گفته می‌شود که...

تمدید یک‌ماهه توافق ایران با آژانس/نگرانی آمریکا از احتمال بالای پیروزی آیت‌الله رئیسی/گردان‌های قسام: دست‌هایمان روی ماشه است/شرکت انگلیسی: ایران با بیت‌کوین تحریم‌ را دور می‌زند/انباشت ۳۱ هزار تن برنج در گمرک/سریال «شهید بروجردی» ساخته می‌شود/ایران در آستانه سیاه‌چاله پیری! و ...

توصیه شنیدنی رهبر انقلاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 92

رهبر انقلاب فرمودند: به نامزدهای گوناگون عرض میکنم جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را پخش کردند، شرمنده نشوید.ایشان در ادامه بیان کردند: جوری وعده بدهید که اگر آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد.
آیت الله خامنه ای بالاترین رأی ادوار ریاست جمهوری را کسب کرد

آیت الله شبستری دوره سوم انتخابات ریاست جمهوری را حائز درخشندگی و امتیاز بالایی نسبت به سایر دوره ها دانست و اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنه ای اولین روحانی بودند که بعد از لغو ممنوعیت حضرت امام (ره) مبنی بر ورود روحانیون به عرصه سیاست و فعالیت های اجرایی، کاندیدای ریاست جمهوری شدند. ایشان در این انتخابات بیش از ۹۵ درصد آراء را کسب کردند و دارای بالاترین آرای شرکت کنندگان در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری هستند.وی درخصوص منش مدیریتی حضرت آیت الله خامنه‌ای به سخنان شخصیت های برجسته جهان در خصوص ایشان اشاره کرد و بیان داشت: وقتی کوفی عنان دبیر سازمان ملل به محضر رهبر انقلاب شرف یاب شد، این جمله از ایشان نقل شده است که "تا به حال با خیلی از سیاست مداران دنیا مجالست داشتم اما شخصیتی مثل ایشان ندیده بودم". همچنین از پوتین نقل است که وقتی به دیدار رهبر انقلاب مشرف شد، گفته بود "من مسیحی هستم ولی مسیح را ندیدم ولی ایشان مرا به یاد مسیح انداختند".

تمدید یک‌ماهه توافق ایران با آژانس

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده‌ها حداکثر به مدت یک ماه دیگر به اطلاع آژانس رسید. داده‌های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی‌شود و داده‌های یک ماه پیش رو هم صرفاً نزد ایران خواهد ماند». دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دیروز طی بیانیه‌ای خبر از تمدید یک‌ماهه تفاهم ایران و آژانس داد و اعلان کرد: «امروز سوم خرداد ۱۴۰۰ فرصت سه‌ماهه در خصوص نگهداری داده‌های دوربین‌های نظارتی نصب‌شده در تأسیسات هسته‌ای ایران به پایان می‌رسد. شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر تداوم توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، با توجه به در جریان بودن مذاکرات فنی پیرامون حل‌وفصل موضوعات پادمانی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به‌موازات مذاکرات وین در جریان است، [سازمان انرژی اتمی کشورمان] حفظ داده‌های دوربین‌های نظارتی را به مدت یک ماه از تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۰ ادامه دهد تا از این طریق فرصت لازم برای پیشرفت و به نتیجه رسیدن مذاکرات فراهم شود».
تجدید خاطره محسن رضایی با مبارزان آزادسازی خرمشهر: دلتنگ شماییم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سالروز آزادسازی خرمشهر، در توئیتر تاکید کرد: شهدا چراغ راه ما در آبادی و خرّمی همه شهرهای ایران هستند.حسن رضایی، به مناسبت حماسه سوم خرداد در اکانت شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر، با انتشار عکسی از چند تن از همرزمان شهیدش در دفاع مقدس، نوشت: همرزمانم، مبارزان آزادسازی خرمشهر، امروز در جوار حق، زنده اید. دلتنگ شماییم.روح و راه شما، چراغ راه ما، برای آبادی و خرّمی همه شهرهای ایران است؛ به یاری حق.

تصویب 19 ساعت مداومت کاری فقط برای یک روز

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور، دستورالعمل بهداشتی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را که پس از تصویب در ستاد ملی کرونا که از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شده است را در ۱۵ بند منتشر کرد. در این دستور‌العمل به وزارت کشور اجازه داده می‌شود با هماهنگی شورای نگهبان، به‌منظور جلوگیری از ازدحام در شعب، ساعت اخذ رأی را از ساعت ۷ صبح روز ۲۸ خرداد، آغاز و در صورت لزوم در شعبه‌های شلوغ تا ساعت ۲ صبح روز بعد تمدید نماید.
نگرانی آمریکا از احتمال بالای پیروزی آیت‌الله رئیسی

نشریه آمریکایی نیوزویک، احتمال بالای پیروزی آیت‌الله ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را برای دولت جو بایدن نگران کننده توصیف کرد.این نشریه نوشت: بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند ابراهیم رئیسی، بخت بالایی برای پیروزی دارد.
این چشم‌انداز برای رئیس‌جمهور آمریکا و توافق هسته‌ای موجودناامید کننده است.آیت‌الله رئیسی که در حال حاضر ریاست قوه قضائیه را برعهده دارد، قبلاً بار‌ها از وضعیت توافق او در انتخابات امسال از حمایت طیف وسیعی از طرفداران گسترش برنامه هسته‌ای ایران، برخوردار است.طبق نتایج نظرسنجی صورت گرفته شده توسط «ایران پال» و دانشگاه مریلند در ماه فوریه ۲۰۲۱، ۶۹ درصد ایرانی‌ها معتقدند تا زمانی که آمریکا به برجام باز نگشته و به تعهدات خود عمل نکرده، ایران نباید در مذاکرات هسته‌ای شرکت کند. تنها ۲۸ درصد موافق این مسئله بودند که تهران در اقدامی فوریتی، واشنگتن به گفتگو درباره تجدید توافق هسته‌ای بپردازد.آیت‌الله رئیسی در بیانیه خود به مناسبت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، به سیاست داخلی اعتبار داد و گفت نامزدی او بر «مبارزه با فقر، فساد، تحقیر و تبعیض» متمرکز خواهد بود. او افزود: «من به عنوان یک نامزد مستقل به صحنه آمده‌ام تا بتوانم در مدیریت اجرایی کشور تغییراتی ایجاد کنم

تعدی دولت به حقوق عامه

رئیس قوه قضائیه گفت: «بررسی علت قطعیهای مکرر برق یکی از مصادیق اصلی رسیدگی به حقوق عامه است و نباید نسبت به تضییع این حق بی‌توجهی صورت گیرد. سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور علت قطعی برق را بررسی کنند».
دست رد شورای نگهبان به بانیان وضع موجود

با پایان یافتن بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان، اسامی نامزدهای نهایی به وزارت کشور ارسال شد. نتایج نهایی حاکی از آن است که شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌ها، پرونده و سوابق افراد را بدون توجه به موقعیت و جایگاه آن‌ها، مدنظر قرار داده و قانون را فدای مصلحت‌اندیشی نکرده است.

جلیلی: با الفاظ و طعنه جلوی فساد گرفته نمی‌شود

«سعید جلیلی» داوطلب کاندیداتوری ریاست‌جمهوری گفته است: «عمده دارایی‌ها و امکانات کشور نظیر بودجه و اختیار صدور مجوزها در اختیار دولت است. اگر دولت سازوکارهای مقابله با فساد را فعال کند، دیگر کار به قوه قضاییه نمی‌رسد. ۱۸ میلیارد دلار از بیت‌المال هدر رفت، چون تجارب گذشته برای مبارزه با فساد را کنار گذاشتند. کسی اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه‌ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند، نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم. با الفاظ و با تیکه به این و طعنه به آن ‌که فساد جلویش گرفته نمی‌شود. این‌که می‌گویم کشور با نمایش اداره نمی‌شود، یکی از نمایش‌ها این است که بیاییم دو تا جمله خوب درست کنیم، بگوییم فعلاً همه با این دو تا جمله مشغول باشند. اخیراً گفته‌شده اقتصاد کشور پادگان نیست، دادگاه نیست، ‌فلان نیست خب همه این‌ها یا هست یا نیست شما گزارش کار خودت را بده. دوازده سال شما مسئولیت داشتید؛ بگویید در این دوازده سال برای مبارزه با فساد چه کرده‌اید؟».

رئیس اتاق بازرگانی ایران: سرنوشت اقتصاد و تولید را به برجام گره نزنید

«غلامحسین شافعی» در بیست و نهمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق مشهد عنوان کرد: «شاهدیم که در گذر این سال‌ها به‌جای تمرکز بر سیاست‌های اقتصادی، اقتصاد را سیاسی کردند و از همین منظر به آن ضربه وارد شد. تا زمانی که سایه سیاست بر اقتصاد کشور سنگینی کند و هزینه‌های سیاست را بخش اقتصاد بپردازد؛ تحول مثبتی رقم نخواهد خورد». وی تأکید کرد: «سیزدهمین رئیس‌جمهور ایران، میراث‌دار مشکلات عدیده‌ای از گذشته خواهد بود و علاوه بر آن سطح مسائل و مشکلات نیز رو به تزاید است و تدبیری فراتر از عملکردهای معمول برای عبور از این شرایط، نیاز خواهد بود». رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به موضوع مذاکرات برجامی نیز اشاره کرد و ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثمریابی این گفتگوها، متذکر شد: «توصیه ما به مسئولان این بوده که سرنوشت اقتصاد و تولید کشور را به برجام گره نزنند. حقیقت آن است که اگر روش‌های ما در مسائل اقتصادی متحول نشود، ولو آنکه همین فردا هم برجام به ثمر برسد و تحریم‌ها برداشته شود، باز مشکلات ریشه‌ای به قوت خود باقی بوده و در بزنگاه‌های مختلف، اثرات آن را شاهد خواهیم بود. باور داریم که حرکت به سمت یک حکمرانی خوب، ما را به توسعه در تمامی بخش‌ها خواهد رساند».
گردان‌های قسام: دست‌هایمان روی ماشه است

شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد: «هزینه تصمیم برای حمله به تل‌آویو و فرودگاه «بن‌‌گوریون» شهادت شماری از فرزندان این ملت بوده است. ما به دشمن قاطعانه می‌گوییم که اگر بازگردید ما نیز بازمی‌گردیم و دست‌هایمان روی ماشه است. قطعاً نبرد ما مراحل دارد که هنوز مکتوب نشده است».

پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به نامه‌های سران گروه‌های فلسطینی

رهبر معظم انقلاب دیروز (سوم خرداد) در پاسخ به نامه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، نوشتند: «نامه جنابعالی را که در آن شرح و تحلیل جهاد اخیر فلسطین را مرقوم داشته‌اید، دریافت کردم. مبارزه شما، مقاومت در برابر ظلم و کفر و استکبار است و چنین مبارزه‌ای مرضی خداوند عزیز قدیر و مصداق: اِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم است. به حول و قوه الهی پیروز خواهید شد و ارض مقدّسه را از لوث وجود غاصبان تطهیر خواهید کرد. ان‌شاءالله». معظم له در پاسخ به نامه زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی نیز مرقوم کردند: «نامه برادرانه جنابعالی را دریافت کردم. جهاد بزرگ و پیروز شما برادران فلسطینی، چشم دوستدارانتان در سراسر جهان را روشن کرد. دل‌های ما در صحنه مبارزات شما حاضر و دعای ما برای دوام و استمرار پیروزی‌های شما، دائم است. وعده الهی راست است که فرمود: وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه، و شما پیروزی نهائی را خواهید دید. ان‌شاءالله و بحوله و قوّته»
شرکت انگلیسی: ایران با بیت‌کوین تحریم‌ را دور می‌زند

یک شرکت انگلیسی تحلیل بازار رمز ارز مدعی شد که ایران از استخراج بیت کوین برای دور زدن و کاهش تأثیر تحریم‌هایی که آمریکا و سایر کشورها از سال ۲۰۰۶ بر این کشور اعمال کرده‌اند، استفاده می‌کند. این شرکت اعلام کرد، ایران به‌طور غیرمستقیم از استخراج بیت‌کوین برای صادرات بخشی از ذخایر انرژی خود که صادرات آن‌ها با تحریم‌های مذکور با مشکل روبرو شده است، استفاده می‌کند.
انباشت
۳۱ هزار تن برنج در گمرک

درحالی که قیمت برنج در بازار افزایش ۱۰۰ درصدی را در مقایسه با سال قبل تجربه و نرخ هرکیلوگرم برنج در بازار ۴۵ هزار تومان را نیز لمس کرده است، از سال گذشته ۳۱ هزار تن برنج در گمرک باقی مانده است.
سریال «شهید بروجردی» ساخته می‌شود

نگارش سریال شهید بروجردی هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در مرکز سیمافیلم آغاز شد. این شهید بزرگوار علاوه بر حضور مؤثر در مبارزات قبل از انقلاب، بعد از انقلاب نیز وارد سپاه شد و از اولین افرادی است که سپاه را تشکیل داد و تا لحظه شهادت، دلاورانه در جبهه‌ها حضور داشت.

ایران در آستانه سیاه‌چاله پیری!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آمار مردان و زنان مجرد ایرانی، گفت: «از ۱۳ میلیون مرد و زن مجرد ایرانی، 2.5 میلیون نفر آنان از سن ازدواج عبور کردند». زالی افزود: «کشور در آستانه سیاه‌چاله پیری قرار دارد و سرعت رشد سالمندی در کشور بسیار نگران‌کننده است که باید با یک نگاه عمیق ‌و استراتژیک در این راستا عمل کنیم». رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ازدواج‌های دانشجویی را یکی از باثبات و موفق‌ترین ازدواج‌ها برشمرد و گفت: «امروز تشویق‌ و ترتیب جوانان به ازدواج از یک امر اجتماعی به یک ‌ضرورت اجتماعی بدل شده است».
قیمت مرغ به
۳۰ هزار تومان رسید

قیمت هر کیلو مرغ کامل در خرده فروشی‌های شهر تهران به ۳۰ هزارتومان رسید. این در حالی است که در فروردین ماه امسال قرارگاه سامان دهی مرغ کشور، قیمت مصوب مرغ گرم را برای مصرف کننده ۲۴هزارو ۹۰۰ تومان تعیین کرد، ولی اکنون نه تنها نرخ مصوب رعایت نمی‌شود بلکه مرغ حدود ۵۰۰۰ تومان گران‌تر به دست مصرف کنندگان می‌رسد.
کاندیداها برای چهار عدد رأی امنیت را فدا نکنید

حسن غفوری فرد، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:مردم ما، مردم دقیقه نودی هستند و در دقیقه آخر تصمیم می‌گیرند.یقینا مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد شد البته مسئله کرونا نیز مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.اگر اصلاح‌طلبان هم دو چهره شاخص داشته باشند مشارکت بالا می‌رود.اگر طبق روال عادی باشد ۸، ۹ نفر و یا حداکثر ۱۰ نفر انتخاب می شوند و رئیس جمهور از بین چهره های شاخص انتخاب می شود.کاندیداها نباید امنیت کشور را فدای چهار عدد رأی کنند؛ چه آنهایی که تاییدصلاحیت می‌شوند و چه آنهایی که تایید نمی‌شوند. کاندیداها به یکدیگر نیش و کنایه و زخم زبان نزنند چراکه این گونه اقدامات مردم را دلسرد می‌کند. بعید می‌دانم رقابت درون جناحی اصولگرایان شکل گیرد و افراد همان طور که از اصولِ اصولگرایی است به یکدیگر کمک می کنند.بحث کاندیدای پوششی اصلا صورت نگرفته و هیچ کدام از اصولگرایان هم به این دلیل برای کاندیداتوری نیامده‌اند. این مسئله مخالف اصولگرایی است. ممکن است برخی کاندیداهای نظامی به نفع رئیسی کنار بکشند.

اخبار روزانه:
*
سردار دهقان در توئیتی نوشت: تمام ظرفیت خود را در خدمت نظام وانقلاب وکاندیدای جبهه انقلاب و در راس آن جناب آقای رییسی قرار میدهم.
*رئیس سازمان انرژی اتمی با رد شایعات درباره توقف غنی‌سازی 60 درصد گفت
: در تماسی تلفنی، تصمیم ایران به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص حفظ داده‌های دوربین‌های مستقر آژانس تا یک ماه آینده ابلاغ شد.
*
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان از مجروح شدن یکی از قرق‌بانان این اداره کل در منطقه کالپوش شهرستان میامی توسط یکی از دامداران متخلف خبر داد. وی با بیان اینکه در ادامه این دامدار متخلف با تبر به قرق‌بان منابع طبیعی حمله و وی را از ناحیه پا و سر مجروح می‌کند افزود: این دامدار متخلف بعد از اینکه قرق‌بان بی‌حال و از شدت درد بر زمین می‌افتد، گوش وی را نیز با چاقو می‌برد.
*سعید محمد در پاسخ به این سوال که «اخیراً در اظهار نظری درباره انصراف از کاندیداتوری انتخابات به نفع آقای رئیسی گفته بودید که پس از ثبت نام‌ها و احراز صلاحیت‌ها اعلام نظر می‌کنید؛ با توجه به اینکه آقای رئیسی روز آخر ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات، ثبت نام خود را انجام دادند و گمانه زنی‌های بسیاری درباره تائید صلاحیت ایشان مطرح می‌شود، آیا همچنان قصد باقی ماندن در رقابت‌های انتخاباتی را دارید؟» گفت: «این موضوع به تائید صلاحیت‌ها بستگی دارد؛ من عرصه را ببینم انشاالله در این باره اعلام موضع می‌کنم

*
محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش‌بینی کرد که تکلیف لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف قبل از استقرار دولت جدید تعیین شود. به گزارش خبرآنلاین، باهنر گفته است: انتخابات با استقرار دولت حدود دو ماه فاصله دارد. پایان دولت دوازدهم اواخر مردادماه است. FATF در مجمع بحث‌های زیادی را داشته است. مقام معظم رهبری این اجازه را به مجمع تشخیص مصلحت دادند تا در این یک سال آن را بررسی کنند. از طرفی ستاد مقابله با کرونا به خاطر شرایط و کهولت سنی اعضا اجازه برگزاری جلسات را به‌صورت حضوری نداده است. فکر می‌کنم ظرف دو الی سه ماه آینده و بعد از انتخابات و قبل از استقرار دولت جدید تعیین و تکلیف می‌گردد.
*رهبر حزب «آینده‌ای هست» و مأمور تشکیل کابینه جدید اسرائیل اعلام کرد مذاکرات درباره تشکیل کابینه فراگیر را از سر می‌گیرد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه
۲۴ اسرائیل، یائیر لاپید که از سوی روون ریولین، رئیس‌جمهوری این رژیم، به تشکیل دولت مکلف شده است، روز گذشته با احزاب مختلف به‌جز حزب «یمینا» به رهبری نفتالی بنت دیدار و مذاکره کرد؛ زیرا حزب لاپید تصمیم گرفته مذاکرات با باقی احزاب را پیش ببرد و منتظر بنت نماند. در مقابل حزب یمینا هم اعلام کرد به این مذاکرات اهمیتی نمی‌دهد و مذاکراتی میان این حزب و فراکسیون تغییر وجود ندارد و «دولت تغییر» در دستور کار حزب نیست. پیش از این نیز یمینا در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود فعلا زمان مناسبی برای تحریم نیست، بلکه زمان انجام اقدامات مطلوب برای تشکیل کابینه کارآمد است. مهلت قانونی لاپید برای تشکیل کابینه جدید پس از ۹ روز تمام می‌شود و نگاه‌ها به گدعون ساعر، جداشده از حزب لیکود و بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل است که پس از شکست قابل پیش‌بینی لاپید، این مأموریت را بر عهده بگیرند.
*
مهر - میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس درباره این سخن رئیس جمهور که دولت بورس را به اوج رساند، گفت: شاید منظور رئیس جمهور این بوده که بازار سرمایه جایگاه متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده است.

* سردار هادیانفر گفت: «همکاران شرایط مردم را درک کنند و اگر رانندهای تخلف خود را پذیرفت، فقط تذکر بدهند و جریمهاش نکنند».

https://shoma-weekly.ir/WoMtB4