردم و پایگاه اجتماعی خود فاصله گرفتند. هدف، اصلاحات نبود بلکه بقا بود. در کشور‌های توسعه یافته معمولا با چنین شکستی، رهبران حزب یا رهبران جبهه شکست خورده استعفا می‌دهند و میدان را در یک روند دموکراتیک به دیگران واگذار می‌کنند، چراکه معتقدند این اقدام، حداقل کاری است که انتظار می‌رود احزاب دچار خطا مانند اصلاح‌طلبان در این انتخابات انجام دهند. بعد از این کناره‌گیری‌هاست که مابقی قادر خواهند بود آسیب‌شناسی جدی و واقعی را در درون تشکیلات انجام داده و راه درست را برای آینده پیدا کنند.

حریرچی: ۶۵ درصد مردم ماسک نمی‌زنند

معاون کل وزارت بهداشت با اعلام نگرانی از کاهش 65 درصدی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح جامعه، افزود: «۶۵ درصد مردم ماسک نمی‌زنند و فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنند».


جذب و انتقال اعضای هیئت‌علمی رانتی در روزهای پایانی دولت
!

بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای، جذب برخی از اعضای هیئت‌علمی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را خلاف عرف و قانون دانست. در بخشی از این بیانیه آمده است: «در این روز‌های پایانی دولت موسوم به تدبیر و امید، درگیر برخی اقدامات خلاف عرف و قانون در جذب و انتقال یکی از اعضای هیئت‌علمی با رانت‌های سیاسی و خانوادگی شده است که این دست اقدامات در جذب اساتید با کارنامه ضعیف علمی و خلاف قانون در این دانشکده مسبوق به سابقه نیز بوده است. این جذب در خصوص انتقال آقای «روح‌الله ر» عضو پیمانی هیئت‌علمی گروه حقوق عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران و همچنین فرزند آقای «محسن ر» عضو هیئت‌علمی گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و همچنین عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به گروه روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه تهران است».

افزایش غیرقانونی حقوق مدیران دولتی

«کوچکی‌نژاد» نماینده مجلس می‌گوید: «در قانون بودجه آمده که حقوق کارکنان دولت ۲۵ درصد افزایش پیدا کند، اما این نکته قیدشده که این افزایش حقوق نهایتاً تا سقف 2.5 میلیون باید باشد که این مسئله از افزایش دریافتی مدیرانی که حقوق بالایی دارند، جلوگیری می‌کند. جهانگیری در بخشنامه خود آورده که این سقف 2.5 میلیونی فقط شامل حقوق پایه است و مابقی دریافتی‌ها بدون سقف می‌تواند افزایش یابد. دولت با این کار میخواهد مدیرانش با دریافتی بالاتری بازنشسته شوند».
دستگاه اکسیژن‌سنج ایرانی ساخته شد

دستگاه اندازهگیری میزان اکسیژن خون، دستگاهی پیشرفته است که تا پیش‌ازاین وارد میشد؛ اما این روزها نخبگان داخلی، نسخه ایرانی آن را هم تولید کردهاند تا ازاین‌پس با دستگاهی بومی میزان اکسیژن اشباع خون بیماران اندازهگیری شود.


مذاکره با آمریکا نیازمند اجازه مجلس می
شود

اخیراً طرحی با عنوان «ممنوعیت مذاکره مسئولان با مقامات آمریکا» در دستور کار مجلس قرار گرفته که اگر تصویب شود، هرگونه شروع به مذاکره با مقامات آمریکایی نیازمند اجازه مجلس خواهد بود و متخلفان به حبس و انفصال‌ازخدمت محکوم میشوند.
سردار پاکپور: امنیت در مرزهای شرقی برقرار است

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: «در حال حاضر هیچ‌گونه اتفاق خاصی در مرزهای مشترک ایران با این کشور رخ نداده است. امنیت و آرامش کامل در تمامی مرزهای شرقی و مشترک با کشور افغانستان برقرار است».

رئیسی چگونه کار اصلاح‌طلبان را سخت کرد؟!

«احمد غلامی» در سرمقاله روزنامه اصلاح‌طلب شرق با عنوان «رئیسی کار اصلاح‌طلبان را سخت کرد»، نوشت: «دولت روحانی در انتهای خط است و دولت رئیسی هنوز پا به خط آغاز نگذاشته است. در این خلأ به‌وجودآمده و در جابه‌جایی دولت‌ها، کارهای اساسی چندانی صورت نخواهد گرفت. دولت مستقر بیش از هر زمان دیگری درصدد وقت‌گذرانی است و تلاشش رفع‌ورجوع کارهای روزمره است، اما دولت رئیسی از هم‌اکنون آستین بالا زده و برعکسِ دولت روحانی در آغاز، کار احیای سیاست داخلی را در دستور کار دارد. دیدارهای او [رئیسی] با برخی وزرا و مقامات دولت روحانی و تماس‌های مکرر و وسیع دفترش با منتقدان وضع موجود که بیش از همه اصلاح‌طلبان را در بر می‌گیرد، اقداماتی است که در دولت‌های پیشین سابقه نداشته است. اصلاح‌طلبانی که تضاد جدی با دولت سیزدهم دارند، در برابر این دعوت‌ها چه خواهند کرد؟ رئیسی این دسته از اصلاح‌طلبان را با معضل جدی روبه‌رو کرده است؛ معضلی که تضادهای درونی آنان را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند. بسیاری از اصلاح‌طلبان به گفته عباس عبدی، تکنسین‌های قدرت‌اند. آنان همواره درصددند برای ماندن در قدرت راه و سازوکاری پیدا کنند. منظور، همین دسته از اصلاح‌طلبانی است که معلوم نشد بر چه اساسی نامزدهایی را برگزیدند که هیچ‌یک از آن‌ها به لحاظ رویکردهای سیاسی چندان قرابتی با یکدیگر نداشتند؛ مثلاً کنار هم قرار دادن پزشکیان و ظریف، جهانگیری و تاجزاده از هیچ اصلی تبعیت نمی‌کند مگر یک‌چیز، آن‌هم چیدمانی برای رسیدن به هدفی خارج از موفقیت این نامزدهای موجود در لیست! بگذریم. هدف، چوب‌زدن به تابوت مرده نیست. می‌خواهم بگویم دولت رئیسی برعکس دولت روحانی، با سیاست داخلی آغاز کرده است.
روسیه: آمریکا هیچ تضمینی به ایران نمی
دهد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین می‌گوید: «۹۰ درصد کار احیای برجام انجام شده است. آمریکاییها گفتهاند که قوانینشان اجازه نمی‌دهد تا هیچ‌گونه تضمینی درباره عدم خروج مجدد از برجام بدهند. برنامه‌های ایران برای تولید فلز اورانیوم، نتیجه سیاست فشار حداکثری ایالات‌متحده است. این آمریکایی‌ها هستند که باید اولین قدم را بردارند، زیرا آن‌ها خارج از قاعده رفتار کردند و از توافق خارج شدند».
محسن هاشمی: خسارت تاخیر در واکسیناسیون، از هزینه تامین واکسن بیشتر است

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر وجود برخی مشکلات در پروژه های تامین واکسن تولید داخل همچون تحریم ها گفت: رسانه ها نباید دو قطبی تامین واکسن از داخل و خارج کشور ایجاد کنند. هاشمی ادامه داد: لازم است در کنار پروژه داخلی نسبت به تامین واکسن از کشورهای خارجی هم اقدام شود، چون برخی کشورهای همسایه به مرز ۵۰ درصد واکسیناسیون رسیده اند و ما هنوز کمتر از ۵ درصد دنبال می کنیم و این می تواند خسارات روانی و اقتصادی و انسانی ایجاد کند که به مراتب فراتر از هزینه های تامین واکسن از خارج کشور است. وی تاکید کرد: باید استراتژی ملی در ستاد ملی کرونا در نظر گرفته شود و پروژه تامین واکسن به تاخیر نیفتد و در کنار این از رسانه ها نیز انتظار است، به این موضوع نگاه سیاسی نکنند و حمایت در فضای کارشناسی مطرح کنند که ایجاد دو قطبی بین تامین واکسن از خارج و داخل ایجاد نشود و به این صورت سلامت عمومی تحت الشعاع نگاه و مسائل سیاسی نشود

تحلیل عباس عبدی از جریان اصلاحات: به مرحله گسست رسیده‌ایم

«عباس عبدی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که عمدتاً نظراتش را در رسانه‌های این جریان مطرح می‌کند، گفته است: «من هیچ‌وقت خودم را از دوستان اصلاح‌طلب جدا نمی‌دانم و جدا نکردم، ولی این به معنای توافق با آنان نیست، سال ۱۳۸۷ هم نامه‌ای به آن‌ها نوشتم که یک کلمه هم جوابش را ندادند.‌ من به‌عنوان یک اصلاح‌طلب در عرصه عمومی می‌نویسم، فقط همین. به من می‌گویید چرا حرفت را به شورای تصمیم‌گیران جبهه اصلاحات نمی‌رسانی و من می‌گویم حدود سه سال قبل به دیدن آقای خاتمی رفتم و خیلی صریح تحلیل کردم که وضعیت اصلاح‌طلبان در قبال طرف مقابل، به بن‌بست رسیده و سیاست شما دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند. بهترین کار این است که شخص شما کارهایتان را فریز کنید. با فریز کردن، سرمایه شما از بین نمی‌رود.‌ همیشه ممکن است فرصتی پیش بیاید و یک‌باره یخ‌ها آب و فضا گرم شود و بتوان کاری کرد. گفتم شما نه‌تنها دیگر نمی‌توانی موتور نیروها باشید، بلکه می‌توانید به‌عنوان مانع هم عمل کنید. ‌به‌هرحال من در این حد کنشگری داشتم. من برای دوستانی که صادقانه در انتخابات شرکت کردند، احترام می‌گذارم. علت این‌که اصلاح‌طلبان دو جناح شدند و یک عده شرکت کردند و یک عده شرکت نکردند به این دلیل بود که ما به مرحله گسست رسیده‌ایم.
شرط کاهش نرخ سود بانکی

علی صالح آبادی، مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بهره بین بانکی در روز‌های اخیر بیان کرد: کاهش این نرخ در صورتی منجر به کاهش سود بانکی می‌شود که کاهش نرخ در بازار بین بانکی پایدار باشد.

وام خرید مسکن
۴۴۰ میلیون تومان می‌شود؟

دستگاه سیاست گذار بخش مسکن و بازوی تأمین مالی آن درخواست دو برابر شدن تسهیلات خرید مسکن را به شورای پول و اعتبار ارائه داده است و منتظر تصویب آن هستند؛ بنابراین پیشنهاد شده است که رقم تسهیلات خرید مسکن فردی و زوجین در تهران به ترتیب ۲۰۰ و ۴۰۰ میلیون تومان شود که به این ترتیب در صورت تصویب، به همراه وام جعاله به رقم ۲۴۰ و ۴۴۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. با ۴۴۰ میلیون تومان، زوجین می‌توانند در تهران تا حدود ۱۰ درصد از قیمت ملک را با کمک تسهیلات مسکن تهیه کنند؛ این رقم، معادل حدود ۱۵ متر از یک واحد مسکونی است. ضمن این که رقم اقساط این تسهیلات در صورتی که مدت زمان بازپرداخت آن همچنان ۱۲ ساله و با نرخ سود ۵/۱۷ درصد باشد، بیش از شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود

زمین بازی عوض می‌شود!

«فؤاد ایزدی»، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به موانع برجامی که از سوی آمریکا ایجاد شده و حاضر به بازگشت به تعهدات قبلی خود نیست، می‌گوید: «آمریکایی‌ها به دنبال این هستند تا توافقی طولانی‌مدت به دست آورند، آن‌ها می‌گویند ما توافق 15یا 20 ساله می‌خواهیم. آن‌ها به دنبال این هستند که از توافق فعلی فراتر روند و جدای از موضوعات هسته‌ای امتیازات دیگری نیز بگیرند. موضوعات و خواسته‌های به‌ناحق آن‌ها در گزارش‌های خبری رسانه‌های غرب هم انعکاس می‌یابند. متأسفانه آقای روحانی به‌گونه‌ای درباره توافق هسته‌ای سخن می‌گوید که کاخ سفید، مشکلات موجود در برجام را به داخل ایران ربط می‌دهد». وی در خصوص تغییر دولت و تأثیر آن در ادامه مذاکرات، معتقد است: «دولت آقای روحانی تمام شود، زمین بازی هم عوض می‌شود و افراد و شرایط جدیدی مهیا می‌شوند؛ البته مشاوران امنیتی حق رأی دارند و باید دید در شورای امنیت ملی آینده چه کسانی مشخص می‌شوند و تصمیمشان درباره برجام و مذاکرات چیست».
اصلاح‌طلبان به وضعیت بی‌تدبیری دچار شدند

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با ارتباط و تماس از سوی رئیس‌جمهور منتخب با برخی از افراد معتدل و اصلاح‌طلب و درخواست ارائه پیشنهاد از آنها گفت: همانطور که آقای رئیسی مطرح کردند، رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌شود، رئیس‌جمهور کل ملت ایران است و از این جهت باید باب را برای رابطه و گفت‌وگو باز کرد و این اقدام باید به گونه‌ای باشد که همه به رئیس‌جمهور احساس تعلق کنند. وی افزود: این رفتار کاملاً مثبت، مناسب و شایسته است و موجب همبستگی ملی و کاهش شکاف و انشقاق در جامعه می‌شود. از طرف دیگر، این اقدام به وحدت ملی کمک می‌کند و در نهایت مثبت ارزیابی می‌شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تجربه نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان راه‌حل روشنی برای مدیریت کشور خصوصاً در شرایط حاضر ندارند، گفت: اصلاح‌طلبان حتی برای ورودشان در عرصه انتخابات نیز، به وضعیت بی‌تدبیری دچار شدند. مصباحی‌مقدم تصریح کرد: اخیراً دیدم در یکی از روزنامه‌ها پیشنهاد شده بود که اصلاح‌طلبان به تدوین یک مانیفست اقدام و مواضع خود را در آن بیان کنند و اصلاح‌طلبی را توضیح دهند و بگویند، قصد دارند چه چیزهایی را اصلاح و خود را از گروه‌های برانداز جدا کنند تا مشخص باشد چه مواضعی دارند که به نفع مصالح ملی است، اگر چنین اتفاقی بیفتد کمک می‌کند که هواداران آنها از ابهام خارج شوند و برانداز و اصلاح‌طلب تفکیک شوند که این کار خوبی است.

‌اخبار روزانه:
*
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست ارائه طرح «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» با بیان اینکه بسیاری از صادرات به کشور‌های همسایه از طریق خطوط حمل و نقلی ایران انجام می‌شود، تکمیل زنجیره ارزش این محصولات و همچنین مواد اولیه تولید داخل را یکی از ضرورت‌های کشور برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالفعلی که در کشور وجود دارد، در زمینه تولید برخی محصولات و صادرات آن به کشور‌های همسایه، می‌توانیم به قطب منطقه تبدیل شویم. وی در ادامه با بیان اینکه بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حمل‌و‌نقل ریلی و همچنین خام‌فروشی از چالش‌های کشور است، اجرای عملیاتی طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری را منوط به تعیین چشم‌انداز و تعیین اولویت‌های فرآوری و صادرات دانست و اظهار داشت: پیش از اجرای کامل این طرح باید ابتدا الگوی محدودی از آن در یک یا چند زنجیره فرآوری و ترابری عملیاتی شود تا با بررسی نتایج و میزان استقبال بخش خصوصی، برای گام‌های بعدی قدم برداشت.

*سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به نامه دعوت ۲۲۰ نماینده از رئیسی برای شرکت در انتخابات، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشتبنده نویسنده نامه دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از آیت‌الله رئیسی بوده و بسیاری امضا‌ها را اینجانب اخذ کردم. امضاکنندگان نامه هیچ‌گاه دنبال سهم از کابینه آتی نبوده و نیستند. رئیس‌جمهور طبق قانون وزرا را معرفی و نمایندگان طبق قانون بررسی می‌کنند. سهم‌خواهی در قاموس مجلس و دولت انقلابی نیست».

*مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در مجلس کلید خورد. به گزارش فارس، وی افزوده است: ما به دنبال آن هستیم تا در دولت سیزدهم این طرح اجرایی شود و با توجه به اهمیت حوزه کاری راه و مسکن این دو حوزه از همدیگر جدا و هر یک به عنوان یک وزارتخانه مستقل به کار ادامه دهند.
*احمد علوی، منتخب شورای ششم تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شما نسبت به طرح زیست شبانه چیست، گفت: با مدل اعضای شورای شهر فعلی برای زیست شبانه کار جلو نمی‌رود و باید زیست مؤمنانه جایگزین شود. من کلیت طرح زیست شبانه را قبول دارم، ولی با عنوان زیست مؤمنانه می‌توانیم شب‌های تهران را روشن‌تر، شفاف‌تر و امن‌تر کنیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی افزوده
: وقتی شهر به صورت کامل به خواب می‌رود، شهر ناامن می‌شود و آسیب‌های اجتماعی هم شدت بیشتری پیدا می‌کند، اما نکته مهم این است که با مدل اعضای فعلی شورای شهر برای زیست شبانه کار جلو نمی‌رود، زیرا نمی‌توان شهر را به فروشگاه و امثال آن تبدیل کنیم و باید زیست مؤمنانه جایگزین شود که به نظرم جالب‌تر است.
*روزنامه رای الیوم چاپ لندن در یادداشتی به اهداف سفر سلطان عمان به عربستان پرداخت و نوشت که نزدیک کردن دیدگاه تهران و ریاض یکی از اهداف این سفر است. به گزارش ایسنا، در بخشی از این یادداشت آمده است: انگیزه‌ها و دلایل این سفر زیاد و متفاوت است و زمان این سفر نیز مورد توجه است، زیرا مسقط نقش میانجیگر برای حل بحران یمن را ایفا می‌کند. برخی‌ها بر این باورند که مسقط به دنبال نزدیک کردن رویکرد‌های تهران و ریاض است، زیرا اکنون گفتگو یا مذاکراتی میان ایران و عربستان درحال برگزاری است و توافق نهایی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران نیز همچنان مهم‌ترین مسأله است
.
*تبلیغات نامزد‌های انتخابات پیش از موعد عراق به صورت شبه‌رسمی از روز پنجشنبه گذشته آغاز شد. این طولانی‌ترین دوران تبلیغات انتخاباتی در تاریخ عراق است که سه ماه طول خواهد کشید. قانون جدید انتخابات، عراق را به
۸۳ دایره انتخاباتی در سراسر کشور از جمله اقلیم کردستان تقسیم می‌کند.

https://shoma-weekly.ir/0FdvWK