گفته می‌شود که...

حامی احمدی نژاد: دادخواست طلاق دادم/ الهام چرخنده: نیاز به 9 دی فرهنگی داریم! /اخراج قاری‌مصری به‌خاطر قرائت‌ اذان‌شیعه!/ ادعای یک سایت:دولت روحانی به دنبال حمایت از بازگشت احمدی‌نژاد به سیاست!/ عکس العمل شدید نامزد یک فوتبالیست به لیست مسافران برزیل/ مجری BBC: آقای نخست‌وزیر لطفاً خفه شوید!

فیس‌بوک و خطر روانی شدن!

بسیاری از تحقیقات حاکی از آن هستند که استفاده بی‌مورد و شدید از شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه فیس‌بوک، تأثیرات بدی بر سلامت عمومی روان و جسم افراد دارد. در همین رابطه به‌تازگی محققان دانشگاه میشیگان استفاده از فیس‌بوک را برای دو هفته مورد ارزیابی قرار داده‌اند و بر اساس آن، متوجه شده‌اند که افراد هر قدر بیشتر از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، بیشتر در فعالیت‌های روزمره خود دچار حس منفی‌بافی و افسردگی می‌شوند. همچنین این افراد به مرور زمان، دچار نوعی از نارضایتی کلی از زندگی خود می‌شوند. نشریه الکترونیکی DoSomething به‌تازگی در مطلبی تحت عنوان «نُه مسیر که از طریق آن‌ها تکنولوژی بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد» مضرات استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی را برشمرده است. این نوشته به مضرات متعددی که سوء‌استفاده از شبکه‌های اجتماعی به دنبال دارد، از جمله افسردگی، انزوا، ناامنی و به‌تازگی FOMO یا Fear of Missing Out اشاره کرده است. همچنین در تحقیق دیگری گفته شده که در حدود چهارصدوپنجاه میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و دویست میلیونی استفاده کننده از فیس‌بوک، از اختلالات روانی رنج می‌برند!

بی سوادها از درک سخنان ترکان عاجزند

چند روز پیش، خبری مبنی بر توهین و بی‌احترامی آقای ترکان، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مناطق آزاد کشور، به مردم ولایتمدار و دلسوز استان بوشهر منتشر شد که با واکنش برخی سیاسیون، استادان دانشگاه‌های استان و برخی نمایندگان مجلس از جمله موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان، روبه‌رو شد؛ اما اصلاح‌طلبان، به‌جای اینکه ترکان را متهم کنند که چرا این گونه رفتار می‌کند، منتقدان را هدف قرار دادند و اظهارنظر ترکان را فنی و کارشناسانه(!) خواندند که بی‌سوادها از درک آن عاجز هستند.

الهام چرخنده: نیاز به 9 دی فرهنگی داریم!

الهام چرخنده، بازیگر سینما و تلویزیون، که به‌دلیل تبریک سال نو به مقام معظم رهبری در برنامه تحویل سال شبکه چهار مورد غصب و توهین نیروهای ضد انقلاب قرار گرفت، در جشن فرهنگ و هنر انقلاب در دانشگاه تهران با اشاره به حوادثی که برایش در این مدت رخ داده، گفت: بعد از پخش اظهار ارادتم در آغازین روزهای بهار به رهبر انقلاب اتفاقات عجیبی برایم افتاد. دقیقاً بعد از پخش این ویدئو بود که من از شبکه‌های مختلف منافقان، صدای آمریکا و مخالفان، صحبت‌هایی شنیدم و همچنین برخی دوستانم در عرصه سینما نسبت به من خیلی لطف داشتند و پیامک‌های مختلف برایم ارسال شد که متوجه شدم چقدر از دستم ناراحت هستند و چقدر از این کلام من پریشان شده‌اند. این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: در همان اوضاع بود که دلم شکست و غصه‌دار شدم؛ اما همان لحظه یاد فرمایش حضرت امام(ره) افتادم که گفته بود هر وقت دشمن از شما تعریف کرد، ناراحت شوید. بعد از این جریان، تلویزیون‌های مختلف شروع به فحاشی، تهمت و تهدید کردند و صدای آمریکا و شبکه من و تو که به دور از خاک وطن، مردم و رهبرم هستند، زنده باد و مرده باد سرمی‌دادند و می‌گفتند که این کار را انجام دهید و آن کار را انجام ندهید. الهام چرخنده در پایان سخنان خود افزود: نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است که ارزش‌ها تبدیل به ضد ارزش‌ها شده است. فکر می‌کنم بخش فرهنگی ما احتیاج به یک نه دی فرهنگی دارد.

حامی احمدی نژاد: دادخواست طلاق دادم و از «پری‌سیما» جدا شدم!

فرهاد جعفری از حامیان احمدی نژاد در فیس بوک خود نوشته است : همین یک‌ماه پیش رفتم و دادخواست طلاق دادم و از «پری‌سیما» جدا شدم.
و به این‌ترتیب؛ «عاشقانه‌ترین و کم‌نظیرترین داستان زندگی‌ام» که در سال‌های اخیر رفته‌رفته به کابوس بدل شده بود هم، به‌آخر رسید.اما زندگی‌ست. و نمی‌توان در برابرش ایستاد. چون «جریان» دارد.

زیباکلام: هاشمی، سیدحسن خمینی و سیدمحمد خاتمی آینده مجلس دهم را می‌سازند!

صادق زیباکلام در مصاحبه با روزنامه آرمان، از روزنامه‌های نزدیک به خاندان هاشمی، در پاسخ به این سؤال که انتخابات مجلس آینده را چگونه می‌بینید؟ گفت: کسانی مانند هاشمی، سیدحسن خمینی و سیدمحمد خاتمی به تعبیر من آینده مجلس دهم را می‌سازند! شطرنج سیاسی مجلس دهم را این‌ها خواهند ساخت، البته ذکر این نکته لازم است که جامعه ایران اکنون به نقطه‌ای رسیده که کسی نمی‌تواند به مردم امر و نهی کند که چه کاری را باید انجام دهند!

باجناق الهام اخراجی‌های دولت احمدی‌نژاد را تهدید به افشاگری کرد

اکبر جباری، یکی از مریدان محمود احمدی نژاد و باجناق غلامحسین الهام در آخرین استاتوس فیس بوکی خود نسبت به اظهارات چند وقت اخیر وزرای منتقد احمدی نژاد در رسانه های عمومی، واکنش نشان داد.جباری در این استاتوس فیس بوکی با اشاره به سه تن از وزرای محمود احمدی نژاد که موضعی انتقادی نسبت وی گرفته اند، نوشت:«آقای کاظمی، مصلحی و خانوم دستجردی (وزرای اخراجی احمدی نژاد) طی برنامه ای هدفمند شروع کرده اند به دروغ گویی و به قول سبزاللهی ها، "افشاگری” علیه احمدی نژاد!

خیالشان هم راحت است که احمدی نژاد نه پاسخی خواهد داد و نه کسی دیگر جرأت دارد حرفی بزند.وقتی هر پاسخی از جانب ما با "احضار” و "دادگاه” و "بازداشت” مواجه میشود، معلوم است که چقدر خیالشان راحت است. البته از این وزاری اخراجی و اصول گرایان هیچ گله ای نیست که ایشان معلوم الحالند، اما بر خباثت و بی شرمی سبزاللهی ها و اصلاح طلبان باید تأسف خورد که خود نیز میدانند این دروغها از جانب اخراجی ها تا چه اندازه سست و بی پایه است ولی بازهم آن را در بوق و کرنا میکنند. با این حال دل را به دریا زدم و مطلبی در خصوص مسائل پشت پرده اخراجیها و حوادث ناگفته ای که اینها باژگونه جلوه اش میدهند، نوشته ام که میدانم احمدی نژاد هرگز مایل نخواهد بود به زبان آید و شاید اسباب دردسر برایم شود ولی باید گفته شود. منتظرم ببینم آیا اخراجی دیگری به صف این دروغگویان افزوده خواهد شد یا نه. هرچه بادا باد…»

ادعای یک سایت:دولت روحانی به دنبال حمایت از بازگشت احمدی‌نژاد به سیاست!

دیدبان نوشت:

شواهد نشان می دهد دولت یازدهم به دنبال آن است که با ایجاد دو قطبی بتواند رای شکننده ۵۰ درصدی خود را افزایش دهد. بهترین فرد برای رسیدن به این منظور محمود احمدی نژاد است.

شنیده ها حاکی از آن است که حسام الدین آشنا با مطرح کردن تز «حمایت از ورود مجدد احمدی نژاد به عرصه سیاست» بیان داشته است که در صورت ورود مجدد احمدی نژاد به عرصه سیاسی و رقابت های انتخاباتی رای مردم به سمت روحانی گرایش پیدا خواهد کرد.

وی علت این مساله را اینگونه بیان کرد که با ورود احمدی نژاد اختلاف میان اصول گرایان جدی خواهد شد.

هم چنین آشنا معتقد است که مردم خاطره خوشی از دوران دولت احمدی نژاد ندارند از این رو با ورود احمدی نژاد احساس خطر کرده و رای خود را به حامیان دولت خواهند داد، بنابراین از دیگر پیشنهاد های حامیان دولت انتساب احمدی نژاد به اصول گرایان است.

استخدام به شرط فتنه‌گری
عبدالحسین هراتی که سابقه ضدیت با نظام، توهین و تمسخر حضرت امام(ره) و همکاری با عناصر معاند نظام در خارج از کشور و همچنین ارتباط با شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه در پرونده خود دارد به ریاست اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد منصوب شد. در همین حال طه هاشمی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد که مجموعه تحت مدیریت عبدالحسین هراتی زیرمجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد است، درخصوص چرایی انتصاب چنین فردی در این دانشگاه گفته بود که پیشینه غلامعلی هراتی را نمی‌دانستم و در صورت صحت این موضوع که وی اندیشه‌های امام(ره) را سخیف و شرک‌آلود اعلام کرده باشد، قطعاً فرد دیگری جایگزین می‌شود! از دو ماه پیش استعلام برای انتصاب هراتی از مراجع ذی‌صلاح صورت گرفته بود و نکته منفی در این استعلام‌ها مشاهده نشده بود!
سوالی که مطرح است اینکه مگر می‌شود استعلام افراد تابلوداری مثل عبدالحسین هراتی از مراجع ذی‌صلاح بدون اشکال باشد و اگر هم بوده این مراجع با چه استدلالی هراتی را فردی بدون سابقه معرفی کرده‌اند. بر اساس آخرین اخبار رسیده هراتی پس از اعتراضات گسترده مردم و دلسوزان انقلاب برکنار شد.

حضور یاران احمدی‌نژاد در یک ختم

مراسم ختم مادر احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت در دولت گذشته در مسجد حامع شهرک غرب برگزار شد. مراسمی باعث شد یکبار دیگر محمود احمدی‌نژاد در کنار مشایی قرار گیرد. اعتدال نوشت؛ در این مراسم برخی نام‌های نزدیک به احمدی‌نژاد و چهره‌های مختلفی از مدیران دولت‌های نهم و دهم که از کار برکنار شده‌اند، حضور داشتند و خبری از احمدی نژادی‌ها که هنوز در دولت روحانی مدیرند، نبود. قلعه‌بانی که علاوه بر قرابت فکری، همشهری محمود احمدی‌نژاد نیز بود، پس از ترک سمت مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا، به ریاست یکی از مهم‌ترین شرکت های ایران منصوب شد.

بلاتکلیفی نصف جمعیت کشور!
بررسی آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در سال‌های گذشته نتایج عجیب و در عین حال تأمل‌برانگیزی از وضعیت فعالیت اقتصادی و اشتغال در ایران ارائه می‌دهد، به نحوی که تا پایان سال گذشته (آخرین آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران) چیزی بیشتر از 39 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت کشور اساساً در محاسبات و آمارهای تخصصی وارد نشده‌اند و به عبارتی، نه شاغل هستند و نه بیکار. این گروه بزرگ از جامعه که تقریباً دو برابر کل جمعیت فعال کشور را تشکیل می‌دهد، قدرت کوچک‌ترین اثرگذاری را در تولید، توسعه و پیشرفت کشور بر اساس آمارهای ارائه شده ندارند و کاملاً متکی به حدود 24 میلیون نفری هستند که امروز جزو جمعیت فعال اقتصادی کشور محسوب می‌شوند.

آمریکا به دنبال زدن ریشه ایران است
نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی که به تازگی در نشریه «نیویورک‌پست» منتشر شده، بار دیگر خواستار تلاش برای تغییر نظام در ایران شد. در این یادداشت که موضوع اصلی آن بحران سوریه است، تهران را عامل اصلی ادامه این بحران معرفی کرده و نوشته است: «رژیم اسد بدون حمایت‌های اساسی ایران نمی‌توانست دوام بیاورد. این ایران است که با تلاش برای رسیدن به تسلیحات اتمی و چند دهه حمایت از تروریسم بین‌المللی، خطر اصلی است.» بولتون در ادامه می‌افزاید: «ما باید به جای تمرکز بر سرنگونی اسد یا کمک به دشمنان او، با قدرت، تغییر نظام در ایران را دنبال کنیم. همانطور که «الکساندر هیگ» (وزیر خارجه سال‌های دور آمریکا) زمانی گفت "بروید سراغ ریشه اصلی"» این سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی مذاکرات با تهران را موجب مشروعیت‌بخشی به برنامه هسته‌ای ایران دانسته و نهایتاً ابراز امیدواری کرده است که تحولات اخیر در سوریه و اوکراین، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را از «خواب و خیال» بیدار کند.

واکنش باهنر به محلی حرف زدن یک نماینده

نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه باید تذکرات و اخطارهای نمایندگان به زبان فارسی مطرح شود، گفت: درصورتی که خطاب نمایندگان مردم حوزه انتخابیه خودشان باشد عنوان کردن مطالب به زبان محلی ایرادی ندارد. محمدرضا باهنر در نشست علنی خانه ملت خطاب به منوچهری که تذکرش را به زبان کردی توضیح داد، انتقاد کرد و افزود: درصورتی که مخاطب نمایندگان در تذکرات مسئولان کشور باشند، باید مطالب به زبان فارسی مطرح شود. او گفت: اما در صورتی که خطاب نمایندگان مردم حوزه انتخابیه خودشان باشد عنوان کردن مطالب به زبان محلی ایرادی ندارد. منوچهری در تذکری شفاهی به زبان کردی نکات و مطالبی را درباره حوزه انتخابیه خود مطرح کرد.

اخراج قاری‌مصری به‌خاطر قرائت‌ اذان‌شیعه!

الازهر بزرگترین دانشگاه اسلامی مصر یک قاری مصری را که جمعه گذشته در مسجد جامع کوفه عراق، اذان را به سبک شیعیان قرائت کرده بود، اخراج کرد!


عباس شومان، رئیس دانشگاه الازهر در بیانیه خود گفت: ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد، قاری فرج الله الشاذلی در مسجد جامع کوفه، اذان را به سبک شیعیان می‌گوید و بین مقتدایان خود از آماده سازی جامعه برای ظهور مهدی صحبت می‌کند اما دانشگاه الازهر نماینده و مظهر اعتقادی اهل سنت است و به هیچ مسلک دیگری حق دخالت در امور خود را نمی‌دهد.
وی افزود: از وزیر امور دینی و اوقاف مصر درخواست می‌کنم که در حفظ اذان اسلامی در تمام مساجد مصر کوشش کند و در مورد اذان شیعی قاری فرج الله الشاذلی در عراق نیز تحقیق نماید.

عکس العمل شدید نامزد یک فوتبالیست به لیست مسافران برزیل

پس از آنکه ترکیب تیم ملی فرانسه برای جام جهانی مشخص شد و خبری از اسم نصری نبود نامزد این بازیکن فرانسوی در توییتر عکس‌العمل نشان داد. آنارا نامزد هافبک منچسنر‌سینی در توییتر شخصیش نوشت: «لعنت به فرانسه و لعنت به دشان. عجب مربی‌ای...»

مصادره فیلم‌های ایرانی در تونس

وزارت فرهنگ تونس به این بهانه که فیلم‌های ایرانی به نمایش درآمده در هفته فرهنگی ایران در پایتخت این کشور عربی مجوز قانونی اکران نداشتند، این آثار را مصادره کرد. آفریقا نیوز نوشت؛ وزارت فرهنگ تونس شماری از فیلم‌های ایرانی را که درحال نمایش در سینماهای پایتخت تونس بودند، مصادره کرد.مصادره این فیلم‌ها توسط کمیته نظارتی وزارت فرهنگ تونس انجام شد. یک منبع آگاه در وزارت فرهنگ تونس درباره این اتفاق گفت: مأموران هنگامی که فیلم «بدرود بغداد» ساخته مهدی نادری در سینما «برناس» پایتخت تونس نمایش داده می‌شد، وارد سالن شدند و ضمن اخراج تماشاگران، فیلم «بدرود بغداد» را هم مصادره کردند.طبق گفته منابع آگاه وزارت فرهنگ تونس، دلیل مصادره فیلم‌های ایرانی در حال اکران در پایتخت تونس نداشتن مجوز قانونی از سوی وزارت فرهنگ اعلام شده است.

موج جدید بازداشت مسلمانان در چین

به بهانه "مبارزه با تروریسم" در چین، مسلمانان اویغور در معرض تبعیض‌های نژادی، دینی و فرهنگی قرار گرفته‌اند. براساس همین گزارش، پلیس چین به اتهام نشر فیلم‌های ویدیویی تروریستی، در طول 6 هفته گذشته اقدام به بازداشت بیش از 200 مسلمان ساکن در منطقه سین کیانگ کرد. تا قبل از این مسئولین دولتی مسلمانان را به شرکت در هجوم‌ها و انفجارهای اخیر متهم کرده بودند. روزنامه گلوبال تایمز یادآور شد که تاکنون 232 متهم به اتهام نشر سی دی و فیلم دعوت کننده به تروریسم بر روی شبکه‌های اینترنتی بازداشت شده‌اند. پلیس چین نظارت شدیدی به اینترنت منطقه مسلمان نشین دارد و در سال 1388 بعد از وقوع تنش‌های خشونت آمیز آن را به مدت چندین ماه قطع نمود. کنفرانس بین‌المللی اویغور، سازمان مدافع این اقلیت در مونیخ آلمان نظارت شدید بر اینترنت را به شدت محکوم نمود. "دلشاد رشید" سخنگوی کنفرانس مذکور با بیان این که اقلیت اویغور همیشه از سوی قبایل هان مورد تبعیض و اهانت قرار گرفته‌اند، گفت چنین تدابیری در راه سرکوب مسلمانان اویغور طراحی شده‌اند.

مجری BBC: آقای نخست‌وزیر لطفاً خفه شوید!

نخست‌وزیر انگلیس روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی در شبکه «بی بی سی» حاضر شده بود و در حال صحبت کردن درباره دختران ربوده شده نیجریه‌ای توسط بوکوحرام بود که مجری برنامه صحبت‌های او را قطع کرد.
در نوار ویدئویی این صحنه، مجری برنامه صحبت‌های کامرون را قطع کرد و گفت: من...من...، آقای نخست‌وزیر خفه شوید. متأسفم. خیلی خیلی متأسفم. زمان برنامه در حال اتمام است.
نخست‌وزیر انگلیس در این هنگام دچار لکنت زبان شد و طوریکه متوجه این که انگار متوجه این حرف مجری نشد گفت: متأسفم.

رئیس سامسونگ سکته کرد

رئیس شرکت سامسونگ دچار سکته قلبی شد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، لی کون هی، رئیس شرکت سامسونگ الکتریک شنبه شب به‌دلیل بروز مشکلات تنفسی به بیمارستانی در نزدیکی محل سکونت خود در شهر سئول کره جنوبی منتقل شد. این مرد 72 ساله پس از آن به‌دلیل بروز نشانه‌های ایست قلبی صبح روز یکشنبه به مرکز درمانی سامسونگ منتقل شده و در آنجا مشکل وی انفارکتوس شدید قلبی اعلام شد. مرکز درمانی سامسونگ با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رئیس شرکت سامسونگ پس از تشخیص بیماری مورد عمل جراحی قرار گرفت و هم‌اکنون شرایط جسمانی وی در ثبات قرار دارد. لی کون هی پیش از این اواخر دهه 90 میلادی نیز به دلیل مشکلات تنفسی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

مشورت مجمع تشخیص به نمایندگان

پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، نامه‌ای را از حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر کرد که براساس بخشی از آن، رئیس مجلس موظف است پس از اعلام وصول طرح‌ها و لوایح در مجلس، نسخه‌ای از آن را برای اطلاع مجمع ارسال کند.براساس این نامه، همزمان با بررسی طرح‌ها و لوایح بخصوص قانون برنامه، قانون بودجه و تغییرات بعدی آنها در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون نظارت مجمع نیز محتوای آنها را از نظر انطباق و مغایرت نداشتن با سیاست‌های کلی مصوب، بررسی می‌کند.

شما که از همه دلواپس‌ترید!
واقعا غیرمنطقی است که مثلا از فردای همایش «دلواپسیم» همه رسانه‌های مجازی و مکتوب دولت بسیج شوند و از طنزنویس‌های آنان تا تحلیلگران و شخصیت‌های نامی‌شان، به طور کاملا هماهنگ، شروع کنند به تمسخر.مجله پنجره ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: با کمال تعجب بعد از توافقنامه ژنو از شخص رئیس جمهور تا مشاوران و بلندگوهای رسمی و غیررسمی دولت، شروع به اعتراض و تحت فشار قرار دادن مخالفان و منتقدان کردند. این رفتارها از لحاظ فلسفه آزادی بیان و مبنای عقیدتی خطاست.نویسنده ادامه می‌دهد: هنوز یک سال از عمر دولت یازدهم نگذشته که اصلاح‌طلبان دارند فریاد می‌زنند که نه! ما روحانی را رها نمی‌کنیم! ما فریب نمی‌خوریم! این فریادها، نشان دهنده این است که خود دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان بسیار دلواپسند. دلواپس از دست دادن قدرت، دلواپس جدا شدن رئیس جمهور از اصلاح‌طلبان، دلواپس از دست رفتن اعتماد مجدد مردم به اصلاح‌طلبان.نویسنده هشدار می‌دهد که دولت نباید خود را در معرض بی‌اعتمادی مردم و نارضایتی نخبگان قرار دهد.

هشدار دولت به صدا و سیما درباره تبلیغ پروژه مشهور تجاری

بر اساس ابلاغیه هفته های اخیر مسئولان دولتی به مدیران صدا و سیما، مقرر شده رسانه ملی با توجه به مشکلات مختلف حقوقی و اداری یکی از پروژه های مشهور تجاری- اداری در همسایگی پایتخت که عملیات اجرایی آن به علت عدم صدور مجوزهای قانونی متوقف شده است، ضوابط مدنظر در ماده 21 قانون پیش فروش ساختمان را رعایت و از تبلیغ این پروژه بدون اخذ مجوزهای ملی و قانونی اجتناب کند.

دعوت عربستان از ظریف

روزنامه اعتماد نوشت: سعود فیصل، وزیر خارجه عربستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که ریاض از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران خواسته است که به عربستان سفر کند. به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، وی افزود: ما برای وزیر خارجه ایران دعوتنامه سفر به عربستان فرستاده‌ایم. وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: هر موقع که ظریف به ریاض سفر کند آماده استقبال از ایشان هستیم. فیصل با بیان اینکه عزم برای ظریف هنوز محقق نشده است، گفت: ما آماده مذاکره با ایران هستیم.

استفاده از وی.پی.ان در محدوده ی جرم نگاری

رئیس پلیس فتا با اعلام این‌که افرادی که از وی.پی.ان استفاده می‌کنند هزینه کشف جرم را بالا می‌برند، گفت: به کاربران کشورمان توصیه می‌کنم: از وی.پی.ان استفاده نکنید زیرا تمام اطلاعات شما در اختیار مالک اصلی سرور وی.پی.ان قرار می‌گیرد و این آسیب جدی است. به گزارش مهر، سردار سیدکمال هادیانفر درباره آخرین وضع جرم‌انگاری وی.پی.ان اظهار کرد: لایحه جرم‌انگاری تولید و خرید و فروش و استفاده از وی.پی.ان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی دقیق و همه‌جانبه است و ما امیدواریم قوه مقننه بزودی بحث وی.پی.ان را جرم‌انگاری کند.

علت لغو سخنرانی‌ها در دانشگاه شهید بهشتی

تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها و سایت‌های مختلف دلیل لغو سخنرانی مصطفی ملکیان را نیروهای خارج از دانشگاه عنوان کردند. این درحالی است که مصطفی ملکیان توسط مسئولان دانشگاه شهید بهشتی برای سخنرانی به این دانشگاه دعوت شده بود . به گزارش آرمان، به‌دلیل وجود فشارهای عوامل خارج از دانشگاه بر مسئولین دانشگاه شهید بهشتی انتخابات انجمن‌های اسلامی در چهار دانشکده معماری، حقوق، روانشناسی، علوم پایه بدون طی روال موجود در آیین‌نامه‌های انتخاباتی وزارت علوم بدون حضور برخی از گروهها برگزار شد.

دعوت پکن از روحانی برای حضور در اجلاس «شانگهای»

وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که از حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران، پوتین، همتای روسی او و دبیرکل سازمان ملل برای حضور در اجلاس شانگهای دعوت به عمل آورده است. کین کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: پوتین، روحانی و بان‌کی‌مون هفته آینده برای شرکت در نشست چهارم کنفرانس همکاری و اعتمادسازی آسیا که روز 20 و 21 می‌(سه‌شنبه و چهارشنبه، 30 و 31 اردیبهشت) در شانگهای برگزار می‌شود، به چین سفر خواهند کرد.

نشست ایران و آژانس و ادعای یک خبرگزاری غربی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان مذاکرات خود با ایران که روز دوشنبه در وین برگزار شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: آژانس اذعان می‌کند که ایران چند اقدام را انجام داده و برخی امور مربوط همچنان ادامه دارد و بحث در مورد دیگر اقدامات عملی که در گام‌های بعدی اجرایی می‌شود در جریان است.آسوشیتدپرس پس از این نشست به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد که همکاری‌های ایران و آژانس، پیشرفت مناسبی نداشته و این امر، امیدها را برای دستیابی به توافق جامع پیش از ضرب‌الاجل بیست و نهم تیر کاهش داده است. به گزارش فارس، آژانس همچنان خواستار توضیحات بیشتر ایران در مورد چاشنی‌های انفجاری و سه حوزه دیگر است که ظن فعالیت‌های تسلیحاتی نسبت به آن وجود دارد.

پاسخ هوشمندانه‌ای که به‌سرعت بازتاب‌ جهانی یافت

شبکه المیادین لبنان در پایگاه اینترنتی خود نوشت: رهبر ایران در جریان بازدید از تجهیزات نظامی این کشور، با حمایت از سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای گفت: انتظار دشمنان برای جلوگیری از برنامه موشکی ایران توقعی احمقانه است. پایگاه خبری البوابه نوشت: رهبر ایران توقع غرب برای جلوگیری از برنامه موشکی ایران را احمقانه خواند. پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل» نوشت: رهبر ایران از موضع غرب در قبال برنامه موشکی این کشور انتقاد کرد. پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی هاآرتص ‌گزارش داد: رهبر ایران خواستار تولید موشک شد. پایگاه خبری العهد اعلام کرد: امام خامنه‌ای در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه تأکید کرد: نباید نیازهای کشور و مذاکرات به هم ربط پیدا کنند. خبرگزاری رویترز گزارش داد: «آیت‌الله علی خامنه‌ای» از سپاه پاسداران خواست به تولید موشک بپردازد و مذاکرات هسته‌ای را مکان مناسبی برای رایزنی بر سر برنامه موشکی و حل مشکل تحریم‌های اقتصادی ندانست. شبکه روسیاالیوم گزارش داد: رهبر ایران در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه تأکید کرد: این نمایشگاه توان و انرژی ملت ایران را در میادین دشوار ثابت کرد. شبکه الجزیره هم اعلام کرد: رهبر ایران توقع دشمن در محدود کردن برنامه موشکی این کشور را احمقانه توصیف کرد. رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داد: آیت‌الله خامنه‌ای انتظارات غرب در مورد محدود کردن برنامه موشکی این کشور را «ابلهانه و احمقانه» دانست.

صدور مجوز توسعه دانشگاه تهران با وام خارجی

بر اساس مجوز اخیر شورای اقتصاد که بنا به درخواست مسئولان وزارت علوم تایید و توسط محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد، مقرر شده طرح توسعه امکانات پژوهشی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی به استناد ماده ۸۲ قانون برنامه پنجم توسعه تایید شود و مصوبه مذکور به مدت دو سال دیگر قابلیت اجرایی داشته باشد.

همایش «دلاوریم» برگزار نمی‌شود
برگزاری همایشی با عنوان «دلاوریم» در حمایت از سیاست خارجی دولت و در پاسخ به تجمع «دلواپسیم»، مورد تایید قرار نگرفت. در پیامکی که روز دوشنبه برای تعدادی از مشترکان تلفن همراه ارسال شد، آمده بود که «حامیان دولت یازدهم تصمیم گرفته‌اند تجمعی را تحت عنوان «دلاوریم» در پاسخ به تجمع «دلواپسیم» برگزار کنند. در این تجمع که به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی (ع) در یکی از ورزشگاه‌های تهران برگزار می‌شود، جمعی از حامیان دولت یازدهم از جمله صادق زیباکلام، محمدجواد حق‌شناس، الهه کولایی، سعید لیلاز، محسن رهامی، غلامعلی دهقان، امیر محبیان، مهدی مطهرنیا، محمدعلی سبحانی، مصطفی کواکبیان و قدرتعلی حشمتیان سخنرانی خواهند داشت.» به گزارش ایسنا، در این پیامک ادعا شده بود که «این تجمع به همت خانه کارگر، حزب کارگزاران سازندگی، شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی، کانون اعتدال و تعدادی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان در یکی از ورزشگاه‌های تهران برگزار می‌شود

استقبال شهروندان اتریشی از تیم فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال ایران پس از ورود به وین با استقبال رسانه‌ها و شهروندان اتریشی روبه‌رو شد. سایت فدراسیون فوتبال نوشت؛ کاروان تیم ملی صبح دوشنبه راس ساعت 4 بامداد تهران را به مقصد وین ترک کرد و با پرواز مستقیم و راس ساعت 6:30 به وقت وین وارد اتریش شد. در بدو ورود، ملی‌پوشان مورد استقبال مسئولان سفارت ایران در وین قرار گرفتند و پس از انجام مصاحبه‌های کوتاه با رسانه‌های ایرانی و خارجی حاضر در محل فرودگاه با اتوبوس به سمت شهر محل اقامت خود عزیمت کردند. اردوی اول تیم ملی در اتریش در شهر والترسدورف و هتل فالکن استاینر است و در یک منطقه کوهستانی قرار دارد. از نکات جالب توجه در زمان ورود ملی پوشان به محل هتل، استقبال خوب شهروندان این شهر و نواختن موسیقی محلی اتریشی و حضور کودکان با پرچم ایران بود که ضمن تکان دادن آن به ملی‌پوشان خوشامد می گفتند.

150 کارگر بیکار شدند

شنیده شد که فرماندار ویژه جهرم از تعطیلی کارخانه آرد سفید جهرم خبر داد و گفت: شرکت آرد سفید جهرم با صرف دلارهای ۷۰ ریالی و تسهیلات ارزانقیمت و حمایت دولت در سال ۷۷ راه‌اندازی شد که در اثر تعلل و قصور صاحبان سرمایه بیش از یکسال است که تعطیل شده و ده‌ها نفر کارگر از کار بیکار شده‌اند. ایلنا نوشت؛ علی‌حسین رعیتی‌فرد این تعطیلی را منتج به بروز مشکلاتی فراوانی برای مردم و مسئولان شهرستان جهرم دانست و افزود: بیش از ۱۵۰ نفر کارگر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق فعالیت در این کارخانه، امرار معاش می‌کردند که متأسفانه هم‌اکنون بیکار شده‌اند.

هشدار هواپیمایی برزیل به ایرلاین‌ها

شنیده شد که سازمان هواپیمایی ملی برزیل هشدار داد ایرلاین‌های خارجی همانند ایرلاین‌های داخلی در صورت تاخیر جریمه می‌شوند. انتخاب نوشت؛ بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، 88 فرودگاه در برزیل پذیرای علاقمندان بازی‌های جام جهانی خواهند بود که در طول برگزاری مسابقات به این کشور سفر می‌کنند. برزیل تلاش کرده برای میزبانی بازی‌های جام جهانی زیرساخت فرسوده و کوچک فرودگاه‌های این کشور را بهسازی کند اما برنامه پیش‌بینی شده عقب‌مانده است. فرودگاه شهر شمالی فورتالزا قرار بود یک پایانه جدید داشته باشد اما در عوض یک چادر بزرگ تهیه شده که در زمان برگزاری مسابقات آماده خواهد بود. مقامات برزیلی همچنین اذعان کرده اند که فرودگاه بین المللی ریو ممکن است با قطعی برق روبرو شود و وزیر ورزش برزیل ماه گذشته اعلام کرد فعالیت فرودگاه‌های متعددی احتمالا با مشکل روبه‌رو خواهد شد

اخبار کوتاه:

* در پی دریافت گزارش‌ها و اخبار مردمی مبنی بر اینکه یکی از تورهای فعال در زمینه گردشگری ایران که در شمال پایتخت است، مشروبات الکلی برخی مسافران را حمل می‌کند، مأموران پلیس امنیت اخلاق، با انجام تحقیقات از این تور، با بهره‌گیری از اطلاعات خود متوجه شدند تور مذکور با اجاره یک اتوبوس ولوو قصد دارد تعدادی مسافر دختر و پسر را برای ایران‌گردی عازم مناطق مرکزی کشور کند. به همین منظور مأموران به محل مراجعه و مشاهده کردند یک دستگاه اتوبوس ولوو در کنار خیابان در حال سوار کردن مسافران است که اغلب پسران و دختران جوان با وضعیت نامناسب هستند! در بررسی اولیه مشخص شد تعداد مسافران سی‌وچهار نفر بوده که برخی از این مسافران مشروبات الکلی حمل می‌کردند.

* روزنامه دیلی‌استار نوشت: در بسیاری از فروشگاه‌های قلب پایتخت ایران، خیلی از اقلام و تجهیزات وزارت جنگ آمریکا به‌راحتی به فروش می‌رسد. فروشندگان می‌گویند هرگونه تجهیزاتی که ارتش آمریکا در اختیار دارد، در بازار گمرک تهران - واقع در میدان رازی در جنوب این شهر - به فروش می‌رسد. یکی از فروشندگان می‌گوید: «ما می‌توانیم ظرف دو هفته، هر چیزی را که ارتش آمریکا اکنون در اختیار دارد، از یک عرضه‌کننده در افغانستان به دست آوریم.» این روزنامه از قول فروشنده‌ای که مدعی بود یک فروند «هلی‌کوپتر آپاچی» را می‌فروشد، نوشت: «من می‌توانم آن را به مرز کردستان عراق بیاورم، ولی برعهده خریدار است که آن را از مرز عبور دهد.»!

* پرستاران بیمارستان «هاندان» در شمال چین با روشی جالب برای لبخند زدن آموزش می بینند. در میان دندان های این پرستاران یک چوب باریک غذا خوری گذاشته می شود تا عضله صورت آنها فرم لبخند به خود بگیرد. این کار به دفعات در طی هفته برای تمرین عضلانی صورت لبخندی به پرستاران انجام می شود تا در مواجهه با بیماران لبخند را فراموش نکنند.

* همزمان با سالروز میلاد امیرالمؤمنین(ع)، سه مرد و 2 زن از اعضای فرقه ضاله بهاییت با حضور در مرکز مدیریت حوزه علمیه البرز در کرج، شهادتین گفتند و اسلام آوردند.

* گفته می‌شود مأموران، چند مظنون را در ارتباط با گروگان گرفته‌شدن عضو سابق تیم‌ ملی شمشیربازی و دوستش دستگیر کرده‌اند. بازجویی از این مظنونان آغاز شده؛ اما آن‌ها تاکنون ارتباط خود را با این حادثه تکذیب کرده‌اند. قرار است فیلم دوربین‌های مداربسته اماکنی که دو جوان و دوست مقتولشان به آن‌ها تردد داشتند، بازبینی شود تا شاید سرنخی به دست بیاید. در همین حال، رئیس کل دادگستری سیستان‌وبلوچستان گفت: گروهک تروریستی جیش‌العدل هیچ ارتباطی با ربودن عضو تیم‌ملی شمشیربازی و وکیل دادگستری ندارد.

* رئیس گروه پژوهشی دینامیک فضایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به آخرین وضعیت طرح سفینه حامل موجود زنده، گفت: اولین مسافر فضاپیمای ایرانی موش صحرایی است.

* کتاب‌های «دا» و «کالک‌های خاکی» در صدر فروش کتاب‌های نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفتند. «کالک‌های خاکی» مجموعه خاطرات سردار عزیز جعفری است که گلعلی بابایی و حسین بهزاد نوشته‌اند. خاطرات این اثر از روزهای دانشجویی سردار جعفری آغاز شده و تا فتح خرمشهر ادامه می‌یابد. کتاب «دا» نیز مجموعه خاطرات سیده زهرا حسینی از روزهای اشغال خرمشهر به قلم سیده اعظم حسینی است.

* خبرهای منتشر شده حاکی است که سلفی‌های کویت، بزرگترین حامیان مالی گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه هستند و از طریق شبکه‌های اجتماعی، تحت پوشش مؤسسات «خیریه» به این امر مبادرت می‌کنند.

* در پی اظهارات بی‌ربط علی یونسی، مشاور رئیس‌جمهور، درباره نماد شیر و خورشید، مظفر، رئیس سابق سازمان امداد و نجات کشور، هشدار داد: به علت شناختی که از نماد هلال سرخ در تمام دنیا وجود دارد در زمان امدادرسانی، جان امدادگران ایرانی، امنیت خواهد داشت؛ ولی چون نماد «شیر و خورشید»، نمادی مجهول در دنیا به حساب می‌آید، بنابراین در صورت استفاده از این نماد، مشکلات عدیده‌ای برای امدادگران کشورمان به‌وجود می‌آید و می‌تواند جان آنان را تهدید کند. رژیم اشغالگر قدس نیز بسیار تلاش داشت تا نماد ستاره داود را به‌عنوان نماد خود در هلال احمر به‌کار گیرد که کشورهای عضو نهضت صلیب سرخ و هلال احمر با آن موافقت نکردند.

* وزیر خزانه داری سابق دولت باراک اوباما در کتاب جدید خاطرات خود گفته است که مسؤولان کاخ سفید از او خواسته اند درباره عوامل مربوط به افزایش کسری بودجه در این کشور دروغ بگوید.

* یک عضو ائتلاف مخالفان سوری، برای شکست نظام سوریه دست به دامن رژیم صهیونیستی شد و به اشغال‌گران پیشنهاد عادی‌سازی روابط با این رژیم داد! «کمال اللبوانی» در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی «دیلی‌بست» آمریکا خطاب به صهیونیست‌ها نوشت: «ما پس از چهل سال «شکست‌های پی‌درپی»، گزینه نظامی را با همکاری شما لغو و روابط را عادی می‌کنیم.» لبوانی افزود: «اسرائیل قبلاً برای هر چیزی سرزنش می‌شد؛ اما او دیگر دشمن ما نیست، چرا که درهای خود را به روی مجروحان ما باز کرده است!»

* رئیس سازمان صداوسیما در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، درباره برخی از سوتی های تلویزیون، گفت: بالاخره مردم از این سوتی‌ها لذت می‌برند و سوتی‌های ما چیزی نیستند که از چشم کسی پنهان بمانند.

* همسر «راجر روداس»، راننده ماشین «پل واکر» در سانحه رانندگی، با ادعای اینکه این سانحه به سبب نقص فنی خودرو اتفاق افتاده است، از شرکت خودروسازی پورشه شکایت کرد. «پل واکر» پیش از مرگ در مراحل پایانی فیلمبرداری فیلم «سریع و خشن 7» بود که کشته شد.

https://shoma-weekly.ir/1H6rTE