گفته می‌شود که...

تغییر 70 مقام دولتی در هر هفته! / تعطیلی کابینه در سایه احمدی نژاد/ CNN چه قسمتی از مصاحبه ظریف را سانسور کرد؟ / خواسته های غرب از ایران در ژنو / نشاط با بهنود و خاتمی می آید/ و ...

CNN چه قسمتی از مصاحبه ظریف را سانسور کرد؟

فرید زکریا مجری مشهور شبکه سی‌ان‌ان در مصاحبه اختصاصی که با وزیر امور خارجه کشورمان انجام داد روی دیگر وزیر خندان ایرانی را مشاهده کرد.
 
وی در حالی که سوال خود را از ظریف می پرسید با واکنش شدید وی مواجه شد.قضیه از این قرار است که فرید زکریا در سوال خود از واژه رژیم ایران استفاده کرد. وی که رابطه آشنایی و دوستی با محمدجواد ظریف دارد انتظار نداشت، این واژه باعث شود که مرد خندان سیاست خارجی ایران، نسبت به آن موضع گرفته و ناراحت شود.ظریف در میان سوال مجری سی ان ان به او جواب داد: شما حق ندارید برای دولت قانونی جمهوری اسلامی از لفظ رژیم استفاده کنید!

نکته قابل توجه اینکه شبکه سی ان ان زمانی که نوار ویدیویی این مصاحبه را پخش کرد این بخش از مصاحبه ظریف را سانسور کرده بود.

تغییر 70 مقام دولتی در هر هفته!
براساس آخرین گزارش و اطلاعات جمع‌آوری شده هر هفته 70 نفر در دولت جدید تغییر می‌کنند و دولت جدید رکورددار ایجاد بی‌ثباتی وسیع در بدنه دستگاه اجرایی است.به گزارش مشرق، اولین انتصاب دولت یازدهم که ساعاتی پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور صورت گرفت، انتصاب محمد نهاوندیان به ریاست دفتر روحانی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بود. از آن روز 75 روز می‌گذرد و طی این مدت بیش از 680 تغییر در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور در سطوح مختلف مدیریتی رخ داده است.در میان وزارتخانه‌ها، نفت با 74، بهداشت و درمان با 69، کشور با 62 تغییر، بیشترین انتصاب‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و نهاد ریاست‌جمهوری با 93 تغییر همچنان رکورددار است.از نکات مهم تغییرات در این هفته، تغییر اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل مناطق آزاد است که اکثریت آنها تغییر کرده‌اند، که اسامی برخی اعضای فعال ستادهای انتخاباتی دولت اعتدال، در میان هیات‌مدیره‌ها دیده می‌شود.

خواسته های غرب از ایران در ژنو

شنیده ایم محور خواسته های گروه1+5 در ژنو از تیم مذاکره کننده ایرانی بر چهار محور: 1- سرعت(کاهش سرعت غنی سازی و نصب سانتریفیوژها در فردو و نطنز) 2- شفافیت (پذیرش پروتکل الحاقی) 3-انباشت (پذیرش سقف انباشت برای 10 هزار کیلو اورانیوم غنی شده 5 درصد و تبدیل مابقی به میله های سوخت) و 4- دامنه (کاهش غنی سازی از 20 درصد به 5 درصد) متمرکز بوده است.

کابینه در سایه تعطیل شد
جلسات وزرای کابینه احمدی نژاد که برخی رسانه ها از آن به عنوان "کابینه در سایه" نام می بردند، پس از برگزاری سه جلسه در ساختمان لادن ، متوقف شده است. گفته می شود علت توقف این جلسات کاهش تعداد شرکت کنندگان بوده است. برخی وزرای دعوت شده پس از مشاهده مشایی ، از حضور در جلسات بعدی انصراف داده اند.

 درخشش بازیکنان مازاد پرسپولیس در تیم‌های جدید

بازیکنان جوانی که از سوی دایی کنار گذاشته شدند، در تیم‌های جدیدشان، خوش می‌درخشند.پیش از آغاز فصل جاری برخی از بازیکنان جوان پرسپولیس که در گذشته فرصتی برای خودنمایی نداشتند امیدوار بودند که نظر مساعد علی دایی را جلب کنند اما مجبور به ترک تیم شدند.

سه تن از این بازیکنان جوان به تیم های دیگر رفتند و حالا به عنوان بازیکن اصلی در ترکیب این تیم ها می درخشند.فرشاد احمد زاده فصل گذشته بعنوان بازیکن سهمیه زیر 23 سال و نظر سرمربی وقت پرسپولیس مانوئل ژوزه، جذب شد و فقط در دیدار مقابل ملوان بندرانزلی در جام حذفی فرصت بازی پیدا کرد و از دقیقه 82 به جای محمد نوری به زمین رفت. نتیجه نهایی این دیدار شش بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید.

گل محمدی به این بازیکن میدان نداد و علی دایی نیز او را نخواست تا به تراکتورسازی تبریز برود و حالا یکی از بازیکنان اصلی این تیم به شمار می رود.روح الله سیف الهی دیگر بازیکن جوان پرسپولیس بود که فصل گذشته در چند بازی فرصت به وی رسید و خیلی ها معتقد بودند این بازیکن یکی از پدیده های آینده پرسپولیس خواهد بود اما او نیز نتوانست خود را در این تیم ثابت کند و دایی نیز وی را نخواست تا به داماش گیلان برود و فیکس بازی کند.

 سومین بازیکن نیز افشین اسماعیل زاده است که زمان مانوئل ژوزه یک بار فرصت بازی پیدا کرد اما گل محمدی به او میدان نداد و علی دایی نیز نام وی را از لیست تیم اصلی حذف کرد و مدتی به پیکان رفت. اسماعیل زاده اکنون در تیم دسته دومی بیرامار پرتغال بازی می کند و رفته رفته جای ثابتی برای خود دست و پا کرده است.

 مصوبه عجیب یک شورای شهر به نفع اعضای خود
بر اساس بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی، اعضای شورای شهر یکی از شهرهای مهم کشور، در یکی از اولین جلسات رسمی خود، با تصویب پیشنهاد اکثریت اعضا و ابلاغ آن به شهرداری، پرداخت بیش از 30 میلیون تومان وام خرید خودرو برای خود را تصویب کردند. بر اساس بررسی این نهاد نظارتی، این مصوبه در حالی تصویب شده که بخش قابل توجهی از کارگران شهرداری مذکور از عدم پرداخت چندین ماهه حقوق خود رنج می برند.

آغاز رسیدگی به تخلفات اقتصادی خانواده "ش"
پس از بررسی های گسترده کارشناسان یکی از نهادهای نظارتی مبنی بر اقدامات غیرقانونی و دریافت ده ها میلیارد تومان وام بدون ارائه وثایق کافی و معتبر توسط اعضای یک خانواده به نام "ش"، قرار است رسیدگی به پرونده این خانواده طی روزهای آینده توسط مراجع قانونی آغاز شود. بر اساس پرونده مذکور، علاوه بر پیگیری قضایی اقدامات اقتصادی شرکت هایی که توسط افراد مذکور تاسیس و اداره می شود، برخی مدیران بانکی نیز برای پاسخگویی درباره نحوه پرداخت وام های میلیاردی احضار خواهند شد.

 درصد ایرانی‌ها به مذاکرات خوش بین اند
خبر اول این که نتایج نظرسنجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نشان داد که 75 درصد ایرانی‌ها به نتایج مثبت مذاکرات ایران و 1+5 امیدوار هستند. مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در حالی در ژنو به‌ پایان رسید که همه طرف‌ها از این مذاکرات ابراز رضایت کردند و معتقد بودند با مذاکرات پیشین تفاوت داشته و احتمالاً نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت. خبرگزاری ایسنا پیش از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو از مخاطبان خود پرسیده بود که «تا چه اندازه به مثبت بودن نتایج مذاکرات ژنو خوش‌بین هستید؟» بر اساس نتایج نظرسنجی انجام شده که به مدت سه روز از تاریخ دوشنبه (22 مهرماه) تا چهارشنبه (24 مهرماه) انجام شد، در مجموع 75 درصد از مخاطبان این خبرگزاری«خیلی» یا «تا حدودی» به نتایج مذاکرات ژنو خوش‌بین بودند. از 8 هزار و 32 نفری که تا پیش از پایان مذاکرات ایران و 1+5 در این نظرسنجی شرکت کردند، 28/39 درصد معتقد بودند که این مذاکرات «خیلی» نتایج مثبت خواهد داشت. همچنین 86/35 درصد به گزینه «تاحدودی» و 86/24 درصد به گزینه «کم» رأی داده بودند.

 خوانندگی زنان در کنسرت‌های زنجیره‌ای

در اقدامی تأسف‌برانگیز کنسرت یک گروه خوانندگی با حضور چهار خواننده زن و بدون خواننده مرد برای عموم مردم اعم از زن و مرد در قزوین اجرا شد.
  
در اقدام شگفت‌آور و تأسف‌انگیز دیگری از سوی برخی متولیان فرهنگی شهر قزوین شب گذشته کنسرت گروه همنوازان حصار با حضور چهار خواننده زن و بدون خواننده مرد در سالن شهید رجایی تربیت معلم قزوین و برای عموم مردم اعم از زن و مرد اجرا شد.این کنسرت بدون هیچگونه تبلیغات پیش از اجرا و جلوگیری از عکاسی از این محفل شبانه در حالی برگزار شد که به نظر می‌رسد تنش‌های ایجاد شده پس از کنسرت فرزاد فرزین در قزوین موجب اعمال چنین محدودیت‌های رسانه‌ای‌ برای آن بوده است

کنسرت هم‌نوازان حصار به مدت یک شب و هم زمان با روز عرفه در سالن شهید رجایی تربیت معلم قزوین با بلیت‌های 15 هزار تومان، 20 هزار تومان و 30 هزار تومان با فروش در محل برگزاری، کنسرت اجرا شد و در محل اجرا نیز تمام صندلی‌های این سالن تقریباً پر بود. سؤالی که مطرح است این است که اگر این کنسرت دارای مجوز بوده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پاسخگوی برگزاری آن است دلایل ایجاد محدودیت‌های به وجود آمده برای رسانه‌ها چیست و اگر این کنسرت نباید برگزار می‌شد دلیل برگزاری آن چه بوده است.

 تشکیل فراکسیون صدای ملت در مجلس
با خبر شدیم که علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه صدای ملت درباره فعالیت‌های آتی این جبهه در فضای سیاسی کشور و این که آیا قرار است صدای ملت برای فعالیت از وزارت کشور مجوز دریافت کند، گفت: فعلاً بنا نیست به شکل حزب فعالیت کنیم، صحبت بر این بود که اگر بشود در مجلس فراکسیون صدای ملت تاسیس شود البته در صورتی که با تشکیل این فراکسیون، به فراکسیون رهروان ولایت آسیبی وارد نشود، این کار صورت خواهد گرفت. وی افزود: برای تشکیل فراکسیون صدای ملت در حال بررسی و مشورت هستیم، اگر این فراکسیون در مجلس تشکیل شود، ممکن است پایه و اساسی برای تاسیس حزب در آینده شود.

بار دیگر توهین بی‌سابقه به دولت و مجلس!
خبر رسیده که پس از آن‌که منصور ارضی یکی از مداحان تهران در مراسم دعای عرفه اظهارات تندی به زبان آورد، یکی دیگر از مداحان، این بار به دولت فعلی حمله کرده است. سعید حدادیان در میانه دعای عرفه و راز و نیاز با پروردگار، مواضع سیاسی اتخاذ کرد و با اشاره به امکان معرفی محمد جعفر توفیقی به مجلس به عنوان وزیر علوم گفت: به آقای روحانی تذکر می‌دهم که اگر افراد فتنه گر را معرفی نمایید دودش به چشم خودتان می‌رود. وی همچنین مجلس را تهدید کرد و گفت نمایندگان اگر این فرد را تأیید کنند نان در شراب زده‌اند و خورده‌اند. حدادیان پس از آغاز به کار دولت در سال 84 با اتخاذ موضعگیری‌های سیاسی، با حمایت‌های ویژه دولت قبل، چهره‌ای سیاسی از خود به نمایش گذاشت.

دولت نتانیاهو روزهای سختی را سپری می‌کند
یک خبر دیگر این که همزمان با ادامه موج خبری برداشت‌های مثبت از نشست ژنو بین ایران و گروه 1+5 و صدور نخستین بیانیه مشترک که می‌تواند بیانگر نزدیک شدن دیدگاه‌های طرفین برای رسیدن به نتیجه برد- برد باشد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هنوز در دوران خودشیفتگی قبل به سر می‌برد. نتانیاهو که اخیراً در یک مصاحبه به علت بیان اظهاراتی علیه ایران بویژه با این ادعا که جوانان ایرانی نمی‌توانند شلوار جین بپوشند و موسیقی گوش دهند، در فضای مجازی به ریشخند جهانی گرفته شد و رسانه‌های مختلف نیز وی را ناآگاه سیاسی در عرصه بین‌المللی و وضعیت اجتماعی ایران خواندند، باز هم ایران را تهدید کرد.

  پیروزی عالم شیعه بر پادشاه عربستان درمناظره ای جالب
همه مسلمانان از سنی و شیعه، از عصر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) تاکنون در این که بوسیدن و زیارت کردن قبورائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین و اولیاء الله برای احترام شرک نیست اتفاق نظر دارند، به استثنای «وهابیت» و «علمای سعودی» که در همین قرن جدید پیدا شده‌اند[1] و بر خلاف اجماع مسلمانان، رفتار می‌کنند، و خون مسلمانان را مباح می‌دانند، و بین آن‌ها فتنه انگیزی می‌کنند، و دست بر قبر کشیدن و توسل را شرک می‌دانند. آقای سید شرف الدین (صاحب کتاب ارزشمند المراجعات)، در عصر حکومت «ملک عبدالعزیز» برای زیارت خانه خدا به مکه رفت. در عید قربان در کنار سایر علما به کاخ پادشاه سعودی دعوت شد، تا طبق معمول در عید قربان به او تبریک بگویند. او به کاخ رفت، هنگامی که نوبت به او رسید، دست شاه را گرفت و هدیه‌ای به او داد، و آن هدیه یک قرآن بود که دارای جلدی پوستین بود. شاه عربستان آن هدیه را گرفت و بوسید و به عنوان تعظیم و احترام، بر پیشانی خود گذاشت.

 سید شرف الدین (از فرصت استفاده کرد) ناگهان گفت: «ای پادشاه! چرا این جلد را می‌بوسی و به آن تعظیم می‌کنی، با اینکه این جلد چیزی جز پوست بز نیست؟»شاه گفت: «غرض من از بوسیدن جلد، قرآنی است که در داخل آن قرار دارد، نه خود جلد».

 آقای شرف الدین، بی‌درنگ فرمود: «احسنت ای پادشاه! ما شیعیان نیز وقتی که پنجره یا در اتاق پیامبر(صلی الله علیه و آله) را می‌بوسیم، می‌دانیم که آهن هیچ کاری نمی‌تواند بکند، ولی غرض ما آن کسی است که ماورای این آهن‌ها و چوب‌ها قرار دارد. ما می‌خواهیم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را تعظیم و احترام کنیم، همان‌گونه که شما با بوسه زدن بر پوست بز می‌خواستی قرآن را تعظیم کنی که در درون آن پوست قرار داردحاضران تکبیر گفتند، و او را تصدیق کردند، در این هنگام ملک عبدالعزیز ناچار شد تا به حاجیان اجازه دهد که از آثار رسول خدا(صلی الله علیه و آله) تبرک بجویند، ولی ولیعهد او که بعد از او آمد، از قانون گذشته‌شان برگشت.

انگلیسیها: روابط با ایران برای ما مهم است
مطلع شدیم که اخیراً ایران و انگلیس توافق کردند که روابط تهران و لندن در سطح کاردار غیرمقیم ازسرگرفته شود. به گزارش رسانه‌ها با این توافق،افق تازه‌ای در روابط میان ایران و انگلیس گشوده شده، تا جایی که سیاستمداران انگلیسی این مهم را نشانه درک لندن و تهران از ضرورت تغییر فضای موجود میان دو کشور عنوان می‌کنند. احمد نظیر، نماینده مسلمان در پارلمان انگلیس همگرایی میان تهران و لندن را کاملاً مثبت ارزیابی و دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را حق مسلم ایران دانست. وی گفت: دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز مورد تأیید جامعه بین‌المللی است و باید با تنظیم بیانیه‌ای در حمایت از دولت جدید ایران، خواستار کاهش تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی در ایران شویم. در همین حال «استیفان بل» پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی انگلیسی در این باره گفت: ازسرگیری روابط دو جانبه با ایران برای ما مهم است، همچنین معتقدم تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران سوریه بدون مشارکت ایران راه به جایی نخواهد برد.

واکنش ترکیه به خبر همکاری ترکیه با ایران درباره جاسوسان موساد
دست آخر این که روزنامه واشنگتن پست اخیراً گزارش داده که دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه سال میلادی گذشته در گفت‌وگو با مقامات اطلاعاتی ایران هویت بیش از 10 ایرانی را که در ترکیه با ماموران موساد ارتباط برقرار کرده بودند به مقامات ایران اعلام کرد. احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در اینباره گفته که این ادعاها «هیچ‌گونه پایه و اساسی ندارند.» او تاکید کرد که رئیس مرکز اطلاعاتی ترکیه و دیگر مقامات امنیتی این کشور تنها به دولت ترکیه و پارلمان این کشور گزارش می‌دهند.

 علی‌نژاد: تکذیبیه شرم‌آور بود
مسیح علی‌نژاد با اشاره به تکذیبیه نعیمه اشراقی در سایت جماران درباره کامنت توهین آمیزش به امام(ره) و خانواده شهدا نوشت: با چشم‌های خودم دیدم که خانم نعیمه اشراقی با اکانت حقیقی‌شان کامنت گذاشتند.
نعیمه اشراقی در صفحه یکی از کامنت های خود در صفحه شخصی اش،‌ مطلبی توهین آمیز به خانواده شهدا و حضرت امام(ره) منتشر کرداین خبر با واکنش بسیاری از خانواده شهدا به ویژه فرزند شهید همت رو برو و همگی خواستار برخورد جدی با این نوع اتهام زنی ها به امام و شهدا شدند.

 سایت جماران، وابسته به موسسه نشر و تنظیم آثار حضرت امام، با انتشار مطلبی به قلم اشراقی، مطرح شدن این مطلب از سوی وی را تکذیب کرد

 اظهارات علی‌نژاد در حالی است که اشراقی مدعی است این مطلب با جعل عنوان صفحه شخصی فیس بوکش منتشر شده است و هیچ ارتباطی به او ندارد.البته باتوجه به اظهارات این خبرنگار ضدانقلاب، بستن صفحه شخصی فیس بوک از سوی اشراقی نیز احتمالا برای جلوگیری از امکان پیگیری کامنت منتشر شده از سوی وی، است.

ادعای معاون دانشگاه آزاد درباره حادثه کرمانشاه
سیدطه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در صفحه فیس‌بوک خود از نقش نزدیکان استاندار احمدی‌نژادی کرمانشاه در اخلال مراسم هاشمی، پرده برداشت. وی نوشت: هنگام سخنرانی آیت‌الله مردم حاضر در شبستان و صحن مسجد یک صدا شعار می‌دادند سلام بر هاشمی درود بر خاتمی، آقای اشرفی اصفهانی فرزند شهید از مردم خواست که شعار درود بر خامنه‌ای، سلام بر هاشمی بدهند که جمعیت استقبال کننده از او تبعیت کردند. در همین هنگام گروهی از نیروهای سازمان دهی شده که به پنجاه نفر هم نمی‌رسیدند شروع کردند به سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مشخص بود از قبل سازماندهی شده‌اند تا سخنرانی را به هم بزنند. عکس‌العمل انبوه جمعیت شعار یکپارچه درود بر هاشمی بود. در پایان برنامه افراد فراوانی همراهان هاشمی را در بر گرفته و بعضا با چشمی گریان اظهار می‌کردند این گروه افراطی را خود استاندار و اطرافیان استاندار سازماندهی کرده و خواستار تسریع در تغییر مدیر ارشد استان خود بودند.

برخی خود را طلبکار انقلاب می‌دانند
به گزارش تسنیم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی رئیس موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) طی سخنانی که در دفتر مقام معظم رهبری در قم داشت، گفت: کسانی هستند که خود را از انقلاب طلبکار می‌دانند و می‌گویند ما می‌خواهیم انقلاب را نجات بدهیم؛ نسخه اقتصادی می‌پیچند، وقتی می‌پرسی دین چه می‌شود؟ می‌گویند تا مشکلات مادی حل نشود دین درست نمی‌شود.

 افزایش شدید تحریم ها بعد از مذاکرات ژنو
روزنامه واشنگتن تایمز از افزایش تحریم ها علیه ایران بعد از دو روز مذاکرات فشرده خبر داد و نوشت مجلس سنا به دنبال افزایش تحریم ها علیه ایران است.
روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: سناتورهای جمهوری خواه به دنبال افزایش تحریم ها علیه ایران بعد از مذاکرات هسته ای هستند.

 واشنگتن تایمز افزود: سناتور های جمهوری خواه بعد از دو روز مذاکرات فشرده خواستار افزایش تحریم ها و فشار به ایران شدند و سناتور "مارک کریک" نماینده ایلینویز در صحبت هایی اعلام کرد سرباز زدن ایران از توقف برنامه هسته ای خود و ادامه توسعه موشک های بالستیک این کشور به این معناست که مجلس سنا باید به سرعت دولت ایران و درآمد ها و دارایی های مالی آن را هدف قرار دهد.کمیته امور بانکی مجلس سنا قرار است لایحه ای را برای افزایش تحریم های بانکی علیه ایران تنظیم کند و همچنین بخش های مهمی که در امور نفتی فعالیت دارند را در لیست سیاه قرار دهد. این در حالیست که طرف های مذاکره کننده، مذاکرات ژنو را مفید و سازنده خواندند.

 تکبیر مرگ بر آمریکا و اسرائیل دستور امام (ره) بود
آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد گفت: تکبیر مرگ بر آمریکا و اسرائیل دستور امام بود و ما با همین تکبیرها دشمن را بیرون راندیم و امام هیچ نظری درباره حذف این تکبیر نداشتند.

اوج سیاسی شدن موضوع هسته‌ای در دوران «جلیلی» بود
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با فارس گفت: در دوران آقای لاریجانی که پرونده به شورای امنیت رفت، من توفیق همکاری با ایشان را نداشتم ولی مطلع هستم که در آن زمان بحث مدالیته پیش آمد و 6 مورد مطرح شد که در زمان آقای جلیلی خاتمه یافت، باید عنوان کنم که موضوع هسته‌ای در زمان آقای جلیلی از نظر سیاسی به اوج خود رسید و اتفاقات منطقه‌ای و بین‌المللی که رخ داد، کار را سخت‌تر کرد. 
افشای اسناد فوق‌محرمانه‌

اسناد جدیدی که ادوارد اسنودن در اختیار واشنگتن‌پست (WP) قرار داده نشان‌دهنده نفوذ سیستماتیک و گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا به جزئیات ایمیل‌ها و چت‌های صدها میلیون کاربر در سراسر جهان است.

 وب سایت دویچه وله آلمان (DW) با اعلام این خبر، می نویسد:

  ««ادوارد اسنودن همان‌طور که وعده داده بود همچنان به افشاگری درباره فعالیت‌های "پنهانی و غیرقانونی" آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) و نقض سیستماتیک حریم خصوصی کاربران سراسر جهان توسط این سازمان اطلاعاتی ادامه می‌دهد. آخرین اسناد فوق‌محرمانه‌ای که او افشا کرده٬ روز سه‌شنبه (23 مهر٬ 15 اکتبر) توسط روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شده و نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا در عملیاتی منسجم لیست ارتباطات و فهرست دوستان صدها میلیون کاربر سرویس‌های گوناگون چت و ایمیل در سراسر جهان را در اقدامی "غیرقانونی" بررسی٬ ذخیره و تحلیل کرده است. اقدامی که به احتمالاً در روزهای آتی با واکنش‌ها و اعتراض‌های گسترده کاربران و فعالان حریم خصوصی و حقوق دیجیتال در جهان مواجه خواهد شد.بسیاری از کسانی که در این عملیات گسترده جاسوسی هدف قرار گرفته‌اند کاربران اینترنت ساکن آمریکا هستند٬ اما آن‌طور که ادوارد اسنودن٬ متخصص امنیت دیجیتال و پیمان‌کار پیشین NSA به واشنگتن‌پست گفته٬ کاربران دیگر کشورهای جهان هم از گزند "رادارهای" جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در امان نبوده‌اند و خصوصی‌ترین داده‌های آنها هم در سرورهای عظیم این سازمان اطلاعاتی بایگانی شده است.

 احضار و محاکمه خشن روزنامه نگاران
کمیته حمایت از روزنامه نگاران در گزارش ویژه خود، به بررسی جامع شیوه های گوناگون دولت اوباما در برخورد با رسانه ها و منابع آنان پرداخته است.

 این کمیته که برخلاف معمول و برای اولین بار امر آزادی مطبوعات در داخل آمریکا را مورد بررسی قرار داده، می نویسد: پرزیدنت باراک اوباما که با وعده حکومتی باز و شفاف به کاخ سفید آمد به وعده خود عمل نکرده است. به گفته روزنامه نگاران و مدافعان شفافیت در اطلاع رسانی کاخ سفید از افشای اطلاعات روزمره ممانعت می کند و برای جلوگیری از نقد های مطبوعات، رسانه های خود را به کار می گیرد.به نوشته صدای آمریکا (VOA)، این گزارش ویژه توسط لئونارد داونی جونیور، معاون نشریه واشنگتن پست و سردبیر پیشین این نشریه و استاد روزنامه نگاری در دانشگاه ایالتی اریزونا و با همکاری سارا رافسکی از کمیته حمایت از روزنامه نگاران آمریکا تهیه شده است و تاکید می کند، کاخ سفید با "احضار و محاکمه خشن و برنامه های گسترده و الکترونیکی ردیابی و تجسس"، منابع خبری حکومتی را از گفت و گو با خبرنگاران می ترساند.

 در این گزارش همچنین به احضار و جلب مخفیانه خبرنگاران به وزارت دادگستری و مصادره تلفن ها وایمیل های آنها اشاره شده است و در یکی از این موارد از خبرنگار نیویورک تایمز خواسته شده که یا علیه همکار خود شهادت دهد یا برایش حکم زندان صادر می شود.این گزارش که با گفت و گو های گسترده با روزنامه نگاران و هواداران آزادی بیان و شفافیت دولتی تهیه شده است، می گوید درپی افشاگری های اطلاعاتی اسنودن و نشر آن در مطبوعات، فشارهای اداره امنیت ملی آمریکا بر خبرنگاران و منابع دولتی آنها شدت یافته و به تجسس گسترده تلفن ها و ایمیل های امریکاییان منجر شده است. تا آنجا که مقام های دولتی حتی از بازگویی اطلاعات رده بندی نشده نیز هراس دارند.

 جفری اسمیت خبرنگار پیشین امنیت ملی می گوید: «من الان از گرفتن هرگونه تماس تلفنی واهمه دارم چون از طریق ردیابی تلفن یا ایمیل می توانند طرف تماس را پیداکنند.» و می افزاید: «یک رد دیجیتالی باقی می ماند که کار دولت را در تجسس در امور طرف تماس راحت می کند

جاسوسی اسرائیل از لبنان با پرندگان شکاری

پایگاه لبنانی "نهار نت" خبر داد که گروهی از شکارچیان لبنانی در منطقه عشقوت واقع در منطقه کسروان توانستند یک قرقی را در تعطیلات آخر هفته شکار کنند. اما بعد از شکار این قرقی متوجه شدند که یک دستگاه به پشت آن و یک دستبند مسی به پای این پرنده وصل شده است.بنا بر این گزارش، شکارچیان لبنانی اعلام کردند که بر روی دستبند نصب شده بر روی این پرونده کلمه اسرائیل به زبان انگلیسی حک شده بود. آن‌ها همچنین تاکید کردند که دستگاه سومی نیز درون بدن این پرنده کار گذشته شده که به یک دستگاه خارجی متصل است.

 پیشتر نیز پرندگان جاسوس در عربستان در سال 2010 و در ترکیه در سال 2012 و در مصر در سال 2013 پیدا شده بود که نشان می‌داد سیستم‌های شنود اسرائیلی را حمل می‌کنند. این مساله باعث به وجود آمدن موجی از اعتراضات رسانه‌ای و تنش‌های سیاسی میان این کشورها و رژیم صهیونیستی شده بود.نیروهای امنیتی نیز تحقیقات خود را در خصوص کشف معمای این پرنده و ماهیت دستگاهی که حمل می‌کند آغاز کردند.

 فرار سرمایه‌داران صهیونیست از اسراییل
گزارشگر کانال یک رژیم صهیونیستی اظهار داشت: "شراره های جنگ در منطقه سرمایه داران اسرائیلی را وحشت زده کرده است."یانیف فاگوت" کارشناس مسائل راهبردی گروه ایالون در این باره به تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: "سرمایه داران اسرائیلی، سیاستمدار و وزیر نیستند. آنها برای مساعد شدن شرایط اقتصادی، به دنبال ثبات و آرامشند و نبود درگیرها و تنشهای ژئو سیاسی آنها را آسوده خاطر می کند."

  بردگی 30 میلیون نفر در سراسر جهان
بر اساس شاخص بردگی 2013 که سازمان «واک فری» آن را تهیه و منتشر ساخته است این 30 میلیون نفر مجموع زنان، کودکان و مردان از 160 کشور جهان را شامل می‌شوند.سازمان «واک فری» که مقر آن در استرالیا است در گزارش خود آورده است که نیمی از این تعداد بردگان در هند هستند. چین، پاکستان، نیجریه، اتیوپی، روسیه، تایلند، کنگو، میانمار و بنگلادش در رتبه‌های بعدی قرار دارند.در این گزارش قاچاق انسان، کار اجباری، اسارات در عوض بدهکاری، ازدواج اجباری و فروش و استثمار کودکان از مصادیق بردگی مدرن شمرده شده است.

نتایج جالب یک نظرسنجی
قدس آنلاین: نتایج نظرسنجی سایت ایسنا نشان داده که 75 درصد ایرانی‌ها به نتایج مثبت مذاکرات ایران و 1+5 امیدوار هستند.

ادعا ، پشت ادعا
ایران هسته ای: منابع غربی به نقل از دیپلماتهای شرکت کننده در مذاکرات مدعی شده اند که طرح جدید ایران در مذاکرات ژنو، کاهش در سطوح غنی سازی اورانیوم و کاهش شمار سانتریفیوژ های غنی سازی را در بر دارد که یکی از درخواستهای مهم 6 قدرت جهانی است. در این ادعا عنوان شده که ایران پذیرفته پروتکل الحاقی را به عنوان بخشی از گام آخر توافق اجرا کند.

دولت، حزب تأسیس نکند
تسنیم: علی مطهری نماینده مردم تهران گفت: به دولت توصیه می‌کنم اقدام به تأسیس حزب دولت ساخته نکند و اجازه دهد که احزاب در فضای طبیعی جامعه تشکیل شوند.

واکنش عجیب داوود اوغلو به یک خبر
ایسنا: احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گزارش یک روزنامه آمریکایی مبنی بر این که آنکارا یک شبکه جاسوسی صهیونیستی را که در داخل خاک ایران فعال بود به تهران معرفی کرده است، انکار کرد.

لابی سعودی - صهیونیستی علیه ایران
فارس: پایگاه خبری دبکا نزدیک به منابع امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی از لابی عربستان سعودی ، اسرییل و امیرنشینهای حاشیه خلیج فارس در کنگره آمریکا علیه ایران خبر داد.
توصیه حاج آقای قرائتی در مورد رابطه با افراد بی نماز
 در هر فامیلی هستند افرادی که یا در خواندن نماز کاهلی می کنند و یا متاسفانه خود را از برکات نماز محروم کرده و نماز نمی خوانند حال در قبال این دسته از افراد وظیفه نمازخوان های فامیل چیست؟ رابطه یا قهر؟شخصی از حجت الاسلام و المسلمین قرائتی پرسید: برادری دارم که نماز نمی خواند آیا با او رفت و آمد داشته باشم؟

ایشان در جلد یک کتاب خاطرات خود این خاطره را اینگونه بیان کرده اند: شخصى می ‏گفت: برادرى دارم که نماز نمی ‏خواند، خواهر زنى دارم که تارکُ ‏الصَّلوه[ترک کننده نماز] است، آیا با آنان رفت و آمد داشته باشم؟ رابطه فامیلى را چه کنم؟گفتم: این مربوط به اثر است، گاهى ممکن است با رفت و آمد و محبّت انسانى را عوض کرد و گاهى بر عکس. اگر نجات می ‏دهى برو و اگر غرق می شوى نرو.

مراسم تجلیل از خادم ملت در تهران

برخی حامیان احمدی نژاد درصددند مراسم هایی با عنوان "تجلیل از خادم ملت" در تهران و تعدادی از استان ها برگزار کنند. برگزار کنندگان در تماس با برخی چهره های سیاسی خواستار حضور و سخنرانی آنها در این مراسم ها شده اند که با پاسخ منفی اغلب دعوت شدگان مواجه شده اند.

 نام خنده دار برنامه جدید ورزشی از شبکه 3
آن طور که از تیزرهای شبکه سوم سیما پیداست، این شبکه قصد دارد برنامه ای در ارتباط با ورزش ایران تولید کند. اتفاقی که به نوبه خود بسیار خوب و مثبت جلوه می کند.

این تیزرها البته یک نکته ویژه دارد و آن نامی است که برای این برنامه درنظر گرفته اند. نامی در ادامه روند علاقه شبکه سوم سیما به گنجاندن عدد 3 در برنامه های اینچنینی.انتخاب "نیمه سوم" به عنوان اسم برنامه شاید تا حدودی خنده دار به نظر برسد، زیرا بر اساس ساده ترین مفاهیم ریاضی، نیمه اساسا نمی تواند بیشتر از دو تا باشد! از این گذشته بسیاری از رشته های ورزشی اصلا چیزی به نام نیمه ندارند.

ظاهرا اجرای این برنامه نیز بر عهده استاد جواد خیابانی قرار دارد. شکی نیست که او با توجه به سوابق گزارشش؛ به خوبی از پس اجرای برنامه ای با این اسم جالب برخواهد آمد تا همه چیز برنامه به همه چیزش بیاید!
  
تصاویر لو رفته از  مراسم تولد سید محمد خاتمی

در آستانه ورود سیدمحمد خاتمی به سن 70 سالگی مراسمی با حضور فعالان سیاسی، رسانه‌ای و هنری کشور و جمعی از مردم در محل دفتر کاروی برگزار شدد.ر این مراسم هانیه توسلی و داود رشیدی نیز حضور داشتند.

 علی دایی سومین بازیکن برتر تاریخ فوتبال جهان شد
در حالی که همیشه عادت داشتیم نام علی دایی را به دلیل تعداد گل های زده اش در جهان بشنویم اما این بار دلیل قرار گرفتن علی دایی در میان بازیکنان برتر تاریخ دنیا نه بازی های ملی اوست و نه تعداد گل های ملی او.سایت رسمی باشگاه رئال مادرید نام برنده‌ترین بازیکنان تاریخ جهان را در فهرستی قرار داده که هیچ ربطی به تعداد گل های زده در تیم ملی ندارد.

در این فهرست که بهانه انتشار آن ایکر کاسیاس کاپیتان تیم ملی اسپانیا است 10 بازیکن ملی تاریخ دنیا که بیشترین تعداد پیروزی را بازی های ملی به دست آورده اند، قرار گرفته اند که علی دایی با 89 پیروزی در 149 بازی ملی خود در رتبه سوم قرار گرفته است.بالاتر از علی دایی لیلیان تورام و ایکر کاسیاس هستند. جالب اینکه در این لیست بازیکنانی مانند روبرتو کارلوس و کافو با آن همه افتخارات و حضور در فینال‌های جام جهانی پایین تر از علی دایی قرار گرفته اند. آقای رکورد فوتبال ایران بعد از دوران بازی هم همچنان رکوردهای تازه ای از او کشف می‌شود.

اخبار کوتاه:

* بی‌مبالاتی در مداحی، متأسفانه دامن روز عرفه و دعای عرفه را نیز گرفت. یکی از مداحان که در رعایت نکردن حرمت جلسات مذهبی شهره است، با اهانت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جلسه دعای عرفه موجب ناراحتی حاضران شد. معلوم نیست چرا به این شخص اینهمه میدان داده می‌شود!

*
نع?مه اشراقی به اصفهان می‌رود تا از خانواده شهید همت عذرخواهی کند. به گزارش عصر ایران، به دنبال حواشی و واکنش‌های تند خانواده شهدا به اظهارنظر صفحه فیس بوک نعیمه اشراقی، وی عازم اصفهان می‌شود تا از خانواده شهید همت دلجویی کند. براساس همین گزارش، به دلیل ناراحتی شدیدی که در میان دوستداران امام و انقلاب به خصوص خانواده معظم شهدا ایجاد شده بود، سید حسن خمینی در تماسی با نعیمه اشراقی به وی دستور داده و تاکید کرده علاوه بر انتشار بیانیه دلجویی، صفحه فیس بوک خود را نیز مسدود کند که وی به این کار مبادرت ورزیده است.

*
نتایج اولیه نظرسنجی درباره رابطه با آمریکا مشخص شد. به گزارش عصر ایران به نقل از "نامه" دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور بعد از بازگشت از سازمان ملل در واکنش به اعتراض‌ها نسبت به گفتگوی تلفنی وی با باراک اوباما گفت دولت درباره رابطه با آمریکا نظرسنجی خواهد کرد. وی در این مورد گفت: "از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت در سفر به آمریکا و مذاکره موافق هستند یا نه؟ و مخالفین چند درصد هستند؟" سپس نوبخت سخنگوی دولت از آغاز این نظرسنجی با دستور روحانی خبر داد. در نتایج اولیه این نظرسنجی 80 تا 90 درصد مردم، خواهان تغییر در نوع روابط این دو کشور هستند و 10 تا 20 درصد از مخاطبان این نظرسنجی مخالف تغییر در رابطه ایران و آمریکا هستند.

* شنیده ایم  قرار است در منطقه شرق تهران نیز نماز جمعه اقامه شود. حجت الاسلام حیدرمصلحی اصلی ترین گزینه برای اقامه نماز در منطقه حکیمیه خواهد بود. از مدت ها قبل پیشنهاد اقامه نماز جمعه در مناطق شرق، غرب و شمال تهران مطرح بوده است

*
علی اصغر شعر دوست سفیر ایران در تاجیکستان به تهران بازگشت. ماموریت علی اصغر شعردوست که در سال 86 به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان منصوب شده بود در دیماه 89 پس از اتمام ماموریت 3 ساله، هر ساله تمدید شد تا به مدت 68 ماه در دوشنبه اقامت گزیند. شعردوست در مجلس ششم به عنوان نماینده حزب مشارکت از تبریز وارد مجلس شد و در مجلس هفتم نتوانست حدنصاب آراء را برای ورود به مجلس کسب کند. وی با حمایت اسفندیار رحیم مشایی سفیر ایران در تاجیکستان شد

*
شنیده ایم روزنامه نشاط با مدیریت شمس الواعظین از اوایل آبان ماه منتشر خواهد شد. گفته شده از مسعود بهنود برای همکاری با این روزنامه دعوت به عمل آمده است.دست اندرکاران روزنامه از مصاحبه با محمد خاتمی در اولین شماره آن خبر می دهند.

*
در جلسه فراکسیون رهروان ولایت، انتقادهای فراوانی درباره عزل و نصب های انجام شده توسط سه سرپرست وزارتخانه های ورزش و جوانان، علوم و آموزش و پرورش مطرح شده است بگونه ای که پیش بینی می شود چنانچه دولت نتواند پاسخ قانع کننده ای برای مجلس تهیه نماید، عدم رای اعتماد نمایندگان به سه وزیر پیشنهادی قطعی خواهد بود.

*
قرار است معاونتی در سازمان اوقاف  با عنوان معاونت امور مساجد تشکیل شود. وظیفه این معاونت ساخت، تجهیز و تعمیر مساجد در سراسر کشور خواهد بود.

*
رقابت میان اصلاح طلبان، طیف هاشمی و جریان دولتی اعتدال برای لیدری انتخابات مجلس آینده شدت گرفته است. برخی جریانات سیاسی با انتقاد از تک روی عارف و همسرش در شناسایی و مذاکره با چهره های مطرح جهت قرار گرفتن در لیست انتخاباتی، معتقدند عارف از ظرفیت اجتماعی خوبی برای تصاحب تشکیل فراکسیونی قوی در مجلس آینده و حتی ریاست آن برخوردار است.

*
حامیان هاشمی رفسنجانی در جلسه انتخاباتی خود گفته اند برای مجلس آینده باید نیروهای خود را در قالب دو لیست اعتدالیون و اصولگرایان وارد مجلس نماییم. حاضران در جلسه معتقد بودند در برخی استان ها و شهرستان ها چاره ای نداریم جز اینکه نیروهای خود را با رای اصولگرایان وارد مجلس نماییم.

*
محمد خاتمی به شدت از برخوردهای صورت گرفته با الهه راستگو در شورای شهر تهران عصبانی است و خطاب به برخی اعضای شورا و رسانه های اصلاح طلب گفته است: " شما با این رفتارهای نابخردانه تان شعار چند ساله اصلاحات درباره تحمل مخالف را نقش بر آب کردید. این کارهای شما آبروی ما را بر باد داد."

*
پس از منتفی شدن انتصاب محمد علی سبحان اللهی برای استانداری آذربایجان شرقی، محسن مهرعلیزاه گزینه نخست تصدی استانداری است اگر چه برخی نزدیکان وی با اشاره به مشکل خانوادگی وی برای نقل مکان به تبریز و احتمال پروازی بودن مهرعلیزاده، از اسماعیل جبارزاده نماینده چهار دوره تبریز به عنوان دومین گزینه پیشنهادی نام می برند که احتمال انتصاب وی وجود دارد.

*
شنیده ایم اسفندیار رحیم مشایی در هفته گذشته سفری به استان همدان داشته و با تعدادی از مدیران و آشنایان خود دیدار داشته، در عین حال هدف از این سفر اعلام نشده است.

*
برخی تحرکات برای عدم امضای حکم سید صولت مرتضوی برای شهرداری مشهد ناکام ماند. مخالفان با استناد به مدرک تحصیلی شهردار کلانشهرها، فشارهایی را آغاز کرده بودند که در اجرای این پروژه ناکام ماندند چرا که با استناد به معاونت وی در وزارت کشور و مسوولیت استانداری خراسان، حکم شهرداری وی امضا شد.

*
در هفته های اخیر یکی از تهیه کنندگان فیلم های مسئله دار به کشور بازگشته است. وی که مدتی را در کانادا اقامت داشته در حال حاضر پشت پرده میدان دادن به عناصر افراطی در عرصه سینما و تئاتر است. وی در اوایل انقلاب جزو عناصر مارکسیست بوده و مدتی را در زندان بسر برده بود.

*
از اسحاق جهانگیری، علی یونسی و علی عبدالعلی زاده به عنوان اعضای کمیته شناسایی و معرفی استانداران به حسن روحانی و عبدالرضا رحمانی فضلی نام برده می شود.

*
دولت یازدهم در صدد تدوین گزارشی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در مدت 45 روز اخیر است تا مهمترین تصمیمات و اقدامات انجام شده را به مردم و مسوولان ارائه نمایند.

*
علیرغم وعده ای که حسن روحانی در دوران تبلیغات ریاست جمهوری مبنی بر ارتقای سطح مذاکره کنندگان گروه 1+5 از معاونان و مدیران کل به وزرای خارجه داده بود، اما اعضای این گروه حاضر نشدند در مذاکرات ژنو وزرای خارجه خود را اعزام نمایند و جلسات همانند گذشته در سطح معاونان و مدیران کل برگزار شد.

*
یکی از تشکل های تندرو دانشگاهی که اکثر اعضای آن در فتنه 88 فعال بودند با ارسال نامه هایی به مسوولان دولتی خواستار اعاده حیثیت خود در دانشگاه ها شده اند. این تشکل همچنین به دنبال تشکیل پارلمان دانشجویی در دانشگاه های کشور است.

*
تعدادی از روزنامه نگاران ایرانی در سفر به سوریه با بشار اسد دیدار و گفتگو کرده اند. این افراد از اعتماد به نفس و روحیه بالای بشار اسد خبر می دهند. گزارش روزنامه نگاران ایرانی از شهر دمشق حاکی است این شهر در وضعیت عادی بسر می برد، حقوق کارمندان زودتر از موعد پرداخت شده ، بازارها پر رونق، مدارس و دانشگاه ها باز و ترافیک  روان در شهر جریان دارد.

 

https://shoma-weekly.ir/qI7ly1