گفته می‌شود که...

توصیه وزارت خارجه به هموطنان: از سفر غیرضروری به استرالیا پرهیز کنید فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: سران طوایف، عامل وحدت در سیستان و بلوچستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش: آمریکا جرأت حمله به ایران را ندارد

توصیه وزارت خارجه به هموطنان: از سفر غیرضروری به استرالیا پرهیز کنید

وزارت امور خارجه کشورمان به شهروندانی که قصد سفر به استرالیا را دارند، توصیه کرد درباره سفر غیرضروری به این کشور تجدیدنظر کنند.

وزارت امور خارجه کشورمان در توصیه‌ای مسافرتی برای سفر به استرالیا به‌ هموطنان و به‌ویژه دانشجویان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌ها توصیه کرده است که به‌دلیل سوابق موجود در مورد احتمال بازداشت خودسرانه و استرداد به دولت‌های متخاصم بدون هرگونه دلیل موجه، در مورد سفرهای غیرضروری به استرالیا تجدیدنظر کنند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد:
سران طوایف، عامل وحدت در سیستان و بلوچستان

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: تجزیه طلبی در سیستان و بلوچستان اصلا موضوعیت ندارد، بلوچ خاک را مادر خود می‌داند.

سردار محمد پاکپور در جمع علما و ریش سفیدان شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: مخاطب ما برای تامین امنیت منطقه بسیجیان بومی و سران طوایف هستند، سران طوایف می توانند عامل وحدت در سیستان و بلوچستان باشند.
فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: راه ایجاد آرامش در استان حضور مسولانه و وحدت بخش علما و روحانیون شیعه و سنی در منطقه است، توسعه بر پایه امنیت ایجاد می‌شود، دشمنان می‌خواهند با ایجاد نا امنی در استان مانع پیشرفت و توسعه شوند.
وی بیان کرد: ما دوست نداریم خون از دماغ یک بیگناه بریزد چون همه مردم عائله جمهوری اسلامی ایران هستند، اما به شدت با برهم زنندگان امنیت مردم برخورد خواهیم کرد.
سردار پاکپور اظهارداشت: بزرگان سیستان و بلوچستان نباید اجازه مخدوش شدن چهره استان را بدهند، دشمنان از هیچ جنایتی برای برهم زدن امنیت استان دریغ ندارند و از هر اقدامی برای ایجاد هرج و مرج درون استان استفاده می کنند.
وی افزود: فضای مجازی بیانگر واقعیت سیستان و بلوچستان نیست، واقعیت استان بسیار متفاوت است از آنچه که فضای مجازی برای جوانان و نوجوانان تصویر سازی می‌کنند.
فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: بزرگان و ریش سفیدان باید مراقبت کنند که جوانان و نوجوانان در دام فضای مجازی و فریبکاری‌های آنان قرار نگیرند.
وی گفت: دشمن هر اقدامی را که بتواند برای ایجاد هرج و مرج در سیستان و بلوچستان انجام می‌دهد لذا هوشیاری بیش از پیش همه علما و بزرگان و مردم ضروری است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش:

آمریکا جرأت حمله به ایران را ندارد

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش گفت: آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد و اگر به فتنه متوسل می‌شود به دلیل این است که ‌از "علم، قدرت نظامی، حضور مردم و بصیرت آنان" می‌ترسند.

امیرسرتیپ احمدرضا پوردستان با بیان اینکه در فتنه اخیر همه با وجود اختلافات با یکدیگر متحد شدند، ابراز داشت: آمریکایی‌ها بیش از 40 سال است ایران اسلامی را تحریم می‌کنند و از هر طریقی سعی کردند تا مردم ایران را تحریم کنند به نحوی که اذعان کردند چیزی برای تحریم کردن در ایران نداریم.

وی ضمن اشاره به کشتار 300هزار نفر در بوسنی و هرزگوین به بهانه ایجاد نسل جدید در آن منطقه گفت: دشمن نگران دختران کرد ماست اما زمانی که داعش به سوریه حمله کرد به زنان سوری تجاوز ‌می‌کردند و این ‌در حالی است که آمریکا در آن زمان هیچ واکنشی نشان نداد.

امیر پوردستان با بیان اینکه نیروی انتظامی ما را متهم به خشونت کردند، تصریح کرد: در اغتشاشات یک گلوله جنگی توسط پلیس شلیک نشد و اجازه حمل سلاح جنگی نداشتند؛ مهربان‌ترین پلیس دنیا پلیس جمهوری اسلامی است در حالی که برخی کشورها قانون احساس خطر دارند که اگر همچنین احساسی داشت می‌تواند گلوله همراه خود را به یک نفر شلیک کند اگرچه یک تخلف رانندگی مرتکب شود.

‌وی با بیان اینکه دشمن از دو سال پیش روی فرزندان ما در فضای مجازی کار کرد، ابراز داشت: دشمن سنگین‌ترین هجمه‌ها را علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی داشت و رسانه‌ها در این زمینه نقش اساسی را ایفا کردند به نحوی که ده‌ها کارشناس در پشت یک خبر منتشر شده وجود داشت تا با کلمات به اهداف خود برسند.

امیر پوردستان ضمن اشاره به تشکیل اجتماع جهانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: برخی افراد جاهل فریب این رسانه‌ها را خوردند در حالی که آمریکا دلش به حال هر کشوری سوخت آن کشور‌ نابود شد و اگر رهبر معظم انقلاب تاکید بر جنگ شناختی و ترکیبی داشتند به معنی استفاده از همه مولفه‌های قدرت است.

وی با بیان اینکه نظام ما یک نظام قوی است، تصریح کرد: آمریکا جرات حمله به ما را ندارد و اگر به فتنه متوسل می‌شود به دلیل این است که ‌از "علم، قدرت نظامی، حضور مردم و بصیرت آنان" می‌ترسند.

تشییع پیکر شهید مدافع امنیت در آستانه اشرفیه

پیکر شهید والامقام «مجید یوسفی» سومین شهید مدافع امنیت گیلان که شامگاه سه‌شنبه گذشته توسط اغتشاشگران به شهادت رسیده بود، صبح دیروز با حضور گسترده مردم ولایتمدار و مسئولان استان در شهرستان آستانه اشرفیه تشییع شد. شرکت‌کنندگان در این مراسم با شعارهای «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر انگلیس»، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر داعشی فتنه‌گر» پیکر شهید مجید یوسفی را تشییع و در گلزار شهدای آستانه اشرفیه به خاک سپردند.

همچنین مراسم وداع با پیکر پاک شهید بسیجی «مجید یوسفی» نیز در آستانه اشرفیه برگزار شد و همسر و فرزند شهید با بازگشت پیکر شهید به خانه، با پدر وداع تلخی داشتند. شهید «مجید یوسفی» اهل آستانه اشرفیه بود و شب‌های گذشته در حین انجام وظیفه و دستگیری یکی از لیدرهای آشوب‌های اخیر در بندر کیاشهر حضور داشت که راننده یک دستگاه سواری تندر 90 که لیدر اغتشاشات اخیر در کیاشهر بود با سرعتی جنون‌آمیز به‌سمت مدافعان امنیت حرکت کرده و شهید یوسفی را به شهادت رساند. گفتنی است، جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان از دستگیری قاتل این شهید که سابقه حضور در جبهه‌های جنگ علیه داعش در سوریه را نیز داشته است، خبر داد.

رشد تولید برنج به ۳۰ درصد می‌رسد

قاسم پیشه‌ور رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: امسال تولید برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۰ درصدی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌رسد. قاسم پیشه‌ور گفت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در منطقه شمال، تولید برنج نسبت به سال قبل با افزایش ۳۰ درصدی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌رسد. به گفته وی، با توجه به افزایش یک‌ میلیون تنی تولید برنج، نیاز به واردات حداکثر یک‌ میلیون تن خواهد بود. پیشه‌ور می‌گوید: ظرفیت کشور در استان‌های شمالی به گونه‌ای است که در صورت فراهم شدن تمهیدات لازم در اجرای طرح جامع آب‌های سطحی و زهکشی، امکان خودکفایی و تأمین کسری نیاز کشور وجود دارد. رئیس نظام‌صنفی کشاورزی گفت: با وجود گذشت حدود ۳ ماه از فصل برداشت، دولت قیمت برنج را اعلام‌ نکرده که همین‌ امر منجر به ورود دلالان شده است و از طرفی کشاورزان بدلیل بدهی معوق مجبور به عرضه محصول کمتر از نرخ هستند. او قیمت هر کیلو برنج ارقام محلی را بالای ۱۰۰ هزار تومان و ارقام‌ پرمحصول را ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد. در سنوات گذشته تا پایان فصل برداشت واردات برنج ممنوع بود، اما امسال دولت اعلام کرد که به میزان کافی برنج در انبارها موجود است که همین امر موجب شده تا برنج در انبارها و کارخانه‌های شالیکوبی مشتری نداشته باشد و همچنان کشاورزان منتظرند که دولت قیمت را اعلام کند تا سازمان تعاون روستایی به امر خرید ورود کند.

پیوستن به اورآسیا، شتاب‌دهنده تجارت ایران

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت گفت: کارهای بزرگی در حال انجام است که یکی از آنها پیوستن ایران به اوراسیا است و قطعاً وقتی الحاق ایران به اوراسیا کامل شود روابط بین دو کشور خیلی بهتر و سریع‌تر رشد خواهد کرد. موضوعات متنوعی از جمله راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در ایروان، ارائه خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به ارمنستان، تهاتر و نقل و انتقال پول از جمله اقداماتی است که انجام شده و پیش‌رفته و کارهای دیگری مثل تعرفه‌های حمل و نقلی هست که نیاز به پیگیری دارد. رشد ۴۰ درصدی مبادلات بین دو کشور از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون نشان از روند رو به رشد تجارت دو کشور دارد.

ایران صادرات نفت به سوریه را به سه میلیون بشکه در ماه می‌رساند

روزنامه سوری الوطن به نقل از منابع آگاه در تهران نوشت: دولت ایران اخیرا تصمیم گرفته است که میزان عرضه نفت خام به سوریه را به سه میلیون بشکه در ماه افزایش دهد. این منابع در بیانیه خود به الوطن اشاره کردند که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، تصمیم گرفته است که میزان عرضه نفت به سوریه را از دو میلیون بشکه در ماه به سه میلیون بشکه افزایش دهد تا ضمن تقویت روابط دوجانبه به این کشور برای غلبه بر بحران انرژی که از آن رنج می‌برد، کمک کند؛ به‌خصوص که آمریکا ضمن اشغال منابع نفتی شرق سوریه و سرقت نفت و گاز این کشور تحریم‌های ظالمانه نیز علیه ملت سوریه اعمال کرده است. این منابع افزودند: در جریان استقبال بشار اسد، رئیس جمهور اسد از رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در ششم ماه میلادی گذشته (14 مهر)، در مورد گام جدید ایران برای افزایش صادرات نفت به سوریه و اثرات مثبت آن بحث و تبادل نظر شد.

دیپپلماسی اقتصادی معطل اقدام فوری

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی گفت: ارتباطات ایران و روسیه بعد از جنگ اوکراین متحول شده است میزان تمایل روسیه برای افزایش حجم تجارت با ایران و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی افزایش یافته است. اما متأسفانه فقدان زیرساخت‌های داخلی مانع توسعه روابط تجاری با روسیه است. افق حمل و نقل ۳۰۰ میلیون تن کالایی کریدور شمال جنوب، لنگ تکمیل شدن راه آهن رشت‌‌ـ آستاراست. در حال حاضر فقط امکان انتقال ۲۰ میلیون تن کالا را داریم.

https://shoma-weekly.ir/rVAjyp