گفته می‌شود که...

توضیح علی باقری درباره علت سفرش به مسکو پس از پایان مذاکرات دوحه/ مرندی: مشخص نیست مذاکرات بعدی در کجا برگزار می‌شود/ ونزوئلا یک‌میلیون هکتار زمین کشاورزی به ایران داده است!/ رستم قاسمی: تنها ۶۰ نفر به شناسایی ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی اعتراض کرده‌اند و...

توضیح علی باقری درباره علت سفرش به مسکو پس از پایان مذاکرات دوحه
مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت: ما در طول دوران مذاکرات، با همه طرف‌های مذاکره از جمله چین و روسیه رایزنی و مشورت می‌کنیم روس‌ها، چون محدودیت کرونایی ندارند، بعضا یا آن‌ها می‌آیند یا ما می‌رویم. علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت خارجه و مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران در پاسخ به این که هدف شما از سفر به روسیه بعد از پایان مذاکرات دوحه چه بود، گفت: ما در طول دوران مذاکرات، با همه طرف‌های مذاکره از جمله چین و روسیه رایزنی و مشورت کردیم. وی افزود: چین به دلیل وضعیت کرونا شرایط مناسبی برای سفر ندارد به این جهت ما با چینی‌ها از طریق سفارت آن‌ها در تهران و سفارت ما در پکن و از طریق تلفن رایزنی‌های مستمری داریم و به علت آنکه روس‌ها محدودیت کرونایی ندارند بعضی وقت‌ها یا آن‌ها می‌آ‌یند یا ما می‌رویم
مرندی: مشخص نیست مذاکرات بعدی در کجا برگزار می‌شود
محمد مرندی تحلیلگر سیاسی در گفتگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» ضمن اعلام این خبر که محل برگزاری دور بعدی مذاکرات رفع تحریم‌های ایران هنوز نامشخص است و توافقی در خصوص آن صورت نگرفته، گفت که آمریکا و اروپا به دلیل شیوع کرونا و بحرانی که در اوکراین ایجاد کرده‌اند تحت فشار قرار دارند و به توافق با ایران نیاز دارند.

کمال خرازی: آمادگی کامل برای گفت‌وگو با دولت عربستان در همه موضوعات داریم
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی:کشور‌های منطقه خلیج فارس به اندازه کافی بالغ هستند که بتوانند بر اختلافات خود غلبه کنند، مکمل یکدیگر باشند و از طریق طراحی یک سازوکار امنیت منطقه‌ای رقابت‌های تاریخی خود را به همکاری تبدیل نمایند. ما آمادگی کامل را برای گفت‌‌وگو با دولت عربستان در همه موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای داریم و خرسندیم که با مساعی جمیله دولت عراق، تاکنون چند دور گفت‌‌وگو میان دولت‌های طرفین برگزار شده است.
سیمان را گران‌تر از
۵۰ هزار تومان نخرید
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قیمت عرضه سیمان در بورس کالا در هفته گذشته گفت: هفته گذشته هر تن سیمان به قیمت ۴۹۵ هزار تومان و هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی به قیمت ۳۶ هزار تومان عرضه شد. امیری با اشاره به اینکه برخی ممکن است بگویند قیمت سیمان در بازار بیش حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است، گفت: همانطور که اشاره شد، دلالان در هفته‌های قبل خرید‌هایی را انجام دادند تا با قیمت بالا سیمان را بفروشند، ولی آن‌ها با عرضه مداوم سیمان، فرصت گران فروشی ندارند. مدت زمان نگهداری سیمان سه ماه است و بعد از آن این محصول خراب می‌شود، اکنون هم عرضه مداوم انجام می‌شود. مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی که قیمت عرضه سیمان در بازار باید چقدر باشد، گفت: فردی که در هفته گذشته هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی را از بورس کالا به قیمت ۳۶ هزار تومان خریداری کرده است، حداکثر باید این محصول را به قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه کند. سازمان‌های نظارتی و بازرسان و همچنین سازمان حمایت مداوم در حال رصد بازار هستند و با هر گونه گران فروشی در قیمت سیمان برخورد می‌کنند. فروش سیمان به قیمت‌های ۸۰ هزار و یا بیشتر از آن غیرقانونی است و با این متخلفان برخورد می‌شود. قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی برای مصرف کننده نهایی بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است و فروش با بیش از این قیمت غیرقانونی است.
سقط‌جنین‌های غیرقانونی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: «سالانه در کشور بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار جنین سقط می‌شود، از این میزان فقط ۱۰ هزار سقط قانونی بوده است. بر اساس قانون تعالی خانواده و جوانان جمعیت که سال قبل از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد، فراهم کردن شرایط و ابزار سقط‌جنین حتی برای یک‌بار سبب ابطال پروانه کار پزشک خاطی می‌شود».
دلار از ۳۳ هزار تومان به کانال ۳۰ هزار تومان برگشت
کامران سلطانی‌زاده دبیر کل کانون صرافان کشور با اشاره به اینکه در ابتدای هفته با افزایش نسبی نرخ ارز به دلایل غیراقتصادی و سیاسی مواجه بودیم، اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به افزایش عرضه ارز صادرکنندگان به نرخ توافقی در صرافی‌های تحت نظارت بانک مرکزی در سراسر کشور، شاهد بودیم که اوج‌گیری قیمت‌ها که اکثرا در فضای غیررسمی و کاذب معاملاتی و سفته‌بازی ملاحظه کردیم، با ریزش همراه شده و قیمت غیررسمی ارز از کانال نزدیک به ۳۳ هزار تومان به کانال ۳۰ هزار تومان برگشته است.
ونزوئلا یک‌میلیون هکتار زمین کشاورزی به ایران داده است
!

«علی رضوانی زاده» نائب رئیس انجمن کشت فراسرزمینی گفت: «ونزوئلا می‌تواند به انبار محصولات کشاورزی جهان تبدیل شود. ونزوئلا با هدف کشت فراسرزمینی یک‌میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار ایرانیان قرار داده است. ونزوئلا مستعدتر از برزیل و روسیه برای کشت فراسرزمینی است. به نظر می‌رسد این کشور می‌تواند خلع اوکراین را در جهان پر کند. باید از روابط خوب سیاسی شکل‌گرفته بین ایران و ونزوئلا برای ایجاد امنیت غذایی کشور و جهان بهره بگیریم. ونزوئلا برای کشت محصولات استراتژیکی چون ذرت و سویا مناسب است؛ ارزش اقتصادی سویا به‌مراتب از گندم بالاتر است. کنجاله سویا در تولید مرغ و دام بسیار کاربرد دارد. گوشت و دام سنگین ونزوئلا با ارزش‌تر و اقتصادی‌تر از گوشت برزیل است».
رستم قاسمی: تنها ۶۰ نفر به شناسایی ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی اعتراض کرده‌اند
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این که در سامانه املاک و اسکان تاکنون ۲ میلیون نفر خوداظهاری کرده‌اند، اضافه کرد: سال گذشته این سامانه هک و مشکلاتی در این بخش ایجاد شد. طبق قانون باید تمامی مردم در این سامانه ثبت‌نام کنند و در صورتی که ثبت‌نام انجام نشود طبق قانون، خدمات بانکی نباید ارائه شود و تمامی ثبت‌نام مدارس هم از طریق ثبت اطلاعات این سامانه باید انجام شود. این سامانه زیرساخت بنیادی و اساسی است که تاکنون کمتر دستگاه‌ها برای اتصال به آن توجه کرده‌اند. وی ابراز کرد: اطلاعات ۶۲ میلیون نفر را تاکنون در سامانه املاک و اسکان داریم و برای تمامی این متقاضیان پیامک ارسال می‌شود. طی چند ماه گذشته ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده‌ایم و این واحد‌ها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند که از این تعداد تنها ۶۰ نفر اعتراض کرده‌اند.
نوری المالکی نامزد پست نخست‌وزیری عراق شد

ائتلاف دولت قانون روز دوشنبه از معرفی «نوری المالکی» رئیس این ائتلاف برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق خبر داد و اعلام کرد که در نشست اخیرش تحولات روند سیاسی و نشست پارلمان پس از عید قربان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این ائتلاف همچنین تأکید کرد که دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق باید به‌سوی توافق برای معرفی نامزد ریاست جمهوری حرکت کنند. «محمد الصهیود» از اعضای ارشد ائتلاف دولت قانون در این خصوص گفت: «نتایج نشست یکشنبه‌شب ائتلاف دولت قانون حائز اهمیت بود. در این نشست به اتفاق آرا نوری المالکی برای تصدی پست نخست‌وزیری انتخاب شد. این رأی‌گیری بر اساس معیارهای تعیین‌شده توسط هیئت هماهنگی شیعی انجام شد».
نرخ تورم ترکیه به بالاترین سطح در ۲۴ سال اخیر رسید
آمار‌های رسمی ترکیه که امروز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که نرخ تورم در ترکیه در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به ۷۸.۶ درصد که بالاترین نرخ از سال ۱۹۹۸ است، رسید. بخش عمده‌ای از افزایش بسیار قیمت‌ها در ترکیه، به فروپاشی لیر ترکیه بازمی گردد که طی یک سال تقریبا نیمی از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد. بر اساس داده‌های بلومبرگ، در معاملات، نرخ دلار در برابر لیر ۰.۳۵ درصد افزایش یافت و به ۱۶.۸۰۸۳ لیر رسید.
از حرکت اتباع افغانستانی به مرزهای کشور جلوگیری می‌شود

وزیر کشور در نشست کمیسیون سامان‌دهی اتباع و مهاجران خارجی گفت: «باید محل زندگی و فعالیت اقتصادی اتباع خارجی مشخص باشد تا سیاست‌گذاری دقیقی در حوزه‌های مختلف انجام شود. تکمیل فرآیند ثبت‌نام اتباع خارجی در طرح سرشماری ضروری است. با هماهنگی دستگاه قضایی، با اتباعی که در طرح سرشماری شرکت نکرده‌اند، برخورد قانونی می‌شود. جلوی حرکت انبوه اتباع افغانستانی به سمت مرزهای کشور با هماهنگی مسئولان افغانستانی باید گرفته شود. از دید دولت ایران، حضور آن‌هایی که در طرح سرشماری ثبت‌نام نکرده‌اند، غیرقانونی است. آن‌هایی که در این طرح شرکت کرده‌اند، از خدماتی چون امور بانکی بهره‌مند می‌شوند».
دردسر اضافی برای ایلان ماسک
آژانس ترافیک جاده‌ای آلمان اعلام کرد که ۵۹ هزار خودروی تسلا نقص نرم‌افزاری دارند. این آژانس افزود که مدل‌های Y و ۳ تسلا را به دلیل نقص در سیستم تماس اضطراری خودکار که بر ۵۹ هزار وسیله نقلیه در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد، فراخوان می‌کند. ناظران اعلام کردند که یک نقص نرم‌افزاری باعث از کار افتادن امکان امدادرسانی فوری در مواقع اضطراری (eCall) شده که برای تماس خودکار با امدادگران اضطراری در صورت تصادف جدی طراحی شده است. ۵۹ هزار و ۱۲۹ وسیله نقلیه در سراسر جهان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، اما مشخص نیست چه تعداد از آن‌ها در آلمان ثبت شده است. این مشکل نرم‌افزاری یک دردسر اضافی برای ایلان ماسک، مدیر عامل تسلاست. این شرکت روز شنبه اعلام کرد در سه ماهه دوم ۱۷.۹ درصد خودرو‌های الکتریکی کمتری نسبت به سه ماهه قبل تحویل داده است، زیرا تعطیلی مرتبط با کووید-۱۹ چین باعث اختلال در زنجیره تولید و عرضه آن شده است.
دولتی هشت‌ساله با "دستاورد هیچ
"!

از تابستان سال گذشته تا به امروز، فعالین و رسانه‌های اصلاح‌طلب به‌صورت مستمر دو دستور کار را پی گرفته‌اند؛ یکی انکار میراث نامطلوب دولت روحانی است و دیگری سانسور اقدامات مثبت دولت رئیسی. اصلاح‌طلبان و اعضای ارشد دولت روحانی در حدفاصل سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ به‌دفعات مدعی شده بودند که همچنان مشغول آواربرداری بوده و مردم نباید انتظار تغییر ملموس داشته باشند. قیمت مسکن در دولت روحانی حدود ۷۰۰ درصد افزایش یافت و اجاره‌بهای مسکن نیز در این دولت افزایش سرسام‌آوری داشت؛ عملکرد دولت روحانی در حوزه مسکن موجب شد که خانه‌دار شدن برای بخش قابل‌توجهی از جامعه تبدیل به رؤیا شود. دولت قبل با واگذاری رانت‌های هنگفت، حراج ۶۰ تن طلا (سکه) و ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی را رقم زد. در دولت قبل نقدینگی حدود ۹ برابر افزایش یافت و این مسئله به نابودی تولید و اشتغال منجر شد. دولت روحانی از بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی، اغماض و چشم‌پوشی کرد. در دولت قبل بیش از ۵ هزار واحد صنعتی تعطیل شد و یا به حالت نیمه تعطیل درآمد. حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه مردم در دولت قبل در بورس نابود شد. این‌همه در حالی رقم خورد که شعار دولت بر مذاکره با کدخدا بنا نهاده شده بود و هشت سال کشور اسیر و مجری این سیاست با "دستاورد هیچ" شد!
گلایه نماینده مجلس از انتصاب‌های «رفاقتی» و «سفارش‌شده

«بدری» نماینده اردبیل در مجلس گفت: «در اکثر وزارتخانه‌ها چارچوب و ضوابط خاصی برای انتصابات تعریف نکردند، یعنی یک نفر را که می‌آورند یا به‌صورت رفاقتی است یا به‌صورت سفارش شده. سازمان اداری استخدامی تعطیل است، این سازمان باید بیاید به این موضوع ورود کند، البته شرایط و ضوابطی دارد؛ اما اجرا نمی‌کنند، اگر این شرایط فعلی گنگ است و روشن نیست، خب این را اصلاح کنند. مخصوصاً شرکت‌های دولتی و هلدینگ‌های دولتی که دستشان باز‌تر است».
اخبار روزانه:
*
بر اساس نظرسنجی انجام‌شده توسط اکسپرس، ۷۸ درصد از بیش از ۲۲ هزار پاسخ‌دهنده که از زندگی در بریتانیای مدرن سرخورده شده بودند، مایل به مهاجرت به روسیه هستند. این نظرسنجی پس‌ازآن انجام شد که رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد 2.5 هکتار زمین رایگان به افرادی که می‌خواهند برای تقویت اقتصاد منطقه به سیبری نقل‌مکان کنند، می‌دهد.
*
کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به افت قیمت سکه امامی به رقم ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان گفت: کاهش قیمت سکه و طلا باعث شد تا امروز شاهد افت حباب سکه باشیم. به گونه‌ای که دیروز هر قطعه سکه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارای حباب بود، ولی امروز حباب سکه با ۴۰۰ هزار تومان کاهش، به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.
صادق کوشکی: مردم می‌گویند آیا برجام مشکل ما را حل خواهد کرد؟ من به عنوان یک دانشجو در این حوزه می‌گویم به آمریکا هیچ اعتمادی نیست و دولت هم باید در حوزه اقتصاد به گونه‌ای عمل کند که مردم به جای دل بستن به برجامی که سر و ته ندارد به دولت خودشان دل ببندند
.
*وزیر انرژی سوئیس از احتمال کمبود عرضه گاز و در نتیجه جیره‌بندی مصرف آن خبر داد. سیمونتا سوماروگا با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند تضمین دهد که همواره گاز کافی برای مصرف باشد، اعلام کرد: کسب‌وکار‌های سوئیس اولویت نخست جیره‌بندی انرژی در صورت کمبود عرضه هستند. سوئیس کشوری محصور در خشکی است و گاز مورد نیاز خود را از طریق مراکز معاملاتی در کشور‌های همسایه واقع در اتحادیه اروپا تأمین می‌کند، بنابراین اختلال در عرضه گاز این منطقه، سوئیس را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس داده‌های دولتی، تقاضای گاز این کشور به نسبت کم است و حدود ۱۵ درصد از کل مصرف انرژی سوئیس را به خود اختصاص می‌دهد. حدود ۴۲ درصد از گاز برای گرم کردن خانه‌ها و باقی آن در صنایع و بخش‌های خدمات و حمل‌ونقل استفاده می‌شود. با این حال، این کشور همچنان به واردات نفت و گاز وابسته است. به گفته سوماروگا، به همین دلیل است که هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند همیشه گاز کافی برای همه باشد. اظهارات وی پس از آن بیان شد که دولت سوئیس با اعلام طرح‌های خود برای رفع کمبود احتمالی گاز طبیعی در زمستان امسال، گفت دولت در صورت ناکافی بودن دیگر اقدام‌ها، به جیره‌بندی انرژی روی می‌آورد. در صورت کمبود گاز و برق در سوئیس، ابتدا انرژی مصرفی کسب‌وکار‌ها جیره‌بندی می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/tfbKCi