گفته می‌شود که...

تنها فردی که به فکر 20 سال آینده کشور است!/ تجارت ۵۲ میلیارد دلاری ایران با همسایگان/ چین: آمریکا راهزن جهان است/ نگاه بانک جهانی نیز به اقتصاد ایران مثبت شد/ رسانه آمریکایی: ایرانی‌ها قهرمان جهان در دور زدن تحریم‌ها هستند/ استعفای مدیر و ناظم مدرسه‌ متخلف در تراشیدن موی سر دانش ‌آموزان در حیاط مدرسه و...

بیشترین جایزه اسکار 2022 به یک فیلم ضد شیعی رسید

فیلم سینمایی «Dune» (تل‌ماسه)، پرفروش‌ترین فیلم سینمایی هالیوودی، در مراسم «اسکار ٢٠٢٢» برنده ۶ جایزه شد تا بازهم به ما یادآوری کند که اسکار بیش از آن‌که جایزه‌ای هنری باشد، جایزه‌ای ایدئولوژیک است. در این فیلم، نویسندگان صراحتاً به امام زمان (عج) اشاره داشته و گام دیگری را در ذهنیت سازی منفی از منجی و موعود اسلامی با چاشنی «شیعه» برمی‌دارد. در این فیلم سینمایی، صریحاً از لفظ «مَهدی» و «لسان‌الغیب» صحبت می‌شود. این نشانگر این است که هالیوود در طی این سال‌ها به‌شدت پیگیر احادیث شیعه در زمینه مهدویت بوده است.

افطاری اصلاح‌طلبان با چاشنی سیاسی!

«محمدعلی ابطحی» در صفحۀ اینستاگرامش از مراسم افطاریِ جمعی از اصلاح‌طلبان به میزبانی محمد مهاجری خبر داد. خبرهای اولیه حاکی از آن است که در افطاری منزل مهاجری که با حضور برخی از مؤثرین اصلاحات و تعدادی از وزرای دولت روحانی برگزار شد، دو موضوع موردبحث قرار گرفته است: 1- چگونگی متقاعدسازی مردم برای رأی دادن به سبد اصلاحات و لزوم عملیات روانی و تخریبی علیه مجلس و دولت؛ 2- حضور لیستی در انتخابات مجلس با سرلیستی لاریجانی یا آذری جهرمی! در این میان، واکنش کاربران به این افطاری نیز جالب‌توجه است؛ کاربری نوشته است: «همین محفل را یک ماه کنترل کنند، نصف جنگ روانی در رسانه‌ها از بین میره». کاربر دیگری نیز جنبه سیاسی تجمع سیاسیون اصلاحات دور سفره افطار را نقد کرده و نوشته است: «همۀ این جمع به دنبال سهم خواهی هستن». فرد دیگری با دستاویز قرار دادن بهانه همیشگی اصلاح‌طلبان در بهره‌برداری سیاسی از حقوق زنان، نوشته است: «چرا خانم‌ها را دعوت نمی‌کنید افطاری، حتماً باید مردانه باشد!». کاربری برای این دیدار تیتر، «ائتلاف جنگ روانی و رسانه‌ای» گذاشت و فرد دیگری نوشت: «همه جمع‌اند؛ از خلع لباس شده تا تاریخ مصرف گذشته» و کاربری هم با اذعان به محتوای ردوبدل شده در این مراسم، نوشت: «توطئه نکنید!».
تنها فردی که به فکر 20 سال آینده کشور است
!

«محمدرضا باهنر» در مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین اظهار کرد: «درمجموع طبق آنچه حافظه تاریخی فعالان سیاسی اجازه می‌دهد، در طول ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته پیش نیامده که قوای سه‌گانه همدل و همسو کار کنند و بخش بزرگی از تاریخ انقلاب این‌گونه گذشته است. امروز یک موقعیت بسیار استثنایی است که از نظر گفتمان ظاهراً سه قوه در یک طیف هستند. باوجود مشکلات و انتقاداتی که به دستگاه‌های اجرایی وارد است، باید دست‌به‌دست بدهیم تا امیدهایی که رهبری به این نظام دارند تحقق یابد». باهنر در پایان تصریح کرد: «غیر از شخص رهبر انقلاب فردی را پیدا نکردم که به فکر ۲۰ سال یا ۴۰ سال آینده جمهوری اسلامی باشد. دیگرانی که خیلی به فکر آینده نظام هستند نهایتاً به هشت سال آینده یا امشب خود فکر می‌کنند».
تجارت
۵۲ میلیارد دلاری ایران با همسایگان

معاون وزیر اقتصاد گفت: «تجارت کشورمان با همسایگان ایران در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۴۳ درصدی در ارزش به بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا و به ارزش 51.9 میلیارد دلار رسید». مقدسی در خصوص میزان صادرات به کشورهای همسایه توضیح داد: «عراق با 8.9 میلیارد دلار و رشد 21 درصدی، ترکیه با 6.1 میلیارد دلار و رشد 141 درصدی، امارات با 4.9 میلیارد دلار و کاهش 8 درصدی، افغانستان با 1.8 میلیارد دلار و کاهش 20 درصدی و پاکستان با 1.3 میلیارد دلار و رشد 24 درصدی، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران به 15 کشور همسایه در سال 1400 بودند».
انتقاد خطیب جمعه همدان از سوژه شدن جمله «به شما ناهار داده‌اند؟» رئیسی

حجت‌الاسلام شعبانی‌موثقی:رئیس جمهور یک حرف ساده و برادرانه خطاب به شخصی بیان کرد و این موضوع هزاران بار رسانه‌ای شد اما هیچ اشاره‌ای به اقدامات احسن دولت فعلی نمی‌شود.رسانه‌های معاند غربی و دشمنان واقعی نظام و اسلام چرا نمی‌گویند دولت فعلی در همین چند ماه گذشته ده‌ها هزار میلیارد بدهی باقی مانده از دولت قبلی را پرداخت کرده و فقط روی سوژه‌هایی هم‌چون جمله "به شما ناهار هم داده‌اند؟" آقای رئیس جمهور مانور می‌دهند و همین نشان می‌دهد دشمن تا چه حد از خود ضعف نشان می‌دهد

چین: آمریکا راهزن جهان است

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «مسدود کردن ذخایر ارزی ایران، تصرف دارایی‌های افغانستان و مسدود کردن ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر طلا و ارز روسیه برای تبدیل شدن آمریکا به راهزن اقتصادی شماره یکِ جهان کافی نیست؟»
رئیسی: اسب سرکش تورم را مهار کرده‌ایم

رئیس‌جمهور گفت: «دستور کار اصلی دولت در زمینه معیشت در این ۸ ماه، مهار اسب سرکش تورم بود. ۴ سال تورم بالای ۴۰ درصد و رشدهای اقتصادی منفی یا نزدیک به صفر، به قدرت خرید مردم آسیب‌های جدی زده است. نشان دادیم می‌توانیم سرعت تورم را کم و در ماه‌های آینده نیز کمتر و کمتر کنیم. البته این به این معنی نیست که در این مدت قیمت کالاها و خدمات افزایش نداشته است. دولت اقدام مؤثر در تداوم اصلاح سیاست‌های پولی- مالی و مبارزه با گران‌فروشی را با جدیت پیگیری خواهد کرد تا بتوانیم فشار گرانی بر معیشت مردم را به‌تدریج کم و کمتر کنیم».

نگاه بانک جهانی نیز به اقتصاد ایران مثبت شد

بانک جهانی که در سال گذشته رشد اقتصادی 2.4 درصدی برای ایران در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده بود، برآورد خود را به 3.7 درصد ارتقا داد. بانک جهانی همچنین نرخ تورم ایران در سال گذشته را 40.1 درصد برآورد و تخمین زده این نرخ در سال جاری به 37.6 درصد و در سال آینده به 34.8 درصد کاهش یابد. نگاه کارشناسی بانک جهانی به اقتصاد کشور نشان می‌دهد، مسیر اقتصادی که دولت جدید در پیش گرفته، مسیر بهبود اقتصاد کشور است و می‌بایست با قوت هر چه بیشتر ادامه یابد.


ایران: زنان افغان باید از حقوق سیاسی و اجتماعی برخوردار شوند

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل به وضعیت زنان در افغانستان اشاره کرد و گفت: وضعیت کنونی افغانستان تأثیر شدیدی بر حقوق زنان افغان گذاشته است. بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، زنان و دختران به عنوان بخشی از خشونت سیستماتیک و گسترده در میان یک کارزار هماهنگ برای محدودکردن مشارکت آنها در زندگی اجتماعی و سیاسی هدف قرار گرفته‌اند. زنان افغان باید از حقوق سیاسی و اجتماعی خود مانند حق تحصیل، کار و مشارکت سیاسی برخوردار شوند.

رسانه آمریکایی: ایرانی‌ها قهرمان جهان در دور زدن تحریم‌ها هستند

«وال‌استریت ژورنال» اعلام کرد: «در تحریم‌ها یکی از بزرگ‌ترین اهرم‌های غرب برای مجازات روسیه به دلیل درگیری با اوکراین بوده است؛ اما اخباری وجود دارد که می‌گوید ایران می‌تواند به روسیه بیاموزد که چگونه از این تحریم‌ها فرار کند و فشار اقتصادی را کاهش دهد. تهران می‌تواند به مسکو بیاموزید که چگونه این معماری مالی غیرقانونی فرار از تحریم را پیاده کند». مارک دوبوویتز از بنیان‌گذاران بنیاد دفاع از دموکراسی که از تحریم‌های شدیدتر علیه ایران نیز حمایت می‌کند، در گفتگو با این رسانه آمریکایی گفته است: «تیم اقتصادی ایران با سال‌ها دور زدن تحریم و رفع موانع اقتصادی، قهرمان جهان در این کار شده است. آن‌ها معماری فرار از تحریم‌ها برای رفع موانع اقتصادی را راه‌اندازی کرده‌اند. ازاین‌رو ایران می‌تواند به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک شایانی کند. اقتصاد روسیه حدود ۴ برابر بزرگ‌تر از اقتصاد ایران است. ما اکثر بانک‌های ایرانی را از سیستم مالی سوئیفت خارج کردیم و فروش نفت آن‌ها را از ۲ میلیون بشکه در روز به چند صد هزار بشکه کاهش دادیم اما در مورد روسیه، بانک‌های روسی به سیستم سوئیفت وصل هستند و روسیه همچنان نفت و گاز طبیعی خود را به اروپایی‌ها و آسیایی‌ها می‌فروشد بنابراین در میزان وارد آوردن فشارهای اقتصادی بر روسیه، به‌اندازه‌ای که بر ایران وارد می‌کنیم، نزدیک هم نیستیم».
استعفای مدیر و ناظم مدرسه‌ متخلف در تراشیدن موی سر دانش ‌آموزان در حیاط مدرسه

سخنگوی دولت گفت: متخلفی که کرامت دانش‌آموزان را حفظ نکرده بود به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شد، مدیر و معاون مدرسه نیز استعفا دادند. «متخلفی که کرامت دانش‌آموزان را حفظ نکرده بود به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شد، مدیر و معاون مدرسه نیز استعفا دادند.سوء رفتارهای شخصی و خارج از ضابطه قابل انتساب به جامعه خدوم فرهنگیان نیست
خواب آشفته عربستان برای لبنان

منابع نزدیک به سعودی در لبنان اعلام کردند که «البخاری» سفیر عربستان با اهداف انتخاباتی به لبنان برگشته و دشمنی عربستان با حزب‌الله و متحدانش ازجمله تیم رئیس‌جمهور به قوت خود باقی است. این منابع تأکید کردند که نیازی نیست عربستان مستقیماً درباره انتخابات لبنان موضع‌گیری کند، بلکه گرایش شخصیت‌هایی که به دیدار «ولید البخاری» در سفارت عربستان می‌روند به واضح نشان می‌دهد که او با چه هدفی به بیروت برگشته است. درصورتی‌که طبق نظرسنجی‌ها و شاخص‌های موجود، همانند دوره گذشته، اکثریت پارلمانی در دست حزب‌الله و متحدانش بماند، مسئولان لبنانی باید منتظر بهانه‌جویی‌های تازه عربستان برای تنش‌آفرینی در لبنان باشند.
2 شرط ایران خودرو برای حذف قرعه کشی

سخنگوی ایران‌ خودرو گفت: ما به دو شرط از شهریور سال ۱۴۰۱، قرعه کشی را حذف خواهیم کرد. بابک رحمانی گفت: به دو شرط افزایش عرضه 750 هزار دستگاه در سال و حذف قیمت دستوری یا همان اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه، قرعه کشی ایران خودرو حذف می‌شود.

اجرای طرح اختصاص بنزین به افراد در کیش موفق بود

سعید محمد، دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد گفت: اجرای آزمایشی طرح سهمیه بندی بنزین بر اساس کد ملی در جزیره کیش بدون هیچ مشکلی انجام شد و نتایج در اختیار دولت قرار گرفت. به گفته وی، در جزیره قشم نیز، آمادگی کامل برای اجرای طرح بنزین سهمیه‌ای با کد ملی وجود دارد، اما تاکنون ابلاغی در این زمینه نداشته‌ایم.
حاجی دلیگانی: اجازه ندهیم مونتاژکارها خود را به اسم دانش‌بنیان جا زنند

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بعضی‌ از افراد در حوزه تولید با رفتارهای متقلبانه سعی دارند خود را به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان جا بزنند که باید جلوی این کار گرفته شود.حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه شرکت‌هایی که با تکنولوژی 40 سال پیش کار می‌کنند نباید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان جا بزنند، گفت: ما بعضا در بخش‌هایی در جامعه شاهد رفتارهای متقلبانه‌ای هستیم که بعضی از افراد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در هر شرایط و وضعیتی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ متناسب با آن شرایط جا می‌زنند.وی افزود: این رفتارهای متقلبانه متأسفانه در حوزه تولید هم وجود دارد و بعضی‌ها که تعداد آنها هم اندک است سعی دارند با این رفتارها نهایت سوء استفاده‌ها را‌‌‌‌‌‌ ببرند.عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که کسانی که مونتاژکار هستند و یا با تکنولوژی بسیار قدیمی و کهنه کار می‌کنند در سال تولید دانش بنیان که حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در اولویت قرار گرفته خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان شرکت دانش بنیان جا بزنند و بخواهند سوء استفاده‌هایی را داشته باشند.

هاآرتص: اسرائیل درباره ایران لاف نزند، سکوت کند

روزنامه هاآرتص درباره تهدید‌های تکراری سران رژیم صهیونیستی علیه ایران نوشت: رجزخوانی‌های تل‌آویو درخصوص ایران، سیاست خارجی نیست، فقط لاف زدن است. گاهی یک حکومت فقط باید سکوت کند. ابهام، سیاست بسیار بهتری از لاف زدن است. وقتی شرایط چندوجهی و حساس است، نظیر وضعیتی که بین اسرائیل و آمریکا درخصوص موضوع ایران وجود دارد، باید بیشتر سکوت کرد. روشن نیست ماجرا از کجا آغاز شد. آیا آمریکا به شکل جدی در نظر دارد نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های ‌تروریست خارجی حذف کند، یا این خواسته ایران است. آمریکایی‌ها قطعا آن را به‌عنوان موضوعی مجزا که مستقیما به گفت‌وگو‌های هسته‌ای ربط ندارد، رد می‌کنند.موضوع هرچه باشد، اسرائیل فورا نارضایتی خود را ابراز کرد و پس از آن زمانی که رئیس‌جمهور جو بایدن اعلام کرد نام نیروی قدس سپاه پاسداران را از این فهرست حذف نمی‌کند، برای خود اعتبار قائل شد. در واقع منابع ارشد اسرائیلی گفتند این امر می‌تواند کل توافق هسته‌ای را از مسیر خود خارج کند. شاید این واقعیت داشته باشد، شاید هم لاف‌زدنی متکبرانه باشد. در هر حال معلوم نیست چرا اسرائیل به جای حفظ وضعیت ابهام، رجزخوانی می‌کند. آنچه کمتر روشن است این است که این کار چه نفعی برای اسرائیل دارد. همه این اتفاقات از سردرگمی سیاست اسرائیل حکایت دارند. صرف‌نظر از همه احتمالات، آیا اسرائیل درباره آنچه دقیقاً می‌خواهد، واقع‌بینانه است؟

اخبار روزانه:

*دکتر قالیباف در نقد عملکرد وزارت اقتصاد در راه‌اندازی درگاه ملی صدور مجوز کسب‌وکار، گفت: «هنوز در آغاز راه تسهیل کسب‌وکار هستیم و قانون لازم برای این کار نوشته شده و چالش مهم امروز کشور ما تولید و اشتغال است. زیبنده کشور ما نیست در حوزه کسب‌وکار رتبه سه‌رقمی ۱۲۷ را داشته باشیم. ما به دنبال برداشتن همه امضاهای طلایی در حوزه اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار هستیم. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در حوزه فعالیت‌های اقتصادی وارد شوند با چالش‌های جدی مواجه‌اند. ما به دنبال این هستیم که سهولت و شفافیت در مسیر صدور مجوزها اتفاق بیفتد».

*منابع ارشد صهیونیست اعلام کردند: «عملکرد نیروهای اسرائیلی در عملیات‌ اخیر فلسطینیان در تل‌آویو، یک رسوایی حرفه‌ای بود. در خلال عملیات، هماهنگی و ارتباط میان نیروهای امنیتی از بین رفت و هویت اعضای یگان‌های ویژه فاش شد؛ چراکه آن‌ها بدون پوشیدن لباس‌هایی با علامت‌های ویژه در محل عملیات تردد می‌کردند. اینکه در جریان عملیات تعقیب و گریز و تیراندازی‌ها، نیروهای خودی اسرائیل کشته نشدند، کاملاً شانسی بود!».

*اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در 8ماه گذشته موجب شد که نرخ تورم دوازده ماهه از حدود 60 درصد در شهریور‌1400 به 46 درصد در اسفند 1400 برسدباید مراقبت شود عده‌ای به بهانه وجود تورم ساختاری برای تأمین اغراض نامشروع شخصی یا گروهی، قیمت‌ها را فراتر از واقعیت‌های اقتصادی به مردم تحمیل نکنند
* رئیس جمهور عصر پنجشنبه در نشستی با جمعی از هنرمندان کشور که در فضایی صمیمی و در حیاط ساختمان هیأت دولت در پاستور برگزار شد، با اشاره به ضرورت حمایت از هنرمندان بویژه پیشکسوتان، گفت: هنرمندان با انبوه مشکلات مغفول مانده‌ای مواجه هستند که برای غلبه بر آنها لازم است کارگروه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان عرصه هنر تشکیل شود.

https://shoma-weekly.ir/qEjqLM