گفته می‌شود که...

تکذیب خبر مهاجرت عضو کلیدی تیم واکسن برکت/دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند/خواسته وزیر آموزش‌وپرورش؛ مدارس حضوری باشد/هشتگی برای به خط کردن نیروهای انقلابی/فرار عامل خرابکاری نطنز به خارج از کشور قبل از حادثه/تیک تاک ساعت برای بایدن و ...

مجلس از مذاکرات وین جا ماند!

«ذوالنور» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «پیش از آغاز مذاکرات، ظریف و عراقچی به کمیسیون آمدند و کلیاتی را دراین‌باره مطرح کردند، اما این مربوط به دور اول مذاکرات است. ما مطلقاً در جریان جزئیات مباحثی که می‌خواهند داشته باشند، نیستیم و آن‌ها قبل از مذاکرات هیچ‌ چیز را با کمیسیون مطرح نکردند و در این زمینه نظری هم از کمیسیون نگرفتند. وی خاطرنشان کرد: «آن چیزی هم که در مورد مذاکرات به ما گفته می‌شود باید مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. ما (کمیسیون) کسی را آنجا نداریم،حضرات نیز بنایشان بر تشریح نیست. آمریکایی‌ها به دنبال فرسایشی کردن مذاکره هستند. آن‌ها می‌خواهند غنی‌سازی ما را متوقف کنند و سپس با بحث‌های فرسایشی، زمان را به نفع خودشان تمام کنند. وی عنوان کرد؛ مذاکرات باید طبق اصول اعلامی رهبر معظم انقلاب انجام بگیرد و جلو برود. مجلس نیز رصد می‌کند که غیرازاین اصول، اتفاقی نیفتد».
تکذیب خبر مهاجرت عضو کلیدی تیم واکسن برکت

در پی شایع شدن خبر مهاجرت یکی از اعضای واکسن کرونای ایرانی برکت در فضای مجازی، رئیس مرکز اطلاعرسانی ستاد اجرایی فرمان امام اطلاع داد: «پروژه واکسن کوو ایران برکت عضو کلیدی ندارد و گروهی از دانشمندان نخبه در آن مشغول به فعالیت هستند. هیچ‌یک از عوامل پروژه واکسن نیز مهاجرت نکرده‌اند».

دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: «هیئت‌مدیره سازمان بورس مصوب کرد تا دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه به مثبت ۶ و منفی سه افزایش یابد. از ابتدای اردیبهشت، دامنه نوسان جدید اعمال می‌شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است. همچنین مقرر شد بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد».
خواسته وزیر آموزش‌وپرورش؛ مدارس حضوری باشد

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «علاقه‌مندیم که سال تحصیلی آینده، مدارس حضوری شود. در اجلاس وزرای آموزش ‌و پرورش جهان به همه توصیه شد که مدارس بازگشایی شوند؛ چون دور بودن دانشآموزان از مدرسه اختلالات زیادی ایجاد کرده است. در این اجلاس، دنیا به این جمعبندی رسید که آموزش حضوری جایگزین ندارد؛ بنابراین ما باید سمت آموزش حضوری برویم. باید واکسیناسیون معلمان و دانشآموزان جدی گرفته شود».

کلاب هاوس؛ پلی برای شکاف

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در گزارشی شبکه‌های اجتماعی را پدیده‌ای بسیار مهم و تأثیرگذار در انتخابات ایران ارزیابی کرد و کلاب هاوس را پیام‌رسان مهم انتخابات خردادماه آینده دانست. طبق تحلیل این اندیشکده، در سال ۲۰۰۹ [1388] پیام‌رسان‌های فیسبوک و توئیتر عاملی برای تأثیرگذاری بر انتخابات شدند و آشوب‌های آن سال از طریق اینترنت منتشر شد. در انتخابات سال ۲۰۱۳ هم فیسبوک و توئیتر به‌عنوان ابزار ایرانیان برای بحث در مورد نامزدها استفاده شدند. سه سال بعد و در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ مجلس، اینستاگرام به ابزار اصلی اشتراک عکس و تلگرام به ابزار اشتراک‌گذاری متن تبدیل شد. شورای آتلانتیک پس از بیان نکات فوق، کلاب هاوس را برنامه‌ای جدید برای ایرانیان توصیف کرد و افزود: «اتاق‌های این پیام‌رسان هرروزه موجب می‌شود هزاران ایرانی دیدگاه‌های خود را بیان کنند و بدون ترس نظرات و نارضایتی خود را انتقال دهند». طبق نوشته کارشناس شورای آتلانتیک، «علاقه‌مندی و تعاملی که اکنون در کلاب هاوس به چشم می‌خورد، یادآور فضای پرهیجان موجود در تهران در روزهای قبل از انتخابات سال ۲۰۰۹ [انتخابات ریاست جمهوری سال 88] است». در این گزارش می‌خوانیم: «حتی اگر این برنامه هیچ تأثیری در انتخابات پیش رو نداشته باشد، به برخی از ایرانی‌ها چیزی را می‌دهد که حداقل در شرایط کنونی ندارند: پلی برای شکاف».
هشتگی برای به خط کردن نیروهای انقلابی

هرچه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، بحث وحدت نیروهای انقلابی، هم در میان نامزدهای انتخاباتی و هم در میان بدنه نیروهای انقلاب در حال داغ شدن است. توییتر هم از این فضا بی‌نصیب نمانده و در روزهای اخیر هشتگ «همه یکی هستیم» ترند شده است. کاربران از اهمیت وحدت نیروهای انقلابی سخن گفته و خواستار وحدت همه نامزدهای انقلابی در انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.
فرار عامل خرابکاری نطنز به خارج از کشور قبل از حادثه

بر اساس گزارشی که دیروز در اخبار ۱۴ شبکه یک سیما منتشر شد، وزارت اطلاعات عامل اقدام خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز را شناسایی کرد. به گزارش عصر ایران، رضا کریمی عامل اصلی این اقدام خرابکارانه قبل از حادثه به خارج از کشور گریخته است. البته اقدامات لازم برای بازگشت این عامل خرابکاری از مسیرهای قانونی در دست اجراست. بر اساس تصویری که در گزارش نشان داده شده، کریمی ۴۳ ساله است. یکشنبه هفته گذشته (22 فروردین) در بخشی از شبکه برق تأسیسات غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز حادثه‌ای رخ داده بود که طبق اعلام صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی این اقدام خرابکاری بوده و سرنخ‌های خرابکاری در سایت نطنز پیدا شده است.


آژانس تأیید کرد

آژانس انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تولید هگزافلوراید اورانیوم غنیشده تا ۶۰ درصد را آغاز کرده و این کار را با گازدهی هگزافلوراید اورانیوم غنیشده تا ۵ درصد به‌طور هم‌زمان به دو آبشار سانتریفیوژی 4IR- و 6IR- در سایت نطنز انجام داده است

آمریکا مستأصل از هدف قرار گرفتن‌های گاه‌و‌بیگاه در عراق

بر اساس اخبار منتشره، ائتلاف آمریکایی برای در امان ماندن از حملات و انفجارهای کنار جاده‌ای، برای انتقال تجهیزات خود از شرکت‌های بومی عراقی کمک می‌گیرد. بایدن در ماه‌های اول ریاست جمهوری‌اش با دستور حمله هوایی به برخی از مواضع مرزی گروه حشدالشعبی، به‌اصطلاح سعی کرد با نشان دادن ضرب شست، از شدت عملیات علیه کاروان‌ها و مقرهای نظامی خود در عراق بکاهد، اما افزایش روزبه‌روز تلفات نظامیان آمریکایی در عراق موجب شده است که کلنل واین ماروتو، سخنگوی ائتلاف آمریکایی در ادعایی جدید اعلام کند: «تجهیزاتی که [توسط کاروان‌های آمریکایی] منتقل می‌شوند، متعلق به نیروهای عراقی برای مقابله با داعش و حمایت از کشور هستند». او توجیه کرد: «هر حمله‌ای به ائتلاف، قدرت مقامات عراقی در اجرای قانون و حاکمیت قانون را از بین می‌برد». استیصال ناشی از ضربه‌پذیری از گروه‌های مقاومت مردمی موجب شده است تا آمریکا برای ماندن در خاک عراق از حربه اقدامات مستشاری و اقدام در چارچوب منافع ملت عراق برای مبارزه با داعش بهره جوید.
تیک تاک ساعت برای بایدن

یک روزنامه امریکایی در گزارشی درباره مذاکرات بر سر بازگشت واشنگتن به برجام با هشدار نسبت به شکست دیپلماسی تأکید کرد: امریکا باید هرچه سریع‌تر درخصوص برداشتن تحریم‌ها و ارائه یک نقشه راه معتبر برای احیای توافق هسته‌ای با ایران تصمیم‌گیری کند. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین نوشت: این روند دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و اجازه به جو بایدن برای تمرکز بر رقابت با چین بسیار حائز اهمیت است، اما تا زمانی که دولت بایدن سرعت عمل نداشته باشد، متزلزل خواهد شد. مذاکره‌کنندگان امریکایی باید تحریم‌هایی را که ایالات متحده آمادگی دارد در ازای پایبندی کامل ایران حذف کند، فهرست کنند. در این گزارش آمده: اگر هیچ پیشرفتی در وین حاصل نشود و تهران به این نتیجه برسد که ایالات متحده تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد، مسأله هسته‌ای می‌تواند چرخشی خطرناک داشته باشد و به طور بالقوه واشنگتن را به جنگ دیگری در خاورمیانه بکشاند. اکنون دولت بایدن باید با لغو تحریم‌های دوران ترامپ و ارائه یک نقشه راه معتبر برای احیای توافق هسته‌ای که ایالات متحده و ایران می‌توانند بر سر آن توافق کنند، قاطعانه عمل کند.



اخبار روزانه:
*
رحیمی جهان‌آبادی،عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: راه حل مبارزه با کرونا، واکسیناسیون عمومی است. اگر ۱۶۰ میلیون دوز واکسن وارد نموده و روزانه ۵۰۰ هزار تزریق شود، ۳۲۰ روز می‌گذرد تا مردم کامل واکسینه شوند.تحریم‌ها و چالش‌ها و تصمیمات نادرست داخلی ادامه دارد، واکسن کافی نداریم، پس فعلا با رعایت بهداشت فردی از خود و اطرافیان محافظت کنیم.
*مهران عبدا... ‌پور، وکیل مدافع حمید بقایی با اشاره به وضعیت بقایی و مشایی گفت: بقایی به دلیل عوارض جسمی و عصبی متعدد با نظر کمیسیون پزشکی قانونی اساسا امکان تحمل زندان را نداشته و جهت معالجه در بیرون از زندان است، در بیمارستان مهرگان بستری و تحت درمان است. در این مدت یا تماما در بیمارستان بستری بوده و یا تحت معالجه مستقیم پزشکان مختلف و همه این موارد هم تحت نظارت پزشکی قانونی انجام می‌شود
.
*یک وکیل دادگستری درباره آخرین وضعیت پرونده میلاد حاتمی توضیحاتی داد
. رسول کوهپایه‌زاده درباره آخرین وضعیت پرونده موکل خود میلاد حاتمی اظهار کرد: هفته گذشته با موافقت بازپرس پرونده امکان ملاقات بنده و موکلم در زندان فراهم شد. وی با اشاره به اتهامات میلاد حاتمی ادامه داد: اتهاماتی که به وی تفهیم شده در دو زمینه اخلاقی و مالی است و موکل بنده در اختیار ضابط است و پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد.

* سخنگوی سپاه گفت: «مجموعه بیمارستان‌های ثابت، سیار و صحرایی سپاه آماده هستند تا متناسب با نیازمندی و درخواست وزارت بهداشت، گسترش پیداکرده و افزایش ظرفیت داشته باشند».

*بر اساس نامه روزهای اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور، با اشاره به مصوبه اواخر سال گذشته کابینه در خصوص درج معاملات مربوط به دستگاه های اجرایی در سامانه طراحی شده توسط دولت، تاکید شده با توجه به این که مطابق مصوبات سال های گذشته مجلس، فقط انتشار اطلاعات معاملات محرمانه از طریق این سامانه ممنوع شده، لذا تصمیم جدید هیئت وزیران مبنی بر اطلاق کلی ممنوعیت درج اطلاعات معاملات بین المللی مربوط به نهادهای دولتی در این سامانه، مغایر با قوانین بوده و باید اصلاح یا ابطال شود.

*یک نهاد مسئول در نامه جدید خود خطاب به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، به آن ها تاکید کرده با توجه به وجود ابهامات و سوالاتی در خصوص تعیین تکلیف نحوه محاسبه ایامی که کارمندان دولتی به خاطر آرا و احکام قضایی در بازداشت یا حبس به سر می برند، مدیران مربوط توجه داشته باشند این ایام جزو سنوات خدمت فرد محسوب نشود چرا که در این دوران، حالت استخدامی فرد، انفصال موقت از خدمت بوده و حتی اشتغال کارکنان محکوم به حبس باز که با حکم مراجع قضایی بلامانع باشد، جزو سنوات خدمت آن ها قابل محاسبه نیست.

* پس از حدود سه سال پاداش قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان بالاخره پرداخت شد. تیم ملی فوتسال زنان ایران ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ برای دومین دوره پیاپی قهرمان جام ملت‌های زنان آسیا شد. در پی این قهرمانی مقرر شد ۲۲ میلیون تومان به عنوان پاداش به ملی‌پوشان و کادر فنی پرداخت شود. حالا پس از حدود سه سال تاخیر و وعده‌های فراوان امروز، ۲۸ فروردین این پاداش با کسر مالیات پرداخت شد. قرار بود ۲۲ میلیون به حساب ملی‌پوشان واریز شود؛ اما با کسر مالیات ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت شده است.

https://shoma-weekly.ir/9djHih