گفته می‌شود که...

حراج منابع ارزی کشور برای واردات گوشی آمریکایی/بیسکویت‌های ۱.۵ میلیون تومانی در راه ایران!/فرزند مادر ایرانی، ایرانی است/سید حسن نصرالله: بین آمریکا و اسرائیل تفکیکی قائل نیستیم/شانس ایران برای میزبانی از فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰/دستور رهبر معظم انقلاب برای برگزاری وسیع‌تر ازدواج‌های دانشجویی و ...

حراج منابع ارزی کشور برای واردات گوشی آمریکایی

درحالی‌که بسیاری از کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی کشور به علت عدم تخصیص ارز کافی برای واردات مواد اولیه با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و باوجوداینکه برخی از خانواده‌ها در سال گذشته برای تأمین موبایل و تبلت ارزان‌قیمت جهت پیشبرد آموزش مجازی فرزندان خود با مشکل مواجه شدند، بیش از ۶۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی کشور برای واردات گوشی‌لوکس اپل هزینه شده است.
بیسکویت‌های
۱.۵ میلیون تومانی در راه ایران!

دبیر کل بنکداران مواد غذایی ضمن اشاره به این که بیسکویت‌های وارداتی یک میلیونی در کشور مورد استقبال قرار گرفته است، خبر از ورود بیسکویت‌های یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به کشور را داد. قاسمعلی حسنی اظهار کرد: به دلیل فروش فوق العاده این تنقلات و استقبال بالای بخشی از افراد جامعه از این اقلام، بیسکویت‌های یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی آلمانی، سوئیسی، فرانسوی و انگلیسی در راه است.

تهران قرمز، نارنجی شد

تهران که این روزها به رنگ قرمز کرونایی بازگشته است، به لحاظ ذخایر آبی نیز حال‌وروز خوشی ندارد. مدیرعامل آب‌وفاضلاب پایتخت اعلام کرد: «استان تهران در وضعیت نارنجی یعنی هشدار کم‌آبی قرارگرفته. امسال میزان بارندگی نسبت به ۵۰ سال گذشته بسیار بد است. اگر مشترکان بد مصرف، روند مصرف خود را اصلاح نکنند در مردادماه روزانه ۴ تا ۵ ساعت آبشان قطع خواهد شد».

فرزند مادر ایرانی، ایرانی است

اولین شناسنامه برای فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی در خارج از کشور، در سرکنسولگری ایران در دبی صادر شد. «مریهان و لیلیان»، صاحبان شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی شدند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می گوید قطعی برق حداقل تا یک ماه دیگر ادامه دارد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از جلسه فوق العاده کمیسیون به منظور بررسی علل خاموشی های گسترده اخیر و راهکارهای مدیریت بهینه خاموشی ها در روز چهارشنبه خبر داد. مصطفی نخعی با اشاره به اقدامات کمیسیون انرژی در خصوص قطعی برق رخ داده در چند روز اخیر، بیان کرد: قطعی های مکرر و خارج از برنامه برق در چند روز اخیر و به دنبال آن قطع آب و بعضا تلفن های همراه مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.وی در ادامه درباره اینکه چرا به نحوی برنامه ریزی نمی شود که این نارضایتی ها به وجود نیاید، افزود: اگر مدیریت بهینه تری در توزیع برق داشته باشیم طبیعتا می توان نارضایتی ها را کاهش داد. در این شرایط دو کار اولویت دارد؛ یکی مدیریت توزیع برق است و یکی هم بحث کاهش مصرف. ما مسئولیت داریم به مردم بگوییم این مختص یک یا دو روز نیست، ما حداقل تا یک ماه دیگر این شرایط را خواهیم داشت و لازم است به شکل مناسبی مدیریت و اطلاع رسانی صورت گیرد.
تلاش سه قوه برای برطرف کردن مشکلات!

دیروز مراسم تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه برگزار شد. رئیسی، رئیس پیشین قوه قضائیه در این مراسم بر لزوم نظارت مداوم از دستگاه اجرایی کشور تأکید کرد و آن را موجب تداوم اعتماد برشمرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد، قوای کشور همکاری مثال‌زدنی برای پیشرفت کشور داشته باشند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای نیز در مراسم معارفه خود به‌عنوان رئیس جدید قوه قضاییه تأکید کرد: «یقین دارم با حضور آیت‌الله رئیسی در دولت آینده، حتماً بسیاری از مشکلات را می‌توانیم رفع کنیم. اطمینان داریم با حضور آقای قالیباف که مدیر بزرگ شده در میدان‌های سخت هست دست به دست هم می‌دهیم و مشکلات مردم را برطرف می‌کنیم». رئیس‌ مجلس هم با اشاره به این‌که «دوره جدیدی از حکمرانی در کشور آغاز شده است و این فرصت کم‌نظیر است»، تأکید کرد: «مردم از امروز هیچ بهانه‌ای را از ما نخواهند پذیرفت. اختلاف‌نظر بین مسئولان باید به خروجی یکپارچه به نفع مردم منجر شود. جنس کارهای ما باید جهادی باشد، هم باید خوب کار کنیم هم کار خوب کنیم».
وزیر بهداشت: پیک چهارم را با عزت و عظمت مدیریت کردیم

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی با اشاره به اینکه وقتی می‌گوییم واکسن می‌سازیم و به عنوان ششمین و هفتمین واکسن‌ساز بزرگ دنیا مطرح می‌شویم، نمی‌گویند دانشمندان این عرصه شبانه روز تلاش کردند و یک عظمت آفریدند، ابراز داشت: وقتی یک ورزشکار روی سکو می‌روند، عده‌ای با پرچم شیر و خورشید هم به این قهرمانی اشک شوق می‌ریزند ولی برای دانشمندان ما این موضوع فراهم نیست و گمنامانه در این عرصه جانفشانی می‌کنند. وی با بیان اینکه برخی زحمت یک ساله مدافعان سلامت و سازندگان دارو و واکسن و... را نفی می‌کنند تا یک فرد یا جریانی را بزنند، افزود: ننگ بر این سیاست‌زدگی چراکه این امر دور از اخلاق و انصاف است و تلاش‌های دانشمندان این سرزمین را زیر سؤال می‌برند. نمکی در ادامه با تاکید بر اینکه پیک چهارم را با عزت و عظمت مدیریت کردیم خاطرنشان کرد: میزان مرگ در پیک چهارم «یک‌دوم» پیک سوم بود و این به دلیل استفاده از زیرساخت شبکه، کلینیک‌های سرپایی که بار بیمارستان‌ها را کم کرد و شیوه موفق مراقبت در منزل بود.

آیین‌نامه جدید وکالت لازم‌الاجرا شد

دیوان عدالت اداری با صدور قرار رد شکایت در خصوص شکایتی با موضوع درخواست «ابطال ماده ۳۸ آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۸۸»، بر لازم‌الاجرا بودن آیین‌نامه مصوب ۱۴۰۰/۴/۲ تأکید کرد. گفته می‌شود این آیین‌نامه انحصار در این فعالیت تخصصی را از بین می‌برد و زمینه را برای فعالیت شمار بیشتری از علاقه‌مندان به امر وکالت فراهم می‌کند. پیش از این، کانون وکلا به آیین‌نامه ابلاغی از سوی قوه قضائیه واکنش نشان داده و گفته بود آن را قبول نداشته و اجرا نخواهد کرد.
نماینده اصولگرا: تمدید مهلت آژانس مسخره بازی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه تمدید مهلت آژانس مسخره بازی بوده و با تمدید آن خاصیتش از دست می‌رود، تصریح کرد که دولت برای انتخابات مذاکره را شروع کرد اما به انتخابات نرسید و به طور کلی مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد. محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی، درباره تمدید نشدن مهلت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه ‌آیا ممکن است این مهلت تمدید شود، اظهار داشت: اگر این مهلت یک بار دیگر تمدید شود، خاصیتش از دست می‌رود، ضمن اینکه همین حالا نیز خاصیتش از دست رفته است. تمدید شدن آن نشان می‌دهد که یک بازی مسخره در پیش است. وی در مورد اینکه آیا توافق به سرانجام می‌رسد یا نه، با بیان اینکه این توافق هیچ وقت انجام نمی‌شود، تصریح کرد: ما نه تنها با کشورهای اروپایی که پادو هستند بلکه با آمریکا که در راس مذاکرات قرار دارد، مشکل داریم و این چیزی نیست که با آمدن دولت‌ها تغییر کند؛ چه آقای ترامپ و چه آقای بایدن بیاید، آقای روحانی و یا رئیسی، این سیاست‌ها فرقی نمی‌کند.

سید حسن نصرالله: بین آمریکا و اسرائیل تفکیکی قائل نیستیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز دوشنبه سخنرانی جدیدی ایراد کرد و به اشغالگری رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از این رژیم در منطقه پرداخت و گفت: «این سلطه‌جویی آمریکاست که از اسرائیل حمایت می‌کند. آزادسازی فلسطین بدون مقابله با سلطه‌جویی آمریکا در منطقه ما ممکن نیست؛ زیرا آن است که ارتش‌ها را به ساختاری مرده تبدیل کرده و این سلطه‌جویی همان است که کل مؤلفه‌های بقا را به رژیم غاصب تقدیم می‌کند». سید حسن نصرالله اضافه کرد: «در مقابله با اشغالگران اسرائیلی و سلطه‌جویی آمریکا نباید این مقابله را تفکیک کرد. سلطه‌جویی آمریکا کل امکانات منطقه را به نفع دشمن اسرائیلی چرخانده است. رژیم صهیونیستی موجودیت، برتری‌جویی و تکبر خود را مدیون یاری و حمایت آمریکاست. ما مقابل سلطه‌جویی آمریکا و اشغالگری‌اش در عراق و سوریه هستیم». سید مقاومت تأکید کرد: «صدق مقاومت و آمالی که به آن بسته‌شده نشان می‌دهد مقاومت وعده رؤیایی نمی‌دهد. زمانی که از معادلات حمایت صحبت می‌کند آن را می‌سازد و ثابت می‌کند. زمانی که در محور مقاومت درباره آزادسازی فلسطین و نابودی دشمن اسرائیلی صحبت می‌کنیم از رؤیاها، اوهام، خیالات و آرزوهای کذب صحبت نمی‌کنیم. زمانی که می‌گوییم قدس نزدیک‌تر است به ما یعنی نزدیک‌ترین است و نبرد شمشیر قدس،‌ قدس را بیش از گذشته نزدیک‌تر کرد. ما در گفتن واقعیت‌ها و وقایع و توصیف پیروزی‌ها و آرزوهای دورودراز مبالغه نمی‌کنیم».
شانس ایران برای میزبانی از فینال لیگ قهرمانان آسیا
۲۰۲۰

کنفدراسیون فوتبال آسیا بزودی مهلتی را به فدراسیون های غرب آسیا خواهد داد تا پرونده کاندیداتوری خود را برای میزبانی در فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ در تاریخ ۲ آذر ارائه کنند. فدراسیون فوتبال کشورمان با داشتن ۳ نماینده یعنی استقلال، پرسپولیس و تراکتور در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ یکی از شانس های میزبانی از فینال آسیا به حساب می آید.
احتمال آغاز مجدد درگیری‌ها در غزه

باگذشت قریب یک ماه و نیم از پایان جنگ «شمشیر قدس»، توافقنامه آتش‌بس بین گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی هنوز به نتیجه نرسیده است. گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه به مصر ابلاغ کرده‌اند که احتمال ازسرگیری جنگ و درگیری در این باریکه بیش از هر وقت دیگری است. خواسته گروه‌های مقاومت از رژیم صهیونیستی، توقف حملات به فلسطینیان، فراهم شدن زمینه بازسازی غزه و لغو محاصره آن و آزادی اسرای فلسطینی است.

دستور رهبر معظم انقلاب برای برگزاری وسیع‌تر ازدواج‌های دانشجویی

«حجت‌الاسلام مصطفی رستمی» رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، به اهمیت ازدواج‌های دانشجویی و نقش آن‌ها در استحکام خانواده اشاره کرد و افزود: «در آماری که در آخرین جلسه آسیب‌های اجتماعی با موضوع طلاق در محضر حضرت آقا ارائه شد، از ازدواج‌های دانشجویی به‌عنوان الگوی موفق خانواده پایدار نام برده شد. درحالی‌که زمانی این اتهام وارد می‌شد که ازدواج‌های دانشجویی هیجانی و پرطلاق است!». حجت‌الاسلام رستمی از 350 هزار کدملی ثبت‌شده در ازدواج‌های دانشجویی خبر داد و خاطرنشان کرد: «اسامی عزیزانی که در جریان ازدواج دانشجویی در دوازده سال اخیر شرکت کرده بودند را به ثبت‌احوال دادیم. یک تا دوازده سال از ازدواج آن‌ها می‌گذشت و 5.8 دهم درصد طلاق داشتند که این بسیار موفقیت‌آمیز قلمداد شد و پایداری خانواده را نشان می‌داد. این گزارش را شورای عالی انقلاب فرهنگی در محضر حضرت آقا ارائه داد و آنجا به نهاد این مأموریت داده شد که ازدواج‌های دانشجویی را وسیع‌تر در دستور کار قرار دهد».
خواسته‌هایی غیرواقع‌بینانه و غیرسازنده

«میخائیل اولیانوف» سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در صفحه توئیتر خود نوشت: «در چارچوب مذاکرات وین بعضی تحلیلگران و مقامات از پرداختن به موضوعات جدید همانند موشک‌ها و امنیت منطقه‌ای طرفداری می‌کنند. تلاشی برای زدن سه پرنده با یک سنگ که غیرواقع‌بینانه و غیرسازنده است. هدف توافق شده برای این گفت‌وگوها تنها درباره احیای برجام است».
ثبت گرانی
۷۰ درصدی روی بسته‌بندی ماکارونی

با توجه به اعلام واحد‌های تولیدی قیمت ماکارونی به صورت رسمی تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. البته کارخانجات ماکارونی طی هفته‌های اخیر اعلام کرده بودند امسال قطعاً قیمت ماکارونی افزایش خواهد یافت البته هرچه تعیین قیمت دیرتر انجام شود تولیدکنندگان با مشکل جدی تری در امر تولید مواجه خواهند شد.

وزیر بهداشت: نامه‌های محرمانه‌ام را در اختیار مطبوعات قرار می‌دهم!

سعید نمکی در واکنش به منتقدان مدیریت کرونا در کشور، اعلام کرد: «از امروز دستور دادم تمام نامه‌های محرمانه‌ام را که در مورد کرونا نوشتم، مهر محرمانه‌اش برداشته شود تا بتوانم به مطبوعات بدهم. پیک چهارم را که با ورود ویروس انگلیسی بود، می‌شد کاری کرد تا همکاران من زیر این آوار نمانند». وزیر بهداشت در واکنش به توئیت صادق زیباکلام که دستیابی کشورمان به واکسن کرونا را به گرفته بود، گفت: «چه غم‌انگیز که فردی که خودش را اهل‌قلم و پیشوای سیاست می‌داند، می‌نویسد در کشوری که دوچرخه نمی‌سازیم، می‌خواهیم واکسن بسازیم. آن‌قدر تاریخ نمی‌خوانند که نمی‌دانند انستیتوهای ما سال‌هاست تنها واکسن‌ساز منطقه بوده‌اند. زحمت یک‌ساله سازندگان واکسن را نفی می‌کنند تا یک فرد یا جریانی را بزنند؛ ننگ بر این سیاست‌زدگی!». نمکی از نداشتن اختیار کافی برای کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور هم گفت و اضافه کرد: «نوشتیم و خبر دادیم در افغانستان به دلیل فشار طالبان مردم آواره شدند و از مرزهای غیررسمی وارد کشور می‌شوند. چرا خون شهید سلامت را پایمال بی‌توجهی‌ها می‌کنید؟ موج پنجم را نمی‌شود در یک منطقه محدود کرد وقتی خیلی چیزها در اختیار ندارید»

‌اخبار روزانه:
*
مدیر کل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز گفت: از آن جا که شاهد بودیم در گمرکات مسافری مصوبه میزان واردات پوشاک همراه با مسافر تا سقف ۸۰ دلار به خوبی اجرا نمی‌شود، بنابراین بخشنامه‌ای برای نظارت بیشتر بر اجرای مصوبه مذکور به گمرکات ابلاغ شده است. امیرمحمد پرهام‌فر اظهار کرد: به اذعان تولیدکنندگان پوشاک داخلی از زمان اجرای طرح مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه، ۳۰ درصد تولید داخلی افزایش یافته است.
*صندوق توسعه ملی به منظور حمایت هرچه بیشتر از فعالان اقتصادی در دوران تحریم با امهال بدهی
۱۸۴ طرح ارزی از مجموع ۳۱۸ طرح تأمین مالی شده، موافقت کرده است. این امهال‌ها که مربوط به دوره‌های ساخت، تنفس و بازپرداخت است با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و با توجه به مشکلات ارزی ناشی از تحریم‌ها که منتج به بهره‌برداری نشدن برخی واحد‌ها یا امکان صادرات نداشتن محصول به منظور بازپرداخت ارزی تسهیلات شده، صورت گرفته است.
*عضو هیئت رئیسه مجلس از شکایت جمعی از نمایندگان از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد. حاجی دلیگانی گفت: جمعی از نمایندگان در قالب ماده
۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی شکایت کردند. وی افزود: از جمله محور‌های این شکایت استنکاف از اجرای ماده (۳) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.
*اتحادیه واردکنندگان داروی لبنان از کمبود شدید دارو در این کشور خبر داد و گفت که لبنان توانایی تأمین مایحتاج دارویی بسیاری از بیماران خود را ندارد. در بیانیه رسمی این اتحادیه آمده که این مشکل با توقف کامل واردات از بیش از یک ماه پیش ایجاد شده و خواسته شده که اقدامی فوری برای حل این مشکل انجام شود. به صورت معمول «بانک لبنان» ارز لازم برای واردات دارو را تأمین می‌کند؛ اما این بانک اعلام کرده که به علت کاهش شدید ذخایر خود امکان تأمین ارز لازم را ندارد. قیمت رسمی ارز در لبنان همچنان
۱۵۱۵ لیره است؛ اما در بازار آزاد به ۱۸ هزار لیره رسیده است. این بیانیه افزود که تنها راه‌حل مشکل ادامه سیاست‌های حمایتی از بخش دارو با موافقت رئیس‌جمهور است.
*
سخنگوی وزارت خارجه چین خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه ایران را دلیل اصلی مشکلات هسته‌ای کنونی دانست. هوا، چون نینگ روز گذشته در رشته توئیتی نوشت: حیاتی‌ترین مساله درباره مساله هسته‌ای ایران، بازگشت هرچه زودتر آمریکا به توافق جامع اقدام مشترک (برجام) است. وی در توئیت دیگری نوشت: خروج یکجانبه آمریکا از برجام و فشار حداکثری‌اش علیه ایران ریشه اصلی بحران هسته‌ای کنونی ایران است. سخنگوی وزارت خارجه چین در توئیت دیگری افزود: طبیعتا آمریکا باید اشتباهات خود را اصلاح کند. این کشور برای آغاز باید تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه خود علیه ایران و طرف‌های ثالث را به طور کامل و غیرقابل بازگشت رفع کند تا ایران ترغیب شود در مسیر مشابه گام بردارد و مذاکرات به نتیجه برسد.

*دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی یک زن فلسطینی را با ادعای همکاری با سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان به ۲ سال و نیم حبس محکوم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک عربی، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند دادگاه مرکزی این رژیم یک شهروند زن فلسطینی را به اتهام همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان به ۲ سال و نیم حبس محکوم کرد.
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند: این زن فلسطینی که «یاسمین جابر» نام دارد، سال گذشته در کتابخانه ملی اسرائیل بازداشت شده است. آن‌ها همچنین مدعی شدند یاسمین جابر طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ چندین بار به لبنان سفر کرده و با شخصیت‌های حزب‌الله دیدار کرده است. بر اساس این گزارش، یاسمین جابر یک زن فلسطینی ساکن قدس شرقی است و در کتابخانه رژیم صهیونیستی در دانشگاه عبری مشغول کار بوده است.

https://shoma-weekly.ir/oTVfH4