گفته می‌شود که...

توقف جلسات کابینه در سایه /ضرب و شتم حجاج شیعه در مکه/ حضور هیأت نظامی روسیه در تهران/ به درخواست معاون رئیس‌جمهور موضوع «مناظره» تغییر کرد/ فروش زمین‌های شمال با نام مشایخی!/ بی‌اعتنایی شبکه تازه تاسیس به اذان و ...

شرمساری سازنده فیلم هتاک علیه پیامبر(ع)

«آرنود ون دورن» از سازندگان فیلم توهین‌آمیز «فتنه» به ساحت مقدس پیامبر(ص) که در حج امسال شرکت کرده، گفت: هنگامی که در مقابل آرامگاه حضرت محمد(ص) بودم، احساس شرمساری می‌کردم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «On IsIam» ون دورن 26 مهر ماه، در مکه مکرمه اعلام کرد که در این سفر حج به معنای آرامش و آسودگی خاطر رسیده است. وی درحالی که اشک از چشمانش جاری بود، افزود: من اینجا خود را در میان انبوه قلب‌های مؤمن دیدم و امیدوارم که اشک ندامت همه گناهان مرا پاک کند. دورن قبلاً از اعضای حزب راست‌گرای افراطی هلند موسوم به حزب آزادی و از جمله افرادی بود که در ساخت فیلم موهن فتنه دست داشت. این فیلم با اهانت به ساحت حضرت محمد(ص)، قرآن کریم و اسلام را با خشونت مرتبط می‌کند. پس از اینکه این فیلم، اعتراضات زیادی را در جهان در پی داشت، ون دورن شروع به مطالعه در مورد اسلام و حضرت محمد(ص) کرد و اوایل سال جاری میلادی به دین اسلام مشرف شد.

من خودم شاهد بودم

«مسیح علی‌نژاد» مشهور به جوجه‌اردک زشت، از خبرنگاران ضدانقلاب فراری و خارج‌نشین، با اشاره به تکذیبیه «نعیمه اشراقی» نوه امام در پایگاه اینترنتی «جماران» درباره کامنت توهین‌آمیز وی به امام(ره) و خانواده شهدا، در صفحه شخصی خود نوشت: با چشم‌های خودم دیدم که خانم نعیمه اشراقی با اکانت حقیقیشان کامنت گذاشتند. وی با انتقاد از تکذیبیه منتشر شده از سوی اشراقی در پایگاه جماران نوشت: این خبر پایگاه اینترنتی جماران واقعاً شرم‌آور است. برای آخرین بار می‌گویم من دروغ نگفته‌ام. وی در ادامه در واکنش به اعتراض‌هایی که به او درباره حمله به نعمیه اشراقی می‌شود، گفت: نگویید مصلحت نیست؛ او می‌تواند ساکت شود به جای اینکه ما را متهم به دروغ کند. ما جاهل نیستیم. کاش دوستان دیگری هم که در چت‌های خصوصیشان مدرکی دارند که او چگونه از جوک‌هایش دفاع می‌کرد را منتشر کنند.

از فامیل‌گرایی تا جبران رفاقت‌های قدیمی!

«علی غزالی» از عناصر حامی محمد خاتمی، در پایگاه اینترنتی آینده نوشت: برخلاف دوستان که معتقدند دولت روحانی از برخی جریانات قدرت خارج از قوه مجریه ضربه می‌خورد و با تبر آن‌ها زمینگیر می‌شود، معتقدم که دولت یازدهم مانند درختی است که کرم‌های کوچک به مرور و بدون اینکه دیده شوند، از درون آنقدر می‌خورندش که پوک شده و با تلنگری بر زمین افتد. از فامیل‌گرایی و خانواده‌سالاری‌هایی که قبلاً هم به آن اشاره کوچکی داشتیم و البته هر روز بر مصادیقش افزوده می‌شود که بگذریم، مسئله دیگری که در میان حلقه یک دولت، رویه شده است و هر روز بر وقاحت عمل آن افزوده می‌شود، جبران رفاقت‌های قدیمی از کیسه دولت و مردم است. برخی از اعضای کابینه و حتی برخی افراد دیگر در لایه‌های مدیریتی پایین‌تر از کابینه که سال‌ها در حسرت تکیه بر پست‌های اجرایی بوده‌اند و اکنون به یکی از این صندلی‌ها رسیده‌اند، درصدد برآمده‌اند‌ تا محبت دوستان قدیمی را اکنون جبران کنند! وی که مدیر پایگاه توقیف‌شده بازتاب امروز است، می‌افزاید: آقای «ن» که پیش‌تر وی را در ردای وکالت مجلس دیده بودیم و خاطره مناظره تاریخی این مرد خوش‌سخن! در جریان انتخابات سال ۸۴ به علت تأثیری که در روی کار آمدن احمدی‌نژاد داشت، در ذهن‌هایمان مانده، اکنون که پس از سال‌ها به قدرت اجرایی رسیده، به جای جبران خرابی‌هایی که خود نیز در به وجود آمدن آن بی‌تقصیر نیست، بیشتر در پی درآمدن از شرمندگی دوستانی است که تاکنون به وی محبت‌هایی کرده‌اند!

ترویج شیعه‌هراسی

بر اساس گزارش‌های رسیده، کتاب «دشمنت را بشناس» با محوریت تکفیر شیعیان و معرفی کردن آنان به عنوان دشمن اصلی اسلام و فراموش کردن صهیونیسم و مسئله فلسطین از سوی یک نویسنده تند وهابی به نام «یعقوب بد القطامی» نوشته شده و در پنج میلیون نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب، امسال به طور گسترده میان حجاج کشور‌های مختلف توزیع شده است. منابع آگاه نزدیک به عبد‌الله بن‌عبد‌العزیز آل‌سعود اعلام کردند، ‌پادشاه عربستان دو ماه پیش از آغاز مناسک حج تمتع به وزارت حج این کشور دستور داد تا کتابی را علیه شیعیان تهیه و چاپ کنند تا طی مراسم حج امسال، در میان حجاج به صورت رایگان توزیع شود.

جروزالم پست: برای اغلب ایرانیان برنامه هسته‌ای نماد حاکمیت ملی است
رسانه‌های غربی معتقدند غنی‌سازی اورانیوم و برنامه هسته‌ای با روح ملی ایرانیان عجین شده و تعطیل‌بردار نیست.صدای آمریکا از قول مارک فیتز پاتریک کارشناس مؤسسه مطالعات استراتژیک در لندن گفت: «ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کند. این امر بخشی از روح ملی آنان شده است.»همچنین روزنامه جروزالم‌پست در تحلیلی نوشت: مقامات ایرانی توقف غنی‌سازی را که خواسته آمریکا و اسرائیل است، رد می‌کنند. اکثر ایرانی‌ها، از هر گرایش سیاسی که باشند، داشتن برنامه هسته‌ای را معادل حاکمیت ملی، مدرن‌گرایی و عنصری برای برابری با غرب می‌دانند.

صدور مجوز سفر یک وزیر به اوکراین با هواپیمای اختصاصی
بر اساس بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی، بر اساس مجوزی که یکی از مدیران ارشد دولتی طی روزهای اخیر به یکی از وزرای اقتصادی دولت ابلاغ کرده، این وزیر می تواند به استناد ماده ۳۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سفر آینده خود به کشور اوکراین، در مسیر رفت و برگشت از هواپیمای اختصاصی دولت استفاده کند.
تخلفات شرکت مشهور نفتی به دادگاه رفت
بر اساس بررسی های یک نهاد نظارتی، پس از آنکه یک شرکت مشهور نفتی به علت تخلفات متعدد در صادرات محصولات خود به خارج کشور و استفاده از فرآورده های نفتی یارانه ای برای تولید محصولات مجرم شناخته شد، مدیران این شرکت اقدام به ارائه اسنادی برای اثبات بی گناهی خود کردند که با استعلامات انجام شده، مشخص شد که بخشی از این اسناد جعلی هستند و اکنون پرونده هر دو تخلف این شرکت، به مراجع قضایی ارسال شده است.


اکثریت خواستار ریاست لاریجانی هستند
فارس: اسماعیلی جلیلی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون رهروان ولایت گفت: شنیده‌ها از نامزدی کاظم جلالی و علاءالدین بروجردی برای ریاست فراکسیون رهروان ولایت حکایت می‌کند، اما اکثریت اعضا خواستار نامزدی علی لاریجانی هستند.

ضرب و شتم حجاج شیعه در مکه
ابنا: حجاج وهابی در «منا» با کافر خواندن شیعیان به سوی سه شیعه آمریکایی یورش بردند و این سه فرد را به چادر دیگری منتقل کردند و با مشت و لگد مورد ضرب و شتم قرار دادند. این شیعیان که ساکن منطقه مترو دتروید واقع در شمال شرق میشیگان آمریکا بودند در منا مشغول عبادات و اعمال خود بودند.

جداشدن70عضومنافقین در آلبانی
فارس: یکی از سرکردگان جداشده از گروهک تروریستی منافقین از جدا شدن حداقل 70 عضو دیگر این گروهک بعد از رسیدن به پایتخت آلبانی خبر داد.


تعداد شهدای درگیری بانه به 6 نفر رسید
با خبر شدیم که یکی از دو مجروح درگیری هفدهم مهر ماه سپاه بانه با ضدانقلاب، در بیمارستان بعثت سنندج به شهادت رسید. هفدهم مهر ماه جاری نیروهای سپاه بانه با عوامل ضدانقلاب در ساوان این شهرستان درگیر شده بودند که پنج نفر از آن‌ها به فیض شهادت نائل آمدند.در جریان این درگیری، دو نفر دیگر از نیروهای سپاه بانه زخمی شدند که متأسفانه یکی از آن‌ها به نام زانا محمودپور به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید.

جلو طرح دولت پیشین را بگیرید!
دست آخر این که جمعی از سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی در نامه‌ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگرانی خود را نسبت به خروج آثار تاریخی از ثبت ملی اعلام کردند. آنان گفته‌اند: متأسفانه از ابتدای دولت نهم، شاهد ثبت حساب نشده و همراه با پرونده‌های ناقص در مورد آثار و بناهای تاریخی کشور بوده‌ایم. در این نامه آمده است: این اتفاق، بحرانی با نام «خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی کشور» را به دنبال داشت.

از بهنود دعوت به همکاری نشده است
ماشاالله شمس‌الواعظین روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با فارس درباره انتشار روزنامه نشاط با مدیریت وی گفت: «این روزنامه در هفته اول آبان منتشر می‌شود.» وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درست است در اولین شماره از این روزنامه قرار است گفت‌وگویی از محمد خاتمی منتشر کنید گفت:‌»ما هیچ مصاحبه‌ای با سید محمد خاتمی انجام نداده‌ایم.» شمس‌الواعظین همچنین درباره دعوت از مسعود بهنود جهت همکاری تاکید کرد:‌ «بنده از مسعود بهنود برای همکاری دعوت نکرده‌ام و این خبر درست نیست
درخواست کروبی از روحانی
به گزارش ایسنا، فاطمه کروبی در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از وی خواسته تا در راستای سوگند آغازین خود به قانون اساسی و پاسداری از اصول آن، مبنای حقوقی رفتارهای صورت گرفته با همسرش را از مقامات مسئول جویا شود.
دولت انگلیس هم تعطیل می‌شود
قدس آنلاین: نیک کلگ، معاون نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد، این کشور ممکن است از سوی افراطگرایان وابسته به محافظه‌کاران دچار تعطیلی دولت نظیر آنچه که چند روز پیش در آمریکا اتفاق افتاد، شود.

حضور هیأت نظامی روسیه در تهران
فرارو: هیأت نظامی کشور روسیه به سرپرستی فرمانده نیروی هوایی این کشور امروز با حضور در ایران با فرماندهان عالیرتبه نظامی کشورمان دیدار می‌کنند.


شرکت‌های مه آفرید خسروی دوباره احیا می‌شوند
غلامعلی ریاحی، وکیل مه آفرید خسروی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به اینکه قیمت شرکت‌های مه آفرید خسروی چقدر است، گفت: «قطعا تمامی شرکت‌ها بیش از 1600 میلیاردتومان ارزش دارد که از هزینه فروش آنها 1500 میلیارد تومان بدهی بانک‌ها پرداخت شده و جریمه 640 میلیارد تومانی هم پرداخت می‌شود.» وی اظهارداشت: «البته با باقیمانده پول فروش شرکت‌ها در نظر داریم دو شرکت مهم و بزرگ گهر و‌ ام دی اف لوشان را که به صورت نیمه تعطیل در آمده فعال کرده و دوباره به چرخه تولید برگردانیم
دستور وزیر کشور به استانداران جدید
فارس: عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفت: استانداران جدید باید ظرف دو ماه آینده برنامه‌های توسعه‌ای خود را به وزارت کشور و دفتر رئیس‌جمهور اعلام کنند.

گفتم به درد وزارت نمی‌خورم
ایرنا: کامران باقری لنکرانی، عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: در سال 84 به «احمدی نژاد» گفتم که به درد وزارت نمی خورم.

راه‌اندازی سایت‌های علمی همسریابی!
ایسنا: محمود گلزاری، معاون ساماندهی امورجوانان وزارت ورزش و جوانان در مورد فعالیت سایتهای غیرمجازهمسریابی، گفت: این سایتها غیر قانونی بوده و نیروی انتظامی نیز با این سایتها برخوردهای لازم را انجام می‌دهد. وی افزود: معاونت امور ساماندهی جوانان در صدد بررسی و کار کارشناسی روی راه اندازی سایتهای علمی همسریابی است.
به درخواست معاون رئیس‌جمهور موضوع «مناظره» تغییر کرد
به گزارش روابط‌عمومی معاونت سیما، هفته گذشته مرتضی حیدری مجری برنامه «مناظره» اعلام کرد، این برنامه 26 مهر به موضوع حذف دهک‌های پر درآمد یارانه بگیر نقدی اختصاص خواهد داشت اما به درخواست فرهاد نوبخت، برنامه «مناظره» هفته آینده به این موضوع خواهد پرداخت تا نوبخت و نمایندگانی از اعضای هیات دولت بتوانند در این برنامه شرکت کنند.


توقف جلسات کابینه در سایه
جلسات وزرای کابینه احمدی‌نژاد که برخی رسانه‌ها از آن به عنوان «کابینه در سایه» نام می‌بردند، پس از برگزاری سه جلسه در ساختمان لادن، متوقف شده است. به گزارش جهان، علت توقف این جلسات کاهش تعداد شرکت کنندگان بوده است. برخی وزرای دعوت شده پس از مشاهده مشایی، از حضور در جلسات بعدی انصراف داده‌اند.

برخورد ناجا با 3 گروه از بدحجابان
ایسنا: سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از برخورد پلیس با سه گروه از بدحجابان عمدی، گروه‌های سازمان فساد و افراد با پوشش زننده خبر داد.

دو طیف طرح را امضا کردند
خبرآنلاین: محمد علیخانی، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح تشکیل گروه دوستی - پارلمانی ایران و آمریکا که در مجلس هفتم مطرح شده بود، گفت: این طرح در مجلس هفتم توسط 15 نفر از نمایندگان تهیه شد و برخلاف آنچه گفته می‌شود طراحان و امضاکنندگان، اصلاح‌طلب بودند و برخی دوستان اصولگرا مانند آقای نبی رودکی نیز از امضا کنندگان این طرح بودند.

فروش زمین‌های شمال با نام مشایخی!
ایسنا: جمشید مشایخی از استفاده نامش برای فروش زمینهایی در شهرستان «محمود‌آباد» گله کرد.این بازیگر تئا‌تر، سینما و تلویزیون ‌گفت: از طریق یکی از دوستانم متوجه شدم، برای فروش زمینهایی در محمود‌آباد از نام من در تبلیغات آن استفاده شده و قید شده من هم خریدار این زمینها بوده‌ام، در حالی که هیچگونه شناخت و حتی تماسی با آنها نداشته‌ام.

اخضر ابراهیمی به تهران می‌آید
ایسنا: خوله مطر، سخنگوی نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت که اخضر ابراهیمی در راستای فراهم کردن مقدمات کنفرانس ژنو 2 که قرار است نوامبر برگزار شود، به مصر، سوریه و ایران سفر خواهد کرد.

انتخاب محل غلط، فرودگاه شهرکرد را تعطیل کرد

شنیده شد که پروازهای خروجی و ورودی فرودگاه بین‌المللی شهرکرد به‌دلیل جانمائی اشتباه فرودگاه و ارتفاع زیاد لغو و این فرودگاه تعطیل اعلام شده است. واحد مرکزی خبر نوشت: از این فرودگاه بین‌المللی تا یک ماه پیش پروازهای رفت و برگشت به کشور کویت، مشهد و تهران صورت می‌گرفت. مدیر فرودگاه بین‌المللی شهرکرد گفت: به دلیل جانمائی اشتباه فرودگاه شهرکرد همچنین ارتفاع زیاد این فرودگاه، نیاز به استفاده از هواپیماهای خاص برای پرواز است و شرکت‌های هواپیمایی حاضر به دادن پرواز به این فرودگاه نیستند. فرودگاه بین‌المللی شهرکرد درسال 1387 به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت ایران تغییر نمی‌کند

شنیده شد که درحالی‌ که اواخر هفته گذشته در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها شایعه‌ای مبنی بر تغییر مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب منتشر شده بود، رئیس دفتر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران این خبر را تکذیب کرد. خردادنوشت: از اواسط هفته گذشته اخباری مبنی‌بر بر کنار شدن حمید بورد، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، منتشر شد. مناطق نفت‌خیز جنوب، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تولیدکننده نفت ایران به‌شمار می‌رود و حمید بورد که از مدیران قدیمی این شرکت محسوب می‌شود و سال‌ها در بخش‌های حفاری و بهره‌برداری به فعالیت مشغول بوده است. اخبار منتشرشده، خبر از برکناری این مدیر نفتی و انتصاب حیدر بهمنی، مدیر بازنشسته شرکت ملی حفاری ایران به جای وی داشت هر دوی این خبر تکذیب شد.


ساخت سریال درباره شهید مطهری
الف: یدا... صمدی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما از پیشنهاد ساخت یک سریال ویژه درباره زندگی شهید مطهری از سوی معاونت سیما خبر داد و اعلام کرد که در سن 61 سالگی بسیار به ساخت سریال درباره این انسان اهل فتوت و عرفان علاقه مند است و زندگی دور از سیاست او را می‌سازد.

بی‌اعتنایی شبکه تازه تاسیس به اذان
رجا: شبکه تلویزیونی نسیم که پخش آزمایشی خود را مدتی است آغاز کرده، بدون توجه به هنگام اذان برنامه‌های خود را ادامه می‌دهد.
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قطع برنامه‌ها هنگام پخش اذان روالی عادی در سایر شبکه‌هاست.

روایت روزنامه کویتی از پایان کار سفیر ایران

شنیده شد که یک روزنامه‌ کویتی از اتمام ماموریت سفیر ایران در این کشور خبر داد. روزنامه‌ الکویتیه به نقل از منابع آگاه نوشت که روح‌ا... قهرمانی، سفیر ایران در کویت در روزهای آینده بعد از اتمام دوره ماموریتش به تهران بازخواهد گشت. به گفته این منابع سفیر ایران نتوانست در دوره ماموریتش تغییری را در روابط تهران - کویت ایجاد کند؛ روابطی که ایران خواهان توسعه آن بود. منابع کویتی بیان کردند که وزارت امور خارجه ایران هنوز جانشینی برای قهرمانی تعیین نکرده است.

کشف زمین‌خواری 5 میلیاردی در یزد

شنیده شد که رئیس پلیس آگاهی یزد از کشف یک فقره زمین‌خواری به ارزش پنج میلیارد و 200 میلیون ریال در استان خبر داد. فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس نوشت: سرهنگ علیرضا خالقی گفت: در پی شکایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد مبنی بر اینکه فردی به هویت معلوم، بخشی از اراضی در منطقه اقتصادی یزد در فاز شیمیایی را به صورت غیرقانونی تصرف کرده است، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی استان قرار گرفت. وی افزود: ماموران پس از بررسی‌های لازم و اطمینان از اینکه متهم قسمتی از اراضی مورد نظر را از شرکت مذکور خریداری کرده و بدون هماهنگی، طی 2 مرحله اقدام به تصرف و حصارکشی اراضی مجاور آن به متراژ هشت هزار و 667 متر کرده است که با هماهنگی مقام قضایی نسبت به رهاسازی اراضی تصرف شده اقدام و متهم را دستگیر کرده و تحویل مراجع قضایی دادند.

مادر و پسری که در یک روز حکم گرفتند!

شنیده شد که دو انتصاب برای یک خانواده در یک روز و یک وزارتخانه. شاید مادر و پسر خانواده «احمدی‌افزادی» را بتوان خبرسازترین خانواده روز 23 مهرماه دانست. مادر و پسری که دو حکم از یک وزارتخانه گرفتند. یکی به عنوان مشاور وزیر در سمت خود ابقا و دیگری به‌عنوان رئیس دانشکده متعلق به وزارت ارشاد منصوب شد. «عفت شریعتی» که سابقه نمایندگی مردم مشهد در مجلس و سخنگویی و نایب‌رئیسی در کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی مجلس را دارد، روز 23 مهرماه با حکم علی جنتی، به عنوان مشاور وزیر ارشاد در امور بانوان ابقا شد. «محمود احمدی‌افزادی» که در سال 86 هم سابقه مدیریت دانشکده خبر را داشت، 23 مهرماه با حکم «محمد خدادی» مدیرعامل ایرنا، به دانشکده خبر رفت تا کلید اتاق ریاست این دانشکده را تحویل بگیرد.

خروج سالانه 5000 دانشجو از کشور

شنیده شد که اگر با آمارهای رسمی جلو برویم، هر ساله حدود 5000 نفر برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند، اما آمارهای غیررسمی از ارقام بیشتری حکایت دارد. جام جم نوشت: وزارت علوم می گوید هم اکنون 191 موسسه اعزام دانشجو در کشور مجوز فعالیت دارند؛ اما اگر از همین موسسه‌های مجاز بپرسید، آنها دل خونی دارند و معتقدند ده‌ها برابر تعداد آمارهای رسمی، موسسه‌های اعزام دانشجوی غیرمجوزدار در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. تخلف موسسه‌های اعزام دانشجو، هم در موسسه‌های مجاز و هم در موسسه‌های غیرمجاز رخ می‌دهد؛ گرچه بدیهی است که تعداد و حجم تخلف موسسه‌های غیرمجاز، چند برابر مجازهاست. حسن مسلمی نائینی، مدیرکل امور بورسیه و دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم عنوان می‌کند که برخی موسسه‌ها حق مشاوره و حق‌العمل بیشتری از داوطلب می‌گیرند؛ در حالی که حق‌العمل اعزام به خارج از کشور نباید بیشتر از شهریه یک ترم تحصیلی آن دانشگاه باشد.

اخبار کوتاه

* عده‌ای از روزنامه‌نگاران ایرانی در سفر به سوریه با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کردند. این افراد از اعتماد به‌نفس و روحیه بالای بشار اسد خبر می‌دهند. گزارش روزنامه‌نگاران ایرانی از شهر دمشق حاکی است این شهر در وضعیت عادی به سر می‌برد، حقوق کارمندان زودتر از موعد پرداخت می‌شود، بازارها پر رونق، مدارس و دانشگاه‌ها باز است و ترافیک روان در شهر جریان دارد.

* یکی از تشکل‌های تندرو دانشگاهی که اکثر اعضای آن در فتنه 88 فعال بودند، با ارسال نامه‌هایی به مسئولان دولتی، خواستار اعاده حیثیت خود در دانشگاه‌ها شدند! این تشکل همچنین به‌دنبال تشکیل پارلمان دانشجویی در دانشگاه‌های کشور است.

*گفته می‌شود محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق، به‌شدت از برخوردهای صورت گرفته با «الهه راستگو» در شورای شهر تهران عصبانی است و به‌تازگی خطاب به برخی اعضای شورا و رسانه‌های اصلاح‌طلب گفته است: «شما با این رفتارهای نابخردانه‌تان شعار چندساله اصلاحات درباره تحمل مخالف را نقش بر آب کردید. این کارهای شما آبروی ما را بر باد داد»!

* دکتر حسن روحانی در نامه‌ای به دکتر علی لاریجانی، «رضا فرجی‌دانا» را به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات معرفی کرد و به این ترتیب، جعفر توفیقی، سرپرست این وزارت‌خانه، برخلاف انتظار معرفی نشد. پیش‌تر نیز در برخی خبرها آمده بود به احتمال فراوان، تغییری در معرفی سرپرستان وزارت‌خانه‌ها صورت خواهد گرفت. همچنین فانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش و صالحی امیری برای تصدی وزارت ورزش و جوانان معرفی شده‌اند.

* بر اساس بررسی‌های کارشناسان یک نهاد نظارتی، بر اساس مجوزی که یکی از مدیران ارشد دولتی طی روزهای اخیر به یکی از وزرای اقتصادی دولت ابلاغ کرده، این وزیر می‌تواند به استناد ماده ۳۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، در سفر آینده خود به کشور اوکراین، در مسیر رفت‌وبرگشت از هواپیمای اختصاصی دولت استفاده کند!

* عده‌ای از حجاج وهابی در «منا» با کافر خواندن شیعیان، به سوی سه شیعه آمریکایی یورش بردند و این سه فرد را به چادر دیگری منتقل کردند و با مشت و لگد مورد ضرب و شتم قرار دادند. این شیعیان که ساکن منطقه «مترو دتروید» واقع در شمال شرق میشیگان آمریکا بودند، در منا مشغول عبادت و اعمال خود بودند.

* بر اساس اخبار رسیده، قرار است در منطقه شرق تهران نیز نماز جمعه اقامه شود. حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، اصلی‌ترین گزینه برای اقامه نماز در منطقه حکیمیه است. از مدت‌ها قبل پیشنهاد اقامه نماز جمعه در مناطق شرق، غرب و شمال تهران مطرح بوده است.

* به‌تازگی اصلاح‌طلبان، هاشمی رفسنجانی و کارگزاران سازندگی، جلساتی را برای انتخابات مجلس برگزار می‌کنند، خبرها حکایت از آن دارد که در یکی از این جلسات، آن‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید برای مجلس آینده نیروهای خود را در قالب دو فهرست اعتدالیون و اصول‌گرایان وارد مجلس کنند! حاضران در این جلسه معتقد بودند در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها چاره‌ای نداریم جز اینکه نیروهای خود را با رأی اصول‌گرایان وارد مجلس کنیم.

* گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که روزنامه «نشاط» با مدیریت شمس‌الواعظین، از اوایل آبان‌ماه منتشر خواهد شد. گفته شده از مسعود بهنود برای همکاری با این روزنامه دعوت به عمل آمده است. دست‌اندرکاران روزنامه از مصاحبه با محمد خاتمی در اولین شماره آن خبر می‌دهند. گفتنی است موج گسترده‌ای از نشریات زنجیره‌ای در حال انتشار یا در حال گرفتن مجوز انتشار هستند!

* پس از منتفی شدن انتصاب محمدعلی سبحان‌اللهی برای استانداری آذربایجان شرقی، گفته می‌شود محسن مهرعلیزاه، گزینه نخست تصدی استانداری این استان است. اگرچه برخی نزدیکان وی با اشاره به مشکل خانوادگی مهرعلیزاده برای نقل مکان به تبریز و احتمال پروازی بودن وی، از اسماعیل جبارزاده، نماینده چهار دوره تبریز، به عنوان دومین گزینه پیشنهادی نام می‌برند.

* یکی از تهیه‌کنندگان فیلم‌های مسئله‌دار، به کشور بازگشته است. وی که مدتی در کانادا اقامت داشته، در حال حاضر پشت پرده میدان دادن به عناصر افراطی در عرصه سینما و تئاتر است. وی در اوایل انقلاب، جزو عناصر مارکسیست بوده و مدتی را نیز در زندان به‌سر برده است.

* شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در پخش مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان با این شبکه، سخنان وی را سانسور کرد.

«فرید زکریا» مجری این شبکه در بخشی از مصاحبه اختصاصی خود، در سؤالی از دکتر ظریف از واژه «رژیم ایران» استفاده کرد که با واکنش تند وزیر امور خارجه روبه‌رو شد. دکتر ظریف به مجری گفت: «شما حق ندارید برای دولت قانونی جمهوری اسلامی از لفظ رژیم استفاده کنید! اما شبکه سی‌ان‌ان که مدعی آزادی اطلاعات است، زمانی که نوار ویدئویی این مصاحبه را پخش کرد، این بخش از مصاحبه ظریف را سانسور کرده بود. پیش از این نیز، شاهد تحریف سخنان دیگر مقامات کشورمان در مصاحبه با شبکه‌های غربی بوده‌ایم.

https://shoma-weekly.ir/kbfTM4