گفته می‌شود که...

حذف مالیات ارزش‌افزوده طلا از ۶ ماه دیگر/زیان ۲۵۰ میلیون دلاری قطعی برق در هر هفته/استقبال و قدردانی افغانستان از میانجیگری ایران/خسارت ۹ هزار میلیارد تومانی کرونا به بخش فرهنگ و هنر/عمان: ایران به دنبال صلح و ثبات در یمن است/کمک ۱۳ میلیونی به خانواده‌ها پس از تولد فرزند چهارم و ...

رئیسی: امکان تحول در کشور فراهم است

رئیس‌جمهور منتخب اظهار داشت: «امروز فضای مبارزه با فساد در کشور ایجاد شده است و باید با ادامه این روند و همچنین افزایش کارآمدی، سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به‌نظام را افزایش دهیم. تحقق وعده‌ها نیازمند نظام اداری چابک است و به‌دوراز بروکراسی معمول در مسیر تحقق وعده‌ها گام برمی‌داریم. با توجه به شناختی که از امکانات مادی و معنوی، نیروی انسانی کارآمد، اراده جدی مدیران و توان جوانان دارم، معتقدم که راه برون‌رفت از مشکلات کشور وجود دارد».

مشکل برق کشور؛ سوء مدیریت یا ماینرها؟

«پژمانفر» رئیس کمیسیون اصل نود در حالی رفتار وزارت نیرو در قبال تولید و توزیع برق را «کاملاً فشل» توصیف کرده و اضافه می‌کند که: «۱۰ ماه تمام است که بخش خصوصی مطالبات خود را از دولت بابت تولید برق نگرفته است»، سخنگوی صنعت برق، یکی از علل مهم کمبود برق را استخراج غیرمجاز رمز ارزها در کشور می‌داند. وی با قول برطرف شدن خاموشی‌ها تا 10 روز آینده، گفته است: «تا الآن حدود ۲۰۰ هزار ماینر جمعآوری کردهایم که معادل تولید برق یک نیروگاه ۷۵۰ مگاواتی است».

کارایی بالای واکسن پاستور بر کرونای جهش‌یافته

رئیس انستیتو پاستور اعلام کرد: «۸ تیرماه مجوز اضطراری برای واکسن پاستورکووک صادر شد. بعد از منتشر شدن نتایج این واکسن مشخص شد، این واکسن در مقابل ویروس‌های جهش‌یافته ۹۲ درصد موفق بوده است. واکسن پاستورکووک در جلوگیری از فُرم شدید بیماری و مرگ‌ومیر، صددرصد کارایی داشته است. نخستین سری واکسن‌های «پاستوکووک» هفته جاری تحویل می‌شود تا در واکسیناسیون عمومی استفاده شود. تا اوایل مهر تولید واکسن به‌صورت عملیاتی انجام می‌شود که با گذشت زمان، مقدار تولید افزایش پیدا میکند».
وام بانکی چند درصد هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌دهد؟

طبق آمار وزارت راه و شهرسازی سقف وام بانکی در تهران تنها ۲۰ درصد از هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌دهد. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی با فرض در نظر گرفتن بالاترین سقف تسهیلات بانکی کل تسهیلات بانکی در تهران حدود ۲۰ درصد و در دیگر مناطق شهری حدود ۱۷ درصد از هزینه ساخت یک واحد ۷۵ متری را پوشش می‌دهد.

طرح ایجاد وزارتخانه جدید در مجلس

یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در مجلس کلید خورد». مجتبی یوسفیافزود: «ما به دنبال آن هستیم تا در دولت سیزدهم این طرح اجرایی شود و با توجه به اهمیت حوزه کاری راه و مسکن این دو حوزه از همدیگر جدا و هریک به‌عنوان یک وزارتخانه مستقل به کار ادامه دهند».
فهرست توکلی از پرداختی‌های نامتعارف در شستا

احمد توکلی با ارسال نامه‌ای به شریعتمداری، وزیر کارخواستار پاسخ گویی وی درباره پرداخت‌های نامتعارف به برخی از مدیران مجموعه شستا شد. در نامه توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت آمده است: لیست پیوست نشان می‌دهد که افراد خاصی در مجموعه مدیریتی شستا تحت عنوان‌های مشاور و دستیار به کار گمارده شده‌اند و بدون استحقاق، دریافتی‌های هنگفت دارند. در این فهرست رقم‌های ۱۰ تا ۲۰ میلیون برای عناوینی، چون مشاور مدیر عامل (بدون حضور) به چشم می‌خورد.

حذف مالیات ارزش‌افزوده طلا از ۶ ماه دیگر

قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده و حذف مالیات از اصل طلا هفته گذشته ابلاغ شد، ولی اجرای آن بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی به ۶ ماه آینده موکول شده است.

زیان ۲۵۰ میلیون دلاری قطعی برق در هر هفته

تسنیم – «محمد ملاکی»، عضو سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: در هر هفته ۱۲۵ میلیون کیلووات ساعت خاموشی رقم می‌خورد و خسارت این خاموشی‌ها به اقتصاد کشور ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود.
استقبال و قدردانی افغانستان از میانجیگری ایران

حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان از نشست اخیر میان هیئت‌های دولت این کشور و طالبان که در تهران برگزار شد، استقبال کرده و گفت که این رخداد، «گامی مؤثر در راستای صلح در این کشور [افغانستان] بوده است». کرزی از بیانیه مشترک دو طرف که در آن تداوم جنگ یک تهدید برای امنیت افغانستان تلقی شده بود و بیان کرده بودند تمامی تلاش‌ها باید بر یافتن راهکاری صلح‌آمیز و سیاسی متمرکز شود، استقبال کرد. او همچنین از ایران به خاطر تلاش‌هایش برای برگزاری و میزبانی این نشست قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد که دو طرف اقداماتی جدی‌تر و مؤثرتر برای موفقیت روند صلح بردارند. ناجیا انوری سخنگوی وزارت صلح افغانستان نیز از برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در تهران تمجید کرد. او دراین‌باره گفت: هدف این نشست ایجاد زمینه اعتماد برای روابط دوجانبه نزدیک‌تر میان مذاکره‌کنندگان افغانستان و طالبان است. انوری ادامه داد که ملت افغانستان خواستار سرعت یافتن مذاکرات و نتیجه‌بخش بودن آن هستند.
خسارت
۹ هزار میلیارد تومانی کرونا به بخش فرهنگ و هنر
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنای سمنان می‌گوید: بخش فرهنگ و هنر ایران از اسفندماه که شاهد شیوع ویروس کرونا بودیم تا اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ افزون بر ۹ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است که حجم قابل توجهی است. وی با اشاره به اعطای تسهیلات معیشتی به اعضای صندوق هنرمندان نیز گفت: حدود ۸۰ هزار نفر عضو این صندوق هستند که ۲۰ هزار نفر از آنان در مشاغل دیگر هم فعالیت دارند. اقدامات حداقلی برای جبران بخشی از این خسارات‌ صورت گرفت که اعطای تسهیلات معیشتی به هنرمندان، همچنین اعطای تسهیلات ۷۰۰میلیارد تومانی از طریق سامانه کارا در مرحله اول و مرحله دوم آن که اخیرا ثبت نام آن شروع شده از این جمله است. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص واکسیناسیون خبرنگاران گفت: واکسیناسیون بر اساس اولویت‌هایی در حال انجام است و بعد از کادر درمان، افراد پرخطر و بیماران زمینه‌ایو افراد سالمند نوبت به مشاغل پرخطر می‌رسد که خبرنگاران نیز در ذیل مشاغل پرخطر تعریف شده و واکسیناسیون آنها انجام می‌شود.

نقشه راهی برای وزارت امور خارجه دولت سیزدهم

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: «وزیر امور خارجه دولت سیزدهم باید حدود ۵۰ درصد از تمرکز کار خودش را روی کشورهای منطقه و همسایه بگذارد. این بسیار موضوع مهمی از جهات مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و اولویت بی‌چون‌وچرای ما باید تقویت و تحکیم روابط با کشورهای منطقه و همسایه باشد». جواد منصوری افزود: «باید سیاست خارجی در خدمت اهداف داخلی باشد و بنابراین در تمام تصمیمات و بخش‌های مختلف وزارت خارجه این اصل حاکم باشد که چگونه می‌توانیم از روابط خارجی برای تقویت ایران، خوداتکایی و استقلال کشور بهره ببریم. متأسفانه در دولت‌های گذشته به تقویت بخش اقتصادی وزارت خارجه اعتنایی نشد و بنابراین برای تقویت بخش اقتصادی وزارت خارجه می‌بایست تعدادی افرادی که مسلط به مسائل اقتصاد داخلی هستند در این وزارتخانه به کار گرفته شوند». وی یکی از مشکلات وزارت امور خارجه را بی‌اطلاعی دیپلمات‌های کشور از شرایط اقتصاد داخلی، نیازها و راه رفع مشکلات دانست و وجود رایزنان اقتصادی متخصص در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور را ازجمله ضرورت‌ها برشمرد.
ورود
۴۳۰۰ ایرانی به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا
سخنگوی گمرک از ورود ۴۳۰۰ ایرانی به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا خبر داد و گفت: حمل کالا به داخل خاک افغانستان به‌ عهده تجار افغانستانی است. سیدروح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: طی دو روز گذشته ۱۸۰۰ نفر ایرانی وارد ارمنستان شده‌اند، از اول تیرماه نیز تاکنون مجموعاً ۴۳۰۰ مسافر ایرانی برای تزریق واکسن وارد این کشور شده بودند. وی با اشاره به لغو روادید ایران و ارمنستان، افزود: برای سفر به ارمنستان فقط کافی است که مسافران پاسپورت داشته باشند و به‌محض ورود به ارمنستان تست کرونا انجام می‌شود، در صورت منفی بودن تست کرونا اجازه ورود را به مسافران می‌دهند و در صورتی که مثبت باشد، مسافر را برمی‌گردانند. وی ادامه داد: مقامات ارمنستانی اعلام کرده‌اند به کسانی واکسن تزریق می‌شود که ده روز در این کشور اقامت داشته باشند؛ به عبارت دیگر یا گردشگر باشند یا برای انجام کاری به این کشور سفر کنند و نیاز به تردد داشته باشند.

عمان: ایران به دنبال صلح و ثبات در یمن است

وزیر امور خارجه عمان، در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به مسائل مختلفی ازجمله نقش ایران در منطقه و پروندهیمنپرداخت. وی یکی از مهم‌ترین مسائل سیاسی کشورش را مسئله یمن دانست و گفت: «ما به‌صورت مستمر و با تلاش بسیار برای پایان دادن به رنج ملت برادر یمن، متوقف کردن جنگ و کمک - تا جای ممکن- برای برقراری صلح و ثبات در این کشور تلاش می‌کنیم. این کشور همسایه ماست. ما دین، زبان و پیوندهای مشترک، روابط فرهنگی و اجتماعی با آن‌ها داریم». وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش ایران در بحران یمن، پاسخ داد: «ما بر این باوریم که نقش ایران حمایت از تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثباتی است که ما خواهان آن هستیم». البوسعیدی در پاسخ به این سؤال که آیا عمان به‌عنوان سومین کشور حاشیه خلیج [فارس] به‌سوی عادی‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] گام بر خواهد داشت؟، افزود: «ما سومین کشور خلیج [فارس] نخواهیم بود؛ اما در کنار حقوق مشروع مردم فلسطین، ما به تصمیم‌های حاکمیتی کشورها احترام می‌گذاریم. همین‌طور انتظار داریم دیگران به تصمیمات حاکمیتی ما احترام بگذارند».
آغاز بازار داغ مافیای مشاوران انتخاب رشته کنکور

هر ساله با اتمام کنکور، افرادی سودجو برای کسب درآمد به بازار داغ انتخاب رشته روی می‌آورند و داوطلبان زیادی فریب تبلیغات آن‌ها را می‌خورند. لازم است بدانید که داوطلبان با کسب اطلاعات می‌توانند به راحتی در سایت سازمان سنجش با هزینه کم انتخاب رشته کنند و سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش نیز به منظور راهنمایی و کمک به داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری (برای رشته‌های با آزمون) از طریق سایت این سازمان در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد

کمک ۱۳ میلیونی به خانواده‌ها پس از تولد فرزند چهارم

«سیدعبدالله ارجائی» مدیرعامل بنیاد 15 خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه تحدید نسل و افزایش فرزندآوری در کشور، از راه‌اندازی باشگاه «مثبت خبر داد و افزود: «در این طرح پس از تولد فرزند چهارم در خانواده، یک‌میلیون تومان هدیه به‌محض تولد فرزند به مادر، دو میلیون تومان سهام به فرزند، بیمه تکمیلی دوساله مادر و کودک و ۱۰ میلیون تومان بسته معیشتی ارزاق ازجمله شیرخشک، مواد غذایی و پوشک به انتخاب پدر اهداء می‌شود. وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به‌صورت آزمایشی در استان قم و با همکاری استانداری قم آغاز می‌شود و به‌زودی به‌صورت سراسری در کل کشور گسترش خواهد یافت. ارجائی از آغاز طرح کمک درمانی زوج‌های نابارور نیز خبر داد و اضافه کرد: «در حوزه جمعیت، 10 هزار زوج نابارور را تحت پوشش قرار خواهیم داد که متقاضیان باید در سامانه جامع خدماتIR.1542 ثبت‌نام کنند. در این طرح به هر خانواده 1 میلیون تومان کمک بلاعوض برای درمان و 10 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد تعلق می‌گیرد».
انتقاد تند محمدحسین مهدویان از صداوسیما و سانسورهای «زخم کاری
»
محمدحسین مهدویان در اعتراض به سانسورهای سریال «زخم‌کاری» در یادداشتی نوشته است: «نمی‌دانم چه داوری‌ خواهید داشت و متن پیش رو را چگونه تحلیل خواهید کرد. اما من دل‌سوزانه و در نهایت مسئولیت‌پذیری نسبت به مخاطبان پرشمار سریال «زخم کاری» و تمامی محصولات فرهنگی و هنری اعلام می‌کنم در هفته‌های گذشته با رویکردی سازنده و مبتنی بر تعامل به سانسورهای عموما غیرمنطقی و غیرعرفی ساز و کار سانسور صدا و سیما و زیر مجموعه‌ی آن یعنی ساترا تن دادم تا اختلالی در روند پخش سریال پیش نیاید و انتظار هفتگی شما را برای تماشای قسمت‌های جدید ارج نهاده باشم. تعاملی که من و همه هم‌حرفه‌ای‌هایم همیشه از سر جبر و ناچاری و نه از سر رضایت به آن تن داده‌ایم تا بتوانیم آثارمان را در مملکت عزیزمان و برای مردم نازنین خودمان به نمایش درآوریم، ولی این‌ بار سطح سخت‌گیری‌ها به جایی رسیده که از حد طاقت و تحمل من خارج شده است. شاید به زودی سیاهه‌ی این سانسورها را برای داوری درست مردم و مدیران خردمند باقی‌مانده بر مسند منتشر کنم تا خودتان قضاوت کنید و تصویری واقعی از میزان رفتارهای تنگ‌نظرانه و سلیقه‌ای پیش روی‌تان داشته‌ باشید.

‌اخبار روزانه:
*
با وجود مصوبه مربوط در خصوص واردات موز که به شرط واردات در قبال صادرات سیب تأکید دارد، اکنون مجوز‌های واردات و تایید منشأ ارز از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی صادر می‌شود بدون این که صادرات سیب صورت گرفته باشد.
*وزرای دارایی امریکا و کره‌جنوبی توافق کردند درخصوص دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند. به‌گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، وزارت اقتصاد و دارایی کره‌جنوبی اعلام کرد که «هونگ نام کی»، وزیر دارایی این کشور و «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری امریکا جمعه گذشته در حاشیه نشست گروه
۲۰ (۲۰-G) در ونیز ایتالیا یک نشست دوجانبه برای بحث درباره موضوعات مختلف برگزار کردند که یکی از آن‌ها نحوه آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌جنوبی بوده است. یونهاپ در ادامه گزارش داد: سئول در تلاش است با حمایت ایالات متحده از یک کانال در سوئیس برای استفاده از بخشی از پول مسدود شده ایران در کره‌جنوبی برای فروش کالا‌های بشردوستانه، شامل محصولات درمانی شرکت‌های سوئیسی به ایران استفاده کند.
*وزارت بازرگانی امریکا نام
۳۴ شرکت و نهاد را در ارتباط با ایران، روسیه و چین به فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی این وزارتخانه اضافه کرده است. به‌گزارش تسنیم وزارت بازرگانی امریکا نام ۱۴ شرکت چینی را به‌بهانه آنچه «نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ» خوانده شده است، در فهرست سیاه خود گنجانده است، علاوه بر این، نام ۶ شرکت چینی نیز به‌اتهام تلاش برای انتقال فناوری‌های امریکایی به چین برای استفاده در صنایع نظامی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی امریکا قرار گرفته است. در این میان، ۸ شرکت و نهاد نیز به‌اتهام «تسهیل صادرات اقلام امریکایی به ایران خلاف اداره صادرات امریکا یا فروش این اقلام به شرکت‌هایی که در فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی [اوفک]وابسته به وزارت خزانه‌داری امریکا قرار دارند» در فهرست سیاه وزارت بازرگانی امریکا جای گرفته‌اند و نام ۶ شرکت نیز به‌اتهام فروش قطعات الکترونیکی که می‌تواند در «پیشبرد برنامه‌های نظامی روسیه» به‌کار رود، به این فهرست اضافه شده است.
*جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را تحت فشار گذاشته است تا در مقابل گروه‌هایی که از خاک این کشور حملات باج‌افزاری صورت می‌دهند، اقدام کند. بایدن گفت: من به پوتین گفتم که وقتی یک عملیات اخاذی سایبری از مبدأ خاک شما انجام می‌شود، حتی اگر دولت شما پشت آن نباشد، ما انتظار داریم که با داشتن اطلاعات کافی که در اختیارتان می‌گذاریم، علیه آنان اقدام کنید
.

*شورای امنیت سازمان ملل جمعه به اتفاق آرا قطع‌نامه ۲۵۸۵ را که توسط روسیه، آمریکا، ایرلند و نروژ درباره تمدید کمک‌رسانی به سوریه از طریق مرز‌ها تهیه شده بود، تصویب کرد. به‌این‌ترتیب روند تحویل کمک‌ها از طریق گذرگاه باب‌الهوی در ترکیه برای مدت یک سال تمدید شد.

*سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در توئیتی، به نشست وبیناری سازمان منافقین این‌گونه واکنش نشان داد: «سیاستمداران خودفروخته غربی خود را ارزان فروخته و در سیرکی به میزبانی اروپا شرکت کرده‌اند که توسط یک فرقه تروریستی برگزار شده و دستش به خون ایرانی‌ها آغشته است. عطش سیری‌ناپذیر برای پول و عقده‌های ضدایرانی، به ریاکاری شرم‌آور غربی دامن زده است».

*دبیرکل جنبش النجباء عراق اعلام کرد: «ما آمریکایی‌ها را رها نخواهیم کرد و مقاومت تا آزادسازی آخرین وجب از خاک عراق از لوث شما خاری در چشمتان خواهد بود». وی خطاب به نیروهای اشغالگر آمریکایی‌هایی در کشورش گفت: «از عراق خارج شوید و به دخالت‌های آشکار و مخرب خود در کشور ما پایان دهید، زیرا بیشترین عامل مشکل ما شما هستید».

https://shoma-weekly.ir/eGVEi3