گفته می‌شود که...

ترامپ چطور سیاست خارجی آمریکا را نابود کرد؟/حمله به زیرساخت‌های کشور را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم/چرا عربستان روابطش با رژیم صهیونیستی را علنی نمی‌کند؟/تعلیق پیش‌فروش نفت تا زمان توافق سران قوا/تعداد دارندگان کد بورسی به ۵۰ میلیون نفر رسید/هزینه عدم نظارت دولت بر بازار را مردم می‌پردازند و ...

ثروت‌های کلانِ بورس در اختیار اقلیت‌

حسین صمصامی، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: «‌افزایش شاخص بورس اثری بر تولید کشور نداشته است‌. ‌‌ساختار بورس انحصاری شده است و 80 درصد بورس در اختیار 25 درصد بنگاه‌ها می‌باشد که در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد».
منشا کرونا کشف شد: هشت سال قبل در یک معدن!

محققان اعلام کردند منشأ گسترش کرونا بازار ووهان نبوده بلکه متعلق به کارگران و معدنچیانی بوده که مدفوع خفاش‌ها را در سال ۲۰۱۲ میلادی پاکسازی می‌کردند. به گزارش ایران آنلاین به نقل از دیلی ساینس، در آن زمان شش معدنچی به بیماری کرونا مبتلا شده و ۳ تن از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند و بافت نمونه بیماری آن‌ها ۸ سال پیش به آزمایشگاه ووهان چین فرستاده شده بود تا علت مرگ کارگران معدن روشن شود
پروژه «دیو» و «دلبر» تا انتخابات امریکا

غرب‌گرایان داخلی در اقدامی هماهنگ شده در حال تحریف حقایق و تصویرسازی دروغین از چهره دموکرات‌های آمریکایی هستند. راهبرد چند وقت اخیر این جریان بر اساس تزریق دل‌خوشی به جامعه با خیال واهی روی کار آمدن یک دموکرات و بازگشت او به برجام و آغاز مجدد مذاکرات، طراحی و اجرایی می‌شود. رسانه‌های زنجیره‌ای نیز در خدمت این راهبرد درآمده‌ و به ستادهای انتخاباتی دموکرات‌ها در ایران تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال، روزنامه آرمان اوایل اردیبهشت با تیتر «دموکرات‌ها برنده شوند؛ آمریکا به برجام برمی‌گردد» به استقبال دموکرات‌ها. روزنامه سازندگی در گزارش ۵ مرداد می‌آورد: «در سند ۸۰ صفحه‌ای مانیفست انتخاباتی دموکرات‌ها که توسط هیئتی ۱۵ نفره از یاران بایدن و سندرز تهیه شده است، لیبرال‌های آمریکایی تعهد کرده‌اند به برجام بازگردند و از براندازی جمهوری اسلامی ایران دست بردارند». مجله اصلاح‌طلب امید جوان نیز در شماره ۵ مرداد، تصویر جو بایدن را در جلد مجله منتشر کرد و نوشت: «رؤیای ایرانیِ آبان ۹۹؛ شکست ترامپ، تبریک تلفنی روحانی به بایدن، کاهش قیمت دلار، احیای برجام». موارد گفته شده، مشت نمونه خروار از اظهارنظرهای غرب‌گرایان داخلی در ایام اخیر است که این روزها در تلاش برای معرفی دونالد ترامپ به عنوان «دیو خطرناک» و معرفی جو بایدن به عنوان «دلبر» هستند!

ممنوعیت انتصاب مدیران دارای تابعیت مضاعف
بر اساس طرح جدیدی که در مجلس اعلام وصول شد، انتخاب یا انتصاب اشخاصی که خود یا یکی از خویشاوندان درجه اول آنان دارای یکی از شرایط ذیل باشند، در سمت‌های مدیریتی ممنوع است؛ ۱- تابعیت مضاعف؛ ۲- مجوز اقامت بلندمدت بیش از یک سال از کشورهای خارجی؛ ۳- مالکیت عرصه یا اعیانی در کشورهای خارجی؛ ۴- دارندگان حساب سپرده و سهام در خارج از کشور؛ ۵- عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات خارجی؛ ۶- دارندگان صرافی در کشورهای خارجی. دارندگان مجوز اقامت تحصیلی، درمان یا مأموریت‌های اداری از این قانون مستثنی هستند. وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز مشمول این قانون می‌باشند. متخلف از اجرای این تبصره به انفصال موقت از یک تا سه سال از خدمات عمومی و دولتی محکوم خواهد شد.
ترامپ چطور سیاست خارجی آمریکا را نابود کرد؟

نشریه آمریکایی «فارین افرز» در تحلیلی به ضربات جبران‌ناپذیر ترامپ به سیاست خارجی آمریکا پرداخت و انتخاب دوباره او را به معنای پایان نظم جهانی ۷۵ ساله دانست. رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است، رئیس‌جمهور این کشور در آغاز کار، بیش از آنچه که واقعیت داشت، آمریکا را بحران‌زده نشان داد تا خود را ناجی نشان دهد.
حمله به زیرساخت‌های کشور را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم

بخش‌هایی از بیانیه‌ای که توسط مرکز فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح در قبال حقوق بین‌الملل فضای سایبری صادر شده است، به شرح زیر است: «ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفتمان امنیت ملی، برای بازدارندگی و دفاع سایبری در مواجهه و مقابله با تهدیدات متنوع و متکثر فضای سایبری مأموریت دارد. تمامی سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط در کشور با توجه به واگذاری مأموریت دفاعی به نیروهای مسلح و وفق فرمان مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا مدظله‌العالی، می‌بایستی با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی و هم‌افزایی داشته باشند و از آنجا که فضای سایبری به اذعان متخصصین امر قلمرو جدیدی در حوزه دفاعی و امنیتی است، سند پیش رو به‌عنوان «بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در قبال حقوق بین‌الملل فضای سایبری»، مفاهیم، سیاست‌های کلان و چارچوب اقدامات نیروهای مسلح در مقابله با تهدیدات متنوع و متکثر فضای سایبری را تبیین می‌کند. به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، چنانچه شدت عملیات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور به آستانه حمله مسلحانه متعارف ارتقاء یابد، حق دفاع مشروع برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محفوظ است. بدیهی است نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در صورت نقض هر یک از خط‌مشی‌ها و سیاست‌های تبیین شده، از سوی دولت، گروه یا فردی که تحت حمایت، هدایت یا کنترل دولتی باشد، این حق را برای خود قائل هستند که تهدیدات را در هر سطحی، با قدرت و پشیمان‌کننده پاسخ دهند.
چرا عربستان روابطش با رژیم صهیونیستی را علنی نمی‌کند؟
«مجتهد»، فعال توییتری معروف به افشاگر اسرار خاندان سعودی در توئیتی نوشت: «محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و آمریکایی‌ها هم‌اکنون در حال چانه‌زنی بر سر این هستند که در مقابل اعلام عادی‌سازی روابط، شاهزاده‌های مخالف را به بیعت با او (بن سلمان) به عنوان پادشاه مجبور کنند». «جردکوشنر»، داماد و مشاورترامپکه روابط خوب و بسیار نزدیکی با بن سلمان دارد، گفته است که «توافق صلح بین اسرائیل و پادشاهی سعودی، حتمی و تنها مسئله زمان مطرح است». روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نیز دیروز به نقل از «حاییمسابان» تاجر صهیونیست، میانجی و پدرخوانده توافق تل‌آویو- ابوظبی، گزارش داده بود که ولیعهد سعودی در مراسمی به او گفته است که علت اصلی عدم عادی‌سازی علنی روابط ریاض- تل‌آویو، ترس از ایران و قطر است.

ترامپ فقط به دنبال یک عکس از مذاکره بود

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهور در گفتگو با ماهنامه اصلاح‌طلب اندیشه پویا، گفت: «آقای روحانی می‌گفت ما با آدم‌ها مذاکره نمی‌کنیم، با دولت‌ها مذاکره می‌کنیم. به‌این‌ترتیب، وقتی آقای مکرون در نیویورک پیشنهاد مشخصی برای انجام مذاکره سه‌جانبه داد، آقای روحانی آن را رد نکرد. مذاکرات آقای روحانی با آقای مکرون تا آنجا پیش رفت که یک پیشنهاد چهاربندی تهیه شد؛ این‌که ایران و امریکا این تعهدات را بپذیرند و با این تعهدات وارد مذاکره دوباره شوند. این‌ها روی کاغذ آمد و مذاکراتی باواسطه انجام شد؛ اما آمریکایی‌ها معتقد بودند که باید وارد مذاکره شویم و ببینیم به این چهار بند می‌رسیم یا نه. دعوا بر سر این بود. آقای روحانی می‌گفت اول اصول توافق‌ها را معین کنیم، بعد سر میز مذاکره بنشینیم، این راستی آزمایی است؛ اما آقای ترامپ می‌گفت سر میز مذاکره می‌نشینیم، بعد ببینیم چه می‌شود. این بخش فنی قصه بود. وقتی آقای روحانی به نیویورک رفت، باید این ریسک را می‌پذیرفت که با آقای ترامپ وارد مذاکره‌ای شود که برای ایران هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد، اما برای آقای ترامپ عکسی داشته باشد که برایش کافی باشد. روحانی حتی با شهامت آمادگی ملاقات هم داشت اما به این جمع‌بندی نرسید که هدف ترامپ، توافق است. مذاکره بدون پیش‌شرط، در عین وجود تحریم‌ها یعنی تسلیم به همان چیزی که آمریکایی‌ها می‌خواستند

عارف با ورود به انتخابات، به اصولگرایان خدمت خواهد کرد!

«سید ناصر قوامی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس معتقد است: «اگر اصلاح‌طلبان هم درباره آقای عارف اجماع کنند، او به‌هیچ‌وجه در میان مردم محبوبیت ندارد. دلیلش نیز همین چهار سال حضور ایشان در مجلس است که مردم فراموش نمی‌کنند. من از آقای عارف خواهش می‌کنم که آبروی خودشان و اصلاح‌طلبان را محفوظ نگاه داشته و بیش از این نبرند.» (در پاسخ به اینکه علت تمایل عارف به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ چیست و چرا فکر می‌کند که ظرفیت مناسبی برای این کار است؟) «من فکر می‌کنم که آقای عارف می‌خواهد به اصولگرایان خدمتی کرده باشد، اصولگرایان هم می‌خواهند که عارف بیاید برای اینکه بگویند ما اصلاح‌طلبان را تأیید کردیم، اما رأی نداشتند و پایگاه اجتماعی آنان آسیب دیده است. اصولگرایان و نهاد‌های قدرت هستند که او را تشویق می‌کنند، وارد میدان شوند، زیرا این برایشان یک تیر است و دو نشان. هم می‌گویند که ما تأیید صلاحیت کردیم و هم اینکه موجب می‌شوند که اصلاح‌طلبان رأی نیاورند
تعلیق پیش‌فروش نفت تا زمان توافق سران قوا

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس اعلام کرد: «دولت برای فروش نفت به صورت سلف باید لایحه ارائه کند. کلیات متن پیشنهادی دولت در جلسه سران سه قوه تصویب شد؛ اما روی جزئیات آن هنوز توافقی انجام نشده است و تا زمان توافق کلی، طرح پیش‌فروش نفت به مردم هم اجرایی نخواهد شد.» بر اساس گفته حاجی بابایی، قرار است امروز (سه‌شنبه) در نشست کمیسیون برنامه‌وبودجه و با حضور مسئولان دستگاههای مختلف، روند قانونی این طرح بررسی و حل شود.
پیروزی بایدن، موفقیت بزرگ ایران؟
!

«احمد نقیب زاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب که پیش‌ازاین گفته بود «برای کسب رضایت اروپا باید بُرد موشک‌هایمان را کاهش دهیم»! در مصاحبه با روزنامه آرمان اضافه کرد: «اگر بایدن به ریاست‌جمهوری برسد و به برجام نیز بازگردد، یک موفقیت بزرگ نصیب جمهوری اسلامی خواهد شد. اگر بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا انتخاب شود و ترامپ در انتخابات شکست بخورد، شاید نیاز به نرمش نیز وجود نداشته باشد. بااین‌وجود سیاست خارجی ایران دچار یک بی‌سرانجامی شده است. ایران باید شرایط بین‌المللی را درک کند. امروز در عصر دولت ملی به سر می‌بریم و یک دولت برای یک ملت را باید پذیرفت!» نقیب زاده در ادامه گفت: «حضور قوی ایران هزینه دارد. این در حالی است که این سیاست‌ها درنهایت به پاشنه آشیل اقتصاد ایران نیز تبدیل شده است. در سیاست خارجی نیز نیاز به واقع‌بینی وجود دارد. اگر نسبت به منافع ملی واقع‌بین باشیم و با یک رویکرد دقیق و علمی در عرصه بین‌المللی عمل کنیم، تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی در ایران امیدوار بود. تجربه تاریخی نیز نشان داده ما بیش از آنکه به فکر استفاده از فرصت‌ها باشیم، بیشتر فرصت‌سوزی کرده‌ایم». غرب‌زدگان داخلی با تحریف واقعیات، از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات با عنوان «رؤیای ایرانی» نام می‌برند. این در حالی است که آمریکا از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون ۳۵ بار ایران را تحریم کرده است که ۲۴ مورد در زمان دموکرات‌ها و ۱۱ بار در زمان جمهوری‌خواهان بوده است. اوباما با ۱۱ تحریم، رکورددار تحریم علیه ایران است که درواقع شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه یک کشور بوده است. جو بایدن نیز در دولت اوباما، معاون رئیس‌جمهور بوده است.
تعداد دارندگان کد بورسی به
۵۰ میلیون نفر رسید

مدیر اطلاع‌رسانی بورس خبر داد: «تعداد دارندگان کد بورسی در کشور به ۵۰ میلیون نفر رسیده است که عمده این افراد دارای سهام عدالت هستند. تاکنون ۳۰ میلیون نفر در بازار بورس حداقل یک‌بار سفارش گذاشته‌اند. مردم انتظار نداشته باشند در این بازاری که ریسک دارد، همیشه سود کنند. یکی دیگر از علت‌هایی که باعث زیان دیدن افراد تازه‌وارد می‌شود، این است که آن‌ها در زمان منفی بودن، سهمشان را می‌فروشند و زمان مثبت بودن، سهام می‌خرند که این موضوع هم باعث آسیب دیدن این افراد است

هزینه عدم نظارت دولت بر بازار را مردم می‌پردازند

در جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب «ندای ایرانیان» موضوعات مختلف ازجمله گران‌فروشی مورد بررسی قرار گرفت. طی این جلسه تأکید شد که جریمه‌های گران‌فروشی به شیوه فعلی بازدارنده نیستند و مسئله گران‌فروشی را حل نمی‌کند و دردی از مردم را دوا نمی‌کنند. متأسفانه حقوق مردم در خسارت [جریمه] گران‌فروشی‌ها تأمین نمی‌شود و پول ناشی از گران‌فروشی به مردم، به جای پرداخت به مردم، به جیب دولت می‌رود و مردم هزینه این گران‌فروشی و بعضاً کم‌فروشی را داده و می‌دهند. اعضای شورای سیاست‌گذاری این حزب اصلاح‌طلب تأکید کردند که در قوانین ما حقوق مصرف‌کننده تأمین نشده است و جبران ضرر و زیان مردم دیده نمی‌شود، موضوعی که نیاز است با کمک مجلس اصلاح گردد. هدف از کنترل و نظارت بر بازار باید تأمین منافع مردم باشد. انتظار می‌رود دولت گام‌های عملی و کارآمد در زمینه توزیع کالاها، کنترل و نظارت بر قیمت‌ها و مقابله با گران‌فروشی‌ بردارد.

وضعیت ماهواره‌برها و توانمندی کشور در تولید سلاح

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد: «ماهواره‌بر «ذوالجناح» از نظر شکل و اندازه به ماهواره‌بر «سیمرغ» شباهت دارد، اما از نظر سوخت تفاوت دارد و سوخت جامد است که می‌تواند از پرتابگر سیار پرتاب شود. فکر می‌کنم امسال از هر دوی این ماهواره‌بر‌ها پرتاب داشته باشیم؛ البته پرتاب تحقیقاتی است. ماهواره‌بر «قاصد» نیروی هوافضای سپاه هم برای محموله‌های کوچک‌تر که شبیه سفیر، البته متفاوت‌تر از سفیر است، ان‌شاءالله مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برای وزن‌های ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم ماهواره‌بر «سریر» را داریم و البته برای مدار‌های بالاتر یعنی مدار ۳۶ هزار کیلومتر هم ماهواره‌بر «سروش ۱» و «سروش ۲» و همچنین بلوک‌های انتقال مداری را خواهیم داشت. امیر حاتمی افزود: «تحریم برای ما محدودیت ایجاد نکرده و همه این پیشرفت‌ها در شرایط تحریم و محدودیت‌ها به وجود آمده است. ما سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های دنیا برای تأمین نیازهای تسلیحاتی خود و فروش و صادرات تسلیحات بعد از رفع محدودیت‌ها استفاده کنیم. با توجه به شرایط خوبی که در تولید سلاح داریم، آماده‌ایم نیازمندی‌های تسلیحاتی لبنان را تأمین کنیم، اما انتخاب با خود آن‌هاست

چرا «جنگ روایت‌ها» مهم شده است؟

اندیشکده رند 20 سال پیش کتابی درباره «جنگ‌های شبکه‌ای» منتشر کرد که یک جمله کلیدی داشت: «در جنگ‌های فردا برنده کسی نیست که بزرگ‌ترین بمب‌ها را دارد، کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.» برنده شدن به خاطر روایت غالب را پیروزی بدون جنگ تعبیر می‌کنند. جنگی که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت می‌گیرد و طبیعی است که در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین می‌کند پیروز نهایی یک میدان نبرد کیست. در سند استراتژی پنتاگون که در سال ۲۰۱۲ نیز تنظیم شده، به جنگ «ایده‌ها» و «روایت‌ها» در عصر بی‌نظمی حاصل از اینترنت، اشاره شده است. جریانی در عرصه فکری و ذهنی پیروز است که بتواند «روایت بسازد»، «کنترل روایت» را به دست بگیرد و روایت خود را تثبیت کند. کسی که «روایت اول» را ارائه می‌دهد و تثبیت می‌کند، چه از ایدئولوژی، چه از اتفاقات جاری، افکار را تصاحب می‌کند و می‌تواند سیاست‌های خود را بر آن‌ها تحمیل کند.

باید کاندیدا هم صادر کنیم!

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که «برخی کارشناسان و فعالان سیاسی در راستای همین گفته‌های شما معتقدند که هم‌راستا بودن دولت آینده با مجلس فعلی می‌تواند نقش مؤثری در هم‌افزایی قوا با یکدیگر داشته باشد؟ نظر شما درباره اینکه بهتر است گزینه نهایی ریاست جمهوری فردی باشد که از نظر مشی سیاسی نزدیک به مجلس یازدهم باشد، چیست؟» گفت: «پاسخ به این سؤال را با یک شوخی می‌دهم. واقع امر این است که با توجه به تعداد زیاد اشخاصی که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شوند، ما باید تعدادی از این اشخاص را به کشورهای تازه استقلال‌یافته، صادر کنیم! از طرف دیگر اینکه عده‌ای می‌گویند رئیس‌جمهور آینده باید از نظر سیاسی هم‌راستا با مجلس باشد، مسئله‌ای صددرصد تبلیغاتی است

اخبار روزانه:

*
نماینده مردم تهران به عنوان بیست و سومین نماینده در مجلس یازدهم به ویروس کرونا مبتلا شد.الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ویروس کرونا مبتلا شد.حال عمومی وی در حال حاضر مساعد است و در قرنطینه برای ادامه درمانش به سر می‌برد.نادران بیست و سومین نماینده‌ مجلسی است که به ویروس کرونا مبتلا شده است.
*
ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا از تحویل سایت تسلیحاتی پایگاه التاجی در شمال بغداد به نیروهای امنیتی عراق خبر داد.

*آیا سوگند جلاله توسط هادی سیاسی در حین سخنرانی به منظور اثبات مسئله‌ای، جایز است؟ پاسخ: اشکال ندارد.

* «بلینکن»، مشاور بایدن اذعان داشت: «کاخ سفید در خروج از توافق هسته‌ای، دقیقاً آن را پایان مشارکت آمریکا در برجام عنوان کرد.» ازاین‌رو، بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت با استفاده از مکانیزم ماشه برای آمریکا امکان‌پذیر نیست. سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین زمینه می‌گوید: «از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است، توانایی فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد

*کمیته عالی بهداشت و سلامت عراق، مسئول مقابله با کرونا، ضمن اعلام تصمیمات جدید برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مصوب کرد؛ ورود زائران به عراق هم‌زمان با نزدیک شدن به ماه محرم ممنوع می‌شود.

* آیا به صرف برخی شنیده­‌ها، می‌توان اخباری را در خصوص اشخاص و اتفاقات در نشست‌های سیاسی مطرح نمود؟ پاسخ: مطالبی که حقیقت و واقعیت آن محرز نشده، نباید مطرح شود.

https://shoma-weekly.ir/PeKRzz