گفته می‌شود که...

توئیت معنادار «حسین امیرعبداللهیان» درباره انتخابات آمریکا/رونمایی سپاه از سامانه «رگبار موشکی»/شروع جنگ داخلی در آمریکا/مردم فریب جریان تحریف را نخورند/حضور دو هزار مزدور داعشی در قره‌باغ/چرا کسی مشتری لوازم‌خانگی نیست؟ و ...

توئیت معنادار «حسین امیرعبداللهیان» درباره انتخابات آمریکا

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ‏«ما با حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ایالات‌متحده مذاکره داشتیم. برجام از زمان اوباما نقض آمریکایی را آغاز کرد. ذوق‌زدگی از آمدن یکی و رفتن دیگری همان یافتن سراب آرزوها در آمریکاست. واقعیت آنجا همین است که می‌بینیم. بی‌تردید ایران قوی است و با اقتصادی قوی بیمه خواهد شد. با جهان رابطه عزتمند داریم».
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

پیروزی بایدن لزوماً به نفع ایران و محور مقاومت نیست. بایدن برخلاف ترامپ -که با تک‌روی و رفتارهای غیرمتعارف امکان اجماع سازی جهانی را از خود سلب می‌کرد- قادر به این کار به‌ویژه با متحدان اروپایی است. برخی قائل به آن‌اند که ترامپ به‌رغم سیاست‌های رادیکال، ازجمله حمایت بی‌حد از رژیم اسرائیل و فشار حداکثری بر ایران، اصطلاحاً رو بازی می‌کرد، لذا مواجهه با او آسان‌تر بود. بایدن اما چنین نیست و همانند سلف خود اوباما، مشت چدنی را زیر دستکش مخملی پنهان می‌کند. آنچه مسلم است بایدن در چهارچوب استراتژی کلان یعنی حفظ هژمونی آمریکا در جهان و خصوصاً غرب آسیا حرکت خواهد کرد و البته شیوه‌های نرم و دیپلماسی را ترجیح خواهد داد، هرچند پرونده دموکرات‌ها نشان می‌دهد از ابزار تحریم و حتی جنگ و بحران‌سازی روی‌گردان نیستند. درهرحال ماهیت آمریکا با تغییر روسای جمهور دچار تحول نمی‌شود و به همین دلیل رهبر انقلاب فرمودند سیاست ما در قبال آمریکا سیاست مشخص و حساب‌شده است و با رفت‌وآمد افراد تغییر نمی‌کند.
رونمایی سپاه از سامانه «رگبار موشکی»

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در آخرین نوآوری شگفت‌انگیز خود، جدیدترین سامانه موشکی خود را رونمایی کرد که با به‌کارگیری آن می‌توان تعداد زیادی از موشک‌ها را در فواصل بسیار کم و اصطلاحاً به شکل رگباری و مداوم به سمت هدف شلیک کرد. این سامانه با هدف پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد ساخته شده و در فیلم منتشر شده از آن نیز موشک‌های عماد با برد 1700 کیلومتر و مجهز به سر جنگی‌های هدایت‌پذیر نشان داده شد. موشک‌های سپاه از برد 300 کیلومتر در کمتر از یک دهه به برد 1350 و کمی بعد به برد 2000 کیلومتر رسید.
چرا اطاعت از ولی‌فقیه با وجودی که معصوم نیست، واجب است؟

پاسخ: زیرا حفظ نظام اجتماعی دینی واجب است و اطاعت نکردن از ولی‌فقیه، موجب اختلال در نظام خواهد شد و اختلال در نظام حاکم جایز نیست، بنابراین اطاعت از ولی‌فقیه واجب است. بر این اساس است که خردمندان در برخی موارد با وجودی که دستوردهنده معصوم نیست، اطاعت را ضرورى مى‌دانند، مانند اطاعت بی‌چون‌وچرا از مراجع تقلید درحالی‌که هیچ‌کس معتقد به عصمت مراجع نبوده است و یا فرماندهى در جنگ به سربازان خود دستورى می­دهد؛ اگر سربازان بخواهند به استناد اینکه احتمال دارد فرمانده خطا کند، از دستورش سرپیچى نمایند، آیا کار جنگ سامان خواهد گرفت؟ اگر به خصوصیات ولی‌فقیه توجه کنیم و در نظر داشته باشیم که حاکم اسلامى همیشه در هر کارى با صاحب­نظران و متخصصان مشورت مى­کند و بعد تصمیم مى‌گیرد و مردم هم وظیفه دارند از خیرخواهى و مصلحت­اندیشى براى حاکم شرعى مضایقه نکنند، احتمال خطا تا حد بسیارى کاهش مى‌یابد و دیگر معقول نیست از دستورهاى او سرپیچى کنیم، بخصوص با وجود شرط عدالت که در بین شرایط ولی‌فقیه برجستگی دارد.

شباهت‌های رفتار انتخاباتی «ترامپ» با «میرحسین موسوی»

در روزهای اخیر شاهد هستیم ترامپ ادعای تقلب در انتخابات آمریکا را مطرح و پیش از آنکه شمارش آرا به پایان برسد، خود را پیروز انتخابات نامید. در سوی مقابل، از باراک اوبامای دموکرات تا هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه ترامپ و از توئیتر و فیس‌بوک تا بی‌بی‌سی فارسی، این اقدام را محکوم و آن را مصداق دیکتاتوری، حمله به دموکراسی، اقدامی مستبدانه و خطرناک نامیدند. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران، «میرحسین موسوی» نیز دقیقاً همین اقدام را داد. در آن سال، در شرایطی که هنوز انتخابات تمام نشده بود، میرحسین ادعا کرد: «برابر اطلاعاتی که ما از ستادهایمان داریم، در سطح کشور، برنده قطعی با نسبت آراء بسیار زیاد اینجانب هستم»! همان‌طور که مقامات و رسانه‌های آمریکایی در این روزها تأکید می‌کنند، این اقدام میرحسین و کروبی مصداق دیکتاتوری و قانون‌شکنی و حمله به دموکراسی بود؛ اما در آن مقطع از اوبامای دموکرات تا بولتون جمهوری‌خواه و از توئیتر و صدای آمریکا تا فیس‌بوک و بی‌بی‌سی فارسی همگی به تشویق و تمجید از میرحسین و کروبی پرداخته و بر آتش فتنه ۸۸ دمیدند و مردم ایران را ماه‌ها درگیر آشوب و التهاب کردند. در روزهای گذشته، هم‌حزبی‌های ترامپ، ادعای وی را محکوم کردند، اما چهره‌های اصلی جریان اصلاح‌طلبی در ایام فتنه تمام‌قد از رفتار غیرقانونی هم‌حزبی‌های خویش حمایت کردند و منافع زودگذر جریان خویش را بر امنیت کشور ترجیح دادند!

شروع جنگ داخلی در آمریکا

به گزارش «اسپوتنیک»، معترضان نیویورکی در اعتراض به اعلام پیروزی زودهنگام دونالد ترامپ و مطرح کردن بحث تقلب در انتخابات از طرف او، برای دومین شب متوالی به خیابان‌ها آمدند. هم‌اکنون اعتراضات مردمی در بسیاری از شهرهای آمریکا در جریان است. در دومین شب متشنج نیویورک ۱۸ نفر از معترضانی که در یک راهپیمایی شرکت کرده بودند، توسط پلیس دستگیر شدند. در جریان اعتراضات چهارشنبه شب هم پلیس نیویورک حداقل ۲۵ نفر را در این شهر دستگیر کرده بود. در پی ناآرامی‌های شهر پورتلند هم مقامات ایالت اورگان نیروهای گارد ملی را در این شهر به حالت آماده‌باش درآوردند. در ایالت مینیاپولیس هم پلیس بیش از ۶۰۰ نفر را در جریان اعتراضات دو روز گذشته بازداشت کرده است. «نیویورک‌تایمز» دیگر رسانه آمریکایی نیز نوشت: «ترامپ چه پیروز شود چه بازنده، یک‌چیز مشخص است، او به‌آسانی کنار نخواهد رفت». پسر ترامپ در آخرین توئیتش با تشویق پدر به جنگ داخلی، نوشت: «بهترین چیز برای آینده آمریکا این است که به جنگی تمام‌عیار علیه این انتخابات برود تا تمام تقلب‌ها، کلاه‌برداری‌ها و آرای افراد فوت شده و کسانی که در ایالتی دیگر رأی داده‌اند که در آن زندگی نمی‌کنند برملا شود».
مردم فریب جریان تحریف را نخورند

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از پیروزی انقلاب تا تابستان ۹۵، جمعاً ۲۹ قانون و مقررات تحریمی از طرف آمریکا علیه ایران وضع شده که ۲۲تای آن از طرف دموکرات‌ها و ۷ تحریم از طرف جمهوری‌خواهان بوده است. دولت اوباما به معاونت بایدن با ۱۳ مورد رکورددار تحریم‌هاست. مردم فریب جریان تحریف که هدفش بزک کردن آمریکاست را نمی‌خورند.

سه اقدام مؤثر برای کنترل کرونا

کشوری مانند تایوان ۲۰۰ روز را بدون حتی یک مورد جدید از ابتلا به کووید ۱۹ پشت سر گذاشته است و کشوری مثل چین نیز که بیش از یک میلیارد و دویست میلیون جمعیت دارد توانسته است این ویروس را کنترل کند! چطور است که کشورهای اروپایی و آمریکا مشغول دست‌وپنجه نرم کردن با این همه‌گیری مرگبار هستند، درحالی‌که برخی مناطق دیگر دنیا شیوع بیماری را متوقف کرده‌اند؟ کارشناسان می‌گویند که با انجام سه اقدام کلی می‌توان همه‌گیری را در هر کشوری متوقف کرد. بر اساس نظر کارشناسان سلامت عمومی، اولین اقدام هر دولتی برای کنترل پاندمی کرونا به صورت کامل، اعمال برنامه‌های پیوسته‌(پروتکل‌های بهداشتی) به همراه اطلاع‌رسانی‌های دائمی است. از طرف دیگر اقدام دوم وادار کردن تمامی شهروندان به پوشیدن ماسک و وسایل محافظتی بوده و از طرف دیگر، اعضای جوامع هم باید به صورت گسترده مورد آزمایش قرار گرفته و افراد در ارتباط با مبتلایان به صورت صحیح و دقیق ردیابی شوند. این کارشناسان می‌گویند که هر کشور ناموفقی که هم‌اکنون با همه‌گیری دست‌وپنجه نرم می‌کند، در یکی از این سه اصل کلی دچار مشکل بوده است.
دلار زیر 10 هزار تومان باید باشد
!

«سید یاسر جبرائیلی»، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: «گرانی دلار و ارز حاصل یک تفکر غلط و فقدان یک مدیریت صحیح است. 6 ماه اول سال 99، 13 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و حدود 16 میلیارد دلار واردات داشتیم؛ یعنی تراز منفی ما در صادرات غیرنفتی حدود 3 میلیارد دلار است. روال در کشور ما این بوده است که واردات را با ارز نفتی تأمین کنیم و به ارز صادرات غیرنفتی کاری نداشته باشیم. با تحریم، ارز نفتی دچار اختلال شد. تازه به فکر تأمین ارز از صادرکنندگان غیرنفتی افتاده‌ایم! اگر یک مدیریت صحیح داشته باشیم، دلار زیر 10 هزار تومان است. 3 میلیارد دلار گپی نیست که دلار را به 30، 35 هزار تومان برساند. صادراتی که ارزش به کشور برنگردد به درد کشور نمی‌خورد. 11 دستگاه دولتی در مورد ارز تکلیف دارند. رئیس دولت باید کار را بین دستگاه‌ها تقسیم و جمع کند، اما این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد».
حضور دو هزار مزدور داعشی در قره‌باغ

وزیر خارجه روسیه با اعلام نگرانی از بین‌المللی شدن درگیری قره‌باغ و دخالت شبه‌نظامیان (تروریست‌های داعشی)، گفت: «بارها از بازیگران خارجی خواسته‌ایم که از ظرفیت‌های خود استفاده کنند تا جلوی انتقال مزدوران گرفته شود که تعداد آن‌ها بر اساس اطلاعات موجود به دو هزار نفر رسیده است». رهبر انقلاب در سخنرانی دیروزشان به درگیری‌های میان دو کشور همسایه در شمال غربی کشورمان اشاره کرده و به‌صراحت متذکر شدند: «باید مراقبت کرد تروریست‌ها در نزدیکی مرزهای ما مستقر نشوند. اگر این‌ها نزدیک مرز باشند و احساس خطر شود، برخورد قاطع صورت خواهد گرفت».
معنای ضد ولایت‌فقیه چیست؟

پاسخ: مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: «ضدیت، یعنى پنجه درافکندن، دشمنى کردن؛ نه معتقد نبودن؛ اگر بنده به شما معتقد نباشم، ضد شما نیستم؛ ممکن است کسى معتقد به کسى نیست. البته این ضد ولایت‌فقیه که در کلمات هست، آیه مُنزل از آسمان نیست که بگوییم باید حدود این کلمه را درست معین کرد؛ به‌هرحال یک عرفى است. اعتراض به سیاست­هاى اصل44، ضدیت با ولایت‌فقیه نیست؛ اعتراض به نظرات خاص رهبرى، ضدیت با رهبرى نیست. دشمنى نباید کرد. (17/7/1386)

چرا کسی مشتری لوازم‌خانگی نیست؟

«اکبر پازوکی»، رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در رابطه با گرانی لوازم‌خانگی گفت: «بازار لوازم‌خانگی راکد است، آن‌قدر قیمت‌ها بالاست که خریداران قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، از همین روی، خرید و فروشی نمی‌شود. در یک تا دو ماه گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش تقاضای خرید لوازم‌خانگی داشتیم. مصاحبه‌ها با فروشندگان لوازم‌خانگی پرده از راز قیمت سرسام‌آور لوازم‌خانگی برداشته است. فروشندگان می‌گویند، قیمت‌های فروش را نه شرکت‌های پخش، بلکه این دلالان و واسطه‌ها هستند که تعیین می‌کنند. فروشندگان می‌گویند وقتی با شرکت‌ها درباره کالا صحبت می‌کنیم، آن‌ها می‌گویند که ما کالایی برای فروش نداریم، اما مشخص است این کالا‌ها را انبار کرده‌اند و از طریق دلالان و واسطه‌ها آن‌ها را به بازار عرضه می‌کنند و این دلالان و واسطه‌ها هم هرگونه که صلاح بدانند قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. حتی افزایش قیمت در بازار لوازم‌خانگی هم اکنون ساعتی هم شده است. نکته جالب توجه این است که افزایش قیمت‌ها در برند‌های ایرانی بیشتر از برند‌های خارجی هم است! در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی برای جلوگیری از افزایش قیمت کاذب لوازم‌خانگی مانند طرح شناسه کالا و یا ثبت معاملات در سامانه تجارت انجام شده است، اما آن چیزی که به‌وضوح در بازار مشخص است، این‌که این راهکار‌ها و تلاش‌ها نتوانستند مانع افزایش و کنترل قیمت‌ها شوند». کاهش توانایی خانواده‌ها برای خرید لوازم‌خانگی نو موجب شده است آمار تعمیر لوازم‌خانگی نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش یابد.
ماجرای انتقام دختر
۱۷ ساله از ترامپ چه بود؟
می‌گویند انتقام غذایی است که باید سرد سرو شود؛ گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست ۱۷ ساله‌ای که وقتی شخصیت سال مجله تایمز شد توسط ترامپ مسخره شد،، دقیقا ۱۱ ماه صبر کرد تا بهترین جواب ممکن را به او بدهد. دسامبر ۲۰۱۹، ترامپ به گرتا گفته بود که روی "مشکل مدیریت خشمش کار کند" و برای تماشای یک فیلم قدیمی با دوستش به سینما برود. توییت رئیس آمریکا با جمله "خونسرد باش گرتا، خونسرد!" شروع شده بود و او انتخاب گرتا به عنوان شخصیت سال را "مضحک" خوانده بود. اما بعدازظهر دیروز، وقتی که ترامپ در توییتر با حروف بزرگ به نتایج انتخابات اعتراض می‌کرد، گرتا دقیقا همین حروف را به او برگرداند؛ ««چقدر مضحک! دونالد باید روی مشکل کنترل خشم خود کار کند و بعد هم با یک دوستش به تماشای یک فیلم قدیمی خوب برود. خونسرد باش دونالد، خونسرد

ابتلای 30 درصد پرستاران به کرونا

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد ابتلای 30 درصد پرستاران به کرونا گفت: بالغ بر 30 درصد پرستاران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. پاکمهر در جلسه ستاد کرونا که 15 آبان ماه در محل استانداری برگزار شده است، با اشاره به اینکه وضعیت شیوع ویروس کرونا به هیچ وجه مناسب نیست، اظهار کرد: در حال حاضر فشار زیادی روی کادر درمان است، آمار متوفیان نیز در حال افزایش است و تعداد متوفیان ناشی از کرونا طی این روز همانند آن است که سه هواپیما روزانه سقوط می‌کند.

اخبار روزانه:
*
«قاسمی» وزیر نفت دولت دهم رئیس و اسبق قرارگاه خاتم سپاه معتقد است، باید با مدیران ناکارآمد به‌صورت قانونی برخورد شود. وی گفته است: «مدیری که کار نمی‌کند، راحتتر است. آدم خوبی هم به نظر می‌رسد؛ چون کاری نکرده که بخواهد پاسخ بدهد و برنامه‌ای هم نداشته است. باید دادگاهی داشته باشیم که مدیرانی که کار نمیکنند را مورد حسابرسی قرار بدهد».
* چند قانون‌گذار آمریکایی در نامه
ای به پمپئو درباره ارسال موشک از سوی ایران به ونزوئلا هشدار دادهاند. آنها گفتهاند: «حضور موشک‌های بالستیک ایران در حیاط‌خلوت آمریکا برای امنیت ملی ما خطرناک است و توانایی ما برای مهار ایران را محدود خواهد کرد.» نگارندگان نامه گفته‌اند: «چنانچه موشک‌های ایران در ونزوئلا مستقر شوند، پورتوریکو، دریای کارائیب، فلوریدا، جورجیا و آلاباما در تیررس موشکی قرار خواهند گرفت
* فرمانده سپاه بندرعباس خبر داد: «با تلاش شبانه‌روزی، پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه ناحیه بندرعباس، در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی، موفق به انهدام باند توزیع و فروش سلاح‌های جنگی در یکی از محلات حاشیه‌نشین و جرم‌خیز این شهر شدند. در این عملیات تعدادی سلاح و مهمات، کشف و افراد توزیع‌کننده نیز دستگیر شدند

*
با پیشنهاد یک عضو کابینه و موافقت هفته های اخیر رئیس جمهور، مقرر شده با هدف پاسخ گویی متمرکز در بخش سامانه‏ های فوریت‌ های شهری و امدادی به مردم، دستگاه های مسئول دولتی با همکاری شهرداران کلان‌ شهرها و نیروی انتظامی، نسبت به ایجاد اپراتور یا اپراتورهای ملی و منطقه ‌ای برای پاسخ‌ به فوریت‌ های شهری و امدادرسانی اقدام کنند. قرار است در این دستورالعمل، وضعیت خدمت ‌رسانی شماره ‌های ۱۲۳، ۱۱۵، ۱۲۵ و ۱۱۲ و سایر شماره‌ های سه ‌رقمی تعیین تکلیف شود.

* «دیه‌گو آرماندو مارادونا» همچنان مجبور است برای پشت سر گذاشتن دوران نقاهت خود در بیمارستان بماند. انتخاب نوشت؛ پزشک فوق ستاره فوتبال جهان البته تاکید کرده است جراحی او موفقیت‌آمیز بوده اما امکان دارد مشکلاتی برای او ایجاد شود. به همین خاطر ممکن است اتفاقات بدی برای سلامتی مارادونا در خانه‌اش رخ دهد و پزشکان نتوانند از او مراقبت کنند. به همین خاطر وی باید در بیمارستان بماند.

* رضا هلالی 12 آبان‌ماه از تمام هیأتی‌ها و علاقه‌مندانش که در فضای مجازی تولدش را تبریک می‌گفتند، خواسته است تا در پویش # دوباره - زندگی برای آزادسازی زندانیان مشارکت کنند. مردم با این فراخوان بیش از 100 میلیون تومان کمک کرده‌اند. تا روز چهارشنبه مبلغ 100 میلیون و 476 هزار تومان جمع‌آوری شده و 30 زندانی از 14 شهر آزاد شده‌اند. میانگین مدت زمان زندانی این عزیزان یک تا 8 سال بوده و میانگین تعداد فرزندانشان هم بین یک تا 3 بوده است.

https://shoma-weekly.ir/i3GXJQ