گفته می‌شود که...

توضیحات وزیر نفت درباره کاهش سهمیه بنزین آزاد مصرف گاز رکورد زد تصویب دو واحد درسی دانشگاهی با عنوان مکتب سلیمانی امپریالیست کیست؟ زمان خداحافظی با خودروهای قدیمی فرا رسید نام‌گذاری اولین پروژه منظومه ماهواره‌ای کشور به نام سردار سلیمانی مخبر: نرخ ارز کالا‌های اساسی ثابت می ماند گذرگاه‌های راهبردی جهان در برد پرنده‌های ایرانی پیگیری پرونده حاج قاسم ۱۰۰ سال هم طول بکشد باید انجام شود ذخیره‌سازی پنج میلیون تن کالای اساسی حکم اعدام محمد بروغنی در دیوان عالی کشور تأیید شد اژه‌ای: چرا یک خودرو باید سیزده سال در پارکینگ بماند؟

توضیحات وزیر نفت درباره کاهش سهمیه بنزین آزاد

اوجی از افزایش سهمیه سوخت استان سیستان و بلوچستان با وجود گلایه نمایندگان این استان از کمبود سوخت در استان خبر داد و گفت: بیشتر از سال گذشته سوخت به این استان تعلق داده‌ایم و سوخت مایع مورد نیاز استان ۱۴ درصد بیشتر از سال گذشته تامین می‌شود.

وزیر نفت در رابطه با کاهش سهمیه سوخت آزاد توضیح داد: این کاهش سهمیه در سراسر کشور صورت گرفته است تا بتوانیم مصرف سوخت را مدیریت کنیم و همین اقدام منجر به صرفه‌جویی صد میلیون لیتر سوخت شده است. البته مقرر شد، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی، نمایندگان سوال‌کننده و مدیران وزارت نفت به سیستان و بلوچستان جهت بررسی وضعیت تامین سوخت از نزدیک، سفر کنند تا در ادامه مجددا موضوعات مطرح مورد بررسی قرار گیرد.

مصرف گاز رکورد زد

رئیس مرکز راهبری شبکه گاز کشور گفت: مصرف گاز بخش خانگی و تجاری در روز یکشنبه به ۶۲۵ تا ۶۳۰ میلیون متر مکعب رسیده و یک رکورد جدید امسال برای خود ثبت کرده است.

غلامرضا کوشکی گفت: روز یکشنبه مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری حدود 3 تا 4 درصد افزایش یافت.

وی افزود: هدف از ارائه اعداد و ارقام این است که مردم عزیز متوجه شوند میزان مصرف گاز در بخش خانگی زیاد است و این گاز می‌تواند در بخش تولیدی و صنعتی تبدیل به یک محصول باارزش شود ولی در بخش خانگی صرفا صرف گرمایش منازل می‌شود. همگی باید گاز را بهینه مصرف کنیم تا در بخش‌های صنعتی از آن استفاده شود.

کوشکی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته میزان مصرف گاز بالای 600 میلیون متر مکعب باشد یعنی 73 تا 74 درصد از تولید گاز کشور را در‌بر می‌گیرد.

تصویب دو واحد درسی دانشگاهی با عنوان مکتب سلیمانی

سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، «مکتب سلیمانی» را به‌عنوان دو واحد درسی با تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌ها نهادینه و از سوی دیگر، وزارت علوم نیز کمیته تخصصی توسعه فرهنگ مقاومت و پایداری را تصویب کرده است.

امپریالیست کیست؟

هزینه تولید آیفونی که به قیمت ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد نزدیک به ۱۷۹ دلار است، یعنی سودی معادل ۶۴ درصد. از این هزینه تولید 6/5 دلار به کارگر چینی می‌رسد، یعنی کمتر از ۴ درصد. سود حاصل به اپل و توزیع‌کنندگانش می‌رسد و بخش عمده‌ای از آن را دولت آمریکا به صورت مالیات دریافت می‌کند. به زبان دیگر، اطلاق امپریالیسم به چین بلاهت محض است. چین کماکان کشوری نیمه پیرامونی است که با نیروی کار ارزان مافوق سود امپریالیسم جهانی را تأمین می‌کند. و البته چین برای غلبه بر عقب‌ماندگی تاریخی چاره جز پذیریش این رابطه غارت‌گرانه و نابرابر نداشته است. نقش دوم چین دراقتصاد آمریکا خرید اوراق قرضه است که تا این لحظه بالغ به یک تریلیون دلار شده است. اگر چه رشد غول آسای چین آن را به لحاظ کمی به آمریکا نزدیک کرده اما رابطه نابرابر مرکز پیرامون به طور کیفی برقرار مانده است. تغییر در این رابطه به سادگی و به آرامش اتفاق نخواهد افتاد.

زمان خداحافظی با خودروهای قدیمی فرا رسید

«سیدرضا فاطمی‌امین» گفت: با اضافه شدن ۱۲ محصول جدید به سبد محصولات خودرویی کشور طی امسال و سال آینده، تمام خودروهای قدیمی از رده خارج خواهد شد.

وزیر صمت همچنین درباره تولید خودروی اقتصادی هم توضیح داد که هم ایران خودرو و سایپا و هم خودروسازان بخش خصوصی در حال پیگیری خودروی اقتصادی هستند. فاطمی امین گفت: در ماه‌های اخیر از دوازده محصول جدید در دستور کار خودروسازان، سه محصول تولیدی با نام‌های شاهین، آریا و اطلس رونمایی شده است.

نام‌گذاری اولین پروژه منظومه ماهواره‌ای کشور به نام سردار سلیمانی

سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در حال حاضر در حال فراهم‌سازی مقدمات اجرای یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های فضایی کشور که در برنامه ۱۰ ساله نیز قید شده، هستیم. پرتاب تعداد زیادی ماهواره به مدار و ایجاد یک منظومه فضایی با قابلیت ارائه خدمات اینترنت اشیاء (IOT) را به نام سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری کرده‌ایم تا نام و یاد سردار دل‌ها بیش از پیش در جهان طنین‌انداز شود.

مخبر: نرخ ارز کالا‌های اساسی ثابت می ماند

مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در حاش یه دومین نشست مشترک هیات دولت با استانداران کشور، گفت: آیت‌الله رئیسی بر رفاه و خوراک و سلامت مردم تاکید و حساسیت دارد و ما برای وضع موجود چهار برنامه تدوین کردیم که بخشی از آن ضربتی است، چون وضعیت معیشت مردم ضروری است.

وی بیان کرد: تصمیم خوبی در دولت گرفتیم تا دو سال نرخ ارز کالا‌های اساسی را ثابت نگه داریم و با تنش جدی در قیمت‌ها مواجه نشویم.

گذرگاه‌های راهبردی جهان در برد پرنده‌های ایرانی

سردار سلامی فرمانده کل سپاه گفت: «سردار سلیمانی طرح بزرگ دولت‌سازی آمریکا را بی‌اثر و خنثی کرد. کار اصلی سردار سلیمانی ساخت قدرت برای سیاست خارجی ما بود. عقب راندن دشمن مسئله مهمی است به همین خاطر الان هیچ ناو آمریکایی در خلیج‌فارس نمی‌بینید. نمی‌شود اجازه بدهیم دشمن کوچک‌ترین برد سلاح‌های خود را به قلب سرزمین ما برساند البته ما کشورهای دیگر را سپر خود نمی‌کنیم. کوچک‌ترین آسیبی به ما بزنند هرجای دنیا باشند آنها را گیر می‌آوریم. ما پرنده‌هایی داریم که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس در یک شعاع بسیار بلند خیلی از گذرگاه‌های استراتژیک دیگر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنهایی که پای قراردادهای ننگین را امضا کردند که ما را کوچک کرده نمی‌توان بخشید. زخم‌ها در تاریخ برای یک ملت هرگز ترمیم نمی‌شود و ترمیم‌پذیر نیست.

باقری: در روند گفت‌وگو‌ها برای رفع تحریم‌ها وقفه ایجاد نشده است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: روند گفت‌وگو‌ها مسیر پیوسته‌ای بوده و اکنون هم پیوسته است، وقفه در آن ایجاد نشده است. اگر روند گفت‌وگوها رسانه‌ای نمی‌شود، دلیلش این است که به طور جدی مسائل در حال پیگیری است و لازم نیست که برای آن فضاسازی رسانه‌ای انجام شود.

پیگیری پرونده حاج قاسم ۱۰۰ سال هم طول بکشد باید انجام شود

محمد جواد لاریجانی با بیان اینکه صهیونیست‌ها ۶۰ سال پرونده کمپانی بنز را دنبال کردند، تشریح کرد: رژیم صهیونیستی مدعی بود که کمپانی بنز در زمان هیتلر از اسرای یهودی به عنوان کارگر استفاده کرده و این‌ها بعد از ۶۰ سال پیگیری موفق شدند که چند میلیارد دلار از این کمپانی بگیرند؛ این معنای سمجی است. به شهادت رساندن شهید سلیمانی جنایت علیه همه ملت بود و ما در مواردی که جنایاتی علیه ملت ما شده و حق با ما است، باید با همه امکانات تا آخر پیگیری کنیم، حتی اگر ۱۰۰ سال طول بکشد.

لاریجانی افزود: دولت‌مردان ما باید در هر ملاقات با غربی‌ها این را عنوان کنند. در صحنه‌های بین‌المللی باید کار تبلیغاتی بر روی این موضوع شود و نفس این کار موضوعیت دارد. الحمدالله مطالب زیادی در مورد شخصیت حاج قاسم سلیمانی گفته می‌شود که همه آن‌ها با ارزش است و این کار خوبی است که صداوسیما و سایر رسانه‌ها انجام می‌دهند.

ذخیره‌سازی پنج میلیون تن کالای اساسی

شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد تاکنون ۵ میلیون و ۲۱۳ هزار تن کالای اساسی شامل بیش از ۴ میلیون و ۱۶۷ هزار تن گندم، ۶۱۳ هزار تن روغن خام، ۳۶۶ هزار تن برنج و ۶۷ هزار تن شکر وارد و ذخیره‌سازی شده است.

حکم اعدام محمد بروغنی در دیوان عالی کشور تأیید شد

در پی انتشار خبری غیرواقعی مبنی بر نقض حکم دادگاه محمد بروغنی از متهمان اغتشاشات اخیر در دیوان عالی کشور، پایگاه خبری میزان وابسته به قوه‌قضائیه اعلام کرد خبر منتشر شده صحت ندارد و حکم این متهم در دیوان عالی کشور تایید شده و تصمیم قضایی جدیدی نیز در این پرونده اخذ نگردیده است. بر اساس دادنامه صادر‌شده از سوی دادگاه انقلاب تهران، متهم محمد بروغنی معروف به «ممد آلفا» که با کشیدن سلاح سرد و حمله مسلحانه از طریق جرح عمدی با چاقو به یکی از ماموران حافظ امنیت به قصد جان وی، ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و ناامنی در محیط و به آتش کشیدن فرمانداری شهرستان پاکدشت و تخریب اموال آن به اتهام محاربه محاکمه شده بود با حکم دادگاه به اعدام محکوم و این حکم در تاریخ ۱۵ آذرماه توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

اژه‌ای: چرا یک خودرو باید سیزده سال در پارکینگ بماند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در بازدیدی سرزده از پارکینگ مرکزی خودرو‌های توقیف یا ضبط شده پرونده‌های مواد مخدر در کرمان بازدید کرد. رئیس قوه قضاییه پس از آگاهی از این که تعدادی محدود خودرو از سیزده سال پیش تا امروز در پارکینگ مرکزی خودرو‌های مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر کرمان نگهداری می‌شوند و هنوز تعیین‌تکلیف نشده‌اند، این سؤال را از مسئولان مربوطه مطرح کرد؛ چرا یک خودرو باید برای سیزده سال در یک پارکینگ بماند و تعیین تکلیف نشود؟

https://shoma-weekly.ir/xDmzZ8