گفته می‌شود که...

توصیه کرونایی به نامزد‌های انتخابات/تحلیلگر صهیونیستی؛ صهیونیست‌ها سرزمین اشغالی را ترک کنند/دستگاه قضا مهم است، اما قوه مجریه مهم‌تر/تحریم‌ها که در همین دولت چند برابر شد!/تغییر شیوه نبرد فلسطینیان به سبک رزمندگان یمنی/آرایش جنگی برای فرار از ترس! و ...

توصیه کرونایی به نامزد‌های انتخابات

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به تجمعات انتخاباتی هشدار داد. به گزارش برنا، علیرضا رئیسی ضمن هشدار به ثبت نام کاندیدا‌های ریاست جمهوری و تجمعات حاصل از آن گفت: از کاندیدا‌های ریاست جمهوری و طرفداران‌شان می‌خواهم ضمن اینکه انتخابات پرشوری داریم رعایت کنند که باعث شیوع بیماری نشوند. هرگونه تجمع کنترل نشده در فضای بسته باعث انتقال بیماری می‌شود. وی افزود: سعی شود بیشتر از فضای مجازی و صدا و سیما استفاده کنیم که مبادا با توجه به اینکه در شرایط پایدار و آرامش است این وضعیت به هم بریزد و موج بیماری شکل نگیرد. همه ما باید رعایت کنیم تا دوباره درگیر موضوع نشویم.


تحلیلگر صهیونیستی؛ صهیونیست‌ها سرزمین اشغالی را ترک کنند

شامگاه شنبه شماری از صهیونیست‌ها با برگزاری تظاهراتی در تل‌آویو خواستار پایان درگیری با مقاومت شده‌اند. تظاهرات‌کنندگان شعارنوشته‌هایی با شعار «جنگ را متوقف کنید» در دست داشتند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز دیروز گزارش داد که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در نشستی خواستار پایان درگیری‌ها با غزه شده‌اند. وضعیت اقتصاد رژیم صهیونیستی نیز این روزها حال‌وروز خوشی ندارد؛ منابع کشتیرانی می‌گویند حداقل دو شرکت کشتیرانی به علت درگیری‌ها در فلسطین اشغالی، درخواست کرده‌اند محموله‌های نفتی خود را به‌جای بندر «عسقلان» در بندر «حیفا» تحویل رژیم صهیونیستی دهند. پیشتر نیز آسمان فلسطین اشغالی از ترس موشک‌های مقاومت خالی شده بود و بیشتر پروازهای بین‌المللی به این نقطه متوقف شده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرده مقاومت توانسته این رژیم را در محاصره هوایی قرار دهد. «آری شابیط» تحلیلگر صهیونیستی نیز در تأیید حقانیت ملت فلسطین در روزنامه هاآرتص نوشت: «صهیونیست‌ها سرزمین اشغالی را ترک کنند و به موطن اصلی خود بازگردند؛ اسرائیل نفس‌های آخر خود را می‌کشد. ما در بدترین و سخت‌ترین دوره تاریخ خود هستیم، مثل‌اینکه ما راهی جز اعتراف به حقوق آن‌ها و پایان دادن به اشغالگری نداریم. باید اعتراف کرد، فلسطینیان در این سرزمین ریشه دارند؛ ازاین‌رو برای بقا باید به دنبال راه سومی برای خود باشیم. نه‌تنها در بعد عملی بلکه در بعد روحی و روانی هم همه‌چیز برای ما پایان یافته است‌، باید با دوستان خود خداحافظی کرده و برای زندگی به سان‌فرانسیسکو، برلین یا پاریس نقل‌مکان کنیم».

دستگاه قضا مهم است، اما قوه مجریه مهم‌تر

رئیس قوه قضائیه در سخنرانی دیروز خود در ستاد انتخابات کشور، در پاسخ به افرادی که دغدغه قوه قضائیه را دارند و خواستار باقی ماندن ایشان بر ریاست این قوه، به‌جای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری بودند، گفت: «دستگاه قضا مهم است اما قوه مجریه، امر اهم و دارای اولویت است». رئیسی افزود: «بیکاری، گرانی، سفره مردم و وضعیت اقتصادی دغدغه جدی برای انسان ایجاد می‌کند. این ناامیدی‌ها در یک دولت قوی می‌تواند به امید تبدیل شود. بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده وضعیت فعلی باشند. من بنای ستادهای انتخاباتی آن‌چنانی را ندارم؛ مردم خانه‌هایشان را به ستاد تبدیل کنند».
پرده‌برداری از حقوق بشر دوگانه در غرب

«سایبرت» سخنگوی صدراعظم آلمان اعلام کرد دولت این کشور تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها را تحمل نخواهد کرد. وی اقدامات جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی را دفاع از خود خواند و مدعی شد «اسرائیل حق دفاع از خود در برابر حملات را دارد». فرانسه نیز که خود را کشور آزادی‌ها و آزادی بیان می‌داند، دیروز برای برهم زدن تظاهرات حامیان فلسطین از ماشین آبپاش استفاده کرد. تعدادی از فرانسوی‌های حامی فلسطین بی‌اعتنا به اعلام دولت این کشور مبنی بر غیرقانونی بودن هر نوع تجمع در موضوع فلسطین، به خیابان‌های پاریس آمده و خواستار توقف حملات به ملت مظلوم فلسطین شده بودند.

تحریم‌ها که در همین دولت چند برابر شد!

یک عضو حزب اتحاد ملت برخلاف واقعیت‌های اقتصادی و سیاسی گفت حضور اسحاق جهانگیری در انتخابات می‌تواند برای ۳۵ میلیون فقیر ناشی از تحریم راهگشا باشد (!)
حمیدرضا جلایی‌پور درباره احتمال اجماع اصلاح‌طلبان روی جهانگیری، به ایلنا گفت: جهانگیری یک اصلاح‌طلب فابریک و نمونه اصل است و بدلی نیست. ثانیا تقریبا کل اعضای جبهه اصلاح‌طلبان ایران به ایشان رای دادند. ثالثا جهانگیری از پایین به بالا آمده است. از جهاد سازندگی یک شهر کوچک آمده بالا، تا فرمانداری، استانداری و نمایندگی مجلس و بعد هم دوره‌های موفق وزارت در حوزه صنعت و در نهایت معاون اولی رئیس‌جمهوری را تجربه کرده است.وی می‌افزاید: ما بعد از انتخابات خرداد ۱۴۰۰ یک شخصیتی می‌خواهیم که بتواند با تعامل با ارکان حاکمیت و خصوصا با بیت و با نخبگان کشور، برای مردم، خصوصا برای آن ۳۵ میلیونی که به خاطر تحریم‌ها فقیر شدند، یک کار اصولی بکند، تولید و اشتغال را راه بیاندازد. به نظر من این فرد جهانگیری است.جلایی‌پور به این واقعیت اشاره نکرده که تحریم‌ها به خاطر سوء مدیریت تیم روحانی- جهانگیری، نه تنها برداشته نشد بلکه چند برابر هم شد و بنابراین، آقای جهانگیری متهم فشار به طبقات فرودست است. ضمن این که بخش عمده‌ای از این فشار اقتصادی، نه الزاما به تحریم‌ها، بلکه به سوء مدیریت دولت روحانی برمی‌گردد. سوء مدیریتی که باعث معطل ماندن ظرفیت‌های اقتصادی و تبدیل فرصت‌های رونق اقتصادی درون‌زا به تهدید شد.

عزم جدی آمریکا برای بازگشت به برجام!

«فؤاد ایزدی»، کارشناس مسائل آمریکا معتقد است: «به‌هیچ‌وجه جنگ‌افروزی اسرائیل و به موازاتش تحرکات و اقدامات برخی از سناتورها باعث تغییر نگاه جو‌ بایدن نسبت حضور در نشست وین و احیای برجام نخواهد شد. چون عزم جدی در دولت بایدن برای بازگشت ایالات‌متحده آمریکا به توافق هسته‌ای وجود دارد. همان‌گونه که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم در پاسخ به سؤال مشابه شما عنوان داشت که آمریکا در مذاکرات وین به‌شدت خواهان آن است که با بازگشت به توافق هسته‌ای و احیای برجام کنترل و مدیریت جدی‌تری روی اقدامات جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؛ یعنی نگاه غایی ایالات‌متحده حضور در نشست وین باهدف کاهش قدرت و نفوذ ایران است. به دلیل آن‌که تیم بایدن معتقد است این برجام خواهد بود که می‌تواند برنامه هسته‌ای و قدرت روزافزون ایران را مهار کند. مؤید آن هم به مواضع وزیر امور خارجه دولت بایدن بازمی‌گردد؛ آنتونی بلینکن درخواست سناتورهای جمهوری‌خواه برای خارج شدن از گفت‌وگوهای وین در حمایت از قساوت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را رد کرد. این نشان می‌دهد که بازگشت دولت بایدن به برجام برای مهار ایران تا چه اندازه برای خود آمریکایی‌ها مهم و حیاتی است».
تغییر شیوه نبرد فلسطینیان به سبک رزمندگان یمنی

یکی از نکات مهم و تفاوت‌های قابل‌توجه نبرد اخیر فلسطین، تغییر سبک شلیک راکت از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی بوده است. درگذشته نوع مبارزات رزمندگان فلسطینی بیشتر بر پایه حجم بالای شلیک به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین و تلاش برای اشباع کردن پدافند گنبد آهنین ارتش اسرائیل بود؛ اما در چند روز اخیر به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد که در کنار بالا رفتن نرخ شلیک و عبور از سد سامانه‌های پدافندی دشمن، حملات راکتی مقاومت سبکی هدفمند به خود گرفته و تلاش می‌شود تا زیرساخت‌های حیاتی دشمن نیز در این مناطق هدف قرار بگیرند.

آرایش جنگی برای فرار از ترس!

سفیر اسبق ایران در اردن می‌گوید: «امکان جنگ فراگیر [در سرزمین‌های اشغالی] هست. مخصوصاً ورود نظامیان صهیونیست به غزه می‌تواند باعث بروز یک جنگ فراگیر شود. این‌طور که در اخبار آمده و اگر این آرایش جنگی که نظامیان به خود گرفته‌اند چیزی بیشتر از یک جنگ روانی باشد و بخواهند مرزهای غزه را بشکنند و وارد آن شوند، زمینه مستعدی ایجاد می‌شود. هدف گرفتن غیرنظامیان فلسطینی در غزه و تعداد بالای شهدای فلسطینی و مخصوصاً کودکان نشان از دست‌پاچه بودن اسرائیل و نظامیانش دارد. از طرف دیگر عبور موشک‌های حماس از سد گنبد آهنین و کشته شدن تعدادی از یهودیان در سرزمین‌های اشغالی هم نشان از وخامت اوضاع دارد؛ اما مهم‌تر درگیری‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی و ازجمله شهر لد است که می‌تواند شعله جنگ داخلی را روشن کند. ضمن آنکه مردم لبنان و اردن هم در کنار مرزهای شمالی و شرقی سرزمین‌های اشغالی علاقه‌مند به شرکت و حمایت از مردم فلسطین در مقابل حملات نظامیان صهیونیست در این درگیری‌ها هستند. ازآنجایی‌که انتفاضه از سنگ‌پرانی به موشک‌اندازی تبدیل‌شده، به‌گونه‌ای سقف گنبد آهنین را سوراخ کرده. نتانیاهو دارد تلاش می‌کند که در وهله اول با آرایش جنگی یک جنگ روانی را شروع کند و در درجه بعد یک تقویت روحی و کمک روانی برای مردمی که در یک وضعیت سخت از منظر ترس از فرود موشک بر مناطقشان در پناهگاه‌ها هستند، باشد».
وضعیت شناسی جبهه مقاومت در اتاق گفتگو

جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس دفتر سیاسی حماس در این مکالمه تلفنی آخرین تحولات اوضاع و درگیری‌ها در غزه را بررسی کردند. سردار اسماعیل قاآنی ضمن تمجید از عملکرد بی‌نظیر و موفقیت‌آمیز مقاومت، جنایات وحشیانه اشغالگران صهیونیست را به‌شدت محکوم کرد. هنیه نیز نبرد قدس را نبرد کل امت اسلام دانست و مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت و قضیه عادلانه فلسطین را ستود. فرمانده نیروی قدس همچنین در گفتگوی تلفنی با زیاد نخاله، دبیر کل جهاد اسلامی، آخرین وضعیت میدانی جبهه مقاومت را جویا شد.

اخبار روزانه:
*
سید مهدی فلاح میری دادستان مرکز استان گیلان از بازداشت متهم اصلی پرونده شرکت ابریشم گیلان خبر داد. به گزارش روابط عمومی دادگستری گیلان، وی افزود: با پیشرفت تحقیقات پرونده شرکت ابریشم گیلان در دادسرای صومعه سرا، قرار تأمین صادره از سوی بازپرس پرونده با تفهیم مستندات و ادله جدید، تشدید و متهم اصلی که پیش از این به دلیل ابتلا به کرونا با تودیع وثیقه آزاد بود، بازداشت و روانه زندان شد. دادستان مرکز استان گیلان همچنین با اشاره به پیشبرد تحقیقات این پرونده توسط سازمان اطلاعات سپاه، ضمن تقدیر از عملکرد ضابطین خاص گفت: وقت زیادی برای جمع‌آوری اطلاعات در این پرونده از سوی ضابطین صرف شده است که با صدور دستور قضایی برای تسریع در تکمیل تحقیقات و ارائه مستندات کامل، امیدواریم این پرونده هرچه زودتر با اتخاذ تصمیم نهایی در دادسرا، به دادگاه ارسال شود.
*
پس از آن که هیئت وزیران در روز‌های اخیر، مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که طبق آن، نصاب جدید معاملات در سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود، یک مقام مسئول اقتصادی در دولت با ارسال نامه‌ای خطاب به برخی اعضای کابینه اعلام کرده طبق قانون برگزاری مناقصات، نصاب معاملات متوسط باید حداکثر ۱۰ برابر نصاب معاملات کوچک باشد در حالی که طبق تصمیم هیئت وزیران، عدد تعیین شده برای نصاب معاملات متوسط بیش از ۱۰ برابر نصاب معاملات کوچک است و مسئولان مربوط در ضرب و تقسیم اعداد دچار اشتباه شده اند که بنا به عامیت این موضوع، باید به سرعت اصلاح شود.

*یک مقام مهم اجرایی در ابلاغیه روز‌های اخیر خود از مخاطبان خواسته است با توجه به میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای مصارف هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۰، مدیران مربوط ضمن لحاظ حداکثر صرفه جویی در اعتبارات هزینه ای، راجع به حذف فرایند‌های غیرضروری و خودداری از انجام تعهدات مازاد بر تکالیف قانونی اقدام کنند و از منابع در اختیار برای تحقق پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بهره ببرند.

*دعوای دو کودک در شهر چمران ماهشهر (استان خوزستان) منجر به درگیری مسلحانه دو طایفه با یک کشته و یک زخمی و به آتش کشیدن سه خانه و سه دستگاه موتورسیکلت در این شهر شد.درگیری مسلحانه اول ۳ روز پیش رخ داده و درگیری دیگری صبح امروز به وقوع پیوسته و پلیس محلی اعلام کرده ۹ نفر از عاملان درگیری از جمله عامل اصلی قتل را دستگیر و نیروهای یگان امداد برای حفظ آرامش در محل درگیری مستقر شده‌اند.

https://shoma-weekly.ir/i2fj8U