گفته می‌شود که...

توییتر حساب منتسب به دفتر رهبر انقلاب را مسدود کرد/۳۵٪ کارگران فقط حقوق پایه می‌گیرند، بدون مزایا/ایران میراث دار قدیمی‌ترین هویت ملی جهان/چهار محور مصوب نزدیکان خاتمی برای انتخابات 1400/بازتاب پوستر «انتقام حتمی است»/پیام زینب سلیمانی به ترامپ و ...


۳۵٪ کارگران فقط حقوق پایه می‌گیرند، بدون مزایا

«توفیقی» رئیس کمیته دستمزد گفت: ۹۶ درصد قراردادهای کار موقت است؛ به صورت حدودی ۳۵ درصد از ۹۶ درصد قراردادهای موقت، از مزایای شغلی بهره‌مند نیستند. پرداخت حق سنوات، بن خوار و بار، حق مسکن یک قانون است؛ اما به بسیاری از کارگران پرداخت نمی‌شود. دولتمردان می‌گویند اگر کارگری این مزایا را دریافت نمی‌کند، به ادارات کار شکایت کند، اما به راستی کدام کارگر شکایت می‌کند؟ کارگری که قرارداد شفاهی دارد شکایت کند؟ بهتر است برای افزایش دستمزد پایه حقوق افزایش پیدا کند که اگر کارگری مزایای حقوق را دریافت نکرد بتواند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید
توییتر حساب منتسب به دفتر رهبر انقلاب را مسدود کرد

در پی انتشار پوستری مبنی بر حتمی بودن انتقام از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا توییتر حساب پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (khamenei_site) را مسدود کرد.این مسدودسازی در پی انتشار پوستر با عنوان «انتقام حتمی است» صورت گرفته است.اشاره این پوستر به انتقام از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که فرمان حمله پهپادی به کاروان مستشاری ایران در نزدیکی فرودگاه بغداد را صادر کرد. در نتیجه این حمله سردار سردار سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه، ابومهدی المهندس معاون وقت نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) و چند تن از همراهان این دو به شهادت رس
روحانی تتمه‌ آبرو و حیثیت اصلاح‌طلبان را برد
صادق زیبا کلام گفت: روحانی تتمه‌ آبرو و حیثیت اصلاح‌طلبان را برد؛ یعنی بخش عمده‌ای از آن رفته بود، روحانی هم باقی مانده‌اش را از بین برد. من نمی‌خواهم خودم را تبرئه کنم، ولی خیلی از اصلاح‌طلبان متاسفانه و بدبختانه از بعد از
۲۹ اردیبهشت رویشان را آن طرف کردند و اصلا انگار نه انگار که این ها بودند که به مردم گفتند بیایید به روحانی رای دهید. من رویم را آن طرف نکردم، به مردم گفتم که من شرمنده‌تان هستم.
صدور حکم بازداشت برای تروریست ترامپ

قاضی مأمور بررسی پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس گفت: حکم بازداشت ترامپ پس‌ازآن صادر شد که دادگاه تحقیقات خود را برای کشف حقیقت، جمع‌آوری همه مدارک و شنیدن سخنان ‌همه شاهدان و اولیای دم تکمیل کرد. اولیای دم شهدا و وکلای آنها، ترامپ را با استناد به سخنان صریح او متهم کردند.
دادگاه این پرونده را با این نگاه پیگیری کرد که مسئله‌ای جنایی در خاک عراق رخ‌ داده است و قوانین عراق باید در مورد آن جاری شود. در این مسئله دستوری از سوی دولت عراق وجود نداشته است و قانونی هم در این زمینه موجود نیست بلکه اقدامی که انجام شد دارای مبنای جهانی است. دادگاه به‌این‌علت وارد عمل شد که شماری از کسانی که جرم علیه آنها واقع‌ شده است عراقی هستند، جنایتکار هم مشخص است و به ارتکاب جرم اعتراف کرده است. قانونی وجود ندارد و توافق‌نامه‌ای هم در این زمینه میان عراق و آمریکا موجود نیست که ارتکاب چنین جنایتی را مجاز بشمارد.

اشخاص حقیقی ‌و حقوقی متعدد پیگیر شکایت از آذری‌‌جهرمی

پرونده قضایی آذری‌‌جهرمی با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل‌شده اما در متن تقطیع شده منتشره اغلب این موارد اتهامی حذف‌شده است. برخی دیگر از عناوین اتهامی متعدد آذری‌‌جهرمی در پرونده قضایی تشکیل‌شده برای وی، نتیجه گزارش‌های نهاد‌های مردم‌نهاد، ضابطین و ارگان‌های مختلف بوده است که بر اساس نص صریح قانون به دلیل مقدماتی بودن تحقیقات و پرونده این دادسرا از اعلام جزئیات آن ممکن نبود. دادستانی تهران، با رد کردن برخی گمانه‌زنی‌ها و شایعات منتشرشده در فضای مجازی اعلام کرده است، طی دو سال گذشته و در دور جدید دادستانی تهران، هیچ حکم قضایی مبنی بر فیلترینگ یا مسدودسازی شبکه اجتماعی‌ای صادر نشده است.

اعتماد‌سازی یا نمایش تبلیغاتی؟

بایدن در روز نخست ریاست‌جمهوری ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا را لغو کرد. اما آیا این اقدام حاکی از اعتمادسازی است یا یک نمایش تبلیغاتی برای مقابله با بحران مشروعیت؟ شرایط کنونی جهان اسلام به‌ویژه در غرب آسیا مانند اختلافات قومی و مذهبی، حضور نیروهای خارجی و تشدید ناامنی و بی‌ثباتی، فعالیت تروریست‌هایی چون القاعده و داعش که ساخته‌وپرداخته آمریکا هستند، تبعیض، تحریم‌ و حتی اقدام نظامی غرب، تأسیس و حمایت از رژیم صهیونیستی به‌عنوان دشمن اول جهان اسلام، جنایات مهر‌ه‌های دست‌نشانده مانند آنچه در یمن، سوریه، عراق، کشمیر، میانمار، نیجریه و... رخ می‌دهد، همگی نتیجه سیاست‌های خصمانه آمریکاست. با این تفاسیر و با توجه به ترکیب تیم اجرایی بایدن، اقدام او مبنی بر لغو ممنوعیت سفر اتباع کشورهای اسلامی به آمریکا را نمی‌توان گامی صادقانه در جهت اعتمادسازی با کشورهای اسلامی دانست.
ایران میراث دار قدیمی‌ترین هویت ملی جهان

وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: هیچ ایرانی نمی‌تواند بپذیرد که آمریکا به او دستور دهد. هیچ فرقی نمی‌کند ایرانی طرفدار کدام گروه، ایده و تفکر باشد. این را نه‌فقط من که هنری کیسینجر هم می‌‌گوید که ایران میراث‌دار قدیمی‌ترین هویت ملی جهان است. هویت ایرانی قدیمی‌ترین هویت فرهنگی است و ما نمی‌‌توانیم بپذیریم که دیگری از سر زورگویی بر ما حکومت کند.

چهار محور مصوب نزدیکان خاتمی برای انتخابات 1400

به گزارش جهان نیوز، اتاق فکر جریان اصلاحات محورهای زیر برای انتخابات 1400 در نظر گرفته‌اند: اول: اینکه، انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برای جریان اصلاحات یک آزمون سرنوشت‌ساز است. دوم: تأکید افراد جبهه اصلاح‌طلب این است که باید همه تلاش خود را برای مشارکت و بقای در قدرت به کار ببندند. سوم: اصلاح‌طلبان در محور سوم ترسیم مسیر اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰، تأکیددارند که باید کارنامه دولت روحانی را از جریان اصلاحات جدا کنند.
چهارم: این عناصر جریان اصلاح‌طلب در محور چهارم مؤکدا معتقدند که بایستی به‌عنوان تریبون مردم، مطالبات خود را از دولت و حاکمیت مطرح نماییم.
اولین ترس و دلهره ترامپ از انتقام سخت

ترامپ پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش دستور داده سه مقام کلیدی (استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری سابق، مارک میدوز، رئیس دفتر کاخ سفید و رابرت اوبرایان، مشاور سابق امنیت ملی) که دولت را ترک می‌کنند به مدت ۶ ماه دیگر هم موردحفاظت قرار گیرند

دعوا بر سر اجاره‌ای بودن رئیس‌جمهور

محمود واعظی به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد به روحانی به ادعاهای پرحجم اصلاح‌طلبان علیه روحانی و دولت او واکنش نشان داد. در دفعات گذشته انتقادات گسترده اصلاح‌طلبان به دولت باعث واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور شده بود که با طعنه به اصلاح‌طلبان از آن‌ها خواسته بود حداقل به حرمت رفقایشان‌که در کابینه حضور دارند، سکوت کنند. این بار واعظی به اظهارات صادق خرازی مبنی بر «اجاره‌ای» خواندن روحانی واکنش نشان داده و تقلای اصلاح‌طلبان برای فرار از مسئولیت معرفی روحانی به مردم را خنثی کرده است. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به انتقاد دبیر کل حزب ندای ایرانیان درباره حمایت نکردن از نامزد نیابتی و عملکرد دولت، گفت: او در ستاد انتخاباتی روحانی نقشی نداشت؛ اثبات کند برای روی کار آمدن رئیس‌جمهوری چه‌کار کرده که چنین اظهاراتی داشته است. صادق خرازی جمعه گذشته درباره نامزد اجاره‌ای و پاسخگو نبودن آن و اینکه اصلاح‌طلبان دیگر دولت اجاره‌ای نمی‌خواهند در ششمین مجمع عمومی حزب ندای ایرانیان سخنرانی کرده بود.
اندر حکایت ارز 4200 تومانی

احمد امیرآبادی فراهانی ( نماینده مردم قم و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی) گفت: تاکنون به میزان قابل‌توجهی ارز چهار هزار و دویست‌تومانی برای واردات کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و دارو تخصیص‌یافته اما این کالاها باقیمت دولتی به دست مردم نرسیده است. این رانت‌خواران در حقیقت از وابستگان، اطرافیان، هم جناحی‌ها، هم‌گروهی‌ها و نزدیکان دولتمردان بودند.

بازتاب پوستر «انتقام حتمی است»
پوستر منتشرشده در سایت رهبر معظم انقلاب که در آن وعده انتقام سخت از آمران به قتل سردار قاسم سلیمانی مورد تأکید قرارگرفته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت.
روزنامه دیلی‌بیست در پوشش این خبر نوشته رهبر عالی‌قدر ایران با انتشار این تصویر ترامپ را به ترور تهدید کرده است. پایگاه انگلیسی «دیلی‌استار» هم نوشته رهبر عالی‌قدر ایران در یک «توئیت ترسناک پهپادی» وعده انتقام داد. پایگاه خبری «هیل»، نزدیک به کنگره آمریکا نوشته است: «این توئیت شامل تصویری از یک فرد بور بالباس قرمز است که به رئیس‌جمهور سابق آمریکا شباهت دارد و سایه شوم یک هواپیمای پنهان‌کار که بالای سرش در حال پرواز است آنجا افتاده است.» خبرگزاری رویترز هم این خبر را منعکس کرده و نوشته حساب کاربری رهبر ایران در توییتر تصویر یک گلف باز شبیه به ترامپ را حین هدف قرار گرفتن توسط پهپاد منتشر کرده و وعده داده از او بابت قتل یک ژنرال ارشد ایرانی انتقام گرفته خواهد شد.

پیام زینب سلیمانی به ترامپ

زینب سلیمانی، دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صفحه توئیتر خود پیامی خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا منتشر کرد. زینب سلیمانی خطاب به دونالد ترامپ نوشت: «آقای ترامپ تو پدرم را به قتل رساندی به این امید که شاید قهرمان دیده شوی، اما وی ژنرالی بود که پیروزمندانه جنگ و مبارزه با تروریست‌های داعش و القاعده را هدایت می‌کرد».​دختر سپهبد سلیمانی افزود: «اما تو (ترامپ) نه تنها کسی تو را به خاطر شهادت پدرم قهرمان نمی‌داند، بلکه مغلوب و منزوی و شکست خورده شدی و همانند شخصی شدی که از ترس دشمنانش در خوف به سر

نماینده جدید ویژه آمریکا در امور ایران کیست؟

اخیرا برخی رسانه‌های آمریکایی نوشتند «رابرت مالِی» دستیار ویژه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و یکی از اعضای گروه مذاکره‌‌کنندگان هسته‌ای او با ایران قرار است به عنوان نماینده (فرستاده) ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران منصوب شود.رابرت مالی یکی از اعضای تیم آمریکا در توافق هسته‌‌ای با ایران بود؛ توافقی که «دونالد ترامپ» در سال 2018 از آن خارج شد و آن را ناقص توصیف کرد.او در ماه نوامبر گذشته از ترور شهید «محسن فخری ‌زاده» معاون پیشین وزیر دفاع ایران انتقاد کرده و گفته بود که این حمله «از سرگیری دیپلماسی با ایران را برای جانشین ترامپ دشوارتر خواهد کرد.»گفته می‌شود در سال 2019 هنگامی که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست سازمان ملل در نیویورک حضور یافته بود، رابرت مالی با این مقام ایرانی دیدار کرد.
با پایبندی ایران به برجام تحریم‌ها رفع می‌شوند

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی سمت وزارت خزانه‌داری: در خصوص برجام، دولت بایدن-هریس متعهد است اطمینان حاصل کند ایران گام‌های مناسبی برای از سرگیری پایبندی [به برجام] برمی‌دارد. ایران تنها در صورت رعایت محدودیت‌های هسته‌ای از رفع تحریم‌ها بهرمند خواهد شد. علاوه بر این، من چنانچه تأیید شوم، اطمینان حاصل خواهم کرد خزانه‌داری فعالیت‌های مهم خود برای مبارزه با حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر را ادامه می‌دهد.

هاشمی،‌ ظریف و جهانگیری، گزینه‌های کارگزاران

«نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گزینه‌های حزب کارگزاران احتمال از میان آقایان محسن هاشمی و محمدجواد ظریف انتخاب خواهد شد. اگرچه که شنیده‌ها حاکی از این است که گویا آقای جهانگیری نیز قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارد؛ اگر این خبرها صحت داشته باشد از آنجا که آقای جهانگیری از اعضای باسابقه حزب کارگزاران است، طبیعتاً ایشان نیز در دایره کاندیداهای حزب قرار خواهد گرفت. بنده به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران اعلام می‌کند هیچ‌گاه بحث حمایت از کاندیدای نظامی در حزب مطرح نشده است و نمی‌دانم که آقای حجاریان بر اساس چه سندی این گونه اظهارنظر غیرواقعی را بیان کرده است

توصیه های توئیتری عارف به بایدن

مهمترین و سنگین‌ترین وظیفه آقای جو بایدن، ترمیم خرابی‌ها و لطماتی است که دونالد ترامپ نژادپرست و جنایتکار برای مردم جهان و به‌ویژه مردم ایران رقم زده است.محمدرضا عارف، فعال سیاسی اصلاح طلب در رشته توئیتی درباره مهم ترین وظیفه ی بایدن نوشت: رئیس جمهور جدید آمریکا، کار سختی در پیش خواهد داشت تا بتواند اعتماد از دست‌رفته را در جهان بدست آورد و نشان دهد سیاست‌های آمریکا از سیاست های تجاوزکارانه و زورگویانه سلف خویش فاصله گرفته است.مهمترین و سنگین‌ترین وظیفه آقای جو بایدن، ترمیم خرابی‌ها و لطماتی است که دونالد ترامپ نژادپرست و جنایتکار برای مردم جهان و به‌ویژه مردم ایران رقم زده است.به‌نظر می‌رسد اروپا و دولتمردان جدید آمریکا خود را متعهد به دلجویی از ایران و مردمش می‌دانند. باید با برداشتن تحریم‌های تحمیلی و غیرقانونی، جبران خسارات و بازگشت بدون شرط به برجام، اثبات نمایند جنایات ترامپ استثناء بوده و تغییر جدی در رای و نظر دولتمردان آمریکا به‌وجود آمده است.امید است با تلاش و تدبیر دولت جمهوری اسلامی، دلهای ملتهب و رنجدیده مردم در ایران آرام گرفته و به‌جای انتقام، همه با هم برای آرامش منطقه، همکاری و صلح و امنیت بین‌الملل گام‌های مشترک برداریم.

اخبار روزانه:
*
بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت اظهار داشت: من نگران بازارهای ازدست‌رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند. در صورت لغو تحریم قدرتمندتر از گذشته به بازار برمی‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید. صادرات نفت ایران در روزهای اخیر به‌شدت افزایش پیداکرده است.
*
قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در مسجد سلمان فارسی قم و در همایش طرح ملی شکایت از رئیس جمهور با عنوان «شکایت جمهور» مطالبه گری امروز مردم و شکایت آنان از برخی مسئولان را بر اساس قانون، امری مقدس بیان کرد و افزود: رفتار امروز آمریکایی ها برای ما درس آموز است، آن جا که فرایند استیضاح رئیس جمهورشان حدود دو ماه طول می کشد، اما در فاصله چند روز به پایان دوره ریاست جمهوری وی، استیضاح او را به راه انداخته اند تا به تعبیر خودشان، فارغ از هر نتیجه در این استیضاح، درس عبرتی به قانون شکنان داده شود.
*
بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: فکر نمیکردم رئیس جمهور با اولین استعفا من موافقت بکنند. احتمال اینکه با این سرعت رئیس جمهور موافقت کنند را نمیدادم و به هیچ کس حتی نزدیکترین اعضای خانوادم حتی همسرم هم خبر نداشتند که من این استعفا نامه را نوشتم.
*رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: با سوال، وزیر بهداشت را به مجلس می آورم تا از آن تریبون از مردم عزیز عذرخواهی کند ویا معاون هتاک خود را عزل و تادیب نماید.به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی ذوالنوری در صفحه توییتر خود نوشت: در حرفهای سخنگوی ستاد کرونا نه تنها اظهار ندامتی از اهانتش به مردم شریف قم نبود، بلکه عذر بدتر از گناهی بود که مردم را متهم به " سوء برداشت " کرد. با سوال، وزیر بهداشت را به مجلس می آورم تا از آن تریبون از مردم عزیز عذرخواهی کند ویا معاون هتاک خود را عزل و تادیب نماید
.
*
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی اظهارات مسئولان درباره اصلاح لایحه بودجه سال 1400 تاکید کرد: چرا عصبانی شده‌اید از اینکه مجلس می‌خواهد بودجه را به نفع مردم اصلاح کند و عواید نورچشمی‌ها را شفاف به بهبود معیشت مردم اختصاص دهد؟رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:« ‏مردم هفت سال نتیجۀ بودجۀ به اصطلاح کارشناسی این دولت را دیده‌اند که منفعت را دلال‌ها و رانت‌خوارها برده اند و گرانی و بیکاری‌، سهم مردم شده است.چرا عصبانی شده‌اید از اینکه مجلس می‌خواهد بودجه را به نفع مردم اصلاح کند و عواید نورچشمی‌ها را شفاف به بهبود معیشت مردم اختصاص دهد؟ »
*
باید ۱۶ میلیون دلار برای حق رای و کاهش بدهی‌ به سازمان ملل پرداخت می‌کردیم. دولت این پول را تخصیص داد و منبع آن را از محل پول‌های جمهوری اسلامی در کره جنوبی مشخص کرد اما آمریکا مانع پرداخت پول‌ به حساب سازمان ملل شد. وزیر امور خارجه درباره منابع و مبالغ پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: این مسوولیت وزارت خارجه نیست و من اطلاعی از آن ندارم. مسوولیت وزارت امور خارجه تسهیل کار بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها است
*
سعید صارمی معاون دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت: تاثیر نرخ ارز بر کالاهای مصرفی از قانون چسبندگی قیمت ها تبعیت می کند و با تاخیر اتفاق می افتد. قیمت کالاها عموما ناشی از نرخ مواد اولیه در بورس است که کاهش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر آن دارد و تولیدکنندگان می‌توانند هزینه کمتری برای آماده سازی محصولات خود کنند. به عنوان مثال قیمت مواد اولیه بسته بندی با کاهش نرخ ارز، کاهش می یابد و تولیدکنندگان با قیمتی کمتری اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز خود می کنند که به تبع آن مجموع هزینه تولید کاهش می یابد و در نهایت بر روی کالاها نیز تاثیر می گذارد که روندی زمان‌بر محسوب می شود.

https://shoma-weekly.ir/m22xns