گفته می‌شود که...

توبه از رئیس‌جمهور اجاره‌ای یا جریان غرب‌گرای داخلی؟/طرح مستقل شدن بورس از دولت در دست تدوین /ادعای نقش پسرخاله یک وزیر در واردات گوشت/جاگیری یک چهره ضد ایرانی دیگر دولت اوباما در دولت بایدن/رابرت دنیرو: ترامپ را تحویل ایران دهید/برادر غلامرضا منصوری: تماس‌های برادرم در روزهای آخر مانند یک گروگان بود و ...


توبه از رئیس‌جمهور اجاره‌ای یا جریان غرب‌گرای داخلی؟

«سید محمدصادق خرازی»، دبیر کل حزب ندای ایرانیان می‌گوید: «ما اشتباه کردیم و باید از رئیس‌جمهور اجاره‌ای که داشتیم، توبه کنیم و این وضع را ما به وجود آوردیم. مشکلات امروز کشور فهم استراتژیک و عدم شناخت مسائل و نسبت دادن این مشکلات به خارجی‌هاست‌. مشکل کشور ما مدیریتی است و افرادی به‌عنوان پدرخوانده در گروه‌های سیاسی و محفل‌هایی هستند که سایه خود را بر احزاب چپ و راست انداخته و می‌خواهند دوباره تصمیم بگیرند». اعترافات خرازی معطوف به حمایت جریان اصلاح‌طلب از دکتر روحانی در انتخابات 92 و 96 است؛ اما نگاه گره‌گشایی از مشکلات کشور با تکیه کردن بر خارج، به تعبیر خرازی، تنها برآمده از تفکر یک فرد اجاره‌ای به نام دکتر روحانی نبود؛ طی قریب به هشت سال اخیر تقریباً تمامی پست‌های کلیدی دولت تدبیر و امید در دست جریان اصلاحات بوده است و کم‌کاری‌های مدیریتی که امروز دبیر کل ندای ایرانیان مطرح می‌کند، مستقیماً به خود جریان اصلاحات برمی‌گردد و نمی‌توان با اجاره‌ای توصیف کردن رئیس‌جمهور، پرده بر حقایق مدیریتی جریان اصلاحات کشید و نگاه غرب‌گرای این جریان در برداشته شدن مشکلات اقتصادی کشور را که موجب معطل شدن چندساله کشور با برجام شد و موجب افزایش مشکلات اقتصادی بر مردم گشت را انکار کرد.

پرداخت مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی به مردم

«رحیم زارع» سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با تأکید بر قصد مجلس برای دادن مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی و 17 هزار و 500 تومانی به مردم، گفت: «پیش‌بینی می‌شود در کمیته‌های مربوط تا پایان هفته در خصوص نحوه پرداخت مابه‌التفاوت ارز که می‌تواند از طریق بن کارت، یارانه نقدی یا یارانه دارویی باشد، تصمیم‌گیری ‌شود». با فرض توزیع این رقم بین 80 میلیون یارانه بگیر نقدی، هر فرد در هرماه 110 هزار تومان یارانه جدید و با فرض اختصاص این مبلغ به 60 میلیون یارانه بگیر معیشتی، هر فرد در هرماه 147 هزار تومان یارانه جدید دریافت خواهد کرد.
طرح مستقل شدن بورس از دولت در دست تدوین

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: برای بررسی رانت ها و مفاسد رخ داده و حمایت از حقوق سهامداران، طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس با امضای ۵۰ نماینده تدوین و در کمیسیون اقتصادی تصویب و به زودی در جلسه علنی مطرح می‌شود.حجت الاسلام لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به شرایط و وضعیت بورس، اظهار کرد: متوسط زیان سهامداران در بورس به 50درصد رسیده و کسانی که اوایل تابستان وارد بورس شدند، حتی تا 70 درصد سرمایه‌شان آب رفته است.وی با بیان این که چه کسی پاسخ گوی نابودی سرمایه مردم است؟ ادامه داد:‏کنترل بورس دست دولت است اما احساس مسئولیت ندارد که همین مسئله باعث نگرانی است.عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر این که باید بورس مستقل شود و دولت نتواند هر طور خواست یکه تازی کند، افزود: ‏در این راستا تدوین طرح استقلال بورس از دولت را آغاز کرده‌ایم.
افزایش شعبه‌های اخذ رأی در انتخابات ۱۴۰۰

دبیر ستاد انتخابات کشور‌ از آخرین تمهیدات برای برگزاری حضوری انتخابات 1400 ریاست جمهوری خبر داد و گفت: «ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی است. شعبه‌های اخذ رأی را در انتخابات ۱۴۰۰ افزایش خواهیم داد. اصلاح قانون و تدارک سازوکارهای دو روزه شدن انتخابات فراهم نشد. طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مدت‌هاست در مجلس در دست بررسی است ولی تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است. با فرض اینکه این طرح در مجلس به تصویب برسد، باید به شورای نگهبان ارسال گردد تا تأیید شود؛ در صورت تأیید، برای اجرا ابلاغ می‌گردد که هنوز به این مرحله نرسیده است».

تحقیق و تفحص از بورس کلید خورد

«لارگانی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «کنترل بورس دست دولت است، اما احساس مسئولیت ندارد که همین مسئله باعث نگرانی است. در این راستا تدوین طرح استقلال بورس از دولت را آغاز کرده‌ایم. همچنین جهت روشن شدن وقایع رخ داده در بورس، بررسی رانت‌ها و مفاسد رخ داده و حمایت از حقوق سهامداران، طرح تحقیق و تفحص از بورس هم با امضای ۵۰ نماینده، تدوین و در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و به‌زودی در جلسه علنی مطرح می‌شود.
ادعای نقش پسرخاله یک وزیر در واردات گوشت

یک نماینده مجلس گفت: واردات گوشت کشور توسط اقوام وزیر صورت می‌گیرد، از پسرخاله وزیر و پسر معاون او گرفته تا اقوام و دوستان دیگر که از ارز ترجیحی سود می‌برند. احمد امیر آبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت: یک بار این موضوع را پیگیری کردم و متوجه شدم واردات گوشت کشور توسط اقوام وزیر صورت می‌گیرد. از پسرخاله وزیر و پسر معاون او گرفته تا اقوام و دوستان دیگر که از ارز ترجیحی سود می‌برند، این در حالی است که قیمت گوشت با ارز ترجیحی باید ۳۸ هزار تومان باشد.

انتخابات 1400؛ شورای ائتلاف نیروهای انقلاب رسماً پای کار آمد

همایش مدیران استانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پنج‌شنبه (25 دی‌ماه) در تهران برگزار شد. پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، آیت‌الله مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس سخنرانان این برنامه بودند. سروری با تأکید بر اینکه برای فراهم آمدن انسجام حداکثری نیروهای انقلاب، همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و ظرفیت‌سازی کنیم، گفت: «۴۵۰ شهرستان زیر بار شبکه‌سازی مجامع عمومی می‌روند و درنتیجه این فرآیند، ۴۵۰ مجامع منتخب شکل می‌گیرد که از دل این‌ها شاهد یک فرآیند مشارکتی، مردم‌سالارانه و کاملاً از پایین به بالا خواهیم بود». دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه شورای ائتلاف یک حزب نیست، بلکه به امید خدا نخ تسبیحی است که جریان‌های انقلاب را به هم متصل می‌کند و این رودهای متفرق را به یک دریا و اقیانوس پرقدرت تبدیل می‌کند که در مقابل جریان ضدانقلاب و واگرا و غرب‌گرا بتواند باقدرت عمل کند، گفت: «این افتخار بزرگی است که بعد از ۴۰ سال ما، در انتخابات گذشته ۲۱۵ نفر مستقیم با لیست شورای ائتلاف وارد مجلس شدند». آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نیز در سخنرانی خویش، شجاعت رهبر انقلاب در مقاطع حساس و در عرصه‌های خارجی و داخلی را مورد اشاره قرار داد و درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «همه باید تلاش کنیم فردی انتخاب شود که علاوه بر کارآمدی و شایستگی‌های مدیریتی، ولایتمدار باشد، آن‌هم نه به این صورت که در سخنرانی‌اش بگوید مقام معظم رهبری فرمودند، اما در عمل طوری دیگر عمل کند».
جاگیری یک چهره ضد ایرانی دیگر دولت اوباما در دولت بایدن

بایدن، «دیوید کوهن» که یکی از حامیان اصلی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در دوره اوباما بود را به‌عنوان معاون رئیس سیا برگزید.

چماق ترامپی و هویج بایدنی برای سر خط آوردن ایران

اندیشکده آمریکایی «صندوق جرمن مارشال» در گزارشی تحت عنوان «چه انتظاری باید از دولت بایدن درباره ایران داشت» به رویکرد احتمالی دولت بایدن درباره ایران پرداخت و نوشت: «انتظار می‌رود سیاست دولت بایدن در قبال ایران، ابتدا روی دو هدفِ مربوط به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متمرکز باشد. هدف اول، متقاعد کردن ایران به بازگشت به تعهداتش در جنبه‌های فنی هسته‌ای توافق است. هدف دوم، آغاز «مذاکرات الحاقی» درباره سه حوزه‌ی فراتر از برجام است: اقدام ایران در ساخت موشک‌های بالستیک، اقدامات بدخواهانه این کشور در منطقه و تمدید دوره زمانی [محدودیت‌های وضع‌شده علیه] برخی از جنبه‌های فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش. بایدن علاوه بر سیاست‌های مربوط به برجام، مجبور خواهد شد فکری برای ساختار امنیتی‌ای در منطقه کند که ظاهراً به منابع کمیاب آمریکا متکی است. ترامپ می‌خواست برجامی را که نتیجه مذاکرات طاقت‌فرساست با یک «توافق جدید و بهتر» عوض کند که مجموعه فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران را در بر بگیرد». به اذعان این اندیشکده، ترامپ با ایفای نقش چماق درصدد ترساندن و امتیازگیری بیشتر از جمهوری اسلامی ایران بود و این بار بایدن برای دستیابی به همان هدف ترامپ، نقش هویج را به نمایش خواهد گذاشت.
ادعایی جدید از رایزنی با سیدحسن خمینی برای ۱۴۰۰

یک فعال رسانه ای مدعی رایزنی ها با سیدحسن خمینی برای کاندیداتوری در سال ۱۴۰۰ شد. فرید مدرسی فعال رسانه ای در توئیتی نوشت؛ رایزنی ها با سیدحسن خمینی جدی تر شده است. حاضران گفته اند او صحبت ها را می شنود و سخنی در رد و تایید نظرات نمی گوید. البته درباره تحلیل ها و روایات از آینده و امروز سوالاتی می پرسد.

دیدید که لبوفروش از شما بیشتر می‌داند!

«محمود سریع‌القلم» از چهره‌های جریان اصلاح‌طلب و مشاور سابق رئیس‌جمهور روحانی در سال ۹۲ با انتقاد از منتقدان برجام گفت: «صداوسیمای ما هم متأسفانه به این جریان کمک می‌کند. از یک لبوفروش یا راننده تاکسی که تمام روز را سرگرم حل مشکلات معیشتی‌اش است، درباره جریان هسته‌ای نظرخواهی می‌کند؛ بنابراین صداوسیما اصالتاً یک نهاد پوپولیستی است و به جلوگیری از رشد عقلی و استدلالی جامعه کمک می‌کند. همین فرد که تا پیش‌ازاین معتقد بود، «آمریکا دیگر در فکر براندازی ایران نیست»، «خودکفایی معنا ندارد» و «ایران باید بپذیرد که یک قدرت میان‌پایه است»، امروز که تشت رسوایی برجام با صدای بلندی از بام افتاده، اظهار می‌دارد که او نیز در جرگه پیش‌بینی‌کنندگان شکست برجام بوده است! او اکنون می‌گوید: «دلیل اصلی که این نویسنده حتی قبل از جشن‌های خیابانی در تهران، ناکامی برجام را پیش‌بینی می‌کرد، ناشی از نادیده گرفته شدن مسائل بنیادی اختلافات ایران و آمریکا در مذاکراتِ برجام بود. اصولاً توافقات موردی ایران و آمریکا بدون در نظر گرفتن کلیت روابط، دوام نخواهد داشت!».
رابرت دنیرو: ترامپ را تحویل ایران دهید

پس از انتشار توئیتی از سوی رابرت دنیرو برای تحویل ترامپ به دولت ایران، توئیتر حساب این بازیگر آمریکایی را بست.دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا تا چند روز دیگر قدرت را باید به بایدن رئیس جمهور منتخب این کشور بدهد. ترامپ هوادارانش را به ایجاد آشوب در آمریکا تشویق کرده بود که در جریان این اتفاق ۵ نفر کشته شدند.رابرت دنیرو، بازیگر، تهیه کننده و کارگردان آمریکایی، کاریکاتوری از ترامپ را در حساب توئیتر خود منتشر کرد و خواستار بازگرداندن او به ایران شد، که همین پست باعث بسته شدن حساب او در این شبکه اجتماعی شد. این کاریکاتور ترامپ را در حالی که از یک هواپیما آویزان شده و به سمت تهران فرستاده می‌شود، نشان داده است.
برادر غلامرضا منصوری: تماس‌های برادرم در روزهای آخر مانند یک گروگان بود

برادر غلامرضا منصوری، قاضی بازنشسته‌ای که یکی از متهمان اصلی پرونده اکبرطبری بود در گفت‌وگویی یکبار دیگر ماجرای پرونده خودکشی برادرش در رومانی را مشکوک عنوان کرد. به گزارش ایلنا، برادر قاضی منصوری مدعی شد: «یقین داریم، ایشان به جد قصد و تلاش داشت به کشور بازگردد و خودکشی هم نکرده است.» او درباره چرایی این ادعا توضیح داد: تماس‌های برادرم در دو، سه روز آخر به صورتی بود که به نظر می‌رسید در اختیار خود او نیست و مثل اینکه گروگان افرادی باشد، عمل می‌کرد و مانند کسانی که محدودیت گفتار و رفتار دارند و آزاد نیستند، بود... در مکالمات در پاسخ انگشت اشاره‌شان را به معنی اینکه محدودیت دارند مقابل دهانشان می‌گذاشتند... در حین صحبت صورتشان را مقابل دوربین موبایلشان می‌آوردند که اطرافشان دیده نشود و در نیمه‌‌های شب در چند تکه کاغذ پاره کوچک وصیت نامه خودشان را نوشته و برای چند نفر از بستگان از طریق واتس‌اپ فرستادند... در دو روز آخر که وضعیت ارتباطی ایشان احتمالاً به خاطر افرادی که وی را تهدید می‌کردند اضطراری شده بود» او در ادامه اضافه کرد: «هیچ فیلمی که مربوط به خودکشی باشد ارسال نشده حتی گفته شده دوربین طبقه‌ای که حادثه در آن اتفاق افتاده در آن روز سالم نبوده که منطقی به نظر نمی‌رسد».

اخبار روزانه:
*نماینده ویژه وزیر خارجه قطر تاکید کرد که کشورش آماده میانجیگری بین ایران و عربستان است. به گزارش ایسنا، «مطلق القحطانی»، نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که دوحه آماده میانجیگری میان ایران و عربستان و عربستان و ترکیه است و این اقدام در راستای حل منازعات منطقه است. اعلام آمادگی قطر برای میانجی‌گری منطقه ای پس از آن است که این کشور پس از حدود سه سال قطع رابطه سیاسی و تجاری با عربستان و سه عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس به تازگی در مسیر حل تنش با این کشورها قرار گرفته است.
*
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی با اشاره به روزهای پایانی شرم‌آور رژیم ترامپ تاکید کرد که کره زمین بدون آن‌ها بهتر خواهد بود.به گزارش جمعه شب ایرنا از وزارت امور خارجه، ظریف در این توئیت افزود: خسارتی که رژیم ترامپ به بشریت وارد آورده از دید افراط‌گرایان این رژیم کافی نیست.وی تصریح کرد: در لیست تروریسم قرار دادن حوثی‌ها که به بدترشدن کابوس بشردوستانه در یمن منجر می‌شود و دروغ‌های جنگ‌افروزانه پمپئو علیه ایران در روزهای پایانی شرم‌آور این رژیم، نشانگر بی‌اعتنایی کامل به صلح است.
*آذرافروز یادآور شد: زمانی در یکی از برنامه‌های نظامی که در چین حاضر شده بودم با یک جمله از فرمانده نیروی زمینی ارتش چین روبه‌رو شدم که برایم بسیار جالب بود، او گفت ما هم‌پیمان ایران هستیم، چون ایران تنها کشوری است که توانسته پوزه آمریکایی‌ها را در منطقه به زمین بزند. مقام ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد متذکر شد: انقلاب اسلامی ایران امروز در چنان سطحی از آمادگی قرار دارد که دشمنان حتی به خود جرات گستاخی علیه ایران را به خود نمی‌دهند
.
*فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: قاعده نظام ما، مردم و قائمه آن، رهبر است که دشمن بر ایشان متمرکز شده و هرچه بگویند، ولو درباره واکسن، جنجال به راه می‌اندازند چون نمی‌توانند سرچشمه منطق و حکمت و کلام طیبه را تحمل کنند. به گزارش فارس، سرلشکر حسین سلامی در مراسم گرامیداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه یک مؤسسه متعلق به دشمن می‌گوید رژیم صهیونیستی از درون پوسیده شده و تعادل خود را از دست داده، گفت: وضع امریکا را هم که می‌بینیم. این در حالی است که ما از برجام مستغنی شده‌ایم و آنها چه به برجام برگردند چه نه، برای ما فرقی ندارد
.
*ناوبندر «مکران» به عنوان بزرگترین شناور نظامی کشور با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل ارتش با بهره‌برداری عملیاتی در رزمایش دریایی اقتدار به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش پیوست
.
به گزارش ایسنا، در این رزمایش، شناور موشک‌انداز «زره» از رده پیکان، ساخت کارخانجات نیروی دریایی ارتش هم به ناوگان این نیرو تحویل داده شد. این ناو می‌تواند 40 هدف سطحی را در رصد خود داشته و همزمان با 4 هدف سطحی درگیر شود.

*حکم مقابله‌به‌مثل با دشمنان داخلی و خارجی با شیوه­های خودشان مانند تمسخر چیست؟ پاسخ: تمسخر اگر ابتدایی باشد و فرد آغازگر آن باشد، ناپسند است؛ اما اگر جنبه مجازات و تلافى داشته باشد، بخصوص در مواردی که فایده‏ عقلایى‏ از قبیل پیشبرد هدف بر آن مترتب باشد، مطلوب است، ازاین‌رو، می­توان در پاسخ مسخره کنندگان مقابله‌به‌مثل کرد تا اثر استهزای آن‌ها را خنثی نمود. (مستفاد تفسیر المیزان، ج ۱۰، ص ۲۲۵)

https://shoma-weekly.ir/nLNhfo