گفته می‌شود که...

تمجید گزارشگر فوتبال از شاهین نجفی/ دزدی اینترنتی آمریکا و استرالیا از مشهدی‌ها/ دستپخت بابک زنجانی برای سینما/ ممنوع‌التصویری برایم اهمیت ندارد/ گویاترین تعبیر از آمریکا/ اعلامیه‌ای تهدیدآمیز خطاب به شیعیان و ...

اظهارنظر مقام اروپایی درباره فیس‌بوک ایرانی

شنیده شد که روزنامه اطلاعات نوشت که یکی از وزرای خارجه اروپایی که اخیرا به ایران آمده بود، بعد از بازگشت نوشته بود: در ایران اتفاق شگفتی افتاده است، مسئولان ارشد کشور صفحه فیس‌بوک را غیرقانونی اعلام و فیلتر کرده‌اند، اما همان مسئولان خودشان با «فیلترشکن» وارد فیس‌بوک شده‌اند و صفحه باز کرده‌اند و با مردمی که آنها هم با فیلترشکن وارد فیس‌بوک می‌شوند، ارتباط برقرار می‌کنند!

گویاترین تعبیر از آمریکا

«حسین دهباشی» که از حامیان دکتر روحانی و سازنده فیلم تبلیغاتی اوست و از سال ۲۰۰۴ همراه با خانواده‌اش با روادید خبرنگاری به آمریکا رفت، تا اینکه در ۶ ژوئن سال ۲۰۱۰ در آمریکا دستگیر شد و به ایران بازگشت، به‌تازگی در صفحه خود در فضای مجازی نوشته است: «بیاییم با هم روراست باشیم که اگر این سیدعلی ‌آقای خامنه‌ای نبود… این سایر حضرات رفقا و زعمای ما چه ظرفیت بالایی داشتند و دارند در فراموشکاری و نادیده‌گرفتن آن‌همه ظلم و جور و عهدشکنی و نمک‌خوردن و نمکدان را شکستن و توطئه و پدرسوختگی و فلان‌فلان ‌شدگی حضرات کالباس‌خور و چشم‌آبیِ آمریکایی… که خدا می‌داند هیچ تعبیری گویای وجود منحوسشان نیست، جز همان تعبیرِ ناب آن پیر خردمند که شیطان بزرگ خطابشان کرد و هیچ صفتی جز استکبارجهانی، ذات تا بُنِ دندان خبیث‌شان را وصف نمی‌کند. می‌دانی هربار که برادری از جمع سربازان سیاست خارجی میهنمان به ناچار با یکی از آن‌ها دست می‌دهد یا از سر ادب و کیاست به رویشان می‌خندد… تمام وجودم از فرطِ چندش مورمور می‌شود.»!

ناب بودن تعبیر حضرت امام(ره) از آمریکا که دلالت برسرشت آن دارد، باعث ماندگاری این تعبیر شده است.

دزدی اینترنتی آمریکا و استرالیا از مشهدی‌ها

شنیده شد که رئیس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: به‌تازگی چهار نفر از سارقانی را که از طریق خطوط مخابراتی از بیت‌المال سوءاستفاده می‌کردند شناسایی و دو نفر از آنها را دستگیر کردیم. سرهنگ محسن عرفانی اظهار کرد: در فضای سایبری جرمی داریم که آن را با عنوان سرقت پنهانی می‌شناسیم که به‌تازگی چهار نفر از سارقان این رشته را دستگیر کرده‌ایم. وی از شناسایی دو نفر این سارقان در خارج از کشور خبر داد و افزود: یک نفر از این سارقان در آمریکا و دیگری در استرالیا فعال بوده‌اند و دو نفر دیگر در مشهد فعالیت می‌کردند که توسط مأموران پلیس فتا شناسایی شده‌اند. او ادامه داد: این افراد کارت‌های ارتباطی و تماس را در آمریکا و استرالیا به فروش می‌رساندند و برای کسانی که وضع مالی خوبی نداشتند، برقراری ارتباط با ایران را با هزینه کمتری میسر می‌کردند.

کسانی که در زمان امام بوده اند چگونه می توانند خیانت کنند؟

«آیت‌الله جنتی» در ششمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: دشمنان اگر بتوانند می‌خواهند نام و راه امام و آثار و مظاهر اسلامی را دفن کنند و تعجب می‌کنم چگونه کسانی که در زمان امام(ره) بودند از مسائل غافل هستند و نمی‌فهمند چه خبر است. وی تصریح کرد: عجیب است که برخی این یک گزاره را نمی‌فهمند که آمریکا دشمن اسلام بوده و سیلی که از اسلام و انقلاب خورده را فراموش نکرده و بیکار نمی‌نشیند. دبیر شورای نگهبان همچنین گفت: چطور کسانی که نفس امام(ره) به جانشان رسیده و سخن ایشان به گوششان خورده و آن را شنیده‌اند باز غفلت کرده و در مورد آزاد کردن سران فتنه و برخی اباطیل دیگر سخن می‌رانند.

اعلامیه‌ای تهدیدآمیز خطاب به شیعیان

گروهی ناشناس همگام با نظام دیکتاتور بحرین، اعلامیه‌ای تهدیدآمیز خطاب به شیعیان منتشر کرده است. در این اعلامیه که مانند پرچم القاعده، پشت زمینه‌ای مشکی دارد و عبارت «لا اله الا الله» بر آن نوشته شده و مردی نقاب‌دار نیز در کنار تصویر ایستاده، آمده است: «به‌زودی تظاهراتی در استان «المحرق» خواهیم داشت.» منتشرکنندگان این اعلامیه سپس در توهینی آشکار، شیعیان را مجوس خوانده و می افزاید: «این راهپیمایی با هدف ضربه زدن به علمای مجوس و تأکید بر باقی ماندن زمام امور در دست حاکمیت فعلی صورت می‌گیرد، ما خروج کردیم تا عزت مسلمانان را حفظ کنیم.»!

با ادامه حصر موسوی و کروبی موافقم
احمد توکلی نماینده تهران در مجلس گفت: در شرایط فعلی کشور با حصر موسوی و کروبی موافقم و به نفع آنان نیست که محاکمه شوند. وی در پاسخ به پرسش سایتی به نام سپاس درباره محاکمه «مفسدان بزرگ اقتصادی» و موسوی و کروبی که سوال کننده آنها را «سران فتنه سال 88» خواند، گفت: محاکمه آقایان موسوی و کروبی را در شرایط فعلی به مصلحت کشور نمی‌دانم و از حصر آنان دفاع می‌کنم. وی افزود: به نفع موسوی و کروبی نیست که محاکمه شوند و من پیشنهاد می‌کنم یک مقدار بیشتر حصر وجود داشته باشد تا شرایط و اوضاع کشور بهتر شود.

نظر آمریکایی ها درباره ایران تغییر کرد
بر اساس نظرسنجی جدید، 20 درصد آمریکاییان ، چین، و 16 درصد آنان کره شمالی و ایران را دشمن کشور خود می شمارند.
به نظر آمریکاییان، روسیه با 9 درصد، عراق با 7 درصد، افغانستان با 5 درصد و سوریه با 3 درصد در مراتب بعدی قرار دارند
این نظرسنجی از سال 2001 - یعنی ده سال بعد از اولین جنگ در خلیج فارس و دو سال قبل از جنگ عراق - آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است. در سال 2001 آمریکاییان عراق را با اختلاف بسیار دشمن اصلی آمریکا می دانستند.
در سال 2005 - دو سال بعد از آغاز جنگ با عراق - کره شمالی و عراق در صدر این نظرسنجی قرار داشتند و 22 درصد آمریکاییان این دو کشور را دشمن اصلی می دانستند.

در سال 2006 ایران به صدر این نظرسنجی رفت و 31 درصد آمریکاییان این کشور را دشمن می دانستند و از آن سال ایران همچنان در صدر این نظرسنجی قرار داشته است. اما در نظرسنجی امسال کره شمالی با 16 درصد (از 10 درصد در سال 2012)؛ روسیه با 9 درصد (از 2 درصد در 2012)؛ و سوریه با 3 درصد (از کمتر از یک درصددر سال 2012)؛ بر ایران پیشی گرفته اند.
تحلیلگران معتقدند توافق میان ایران با قدرتهای جهانی بر سر برنامه جنجالی اتمی این کشور در ماه نوامب رگذشته باعث تغییر نظر عمومی آمریکاییان نسبت به ایران شده است.

پاسخ ضرغامی به درخواست منتقدان توافقنامه ژنو
عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما طی نامه‌‌های جداگانه به درخواست نمایندگان منتقد توافقنامه ژنو مبنی بر حضور در سیما پاسخ گفت. ضرغامی طی نامه‌های جداگانه‌ای به درخواست نمایندگان منتقد توافقنامه ژنو برای حضور در رسانه ملی به منظور بیان مطالبشان پاسخ منفی داد. در نامه رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری بر ضرورت نقد حقوقی توافقنامه ژنو توسط کار‌شناسان و صاحب‌نظران آمده است: «با این حال در این مقطع زمانی سیاست رسانه ملی در موضوع مذاکرات هسته‌ای کاملاً تبیینی و حمایتی است و تضعیف دولت و دستگاه دیپلماسی کشور با به چالش کشیدن سیاست‌ها و اقدام های در حال انجام به صلاح نمی‌باشد.» پیش از این جمعی از نمایندگان نزدیک به طیف جبهه پایداری طی نامه‌ای خواستار اختصاص فرصتی به منتقدان توافقنامه ژنو در صدا و سیما برای بیان مطالبشان شدند. درخواستی که از سوی موافقان توافقنامه نیز مورد استقبال قرار گرفت و دو طرف پیشنهاد برگزاری مناظره دادند. اما پاسخ رئیس سازمان صدا و سیما به این درخواست منفی بود.

نوه صدساله امیرکبیر فوت کرد

شنیده شد که قمرالملوک اعتماد قاجار، نوه دختری امیرکبیر، تنها بازمانده این خاندان در صدویکمین سال زندگی، فوت کرد. سایت تیتر یک نوشت؛ آخرین بازمانده خاندان امیرکبیر، زهراسلطان شاهزاده عزت‌السلطنه دختر مظفرالدین شاه قاجار، واپسین روزهای زندگی یک قرنی خود را در یکی از آسایشگاه‌های استان البرز گذرانده و در روزهای آخر، تشخیص بسیاری از چیزها برایش دشوار بود.

شکایت جالب رولزرویس از یک عرب

شنیده شد که آفتاب نوشت؛ شرکت رولز رویس انگلیس سازنده خودروهای لوکس با ارائه شکایتی خواستار محاکمه یک شهروند اماراتی مالک یک دستگاه رولز رویس شد. به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، این اماراتی با استفاده از رولز رویس، علف و کاه، جابه‌جا می‌کند. او در صندوق عقب، داخل و بالای خودروی رولز رویس، علف و کاه می‌ریزد و برای شترهایش می‌برد. دفتر نمایندگی شرکت رولز رویس در شهر ابوظبی قبل از این شکایت، با اعزام نماینده‌ای تلاش کرد خودروی رولز رویس وی را خریداری کند اما او این پیشنهاد را نپذیرفت.

مطهری فتیله «صدای ملت» را پایین کشید
فارس: ابراهیم نکو نماینده مجلس در مورد برخی تحرک‌ها برای تشکیل فراکسیونی به نام «صدای ملت» اظهار داشت: علی مطهری پیگیر تشکیل فراکسیون صدای ملت بود. وی اضافه کرد: آقای مطهری مدتی است که فتیله تشکیل فراکسیون صدای ملت را پایین کشیده است و مثل همیشه پیگیر تشکیل آن نیست و به نظر می‌رسد که منصرف شده باشند.

دستپخت زنجانی برای سینما
محمود دینی را بسیاری از مخاطبان به واسطه ایفای نقش «علی» در سریال «آینه عبرت» می‌شناسند.
این چهره یکی دو سال قبل به واسطه تاسیس اولین شبکه ماهواره‌ای مجاز ایرانی در کانون توجهات قرار گرفت و بعد هم خبری از او نبود تا اخیرا که به عنوان مشاور سینمایی بابک زنجانی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
دینی این روزها مدیریت شرکت یاسین فیلم را برعهده دارد که از جمله شرکت‌هایی است که سرمایه‌اش توسط بابک زنجانی تامین شده است. او ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون این شرکت از فعالیت‌های سخت‌افزاری صورت‌گرفته در این شرکت و تاسیس استودیوهای مختلفی در حد و اندازه‌های هالیوود صحبت کرده است.
*
موسسه فرهنگی یاسین فیلم از جمله موسسات تحت نظر بابک زنجانی بوده است. این موسسه دو فیلم «نقش نگار» و «سیزده» را آماده اکران دارد. «سیزده» که در جشنواره هم به نمایش درآمد و مورد توجه قرار گرفت اما «نقش نگار» به دلیل صحبت‌های یکی از بازیگران درباره ستاره‌های سینمای قبل از انقلاب نتوانست به جشنواره راه پیدا کند.
مساله اینجا بود که یکی از بازیگران قدیمی در افتتاحیه یک‌سری حرف‌هایی را زد که باعث شد هجمه‌ای علیه سینما شکل گیرد و این شائبه پیش آید که حالا که آقای ایکس هست و از آقای ایگرگ یاد می‌شود از خانم زد هم دعوت کنید که دیگر جمع تان کامل شود! برای غلبه بر این حواشی تصمیم بر این شد که فیلم در جشنواره نباشد اما خوشبختانه کار برای اکران عمومی مشکلی نخواهد داشت.
*
رایت هر دو فیلم «نقش نگار» و «سیزده» در اختیار یاسین فیلم است و صاحب امتیار هم بابک زنجانی است. دوستانی که نامشان به عنوان تهیه‌کننده آمده هم صرفا تهیه‌کننده صوری کار هستند و دستمزدشان را به این واسطه گرفته‌اند و گرنه امتیاز پخش‌های داخل و خارج فیلم در اختیار یاسین فیلم است. به جرات به شما می‌گویم 80 درصد بودجه تولید «سیزده» را زنجانی داده و 90 درصد بودجه «نقش نگار» را هم زنجانی پرداخت کرده است، ضمن اینکه امکانات مورد نیاز برای تولید را نیز تماما ایشان پرداخت کرده بود.
*
در فیلم «هیچ کجا هیچ کس» هم زنجانی سرمایه‌گذاری کرده بود که البته فیلم به سوددهی نرسید و در گیشه شکست خورد. البته در آن زمان من ایران نبودم و درگیر کارهای مربوط به شبکه ماهواره‌ای‌ام بودم. بعد هم که مجوز شبکه تمدید نشد مدتی را صرف تسویه‌حساب با عوامل کردم و در بازگشت به ایران بود که با زنجانی توافق کردیم که فعالیت‌های سینمایی ایشان را در دفتر یاسین فیلم پیگیری کنیم و اولین کاری که کردیم این بود که «هیچ کجا هیچ کس» و «سیزده» را آوردیم در دل موسسه خودمان و در مورد «نقش نگار» گذاشتیم عطشانی کارهایش را انجام دهد و بعد از نهایی شدن کارها، این فیلم هم در اختیار یاسین فیلم قرار گرفت.
*
بعد از بازداشت بابک زنجانی گروهی از دوستان تهیه‌کننده اظهارنظرات جنجالی مطرح کرده و از این سخن گفتند که شرکت یاسین فیلم هم جزو اموال توقیف‌شده ایشان است؛ در صورتی که اصلا چنین مساله‌ای صحت ندارد. درست است که مقامات قضایی در حال پیگیری پرونده زنجانی هستند و حتی در شرکت ما هم حضور داشته‌اند اما هیچ شرکتی تعطیل نشده است. همه دارند تلاش می‌کنند مشکل حل شود.
*
من شخصا امیدوارم که مشکلات پیش‌آمده حل شود چراکه زنجانی فقط در حیطه سینما 25 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده بود. از این سرمایه‌گذاری بخش عمده‌اش صرف تجهیز امکانات سخت‌افزاری شده است. در همین شرکت یک‌سری استودیوی درجه یک در زمینه‌های مختلف تولید از تدوین گرفته تا صدابرداری، موسیقی، دوبلاژ و نریشن، تدوین و اصلاح رنگ و حتی استودیوی کروماکی راه‌اندازی شده است و 6 دوربین الکسای درجه یک و شماری از ابزار تولید فیلم خریداری شده است.
*
همان سینماگرانی که می‌گفتند چرا زنجانی پولش را در سینما خرج نکرده فیلم‌هایشان را با همین دوربین‌ها ساختند و یک حساب سرانگشتی ما را به این نتیجه می‌رساند که حداقل 8 فیلم با این امکانات ساخته شده است. یاسین فیلم در حال تبدیل به یک کمپانی درجه یک بود که از صفر تا 100 تولید فیلم در داخل آن انجام شود. همین حالا هم از مدیرانی مثل حجت‌الله ایوبی و مجید مسچی می‌خواهم که بیایند و شرایط استفاده سینمای ایران از امکانات این استودیوها را فراهم کنند.
*
زنجانی به دنبال این بود که یک شهرک سینمایی درجه یک را هم در یکی از جزایر خلیج فارس بسازد. مقدمات کار هم با حضور یکی از تهیه‌کنندگان کشور انجام شده بود. جالب اینجاست که این تهیه‌کننده طرحی را آورده بود برای ساخت شهرک سینمایی در دوبی اما زنجانی پیشنهاد داد این شهرک داخل کشور ساخته شود و آن هم در یکی از جزایر خلیج فارس! به جز این برنامه‌هایی وجود داشت برای ساخت 50 سالن سینما در نقاط مختلف ایران و به‌خصوص مناطق محروم ضمن اینکه برنامه‌مان بر این مبنا بود که سالی 10 فیلم خوب هم تولید شود.

گزارش فیگارو از رقابت غربی‌ها برای رابطه با ایران
نشریه «فیگارو» چاپ پاریس در گزارشی ضمن اشاره به از سرگیری روابط انگلستان با ایران سفر وزرای خارجه کشورهای ایتالیا، سوئد، بلژیک و لهستان به ایران را «هجوم شتابزده مقام های غربی به سوی تهران» توصیف کرده و نوشته: تهران دو سره برنده شده است. یعنی مقبولیت خود را بسرعت به دست می‌آورد بدون آنکه در سیاست‌های خود هیچ تغییری ایجاد کند. فیگارو مدعی شد: در واقع این کشور با رو کردن قراردادهای تجاری، حریفان خود را دچار چنددستگی می‌کند؛ آن‌ها را به رقابت با یکدیگر وامی‌دارد و وادارشان می‌کند که در مذاکرات هسته‌ای به نفع ایران تمایل بیشتری به سازش نشان دهند. به گزارش انتخاب به نقل از فیگارو، نویسنده با اشاره به چند برابر شدن فعالیت‌های سفیر ایران در فرانسه نوشت: «علی آهنی سفیر ایران، ملاقات نمایندگان پارلمان از ایران را تدارک می‌بیند و در عین حال منتظر است تا وزیر خارجه فرانسه- لوران فابیوس- دعوت همتایش را برای سفر به تهران پاسخ مثبت دهد

ممنوع‌التصویری برایم اهمیت ندارد

شنیده شد که محمد مایلی‌کهن در واکنش به اینکه اظهارات اخیرش شایعاتی مبنی بر احتمال ممنوع‌التصویر شدنش را به دنبال داشته، گفت: من همیشه حرفم را با شجاعت زدم و برایم اهمیتی ندارد صداوسیما بخواهد من را ممنوع‌التصویر کند. من یکسری اعتقاداتی دارم و همیشه پای اعتقاداتم هستم و مثل خیلی‌ها کشته و مرده این نیستم که مدام روی آنتن باشم.

مقتدی صدر به حوزه قم می‌رود

شنیده شد که دفتر مقتدی صدر از ورود وی به تهران خبر داد. سایت الدستور به نقل از یکی از مسئولان دفتر مقتدی صدر اعلام کرد که مقتدی صدر از رهبران شیعی عراق که چندی پیش کناره‌گیری خود از فعالیت‌های سیاسی‌ را اعلام کرده بود، از فرودگاه نجف عازم تهران شد. بنابرگزارش العالم، به گفته این مقام صدر برای ادامه تحصیلات حوزوی‌اش در شهر قم به ایران بازگشته است.

تمجید گزارشگر فوتبال از شاهین نجفی
جواد خیابانی این پست عجیب را چندی قبل در پیج شخصی خود منتشر کرده بود. جواد خیابانی در فیس بوک شخصی خود یک پست را به تمجید از شاهین نجفی خواننده مرتد اختصاص داد.
جواد خیابانی در این پست آورده است: «شاهین نجفی ترانه زیبایی دارد با ابیات بسیار دردناک و تاثیر گذاری درباره ی زن که مصداق بارزی است از آنچه در این سرزمین بر سر زنان می آید . در این عکس دو زن را می بینید که با نجابت و همتی شگفت انگیز این همه زباله ی همنوعان و همجنسان خودشان را از طبیعت پاک کرده اند ... پاکی خودش پاکی می آفریند. اما شعر شاهین هم اینه که : باور کن از تو کتابا اسم مردو خط زدن آدما امروز دوجنسن: یا نامردن یا که زن...»
این گزارشگر فوتبال این پست عجیب را چندی قبل در پیج شخصی خود منتشر کرده بود.

ممنوع‌الکار در رادیو نداریم

شنیده شد که معاون صدا تاکید کرد، هیچ ممنوع‌الکاری در رادیو وجود ندارد. محمدحسین صوفی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا رادیو برای همکاری با برخی هنرمندان با ممنوعیت مواجه است؟ گفت: واقعا در رادیو ممنوع‌الکار نداریم؛ از همه ظرفیت‌ها در رادیو استفاده می‌شود و رادیو تعامل خیلی خوبی با هنرمندان دارد. معاون سیما نیز پیش از این در پاسخ به پرسش ایسنا درباره بعضی از هنرمندانی که هم‌اکنون در تلویزیون فعالیتی ندارند، اظهار کرد: در تلویزیون هیچ‌کس ممنوع‌الکار نیست همه می‌توانند فعالیت کنند.

خبری که فشار بر ایران را افزایش می دهد
خبرگزاری رویترز به تشدید فشار جمهوری خواهان سنا بر دولت آمریکا برای احیای لایحه تحریم های تهران پرداخته و علت آن را افزایش نسبی صادرات نفت ایران دانسته است.
رویترز با بیان اینکه "دولت اوباما تحت فشار قانون گذاران جمهوری خواه قرار دارد که تهدید کرده اند، لایحه تحریم های ایران را مجددا به جریان خواهند انداخت." می نویسد، برخی علائم نشان می دهند، کاهش تحریم های ایران، صادرات نفت این کشور را افزایش داده و این خبر ممکن است اصرار قانون گذاران آمریکایی برای احیای لایحه تحریم ها را بیشتر هم بکند.
منابعی که حرکت تانکرهای نفتی را دنبال می کنند به رویترز گفته اند، صادرات نفت ایران در ماه فوریه برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافته است. برخی منابع دیگر می گویند، محموله های بیشتری به سمت سوریه و کره جنوبی حرکت کرده اند.
رویترز روز گذشته نیز گزارش داده بود که سناتورهای جمهوری خواه آمریکا برای به جریان انداختن دوباره لایحه ای که تحریم های جدیدی را به ایران تحمیل می کند، تلاش می کنند.
سناتور میچل مک کونل، رهبر اقلیت جمهوری خواه سنا، گفته بود: ما چندین ماه تلاش کردیم تا لایحه تحریم های جدید ایران را به گفتگو و رای بگذاریم. وی این لایحه که توسط کرک و منندز ارائه شده را "موضوع بسیار حساس زمان حاضر" خوانده است.

شکایت کمیسیون فرهنگی از یک سایت

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به خاطر انتشار گزارش کذب درخصوص شرح سفر برخی نمایندگان به آفریقای جنوبی، کمیسیون فرهنگی از یک سایت خبری شکایت می‌کند. سیدمرتضی حسینی درباره سفر اعضای این کمیسیون به آفریقای جنوبی اظهار کرد: یک سایت خبری گزارش غلطی درخصوص مأموریت چند تن از اعضای کمیسیون فرهنگی به آفریقای جنوبی منتشر کرده و این ماموریت را با عنوان سفر تفریحی قلمداد کرده است که در اذهان عمومی تأثیرات مخربی از نمایندگان به همراه خواهد داشت. نماینده‌ مردم قزوین تأکید کرد: این تخریب چهره مستقیم از سوی این سایت خبری قابل تحمل نیست و به همین دلیل، کمیسیون فرهنگی شکایت از این سایت خبری را در دستور کار خود قرار داده است.

درس غلط رسانه های بیگانه به بازار ایران
چندماهی است که بحث راه اندازی «اتاق بازرگانی ایران و امریکا» داغ شده و رسانه های مختلف به تناوب درباره آن گزارش منتشر می کنند.
"
غلامحسین شافعی" رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، در رد شایعه مذکور اعلام کرد: «تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و امریکا در هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران بررسی شده و البته راه اندازی چنین نهادی نیازمند استعلام نظرات بخش حاکمیتی کشور است. چنانچه تشخیص داده شود که راه اندازی این اتاق به نفع کشور است، حتما این کار صورت خواهد گرفت. اما آنچه مسلم است، مصلحت اندیشی در این میان بهترین نتیجه را می دهد
از سوی دیگر، رسانه های بیگانه ای همانند رادیوفردا، صدای امریکا و بی بی سی به صورت همزمان از ثبت و راه اندازی اتاق بازرگانی ایران و امریکا خبر دادند.
این رسانه ها با ترتیب دادن مصاحبه های اختصاصی با شخصی به نام "اکرام مناف زاده" که مدعی سرپرستی مجموعه یادشده است، آشکارا از چنین ایده ای حمایت کردند و به تولید رپرتاژ-آگهی برای آن اهتمام ورزیدند.
آقای مناف زاده در گفتگوهای متعدد خود اعلام کرده که پس از دیدار با دکتر "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران [در نشست ایشان با ایرانیان مقیم امریکا در نیویورک] از جانب آقای "نهاوندیان" رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس وقت اتاق بازرگانی، مأموریت یافته که اقدامات لازم برای راه اندازی اتاق بازرگانی مشترک میان دو کشور را به انجام برساند.
اما بررسی اسناد و مدارک موجود در ارگان های رسمی ایالات متحده نشان می دهد که مجموعه موسوم به اتاق بازرگانی ایران و امریکا فقط یک شرکت تجاری معمولی در قالب سهامی است که در ایالت مریلند به ثبت رسیده و تنها سهامدار آن نیز همین آقای مناف زاده می باشد!

قبل از خرید آجیل دستتان را خیس کنید
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بیشترین تخلفات صورت گرفته در خصوص خشکبار استفاده از رنگ‌های غیرمجاز به منظور تازه نشان دادن محصول است.
حسین صفاری، با بیان اینکه توجه به وضعیت ظاهری محصولات خشک بار از جمله آجیل از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: از جمله نکاتی که توصیه می‌شود قبل از خرید خشکبار به آن توجه شود محل ارایه محصول، ابزار و وسایل کاری و بهداشت فردی فروشنده است.
وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات صورت گرفته در خصوص خشکبار استفاده از رنگ‌های غیرمجاز به منظور تازه نشان دادن محصول است، افزود: علاوه بر این مورد استفاده از نمک برای سنگین‌تر شدن انواع آجیل و هم‌چنین استفاده از آبلیموهای کهنه برای ترش کردن خشکبار از دیگر تخلفات صورت گرفته است.

مجوز روحانی برای فروش ساختمان وزارت خارجه در بوداپست

بر اساس مصوبه وزیران عضو کمیسیون لوایح که به استناد ماده 115 قانون محاسبات عمومی کشور تهیه و به تایید حجت الاسلام روحانی رییس جمهور کشورمان نیز رسیده است، مقرر شده وزارت امور خارجه نسبت به فروش یک دستگاه آپارتمان متعلق به وزارت خارجه به مساحت ۱۲۰۱ مترمربع عرصه و ۸۰۰ مترمربع اعیان واقع در مجارستان، منطقه دو شهر بوداپست اقدام و وجوه حاصل از فروش را به حساب درآمد عمومی کشور واریز کند.

مطهری احضارش را به اطلاع هیأت رئیسه رساند
وکیل سابق علی مطهری درباره پرونده جدیدی که دادستانی تهران علیه وی تشکیل داده است، گفت: «مطهری احضاریه دادسرا را رؤیت کرده اما از دریافت ابلاغ خودداری کرده است.» «مصطفی ترک همدانی» در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه اتهام مطهری در ابلاغیه دادسرا، انتساب موارد خلاف و کذب به مجموعه دستگاه قضایی و فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان شده است، گفت: «مأمور ابلاغ، این ابلاغیه را هنگام برگزاری جلسه مجلس شورای اسلامی برای علی مطهری می‌آورد و او پس از رؤیت از دریافت ابلاغ خودداری کرده و بلافاصله موضوع را به هیأت رئیسه گزارش می‌دهد.» مصطفی ترک همدانی تصریح کرد: «شرط اساسی ورود مقام قضایی به اتهامات ناشی از اظهارات نمایندگان‏، تشخیص تخلف از سوی هیأت نظارت بر نمایندگان است و تا این هیأت تصمیمی مبنی بر خلاف بودن اظهارات نماینده نگرفته باشد، تعقیب یا توقیف نماینده از سوی دستگاه قضا ممنوع است

دستور ویژه برای انتقال و توزیع سریع کالاهای اساسی در کشور

بر اساس دستور روزهای اخیر مسئولان دولتی به بخش‌های مختلف اجرایی، مقرر شده با توجه به تاکیدات رییس جمهور مبنی بر ایجاد توازن در عرضه و تقاضا، برنامه ریزی ویژه ای برای ترخیص سریع تر، حمل و نقل و توزیع کالاهای اساسی از مبادی ورودی تا مناطق مختلف کشور صورت بگیرد تا در آستانه سال جدید، آرامش در بازار و تامین نیازمندی های مردم به صورت جدی فراهم باشد.

مقایسه حقوق کارگران چینی و ایرانی
برآوردها نشان می دهد کارگران ایرانی کمترین میزان حقوق را در میان کشورهای در حال توسعه دریافت می کنند. البته کشورهای افغانستان، پاکستان و سوریه دستمزد کمتری به کارگران خود می دهند ولی طی سال های گذشته کارگران ایرانی به سمت کشورهایی مانند عراق جذب شده اند. در کردستان عراق حقوق دلاری به کارگران ایرانی پرداخت می شود و حداقل با تبدیل دلار به ریال بخشی از مشکلات مالی کارگران جبران می شود.
مجادلات در مورد حداقل دستمزد در ایران همچنان ادامه دارد. با این حال برآوردها نشان می دهد کارگران ایرانی حتی از چینی ها که ارزان ترین کارگران جهان هستند، هم دریافتی ماهیانه کمتری دارند. هر کارگر چینی سالیانه 21 میلیون و 600 هزار تومان درآمد دارد، درحالی که میزان درآمد کارگران ایرانی براساس حداقل حقوق سالیانه 6 میلیون تومان است.
برای سال ها، ارزان بودن دستمزد کارگران بخش تولید به مزیتی برای اقتصاد چین محسوب می‏شد و باعث شده بود که بسیاری از کارخانه ها بخش های تولیدی خود را به کشور چین منتقل کنند اما روند رو به رشد دستمزدها طی سال های اخیر باعث کمرنگ شدن این مزیت چینی ها شده است. اقتصاد چین سال گذشته کندترین میزان رشد اقتصادی از سال 1999 تاکنون را تجربه کرد و اکنون به نظر می‏رسد که دوران رشد دو رقمی اقتصاد چین به پایان رسیده باشد.

بازی نخ‌نمای پلیس خوب و بد میان کنگره و دولت آمریکا
سناتور رابرت منندز از اینکه نقش «پلیس بد» آمریکا را در برابر ایران ایفا می‌کند، خوشحال است. رویترز نوشت: رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی آمریکا که از نفوذ زیادی برخوردار است، با تلاش‌هایش برای به رأی گذاشتن طرح اعمال تحریم‌های مضاعف علیه ایران و موضع سرسختانه در قبال ایران، کار خودش را در مذاکرات کرده است.همتایان منندز در کنگره اجازه می‌دهند مذاکره کنندگان دولت اوباما نقش «پلیس خوب» را ایفا کنند و به ایران یادآوری کنند در صورتی که مذاکرات به خوبی پیش نرود، کنگره آماده است تحریم‌های بیشتری را علیه این کشور اعمال کند.منندز در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد: فکر می‌کنم که ما نیروی مثبتی در رساندن ایران به مرحله کنونی بودیم و دولت هم کار خود را خوب انجام داد. این سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی ادامه داد: ما یک هدف نهایی مشترک داریم اما در تاکتیک‌ها متفاوت عمل می‌کنیم.

بازداشت موقت بابک زنجانی تمدید شد
بازداشت موقت بابک زنجانی پس از 60 روز بار دیگرتمدید شد و این جوان میلیاردر همچنان در زندان اوین به سر می‌برد. به گزارش فارس، بابک زنجانی در 9 دی‌ماه امسال با شکایت شاکی خصوصی (وزارت نفت) پس از تفهیم اتهام بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. یک مسئول قضایی درباره آخرین وضعیت بابک زنجانی به فارس گفت: «این فرد آزاد نشده و همچنان در زندان اوین به سر می‌برد.» وی افزود: «تغییری در وضعیت بازداشت بابک زنجانی تا این لحظه صورت نگرفته است. به این ترتیب بازداشت موقت بابک زنجانی وارد ماه سوم شده و قرار صادره برای این فرد از سوی مرجع قضایی تمدید شده است

جنگ سود در بانکها کلید خورد
در حال حاضر بانکهای بزرگ دولتی و خصوصی وارد جنگ سود برای جذب مشتری و پول بیشتر شده اند.
در این جنگ نیز تنها نرخ است که برنده را تعیین می کند.نرخ سودی که اکنون ابزار ترغیب مشتریان برای سپرده گذاری شده است.
پس از افزایش نرخ سود بانکهایی چون صادرات،اکنون 4 بانک دولتی و خصوصی نیز نرخ های خود را دچار تغییر کرده اند.
بانک شهر که وابسته به شهرداری تهران است،نرخ سود روزشمار خود را به بهانه دهه فجر به 22.5 درصد افزایش داده است.قبلا این بانک 18 درصد سود روزشمار می پرداخت.
بانک دولتی مسکن نیز که پیش از این با طرح پرداخت سود یکجا به سپرده گذاران حرکت خود را شروع کرده بود،نرخ سود سه ماهه خود را 23 درصد در قالب طرح بهمن رونمایی کرده است.
بانک خصوصی اقتصاد نوین نیز وارد این کارزار سود شده است.این بانک نیز نرخ سود روزشمار و چند ماهه خود را 20 تا 23 درصد اعلام کرده است.
بانک آینده نیز نرخ سود روزشمار خود را اکنون به 20.5 درصد رسانده است.البته در قیاس با سایر بانکها که 22 تا 23 درصد سه ماهه سود می پردازند رقم دندان گیری نیست

منطقه آزاد یعنی همین!
مشاور رئیس جمهور و دبیر هماهنگی مناطق آزاد از احتمال لغو ممنوعیت عبور خودروها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی خبر داد.به گزارش مهر، اکبر ترکان ضمن سخنانی در قشم و درباره رفع ممنوعیت عبور موقت خودروهای پلاک منطقه آزاد قشم به سرزمین اصلی گفت: گرچه گمرک ایران به خاطر سوء استفاده برخی از افراد از این قانون، هنوز بر ادامه ممنوعیت عبور موقت این نوع خودروها اصرار دارد، اما باید درباره این موضوع بحث نموده و در رفع این مشکل تلاش کنیم و همچنین ایشان معتقدند این ممنوعیت رفع خواهد شد.یادآور می‌شود این ممنوعیت به خاطر جلوگیری از واردات بی‌رویه خودروهای خارجی و از جمله خودروهای لوکس اتخاذ شده و لغو آن تحت عناوینی نظیر موقت، در حقیقت رونق دادن به واردات بی‌رویه خودرو خواهد بود.
در حالی که کشور در شرایط تحریمی مالی و بانکی قرار دارد و لزوم ساماندهی واردات ضروری‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، هزینه واردات خودرو طی 11 ماه گذشته به میزان یک میلیارد و 280 میلیون دلار بوده است.ترکان اخیراً در اظهارنظر دیگری، از آزاد شدن هتل‌ها در مناطق آزاد- در پوشش حمایت از رقابت- خبر داده بود که معنای آن دامن زدن به تورم بیشتر است.برخی اعضای کابینه گرایش مشابهی به آزادسازی قیمت‌ها دارند که البته مخالفان جدی در میان دیگر اعضای کابینه دارد. طیف کارگزاران کابینه از جمله کسانی هستند که به شیوه‌های اقتصاد لیبرالی در حوزه آزادسازی قیمت‌ها و رفع ممنوعیت‌های وارداتی قائلند.

افزایش قیمت حامل های انرژی در نیمه دوم فروردین
عقب نشینی دولت از افزایش قیمت حامل های انرژی از اول اسفند و تغییر زمان این افزایش به نیمه دوم فروردین در محافل سیاسی مورد بحث است.
در محافل سیاسی گفته می شود در نشست اخیر استانداران با جهانگیری معاون اول و شریعتمداری تقریبا زمان اول اسفند برای افزایش قیمت حامل های انرژی و بنزین قطعی دانسته شده بود ولی در پی یک مصوبه شورای نگهبان که تغییر قیمت حامل ها در سال آینده را به اول سال انتقال داد؛دولت برای اجتناب از افزایش قیمت در ظرف یک یا دوماه تصمیم گرفت که از افزایش قیمت بنزین در اسفند ماه خودداری کرده واحتمالا آن را به بعد از سفرهای نوروزی انتقال دهد.

جلب توجه حتی با خبر خودکشی
طنزنویس فراری نشریات زنجیره‌ای در صفحه فیس‌بوک خود نوشت خودکشی می‌کند اما مدتی بعد متن نوشته شده را حذف کرد.شبکه بالاترین که این خبر را منتشر کرده می‌نویسد: «ابراهیم-ن» ادعای خودکشی را برای جلب توجه مطرح کرده است.این شبکه با انتشار تصویر صفحه حذف شده می‌نویسد: اسکرین شات از استاتوس دیلیت شده! این ابرام هر چند صباحی تو فیسبوکش یک چیز جلب توجه‌کننده مینویسه که جلب توجه کنه آخرین موردش هم این بود که نوشت 500 میل دیازپام خورده به قصد خودکشی! بعد 1 ساعت هم طبق روال قبلی، استاتوس جلب توجه‌کننده را دیلیت کرد! ابرام‌جان این ترفندها قدیمی و تکراری شده جانم! طرحی نو درانداز! بعضی‌ها نیازمند توجه هستند اگر بهشون توجه نشه و اسمشون سر زبونها نباشه انگار که می‌میرند!!
این طنزنویس به دنبال بروز برخی سوءتفاهمات و تصور اینکه استراتژیست شده! در روزگار زوال فتنه سبز، خواستار اتخاذ استراتژی اسب تروا در راهپیمایی 22 بهمن 88 برای مصادره این راهپیمایی شد و از آن تاریخ به اسباب مضحکه محافل سبز و اپوزیسیون تبدیل گردید که از این ماجرا به عنوان ماجرای درازگوش تروا یاد می‌کردند. پس از این ماجرا، ابراهیم - ن اعلام کرد دچار افسردگی و آشفتگی مزاجی شده است.بسیاری از همکاران نشریات شبه اصلاح‌طلب که پس از یک دوره تندروی از کشور گریختند، از اینکه مورد اعتنای مخاطبان در فضای مجازی نیستند، شکایت دارند و به همین دلیل روش‌های نبوغ‌آمیزی چون خبر خودکشی و... را کشف می‌کنند!

ناطق نوری آماده نیست
محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به لیدری حجت‌الاسلام ناطق‌نوری بر جریان اصولگرایی اظهار داشت: بحث حضور وی مدت‌ها پیش مطرح بود؛ ما با وی مذاکره کرده بودیم، اما اکنون احساس کرده‌ایم که ناطق‌نوری فعلا آمادگی حضور در این صحنه‌ها را ندارد. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به تلاش جریان رقیب(اصلاح‌طلبان) جهت محور قرار دادن ناطق‌نوری برای ریاست مجلس دهم تاکید کرد: این گونه خبرها ‌جوسازی رسانه‌ای بوده و شایعه‌ای بیش نیست، جواب صحیح آن را باید از خودش هم پرسید. باهنر همچنین درباره همکاری آینده خود با ناطق‌نوری افزود: هر زمان که وی آمادگی حضور و همکاری داشته باشد، در خدمتشان هستیم.

اخبار کوتاه:

* نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال که از روز پنجشنبه هشتم اسفندماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا شده، با حواشی زیادی همراه شده است. این نمایشگاه در حالی چهارمین روز برپایی خود را پشت سر می‌گذارد که سرو مشروبات الکلی در فیلم تبلیغاتی غرفه سامسونگ و پخش تصاویر آلات قمار در پویانمایی نمایشی غرفه ال جی در سال 38 تعجب بازدیدکنندگان را برانگیخته است.

* تلویزیون «ال‌.بی‌.سی» لبنان در خبری کوتاه از دیدار علاء الدین بروجردی رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با سید حسن نصر ا... دبیر کل حزب ا... لبنان خبر داد و تاکید کرد که در این دیدار دو طرف تحولات منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

* خبرها حاکی است محمد باقر قالیباف که در جلسه هیأت دولت جهت رسیدگی به مشکلات شهر تهران دعوت شده بود نسبت به ارایه گزارشهای نادرست درباره عملکرد شهرداری تهران گلایه کرده و گفته است، مسؤولان نباید تحت تأثیر این گزارشهای مغرضانه تصمیم گیری نمایند.

* «رادوسلاو شیکورسکی» وزیر خارجه لهستان که بتازگی به اصفهان و تهران سفر کرده است، گفت: در اصفهان می‌خواستیم صفحه اینترنتی یکی از مهمترین روزنامه‌های لهستان را ببینیم که متاسفانه فیلتر بود و موفق نشدیم و این برای ما شوک‌آور بود.

* نتایج تحقیق یک دانشگاه اندونزی و استرالیایی نشان می‌دهد 50 میلیون کودک در اندونزی 240 میلیون نفری فاقد شناسنامه هستند.

* یروی دریایی یمن یک فروند کشتی صیادی ایران را توقیف کرد. قرار است پرونده این کشتی تحویل مقامهای مسؤول در دولت یمن شود.

https://shoma-weekly.ir/7iBQji